Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Yleinen lätinä jä kitinä
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

bliss kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: (Itse en ihan aina tottele, mutta silloin kun ajan rajoituksen mukaan, se johtuu pyrkimyksestä liikenneturvallisuuteen.)
Hm. Merkillistä. Jotenkin oon aina ajatellut, että sulla ei nyt ainakaan ole ajokorttia. Älä kysy mistä moinen :mrgreen:
W00t?

Autosta voisin ekotekona (ja kunnonkohotuksen vuoksi) luopua, jos mun ei tarvitsisi kuljetella megamääriä tavaraa suht. säännöllisesti ympäri kylää. Mutta täytyyhän nyt ihmisellä ajokortti olla!

Edit: Toisaalta sähän olit tainnut ajatella musta kaikenlaista muutakin hassua; muistelen sun maininneen että yllätyit viestistäni poliittisesti epäkorrektit teot (tjsp.) -ketjussa.
Viimeksi muokannut EveryWoman, 09.04.2010 23:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Onhan se ihan kiva voida esim. lomamatkalla vuokrata auto.
NuoriD

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:Ei mitään. Koetan toimia oikein aivan muista vaikuttimista.
Mikä estäisi liikenneturvallisuuden vaarantamisen? :twisted:
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Onhan tämä hyvä paneelikeskustelunkin aihe. Ja itseasiassa hyvä idea esim. suulliseen ryhmätyöhön valintatilanteessa. Onko se sitten kuitenkaan aivan sopivaa. Miksei. Paljastava kaiken kaikkiaan.

Kuitenkin nyt kysyttiin vastaajalta asiaa eli minulta. Eikä pelkästään mielipidettä kysymyksestä.

Olen paljon yksityisesti ja harrasteiden takia miettinyt moraalia kaikkinensa ja etiikkaa. Tiedän oikeastaan omat vastaukseni eli olen periaatteessa pitäytynyt ajatukseen, että mitään kovin väärää en todellakaan tekisi. Kuitenkin tekeekö tilaisuus "varkaan" tai muuten hirviön? Se on täysin mahdotonkin sanoa koska ihmisen toimintaan vaikuttaa ennaltaarvaamattomat voimat.

Laitan kuitenkin varmaksi sen, etten sorru ikinä väkivaltaan.
Se liittyisi ehkä jos jotakin pitäisi keksiä,johonkin asiaan, josta saisin terveyttä tai tutkittaisiin enemmän niin ettei se siis olisi ihan luvallistakaan. Mikä sellainen olisi, en tiedä?
Viimeksi muokannut Stadinarska, 10.04.2010 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NuoriD

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Mikä estäisi liikenneturvallisuuden vaarantamisen? :twisted:
Pelko oman tai jonkun muun hengen menettämisestä ennenaikaisesti.
Entäs U-käännösten tekemisen :twisted:
ninnithequeen

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Muutaman murhan on estänyt tieto siitä että joutuis lapsistaan eroon.
nastamuumio

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Mua estää lievästä väkivallasta se, etten usko sen oikeasti muuttavan maailmaa parempaan suuntaan, mutta myös se, etten vaan osaa. Jos alkaisin läimiä idiootteja, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä ne läimis mua paljon pahemmin takasin.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Autokoulustani on "hieman" aikaa.
Ovatko U-käännökset kiellettyjä kaikilla teillä? Jatkan niitä.

Entäs millainen nopeusvalvonta on moottoriteillä? Onko peltipoliiseja vai satunnaisia tutka-autoja? Veikkaan jälkimmäistä. Kun ajoin Lahden moottoritietä tavallista sataakahdeksaakymppiä, onneksi lopulta hidastin etteivät Lusin suoran päässä ratsiaa pitäneet kytät pysäyttäneet.

Itse kysymykseen että enhän minä tässä muuta kerro mitä olen tehnyt ja mitä tekisin!
NuoriD

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Entäs U-käännösten tekemisen :twisted:
Niin, typeryydellä ei ole rajaa, ei uukkareissa eikä mopoiluissa. Olen kuitenkin kiitollinen siitä, ettei henkiä mennyt.

Itseasiassa nyt kun mietin, niin tuo taannoinen insidenssi on vaivannut öisin, positiivisena puolena katsoisin sen, että olen entistäkin varovaisempi liikenteessä.

Mitenkäs sinulla?
Oma typeryyteni oli sen kaltaista, että lainsäätäjällä ei ole siihen mitään kantaa. Se ei siis lain mukaan ollut pakollista tai kiellettyä.

Asia ei ole allekiroillutta öisin vaivannut, päivisin kyllä vitutti alkuun rankemman jälkeen, nyt ei enää. Mutta yritän oppia ko. tapahtumasta.
NuoriD

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:
Gat kirjoitti:Autokoulustani on "hieman" aikaa.
Ovatko U-käännökset kiellettyjä kaikilla teillä? Jatkan niitä.
Eivät ole kiellettyjä kaikilla teillä. Moottoritiellä ainut sallittu paikka tehdä U-käännös on ykköstiellä kohdassa, jossa kyltissä lukee Turku 10.
Toisaalta ajoneuvoa pitää aina kuljettaa siten, että liikenneturvallisuus ei vaarannu. Kun U-käännöksen seurauksena syntyy kolari, liikenneturvallisuus kiistatta vaarantui =>käännös rikkoi tieliikennelakia.
Manaaja

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Niin ja sitten pilveä polttelisin ihan yhtä holtittomasti kuin juon viiniäkin. Varsinkin silloin kun tekee mieli antaa Random Narttu X:lle kunnon kyydit.
En jaksa uskoa, että tää iseily kuuluu tän aiheen alle hej. Kamoon.
En tiedä pitikö mun ymmärtääkään tätä, mutta siirrän vastuun siitä joka tapauksessa vaikka jollekin kolmannelle osapuolelle.
NuoriD

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Toisaalta ajoneuvoa pitää aina kuljettaa siten, että liikenneturvallisuus ei vaarannu. Kun U-käännöksen seurauksena syntyy kolari, liikenneturvallisuus kiistatta vaarantui =>käännös rikkoi tieliikennelakia.
Ja toisaalta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta voi saada sakot vaikkapa talon palamisesta.
:) Vaikea heti keksiä, miten tämä tapahtusi. Talon tietoinen polttaminen on kyllä pääsääntöisesti muutenkin kiellettyä muutamia erityistapauksia lukuunottamatta.
NuoriD

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: :) Vaikea heti keksiä, miten tämä tapahtusi. Talon tietoinen polttaminen on kyllä pääsääntöisesti muutenkin kiellettyä muutamia erityistapauksia lukuunottamatta.
Tapahtui aivan helposti, kyseessä oli vieläpä ihan oikea sähkövian aiheuttama onnettomuus. Talo tien vieressä, isäntä humalassa naapurissa. Sakot tuli.
Kiinnostavaa. Minkä takia isäntää sakotettiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta?
NuoriD

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Kiinnostavaa. Minkä takia isäntää sakotettiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta?
Sitä ei tarina kerro.
Savolainen tarina, jossa vastuu on kuulijalla? :wink:
Zeb

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Ehkä jotain rosvoamista tulisi harrastettua ainakin Robin Hood -tyyliin, mahdollisesti omaksikin hyödyksi jos ei sillä suoraan aiheuttaisi liikaa haittaa kenellekään yksityiselle ihmiselle. Vaikka Nallen tililtä voisin muutaman miljoonan siirtää parempiin suihin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen kyllä lievästi järkyttynyt siitä, että niin moni sanoo vain rangaistuksen uhan estävän säännölliseen väkivaltaan turvautumisen. Kuten niin usein Kitinää lukiessa, usko ihmiskuntaan on koetuksella.

Ei mullakaan tietysti olisi mitään sitä vastaan, että jonkun wahlroosliliuksen tililtä siirtyisi miljoona-pari urpiaisen välimerihuvilarahastoon. Ymmärsin kuitenkin kysymyksen (ja Kitinässähän pysytään aina tiukasti ja kuuliaisesti määritellyssä aiheessa) siten, että tiedusteltiin sitä, missä tilanteissa ihan arkipäivässä rangaistuksen uhka estää tekemästä rikollisia temppuja. Ja ei minulle koskaan ole tullut vastaan mahdollisuutta kavaltaa miljoonia; en osaa edes kuvitella, miten sellaiseen tilanteeseen joutuisin/pääsisin.

Näin ollen ei minullekaan oikein tule mieleen mitään muuta vastausta kuin nopeusrajoituksissa pysyminen. Vaikka yleensä noudatankin nopeusrajoituksia ihan yleisen liikenneturvallisuuden nimissä, niin soveltaisin rajoituksia kyllä vapaammin tilanteen mukaan jos ei olisi sakkouhkaa.

Voi tietysti olla, että jos kaikenlaisten seuraamusten (siis myös sosiaalisten jne) mahdollisuus olisi maagisesti kerta kaikkiaan poispyyhitty, niin sortuisin toisinaan näpistyksiin ja muihin varkauksiin. En usko että tekisin niin, ja vilpittömästi kuvittelen nykyisen varastamattomuuteni johtuvan sellaisista eettisistä syistä, joihin ei rangaistuksen pelko vaikuta. Mutta mistä sitä tietää, jos jatkuvasti toistuva täydellinen tilaisuus tekisi kuitenkin varkaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Viisas Google lykkää tähän keskusteluun lähes koko ajan rikosasianajaja Heikki Lampelan mainosta. KRP, Supo ja Echelon varmasti lukevat myös.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Klikkaa sitä. Se tulee Lampelalle kalliiksi.
Zeb

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Stadinarska kirjoitti:Se liittyisi ehkä jos jotakin pitäisi keksiä,johonkin asiaan, josta saisin terveyttä tai tutkittaisiin enemmän niin ettei se siis olisi ihan luvallistakaan. Mikä sellainen olisi, en tiedä?
Pöllisit köyhän brasilialaislapsen munuaiset?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Rangaistuksen ja kiinnijäämisen pelko estää minua tekemästä aika paljon kaikenlaista. Tämä on nyt toinen kerta, kun yritän vastata tähän, eikä onnistu oikein vieläkään. Ei vaan pysty tunnustamaan, mitä kaikkea tekisin, vaikka mistään törkeästä tai henkirikoksista ei olekaan kyse. Kai se sitten hävettää sen verran.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
NuoriD

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Lolita kirjoitti:Rangaistuksen ja kiinnijäämisen pelko estää minua tekemästä aika paljon kaikenlaista. Tämä on nyt toinen kerta, kun yritän vastata tähän, eikä onnistu oikein vieläkään. Ei vaan pysty tunnustamaan, mitä kaikkea tekisin, vaikka mistään törkeästä tai henkirikoksista ei olekaan kyse. Kai se sitten hävettää sen verran.
No nyt alkoi kiinnostamaan!
NuoriD

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti:Ymmärsin kuitenkin kysymyksen (ja Kitinässähän pysytään aina tiukasti ja kuuliaisesti määritellyssä aiheessa) siten, että tiedusteltiin sitä, missä tilanteissa ihan arkipäivässä rangaistuksen uhka estää tekemästä rikollisia temppuja.
Urpiaisella 10 tarkkaavaisuudesta ja huolellisuudesta.
NuoriD

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti: Ei mullakaan tietysti olisi mitään sitä vastaan, että jonkun wahlroosliliuksen tililtä siirtyisi miljoona-pari urpiaisen välimerihuvilarahastoon.
Mä en kavaltaisi em. miehiltä, kahdestakin syystä:

1) He ovat saaneet rahansa laillisessa järjestyksessä ja olisi mielestäni vääriin kavaltaa heiltä, vaikka kyseessä olisikin summa, jolla ei olisi heille merkitystä. Aito vasemmistolainen on toki sitä mieltä, että suuren omaisuuden takana on aina rikos, ainakin moraalisesti.

2) En saisi kavaltamalla saaduista rahoista mitään iloa. Ne olisivat yhtä arvottomia, kuin lottovoitto.

Veropetoksen voisin kuitenkin tehdä, koska koen, että moraalisesti verottajan minulta viemät rahat kuuluvat minulle, vaikka yhteiskunnan väkivaltapakkokoneisto onkin toisin päättänyt.
juoksija
Kitisijä
Viestit: 12
Liittynyt: 23.09.2011 14:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja juoksija »

polttelisin pilvee
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

juoksija kirjoitti:polttelisin pilvee
Jos pilveä haluaa poltella ja rangaistus pelottaa, niin oma puutarha pystyyn.
Vastaa Viestiin