Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Yleinen lätinä jä kitinä
NuoriD

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Rakentamisen esteellisyysmääräykset ovat liian tiukat. Käsittääkseni esim uusien kerrostalojen jokaisessa yksiössäkin täytyy olla pyörätuolinmentävä WC. Käytännössä pikkuyksiön neliöitä hukkaantuu liian suureen wc:hen. Lisäksi Helsingissä vierä erikseen on - totta kai - päätetty noudattaa vielä tiukempia määräyksiä. Rakentamisen hinta nousee, ja sitten ihmetellään, miksi on niin kallista. Helsingissä ei riitä, että kerrostaloon pääsee pyörätuolilla. Siellä täytyy päästä joka ikisestä ovesta joka ikiseen paikkaan. Tätähän varovasti jopa kritisoitiin HS:ssakin. Ja EN ole sitä mieltä, että pyörätuolilla liikkuvia ei pidä ottaa huomioon. Onko kuitenkaan järkevää vaatia, että joka ikinen pikku luukkukin rakennetaan mahd. tiukkojen normien mukaan.

Sama juttu pakollisten väestösuojien kanssa. Ai niin, rakennetaanhan niitä myös Pohjois Koreassa ja Isralissa kait.
NuoriD

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti: Helsingin kaupungilla on tiettävästi ainakin yksi ritari hento valkoinen, joka on vetänyt aivan täydellisen överiksi tuon liikuntarajoitteisten ihmisten puolustamisen hyökkäyssodan merkeissä.
Tämähän on sellainen Hyvä Asia, jota kukaan ei kehtaa kritisoida. Mutta kuten jo aiemmin totesin, hiukan HS:ssa varovasti kritisoitiin sitä, että onko pakko rakentaa joka ikinen koirankoppi pyörätuolinmentäväksi ja vielä poikittain. Sitten käy niin, että yksiön WC on saman kokoinen kuin varsinainen asuinhuone.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja par-sky »

NuoriD kirjoitti:Rakentamisen esteellisyysmääräykset ovat liian tiukat. Käsittääkseni esim uusien kerrostalojen jokaisessa yksiössäkin täytyy olla pyörätuolinmentävä WC.
Muistaakseni hissejähän ei kumminkaan ole pakko rakentaa. Sitten voikin pohtia, että onko tässä mitään järkeä rakentaa esteettömiä asuntoja kun sinne asuntoon pääseminen on käytännössä mahdotonta. Ihmetyttää myös se, että kaikki asunnot pitää rakentaa pienelle vähemmistölle sopivaksi enemmistön tarpeiden kustannuksella.

Toinen mikä ärsyttää on ohjeistus sijoittaa pöytätasot, lavuaarit, yläkaapit yms. pygmien tarpeisiin.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja par-sky »

^juu tiedän kyllä säädettävät osat, niissä vaan kun myös loppuu monissa tuo skaala aivan liian aikaisin. Mua myös pidettiin täysin kajahtaneena kun halusin sijoittaa yläkaapit itselle sopivalle korkeudelle, eli noin 20cm ylemmäksi kuin ohjeistettiin. Eli skaala ja ohjeistus on yhä välillä lyhyt - helvetin lyhyt.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja aasi »

par-sky kirjoitti:
Toinen mikä ärsyttää on ohjeistus sijoittaa pöytätasot, lavuaarit, yläkaapit yms. pygmien tarpeisiin.
On muuten ihan hanurista kun wc-tilojen peilit ovat niin matalia niin että pitää kyyristellä jos haluaa naamaansa katsoa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NuoriD

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

aasi kirjoitti:
par-sky kirjoitti:
Toinen mikä ärsyttää on ohjeistus sijoittaa pöytätasot, lavuaarit, yläkaapit yms. pygmien tarpeisiin.
On muuten ihan hanurista kun wc-tilojen peilit ovat niin matalia niin että pitää kyyristellä jos haluaa naamaansa katsoa.
No ei kait niistä ole tarkoitus naamaa katsoa?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:Rakentamisen esteellisyysmääräykset ovat liian tiukat. Käsittääkseni esim uusien kerrostalojen jokaisessa yksiössäkin täytyy olla pyörätuolinmentävä WC. Käytännössä pikkuyksiön neliöitä hukkaantuu liian suureen wc:hen.
Tuo pyörätuolin vaatima stadion pitää ihan nähdä ja kokea itse, jotta sen uskoo. Kävimme kerran katsomassa uutta kaksiota, joka oli tehty noiden uusien määräysten mukaan. Kämpän neliöt oli tuhottu lähes asuinkelvottomiksi. Tuossa kämpässä auton mentävä käytävä toki teki oman osansa tuhoista, mutta pyörätuolilta tuokin käytävä haisi.

Sinänsä on aivan sairas ajatus, että helsingissä tarvittaisiin pienempiä asuntoja, koska ne ovat halvempia. Mielestäni asuntojen pitäisi olla suurempia ja halvempia. Ei asumismukavuus sillä parene, että asutaan ahtaammin.

Koirankoppi-yksiöt ja kaksiot ovat mielestäni giffenin hyödykkeitä, joista on kova kysyntä koska muuhun ostajilla ei kerta kaikkiaan ole varaa. Kyllä nuorella työssäkäyvällä pariskunnalla pitäisi aidosti olla mahdollisuus valita valinta kolmion tai kaksion + elämä välillä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Hieman hymyilyttää oma vessan peilikaappi, se ei ole mistään suurimmasta päästä ja laitettu just sopivasti MUN naaman kohdalle. Mun koti ei ole tarkoitettu kääpiöille, varma valtti tulevilla vuokramarkkinoilla.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ne maksaa aivan törkeesti ne metrin korkeat peilikaapit! Ei niihin jää rahaa kun rullatuoliympyrä on ostettu.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä kannatan kauppojen vapaata aukioloa. Ihan tosissaan ja asennossa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
bliss

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja bliss »

Laki, jonka rikkominen ei vahingoita ketään, on turha.

edit. muotoilin vähän
NuoriD

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

bliss kirjoitti:Laki, jonka rikkominen ei vahingoita ketään, on turha.

edit. muotoilin vähän
Olen samaa mieltä, mutta anna joku esimerkki tällaisesta laista.
bliss

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja bliss »

NuoriD kirjoitti:
bliss kirjoitti:Laki, jonka rikkominen ei vahingoita ketään, on turha.

edit. muotoilin vähän
Olen samaa mieltä, mutta anna joku esimerkki tällaisesta laista.
En mä nyt heti pysty. Mun päässä ei ole tällä hetkellä yhtään lakia :D
Manaaja

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

bliss kirjoitti:Laki, jonka rikkominen ei vahingoita ketään, on turha.
Niinku jos vaik pössyttelee pilveä kotioloissa?
bliss

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja bliss »

Manaaja kirjoitti:
bliss kirjoitti:Laki, jonka rikkominen ei vahingoita ketään, on turha.
Niinku jos vaik pössyttelee pilveä kotioloissa?
Pössyttele kaikessa rauhassa, mua ei ainakaan häiritse. :)
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Manaaja kirjoitti:Niinku jos vaik pössyttelee pilveä kotioloissa?
Omaan käyttöön kasvattaminen ja itsekseen pössyttely on tosiaan sellainen asia, jota en pysty rikokseksi mieltämään.

Toisaalta, tuossa todennäköisesti ollaan matkalla enemmän nettosaajan kuin nettomaksajan suuntaan, joten ehkä se riittää kriminalisointiin?
Manaaja

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

bliss kirjoitti:Pössyttele kaikessa rauhassa, mua ei ainakaan häiritse. :)
No tän kerran, jos diilaat substanssia. En oikein tunne tota jakeluporrasta.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Tarpeettomia lakeja ja asetuksia

Viesti Kirjoittaja huima »

sivustahuutaja kirjoitti:Omaan käyttöön kasvattaminen ja itsekseen pössyttely on tosiaan sellainen asia, jota en pysty rikokseksi mieltämään.

Toisaalta, tuossa todennäköisesti ollaan matkalla enemmän nettosaajan kuin nettomaksajan suuntaan, joten ehkä se riittää kriminalisointiin?
Tämä on näitä hassuja kysymyksiä.

Tuntien geekkejä jotka fiksaantuvat melkein minkä tahansa asian suhteen mielettömiksi hifistelijöiksi, olisi oikeasti mielenkiintoista jos Suomessa saisi luvallisesti / lisenssillä kasvattaa kotona omaan käyttöön ja raja vedettäisiin tiukasti siihen, että jos valuuttaa ja/tai palveluksia alkaa siirtymään on se kaupankäyntiä ja kiellettyä.

Kasvattaja voisi siis rekisteröityä ja käydä läpi lisenssitestin saadakseen luvan turvallisesti kasvattaa ja jalostaa kasveja käytettäväksi myös päihtymistarkoituksissa. Jokaisesta erästä pitäisi lähettää näyte KTL:ään ja kausittain raportoida kasvatusmääristä.

Miettikää millainen kulttuuri siitä voisi kehittyä Suomeen paikallisten sahti, pienpanimo ja pontikkakulttuureiden rinnalle.
Vastaa Viestiin