Onko väärin?

Yleinen lätinä jä kitinä

Onko väärin, jos tunnen oloni epämukavaksi Saharan eteläpuolisesta Afrikasta peräisin olevan ihmisen seurassa?

On
4
21%
Ei
10
53%
EOS
5
26%
 
Ääniä yhteensä: 19

Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Ja varsinkin alalla työskentelevälle henkilölle on jo ammatillisen uskottavuuden nimissä hyvä omaksua uudet termit ja käytännöt. Sellainen "näin on aina tehty!!!" -tyyppinen ajattelu vain jarruttaa kehitystä. Tutkimusten ja uuden tiedon perusteella ihmisen käsitys maailmasta muuttuu, ja eteenkin "alalla" työskentelevien soisi omaksuvan muutoksen, oli sitten kyse vammaispalveluiden hyvistä käytännöistä tai lääkäreiden käypähoitosuosituksista.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja exsu »

^ Edellinen on siis Nowan ja Masan keskusteluun. Mä en usko, että Dave voi oikeasti olla niin tyhmä, ettei tajua mikä neekeri-sanassa mättää. Kunhan haastaa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

RP kirjoitti: Toisin on taas sellaiset ilmaisut kuin karvakädet, ählyt, ählämit jne. Tuskin kukaan käyttää näitä sanontoja neutraalissa saati positiivisessa mielessä.
what, kyll mä vaan kutsun kaverellisesti mun palestiina-sukuisia kavereita karvaranteiksi, kun niillä on karvaiset ranteet. Samoin kuin on ok sanoa mustaa miestä mustatksi, koska se on ... noh musta :D
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
RP

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja RP »

Haemaeraemies kirjoitti:
RP kirjoitti: Toisin on taas sellaiset ilmaisut kuin karvakädet, ählyt, ählämit jne. Tuskin kukaan käyttää näitä sanontoja neutraalissa saati positiivisessa mielessä.
what, kyll mä vaan kutsun kaverellisesti mun palestiina-sukuisia kavereita karvaranteiksi, kun niillä on karvaiset ranteet. Samoin kuin on ok sanoa mustaa miestä mustatksi, koska se on ... noh musta :D
Mutta tämä ei sitten päde hmmm sanaan neekeri? Yo my nigga friend, wassuup.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

RP kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:
RP kirjoitti: Toisin on taas sellaiset ilmaisut kuin karvakädet, ählyt, ählämit jne. Tuskin kukaan käyttää näitä sanontoja neutraalissa saati positiivisessa mielessä.
what, kyll mä vaan kutsun kaverellisesti mun palestiina-sukuisia kavereita karvaranteiksi, kun niillä on karvaiset ranteet. Samoin kuin on ok sanoa mustaa miestä mustatksi, koska se on ... noh musta :D
Mutta tämä ei sitten päde hmmm sanaan neekeri? Yo my nigga friend, wassuup.
Niin, kyllhän toinen musta saa toista nigatella. Samoin kuin jutkut voi heitellä jutku-vitsejä ilman antisemitistin leimaa.

EDIT: Neekeri ei ole imo neutraali. Kysy vaikka amerikkalaiselta tummalta, tahtooko olla nigga vai black person? Yleensä nigga on rikollinen (vrt.manne) ja black person ns kunnollinen kansalainen.

Suomen kielessä on käsite jota räpmusassa on lanseerattu jonku verran, joka on mielestäni suomen vastine tolle nigger = katuryöstöneekeri.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9418
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

RP kirjoitti: karvakädet,
Käsikarvat on miehisyyden merkki. Kyllähän tosi testolla kasvaa karvat sormissakin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Dave

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Dave »

nowaysis kirjoitti:keski-ikäinen
Nyt mentiin rajan yli!

:axe:
RP

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja RP »

Haemaeraemies kirjoitti:
RP kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:
what, kyll mä vaan kutsun kaverellisesti mun palestiina-sukuisia kavereita karvaranteiksi, kun niillä on karvaiset ranteet. Samoin kuin on ok sanoa mustaa miestä mustatksi, koska se on ... noh musta :D
Mutta tämä ei sitten päde hmmm sanaan neekeri? Yo my nigga friend, wassuup.
Niin, kyllhän toinen musta saa toista nigatella. Samoin kuin jutkut voi heitellä jutku-vitsejä ilman antisemitistin leimaa.

EDIT: Neekeri ei ole imo neutraali. Kysy vaikka amerikkalaiselta tummalta, tahtooko olla nigga vai black person? Yleensä nigga on rikollinen (vrt.manne) ja black person ns kunnollinen kansalainen.

Suomen kielessä on käsite jota räpmusassa on lanseerattu jonku verran, joka on mielestäni suomen vastine tolle nigger = katuryöstöneekeri.
No mä olenkin aika hämmentynyt näistä jutuista nimittäin joitakin jenkkineekerssönejä mulla on esmes mesefrendeinä ja ne niggaroi jopa mua itsensä lisäksi. Eikä ne ole rikollisia.

Parempi olla nigattelematta tuntemattomia kun ei tiedä onko siellä fiftii vai sit Russelii joka kait kritisoi jenkkiräpin niggaroimista.
Dave

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Dave »

exsu kirjoitti:^ Edellinen on siis Nowan ja Masan keskusteluun. Mä en usko, että Dave voi oikeasti olla niin tyhmä, ettei tajua mikä neekeri-sanassa mättää. Kunhan haastaa.
Kekkonen sanoi "niin on, jos siltä näyttää". Eli jos monet loukkaantuvat N-sanasta, niin eihän sitä voi muuksi todistaa.
RP

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja RP »

Vagabondo kirjoitti:
RP kirjoitti: karvakädet,
Käsikarvat on miehisyyden merkki. Kyllähän tosi testolla kasvaa karvat sormissakin.
No yleensä törmään tähän kun puhutaan kebabien veivaajista; turkkilaisiin kohdistuvana määritelmänä esmes.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16663
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

RP kirjoitti:Neekeri on itselleni hyvin neutraali sana, enkä jaksa vaivautua repimään pelihousujani jos joku sitä käyttää. On tässä elämässä nyt herrajumala tärkeämpiä ja mielenkiintoisempiakin asioita.
Mä luulen, että sä et nyt oikein ymmärrä termien arvolatautumisen logiikkaa (vihje: ideasi siitä, että kyseessä on sinulle neutraali sana ei ole niinkään irrelevanttia kuin mieletöntä). Mitä taas tulee tuohon argumenttiin, että ongelmaan X ei kannata puuttua, koska on olemassa myös X:ää vakavampiakin asioita, niin ei kai voi kun toivoa, että moinen älyttömyys ei leviäisi persupiirejä laajemmalle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
RP

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja RP »

urpiainen kirjoitti:
RP kirjoitti:Neekeri on itselleni hyvin neutraali sana, enkä jaksa vaivautua repimään pelihousujani jos joku sitä käyttää. On tässä elämässä nyt herrajumala tärkeämpiä ja mielenkiintoisempiakin asioita.
Mä luulen, että sä et nyt oikein ymmärrä termien arvolatautumisen logiikkaa (vihje: ideasi siitä, että kyseessä on sinulle neutraali sana ei ole niinkään irrelevanttia kuin mieletöntä). Mitä taas tulee tuohon argumenttiin, että ongelmaan X ei kannata puuttua, koska on olemassa myös X:ää vakavampiakin asioita, niin ei kai voi kun toivoa, että moinen älyttömyys ei leviäisi persupiirejä laajemmalle.
Ja sä et ymmärrä että tässä maassa on niin paljon ihmisiä joille tuo on neutraali sana. Kaikki ei ole nuoria ja viriilejä. Näin ollen olisi aika typerää repiä pelihousujaan ja hyökkäillä iäkkäämpien ihmisten silmille kun kehtasi sanoa että naapurin neekeri on mukava mies. Yleensä en kuule sanaa muiden nuorempien ihmisten suista.

Ja kyllä, yleensä tuhlaan aikaani johonkin hiukan mielenkiintoisempiin asioihin kuin oikean ilmaisutavan opettamiseen. Kannattaisi koittaa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Niin, kai sanalla voi olla eri arvolataus, riippuen tekijöistä. Kyllhän moni länkkäri käyttää ittestään thaikkulasssa termiä Farang, paikalliset käyttää termiä myös, eikä sinällään ole mitenkään pilkkaava tai rasistinen.

Mutta sitten tulee yhteys ja täytteet siihen, esimerkkinä vaikka farang vs farang khi nok. Ensimäinen tarkoittaa ihan vaan ulkkaria noin neutraalisti, toinen taas ulkomaalainen johon ei voi luottaa.

Näin lisäämällä pari mitäänsanomattoman kuuloista lisuketta perään, muuttuu yleisesti hyväksytty sana pilkkaavaksi tai halventavaksi.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9418
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

RP kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:
RP kirjoitti: karvakädet,
Käsikarvat on miehisyyden merkki. Kyllähän tosi testolla kasvaa karvat sormissakin.
No yleensä törmään tähän kun puhutaan kebabien veivaajista; turkkilaisiin kohdistuvana määritelmänä esmes.
Oletin, että edellisestä kommentista olisi voinut tulkita, että puoliapinana mulla kasvaa karvoja käsissä, mutta päälaelta ne on katoamassa :oops:

Niin ja :D tai jotain.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
RP

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja RP »

Haemaeraemies kirjoitti:Niin, kai sanalla voi olla eri arvolataus, riippuen tekijöistä.
Mua ei yleensä vaivaa sana itsessään vaan se miten sitä käyttää: "naapurin neekeri on mukava mies" vs. "se saatanan neekeri metelöi taas". Millään sanalla ei ole sellaista voimaa että saisi flippaamaan itsessään, tarkastelen mieluummin kokonaisuutta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16663
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

RP kirjoitti:Ja sä et ymmärrä että tässä maassa on niin paljon ihmisiä joille tuo on neutraali sana. Kaikki ei ole nuoria ja viriilejä. Näin ollen olisi aika typerää repiä pelihousujaan ja hyökkäillä iäkkäämpien ihmisten silmille kun kehtasi sanoa että naapurin neekeri on mukava mies. Yleensä en kuule sanaa muiden nuorempien ihmisten suista. Ja kyllä, yleensä tuhlaan aikaani johonkin hiukan mielenkiintoisempiin asioihin kuin oikean ilmaisutavan opettamiseen. Kannattaisi koittaa.
No edelleenkin sulta näyttää jäävän ymmärtämättä tämä asia, että julkisen kielen sanojen merkitykset (ja muut arvolataukset) eivät riipu puhujasta. Se on kommunikaation edellytys. Toki monet käyttävät termiä ymmärtämättä moukkuuttaan. Kuten Nowa korosti, joiltakin sen ymmärtää. Mut ehkä mä olen ylikohtelias: en mä oikein viitsisi myöskään sanoa Davea iäkkääksi ja ei-viriiliksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
RP

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja RP »

^Kyllä mä ymmärrän, olen vain yrittänyt kertoa ettei kiinnosta. Pikkupilteille opetetaan että tuhma sana, kyllä se maailman kartalta katoaa, onhan se jo aika pitkälti mennyttä historiaa. Mutta jättäkää edes Tintit rauhaan.

Dave on kai keski-ikäinen ja kertonut omin sanoin ettei ole kovinkaan viriili persoona nykyään, joten no harm done.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Niba »

täällä on kerrottu varmaan jo luittekin?

Niger on latinaa, nuorempaa kulttuurikieltä, eikä siis minusta ole sen kummempi sana kuin musta, black, nigger, neger etc. Kysymys on vain siitä että sanalle nigger, neekeri on menty antamaan rasistinen merkitys, vaikka se aiemmin olisikin ollut neutraali merkitykseltään. Näitä sanoja on, virolaiset haluaisivat itseään kutsuttavan eestiläisiksi, virolais nimitystä on käytetty suomenkielessä tuhat vuotta, eesti pelkästään keksitty sana muutamia kymmeniä vuosia sitten. Emmehän puhu swedenläisistä tai russialaisista?

Kun puhun ryssistä niin käytän vain ruotsalaista alkuperää olevaa sanaa venäläisistä. Itse asiassa Rossija sana tulee Rus eli ruotsalaista tarkoittavasta sanasta, suomen kielessä puhutaan yllättävää kyllä ruotsalaisista ja voidaan ajatella venäläistenkin kutsuvan maataan Ruotsiksi?

Toisaalta ei venäjällä mitään ollutkaan ennen viikinkien saapumista sinne(joo olihan siellä uskontoa mitä taas en pidä sivistyksenä), itse asiassa ruotsalaiset(viikingit) toivat yhteiskunnaksi asti edennyttä sivistystä sekä Suomeen että Venäjälle, eli joudumme myöntämään että ilman ruotsalaisia ei meidän pääelinkeinomme olisi edes maanviljelyn vaan metsästys ja kalastus! Tämä selviää erinomaisesti maanviljelystä käsittelevien sanojen @tymologiasta. ;)

Tässä on katsottu hiukan heikommin asioita mutta jokunen totuuden sana oli mukana, vaikkei ihan kotimaisten kielten tutkimuslaitoksen sapluunaan mennytkään.. :lol:
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Kyllä se neutraali termi puuvillapeltojen aikaan taisi olla "negro", nigger silloinkin halventava.
Prepare for the worstest.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tilannetajustahan tässä on kyse. Kaikenlaisia termejähän voi käyttää, mutta pitää olla riittävästi kohteliaisuutta ja perussivistystä, että ymmärtää riskit ja osaa kantaa vastuunsa sanomisistaan. Jos huomaa olevansa usein konfliktissa termiensä kanssa, on vika nähdäkseni termien käyttäjässä eikä kuulijan huumorintajun puutteessa tai nipottamisessa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Dave

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Dave »

nowaysis kirjoitti:Kyllä se neutraali termi puuvillapeltojen aikaan taisi olla "negro", nigger silloinkin halventava.
Neekerihän nimenomaan on suomennos sanalle negro. Nigger on suomeksi nekru.

Mutta itse siis jne.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

On tämä kyllä ihme paskaa. N-sanalla on negatiivinen ilmaus, tämän ei tulisi olla kenellekään täysijärkiselle yllätys. Samaan tapaan kaatumatauti ei kuulosta hyvältä eikä mongoloidi. Musta mies voi kutsua itseään vaikka paskakasaksi, mutta se ei tarkoita sitä, että sivistynyt ihminen tekisi näin (päin naamaa).
Paras päivä ikinä.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Tilannetajustahan tässä on kyse. Kaikenlaisia termejähän voi käyttää, mutta pitää olla riittävästi kohteliaisuutta ja perussivistystä, että ymmärtää riskit ja osaa kantaa vastuunsa sanomisistaan. Jos huomaa olevansa usein konfliktissa termiensä kanssa, on vika nähdäkseni termien käyttäjässä eikä kuulijan huumorintajun puutteessa tai nipottamisessa.
Tykkään tänään Ylermin mielipiteistä! Tummaihoisuussanasto ei ole juuri ongelmaa aiheuttanut mutta jotta en pääsisi luulemaan itseäni sivistyneeksi, mokailen teitittelyllä. Senhän pitäisi jokaiselle peruskoulun käyneelle olla itsestään selvää mutta automaattinen ikäihmisten teitittely ei tunnu saavuttavan suosiota. Yrittää olla kohtelias ja tulee vaikuttaneeksi etäiseltä, höh.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Riemumieli kirjoitti:On tämä kyllä ihme paskaa. N-sanalla on negatiivinen ilmaus, tämän ei tulisi olla kenellekään täysijärkiselle yllätys. Samaan tapaan kaatumatauti ei kuulosta hyvältä eikä mongoloidi. Musta mies voi kutsua itseään vaikka paskakasaksi, mutta se ei tarkoita sitä, että sivistynyt ihminen tekisi näin (päin naamaa).
Mulle se on helppoa, en puhu niitten kanssa, eivätkä he minun kanssani, joten olemme päässeet neekerien kanssa yhteisymmärrykseen. Ja monen muunkin ihmisryhmän. Neekereillä ei ole mitään sellaista mitä tarvisin tai haluaisin. Enkä ymmärrä miksi pitäisi harrastaa jotain small talkkia heidän kanssaan? Ja nyt kun tämän kirjoitin niin varmaan on pakko joutua tekemisiin vaikka jo tänään, täytyykin pitää varansa ettei joudu kontakteihin.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5044
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Niba kirjoitti:Enkä ymmärrä miksi pitäisi harrastaa jotain small talkkia heidän kanssaan?
No miksi pitäisikään, pakottaako joku sinua siihen :?:
Vastaa Viestiin