Mitä tuumit työstäsi?

Yleinen lätinä jä kitinä
Manaaja

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Dave kirjoitti:Mun käsitys on, että vaikeasta masennuksesta kärsivä ei pystyisi siihen, mitä Gat nyt. Keskivaikeasta masennuksesta kärsivä kyllä.
Toisaalta jos taas Gattis olisi yhtään itsetuhoinen, se menisi noilla arvioilla heittämällä vaikeaksi. Mutta ei se sen kognitiivisiin kykyihin vielä vaikuttaisi tavalla joka estää itseanalyysit.

Tuota noissa arvioinneissa kai yleisimmin käytetään.

Ja Urpiaiselle: Ja kyllähän heppu on puhunut, että oikeudenkäyntiprosessi on vaatinut häneltä kohtuuttomantuntuisia ponnisteluja.
CeDell Davis

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja CeDell Davis »

Jää hilloa taskun pohjalle, työ on itsenäistä – kukaan ei hengitä niskaan, ei suoraa vastuuta ihmisistä, mutta sitä enemmän asioista. Olen Insinööri! Luv it!

Tämän työn vaihtaisin vain vapaa-ajan kalastukseen, eli koe-uisteluun. Voisin mä heitelläkin välillä, vasemmalla, jos tarpeeksi maksetaan. Oikeaa säästelen yksinäisiin syysiltoihin.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8600
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Dave kirjoitti:Sulla muuten olisi tsäänssit sairaseläkkeelle. Luulen. Mutta ensin pitäisi yrittää hoitaa.
:shock:

Valitettavasti omat pisteet jäi kymmeneen, kun väitin että paino olisi pysynyt ennallaan. Laihduttaminen ei tee minusta masentunutta, joten yli 7,5 kilon painonmenetys olisi vastauksissa huijausta. En mä ole kai parhaimmillanikaan/pahimmillanikaan päässyt kuin kahdenkympin tienoille. Että niin lähellä se sairaseläke olisi ollut, voi vitsi!
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Dave

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Manaaja kirjoitti: Tuota noissa arvioinneissa kai yleisimmin käytetään.
Mulla ei ole tietoa, kumpaa käytetään enemmän. Esim. käypä hoito mainitsee molemmat

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositu ... s/hoi50023

Mistä sulla on tieto, että MADRS:ää käytetään enemmän?

Itse olen tottunut käyttämään BDI:tä. BDI on siis = Beckin depressioasteikko.
Viimeksi muokannut Dave, 26.04.2011 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dave

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Lolita kirjoitti:
Dave kirjoitti:Sulla muuten olisi tsäänssit sairaseläkkeelle. Luulen. Mutta ensin pitäisi yrittää hoitaa.
:shock:

Valitettavasti omat pisteet jäi kymmeneen, kun väitin että paino olisi pysynyt ennallaan. Laihduttaminen ei tee minusta masentunutta, joten yli 7,5 kilon painonmenetys olisi vastauksissa huijausta. En mä ole kai parhaimmillanikaan/pahimmillanikaan päässyt kuin kahdenkympin tienoille. Että niin lähellä se sairaseläke olisi ollut, voi vitsi!
No mähän toisaalla sanoin, että BDI:tä käytetään osana kokonaisuutta. Eihän sitä pelkkää yksittäistä pistemäärää tuijoteta.

Sen perusteella, mitä G-mies on vuosien varrella kertonut, hän on aika sairas. Mutta en tosiaan tiedä, pääsiskö eläkkeelle. EI tietenkään ilman hoitoyrityksiä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Ei se imagewise sopisi, jos misuille täytyisi kertoa olevani mielenterveyssyistä eläkkeellä. Oleellista joo, saako silloin maataloustukiaisia, ja säilyykö Y-tunnus. Mutta molemmat ymmärtääkseni säilyi enollanikin, vaikka oli vanhuuseläkkeellä mutta mahtava Omistaja. Olisi huomioitava myös, että noin eläkevakuutukseni ei ehdi kertyä. Ei kannata. Varsinkaan kun en pyristelisi eläkkeelle jostain oikeista töistä. Nytkin makoilen, runkkaan ja juon Karhua.
Dave

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Gat kirjoitti:Ei se imagewise sopisi, jos misuille täytyisi kertoa olevani mielenterveyssyistä eläkkeellä.
No mutta Henry Saarikin on sairaseläkkeellä "polven" takia. Ei niitä B-lausuntoja tarvi näyttää misuille.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Tuntuu hieman itsekkäältä sivuuttaa Gatin psyykepohdinnat, jotenkin vain tuntuu että olen oman panokseni tuohon keskusteluun antanut jo aikaa sitten. Hyvä kai se on olla jokin paikka jossa avautua.

Mutta omasta työstä, edelleen pidän hoitamisesta. Usein konkreettista auttamista mutta sen lisäksi tyydytystä antavaa rinnalla kulkemista ja ymmärtämistä. Sielunhoitoa voisi olla paremman puutteessa hyvä sana. Palkalla pärjää, työt eivät lopu ja työpisteitä voi vaihtaa loputtomiin. Muuntautumiskykyinen ammatti nopealla koulutuksella, lisäksi työn saa jättää vuoron jälkeen kokonaan toisille jatkettavaksi. Huonoina puolina ajoittaiset kiirehuiput, jolloin työtä ei ehdi tekemään edes sinne päin kuin oikeana pitää. Tähän voi vaikuttaa myös työpaikan henkinen ilmapiiri, joka pahimmillaan estää eettisemmät valinnat suojatakseen rutiininsa.

Olen opetellut (ja oppinut) olemaan antamatta työlle kaikkeani. Liiallinen uppoutuminen aiheuttaa ainakin minulle vain uhrautumiskokemusta, tarvitsen pientä suojausta jaksaakseni ilman kyynistymistä. Lisäksi jos töissä kuljen liiaksi toisten tuntemuksia tunnustellen olen kotona tyhjä ja vailla mitään emotionaalisia tuntosarvia. Suutarin lapsilla jne..
Elämä kantaa, jos sen antaa
Manaaja

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Dave kirjoitti:Mistä sulla on tieto, että MADRS:ää käytetään enemmän?

Itse olen tottunut käyttämään BDI:tä. BDI on siis = Beckin depressioasteikko.
Ihan vain yhden toisen lääkärin puheiden perusteella. Siksi siellä se "kai" olikin, tiedän ettei ole mikään syvällisesti mielenterveysasioihin erikoistunut, mutta sanoi että toi MADRS olisi yleisimmin käytössä terveyskeskuksilla kun startataan syynit.

Hyvähän se vaan on että työkalut ovat moninaisia ja että on varaa valita mitä käyttää. Mutta mitä tota MADRS:ää ja BDI:tä vertailee toisiinsa, niin BDI on täysin itsetäytettävä siinä missä MADRS vaikuttaa ehkä enemmän sellaiselta testiltä jossa lääkäri/psykologi käyttää jonkinasteista arviointia potilaan tilasta ja täyttää vastausvalinnat sen mukaan potilaan puolesta.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12348
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gat kirjoitti:
Jääkaappikauppias-merkonomeista sun muista kumminkin intän, että onko ne kuitenkaan niin viisaita, että olisivat tietoisesti "nöyriä". Vai eikö mikään muu tule mieleenkään kuin jotenkin vain rimpuloida, kunnes kuolee? Sellaista en vain tajuu.
Kun sinä noita amiksia, tradenomeja ym. duunareita ja alempaa keskiluokkaa jaksat aina halveerata voisit joskus miettiä kuinka tarpeellista heidän työnsä on moneen korkeasti koulutettuun humanistipelleen, turhaan byrokraattiin ym. verrattuna.

Voisit miettiä kuinka tärkeää on, että joku viljelee maata, leipoo leipää, myy sitä (ja muutakin) rakentaa taloja (ei oikein riitä että arkkitehti suunnittelee), huoltaa niitä rakennuksia, ajaa bussia jne.

Ja biologina (?) voisit miettiä geeniperimän monenkirjavuuden arvoa myös Homo sapiensin piirissä. Eikö ole hyvä että maan päällä on myös tavallisia ihmisiä eikä vain intellektuja? Eikö maailma olisi kauhistuttava jos se koostuisi vain konstikkaista neroista?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Homeboy65 kirjoitti:
Gat kirjoitti:
Jääkaappikauppias-merkonomeista sun muista kumminkin intän, että onko ne kuitenkaan niin viisaita, että olisivat tietoisesti "nöyriä". Vai eikö mikään muu tule mieleenkään kuin jotenkin vain rimpuloida, kunnes kuolee? Sellaista en vain tajuu.
Kun sinä noita amiksia, tradenomeja ym. duunareita ja alempaa keskiluokkaa jaksat aina halveerata voisit joskus miettiä kuinka tarpeellista heidän työnsä on moneen korkeasti koulutettuun humanistipelleen, turhaan byrokraattiin ym. verrattuna.

Voisit miettiä kuinka tärkeää on, että joku viljelee maata, leipoo leipää, myy sitä (ja muutakin) rakentaa taloja (ei oikein riitä että arkkitehti suunnittelee), huoltaa niitä rakennuksia, ajaa bussia jne.

Ja biologina (?) voisit miettiä geeniperimän monenkirjavuuden arvoa myös Homo sapiensin piirissä. Eikö ole hyvä että maan päällä on myös tavallisia ihmisiä eikä vain intellektuja? Eikö maailma olisi kauhistuttava jos se koostuisi vain konstikkaista neroista?
Nyt ymmärsit väärin. Tai todennaköisemmin en sanonut tuota puolta säälittävässä uikutuksessani selkeästi.

Ensinnäkin minä itse olen paitsi kyvytön myös tarpeeton. Se vaivaa minua. Mites sinun Homie taidot ja hyödyllisyys?

Tokaksi en ollenkaan halveksi noin kuten luulet. Totta helvetissä tarvitsen minäkin vaikka niitä jääkaappeja. Jos haluaisin uuden jääkaapin, jonkun pitäisi suunnitella se, joidenkin valmistaa, seuraavien kuljettaa tehtaasta kauppaan ja jonkun vielä myydä se minulle. Joka vitun duunari, paskakuski, puotipuksu tai kirjanpitäjä on tarpeellinen. Teknikot ja asennusliikkeidenkin inssit. Ehkä jopa osa, siis osa suuryritysten johdosta. Ja vaikka ketkä, ihan huijareita lukuunottamatta. (osa konsulteista ja lakimiehistä joutaisi ampua) Ilman ei olisi tätä "sivilisaatiota". Ja minäkin kuolisin kylmään ja nälkään.

Sitten toisaalta ja toisaalta se puoli, että en omalta vinkkeliltäni katsoen oikein ymmärrä, miksi joku tieten tahtoen hakeutuu arkiseen ammattiin ja koulutukseen siihen. Tai toisaalta heille ei tule mieleenkään mikään naiivi maailmanparannus, vain oma eläminen jossain valmissa arkiduunissa kunnes kuolee. Ja maailmanparannuksella tarkoitan yritystä edes vähän muuttaa maailmaa. En jo itsestäänselvinä koettuja yleishyviä.

No, maailmanparannusjeesustelut myönnän sairaudeksi, mutta niinhän varmaan ne kaikki nyt arvostetut kulttuurinmuokkaajat ovat myös olleet sairaita skalppinsa alla.

Sen jälkeen sitten luulisi ihmisten haluavan työhön ja koulutukseen joka kiinnostaa. Jos kerran loppuikä siinä pitää olla. Ihmiset ovat erilaisa joo. Silt ymmärrän jos lapsi haluaa vaikka veturinkuljettajaksi tai lentäjäksi kuten minä. Mutta millainen lapsi sanoo: "Äiti, äiti. haluan isona kirjanpitäjäksi!" Tai peruskoululainen: "Äiti, äiti, haluan opiskella tekemään rakennusten kattopalkkeja!" Tai millainen lukiolaisnuori sanoo: "Äiti. äiti, haluan opiskella pre-sales consulting anal directoriksi"?

Joku valtava kypsyys ja velvollisuudentunto yhteiskuntaa kohtaan? Tuo toki huomioiden, että tarvitaanhan niitä.
Viimeksi muokannut Gat, 27.04.2011 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dave

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Gat kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:
Gat kirjoitti:
Jääkaappikauppias-merkonomeista sun muista kumminkin intän, että onko ne kuitenkaan niin viisaita, että olisivat tietoisesti "nöyriä". Vai eikö mikään muu tule mieleenkään kuin jotenkin vain rimpuloida, kunnes kuolee? Sellaista en vain tajuu.
Kun sinä noita amiksia, tradenomeja ym. duunareita ja alempaa keskiluokkaa jaksat aina halveerata voisit joskus miettiä kuinka tarpeellista heidän työnsä on moneen korkeasti koulutettuun humanistipelleen, turhaan byrokraattiin ym. verrattuna.

Voisit miettiä kuinka tärkeää on, että joku viljelee maata, leipoo leipää, myy sitä (ja muutakin) rakentaa taloja (ei oikein riitä että arkkitehti suunnittelee), huoltaa niitä rakennuksia, ajaa bussia jne.

Ja biologina (?) voisit miettiä geeniperimän monenkirjavuuden arvoa myös Homo sapiensin piirissä. Eikö ole hyvä että maan päällä on myös tavallisia ihmisiä eikä vain intellektuja? Eikö maailma olisi kauhistuttava jos se koostuisi vain konstikkaista neroista?
Nyt ymmärsit väärin. Tai todennaköisemmin en sanonut tuota puolta säälittävässä uikutuksessani selkeästi.

Ensinnäkin minä itse olen paitsi kyvytön myös tarpeeton. Se vaivaa minua. Mites sinun Homie taidot ja hyödyllisyys?

Tokaksi en ollenkaan halveksi noin kuten luulet. Totta helvetissä tarvitsen minäkin vaikka niitä jääkaappeja. Jos haluaisin uuden jääkaapin, jonkun pitäisi suunnitella se, joidenkin valmistaa, seuraavien kuljettaa tehtaasta kauppaan ja jonkun vielä myydä se minulle. Joka vitun duunari, paskakuski, puotipuksu tai kirjanpitäjä on tarpeellinen. Teknikot ja asennusliikkeidenkin inssit. Ehkä jopa osa, siis osa suuryritysten johdosta. Ja vaikka ketkä, ihan huijareita lukuunottamatta. (osa konsulteista ja lakimiehistä joutaisi ampua) Ilman ei olisi tätä "sivilisaatiota". Ja minäkin kuolisin kylmään ja nälkään.

Sitten toisaalta ja toisaalta se puoli, että en omalta vinkkeliltäni katsoen oikein ymmärrä, miksi joku tieten tahtoen hakeutuu arkiseen ammattiin ja koulutukseen siihen. Tai toisaalta heille ei tule mieleenkään mikään naiivi maailmanparannus, vain oma eläminen jossain valmissa arkiduunissa kunnes kuolee. Ja maailmanparannuksella tarkoitan yritystä edes vähän muuttaa maailmaa. En jo itsestäänselvinä koettuja yleishyviä.

No, maailmanparannusjeesustelut myönnän sairaudeksi, mutta niinhän varmaan ne kaikki nyt arvostetut kulttuurinmuokkaajat ovat myös olleet sairaita skalppinsa alla.

Sen jälkeen sitten luulisi ihmisten haluavan työhön ja koulutukseen joka kiinnostaa. Jos kerran loppuikä siinä pitää olla. Ihmiset ovat erilaisa joo. Silt ymmärrän jos lapsi haluaa vaikka veturinkuljettajaksi tai lentäjäksi kuten minä. Mutta millainen lapsi sanoo: "Äiti, äiti. haluan isona kirjanpitäjäksi!" Tai peruskoululainen: "Äiti, äiti, haluan opiskella tekemään rakennusten kattopalkkeja!" Tai millainen lukiolaisnuori sanoo: "Äiti. äiti, haluan opiskella pre-sales consulting anal directoriksi"?

Joku valtava kypsyys ja velvollisuudentunto yhteiskuntaa kohtaan?
Kuten jo aiemmin sanoin, suurin osa ihmisistä haluaa elättää itsensä työllään. Siinä se yksinkertainen syy. Suurin osa ei halua almuja muilta. Sä ajattelet liian vaikeasti taas kerran. Ihan sama kuin pillun vonkaamisessa. Älä tee sitä vaikeammaksi kuin se on.
So Hard

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gnjää. Ei kukaan lukiossa tai edes korkeakoulussa mieti haluavansa siksi tai siksi titteliksi ja rooliksi, vaan työelämä vie minne vie. Osin sattumaa, osin tavoitteita. Jos kaikki pyrkisivät niihin haaveammatteihin joita lapsena oli, niin olisi vitun erikoinen maailma. Itsekin olen tehtävissä joita en edes opiskelujen loppuvaiheessa tuuminut tekeväni.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Dave ja So Hard: Ymmärrän tai olen ymmärtäväni.

Koko ajan huomattava, että minusta ei siis mihinkään ole. Jos olisi, saattaisin hyvinkin innostua tekemään ja hyvin sitä mihin olen joutunut. Niinhän meinasi käydä ns. nettisivuntekijänä, vaikkei siitä juuri maksettukaan ja "asiakkaiden" urheiluseuratoiminta ei kiinnostanut pätkääkään.

Jos maailma menisi niinkuin minä haihattelen, sitten pitäisi taas alkaa käyttämään orjia oikeisiin töihin. Antiikin kreikkalaiset kovasti miettivät, mitä on "Hyvä elämä": Vita Activa vai Vita Completativa. Päätyvät siihen, että Hyvään elämään ei missän tapauksessa kuulu Työnteko. Heillä oli orjia. Tai noin antiikin proffa Päivi Setälä luonnollaan. Jaa niin siihen se menee, nythän maahan tuodaan neekereitä, ryssiä ja virolaisia paskaduuneihin.

Onhan se kuitenkin myös oma valinta ihan nuorena. Syistä, jota ovat minulle outoja.

Esmes meillä töissä oli rouva, joka kai sai ihan oikeaa palkkaa. Lähti muuanne jo ennen puljun suipistuksia. Oli joku kirjanpitäjä/yleistouhuaja. Joku alkeiskoulutus. Ollut töissä kaupassa, pankissa ja ties missä. Minä kerran kysyin, että etkös harkinnut muuta ammattia ja kouluttautunut. Tuo että oe voe, 16-vuotiaana lähdin kotoa kun oli niin kiire omaan elämään. Ei sitä semmoisia mieti.

Jonain vappuna juopottelin varkautelaisessa baarissa. Samassa pöydässä oli kaksi tuoretta ylioppilasmisua. En haaveillutkaan pillustaan, kunhan kuuntelin keskinäisiä löpinöitään. Toinen kajotti, että menee opiskelemaan tradenomiksi. Vaikka se ei yhtään kiinnosta, täytyyhän sitä jotain tehdä. Toinen pystytisu harkitsi myös. Minä pöydän yli örähdin, että entäs jos menisitte yliopistoon opiskelemaan jotain, mikä teitä oikeasti kiinnostaa. Vastaus oli: "Höpö höpö! Mitä sitä sellaisia? Sitäpaitsi sitten pitäisi lähteä Varkaudesta!"

Joo, onhan sitä ihmisillä erilaisia tarvehierarkioita. Jotenkin en vain osaa suhtautua niihin tasa-arvoisen arvostavasti. No, oma asiansa ja hyödyllisiä varmaan.

Tuohon vielä kuittailen, että ainakin Daven Ja Sian moraaliin kuuluu, että on tärkeää ansaita elantonsa omalla työllään.

Tietysti taas piikki minulle. Johon huomautan taas, että minähän olen tehnyt täällä oikeasti paljon työtä silloin ennen internet-aikaa. Sillä tapaa olen oikeutettu kuin kuka vaan sukupolvenvaihtaja. Joten siitä vaan vittuilemaan niille kaikille, eikä vain minulle. Lisäksi tämä täysin sairas lakijuttu, jollaista ei muille tapahdu. Se taistelu ei ole tuottavaa työtä, mutta tavallaan työtä silti. Iso osa masennuksestani onkin reaktiivista, ei psykiatrin autettavissa.

Mutta joo tuohon, että ihmisen pitäisi työllään ansaita elantonsa. Minä vajakki olen tuossa ihan moraaliton.

Sehän auttaa, jos on perinteitä tai omistaa paikan. Siis luuletteko, että minua maa- ja metsätalous oikeasti kiinnostaa? Jos olisi kannattavaa, lykkäisin pelloille aurinkokennoja ja tuulivoimaloita :D

Oletetaanpa, että on palkkaduunissa jossain isossa firmassa. Mikä vaan ammatti. Liukuhihnatyöntekijä, trukkikuski, huoltomies, robottien ohjelmoitavien logiikoiden säätäjä, tuotteen eri ominaisuuksien spesialisti, sihteeri, kirjanpitäjä, firman juristi, tietokonetuki, henkilöstöpäällikkö, , markkinointipäällikkö, tekninen johtaja, toimitusjohtaja jne..

Olettakaamme, että firma tuottaa.. sanotaan vaikka lankarullia. Parasta laatua. Tarpeellisia.

Mutta kamoon, kenen elämän suuri intohimo todella on tuottaa lankarullia eläkeikään asti? Ellei ole omaistaj ja tuo sukuperinne? Palkkatyöläisillä teidän mukaan kiksit silloin siitä, että itse ansaitsee elantonsa, trukkikuskista toimitusjohtajaan? Vaikkei lankarullat kiinnosta. Mikä luterilainen moraali siinä on?

Minulta kun se moraalin ymmärrys puuttuu, niin totta kai jos voisi, parempi olisi elää voittamalla lotossa/ perimällä/ jopa huijaamalla tai varastamalla (kunhan oman moraalinsa mukaan valikoi, keiltä). Ja siten hengissä säilyessään käyttää aikansa vaikka harrastuksiin tai mielestään yleishyödyllisiin aktiviteetteihin, jotka oikeasti kiinnostavat.

Joten mikä luterilainen työmoraali siinä on? Katsooko Allah? Tai onko siinä joku usko yhteen yhteiseen yhteiskuntaan? Sekin minulta puuttuu.
Dave

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Onhan tässä todettu jo monta kertaa, että suurin osa ihmisistä käy töissä, koska haluavat elättää itsensä. Ei niinkään rakkaudesta itse työhön. Eli siinä lankarullafirmassa porukka menee aamulla töihin, jotta saisivat palkkaa.

Palkan lisäksi ihmiset haluavat kokea olevansa hyödyllisiä. Mutta suuri osa ihmisistä lopettaisi työnteon, jos riittävä elintaso olisi muuten turvattu.

Työnteon motiivi on siis sama kuin 100 000 vuotta sitten. Metsästäjä-keräilijä ihmisen oli pakko metsästää ja keräillä, jotta ei kuolisi nälkään. Sama nykyään, vaika nälkään ei kuolekaan, niin niukkaahan se elo on ilman työtä.
So Hard

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Dave kirjoitti:Onhan tässä todettu jo monta kertaa, että suurin osa ihmisistä käy töissä, koska haluavat elättää itsensä. Ei niinkään rakkaudesta itse työhön.
Omalta osaltani lisään vielä sen, että paitsi että haluan elättää itseni, haluan nostaa elintasoni riittävän korkeaksi. Muuten voisin tehdä jotain vähemmän stressaavaakin duunia.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Manaaja kirjoitti:
elco kirjoitti:Viittisitsä tehdä sellasen mielenterveysdiagnoosin, jossa listaat kaikki tänne kirjoittelevat ja niiden tautiluokituksen?
No mutta tottakai! Mitä tahansa sulle. Mennään tälleen vaikka lievimmästä pahempaan päin. Prosessi on sellanen määrittelemätön semihullu, jolla pukkaa välillä sellaisia omituisia suuruudenhulluja ajatuksia. Onneksi kuitenkin sellanen ihan harmiton tyyppi kaikessa hulluudessaan. Sitten on se EW-tyyppi, jonka tautiluokitukseksi sopii parhaiten se RP:n vanha Mythbusters-allekirjoitus, ilman ironiaa.

Sitten meillä on Niba, jolla on pysyvä aivovamma. Todennäköisesti siis ennemmin ihan fyysistä kuin psyykkistä alkuperää, sen verran erikoislaatuisesti monivammainen. Tiedät varmaan, semmonen jonka aivomassaa olisi kiva koputella ruuvimeisselin perällä, ja katsoa samalla että mikä raaja suoristuu samalla kun käki kukkuu. Kaikkein hulluimpana sitten löytyy tietysti SA, jota olisi ihan epäreilua sanoa narsistiksi. Nimittäin narsisteja kohtaan. Nekin sentään ymmärtää kangistua paskahalvauksesta kun psykopaatti lyö vesivärit tulille.

Onhan tietty näitä mielialahäiriöhommia vähän jokaisella, mutta sehän nyt on sen verran yleistä normikauraa tässä ympäristössä, ettei sellaista kehtaa hulluudeksi laskea. Hullumpaa täällä olisi pysyä täysissä järjissään. Sitäpaitsi muutenhan sitä joutuisi oikeuden ja kohtuuden nimissä laskemaan jo kusipäätkin mukaan. Se taas johtaisi siihen, että ryhmän ulkopuolelle jäisi ainoastaan Dave. Voi veljet, se se vasta hullu onkin.

Mut tää oli tosiaan vaan tämmönen yleiskatsaus. Jos haluat sellaisen henkilökohtaisen, just sulle räätälöidyn diagnoosin, niin se vähän sitten kyllä jo maksaa. Yrititkin selvästi vähän sellaista ilmaiseksi pummia, sinä ovela kettu.
Hyvää päivää tai iltaa, ehtoota!

Toivon, että kerrot Herra Munaaja, mitä tämä seuraava sininen tarkoittaa? Onko yleisesti tiedossa sitten, että sinä olet se mitä tässä on?

Nekin sentään ymmärtää kangistua paskahalvauksesta kun psykopaatti lyö vesivärit tulille.

Ei mulla nyt muuta. Toki tuo juttusi SA:sta on vanhaa pöllöä, sehän nyt on selvä, ainakin minulle hehheh. Kuunaan en olekaan lukenut taas tällaista.

Värijohtajanne Pastellinen Hifkinkannattaja iäisesti Stadinarska
Viimeksi muokannut Stadinarska, 27.04.2011 23:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Dave

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Dave »

So Hard kirjoitti:
Dave kirjoitti:Onhan tässä todettu jo monta kertaa, että suurin osa ihmisistä käy töissä, koska haluavat elättää itsensä. Ei niinkään rakkaudesta itse työhön.
Omalta osaltani lisään vielä sen, että paitsi että haluan elättää itseni, haluan nostaa elintasoni riittävän korkeaksi. Muuten voisin tehdä jotain vähemmän stressaavaakin duunia.
Elintason nostostahan se on kaikilla kyse. Eihän Suomessa nälkään ja kylmään kuole, vaikka ei laittaisi tikkua ristiin.

Ja sitten tosiaan se, että suurin osa haluaa työn tuomaa sosiaalista arvostusta (tai pikemmin työn tekemättömyyden tuoman arvostamattomuuden välttämistä).

Ja tietysti töissä aikakin kuluu.

Mutta uskoisin, että suurimmalle osalle ykkösmotivaattori töissä olemiseen on raha.
So Hard

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Dave kirjoitti:Elintason nostostahan se on kaikilla kyse. Eihän Suomessa nälkään ja kylmään kuole, vaikka ei laittaisi tikkua ristiin.
On duuneja, joissa elintaso ei käytännössä nouse yhteiskunnan tuista lainkaan, mutta jota ihmiset silti tekevät omanarvontuntonsa tai jonkin kuulumisen tarpeen tms. vuoksi. Ja ihan hyvä niin.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Hyvä jos keskustelu siirtyisi minun exhibbaamastani luuseriudesta omaan työhönne ja mahdollisesti laajemmin työnteon moraalin ja motivaation käytännön psykologiaan ja filosofiaan.
Dave kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Dave kirjoitti:Onhan tässä todettu jo monta kertaa, että suurin osa ihmisistä käy töissä, koska haluavat elättää itsensä. Ei niinkään rakkaudesta itse työhön.
Omalta osaltani lisään vielä sen, että paitsi että haluan elättää itseni, haluan nostaa elintasoni riittävän korkeaksi. Muuten voisin tehdä jotain vähemmän stressaavaakin duunia.
Elintason nostostahan se on kaikilla kyse. Eihän Suomessa nälkään ja kylmään kuole, vaikka ei laittaisi tikkua ristiin.

Ja sitten tosiaan se, että suurin osa haluaa työn tuomaa sosiaalista arvostusta (tai pikemmin työn tekemättömyyden tuoman arvostamattomuuden välttämistä).

Ja tietysti töissä aikakin kuluu.

Mutta uskoisin, että suurimmalle osalle ykkösmotivaattori töissä olemiseen on raha.
DAVE: Muistaako Musta Kirjani väärin, että juuri sinä ET haluaisi lottovoittoa, koska haluat ansaita rahasi itse? Josta Tix ehdotti sinulle viitettä sanakirjan kohtaan "luterilainen työmoraali". Ks Nuori Daavid.
McJanne kirjoitti:Kaipa sitä jotain pitää tehdä ettei tarvi kotona hapantua.
Mutta onhan sinulla se oikeasti itseäsi kiinnostava lakanalaji, johon voisit keskittyä kokopäiväisesti, jos palkkatyössä ei tarvitsi käydä.

Yleisemmin en tuota lainaamaani kohtaa ymmärrä. Meillä siellä konttorissa oli yksi akka. Apulaiskirjanpitäjänä. Kertoi, että Liiton ansiosidonnaisesta työttömyyskorvauksesta saisi enemmän rahaa kuin nyt tukityöllistettynä. Luterilaista työmoraalia ei esittänyt. Vaan sanoi ettei voi olla joutilaana ja että työssä tapaa ihmisiä

Krhhhh... siis laskea työnään urheilusurojen rahoja, nylkypikkupalkalla? Ja konttorissa, jonka tylsiä savolaistollukoita ja niiden jorinoita minä en selvinpäin kestänyt? Ihanaa, ihmisiä, ihanaa? Kun vain millä vain konstilla vain pärjää ulkona tuollaisesta, parempi niin. Minä siis en ymmärrä ihmisiä..
Dave

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Gat kirjoitti:DAVE: Muistaako Musta kirjani väärin, että juuri sinä ET haluaisi lottovoittoa, koska haluat ansaita rahasi itse?
Muistat oikein, mutta minä nyt olenkin pipipää. Suurin osa haaveilee saavansa lottovoiton ja jäävänsä pois palkkatyöstä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8600
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Palkkahan se on tietenkin ykkösmotivaattori. Mutta eikö suurin osa vielä sovita sen palkan, työn vaativuuden ja mielekkyyden yhteen? Aivan varmasti saisin parempaa palkkaa yksityisellä puolella, mutta työni ja sen mukana tulleet pienet yksiyiskohdat pitävät minut tässä paikassa. Ei työ ole pelkän palkan takia suorittamista, jokainen valitsee itselleen alan ja työn jossa hyötysuhde on maksimaalinen, ei enempää paskaa kuin jaksaa kestää, mutta palkka siihen nähden ihan ok tai parempi.

Etkä sä Gat halua tehdä mitään? Eikö mikään tai minkäänlainen työ kiinnosta? Ei sinne lankarullatehtaaseen ole pakko mennä, kyse on siitä mihin suuntaan menee tai antaa itsensä kuljettaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
So Hard

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Dave kirjoitti:
Gat kirjoitti:DAVE: Muistaako Musta kirjani väärin, että juuri sinä ET haluaisi lottovoittoa, koska haluat ansaita rahasi itse?
Muistat oikein, mutta minä nyt olenkin pipipää. Suurin osa haaveilee saavansa lottovoiton ja jäävänsä pois palkkatyöstä.
Sähän oletkin yrittäjä etkä palkkatyöläinen. Ei sun tarvi haavella jääväsi pois palkkatyöstä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Lolita kirjoitti:Etkä sä Gat halua tehdä mitään? Eikö mikään tai minkäänlainen työ kiinnosta? Ei sinne lankarullatehtaaseen ole pakko mennä, kyse on siitä mihin suuntaan menee tai antaa itsensä kuljettaa.
No sitähän just olen uikuttanut, että haluaisin. Jotain tarkoitusta elämääni. Mutta minusta ei ole oikeisiin töihin. Ja onneksi minun ei enää tarvikaan mennä muille töihin tai anella työttömyystukia siinä nöyryytysmyllyssä. Tarkoitus saisi olla jotain jeesustelumaailmanparannusta tai jotain daideellisen luóvaa, tienaa sillä tai ei. Ehkä pilluakin saisi tuon kautta? Mutta ei skulaa sekään mulla.

Tietty onhan mulla nyt jopa oma yritys, mutta tässä tilanteessa mun ei kannata tehdä paljoa itse. Ja alakin on jotain tylsää puutavaraa ja mallasohraa. Joista tosin varsinkin jälkimmäinen on tarpeellista. *korkkaa Karhun*
So Hard

Re: Mitä tuumit työstäsi?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gat kirjoitti:No sitähän just olen uikuttanut, että haluaisin. Jotain tarkoitusta elämääni. Mutta minusta ei ole oikeisiin töihin. Ja onneksi minun ei enää tarvikaan mennä muille töihin tai anella työttömyystukia siinä nöyryytysmyllyssä. Tarkoitus saisi olla jotain jeesustelumaailmanparannusta tai jotain daidellisen luóvaa, tienaa sillä tai ei. Ehkä pilluakin saisi tuon kautta?

Tietty onhan mulla nyt jopa oma yritys, mutta tässä tilanteessa mun ei kannata tehdä paljoa itse. Ja alakin on jotain tylsää puutavaraa ja mallasohraa. Joista tosin varsinkin jälkimmäinen on tarpeellista. *korkkaa Karhun*
Eihän tuohon ole kuin yksi vastaus? Mikä muu sinua estää tekemästä mitä lystää paitsi sinä itse? Jos ei ole taloudellisesti pakko tehdä oikeita töitä, voi tehdä itseä kiinnostava asioita ihan pro bono. Jotenkin luulisi että yhdistysten ja ilmaisen korkeakoulutuksen luvatussa maassa itseään kiinnostavaa puuhaa ja sisältöä elämään olisi aika helppo löytää.

Todellisuudessa taitaa olla niin, että kaljoittelu, runkkiminen ja netissä valittaminen on mukavuusaluettasi ja et halua siltä poistua.
Vastaa Viestiin