Kuinka vanhana opit lukemaan?

Yleinen lätinä jä kitinä

Opin lukemaan

alle nelivuotiaana
4
16%
yli 4 v, ennen kouluikää
9
36%
opin lukemaan koulussa
8
32%
en muista
2
8%
en osaa lukea
2
8%
 
Ääniä yhteensä: 25

Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Nelivuotiaana. Äiti teki kahta työtä, joista toinen oli läheisen yläasteen viikonloppuvalvojan työ. Koska minulla ei ollut viikonlopuille päivähoitopaikkaa, olin mukana siellä. Oli armottoman tylsää, ja ajankulukseni opettelin lukemaan. Tavuhommia opettelen vasta koulussa kun pakotettiin.
Manaaja

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

3-vuotiaana. Kirjoittaa en osaa vieläkään ilman näppäimistöä.

Mä osasin kaikkea muutakin jotenkin yllättävän pienenä. Mua pidettiin jonain suvulle kehuskeltavana ihmelapsena joka ahdisti mua melkoisesti.
Viimeksi muokannut Manaaja, 11.06.2011 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Opin lukemaan vasta kansakoulun (tiedättekö edes että sellainen oli?) ekalla luokalla. Toki minusta tuli heti luokan paras lukija. Silloin opetettiin tavaamalla. Niin pedanttinen olin, että alkuun kirjoitin ensimmäiseen päiväkirjaanikin tavaamalla. Luulin että niin pitää tehdä kuin koulussa opetetaan.

Ihme lapsineroja täällä. Vanhempieni mukaan ennen kouluun menoa tunsin kirjaimia ja melkein osasin lukea, mutta en ihan. Muistan kotona olleen aapisenkin. Vanhempiani huvittaa, kun ennen kouluikää tavasin siitä "Pee-Yyy-äS PYS ... PISTOOLI!" No siis hei siinä oli nimenomaan pistoolin kuva, eikä edes revolverin!!

Kuusivuotiaana olin hoitotädin pojan kanssa pari päivää leikkikouluntapaisessa. Siellä jossain leikissä piti piirtää raketti ohjeen mukaan. Minä en voinut olla oikaisematta, että ei tuollainen ole oikea raketti ja selitin tädeille ja muksuille monivaihe-kantoraketin periaatteen :D Mistä sen tiesin kun en osannut vielä lukea, en muista.

Siellä myös pakkoleikityttiin "Jos sull lysti on niin kädet yhteen lyö"-laulua. Oli pakko taputtaa, vaikkei ollut yhtään lysti! Jo silloin tajusin ettei järjestäytynyt yhteiskunta ole mun paikka!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Gat kirjoitti:Siellä myös pakkoleikityttiin "Jos sull lysti on niin kädet yhteen lyö"-laulua. Oli pakko taputtaa, vaikkei ollut yhtään lysti! Jo silloin tajusin ettei järjestäytynyt yhteiskunta ole mun paikka!
Äläs taas uhriuta itseäsi. Äijähän omii kaiken pahan ja vääryyden. Vaikka olisikin läppä, niin ei näitä jaksa joka ketjusta lukea.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja Gat »

:evil: Se on oikeasti typerä leikki. Pakkososiaalistamista ja "lystin" teeskentelyyn pakottamista. Neuvostoliiton meininkiä!!
Manaaja kirjoitti:Kirjoittaa en osaa vieläkään ilman näppäimistöä.
Minä taas olin kansakoulusta pois sinä päivänä, kun tekstauskirjaimet opetettiin. Pitkään käytin tuota selityksenä, miksi en osaa oikeasti tekstata, vain tikkukirjaimia ja lukukelvotonta "kauno"käsialaa. . Selitys vanhenee.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Koulussa.
AngryBird

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Ihan vähän yli 3-vuotiaana.

Olin kuulemma helvetin hermostuttava kakara juuri ennen lukemaan oppimista, kun kysyin JOKA ASIASTA (lehdet, tienvarsimainokset, puhelinluettelo...) "mitätossalukee".
Yhtenä aamuna sitten vaan osasin lukea :shock:
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja Gat »

McJanne kirjoitti:En muista tarkalleen, mutta ekaluokan syyskuussa mulla laitettiin 5 kirjaa/päivä lainausraja kunnankirjastoon. Kävin sitten Kangaslammen lisäksi Varkauden ja Leppävirran kirjastot läpi.
Äitini oli Varkauden Kommilan sivukirjaston hoitaja. Tämä tarkoitti hengailua kirjastossa aukioloajan ulkopuolella, rajatonta laina-aikaa ja kaikkien kiinnostavien poistettujen kirjojen loppusijoitusta juurikin meille.
ninnithequeen

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Neljä vee ja Aku Ankasta.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Tämä kysymys minua onkin jossain määrin mietittänyt. Nimittäin minä en tiedä. Muistan, että olen osannut aina lukea, ja sehän on kaiketi mahdotonta. Kysyin äidiltä ja hän aina vastasi, että kysy siskoilta, ne muistaa. He vastaa, että ainahan mä luin ...tosiaan kaikkea mitä ympäristössä oli... jokuhan täälläkin sen sanoi, Bliss vai?

Ensimmäiset muistikuvani elämästä on noin 2-vuotiaana. Arvaus on, että minä osasin luke nelivuotiaana. Koulussa joka tapauksessa osasin jo kirjoittaa ja laskea ja lukea ja ÄH- olen niin vanha, että olen mennyt kansakouluun ja jopa niin vanha, että silloin voitiin mennä suoraan II-luokalle- Minä en ole käynyt koskaan kansakoulun eka luokkaa. Ja olen joutunut pyrkimään oppikouluun. Olin siksi aina luokkani varsin ylivoimaisesti nuorin. Ja myös aluksi pienin kooltani tietenkin. Vartuin sentään onneksi aika nopeasti täyteen mittaani, sitten noin 13-14 vuotiaana. Olin hiukan higarin maineessa, vaikka todellisuudessa en ollut, olin aika laiska lukemaan varsinaisesti läksyjä. Oppitunneilla olin mukana ja se riitti. Lukiossa piti jo tsempata sitten tosissaan. 9 luokkaan asti oli sellaista suorastaan leikkikoulua! Silloin muuten tein jo ihan ansiotyötä opettamalla ehtoja saaneita melkein kavereita! Erityisesti ruotsia ja matematiikkaa ja äidinkieltä (ruotsia tai suomea). Saipa eräs tyttö ehdot kemiastakin ja se oli mun toiveaine jostain syystä! Mutta sitä EN osannut opettaa kun innostuin selittämään liikaa... heh. Sit tuli KIIRE tehdä moolilaskuja!
Aine, josta en piitannut juuri ollenkaan koulussa oli Uskonto ja uskontojen historia. Asenneongelma.
Keskiarvoni on ollut 11 luokan aikana haitarilla 8,8 - 9,6 kaikissa aineissa ja muistaakseni huonoin normaalin kokeen tulos oli 6 ja se tuli juuri tuosta uskonnosta kun pelleilin vastauksia. (facepalm).

Fysiikka ja Biologia oli mahtavia aineita ja Psykologia. Historiastakin pidän, mutta olen sitä hiukan laiska tutkimaan tai lukemaan. Kemiassa oli upea tehdä kokeita!

Liikunta ja Urheilu on aina ollut toiveaineitani vaikka koululiikunta oli pakkopullamaista. Minähän olen ollut aktiivi yleisurheilija ja laji erityisesti 400 metria ja pääsin isompiin kilpailuihin ikäkausissa varsinkin viestinjuoksuun kaarreosuudella 4 x 100 ja 4x 400 m kolmantena yleensä. 400 metrin juoksu oli aivan kamala juoksu aikanaan! Kun se näet piti vetää urku auki!
Tennis oli sellainen pääsivulaji ja sitä pelaan kuolemaani asti.
En ole ollut huipulla kuin harrastuksellisesti kyllä hyvä. No ehkä 400 metrin 10 vuotiaana juostu aikani 1,26 on elämäni kovin urheilusuoritus, siis siksi, että se oli aika lähellä Suomen kärkeä ikäkausissa silloin. "Tyttökaveri" oli myös juoksija ja kun hän kannusti niin melkein kuolin etusuoralla...huh! Mutta että hän halasi mua maalissa ja piti huolta. Ihana muisto- tein kuolemaa ja hän hoiti! Tein silti AINA kuolemaa etusuoralla 300 ja 400 metrin juoksuissa. Nuorena tehdyt tulokset "eivät olleet sitten enää mitään", muut meni ohi rymisten. Motivaatio taisi loppua...
Varsinaisiin voimalajeihin minusta ei ole koska olen liian hento ruumiinrakenteeltani.

Okay, sanotaan nyt jos ette sitten raivoa narsistiksi, mutta mulla on erittäin korkea älykkyysosamäärä laskettu. Ei tästä sen enempää. Se ei elämääni ole parantanut tai tuonut lisäarvoa sitten vähääkään. Mietin vain aina kaikkea vaihtoehtoja ja analyysejä ja tehokkuus on joskus kadoksissa ja mun kamalin elämäntehtäväni olisi remontoida jotain paikkaa. Jostain syystä sitä tylsyyttä en kestä! Olenkin harjoitellut tekemään enemmän ihan rutiinitöitä, ja aina se on valtavan kynnyksen takana. Siivous ja pyykinpesu ja erityisesti lakananvaihto ovat NIIN tylsää puuhaa, että sen olen delegoinut muille (ostopalvelu, ei orja) . Normaalissa elämässä olen mukava ja ystävällinen kaikille ja se on mun tavoitteeni nykyään aina. Ei hienot matemaattiset kaavat tai nokkeluudet, jotka pönkittää itsetuntoa. Ne eivät tee ihmisestä parempaa yhtään.

Stadinarskan saarna lauantai-illaksi!:
Sanon vielä, että paskamaista joskus huomata ihminen joka TEKEE asiat tuosta vaan sitä suuremmin ajattelematta tai sitten mun suurin elämänihmetykseni, että ihmiset liiassa rentoudessaan ja spontaniudessaan ja käsittämättömässä naiviuudessaan saattaa saada itsensä vaikka mihin kamaliin tilanteisiin.
Ja en pidä tai inhoan teennäistä ilonpitoa, jota muut harrastavat mielestäni aivan käsittämättömästi. MINUA EI koskaan saisi mm. polttareihin, koska en ikinä osaisi ottaa iloa irti!
Sensijaan hyvässä , älykkäässä ei alkoholijuonti tai itsetuho-seurassa olen pitelemätön.

Tupakanpoltto on minulle poikasesta ollut mahdottomuus kun olen jo lapsena tajunnut joistain kuvista ja esityksistä, että se on haitallista ja se maistuu pahalta. Siksi en ikinä polttaisi tupakkaa. Se oli vaan selvää jo 7 vuotiaana.

Tai se nuoruuden todellinen laumasieluisuuden äiti eli lämpimän kaljan juonti pakkasella ilman lämpimiä vaatteita jossain kartsalla. Kun vaihtoehtona olisi lämmin sohva kotona ja vaikka miten kiinnostava itsensäkehitys vaikka lukien tai kirjoittaen!! Minua ei KOSKAAN kukaan saanut pelleilemään ulos jonkun "ihanan kaljan ja kännin" palkintona oleminen. Aivan TOTAL käsittämätöntä!
ja ne pakolliset kalliit merkkivaatteet sun muut turhuudet...outs.
Ja sitten vielä sanotaan, että nuoret on radikaaleja ja joustavia ja rentoja!!
Ei voi kaavoihin kangistuneempia olla! Nytkin sakkia meni päättömästi Hietsuun päättäjäisetn jälkeen kännäämään. Ilmeisen sosiaalinen pakko. Minua se harmittaa koska kaikki EIVÄT VOI OLLA oikeasti noin tyhmiä tai tylsiä.

Kaveriajattelu, että he ovat aina ylitse muiden, jopa järjen äänen, on todella lahjatonta nykyään!

----

Annan itselleni facepalmin kun ajattelen esim. laitostyöntekijöitä klo 5-6 kylmässä bussissa matkalla töihin. He ansaitsivat NIIN PALJON enemmän tunnustusta ja RAHAA. Sekä kaikki uutterat hoitajat ja siivoavat ja esim. ne miehet, jotka jopa jouluaattona hälytetään korjaamaan joltain kuratieltä kaapelia jääkylmässä ilmassa tai rakennusmiehet saastuttavassa ja kylmässä, kuluttavassa työympäristössä... Heille palkkaa kamalasti lisää. Vaikka en ole kommunisti enkä perussuomalainenkaan niin haluan oikeudenmukaisuutta.

Olin aikaisemmin jotenkin ylpeämpi ja en osannut ajatella sitä, että olen etuoikeutettu. Nyt osaan koska elän jo iäkkäänä ja minulla ei ole ketään, joka minua auttaisi, vain minä itse vastaan itsestäni.


Minusta joidenkin kirjoitukset täällä ovat käsittämättömän väkivaltaisia ja yksipuolisia, liian kapeakatsoisia. ja kyllä, anteeksi, peräti laumasieluisia!

Väkivalta kaikkine varjopuolineen ei kuulu ihmiselle eikä se sovellu yhteiseen maailmaan.
Myös liian nopeat johtopäätökset ja tahallinen tyhmyys ovat allergisoivia joskus, Arskaa. Lahjaton, pikkuisen yksinkertainen, saa olla mainiosti, ja heitähän riittää ja he ovat tämän kansakunnan tarpeellisimpia asukkaita!!!!!!! Tosi on!! Ja mukavia! Heidän pitää VAIN TIETÄÄ SE!

STADINARSKAHAN SE TILITTI TUNTOJAAN, mutta monikaan ei tätä siis lue, kun mut on norattu hehheh. Mutta uskon, että kaikki lukee. Kommentoikaa sitä nyt ja se norauspöllöyksen voisitte unohtaa. On niinkuin sellaista epäinhimillistä otetta sekin! Ja tämäkin postaukseni oli monenkertaista paskaa ilman muuta. Onhan sen kirjoittanut Arska. Hauskaa!! Ja samalla ärsyttävän läpityhmää, sori vaan, mutta aina vain mä jatkan vaikka joskus kärsin teistä joistain...! Se on minun ongelmani kun jatkan...

Minulla on täällä onneksi tukijoita! Ja he jotka ovat lähteneet pois tukemisesta, niin se on heidän valintansa ja totean sen vain surullisena.
Viimeksi muokannut Stadinarska, 11.06.2011 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Bruce Willisika

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja Bruce Willisika »

Muistaakseni vasta koulussa. Kävin sitä ennen vuoden mittaisen esikoulun, mutten muista, opeteltiinko siellä lukemaan.
Tirina

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja Tirina »

Kävin ruotsinkielisen esikoulun, en osaa ruotsia mielestäni.
Suomenkielisen koulun, en osaa lukea mielestäni vieläkään.
Ammatteja kolme, en mielestäni missään ammattilainen.
Varallisuutta kertynyt, mutta mielestäni minulla kaikki on korkeintaan keskinkertaista.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18750
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Manaaja kirjoitti:3-vuotiaana. Kirjoittaa en osaa vieläkään ilman näppäimistöä.

Mä osasin kaikkea muutakin jotenkin yllättävän pienenä. Mua pidettiin jonain suvulle kehuskeltavana ihmelapsena joka ahdisti mua melkoisesti.
Onneksi olet lunastanut sittemmin nuo kaikki itsellesi asetetut turhat toiveet!
Gat kirjoitti: kaikkien kiinnostavien poistettujen kirjojen loppusijoitusta juurikin meille.
Kamasutra ja sidotetut Pellervon vuosikerrat?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Gat kirjoitti:.

Siellä myös pakkoleikityttiin "Jos sull lysti on niin kädet yhteen lyö"-laulua. Oli pakko taputtaa, vaikkei ollut yhtään lysti!
http://pro.naurunappula.com/nn/0/304/018/s_404447.png
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

En muista, olinko jo täyttänyt viisi vai en, mutta se syksy se kumminkin oli. Lukutaito tuli jotenkin yhdellä oivalluksella - otin muumikirjan mukaan ja lähdin hakemaan konfirmaatiota sille, että pitkä sana tosiaan oli "Nuuskamuikkunen". Olihan se. Lukutaito sitten kehittyi aika pian aika sujuvaksi, ja enbnen kouluikää olin jo lukenut aimo pinon Tarzan-romaaneja, joista ammensin nykyisen maailmankuvani perusrakenteet.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:Koulussa.
No, kuten ammatinvalintasikin paljastaa, sä nyt vain olet vertailuryhmässäsi sitä vähän hitaammin oivaltavaa sorttia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Ennen kouluikää, varmaan 6-vuotiaana.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Koulussa.
No, kuten ammatinvalintasikin paljastaa, sä nyt vain olet vertailuryhmässäsi sitä vähän hitaammin oivaltavaa sorttia.
Väärin mitattu!
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Niba kirjoitti:Kamasutra ja sidotetut Pellervon vuosikerrat?
Lapsen näkökulmasta parhautta oli Tarzanit, Mars-kirjat, sarjakuva-albumit ja ennen kaikkea ne huget Minä Aku Ankka, Minä Roope-setä ja Minä Mikki Hiiri -Disneykassikot. Niitä muuten poistettiin pienemmänkin nirhaman takia! :D Tai siis äiteeni niin Nykyään arvostan vanhoja Tekniikan Maailman vuosikertoja ajankuvana, eläintieteilijöiden klassikoita ja muita vanhempiakin tietokirjoja. Niin ja scifiklassikotkin mulla sillai.
NuoriDaavid kirjoitti:
Gat kirjoitti:.

Siellä myös pakkoleikityttiin "Jos sull lysti on niin kädet yhteen lyö"-laulua. Oli pakko taputtaa, vaikkei ollut yhtään lysti!
http://pro.naurunappula.com/nn/0/304/018/s_404447.png
Kuin Brianin elämästä: "Joka ei halua roikkua ristillä, nostakoon käden ylös".
Viimeksi muokannut Gat, 13.06.2011 11:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Oikein mitattu:

http://www.iqcomparisonsite.com/Occupations.aspx

:leuhka:
Näin Electrical engineerinä olen samaa mieltä.
Asia on loppuunkäsitelty!
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Mitä teille lapsineroille on tapahtunut?
Paras päivä ikinä.
RP

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja RP »

Kuten Dave totesi, enää ei tarvitse ajatella.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Ennen kouluikää, mutta en muista tarkemmin.
Riemumieli kirjoitti:Mitä teille lapsineroille on tapahtunut?
Jouduttiin kouluun?
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Kuinka vanhana opit lukemaan?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Sisko oppi 5-vuotiaana, ja se päätti että munkin pitää oppia samassa iässä. Joten opin sitten.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Vastaa Viestiin