Onko väärin?

Yleinen lätinä jä kitinä

Onko väärin, jos tunnen oloni epämukavaksi Saharan eteläpuolisesta Afrikasta peräisin olevan ihmisen seurassa?

On
4
21%
Ei
10
53%
EOS
5
26%
 
Ääniä yhteensä: 19

Dave

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Kreitsu kirjoitti: Edit: Kysymyksen asettelu on hieman urpo. On mustavalkoista kysellä onko jokin tunne väärin vai oikein. Joku sen jo selittikin täällä kommenteissa.
Mun mielestä kysymyksen asettelu on erinomaisen onnistunut. Jokainen tietää, että on väärin toiminnan tasolla dissata ihmisiä ihonvärin perusteella.

Sen sijaan jokainen ei tiedä, onko väärin tuntea jotain. Joidenkin mielestä varmasti on. Joidenkin mielestä ei. Siitä tässä keskustellaan.
Dave

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Dave »

urpiainen kirjoitti:Mutta mustaihoisen kanssa on toisin. Ihon väri ei tule jollain hämmästyttävällä biologisella koplauksella samassa paketissa tietynlaisen tapakulttuurin, temperamentin tai vastaavan kanssa kuin Kitinän rasistisiiven 30-lukulaisissa unissa. Ei voi olla järkevää perustetta niputtaa täsyin erilaisissa tapakulttuureissa ja vaikkapa eripuolilla palloa, erilaisissa yhteiskunnissa ja erilaisissa oloissa kasvaneita mustaihoisia tässä mielessä samaan nippuun. Jos - kun - Dave niin tekee, se on sekä typerää että väärin niin moraalisessa kuin siinäkin mielessä, että se on perusteetonta.
Tietysti jossain tietyssä maassa olevat tietyn väriset ihmiset omaavat muutakin yhteistä kuin ihonvärin.

Kohtaatko hiljaisella kadulla yöllä New Yorkissa mielummin musta- kuin valkoihoisen?

http://www.colorofcrime.com/colorofcrime2005.html

Älä vastaa, että et haluaisi kohdata kumpaakaan.

Oletetaan, että et tiedä mitään muuta kuin vastaantulijan sukupuolen (mies), ihonvärin saat valita. Olisko se musta vai valkoihoinen vai ei mitään väliä?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja annepa »

urpiainen kirjoitti: Ei voi olla järkevää perustetta niputtaa täsyin erilaisissa tapakulttuureissa ja vaikkapa eripuolilla palloa, erilaisissa yhteiskunnissa ja erilaisissa oloissa kasvaneita mustaihoisia tässä mielessä samaan nippuun. Jos - kun - Dave niin tekee, se on sekä typerää että väärin niin moraalisessa kuin siinäkin mielessä, että se on perusteetonta.
Juu. Nyt oli kuitenkin kyse Saharan eteläpuolisen Afrikan mustista, käsittääkseni. Itsehän en ole koko Afrikassa ollut, mutta mitä olen ymmärtänyt niin kyllä se kulttuuri usein siellä on semmoista että ei sovi minun, eikä monen muunkaan pirtaan. Varaan oikeuden muuttaa mielipidettäni ensimmäisen Afrikan matkan jälkeen.

Voisin kuvitella että Obaman seurassa on erilaista kuin jonkun somaliklaanipäällikön. Siinä mielessä olen kyllä urpiaisen kanssa samaa mieltä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Dave kirjoitti:Tietysti jossain tietyssä maassa olevat tietyn väriset ihmiset omaavat muutakin yhteistä kuin ihonvärin.
Kohtaatko hiljaisella kadulla yöllä New Yorkissa mielummin musta- kuin valkoihoisen?
Mä en nyt oikein näe, mitä ajat takaa. Yksi syy matkustaa juuri Kanarialle on se, että se on taloudellisesti, kulttuurisesti, palvelullisesti ja vaikkapa terveydenhuollollisesti EU:ta. Sama vaikkapa Havaijilla: on mukava matkailla trooppisella saarella välillä tasa-arvoisetsi ilman sellaista siirtomaaisäntämeininkiä ja köyhien hyväksikäytön aiheuttamia törmäämisiä. Ei minulla myöskään ole mitään vaikeuksia sanoa, että monien Afrikasta tulleiden maahanmuuttajien päiviräsäsmäinen uskontokäsitys on minusta vastenmielinen tai tuomittava. Mutta ei näillä ihon värin kanssa ole mitään tekemistä kuin ehkä kontingentisti.

Jos haluat tuohon New York -kysymykseesi suoran vastauksen, niin kysymys ei anna perusteita valita. Jos pitää valita siistiin pukuun pukeutuneen mustaihoisen ja jengiasusteisiin pukeutuneen valkoihoisen välillä, valitsen ne mainitussa järjestyksessä. Ihonväri ei ole määräävä tekijä. Jos minun pitää vain valita, kohtaanko valko- vai mustaihoisen (aika keinotekoinen esimerkki, sanoisin), New Yorkin demografialla valitsisin toki valkoisen: uskoisin, että silloin olisi todennäköisempää kohdata kaltaiseni pullamössökeskiluokan edustaja. Mutta ei tämäkään tietenkään perustele ihonväriyleistyksiä irrallaan oikeasti määräävistä tekijöistä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Boner

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Boner »

Minä tunnen oloni epämukavaksi ryssien, sakemannien ja mustien kanssa. Mutta minä olenkin tällainen sivistymätön soinilainen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Boner kirjoitti:Mutta minä olenkin tällainen sivistymätön soinilainen.
Sinäpä sen sanoit.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Boner

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Boner »

urpiainen kirjoitti:
Boner kirjoitti:Mutta minä olenkin tällainen sivistymätön soinilainen.
Sinäpä sen sanoit.
No mutta kai se nyt oli päivänselvää sanomattakin. Johan sen maailmaa, elämää ja ihmisarvoja paremmin ymmärtävä joukkio on määrittelyt aikaa sitten olevan universaali totuus.
Dave

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Dave »

urpiainen kirjoitti:
Dave kirjoitti:Tietysti jossain tietyssä maassa olevat tietyn väriset ihmiset omaavat muutakin yhteistä kuin ihonvärin.
Kohtaatko hiljaisella kadulla yöllä New Yorkissa mielummin musta- kuin valkoihoisen?
Mä en nyt oikein näe, mitä ajat takaa.
Keskustelua :wink:

Kyllä mä aika pitkällä olen samaa mieltä sun kanssasi tässä asiassa kaikin puolin.

"Neekeri"-sanan käytöstä en kuitenkin vetäisi herneitä nenään. Mielestäni se on kitinäkaanonia samoin kuin nussiva maailma tai tinttitukkainen geelihipsijä. Ei tarkoita kitinässä samaa kuin muualla.
Dave

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Boner kirjoitti:Minä tunnen oloni epämukavaksi ryssien, sakemannien ja mustien kanssa. Mutta minä olenkin tällainen sivistymätön soinilainen.
Mihin mustalaiset unohtuivat?
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

No itse asiassa, jos ajattelen mitä tahansa kansakuntaa ainoastaan stereotyyppisintä mielikuvaa edustavimman henkilön kautta, niin tuntisin lähtökohtaisesti oloni varmaan epämukavaksi about kaikkien seurassa.

(Ehkä en luxemburgilaisen, mutta ainoastaan koska sieltä ei löydy heti sopivaa stereotyyppiä, jota voisin pitää ärsyttävänä.)

Ulkomaanmatkoilla pyrin ensisijaisesti välttämään toisia suomalaisia.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Dave

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Lilo kirjoitti:(Ehkä en luxemburgilaisen, mutta ainoastaan koska sieltä ei löydy heti sopivaa stereotyyppiä, jota voisin pitää ärsyttävänä.)
Rikas pankkiiri :wink:
Boner

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Boner »

Dave kirjoitti:
Boner kirjoitti:Minä tunnen oloni epämukavaksi ryssien, sakemannien ja mustien kanssa. Mutta minä olenkin tällainen sivistymätön soinilainen.
Mihin mustalaiset unohtuivat?
Olin jo haaveissani hukuttanut ne kaikki.
RP

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja RP »

Dave kirjoitti: Kohtaatko hiljaisella kadulla yöllä New Yorkissa mielummin musta- kuin valkoihoisen?
New Yorkin öisillä kaduilla törmäisin kaikkein ihkuiten mieluiten 50 centiin ja sitten me voitais mennä karkkikauppaan ja sitten se vois antaa mulle tikkaria! Ja sitten me oltais kuin kiihdytysajoissa ja bitch läps in my arse.

Nuuh.

Dave, tunteilleen/tuntemuksilleen ei voi mitään.
CeDell Davis

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja CeDell Davis »

RP kirjoitti:New Yorkin öisillä kaduilla törmäisin kaikkein ihkuiten mieluiten 50 centiin ja sitten me voitais mennä karkkikauppaan ja sitten se vois antaa mulle tikkaria! Ja sitten me oltais kuin kiihdytysajoissa ja bitch läps in my arse.

Nuuh.

Dave, tunteilleen/tuntemuksilleen ei voi mitään.
New Yorkin öisillä kaduilla haahuillessani pienessä töötissä ei mikään tuntunut pelottavalta. Juurikin toisin. Ne hämyiset bluesklubit oli ihan parasta mitä minä olen kokenut. Suuntavaisto katos jossain vaiheessa ja löysin itseni kaksoistornien juurelta. Siitä olikin helppo löytää hotellille, joka luonollisesti ei ollut sillä suunnallakaan. Ei opiskelijabudjetilla niillä alueilla nukuttu :) Onneks oli Delit auki sai lisää Budia :)
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12372
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Dave kirjoitti:Onko väärin, jos tunnen oloni epämukavaksi Saharan eteläpuolisesta Afrikasta peräisin olevan ihmisen seurassa?
Vastaan ei. Ei kukaan tunteilleen mitään voi eikä tuosta ole kovin kummoista haittaa ko. ihmiselle. Ellei tuo epämukavuus sitten ilmene kovin voimakkaasti.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

RP kirjoitti:Dave, tunteilleen/tuntemuksilleen ei voi mitään.
Emmä kyllä ihan purematta kuitenkaan tätäkään nielisi. Voisi kai ajatella, että jonkinlainen ainakin osin kognitiivinen tunneteoria on nykyisin aika yleisesti hyväksytty: tunteiden käsittely on fysiologisten reaktioiden käsittelyä reaktioita arvioimalla, antamalla niille sisältöjä ja tulkintoja, ja kaikki tämä tapahtuu henkilön uskomusten ja muun ajattelun valossa. Tunteitaan voi ainakin osin muokata tarkentamalla ajatteluaan tunteita herättävässä aihepiirissä ja ohjaamalla itseään tietynlaisiin tilanteisiin ja tapahtumiin.

Näin ollen on minusta ihan perusteltua sanoa (i) että henkilöt ovat ainakin osin vastuussa tunteistaan ("voivat" niille jotain) ja (ii) tunteilleenkin voi hakea rationaalisia perusteluja eikä vain fysilogis-kausaalisia syitä ja (iii) näin ollen, arvioimalla näitäö perusteluja tunne-elämä voi muuttua, toivottavasti kehittyä. Davellakin on siis vielä toivoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Dave

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Dave »

urpiainen kirjoitti:
RP kirjoitti:Dave, tunteilleen/tuntemuksilleen ei voi mitään.
Davellakin on siis vielä toivoa.
Joo-o.

Mutta onko tarvetta? Eli onko aversio oikein vai väärin? Itse en asiasta erityisemmin kärsi ja tuskin kukaan muukaan.

Kuten olen ennenkin sanonut, mulla ei ole mitään henk. koht. huonoja kokemuksia toisen värisistä.

Ainoan kerran kun minut on ryöstetty, niin tekijä oli perinteinen reilu 20-vuotias asosiaalisen oloinen (heh! jo määritelmän mukaan katuryöstäjä taitaa olla asosiaalinen) suomalainen mies.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Dave kirjoitti:"Neekeri"-sanan käytöstä en kuitenkin vetäisi herneitä nenään. Mielestäni se on kitinäkaanonia samoin kuin nussiva maailma tai tinttitukkainen geelihipsijä. Ei tarkoita kitinässä samaa kuin muualla.
Mun mielstä, yllätys yllätys, sun analogiasi on susi. "Nussivan maailman" ja "tinttitukkaisen geelihipsijän" käytölle on varsin vaikea konstruoida vuosisataista käyttöperinnettä äärimmäisen verisine historioineen ja epätasa-arvoisine valta-asemineen. Sikäli kun noihin muihin käsitteisiin jotain oikeita valta-epätasa-arvoja liittyy, menevät ne päinvastoin kuin neekeri-sanan kanssa: ne ovat suunnattu valtaapitäviä vastaan, ei lyötyjen lyömiseksi.

Lisäksi kielenkäyttösi vahvistaa tätä käsitystä, että toki Kitinässä keskustelemme me, jotka oletusarvoisesti ja itsestäänselvästi olemme muuta kuin ne toiset, neekerit. Ikään kuin Kitinässä ei olisi, eikä voisi tulla, mustaihoista kirjoittajaa. Keksustelet ihonväriasioista kontekstissa, josas ilman muuta oletat, että keskusteluun osallistuvat ja saavat osallistua vain valkoihoiset. Tympeä kielenkäyttösi vahvistaa tällaisia epätoivottuja muureja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Dave

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Dave »

^Joo-o. Mutta jos MINÄ sanon "neekeri" niin se on subtiilia ironiaa, ei rasismia.

:leuhka:
RP

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja RP »

urpiainen kirjoitti:
RP kirjoitti:Dave, tunteilleen/tuntemuksilleen ei voi mitään.
Emmä kyllä ihan purematta kuitenkaan tätäkään nielisi.
No mutta. Onko tämä sun mielestä sellainen asia jota erityisesti pitäisi käsitellä ja pyrkiä muutokseen? Onko se todella mittakaavaltaan niin iso asia?

Jos Dave hoitaa tuntemuksistaan huolimatta esim. työnsä hyvin vaikka asiakkaana olisikin tummaihoinen niin mikä probleemo. Jokainen kai saa vapaa-aikansa viettää siinä seurassa missä haluaa, mitä sitä väen väkisin terapeutin penkille menemään. Näin kärjistetysti sanottuna.

Joo, toki voi sitten sanoa, että alitajuisesti jne.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Dave kirjoitti:Ainoan kerran kun minut on ryöstetty, niin tekijä oli perinteinen reilu 20-vuotias asosiaalisen oloinen (heh! jo määritelmän mukaan katuryöstäjä taitaa olla asosiaalinen) suomalainen mies.
Mun ainoan ryöstökertani tekijät olivat vissiin etnisesti jostain lähi-itä-intia-suunnalta Amsterdamissa, jotka halusivat siirtää hallintaansa taskujeni rahasisällön. Lisäksi kerran oli aika tiukka tilanne mustan miehen kanssa öisessä New Yorkissa, joka virheellisesti tulkitsi aurinkoisen ilmeeni jotenkin naureskelevaksi, mutta siitä selvittiin puhumalla. Ainoat minua varsinaisesti vahingoittaneet henkilöt (no, ihan pienellä mustelmalla siitäkin selvittiin) olivat sitten suoraselkäisiä isänmaan toivoja Helsingin keskustassa, jotka jo tuolloin ihailtavasti persunuorten uuden periaateohjelman hengessä pitivät tuolloin hieman pidempiä hiuksiani yllättävään päällekarkaukseen kutsuvina.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Dave

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja Dave »

urpiainen kirjoitti:
Dave kirjoitti:Ainoan kerran kun minut on ryöstetty, niin tekijä oli perinteinen reilu 20-vuotias asosiaalisen oloinen (heh! jo määritelmän mukaan katuryöstäjä taitaa olla asosiaalinen) suomalainen mies.
Mun ainoan ryöstökertani tekijät olivat vissiin etnisesti jostain lähi-itä-intia-suunnalta Amsterdamissa, jotka halusivat siirtää hallintaansa taskujeni rahasisällön. Lisäksi kerran oli aika tiukka tilanne mustan miehen kanssa öisessä New Yorkissa, joka virheellisesti tulkitsi aurinkoisen ilmeeni jotenkin naureskelevaksi, mutta siitä selvittiin puhumalla. Ainoat minua varsinaisesti vahingoittaneet henkilöt (no, ihan pienellä mustelmalla siitäkin selvittiin) olivat sitten suoraselkäisiä isänmaan toivoja Helsingin keskustassa, jotka pitivät tuolloin hieman pidempiä hiuksiani yllättävään päällekarkaukseen kutsuvina, jo tuolloin ihailtavasti persunuorten uuden periaateohjelman hengessä.
Ai niin. Unohdin, että kerran Lapualla ravintolassa joku veti yllättäen turpaan, veikkaan syyksi kajalilla reunustettuja silmiäni. Lienee sanomattakin selvää, että kyseessä oli kaltaiseni aboriginaali, 80-luvun lopulla ei pohojanmaalla muita ollut.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti:Ikään kuin Kitinässä ei olisi, eikä voisi tulla, mustaihoista kirjoittajaa.
Onko joku täällä muka neekeri?

Niba ja ninni ovat kyllä käytöksensä ja juttujensa perusteella lähempänä neekeriä kuin ihmistä.
RP

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja RP »

Dave kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
Dave kirjoitti:Ainoan kerran kun minut on ryöstetty, niin tekijä oli perinteinen reilu 20-vuotias asosiaalisen oloinen (heh! jo määritelmän mukaan katuryöstäjä taitaa olla asosiaalinen) suomalainen mies.
Mun ainoan ryöstökertani tekijät olivat vissiin etnisesti jostain lähi-itä-intia-suunnalta Amsterdamissa, jotka halusivat siirtää hallintaansa taskujeni rahasisällön. Lisäksi kerran oli aika tiukka tilanne mustan miehen kanssa öisessä New Yorkissa, joka virheellisesti tulkitsi aurinkoisen ilmeeni jotenkin naureskelevaksi, mutta siitä selvittiin puhumalla. Ainoat minua varsinaisesti vahingoittaneet henkilöt (no, ihan pienellä mustelmalla siitäkin selvittiin) olivat sitten suoraselkäisiä isänmaan toivoja Helsingin keskustassa, jotka pitivät tuolloin hieman pidempiä hiuksiani yllättävään päällekarkaukseen kutsuvina, jo tuolloin ihailtavasti persunuorten uuden periaateohjelman hengessä.
Ai niin. Unohdin, että kerran Lapualla ravintolassa joku veti yllättäen turpaan, veikkaan syyksi kajalilla reunustettuja silmiäni. Lienee sanomattakin selvää, että kyseessä oli kaltaiseni aboriginaali, 80-luvun lopulla ei pohojanmaalla muita ollut.
Jos urpsua yhtään helpottaa niin eräs hoitoni on saanut mamujengiltä turpaansa vain siksi että oli kaljupää, että osataan sitä monissa piireissä nämä hiustyylistä rankaisut. Se oli sitä aikaa kun Turussa useampi klanipää sai päihinsä samalta jengiltä.

Toivottavasti ei jäänyt kenellekään isompia traumoja, maailma olisi tylsempi paikka jos kyseinen hiusmuoti häviäisi kartalta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Onko väärin?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

RP kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
RP kirjoitti:Dave, tunteilleen/tuntemuksilleen ei voi mitään.
Emmä kyllä ihan purematta kuitenkaan tätäkään nielisi.
No mutta. Onko tämä sun mielestä sellainen asia jota erityisesti pitäisi käsitellä ja pyrkiä muutokseen? Onko se todella mittakaavaltaan niin iso asia?

Jos Dave hoitaa tuntemuksistaan huolimatta esim. työnsä hyvin vaikka asiakkaana olisikin tummaihoinen niin mikä probleemo. Jokainen kai saa vapaa-aikansa viettää siinä seurassa missä haluaa, mitä sitä väen väkisin terapeutin penkille menemään. Näin kärjistetysti sanottuna.

Joo, toki voi sitten sanoa, että alitajuisesti jne.
No mä nyt otin kantaa lähinnä sun väitteeseesi, joka on minusta epätosi. Lisäksi, Daven hengessä, tämä on keskustelupalsta, jossa kai nyt keskusteluun tuoduista asioista voi keskustella, vaikka ei niitä pitäisikään sellaisina, joita "erityisesti pitäisi käsitellä ja pyrkiä muutokseen". Keskustelen täällä monista asioista, jotka eivät välttämättä ole "todella mittakaavaltaan niin isoja asioita".

Eikä Daven muuttumiseen nyt terapeuttia välttämättä tarvita. Johan tässä on todettu Annepan avulla, että Daven ihonväriyleistys ja siihen liittyvä tunnereaktio ovat perusteettomia. Uumoilen, että Dave on jo muuttunut mies. Hän on osoittanut aiemminkin (vrt. itsekkyysasiat) ihailtavaa älyllistä ketteryyttä kun perustelut ovat kohdallaan.

Se, että ongelma ei ole kovin iso, ei ole hyvä syy jättää sitä käsittelemättä, jos käsittelyn voi helposti tehdä ja se on vielä kiinnostavaa/viihdyttävää keskustelupalstatoimintaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin