Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Yleinen lätinä jä kitinä
Dave

Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Lääkärinä minua joskus häiritsee, kun potilas tulee vo:lle ja vaivaa kysyttäessäni hän alkaa kertoa spesifiä tekemäänsä diagnoosia vaivoistaan. Monesti tämä diagnoosi ei nimittäin ole oikea. Toivoisin, että potilas vain kertoisi, minkälaisia oireita hänellä on, ja jättäisi vaivan diagnostisoimisen minulle.

Joskus toki tilanne on, että potilas oikeasti tietää, mikä häntä vaivaa.

Kuitenkin itse huomaan käyttäytyväni samoin. Kun soitan esim. help deskiin tai autokorjaamolle, esiinnyn hyvin asiantuntevasti ja kerron arvailujani ja näkemystäni vaivan syystä, vaikka saatan irl olla aivan metsässä.

Miten on. Pitäisikö pokan vain tyytyä kertomaan, mikä on ongelma ja jättää vian/vaivan luonteen pohdiskelu ammattilaiselle?
AngryBird

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Dave kirjoitti: Miten on. Pitäisikö pokan vain tyytä kertomaan, mikä on ongelma ja jättää vian/vaivan luonteen pohdiskelu ammattilaiselle?
Kyllä.

Tässä hommassa saan usein materiaalia, jonka poka on tehnyt ihan itse ja joka on "tosi hyvä, käytetäänx suoraan tätä". :facepalm:
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Dave kirjoitti:. Kun soitan esim. help deskiin tai autokorjaamolle, esiinnyn hyvin asiantuntevasti ja kerron arvailujani ja näkemystäni vaivan syystä, vaikka saatan irl olla aivan metsässä.

Miten on. Pitäisikö pokan vain tyytyä kertomaan, mikä on ongelma ja jättää vian/vaivan luonteen pohdiskelu ammattilaiselle?

Näin helppari-henkilönä arvostan suuresti, jos asiakas on perillä mahdollisuudesta mikä ei toimi. Ei se voi tietää varmasti mikä on rikki, mutta kyllä mielumin kuulen arvailua kun printteri ei toimi että hmm, onkohan ajurit ajantasalla tai kohde-ip oikea, kuin että: Tämä on varmaan rikki.

Kyllä mä kuvittelisin että lekuri arvostaa kun potilas osaa erotella mihin sattuu, miten sattuu, kuinka kauan sattunut ja onko kipu muuttunut, sen sijaan että vastapäätä pönöttävä looppaa että: Käy kipeää.

Helpparivastine tuolle käy kipeää siis on " tää ei toimi" ja sitä sitten hoetaan kun koittaa kysyä että mitä sitä edelsi kun se lopetti toimimasta.

Mutta, vastaan ei pidä inttää. Eräs tyyppi soitti ja kysy miten tehdä pdf ku wordilla ei voi. No sanoin että wordilla tulee ihan hyvä PDF .. "Ei Wordilla voi tehdä PDF:iä?!!!" "Eh, kyllä varmasti voi.. " "eikä voi, olen käyttänyt wordia kauan ja oisin kyllä sellaisen huomannut"..


Et ollut.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Dave

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Haemaeraemies kirjoitti:Kyllä mä kuvittelisin että lekuri arvostaa kun potilas osaa erotella mihin sattuu, miten sattuu, kuinka kauan sattunut ja onko kipu muuttunut, sen sijaan että vastapäätä pönöttävä looppaa että: Käy kipeää.

Helpparivastine tuolle käy kipeää siis on " tää ei toimi" ja sitä sitten hoetaan kun koittaa kysyä että mitä sitä edelsi kun se lopetti toimimasta.

.
Lääkärinä nimenomaan haluan, että potilas kertoo tarkasti, mikä on ongelma ja koska se alkoi. Tämä on eri asia, kuin se, että kertoo tarkan diagnoosin, "koska naapurillakin oli sama vaiva".
Avatar
pierupylly
Kitinän uhri
Viestit: 741
Liittynyt: 05.10.2010 12:07

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja pierupylly »

Kyllä minusta monesti tuntuu, että itse arvaamalla osuu todennäköisemmin oikeaan diagnoosiin kuin lekurilta kysymällä. Mutta tää nyt on vain mun yleisfiilis, on kai niitä asiallisiakin lekureita olemassa.

Mutta omalta alalta; kyllä joo, ketuttaahan se tehdä omasta mielestä hieno esite ja kuulla asiakkaan kommentit, että "Mikä tämä on? Voidaanhan me itsekin laittaa kuviat laatikoihin. Lisää häivytyksiä ja liukuvärejä!" Olen tehnytkin uran aikana kymmeniä omasta mielestäni hirvittävän rumia töitä, kun maksava asiakas on oikeassa. Enää en siihen suostu.
Viimeksi muokannut pierupylly, 18.03.2011 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pröötprööt
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

pierupylly kirjoitti:Kyllä minusta monesti tuntuu, että itse arvaamalla osuu todennäköisemmin oikeaan diagnoosiin kuin lekurilta kysymällä. Mutta tää nyt on vain mun yleisfiilis, on kai niitä asiallisiakin lekureita olemassa.
Onhan niitä kait, mutta hitosti on todella epäasiallisiakin. Mahtavin tapaus löytyy rovaniemeltä hoitamassa työterveys hommia, ihmiset ei enää viitsi mennä sinne ennen kun on 40 astetta kuumetta, koska kaikki sitä alempi on vaan turhan saikun hakemista duunista, ja herr doctor kuulemma antaa sen selvästi näkyä ettei ole tyytyväinen siihen että joutuu töitään tekemään.

Niin ja jos mitään paikkaan särkee, niin koitat vaan pummata särkylääkkeitä KOSKA OLET LIKAINEN NISTI!
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Manaaja

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Dave kirjoitti:Lääkärinä nimenomaan haluan, että potilas kertoo tarkasti, mikä on ongelma ja koska se alkoi. Tämä on eri asia, kuin se, että kertoo tarkan diagnoosin, "koska naapurillakin oli sama vaiva".
Entäs jos se vaiva on ollut itsellä aiemmin naapurin sijaan?

Niinkuin oon sanonut, itse oon juossut turhaan ties millasissa testeissä ja loppupeleissä on vielä lyöty aivan väärä, melkeen pumpun pysäyttänyt lääkitys lääkärin virhediagnoosin perusteella, kun se ei vain suostunut kuuntelemaan mun epäilyjäni ja diagnoosejani aiemman koetun perusteella, ja asenne oli luokkaa "No ei se nyt sitä voi oikein olla näillä oireilla". Vaan kun ihmiset oireilee hyvin pitkälti eri tavalla, niin mun mielestä lääkärin olisi kaikkein tärkeintä kuunnella potilaan omia epäilyjä jos oireet ovat jo aiemmin koettuja ja niihin saatu aiemmin toimivaa hoitoa.

Mulle siis määrättiin beetasalpaajaa sydänlihastulehdukseen, joka oli hirttää pumpun tosissaan kiinni.
Dave

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Haemaeraemies kirjoitti: Niin ja jos mitään paikkaan särkee, niin koitat vaan pummata särkylääkkeitä KOSKA OLET LIKAINEN NISTI!
Mennään ohi alkuperäisestä, mutta kyllähän lääkkeiden väärinkäyttäjien hoitaminen on ihan watun rasittavaa. Itse en ole onneksi siihen reseptinuusimisrumbaan koskaan joutunut.

Addiktit ovat nimittäin erittäin taitavia sitten käyttämään lääkärin syyllisyyttä ja ahdistusta hyväksi, jos joskus on lähtenyt uusimaan. Siis "jos sä et uusi, niin ostan sitten kadulta tai kuolen". "Sä oot mun ainoa toivo"
Viimeksi muokannut Dave, 18.03.2011 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dave

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Totta kai potilas aivan oikeasti voi tietää, mikä häntä vaivaa. Siitä ei nyt ollut kyse.

Kyse oli siitä, kun minä soitan helppariin/autokorjaamolle ja kerron, että vika on varmaan tossa xyz:ssa, kun se oikeasti ei ole siellä päinkään niin että ärsyttääkö se, vai olisiko vain parempi sanoa, mikä on ongelma ja antaa helpparin/autokorjaajan tehdä työnsä.

Uskokaa pois, tätä tapahtuu lääkärinkin vo:lla :)
Manaaja

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Ei toi mua ärsytä. Pääsenpähän häikäisemään paremmin Oikeammilla Tiedoillani!

Mun mielestä se on ihan vaan inhimillistä ja tietyllä tavalla kunnioitettavaakin että ihmiset pyrkivät ottamaan selvää asioista ja ymmärtämään syy-seuraussuhteita, vaikka se metsään menisikin. Sellanen tietynlainen henkinen laiskuus / mistään kiinnostumattomuus mua enemmän ärsyttää.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Dave kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti: Niin ja jos mitään paikkaan särkee, niin koitat vaan pummata särkylääkkeitä KOSKA OLET LIKAINEN NISTI!
Mennään ohi alkuperäisestä, mutta kyllähän lääkkeiden väärinkäyttäjien hoitaminen on ihan watun rasittavaa. Itse en ole onneksi siihen reseptinuusimisrumbaan koskaan joutunut.

Addiktit ovat nimittäin erittäin taitavia sitten käyttämään lääkärin syyllisyyttä ja ahdistusta hyväksi, jos joskus on lähtenyt uusimaan. Siis "jos sä et uusi, niin ostan sitten kadulta tai kuolen". "Sä oot mun ainoa toivo"
NIin varmasti on rasittavaa ja joutuu kuulemaan, mutta onkohan sitä aika väärällä alalla jos jokaiseen kivusta valittavaan suhtatuu NISTI -asenteella. Varsinkin kun istumatyötä tekevillä usein ilmenee erinmoisia kipuja, kiva kun viimeksi rikkinäistä selkäänsä näyttämään menneelle tyttöystävälleni lähinnä vittuiltiin ja vihjailtiin että nappeja vaan tahdot vitun laiskuri.

No, se tepsi. Nykyään ei suostu menemään lääkäriin ennenkuin ei voi liikkua, sen verta hyvä mieli jäi kun kaikkien kipujen keskellä raahas ittensä sinne kuuntelemaan vittuilua ja syyllistämistä.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Omassa työssäni ei häiritse, jos/kun asiakas kertoo oman 'ammattimaisen' mielipiteensä. Joskus harvoin siitä on jopa apua.

Ikävin kuuntelemattomuuden aiheuttama tilanne kohdallani oli lääkärillä käydessä (jalassa ruusu toista kertaa), kun ei uskonut potilaan kertomaa. Koska tulehdusarvot oli alle 10. Mutta nuo kun omalla kohdalla nousevat vasta tosi myöhään ja ne ei vaan voi kellään jäädä nousematta heti -köh. Sitä ennen kuume oli liki 39 ja jalka punainen kuin paloauto. Ketorinia pari pilleriä päivässä oli määräys. Ajelin sitten samantein n 400km työterveydenhuoltoon ja sain lähetteen Peijakseen. Tulehdusarvot oli jo ehtinyt nousta noin lukemaan 15 ja jalka oli järkyttävän kipeä ja ei mahtunut kuin lenkkareihin kun nauhat oli aivan auki. Se lääkäri uskoi kuitenkin konsultoituaan paria muuta lääkäriä ja soitettuaan työterv.lääkärille. Tippana antibiottia suoneen heti ja seuraavana päivänä arvot oli jo liki 100, mutta jalka näytti paremmalta. Lisää tippaa ja veepeniä 1500:sena 3*vrk 7 viikoa. Saikkua yli 2vkoa. Nyt mulla on kokoajan vpen 1500 paketti himassa, jos tarvii aloittaa esilääkitys ennen kuin lääkärille pääsee. En halua enää yhtään lisää kudos (?) vaurioita klabbiini.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Manaaja kirjoitti:^ Ei toi mua ärsytä. Pääsenpähän häikäisemään paremmin Oikeammilla Tiedoillani!

Mun mielestä se on ihan vaan inhimillistä ja tietyllä tavalla kunnioitettavaakin että ihmiset pyrkivät ottamaan selvää asioista ja ymmärtämään syy-seuraussuhteita, vaikka se metsään menisikin. Sellanen tietynlainen henkinen laiskuus / mistään kiinnostumattomuus mua enemmän ärsyttää.
Niin no. On ja on, jos pysyy ihan vaan kiinnostuneisuutena, mutta siinä vaiheessa kun mr/ms Google luulee olevansa paremmin kartalla asiassa kuin asiassa kuin henkilö, jolla on asiasta vuosien koulutus/kokemus, niin kyllä ymmärrän, että voi vähän alkaa risoa.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
RP

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja RP »

No en tiedä ärsyttääkö sinällään. Kyllä mua rassas käydä lekurilla näitten rintalastakipujeni kanssa kun tuntui että se burana on ainoa mitä saa. Tosin tähän vaivaani nyt ei muu sinänsä auta akuutisti, jos mikään muu edes auttaa. Mulla vaan lisättiin närästyslääkitystä.

Itte oli pakko googlailla ja kuin nakutettuna tuli se joku T:llä alkava syndrooma juttu, ja siitä sitten mainitsin kun olin listannut oireeni että tuota olen ajatellut mutta enhän mä mikään lekuri ole. Kuulemma ihan klassinen tapaus.

Nyt sentään on sitten mahdollista saada tarvittaessa kortisonipiikkejä sekä lähetettä fysioterapiaan/hierojalle. Ilman tätä "diagnoosia" se olis ollu hankalampaa. Tää on välillä sen verran kivulias ja hankaloittava vaiva että ihan kiva tietää missä mennään kun äityy päälle.
Manaaja

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ai niin, se mua vähän häiritsee ja ärsyttää, jos asiakasta tai potilasta kutsutaan nimellä "poka". Varsinkin autokauppiaiden keskuudessa tuo vastenmielinen nimitys elää varsin vahvana. Ja näemmä lääkärienkin.
Dave

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Haemaeraemies kirjoitti:
Dave kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti: Niin ja jos mitään paikkaan särkee, niin koitat vaan pummata särkylääkkeitä KOSKA OLET LIKAINEN NISTI!
Mennään ohi alkuperäisestä, mutta kyllähän lääkkeiden väärinkäyttäjien hoitaminen on ihan watun rasittavaa. Itse en ole onneksi siihen reseptinuusimisrumbaan koskaan joutunut.

Addiktit ovat nimittäin erittäin taitavia sitten käyttämään lääkärin syyllisyyttä ja ahdistusta hyväksi, jos joskus on lähtenyt uusimaan. Siis "jos sä et uusi, niin ostan sitten kadulta tai kuolen". "Sä oot mun ainoa toivo"
NIin varmasti on rasittavaa ja joutuu kuulemaan, mutta onkohan sitä aika väärällä alalla jos jokaiseen kivusta valittavaan suhtatuu NISTI -asenteella. Varsinkin kun istumatyötä tekevillä usein ilmenee erinmoisia kipuja, kiva kun viimeksi rikkinäistä selkäänsä näyttämään menneelle tyttöystävälleni lähinnä vittuiltiin ja vihjailtiin että nappeja vaan tahdot vitun laiskuri.

No, se tepsi. Nykyään ei suostu menemään lääkäriin ennenkuin ei voi liikkua, sen verta hyvä mieli jäi kun kaikkien kipujen keskellä raahas ittensä sinne kuuntelemaan vittuilua ja syyllistämistä.
Toi on tietysti ongelma. Ongelmaa lisää vielä se, että nykysysteemissä kun sairauskertomustiedot eivät näy kuin siinä organisaatiossa, jossa on hoidossa, niin systeemiä voi käyttää hyväksi käymällä monessa eri paikassa.

Juuri muutama päivä sitten olisi pitänyt uusia pameja potilaalle, jonka hoidosta Kela oli aiemmin pyytänyt selvitystä, kun oli hakenut pameja vuoden aikana 17 eri lääkäriltä. En uusinut.

Näin selvityspyynnön, koska se oli tullut kollegalle, joka oli ko. potilaalle pameja kirjoittanut siinä paikassa, jossa olin. Jos pt älyää mennä taas uuteen paikkaan, niin sieltä sitten voi tärpätä, kun eivät tiedä historiaa.

Mutta ikävää tietysti, jos silloin ei saa lääkettä, kun on siihen selvä hyvä syy. Mut tää on vähän kuin mustalaisilla, joilla 98% pilaa rehellisen 2%:n maineen.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Dave kirjoitti:Mut tää on vähän kuin mustalaisilla, joilla 98% pilaa rehellisen 2%:n maineen.

Puhutko siis nisteistä jotka itkee lääkkeitä, vai lääkäristeä jotka ei tee työtään? :P
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
CeDell Davis

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja CeDell Davis »

Poka vois hoitaa hommat ihan ite ja mä voisin nauttia Thaimaan auringosta.
Dave

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Haemaeraemies kirjoitti:
Dave kirjoitti:Mut tää on vähän kuin mustalaisilla, joilla 98% pilaa rehellisen 2%:n maineen.

Puhutko siis nisteistä jotka itkee lääkkeitä, vai lääkäristeä jotka ei tee työtään? :P
Lääkäreistä työt tekee vain 1%.
Dave

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Dave »

exPertti kirjoitti:
Dave kirjoitti:reseptinuusimisrumbaan
Kai sinäkin kuitenkin joudut uusimaan reseptejä säännöllisesti?
joo, mutta mömmöjä en paljoa uusi. Tuntemattomille en ollenkaan.
Dumis

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Itse pyrin käyttämään asiakas-termiä. Aika harvoin nyt joutuu kuitenkaan ihmeellisemmin vuorovaikutukseen, oikeastaan vain sisähommissa. Silloin harvoin asiakkaat enempi kyselee ja sitten esittää valistuneita arvauksia jotka useimmiten joudun torppaan koska "eivoitietää", voi vaan antaa valistuneemman arvauksen. Jos jotain lupaa, niin sitten yleensä se ei tietenkään toteudu, joten lupauksia ei anneta.
Dave

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Dave »

exPertti kirjoitti:
Dave kirjoitti:joo, mutta mömmöjä en paljoa uusi. Tuntemattomille en ollenkaan.
Mikä on mömmöraja sinulla? Kalibroidaan vastauksesi.
Tapauskohtainen se vähän on. Lueskelen potilaan sairauskertomusta ja se vaikuttaa.

Mutta pääsääntöisesti jotain 30 kpl unilääkettä enempää/vahvempaa en juuri uusi näkemättä/tuntematta. Mutta ei tää tietenkään ole aivan ehdotonta. Mutta pidän kyllä tiukempaa linjaa kuin moni kollega.
Dave

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Dave »

exPertti kirjoitti:^ Jaa unilääkkeetkö ne niitä "parhaita mömmöjä" ovat? Olen vähän turhan amatööri näissä asioissa. Pitäisi kai tietää näistä, kuin viineistäkin. Vai miten se meni? :)
Ei ne suinkaan oo, vaan niitä huonoimpia. Yritin sanoa että edes niitä en uusi paljoa tuntemattomille näkemättä.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Dave kirjoitti:
exPertti kirjoitti:^ Jaa unilääkkeetkö ne niitä "parhaita mömmöjä" ovat? Olen vähän turhan amatööri näissä asioissa. Pitäisi kai tietää näistä, kuin viineistäkin. Vai miten se meni? :)
Ei ne suinkaan oo, vaan niitä huonoimpia. Yritin sanoa että edes niitä en uusi paljoa tuntemattomille näkemättä.
Tohtori, saisinko pari pakettia Halcioneja ja toisen Xanoreita yleiseen vitutukseen?
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Dave

Re: Häiritseekö sinua, jos poka yrittää olla asiantunteva?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Haemaeraemies kirjoitti:
Dave kirjoitti:
exPertti kirjoitti:^ Jaa unilääkkeetkö ne niitä "parhaita mömmöjä" ovat? Olen vähän turhan amatööri näissä asioissa. Pitäisi kai tietää näistä, kuin viineistäkin. Vai miten se meni? :)
Ei ne suinkaan oo, vaan niitä huonoimpia. Yritin sanoa että edes niitä en uusi paljoa tuntemattomille näkemättä.
Tohtori, saisinko pari pakettia Halcioneja ja toisen Xanoreita yleiseen vitutukseen?
Jos hinnasta sovitaan :wink:
Vastaa Viestiin