Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Info tulevista miiteistä
Turbohaltija

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Edith kirjoitti:Tänään Turbohaltija voitti. Mutta hänellä olikin vahva kotikenttäetu ja hän oli juonut vain ykkösolutta.
Hyökkäyksesi oli pirullinen. Lähetit melkein kaikki sotilaasi edellä ja upseerit seurasivat perässä. Tilanne oli mun kannalta aika tukala. Oli pakko pistää kuningattaret vaihtoon. Mutta sun ei ehkä olis kannattanut luovuttaa sen jälkeen, sulla oli kaksi lähettiä tappoalueella, olisit vain ahdistellut mun kuningasta niillä, niin en olisi päässyt etenemään omassa pelissä.
Edith

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Turbohaltija kirjoitti: Mutta sun ei ehkä olis kannattanut luovuttaa sen jälkeen, sulla oli kaksi lähettiä tappoalueella, olisit vain ahdistellut mun kuningasta niillä, niin en olisi päässyt etenemään omassa pelissä.
Joo, multa meni vaan siinä suunnitelmat jotenkin sekaisin. Tai, siis, lakkasi olemasta mitään suunnitelmia. Mutta enhän mä vielä siinä ihan kokonaan lyönyt hanskoja tiskiin, vaikkakin jokseenkn henkisesti kyllä lannistuin, vaan vasta sitten, kun epähuomiossa sallin sinun syödä toisen lähettini. Mutta ei kai kahdella lähetillä ilman muita upseereja silti pysty mattia tekemään? Mielestäni ei pysty.

Edit: Se, mitä mun olis kannattanut tehdä, olis ollut poistaa se tilanne, jossa sinun oli mahdollista vaihtaa kuningattaret, mutta enpäs tullut ajatelleeksi.
Turbohaltija

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Edith kirjoitti: Joo, multa meni vaan siinä suunnitelmat jotenkin sekaisin. Tai, siis, lakkasi olemasta mitään suunnitelmia. Mutta enhän mä vielä siinä ihan kokonaan lyönyt hanskoja tiskiin, vaikkakin jokseenkn henkisesti kyllä lannistuin, vaan vasta sitten, kun epähuomiossa sallin sinun syödä toisen lähettini. Mutta ei kai kahdella lähetillä ilman muita upseereja silti pysty mattia tekemään? Mielestäni ei pysty.

Edit: Se, mitä mun olis kannattanut tehdä, olis ollut poistaa se tilanne, jossa sinun oli mahdollista vaihtaa kuningattaret, mutta enpäs tullut ajatelleeksi.
Kahdella lähetillä voi olla vaikeaa, mutta olihan sulla ainakin yksi sotilas lähistöllä. Lisäksi sieltä perältä olisi kannattanut tuoda ratsu pikavauhtia mukaan melskeeseen. Mutta ehkä tärkeimpänä pidän sitä, että missään vaiheessa ei saa lannistua henkisesti, koska silloin vastustajan voitto on vain ajan kysymys. Kun peli pitkittyy ja taistelu on sinnikästä, kuka tahansa alkaa tehdä yllättäviä virheitä...
Edith

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Turbohaltija kirjoitti: kuka tahansa alkaa tehdä yllättäviä virheitä...
Harva on yhtä hyvä kuin minä! *Pitää lipun korkealla*

Paittis ainiin, sen ratsun mä olin jo unohtanutkin, olihan mulla tosiaan se. No, ensi kerraksi taas opiksi otettavaa.
Turbohaltija

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Musta tuntuu, että aktiivisen puolustuksen kautta lähteminen saattaa olla hedelmällisempi lähestymistapa sittenkin. Esimerkiksi eps pelaa tarkkaa puolustuspeliä ja ryhtyy hyökkäämään vasta kun näkee vastustajan tekevän huonon siirron. Toisaalta jos vastustaja ottaa keskustan haltuun ja rakentaa hyvän hyökkäsasetelman, pelkkä puolustus ei riitä. Silloin pitää laskea vaihtosuhteiden kustannuksia. Yhdenkin sotilaan etu saattaa olla kova sana loppupelissä. Kun siirtää, pitää laskea kaksi siirtoa eteenpäin. Enempi on matemaattisesti mahdotonta.
OperaDuudson

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja OperaDuudson »

Ilmoitelkaa mulle kun olette pelaamassa seuraavan kerran jossain niin pyyhällän paikalle suoraan töistä tai kotoa ajankohdasta riippuen :)
Turbohaltija

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

OperaDuudson kirjoitti:Ilmoitelkaa mulle kun olette pelaamassa seuraavan kerran jossain niin pyyhällän paikalle suoraan töistä tai kotoa ajankohdasta riippuen :)
Mikäpäs siinä. Sun kandee ehkä katsoa vähän perussääntöjä jostain kirjasta ensin. Kirjastosta löytynee.

Sitten uutisia: Eilinen oli masentava päivä. Hävisin kolme peliä. Alkoi sen verran korveta, varsinkin kun tein saman virheen kahdessa pelissä peräkkäin, että ajattelin pitää taukoa koko shakista. Tänään kuitenkin taas pelattiin. Tuloksena tasapeli hepun kanssa, jolle olin aina tähän mennessä hävinnyt, sekä tasapeli toisen pelaajan kanssa, joka oli jo pahasti niskan päällä lyötyään kuningattareni. Mutta tulin takaisin, nappasin hänen kuningattarensa ja loppupelissä olin jo upseerin verran johdossa. Tasapeli ei ollut kummassakaan pelissä ideaali tulos, koska minulla olisi ollut selvä mahdollisuus voittoon, varsinkin ekassa pelissä, mutta näin pelit aaltoilevat. Ei voi olla tyytymätönkään. Joka tapauksessa opin taas katselemaan lautaa uusin silmin... Ehkä huomenna avaan taas voittotilini.

:jouden: :shakki:
Edith

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Voitin shakissa tänään yhden paljon enemmän shakkia pelanneen ajattelullisesti lahjakkaan kaverin. Tosin se sanoi, että jos olisi pelannut parempaa pelaajaa vastaan, ei olisi jossakin kohden toiminut ihan niin kuin toimi.. Kuulemma hyviä pelaajia vastaan ei aloiteta verilöylyjä eikä armottomia verilöylyjä kuulemma edes esiinny hyvien pelaajien peleissä. Pah. Mä kun tykkään verilöylyistä.
Angita

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Angita »

Oonhan mä muistanu mainita, et oon voittanu Turbohaltijan yhen kerran shakissa... *vaatimattomana*
Edith

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Angita kirjoitti:Oonhan mä muistanu mainita, et oon voittanu Turbohaltijan yhen kerran shakissa... *vaatimattomana*
Milloin sopis pelata mun kanssa?
Angita

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Angita »

Edith kirjoitti:
Angita kirjoitti:Oonhan mä muistanu mainita, et oon voittanu Turbohaltijan yhen kerran shakissa... *vaatimattomana*
Milloin sopis pelata mun kanssa?
Sovitaan vaan aika ja paikka.
Edith

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Angita kirjoitti:
Sovitaan vaan aika ja paikka.
Mulla muuta olekaan kuin aikaa. Joskus nyt tänä viikonloppuna? Huomenna?
Angita

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Angita »

Edith kirjoitti:
Angita kirjoitti:
Sovitaan vaan aika ja paikka.
Mulla muuta olekaan kuin aikaa. Joskus nyt tänä viikonloppuna? Huomenna?
Huomenis ei sovi ku mä meen kaiffareiden kaa vetään Cooperin testin. Minä Cooperin testissä... *kuolee nauruun*

Larstai kävis.
Edith

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Angita kirjoitti:
Larstai kävis.
Kiva! Uskallatko tulla esim. mun luo, tuossa meidän pihassa on varjossa puiden alla terassi ja pöydästö, joilla olis hyvä pelata? Vaiko baariinko ihan?
Angita

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Angita »

Edith kirjoitti:
Angita kirjoitti:
Larstai kävis.
Kiva! Uskallatko tulla esim. mun luo, tuossa meidän pihassa on varjossa puiden alla terassi ja pöydästö, joilla olis hyvä pelata? Vaiko baariinko ihan?
Kumpi vaan käy.
Edith

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Angita kirjoitti: Kumpi vaan käy.
Mä en oo hirveen varoissani nyt, joten voisin suosia tuota ulkona pelaamista. Voin tarjota kahvia tai teetä ja keksejä Aloittelijoiden shakkikerhon parhaiden perinteiden mukaisesti.
AarneAnkka

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Voisin tarjota mestaani shakkipaikaksi kanssa, jos tänne asti vaan jaksaa tulla. Löytyy egyptiläinen kamelinluusta veistetty shakkisetti, sekä lammasshakki.
Turbohaltija

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Edith kirjoitti:
Angita kirjoitti: Kumpi vaan käy.
Mä en oo hirveen varoissani nyt, joten voisin suosia tuota ulkona pelaamista. Voin tarjota kahvia tai teetä ja keksejä Aloittelijoiden shakkikerhon parhaiden perinteiden mukaisesti.
Voisin liittyä seuraan, sikäli kuin kaupungissa vierailulla oleva kaverini ei raahaa minua eri suuntaan. Haastan sitten voittajan! :jouden: (mä olen nyt tykästynyt tohon hymiöön...)
Angita

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Angita »

Edith kirjoitti:
Angita kirjoitti: Kumpi vaan käy.
Mä en oo hirveen varoissani nyt, joten voisin suosia tuota ulkona pelaamista. Voin tarjota kahvia tai teetä ja keksejä Aloittelijoiden shakkikerhon parhaiden perinteiden mukaisesti.
Sehän sopii. Moneltako?

Sivustaseuraajille tiedoksi: Ei, tätä keskustelua ei voi käydä yksityisesti. Se vain on niin.
Edith

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Angita kirjoitti:
Edith kirjoitti:
Angita kirjoitti: Kumpi vaan käy.
Mä en oo hirveen varoissani nyt, joten voisin suosia tuota ulkona pelaamista. Voin tarjota kahvia tai teetä ja keksejä Aloittelijoiden shakkikerhon parhaiden perinteiden mukaisesti.
Sehän sopii. Moneltako?

Sivustaseuraajille tiedoksi: Ei, tätä keskustelua ei voi käydä yksityisesti. Se vain on niin.
Joskus iltapäivällä tai alkuillasta? Mun nukkumisajat on nimittäin vaihteeksi heittäneet taas kärrynpyörää. Neljältä vaikka?

Ja kyllä, tämä on keskustelu on käytävä näin. Ei esimerkiksi siinä yksityisviestissä, jolla kohta lähetän osoitteeni, jos täällä pelataan.
Angita

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Angita »

Edith kirjoitti:
Angita kirjoitti:
Sehän sopii. Moneltako?

Sivustaseuraajille tiedoksi: Ei, tätä keskustelua ei voi käydä yksityisesti. Se vain on niin.
Joskus iltapäivällä tai alkuillasta? Mun nukkumisajat on nimittäin vaihteeksi heittäneet taas kärrynpyörää. Neljältä vaikka?

Ja kyllä, tämä on keskustelu on käytävä näin. Ei esimerkiksi siinä yksityisviestissä, jolla kohta lähetän osoitteeni, jos täällä pelataan.
Neljältä sopii mainiosti. Sain yv:si, mutta vastaan tähän, koska se kuuluu asiaan.
Edith

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Angita kirjoitti:
Neljältä sopii mainiosti. Sain yv:si, mutta vastaan tähän, koska se kuuluu asiaan.
Hyvä. Pelaamisiin!
Turbohaltija

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Minä tulen (myös!)
Edith

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Turbohaltija kirjoitti:Minä tulen (myös!)
Ihquu. Tervetuloa.

Hmm. Mä ole nukkunut myöhään ja juonut paljon kahvia tänään. Mites yöshakkia tänään?
Edith

Re: Aloittelijoiden shakkikerhon kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Tänään kohtasivat Edith ja nokkaelain. Nokkaelaimelle kaksi voittoa. Yksi tasapeli.
Vastaa Viestiin