Puhutaas ruoasta!

Yleinen lätinä jä kitinä
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Puhutaas ruoasta!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Minkälaiset tottumukset sinulla on? Montako lämmintä ateriaa menee päivässä, entäpä palat? Lasketko kaloreita, jos niin paljonko huidot sisään? Syötkö säännöllisesti, mites vihannekset taikka hedelmät? Jaksatko tai ehditkö itse tehdä ruokaa vai tukeudutko eineksiin? Kuinka usein tulee syötyä ulkona tai ostettua to-go-safkaa?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Puhutaas ruoasta!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Normaalisti menee näin:
- aamupala: jugurtti n 2dl (tai saman verran kaurapuuroa) +120g marjoja, vettä 3dl
- luonas: työpaikalla terveellisemään tuntuista vaihtoehtoa+salaatit+2dl rasvatonta maitojuomaa
- päivällinen: kalaa/broiskua jossain muodossa, lisukkeena vihanneksia, vettä
- illalla: hedelmiä tai jotain energisempää jos on tullut huuhkittua

Energiaa tällä hetkellä tavoitteena 2000-2300kcal. Normaalisti reilu tonni enemmän.
Eineksiä vältän, koskapa eivät oikein putoa kurkusta alas. Noutopitsaa tms ehkä 2-3*vuodessa. Ulkona syömässä vapaa-ajalla seurasta riippuen muutama kerta kuukaudessa tai vuodessa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Puhutaas ruoasta!

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Aika retuperällä on syöminen, täytyy panostaa siihen tulevaisuudessa enemmä.

Aamupala: reissari reiluilla täytteillä + Ehrmann

Lounas: hemmetillinen salaattilautanen, lämpöisessä safkassa yksi peruna tai puoli kauhaa riisiä ja lihaa/kalaa reilusti. Ei kastikkeita

Välipala: Ehrmann

Ennen salia energiajuoma

Salin jälkeen reilu palkkari

Illallinen: yleensä 300-400g kanaa ja pussi pakastevihanneksia

Ennen nukkumaanmenoa protskujuoma

Salittomana arkipäivänä poistetaan listasta ergiajuoma ja palkkari.

Mutta sitten viikonloppuisin kaikki menee vituiksi. Yleensä päivän safka on kannu kahvia ja yksi ylisuuri mättö, joka vedetään ykkösellä. Sitten se viikonlopun alkoholinpaska tuhoaa loput.

Normipäivänäkin voi mennä itsesäälimussutusta, esimerkiksi 1½kg mandariinipussi.

Ruokalounaat tulee vedettyä puoliksi lounasravintoloissa, puoliksi kaupasta haetuista eineksistä hitsataan kasaan jotain. Pelkällä mikrolla ei hirveitä väsätä. Kotona sitten einekset on pannassa.

Ns. roskaruokaa tulee kuitenkin vedettyä aika harvoin. Oikeissa ravintoloissa kävisin useammin, mutta yksin se on aika perseestä ja tuttavapiirissä ei juuri vastaavaa kiinnostusta löydy.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Puhutaas ruoasta!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Työpäivänä keskimäärin:
- aamupala: pari ruisleipää + täytteet/muroja
- tukeva lounas, jossa aina jotain lihaprotskuu
- päivällinen (kts lounas)
- iltapala usein leipää ym. iltaisin menee myös mässyä, suklaata ja sipsejä

Urheilen joko lounaan tai päivällisen jälkeen. Joskus vedän palkkarin, jos tuntuu oikeelta. Vapaapäivinä tippuu pidempään nukkuessa aamupala pois. Kaloreita tulee arviolta 2500-3500. Eineksistä käytössä vain maksalaatikko ja grahamlihapiirakat...ja hernari. Ulkona syön muutaman lounaan viikossa. Höttöpaskaa keskimäärin 1-2 kertaa viikossa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
DitaVonShagwell
Elämätön Kitisijä
Viestit: 497
Liittynyt: 25.11.2010 14:13

Re: Puhutaas ruoasta!

Viesti Kirjoittaja DitaVonShagwell »

Silloin kun saan itseni syömään "normaalisti"

aamiainen: kaurapuuro + raejuustoa + soijalesitiini + marjoja + mehukeitto
välipala: maitorahka + marjoja
lounas: 300g kasviksia, 100g kanaa/kalaa + raejuustoa /kananmunanvalkuiainen
välipala: ks yllä
päivällinen: sama kuin lounas + hedelmä
iltapala: maitorahka + soijalesitiini + vehnälese + mehukeitto

Vammautumisen jälkeen syöminen on jäänyt vähemmälle
edit: ja kerran viikossa voi olla herkutteluilta jos siltä tuntuu.. :)
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Puhutaas ruoasta!

Viesti Kirjoittaja exsu »

En laske kaloreita aktiivisesti, mutta olen laskenut jossain kohtaa elämääni niin pitkään, että se on jäänyt vähän päälle. Ts. osaan erikseen laskematta arvioida aika pitkälle yleisimmin käyttämieni raaka-aineiden kalorit.

Normipäivä olis jotain tälläistä:
Aamulla: kaurapuuro + raejuusto 100g + marjoja/mehukeittoa + 1 tl öljyä/ 1rkl kookosjauhoja. Lisäksi kuppi (vihreää) teetä.

Töissä klo 8-10: 1-2 kuppia kahvia maidolla

Töissä klo 11: Lounas. Yleensä joko sosekeitto tai joku wokkityyppinen. Myös kaalilaatikkoa on ollut aika usein ruokalistalla. Ehkä 1krt/2vk lähi-intialaisen noutopöytä, jonka jälkeen kotona ei tarvitse enää iltaruokaa.

Töissä klo 14: Välipala. Kevyen ruoan jälkeen rahka/protskupatukka, vähän ruokaisamman jälkeen jotain hedelmää/vihannesta.

Kotona klo 17.00: Päivällinen. Yleensä tofua/naudanlihaa/lammasta ja joku kasvislisuke. Toisinaan kerma/kookosmaitopohjainen kastike, toisinaan jotain muuta. Syön myös paljon vuokaruokia, saa ison satsin kerralla ja siitä kivasti syö koko viikon. Tällä hetkellä punajuuri-lammasvuoka suosikki.

tässä välissä n. viitenä päivänä viikossa joku treeni

Kotona klo 21: Iltapala. Teetä ja jotain. Tää on päivän villi kortti, riippuu kovasti päivän uhreiluista ja muista syömingeistä. Usein hedelmiä/kasviksia, nälkäisempänä puuroa tai leipää. Joskus myös rahkaa tms.
ninnithequeen

Re: Puhutaas ruoasta!

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Itse teen kaikki, eineksistä ostan vain maksalaatikon ja hernekeiton. Niin ja valmislihapullat ovat hyviä - kylmänä esim coctailtikussa.

Aamupalana on kahvi. Mulla ei vaan ole nälkä heti aamuisin. Päivässä menee sitten muutama pala ruisleipää, joskus jogurttia, yksi lämmin ateria salaatteineen, hedelmiä syön ihan liian vähän :oops:

Viime aikoina meillä on mennyt lähinnä kanaa ja kalaa, punainen liha jäänyt vähemmälle. Syytä en tiedä.

Tytön vien joskus mäkkäriin mutta nykyään hän haluaa "siihen hyvään kiinalaiseen" :)
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhutaas ruoasta!

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Oho, onpas tieteellistä sapuskaa porukalla, tai mä olen vain "ignorantti".

Aamupala: juotava jogurtti + kahvi + hedelmä (nykyään melkein aina mandariini :D)

Lounas: Unicafen tai Raviolin lihalounas + salaattipöytä, ei jälkkäriä, pari näkkileipää, vettä ja kevytmaitoa.

Välipala: tuoremehua tai hedelmää.

Päivällinen: lämmin ruoka (riisi/pasta/peruna+liha/kala/kana) + salaatti/vihanneksia ja kevytmaitoa.

Illallinen: nykyään jogurttia tai/ja hedelmiä, karkkihimoihin riittää yleensä pari hassua salmiakkia tai trail mix.
The great club outshines the individual, always and forever.
ninnithequeen

Re: Puhutaas ruoasta!

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Vitamiinit ja satunnainen rautatabletti unhottus.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Puhutaas ruoasta!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Suvinen kirjoitti:No siis mähän en nykyään enää ehdi syömään.
Luin juuri Annasta pääministeri Kiviniemestä, joka ehti syömään kiireisen työpäivänsä aikana pari lämmintä. Sulla on selkeesti surkea soppari tai olet liian kiltti.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Puhutaas ruoasta!

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Suvinen kirjoitti:Tällä alalla ei mitään lounastaukoja tunneta, eihän meillä ole edes taukotilaa.
No mutta, eikös tämä ole lakisääteinen?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Puhutaas ruoasta!

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Suvinen kirjoitti:
Vesper kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:Tällä alalla ei mitään lounastaukoja tunneta, eihän meillä ole edes taukotilaa.
No mutta, eikös tämä ole lakisääteinen?
Emt. Meillähän on (muilla paitsi mulla) niin lyhyet työvuorot, ettei ruokailutilaa ainakaan tarvitse olla. Voisin kai periaatteessa mennä "toimistoon" (jossa ei ole sitä tuolia) syömään, mutta helpompaa ja tilavampaa on syödä keittiössä, jos nyt siis syön.
Eli tekevät alle 6h päiviä? Erikoista. TESsihän sanoo näin:

Jos päivittäinen yhdenjaksoinen työaika ylittää kuusi tuntia, työntekijälle on annettava vähintään puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioiden tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten ruokailuun soveltuvassa tilassa.

Ja uusin TESsihän määrittää yli 4h työpäiviin vähintään yhden palkallisen kahvitauonkin.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhutaas ruoasta!

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Luin juuri Annasta
OK!
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Puhutaas ruoasta!

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Suvinen kirjoitti:Jep, kyllä meidän pomo tessin tuntee etuperin ja takaperin, ei siinä ole mitään erikoista. Meillä on töissä lähinnä opiskelijoita, jotka tekevät 4-6 tunnin vuoroa juurikin siitä syystä, ettei tarvitse erikseen järjestellä taukoja. Kahvia kukin hörppii missä ja milloin haluaa, ei sitä ole kielletty, mutta tilaa sille ei ole osoitettu. Röökillä käynti on meillä kiellettyä työaikana, muta eipä meillä olekaan yhtään tupakoitsijaa töissä.

Edelleen, periaatteessahan voin syödä työpäivän aikana. Yleensä en vaan ehdi, paitsi hiljaisina aikoina.
No mun mielestä oli erikoista ettei talossa ole yli 6 tunnin työvuoroja. Ensimmäinen kerta kun oman työhistoriani aikana tällaiseen järjestelyyn törmään. Mutta toki kun tarkemmin muistelee sun aiemmin kertomia juttuja työnantajastasi, ei ehkä pitäisi ihmetellä. Ja mä en kyllä jättäisi säännönmukaisesti safkiksia pitämättä.

Ja käsittääkseni kahvitauko ei tarkoita hörppyä silloin tällöin jossain nurkassa, vaan nimenomaan tähän uusimpaan tessiin on lisätty ihan kunnon kahvitauot.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Vastaa Viestiin