Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Yleinen lätinä jä kitinä
Toimistorotta

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

urpiainen kirjoitti:
Toimistorotta kirjoitti:Ilta- ja viikonloppukitinöintifrekvenssin perusteella
Huh! Nyt taisi jäädä Daven kuuluissa musta kirjakin kakkoseksi, kun paljastui nimimerkkikohtaisten kitinöintifrekvessitilastojen olemassaolo.
Kyllä sellainen on kieltämättä olemassa. Se on synnytetty Stetson-Harrisonin menetelmään pohjautuvalla valikoivalla muistijälkiotannalla ja tallennettu palstan johtavan mielipidevangitsijan neuraaliverkkoon.

Tosin epäilisin, että Isä "Aasi" Aurinkoinen pystyisi synnyttämään täydelliseen tilatodataan pohjaavan frekvenssigraafin muutamassa minuutissa.
NuoriD

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Oletteko muuten huomanneet, että amerikkalaisissa elokuvissa tai tv-sarjoissa ei olla koskaan lomalla (lukuunottamatta sitä, että ylikomissaario määrää etsivän luovuttamaan aseensa ja pakkolomalle)?
NuoriD

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
elco kirjoitti: Yksi asia unohtui tosin: jenkeissä on vaara, että joutuisi tekemään enemmän työtä, mikä olisi kyllä tyrmäävää.
Sen vähän perusteella, mitä yhdysvaltalaisesta työelämästä tiedän, varmasti joutuisit. Lomat olisivat murto-osan suomalaisista ja niidenkin pitämistä paheksuttaisiin.
Olen toisaalta kuullut huhuja it-alalta, että yksi suomalainen vastaa viittä amöriikkalaista työn tuloksien osalta, joten jos tuossa on mitään perää ei työtahti kai päätä huimaisi.
Asiasta en tiedä mitään, mutta aika hassulilta kuulostaa tuo huomioiden, että sille yhdysvaltalaiselle tod. näk. maksetaan paremmin kuin suomalaiselle, joka vastaa viittä jenkkiä ja kymmentä venäläistä.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja huima »

exPertti kirjoitti: Olen toisaalta kuullut huhuja it-alalta, että yksi suomalainen vastaa viittä amöriikkalaista työn tuloksien osalta, joten jos tuossa on mitään perää ei työtahti kai päätä huimaisi.
Ne viisi kaveria on jo ulkoistettu Intiaan.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:
Hyväksyn tämän korjauksen määritelmääsi, mutta siitä seuraa, että arjen pragmatiikan arvoa ymmärtämätön (ja etenkään deMellon tuotantoon tutustumaton) henkilö (= sinä) ei voi arvioida deMellon juttuja käsittelevien pohdintojen rationaalisuutta, kuten fysiikkaan perehtymätön ei voi arvioida fysiikkaan liittyvien pohdintojen rationaalisuutta.
Eihän seuraa. Mä olen arjen pragmatiikan asiantuntija ja suurvisiiri ja näen, että perusteluissasi ei ole päätä eikä häntää (huom. taas sinun argumentaatiosi on kohteenani, ei demellon).
Millä perusteella olet arjen pragmatiikan asiantuntija? Ei se ainakaan keskustelutyylissäsi näy - päin vastoin:
aiemmin urpiainen kirjoitti:Valitettavasti hän kuitenkin on jostain syystä päätynyt sellaiseen porukkaan (käsityöläiset ja businesspellet), joissa näitä ei juuri harrasteta systemaattisen ankarasti ja nöyrästi vailla hybristä. Näin hän ei ole saanut tarvitsemaansa tukea näiden asioiden käsittelyperinteeseen. Ihmiskunnan terävimmät mielet ovat pohtineet näitä asioita 2500 vuotta; ei voi olettaa, että kukaan pääsisi omin avuin tyhjästä ponnistaen yhtä korkealle kuin se, joka seisoo menneiden jättiläisten harteilla. Mutta valitettavasti tällä tiellä ei ole oikotietä: kiinnostavaa kamaa ei lueta ja omaksuta tunnissa todeten, että hei, näinhän olen itsekin ajatellut. Ei, oikeasti syvän ajattelun näistä asioista edes alustava ymmärtäminen vaatii vuosien todella raskaan opiskelu-urakan, mielellään ryhmässä.
Kun PetriFB kirjoittaa, että raamatun kirjaimellinen totuus voidaan todistaa, tai että raamatussa ei ole edes nimellisiä ristiriitoja, uskotko häntä?
En, ellei hän uskottavasti (siten että minä tai joku fiksuna ja luotettavana pitämäni taho ymmärtää) kerro miten sen voi todistaa.
Ei kai nyt kukaan menestysopashihhuli sano tarjoavansa arvotonta lumelääkettä, vaan päinvastoin - mutta silti juuri sitä tekevät. Tällä perusteella pidän selvänä (vaikka tuskin vakuutan sinua), että kohtasi 1) ja 2) ovat pielessä.
Millä perusteella deMello = menestysopashihhuli?
Toistuva vetoamisesi siihen, että de Mello sanoo eksplisiittisesti olevansa fiksu, tai sinä kiellät seuraavasi helppoheikkejä, muistuttaa kalssista argumenttia siitä, että raamattu on totta, koska raamattu sanoo olevansa jumalan sanaa, ja jumalan sana on raamatun mukaan totta.
Ei deMello sano eksplisiittisesti olevansa fiksu. Miksi ihmeessä vääristät asiaa noin (sinusta voi olla se ja sama, mitä hän eksplisiittisesti sanoo, mutta itse olen eri mieltä)?? Minä kiellän seuraavani helppoheikkejä, koska KIELLÄN SEURAAVANI KETÄÄN sinun tarkoittamassasi mielessä. Tällä ei ole mitään tekemistä Raamattua koskevan kehäpäättelyn kanssa, paitsi jos uskoo että ihmisen ei ole mahdollista olla "seuraamatta" lukemaansa kirjallista tuotosta. Jos ja kun näin ei ole, sinun tulee pystyä osoittamaan että minä "seuraan" deMelloa, koska sinä esität toistuvasti tällaisen väittämän. Ja sinun "perustelusi" ovat tähän mennessä muistuttaneet erehdyttävästi kehäpäättelyä (deMello on hihhuli, joten EW on hurahtanut hihhuliin, minkä perustelee se, että deMello on hihhuli). En pidä yllättävänä, että tulet luulleeksi minua hurahtaneeksi kehäpäättelijäksi; onhan se tavallista että ihminen projisoi omat virheensä muihin.
Sitä paitsi, eikö lainaamissasi kohdissa esim. "kolmen pennin korpifilosofoinnin" tarkoitteena ollut aika maksimaalisen selkeästi "EWSE:n horinat"? Samoin monissa muissakin kohdissa - itsetuntemushöttö niin kuin sen esitätte tai niin kuin se tyypillisesti esitetään (eivät nämä tyypit nyt niin originelleja ole) on kritiikkini kohteena.
Sanopa ihan suoraan ilman kiemurteluja, kritisoitko vai etkö kritisoi deMelloa?
Sanoit: "...jos hän olisi opiskellut oikeita asioita...". Tämä sisältää implisiittisen väittämän, että en ole opiskellut oikeita asioita. Kysyessäni määrittelit oikeaksi asiaksi sen, mikä eniten kiinnostaa. Tästä loogisesti seuraa, että sanot ettei vaatesuunnittelu sinun mukaasi kiinnosta minua yhtä paljon kuin tietyt muut asiat. Jos johtopäätökseni on susi, se johtuu epärationaalisesta kommunikaatiotavastasi
Huoh. Olen toki aiemminkin törmännyt hankaluuksiisi ymmärtää normaalia kommunikaatiota, mutta luulin nyt sinullekin olevan selvää, että käytin mainintaa "oikeita asioita" ikäänkuin anaforisesti. Oikeita asioita, jos haluaa selvitellä filosofian, yhyteiskuntateorian jne kommervenkkejä.
Tunnut pitävän jotenkin kohtuuttomana, että ymmärsin sinun tarkoittaneen sitä mitä sanoit. Olisit vain alentunut korjaamaan tämän väärinkäsityksen heti alussa - olisimme molemmat säästyneet paljolta vaivalta.
Manaaja

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Voisitko EW hei osoittaa kykyä jonkinlaisiin perustason käytöstapoihin tällaisella julkisella ja avoimella keskustelupalstalla, ja ottaa pois tuollaiset sukuelimiä esittelevät avattaret? Tosi mautonta ja lapsellista tuollainen.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Voin, jos tuo oikeasti häiritsee ihmisiä (edit: mielipiteensä voi kertoa täällä). Mutta onhan täällä nähty mm. animoituja, heiluvia tissejäkin ynnä muuta. Ja mun mielestä tuo kuva esittää Peter Steeleä, ei sukuelimiä.
Viimeksi muokannut EveryWoman, 16.04.2010 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Manaaja

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

EveryWoman kirjoitti:mun mielestä tuo kuva esittää Peter Steeleä, ei sukuelimiä.
Putosin.
masa

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja masa »

EveryWoman kirjoitti:kuva esittää Peter Steeleä, ei sukuelimiä.
:rofl:

"puhu tyttö mikkiin"
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja Mida »

urpiainen kirjoitti:Paradoksi tässä on se, että mitä vastuun ottamista on se, että kilttinä lampaana sopeutuu mihin vain?
Taa ehka on se vaarinymmarryksen ydin tassa.

Eipa tuo maailmanjarjestyksen paikoillaanolon ymmartaminen tarkoita, etta sita sitten alistuisi onnellisena ottamaan mita tahansa paskaa niskaan. Painvastoin sita vapautuu toimimaan tehokkaammin ja objektiivisemmin jarjestaessaan asioita kivammalle tolalle. Se poistaa monta sotkevaa kulttuurista ja yksilollista kalvoa silmien (ymmarryksen) edesta estamasta nakemasta kirkkaammin.

Ja sit ne tilanteet kun sita niskapaskaa ei voi valttaa. (Enka talla tarkoita enimmakseen kertisvauvoilla kuulemma monesti ilmenevaa ulosteenleviamisilmiota.) Silloin kun se paska tilanne osuu kohdalle, eika sille voi ihminen oikein mitaan tehda, niin on monella tapaa eduksi, jos vastoinkaymisen pystyy hyvaksymaan ja toteamaan, etta vaikka yksilotasolla vituttaakin, maailma on silti jarjestyksessa. Etta vaikka elamasta katoaisikin jotain, siita ei tarvitse niin paljon karsia. Aikaa ja energiaa ei kulu elamalle ja maailmalle hanttiinlaittamiseen, jumittamiseen sellaisiin ajatuksiin kuin "Miksi mina?", "Tama on vaarin!", "En ole ansainnut tata", "En hyvaksy tata", ja vaikkapa "Ei tallaista saa tapahtua." Eika tarvitse paeta todellisuutta viinaan, nettiin, shoppailuun, sisaansa, eparealistiseen toivoon, luojan huomaan, mihinkaan. Eika tarvitse katkeroitua. Voi todeta, etta jaaha, nain kavi, ja lahtea tutkimaan mites taman asian kanssa sitten eletaan.

Tama omakohtaisesta kokemuksesta, kun haastava elamantilanne on paalla tassa ja nyt. Sen lisaksi, etta elamantilanteessa olisi muutoinkin haastetta, niin haastavuus kohoaa aika paljon suurempaan potenssiin, kun soppaan lisataan kolmevuotiaalle lapselle syopa, joka todennakoisesti tappaa vuoden sisalla, viela todennakoisimmin muutamassa kuukaudessa.

Ei se esta masentumista, mutta voi suojata silta. Ei se esta surua, mutta voi helpottaa suruprosessia. Ei se poista raskasta asiaa, mutta voi auttaa selviamaan ilman turhia lisaongelmia. Eika se esta tuntemasta myotatuskaa kun lapsi karsii kipuja, joita ei osata helpottaa. Mut se auttaa hyvaksymaan ihmisyyden itsessaan, reaktiot luonnollisiksi ja katsomaan rohkeasti seka sita, miten lapselle kay, myos sita, miten kaikki itseen vaikuttaa, ja olemaan taistelematta vastaan silloin kun siita ei ole mitaan apua.

Kipu on eri asia kuin karsimys.

Mina olen pari kirjaa DeMellolta lukenut ja hyviksi, joskin osittain vaikeasti avautuviksi kokenut (yhtena syyna juuri se, etta niissa tosiaan on elavia puheita oma-aloitteisesti kuulemaan hakeutuneelle ihmisjoukolle kirjoitettu kirjamuotoon). Ja se, miten vaikeaa on hanen tapaansa asia muotoilla ymmartaa, riippuu hyvin paljon siita, kuinka paljon painolastia on itsestaan raivattava ensin pois ymmartamisen tielta. Mut sit kun ymmartaa, avautuu monta asiaa aivan uuteen valoon. Eika se viela tarkoita etta sita sitten olisi valttamatta kaikesta samaa mielta.

Ja onhan se kokemus, etta vakaa ateisti epaluuloineen loytaa jesuiittapapin puheesta paljon viisautta, tulematta silti uskoon vahaisimmassakaan maarin. Ja toki muistakin lahteista mita milloinkin. Ei silla lahteella niin valia, enemman valia on silla asialla.

Ja niin kuin DeMello sanoo, on oivallus jokaisen tehtava itse. Eika se aina tapahdu mitenkaan tuosta noin vain. Siksi tallaiset kirjoitukset kuin tama ovat aivan tyhjanpaivaisia ja turhia, jos lukija ei ole avoin uudelle, eika kirjoittaja loyda uusia oivalluksia itselleen kirjoittaessaan.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Ai niin, tämä vielä:
urpiainen kirjoitti:Ihme jänkkäystä. Sillä toki vältät tapasi mukaan asiasta puhumisen, mikä on tietysti kätevää, jos asiaa ei kummemmin ole.
Olet vapaa kertomaan, mikä se sinun "asiasi" tuossa EW:ltä puuttuu tiedeopintoja -aiheisessa hölmöilyssäsi oikein oli, jos kerran olen ymmärtänyt sen väärin ja puhunut koko ajan aiheen vierestä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mida kirjoitti:Ja onhan se kokemus, etta vakaa ateisti epaluuloineen loytaa jesuiittapapin puheesta paljon viisautta, tulematta silti uskoon vahaisimmassakaan maarin. Ja toki muistakin lahteista mita milloinkin. Ei silla lahteella niin valia, enemman valia on silla asialla.
Erinomaisesti muotoiltu.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja Mida »

^ Vaikka voihan tuon lainaamasi kohdan tulkita taydeksi lahdekritiikittomyydeksikin. Riippuu toki missa asioissa lahde maarittaa myos asian luotettavuutta ja missa asioissa lahde ei ole niin merkityksellinen vaan tarkeampaa on sisalto.

Esim. doulan nakokulmasta etsiessani tietoa pyrin olemaan toki oman kasityskykyni rajoissa huolellinen lahteista ja niiden luotettavuudesta, tutkimuksista jne. Sit taas elamantaidollisissa asioissa paljon olennaisempaa on se oma kokemus ja arvio ja ymmarrys asiasta kuin se, etta tuliko oivallus runokirjasta, elamantapagurun opuksesta, tuulen havinasta, kriisista elamassaan, romaanista, kahvipoytakeskustelusta vai tieteellisesta tutkimuksesta.

http://www.ted.com/search?q=happiness&x=0&y=0

Esimerkiks tuoltaki voi loytaa ituja rikastuttamaan elamaansa. Etenkin jos auktoriteettiuskollisus vaivaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mida kirjoitti:Esim. doulan nakokulmasta etsiessani tietoa pyrin olemaan toki oman kasityskykyni rajoissa huolellinen lahteista ja niiden luotettavuudesta, tutkimuksista jne. Sit taas elamantaidollisissa asioissa paljon olennaisempaa on se oma kokemus ja arvio ja ymmarrys asiasta kuin se, etta tuliko oivallus runokirjasta, elamantapagurun opuksesta, tuulen havinasta, kriisista elamassaan, romaanista, kahvipoytakeskustelusta vai tieteellisesta tutkimuksesta.
Juuri tästä tässä urpiaisen harjoittamassa sättimisessä tuntuisi olevan kysymys. Hänestä arkikokemukseen nojaaminen ei ole validia keskustelua/ajattelua ilmeisesti oikein missään asiassa. Tämän vielä hyväksyn, kyllähän maailmaan mielipiteitä mahtuu, mutta hybriksen raja tulee ylitettyä silloin kun joku katsoo voivansa tuomita turhaksi humpuukiksi jonkin sellaisen asiakokonaisuuden, jota ei ole edes mahdollista arvioida hänen hyväksymillään metodeilla. Rationaalinen keskustelija voi tällaisessa tapauksessa korkeintaan sanoa, ettei hän osaa sanoa (ellei sitten prosessin tavoin keskity siihen, mitä voidaan sanoa: henkilökohtaisiin mieltymyksiin). Asiaa, jota ei voida arvioida, ei voida arvioida.
http://www.ted.com/search?q=happiness&x=0&y=0

Esimerkiks tuoltaki voi loytaa ituja rikastuttamaan elamaansa. Etenkin jos auktoriteettiuskollisus vaivaa.
TED on kyllä mahtava!
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja Mida »

^ Jos tarkastelee asioita paaasiassa teoreettiselta ja tieteelliselta kannalta, eika uskalla, voi, kykene antautumaan asialle itse henkilokohtaisesti, uppoutumaan, elaytymaan, kokemaan, ymmartamaan, niin sitten aiheesta vakisinkin jaa puolittainen, toisinaan viela vaillinaisempi kasitys.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Ja tuon sanominen ääneen aiheuttaa tietenkin ärtymystä henkilössä, joka on (ehkä) uhrannut taloudellisen menestyksen mahdollisuutensa sivistyksen alttarille. Mutta ei sen tarvitsisi aiheuttaa! Sivistystähän tarvitaan; ilman sitä olisimme varmaan lajina terminoineet itsemme kauan sitten. Arvostan kovasti sivistyksen edistämiseen omistautuneita tyyppejä, paitsi silloin kun he lipeävät ruodusta eli käyvät nimittelemään ja halveeraamaan muuntyyppisiin elämän ilmiöihin keskittyviä kanssaihmisiään. Sivistyksenhän pitäisi nimenomaan ehkäistä moista yksisilmäisyyttä!

No, kuten sanottu, luen tämän urpiais-skaalallakin poikkeavan pitkälle menneen hölmöilyn keväthormonien piikkiin. Lisäksi pitänee mainita, että olen itse aloittanut e-pillerit vuosien tauon jälkeen ja huomaan tämän johdosta muuttuneeni astetta ärhäkämmäksi. Yritän opetella takaisin vanhoille tavoilleni. :)
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16657
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

EveryWoman kirjoitti:Juuri tästä tässä urpiaisen harjoittamassa sättimisessä tuntuisi olevan kysymys. Hänestä arkikokemukseen nojaaminen ei ole validia keskustelua/ajattelua ilmeisesti oikein missään asiassa.
En kyllä parhaalla tahdollanikaan osaa edes arvata, mistä tällaista olet saanut päähäsi. Kertauksen vuoksi: olen esittänyt, että ilmeisesti tiedolliset aukot yleissivistyksessäsi saavat aikaan sen, että et kykene näkemään desarasvuomellosoeasyhimasien ideologisia sitoumuksia ja siten olet kognitiivisesti puolustuskyvytön helppoheikkien viettelyn edessä. Ei tässä ole missään arkikokemuksen vähättelyä.

Vai onko tässä horinassai taustalla sellainen suomalaiseen sivistykielteiseen ilmapiiriin elimellisesti kuuluva mielipide, että siinä missä vaikkapa urheilussa, lääketieteessä, insinööritaidossa jne. harjoittelu ja perusteiden opettelu ymmärretään ilman muuta asiaksi, joka antaa alan harrastajan kannanotoille enemmän painoarvoa, niin yleisissä elämänfilosofisissa pohdinnoissa jokainen mielipide, vaikka sillä ei olisi mitään perusteita, täytyy olla yhtä arvokas kuin perusteltu ja oppinut kannanotto, koska muu olisi pahaa elitismiä? Itse en oikein tunne vetoa tällaiseen lässyrelativismiin. Huuhaa on huuhaata, vaikka se kognitiivisesti rajoittuneen silmään kivalta näyttäisikin.

Oikeastaan minusta on aika outoa, että esteettisesti suuntautuneena et tunnu olevan samalla linjalla kanssani. Yleisen elämänfilosofian ohella toinen elämänalue, jossa suomalaiset ovat yhtä fanaattisen sivistysvihamielisiä, näyttäisi olevan taide. Joka paikasta hoetaan, että jokainen voi kokea taidetta yhtä lailla omista näkökulmistaan. No varmasti voi, mutta ei minua ainakaan juurikaan kiinnosta jonkun taidehistoriallisesti ja -teoreettisesti oppimattoman urpon kokemukset, vaikka ne kuinka havahduttavia olisivat urpolle itselleen. Kognitio on oleellinen osa esteettistä elämystä, tradition ja kontekstin tuntemus syventää kokemusta. Mutta tämän sanominen on Suomessa kiellettyä elitismiä.
EveryWoman kirjoitti:katsoo voivansa tuomita turhaksi humpuukiksi jonkin sellaisen asiakokonaisuuden, jota ei ole edes mahdollista arvioida hänen hyväksymillään metodeilla.
Mida kirjoitti:Jos tarkastelee asioita paaasiassa teoreettiselta ja tieteelliselta kannalta, eika uskalla, voi, kykene antautumaan asialle itse henkilokohtaisesti, uppoutumaan, elaytymaan, kokemaan, ymmartamaan, niin sitten aiheesta vakisinkin jaa puolittainen, toisinaan viela vaillinaisempi kasitys.
Tämähän on, tietysti, vielä EW:n edellistäkin analyysia hillitömämpää kamaa. Tähän saa jotain järkeä rekonstruoitua vain olettamalla, että vihjaatte rationaalisen ja kriittisen analyysin tosiaan näyttävän desarasmellovuon tyhjänpäiväisenä löpinänä, mutta jos vain sokeasti hyväksyy ja heittäytyy eikä tarkastele fanittamisensa kohdetta kriittisesti/ajatuksella, saattaa heittäytyminen olla jotenkin nastaa ja auttaa jaksamaan vaikeuksien kanssa? Varmaan näin, ei oopiumin ottaminen ole aina ihan perusteeton ratkaisu. Itse kukin tarvitsee toisinaan älyllistä turtumista, ja varmaan huuhaan fanittaminen on vaikkapa kännäämistä terveellisempi vaihtoehto. Mutta hurjaksi tämä menee, kun gurun hurmaama hihhuli ei enää näe tätä oppiaan henkilökohtaisena selviytymiskeinona henkilökohtaisten ongelmien edessä, vaan alkaa valaistuksensa suomalla auktoriteetilla opettaa ("auttaa") muita näiden elämän ongelmissa vailla mitään estoja, ymmärtämättä itse nielasemansa ja muillekin tuputtamansa huuhaan taustaideologiaa.
EveryWoman kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
Ihme jänkkäystä. Sillä toki vältät tapasi mukaan asiasta puhumisen, mikä on tietysti kätevää, jos asiaa ei kummemmin ole.
Olet vapaa kertomaan, mikä se sinun "asiasi" tuossa EW:ltä puuttuu tiedeopintoja -aiheisessa hölmöilyssäsi oikein oli, jos kerran olen ymmärtänyt sen väärin ja puhunut koko ajan aiheen vierestä.
No, tässä ketjussa siihen liittyvät tietysti esim. seuraavat, sinun iloisesti ohittamasi, kontribuutiot:
http://kitina.net/viewtopic.php?p=49027 ... ht=#490276
http://kitina.net/viewtopic.php?p=49029 ... ht=#490298
http://kitina.net/viewtopic.php?p=49085 ... ht=#490850
ja, ansiokkaimpana:
http://kitina.net/viewtopic.php?p=49067 ... %2A#490672
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriD

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Tää on tällainen Alien vs Predator -ketju. Mitä tapahtuu, kun vastustamaton voima kohtaa järkähtämättömän esteen?
Toimistorotta

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

NuoriD kirjoitti:Tää on tällainen Alien vs Predator -ketju. Mitä tapahtuu, kun vastustamaton voima kohtaa järkähtämättömän esteen?
Monta jatko-osaa.
Manaaja

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:Mitä tapahtuu, kun vastustamaton voima kohtaa järkähtämättömän esteen?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:Kertauksen vuoksi: olen esittänyt, että ilmeisesti tiedolliset aukot yleissivistyksessäsi saavat aikaan sen, että et kykene näkemään desarasvuomellosoeasyhimasien ideologisia sitoumuksia ja siten olet kognitiivisesti puolustuskyvytön helppoheikkien viettelyn edessä. Ei tässä ole missään arkikokemuksen vähättelyä.
1. Millä perusteella oletat heillä olevan ideologisia sitoumuksia?
2. Miksi edelleen jatkat tällä EW on vietelty -linjalla, vaikka sinulle varmasti tähän mennessä on selvinnyt että minua ei ole käännytetty vaan olen vain löytänyt universumista omiani vastaavia ajatuksia? Ja eikö tällainen vääristelevä käsittely juuri ole sitä asiassa pysymisen välttelyä, josta minua yrität syyttää?
3. Mikä muka olisi pahempaa arkikokemuksen vähättelyä kuin yllä kuvattuun vääristelevään narratiiviin turvautuminen siitä huolimatta, että sanon deMellon tukevan arkikokemustani - kokemusta joka oli ennen deMellon lukemista?
Vai onko tässä horinassai taustalla sellainen suomalaiseen sivistykielteiseen ilmapiiriin elimellisesti kuuluva mielipide, että siinä missä vaikkapa urheilussa, lääketieteessä, insinööritaidossa jne. harjoittelu ja perusteiden opettelu ymmärretään ilman muuta asiaksi, joka antaa alan harrastajan kannanotoille enemmän painoarvoa, niin yleisissä elämänfilosofisissa pohdinnoissa jokainen mielipide, vaikka sillä ei olisi mitään perusteita, täytyy olla yhtä arvokas kuin perusteltu ja oppinut kannanotto, koska muu olisi pahaa elitismiä? Itse en oikein tunne vetoa tällaiseen lässyrelativismiin. Huuhaa on huuhaata, vaikka se kognitiivisesti rajoittuneen silmään kivalta näyttäisikin.
En ole sitä mieltä, että perusteettomat mielipiteet olisivat yhtä arvokkaita kuin perustellut. Mutta ihmiselämään ja onnellisuuteen liittyvissä kysymyksissä hyväksyn perusteluksi myös arkikokemuksen. Enkä hyväksy ajatusta, jonka mukaan filosofiaan perehtymättömällä henkilöllä ei voisi olla arkikokemusta onnellisuudesta, tai että hän ei voisi hyväksyttävästi käyttää tätä kokemusta pohjana onnellisuutta koskevassa pohdinnassaan.

Tässä ei kuitenkaan ole ongelman ydin. Ydin on siinä, että sinä katsoit (kuten niin monesti aiemminkin) asiaksesi osallistua keskusteluun tuomitsemalla arvottomaksi tekstin, jota et ole lukenut. Pitäisin typeränä sitäkin, jos lukisit tekstin ja sen jälkeen tuomitsisit sen kategorisesti arvottomaksi ainoastaan sillä perusteella että et itse sattunut pitämään siitä. Mutta toki lukematta tuomitseminen on keskustelun kannalta vielä astetta ongelmallisempaa. Jos kerran keskustelemme deMellosta, se on aika vaikeaa kun toinen osapuoli on aivan pihalla siitä, mitä keskustelu oikeastaan koskee. Jos taas et halua keskustella deMellosta, niin miksi kuitenkin poikkeuksetta osallistut keskusteluun? En minäkään mene harrastus-osioon huutelemaan, kuinka typerää moottoripyöräharrastus on (oletetaan että siellä on mp-aiheinen ketju), vain koska en itse harrasta moottoripyöriä.

Väännetään rautalangasta. Jos sinä kehuisit täällä vaikkapa Dostojevskin Rikos ja rangaistus -romaania (vaihda tuohon joku teos, josta oikeasti pidät, mieluiten sellainen josta kovin moni muu ei pidä - vai onko sellaisia ?), ja minä juoksisin perässäsi ketjusta toiseen huutelemassa kuinka vain idiootti voi pitää moisesta roskasta, niin mitä ajattelisit? Eikö vain kuulostakin aika naurettavalta väittämältä, etenkin jos yrittäisin vielä jotenkin "rationaalisesti" perustella väittämääni oikeaksi? Entä mitä ajattelisit sitten, kun mouhoamiseni pitkittyessä kävisi ilmeiseksi, että minä en ole edes lukenut haukkumaani teosta ( / teosta, josta haukkumani ihmiset pitävät)? Edit: Ja että vieläpä kuvittelen sen olevan jonkinlainen maallikon kirjoittama oikeustieteellisyyteen pyrkivä ja preskriptiivinen rangaistusjärjestelmää koskeva kannanotto!
Oikeastaan minusta on aika outoa, että esteettisesti suuntautuneena et tunnu olevan samalla linjalla kanssani. Yleisen elämänfilosofian ohella toinen elämänalue, jossa suomalaiset ovat yhtä fanaattisen sivistysvihamielisiä, näyttäisi olevan taide. Joka paikasta hoetaan, että jokainen voi kokea taidetta yhtä lailla omista näkökulmistaan. No varmasti voi, mutta ei minua ainakaan juurikaan kiinnosta jonkun taidehistoriallisesti ja -teoreettisesti oppimattoman urpon kokemukset, vaikka ne kuinka havahduttavia olisivat urpolle itselleen. Kognitio on oleellinen osa esteettistä elämystä, tradition ja kontekstin tuntemus syventää kokemusta. Mutta tämän sanominen on Suomessa kiellettyä elitismiä.
Joudun tuottamaan sinulle pettymyksen: minua kyllä kiinnostaa tavallisen, sivistymättömän ihmisen mielipide ja kokemus taiteesta, silloin kun se on jotakin muuta kuin perusteetonta ja tyhjää kritiikkiä. Lisäksi minua kiinnostaa aiheeseen syvällisesti perehtyneen taiteentuntijan näkemys, silloin kun se on jotakin muuta kuin taidehistoriaa tuntemattomien turhaa ja typerää sättimistä (huomaat varmaankin, että oma kontribuutiosi on juuri tätä lajia - et ole mitenkään sisällöllisesti osoittanut lukeneisuuttasi, vaan ainoastaan tuhahdellut kuinka deMello on "itsestään selvästi" tai "tietenkin" roskaa). Nämä eivät millään tavoin sulje toisiaan pois, ja kummallakin on oma arvonsa.

Siis se, mikä minua ei erityisemmin kiinnosta, on alemman sivistystason kirjoittajien elitistinen haukkuminen, etenkin yhdistyessään niin laajamittaiseen itsekritiikin puutteeseen, että ennen saarnamoodiin siirtymistään puhuja ei malta nähdä vähäisintäkään vaivaa selvittääkseen, mistä asiasta ja näkökulmasta oikeastaan edes on puhe. Taas rautalankaa: jos minä ja joku kitinäläinen olemme taidemuseossa tutustumassa vaikkapa Andy Warholin teoksiin, joista saamme iloa elämäämme sivistyksen puutteista huolimatta, emme tosiaankaan kaipaa seuraksemme nirppanokkaista taidekriitikkoa, joka armeliaasti kertoo meidän olevan väärässä ja Warholin olevan - kaikkien pop-taiteilijoiden tavoin - arvoton taiteilija. Ei kiinnosta, valitan. Vielä vähemmän minua kiinnostaa tulla leimatuksi uskovaiseksi vain siksi, että pystyn nauttimaan muusta(kin) kuin tieteellisestä kirjallisuudesta.

Jos "sivistymättömien"* ihmisten mietteet eivät kiinnostaisi minua, miksi ihmeessä minä näkisin vaivaa ja käyttäisin aikaa kitinäkeskusteluihin? Ja olennaisempi kysymys: miksi itse keskustelet täällä?
Tähän saa jotain järkeä rekonstruoitua vain olettamalla, että vihjaatte rationaalisen ja kriittisen analyysin tosiaan näyttävän desarasmellovuon tyhjänpäiväisenä löpinänä, mutta jos vain sokeasti hyväksyy ja heittäytyy eikä tarkastele fanittamisensa kohdetta kriittisesti/ajatuksella, saattaa heittäytyminen olla jotenkin nastaa ja auttaa jaksamaan vaikeuksien kanssa?
Heittäytyminen on aivan eri tyyppinen asia kuin sokea hyväksyntä. Niillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä keskenään. Jotta voisi heittäytyä, täytyy kenties hallita jonkinlainen 'suspension of disbelief' -mekanismi, mutta sen hallitsemisen kuvittelisin kyllä olevan aivan perustason taito myös vakavan tieteen tekemisessä. Jos ei osaa tehdä väliaikaisia oletuksia, joiden varassa operoida, on vaikea keksiä mitään uutta.
EveryWoman kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
Ihme jänkkäystä. Sillä toki vältät tapasi mukaan asiasta puhumisen, mikä on tietysti kätevää, jos asiaa ei kummemmin ole.
Olet vapaa kertomaan, mikä se sinun "asiasi" tuossa EW:ltä puuttuu tiedeopintoja -aiheisessa hölmöilyssäsi oikein oli, jos kerran olen ymmärtänyt sen väärin ja puhunut koko ajan aiheen vierestä.
No, tässä ketjussa siihen liittyvät tietysti esim. seuraavat, sinun iloisesti ohittamasi, kontribuutiot:...
En ole ohittanut mitään asiaa tahallani vain ohittamisen ilosta. Jos jotakin tärkeää on ohitettu, en todennäköisesti ole ymmärtänyt mitä tarkoitat. Tämän voit parhaiten korjata esittämällä asian uudelleen eri sanoin.

*) Sivistymättömät lainausmerkeissä siksi, että en väitä kaikkien täällä olevan kaikkien aihealueiden suhteen sivistymättömiä. Mutta jokainen on joissakin aiheissa sivistymätön, eikä se minusta ole mikään este kiinnostavalle keskustelulle.
Viimeksi muokannut EveryWoman, 19.04.2010 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja Mida »

urpiainen kirjoitti:
Mida kirjoitti:Jos tarkastelee asioita paaasiassa teoreettiselta ja tieteelliselta kannalta, eika uskalla, voi, kykene antautumaan asialle itse henkilokohtaisesti, uppoutumaan, elaytymaan, kokemaan, ymmartamaan, niin sitten aiheesta vakisinkin jaa puolittainen, toisinaan viela vaillinaisempi kasitys.
Tämähän on, tietysti, vielä EW:n edellistäkin analyysia hillitömämpää kamaa. Tähän saa jotain järkeä rekonstruoitua vain olettamalla, että vihjaatte rationaalisen ja kriittisen analyysin tosiaan näyttävän desarasmellovuon tyhjänpäiväisenä löpinänä, mutta jos vain sokeasti hyväksyy ja heittäytyy eikä tarkastele fanittamisensa kohdetta kriittisesti/ajatuksella, saattaa heittäytyminen olla jotenkin nastaa ja auttaa jaksamaan vaikeuksien kanssa? Varmaan näin, ei oopiumin ottaminen ole aina ihan perusteeton ratkaisu. Itse kukin tarvitsee toisinaan älyllistä turtumista, ja varmaan huuhaan fanittaminen on vaikkapa kännäämistä terveellisempi vaihtoehto. Mutta hurjaksi tämä menee, kun gurun hurmaama hihhuli ei enää näe tätä oppiaan henkilökohtaisena selviytymiskeinona henkilökohtaisten ongelmien edessä, vaan alkaa valaistuksensa suomalla auktoriteetilla opettaa ("auttaa") muita näiden elämän ongelmissa vailla mitään estoja, ymmärtämättä itse nielasemansa ja muillekin tuputtamansa huuhaan taustaideologiaa.
Just taa "Sina vaitat ABC ja mina argumentoin miksi ABC on vaarin" on semmonen ylimielinen asenne, minka takia en hirveemmin viitti kuluttaa aikaani tammosissa keskusteluissa. Jos edes savy olis "Tarkoitatko etta ABC ja jos tarkoitat, niin blablabla..", niin se etta toinen edes yrittais ymmartaa mita toinen tarkoittaa. Yllaoleva kertoo vain, etta "Mina tulkitsen asiat niinku tulkitsen ja vastaan siihen ja silla selva." Ei siina oikein auta mikaan maara vakuutteluja ja rautalangasta vaantamista, etta ei, en tarkoita asiaa kuten olet sen ymmartanyt. Ja onhan tuo kaynyt jo ilmi lukemattomia kertoja tasta ketjusta ettei perille mene edes yksinkertaiset lauseet eika avoimuutta ymmartaa tammoista ole.

Joten tyydynpa vain sanomaan, etta pieleen meni tulkinnat. Turhan vaivan nait kritisoidessasi niita.

Kun ei naissa asioissa voi kerta kaikkiaan saada ymmarrysta toisessa aikaan ilman kuulijan omaa panosta. Siksi kaikenlainen kaannytys naissa asioissa on aivan jarjetonta.

Ja ei, en tarkoita ymmartamisella hyvaksymista, kritiikitonta ja analysoimatonta seuraamista.
Manaaja

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mida kirjoitti:Just taa "Sina vaitat ABC ja mina argumentoin miksi ABC on vaarin" on semmonen ylimielinen asenne, minka takia en hirveemmin viitti kuluttaa aikaani tammosissa keskusteluissa. Jos edes savy olis "Tarkoitatko etta ABC ja jos tarkoitat, niin blablabla..", niin se etta toinen edes yrittais ymmartaa mita toinen tarkoittaa. Yllaoleva kertoo vain, etta "Mina tulkitsen asiat niinku tulkitsen ja vastaan siihen ja silla selva." Ei siina oikein auta mikaan maara vakuutteluja ja rautalangasta vaantamista, etta ei, en tarkoita asiaa kuten olet sen ymmartanyt. Ja onhan tuo kaynyt jo ilmi lukemattomia kertoja tasta ketjusta ettei perille mene edes yksinkertaiset lauseet eika avoimuutta ymmartaa tammoista ole.
Vaikka joutaisi pitää keppi aika kaukana erosta tämmösistä ketjuista, niin täytyy myöntää että nyt meni aika 1:1 sen kanssa, miksi itse pidän urpiaista aivan käsittämättömän ärsyttävänä, ylimielisenä ja mahdottomana vastakeskustelijana.

Kun ei maksa vaivaa edes yrittää selittää omaa kantaansa, noin niinkuin ikinä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja Gat »

Sviddu, residenttinä boddhisattvana mun täytys varmaan sanoa jotain. Mutten jaksa.

Lyhyesti ja perustelematta:
De Melloa en ole lukenut, vaikuttaa katolispohjaiselta hörhöltä. "Valveilla olon" teema hiukan samaa kuin Gurdijeffillä, joka oli sufilaispohjainen hörhö. Ja tietty jarisarasvuomaisuudet on perseestä varsinkin uusliberaalien käytössä.

Toisaalta sitten mikä ettei mitä vaan voi käyttää hyväkseen. Minäkin digastelen jotain zeniläisyyttä, ainakin versiona joka ei sisällä rituaaleja. Eikä EW vaikuta suhtautuvan De Melloon uskovaisen tavoin.

Varsinainen uskovainen tässä on urpiainen. Koko länsimainen filosofia ja humanisti"tiede" on uskontoa, ja urpolaisen lahjat loppuu briljeeraamiseen sen alan "ammatti"sanastolla. Päässä pitäisi sykkiä "olen tyhmä, mun pitää olla hiljaa" eikä "olen filosofi".
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16657
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Urpiaisen keittiötsykolokisoinnit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

EveryWoman kirjoitti:En ole sitä mieltä, että perusteettomat mielipiteet olisivat yhtä arvokkaita kuin perustellut. Mutta ihmiselämään ja onnellisuuteen liittyvissä kysymyksissä hyväksyn perusteluksi myös arkikokemuksen. Enkä hyväksy ajatusta, jonka mukaan filosofiaan perehtymättömällä henkilöllä ei voisi olla arkikokemusta onnellisuudesta, tai että hän ei voisi hyväksyttävästi käyttää tätä kokemusta pohjana onnellisuutta koskevassa pohdinnassaan.

Väännetään rautalangasta. Jos sinä kehuisit täällä vaikkapa Dostojevskin Rikos ja rangaistus -romaania (vaihda tuohon joku teos, josta oikeasti pidät, mieluiten sellainen josta kovin moni muu ei pidä - vai onko sellaisia ?), ja minä juoksisin perässäsi ketjusta toiseen huutelemassa kuinka vain idiootti voi pitää moisesta roskasta, niin mitä ajattelisit? Eikö vain kuulostakin aika naurettavalta väittämältä, etenkin jos yrittäisin vielä jotenkin "rationaalisesti" perustella väittämääni oikeaksi?
Luulen, että tässä aletaan päästä (vihdoin) käsiksi näihin aika aggressiivisen erimielisyytemme taustoihin. Siivotaan kuitenkin ensin pois alta pari ihmeellisesti toistuvaa väärinkäsitystä. En missään vaiheessa ole sanonut mitään, mikä perustelisi vihjailusi siitä, että mielestäni arkikokemus onnellisuudesta edellyttää vaativan teoreettisen apparaatin hallintaa. Ei tietenkään. Dostojevski-analogiasi ei myöskään auta asiaa, vaan - kuten analogia-argumentit Kitinässä melkein aina - vain sotkee lisää asiaa, koska siitä pitäisi korjata ja tarkentaa niin monta analogiaa ja disanalogiaa.

Kaiken kaikkiaan, minua ei myöskään ihmeemmin nyppisi, jos oikeasti pitäytyisit tuosa nyt jeeusteslemassasi kannassa, jonka mukaan sanot vain, että desarasmellot ovat työkaluja, jotka ovat tulleet sinulle vastaan ja joita käytät omiin tarkoituksiisi omissa subjektiivisissa projekteissasi. Tämä olisi aika simppeliä: voisimme keskustella siitä miten kumma on, että sinulle tuollaisena toimii amerikkalaisen tradition menestymisopaskirjallisuus, jollekin toiselle jokin muu. Mutta todellisuudessahan olette SEn kanssa (myönnän, en aina oikein muista, enkä jaksa tarkistaa, teidän erojanne - luultavasti SE on kuitenkin sinua paljon pahempi tässä) omaksuneet typerryttävän ylimielisen (jännää, miten niin radikaalisti erimieliset, että kommunikaatio tökkii, toistuvasti syyttävät toisiaan ylimielisyydestä) tyylin, jossa aika eksplisiittisesti kerrotte olevanne sitä unesta havahtunutta eliittiä, jolla on itsetuntemisopin omaksunnan kautta hallussaan korkeampi viisaus, jonka kautta olette armeliaasti valmiita auttamaan alempitasoisia nukkuvia löytämään hallussanne oleva valaistus.

Olette toistuvasti todenneet, kuinka voitte auttaa muita, jos he vain avoimin mielin lähtevät seuraamaan johdatustanne. Tätä kautta olen toistuvasti ollut paitsi hämmästynyt myös kauhistunut siitä, miten vastuuttomasti olette valmiita antamaan oppinne nimissä olemattomilla taustatiedoille ihmisille kategorisia toimintasuosituksia ihmissuhde- ja muissa henkilökohtaiseen elämänpiiriin kuuluvissa asioissa. Tätä kautta olette nykyisen kaunistelusi vastaisesti itse repineet keskustelun pois henkilökohtaisten innoittajien ihmettelystä yleispätevyyttä tavoittelevien ideologioiden arvioinnin alueelle - ja tällöin on toki relevanttia huomauttaa, että edustamaamme oppia on yleisesti kritisoitu siitä, että se toimii esimerkiksi Yhdysvalloissa sosiaalista reformointia hillitsevänä ja sitä kautta vallitsevia valtarakenteita luuduttavana ideologiana väittyäen poliittista ja yhteiskunnallista henkilökohtaiseksi ja psykologiseksi. Ja tässä yhteydessä - enkä missään arkikokemuksellisen onnellisuuden ennakkoehtojen kontekstissa - olen sanonut, että alueen laajempi tuntemus saattaisi auttaa.

Ja vaikka vastustankin klassista SE-keskustelumetodia, jossa verrataan CV:eitä ja sitten päätetään, kuka on suurin auktoriteetti ja sellaisena mielipidejohtaja, en voi olla huomauttamatta vielä yhtä asiaa tuohon toistuvaan marinaasi siitä, että en ole lukenut - enkä varsinkaan sisäistänyt ja elämyksellisesti hyväksynyt - demellon tekstejä. Kritisoin tuollaisessa menestymisopaskirjallisuudessa yleisesti esiintyviä trendejä, ajatuskuvioita ja taustaideologioita, jotka esiintyvät esim. Sarasvuolla, sinun ja SE:n Kitinäkirjoituksissa ja, parhaan ymmärrykseni mukaan, myös demellolla. En omista yhtään demellon kirjaa, enkä ole varmaankaan yhtään opusta häneltä kokonaan lukenut. Pätkiä ja häntä koskevaa sekundaarikirjallisuutta kuitenkin. Kuten olen sanonut, eivät nämä helppoheikit nyt niin originelleja ole tämän idelogisen sisällön tasolla. Toki esitystavan - ja sitä kautta puolustuskyvyttömiin vaikuttamisen - tasolla merkittäviä eroja saattaa olla, mutta ne ovat toissijaisia tällä tasolla, johon olet itsetuntemusopin evankeliumin nostanut. Ja on minulla sellaista taustaa tästä edustamastani kriittisestä näkökannasta, että aikanaan, kun Esa Saarinen kiinnostui innostusvalmennuksesta, ja Kirsti Lonka teki uraa uurtavaa työtään oppimisen psykologiassa muun muassa tällaisia menestysoppaita tutkien, osallistuin tämän parivaljakon yhdessä vetämiin seminaareihin yliopistolla, joissa lähiluettiin menestymiskirjallisuutta aika laajasti (demellokin oli käsittelyssä, vaikka en siis yhtään hänen kirjaansa kokonaan lukenut) ja etsittiin yhtäläisyyksiä ja analysoitiin kirjallisuudessa esiintyviä taustaoletuksia ihmisyydestä, psykologiasta, yhteiskunnasta, politiikasta ja ideologiasta. Lisäksi psykologianopinnoissani yliopistolla paneuduin hieman modernien ratkaisukeskeisten lyhytterapioiden ja menestymisopaskirjallisuuden oleellisiin eroihin taustaoletuksissa. En siis pitäisi itseäni ihan maallikkona demellon kritiikissäkään. Gurujen fanittajilla vain aika usein kriteerinä sille, kuka saa guruista jotain lausua, ei ole argumentaation sisältö vaan kritiikittömän innostuneisuuden määrä ("ei-kyynisyys").
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin