Shrink

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Stadinarska kirjoitti: 15.03.2018 7:21
Onko muuten apteekeilla jokin raja kuinka paljon käsikauppalääkettä saa ostaa? Luulen, että käytännössä on. Jos joku ostaa esim. Buranaa tai Panadolia monia kymmeniä pakkauksia niin onnistuuko se??? Tuohon pitäisi kyllä tehdä joku tekninen esto apteekkien kesken :shock:
On joskus ollut, mutta onkohan se poistettu? Ja mitä hyötyä siitä edes olisi, kun ihminen voi mennä toiseen Apteekkiin ostamaan lisää, jos oikeasti haluaa enemmän. En todellakaan kannata mitään kyttäyssysteemiä tällaiseen asiaan. Kyllähän sellainen olisi mahdollista (esim. luomalla asiakasrekisteri), mutta ihan naurettava ajatuskin. Ja miten se sitten käytännössä toimisi? Laitetaanko joku viikko- tai kuukausirajoitus, että monta toppaa saa ostaa Buranaa tmv.

Täällä (UK) voi kipupillerit ostaa marketista, mutta niissä on ostorajoitus (max. kaksi pakettia kerralla). Sitten voi talsia viereiseen kauppaan ja ostaa lisää, jos kokee tarvetta.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Stadinarska kirjoitti: 15.03.2018 7:21 Onko muuten apteekeilla jokin raja kuinka paljon käsikauppalääkettä saa ostaa? Luulen, että käytännössä on. Jos joku ostaa esim. Buranaa tai Panadolia monia kymmeniä pakkauksia niin onnistuuko se??? Tuohon pitäisi kyllä tehdä joku tekninen esto apteekkien kesken :shock:
On raja. Pääsääntö on että saisi myydä yhden pakkauksen. Jos asiakas haluaa enemmän kuin kullekin lääkkelle määritellyn suurimman pakkauskoon, neuvotaan menemään lääkäriin.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

KIITOKSET Kreitsulle ja Nokkaeläimelle hyvästä informatiivisesta vastauksesta! :D :jee:

Toivoo

Maalisarska
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Kreitsu kirjoitti: 23.01.2018 10:48 Optimistisesti ajattelin josko voisin olla lääkkeettä.
En voi, uudet pamit vaan naamaan kun meni ihan mahdottomaksi. Kai se on uskottava, etten pysy ihmsenä ilman lääkitystä. Itkettää saatanasti ja olen ihan loppu. Kuolispa vaan pois.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Fiona »

Kreitsu kirjoitti: 10.05.2018 12:43 En voi, uudet pamit vaan naamaan kun meni ihan mahdottomaksi. Kai se on uskottava, etten pysy ihmsenä ilman lääkitystä. Itkettää saatanasti ja olen ihan loppu. Kuolispa vaan pois.
:(
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

No tämä olikin vain ajan kysymys. Pari todella syvissä vesissä kynnettyä viikkoa jaksoin "kuulostella" oireita ennenkuin hakeuduin lekuriin. "Keskivaikea masennus, eikä kauas jää vaikeasta" oli kontrollikysymyspatteriston lopputulema.

En voi sanoa yllättyneeni. Semminkin kun self-destruction-blues -tyylisiä ajatuksia vilahteli seassa pahimmoillaan. Abstraktion tasolla toki, en ruvennut käytännön toimia speksaamaan. Vielä ainakaan. Säikäytti kyllä jälkeenpäin aika pirusti.

Nyt en kuitenkaan jää odottelemaan, että depp jotenkin itsekseen menisi ohi. Kävin jo lääkärissä ja ensi viikolla ruvetaan korjaaviin toimenpiteisiin.

Käsien vapina muuttuu vaikeammaksi koko ajan, samoin kuukasvoisuus alkaa olla luokkaa "posket näkyy takaapäin". Alan epäillä aamuisin otettavaa kortisonilääkettä Prednisolon. Vaikka annoskoko ei käsittääkseni ole suuri, sitä on syöty päivittäin yli puoli vuotta ja vapina on pahinta aamulääke+2-4 tuntia, helpottaen päivän edetessä ja yöllä herätessä kädet ovat vakaat kuin kallio. Täytyypä konsultoida arjen tullen ammattilaista. Ei meinaan käytännössä pysty kirjoittamaan tekstiviestejä ollenkaan ja pc:täkin käyttämään enää kaksisormijärjestelmällä ja voimakkaasti keskittyen.

Alan myös selvitellä muita hoitovaihtoehtoja. En "vaihtoehtohoitoja" vaan koululääketieteen tarjoamia muita hoitajia ja hoitopaikkoja sekä lääkkeitä. Epävirallisten tietojen mukaan lähimmät paikat, josta löytyisi syvällisempää osaamista minun kasvaintyyppiini, löytyy länsirannikolta ja länsirajan takaa. Minulle ei yksikään minua hoitaneesta lääkärilaumasta ole esim missään välissä kertonut, onko tapaustani konsultoitu hoitavan sairaalan ulkopuolella. Ainoastaan yhden epäsuoran viittauksen olen kuullut asiasta.

Omalääkärin puute on myös aivan perseestä. Olisi edes vaikka kaksi tai kolmekin vakiota, mutta kun joka vastaanotolla tulee uusi naama vastaan. Selitä siinä sitten aina kaikki alusta alkaen, ei teksteistä koskaan kaikki tule ilmi eikä näin pitkää sairauskertomusta varmastikaan yksikään valkotakki jaksa ennen yksittäistä tapaamista käydä läpi.

Jos käsivapinaa ei lasketa, niin yleinen vointi on onneksi hieman parempi. En silti selviäisi nykykunnossa edes puolikkaasta työpäivästä. Reilut kolmisen tuntia jaksaa olla maksimissaan "tolpillaan", viimeistään sitten on pakko pitää levytystauko. Olen kuitenkin tämän suhteen toiveikas, koska pieniä merkkejä yleiskunnon hitaasta kohenemisesta on ollut ilmassa jo useamman viikon ajan.
Amazing shit happens!
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Gat »

KKK: Olet hengissä vielä. Hyvähyvähyvä.

Täysin perseestä joo, ettei esim. äitini tapauksessa ollut ketään, joka olisi miettinyt oireiden kokonaisuutta. Käyttämänsä yksityislääkäri oli vain neurologi, eikä kuolinsyytutkimuksessa havaittua sydämen laajentumaa ollut kukaan huomannut, ja keuhkofibroosikin vasta ihan lopussa elinaikanaan. Ja juuri tuo, että kaikki piti selostaa uudelle lääkärille aina uudestaan, vaikka samoja oireita oli ollut vuosikausia, vuosikymmeniä. Eivätkä äitini sairaalajaksoilla millään uskoneet, että äitini tarvitsi krooniseen kivuliaaseen lihasjännitykseensä välttämättä hänelle määrätyt nelja 15 mg Oxaminia päivässä. Seurauksena äitini ei saanut sairaaloissa edes unta ja oli lääkkeen puuttuessa yksi kävelykyvytön kipumöykky. Ratkaisu oli itse anarkistisesti salakuljettaa sitä omaa lääkettään äidille, piilotteli sitä sairaalassa vanhan kirjastokirjan eräpäiväkortin paikassa.

Minäpä en nyt tarvinnut katkaisuhoitoa. Lopetin ihan itse. Kuivilla ollaan.

Mutta psyykkisesti on lamauttavia pelkotiloja.
Fyysisesti uusia kummallisia oireita. Perjantaina saunassa käydessäni ja päätä pestessäni vasen korvani meni yhtäkkiä ihan lukkoon. Kaivelin sitä varovasti ja vähän vaikkua sain ulos. Alkaa jo häiritä, mutta maanantaina on todellakin pakko lähteä lopultakin Orimattilaan, ja siellähän minulla ei lääkärinapua ole. Toisena oireena kahtena iltana esiintynyt valtava kutittaminen ympäri kehoa. Ei nokkosrokkomaisia paukamia. Raavittuani yltyi sellaiseksi kivuksi, etten saanut unta. No minäpä viime yönä nieläisin äidin jäämistöstä vahvan hermokipulääkkeen Neurontinin ja kipu lakkasi, unikin tuli. Vaan aamulla vielä korva tukossa ja olo on varsin hutero. Kuin krapula mutta ilman oksetuskohtauksia ja se korvakin ummessa.
Viimeksi muokannut Gat, 17.06.2018 13:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

G-mies kuivilla? Jos näin on, olen hengessä mukana ja toivon vilpittömästi että onnistut. Nähnyt läheltä, miten vaikeasta hankkeesta kyse. AA ei ole ollenkaan huono vaihtoehto, jos asuinpaikkakunnallasi sitä on tarjolla. Tai vertaistukea yleensäkään, vaikka etänä näin internet-aikana.
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 17.06.2018 9:44

Minäpä en nyt tarvinnut katkaisuhoitoa. Lopetin ihan itse. Kuivilla ollaan.
Pidä toi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja exsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.06.2018 8:32
Gat kirjoitti: 17.06.2018 9:44

Minäpä en nyt tarvinnut katkaisuhoitoa. Lopetin ihan itse. Kuivilla ollaan.
Pidä toi.
Samalla asialla. Ja jos ne möröt ei vaimene, niin ne terkkaripamit saa kyllä kotikatkonkin jälkeen tarvittaessa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mukava kuulla elonmerkki susta. MIetin jo, onko Orimattilan Paroni vaihtanut hiippakuntaa. Kyllä sun _ehdottomasti_ pitäisi pysyä alkosta erossa.

edit: gat ilmeisesti poisti viestinsä tai sitten Kitinä muuten sekoilee.

edit2: ilmeisesti vaihtoi toiseen ketjuun. Kopion tämän sinne.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exPertti kirjoitti: 23.06.2018 16:04 Siis en tiedä KKK tilanteen vakavuutta, joten tiedä oliko kommenttini miten urpo. Jotenkin sitä vaan keskiverrosti kaipaisi kanssaihmiselleen hyvää.
Oikea asenne. :komp:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

Ainoa varma paranemistapa on leikkaus. Case-paperini ovat juuri HUS:issa arvioitavana, sovellunko leikkaukseen.
Lääkehoitona tällä hetkellä kahta erityyppistä syöpälääkettä, jotka estävät tämän syöpäsolutyypin jakautumisen. Seuraava kuvantaminen n. kk kuluttua.

Yleisvointi on parempaan päin, toivun juuri kaksinkertaisesta keuhkoveritulpasta.
Amazing shit happens!
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

Näinpä siinä taisi käydä että toisen mielipiteen kysyminen kannatti. Kasvain joka täällä kotikunnassa oli julistettu heti alusta alkaen leikkauskelvottomaksi kävi arviossa Helsingissä ja nyt minulle on sovittu alustavasti leikkausaika. Ei tässä vielä kuivilla olla mutta aika jännä juttu miten yöstä tulikin päivä.
Amazing shit happens!
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Fiona »

KKK kirjoitti: 28.07.2018 3:47 Näinpä siinä taisi käydä että toisen mielipiteen kysyminen kannatti. Kasvain joka täällä kotikunnassa oli julistettu heti alusta alkaen leikkauskelvottomaksi kävi arviossa Helsingissä ja nyt minulle on sovittu alustavasti leikkausaika. Ei tässä vielä kuivilla olla mutta aika jännä juttu miten yöstä tulikin päivä.
Hieno uutinen! Toivottavasti leikkaus menee vielä hyvin :)
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Gat »

KKK kirjoitti: 28.07.2018 3:47 Näinpä siinä taisi käydä että toisen mielipiteen kysyminen kannatti. Kasvain joka täällä kotikunnassa oli julistettu heti alusta alkaen leikkauskelvottomaksi kävi arviossa Helsingissä ja nyt minulle on sovittu alustavasti leikkausaika. Ei tässä vielä kuivilla olla mutta aika jännä juttu miten yöstä tulikin päivä.
Alunperin sanoit täällä: "Tätä paskaa ei voi leikata". Hyvä jos sittenkin voi, ja jos etäpesäkkeitä ei ilmene...sitten kuolet vasta vanhuuteen. Osoittaa muuten, että yksittäisiin lääkäreihin tai edes sairaaloihin ei pidä maallikonkaan luottaa.

Luojanlykkyä meiltä kaikilta. Pahoittelen, etten jo edelliseen viestiisi vastannut, kun on omia terveyshaittoja.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

Kieltämättä mitä lähemmäksi sovittu leikkauspäivämäärä tulee, sitä enemmän kaksi tunnetta päällimmäisenä.

Ensiksi pelko. Leikkaus on kuitenkin aika laaja ja vaativa. Vaikka tekemässä onkin suomalainen "Dream Team" eli parhaista parhaat, moni asia voi mennä pieleen. Samaten pelkään että löytyy jotain oheispaskaa, esim maksavaurio joka vaatii elinsiirtoa. Tai että leikelty haima ei kiinnity kunnolla paikalleen. Jne.

Toiseksi katkeruus. Jos hoitavista lääkäreistä edes YKSI olisi annetun lupauksen mukaan konsultoinut tapaustani - tai olisi ollut omalääkäri, joka tapaukseeni olisi perehtynyt - (joko se on jätetty kokonaan tekemättä tai on kysytty väärästä paikasta), minulta ja perheeltä olisi jäänyt todella, todella monta paskaa ja vittumaista hetkeä kokematta. Koska leikkauskelvoton on koko ajan ollut -kelvollinen, tässä on nyt mennyt yli puoli vuotta elämästä ihan hukkaan sairastellessa ja tarpeettomia syöpälääkkeitä on syöty useammalla kymppitonnilla (erityiskorvattavan lääkkeen ns. listahinta). Yleiskunto ja elämänlaatu ovat romahtaneet, kuukausien sairasloma on syönyt taloutta rotan lailla ja parisuhdekin on ottanut todella monta hittiä. Totesin eilen vaimolle että jos ja kun leikkaus onnistuu, suhde pitää luoda ja aloittaa käytännössä alusta. Yön pimeinä tunteina olen monta kertaa miettinyt, mahtaako suhde enää tästä toipua ollenkaan. Vaimo alkaa olla todella uupunut, koska on joutunut kausittain vastaamaan yksin kaikesta. Minä olen ollut pahimmillaan viikon täysin poissa pelistä tarpeettomiksi osoittautuneiden sytomyrkkyjen takia.

Kukako nämä korvaa? Ei kukaan.
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^En yritä puolustella ketään, mutta vaikeat asiat ovat vaikeita (määritelmän mukaan) ja aina selvää oikeaa vastausta ei ole. Jos yksi sanoo, että ei voi leikata ja toinen sanoo, että voi, niin molemmat voivat olla oikeassa. Kuulostaa hämärältä, mutta tarkoitan, että jos lopputulos on epävarma ja riskiä on, voi perustellusti päätyä kahteen eri hoitolinjaan. Vasta jälkikäteen voi sanoa, kuka oli oikeassa. Ei aina silloinkaan.

Toivottavasti menee hyvin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

Toki on mahdollista että molemmat ovat "oikeassa". Toisaalta "voi"-puolella on esitettävänään "identtisiä" tapauksia joissa operaatio on onnistunut ja potilas tervehtynyt aikamoinen liuta. Kymmeniä. "ei voi" -puolella ei ole kuin aihetodisteita. Toisaalta sekin että kuolen leikkauspöydälle on realistinen vaihtoehto muiden joukossa. Niitäkin on tällä tiimillä tullut reilun kymmenen vuoden aikana kaksi. Minä olen onneksi perusterve, kestän anestesiaa. Toisaalta, keuhkoveritulpan hoitoon päällä oleva lääke hieman mietityttää. Tämä on kyllä tiimillä tiedossa eikä ole tullut ohjetta keskeyttää lääkettä.

Puoli vuotta sairastettuani valinta on aika helppo. Todennäköisin elinikäennuste ilman leikkausta on maksimissaan 10 vuotta, vähemmänkin. Nykylääkitys parhaimillaan pysäyttää tai hidastaa kasvaimen kasvua, ei poista sitä. Eli kuolisin reilusti ennen eläkkeellepääsyäni. Jos leikkaus onnistuu ja pysyn perusterveenä, joku 70+ vuotta on ihan realistinen elinikäodote, jos jatkan matkaani itsestäni huolta pitäen. Kuten aion tehdä. Alko ei enää elämääni palaa eikä tupakki. Jos op onnistuu, ruokavalio rukataan myös uusiksi. Liikuntoa oli jo ennen ja sitä tulee vähintään saman verran, ellei enemmänkin. Henkisesti täytyy varautua että toipumiseen voi mennä vuosikin. Siksi paljon on lihasmassaa lähtenyt ja läskiä tullut tilalle. Painoin aamupuntarissa 90kg, yli 10 kiloa vähemmän kuin diagnoosin saadessani. Matalimmillaan on käyty 80 kilossa, se oli jo liian vähän. Optimi olisi varmaan 85-92kg treenattua lihaa.

Ero skenaarioissa noin kymmenen vuotta. Vaimo ja kolme lasta. Kyllä minulle kelpaisi kymmenen vuotta enemmän perheenisänä.

Totta on että moni asia voi mennä pieleen. Se ei silti poista sitä seikkaa, että TAYSin OLISI PITÄNYT konsultoida - etenkin kun lupasivat niin tehdä - ja esittää minulle se toinenkin vaihtoehto. Minulla on sitten oikeus päättää mitä haluan hoitoni kanssa tehdä. Eli kyllä tässä on virhe tehty paikallisen puolesta, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Virhe joka melko varmasti olisi vältetty, jos minun casellani olisi ollut omalääkäri. Syytän myös itseäni. Minun olisi pitänyt olla alusta asti aktiivisempi, selvitellä oikeuksia, mahdollisuuksia, vaihtoehtoja. Nyt keskityin käymään töissä ja kamppailemaan painon putoamista vastaan.

Olen muuten istunut jo yhden palliatiivisen hoidon initiaatiosession läpi ja täytyy myöntää että kyllä siinä isoltakin mieheltä itku tuli. Ne jotka eivät jaksa googlata - kärjistettynä palliatiivinen tarkoittaa että hyväksytään sairaus parantumattomaksi ja keskitytään siihen että potilaalla olisi loppusuoran ajan mahdollisimmann mukava olla. Oman ennenaikaisen kuoleman mahdollisuuden kohtaaminen on kuitenkin sen verran heviä shittiä, että en suosittele kenellekään. Pistää meinaan miehen aika pieneksi ja kyykkyyn.

Eikä minun tapaukseni ole edes likimainkaan ainoa, jossa sh-piirin vaihtaminen muuttaa täysin hoidon suunnan, tason ja lopputuloksen. Tiedän tapauksen, jossa keuhkosyöpäpotilaalta evättiin tehokas hoito kotikunnassaan.. Ratkaisu oli muuttaa kirjansa toiselle paikkakunnalle jossa yliopistollinen keskussairaala. Jopa alkoi tapahtua. En vaan muista että potilaan kannaltako ajoissa vai liian myöhään. Ennen paikkakunnan vaihtoa potilas oli käynyt Docrateksessakin. Sieltä oli tarjottu lupaava hoitopaketti, valitettavasti potilaan maksukyvylle liian kovalla hinnalla. Joten ainoaksi vaihtoehdoksi hänelle jäi muutto.

Vaimon kanssa on keskusteltu vaihtoehdot läpi, hän tukee päätöstäni. Tämäkään ei valitettavasti muuta sitä, että tulevan operaation ajattelu jännittää ja pelottaa päivä päivältä enemmän. Sekä se että se onnistuu (vielä jää parisuhde korjattavaksi, miten töihinpaluu onnistuu, miten fyysinen ja psyykkinen kuntoutuminen onnistuvat ja kuinka kauan kestävät) että se että epäonnistuu (joudutaan keskeyttämään, jälkeenpäin yllättäviä komplikaatioita tai etten enää nukahdettuani avaakaan silmiäni koskaan)
Amazing shit happens!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Olen tainnut ennekin mainita, että perheenjäsenteni kohdalla on kaksi kertaa vältytty kuolemalta, toinen syövässä, vain potilaan oman ja lähipiirin aktiivisuuden vuoksi. Eli oli olemassa parempaa palvelua, mutta se oli mallia selviä itse jos kiinnostaa. A-palvelua pitää osata ja varsinkin uskaltaa vaatia.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ja^^ Eihän sitä voi kiistää, että inhimillinen toiminta harvoin on täydellistä.

KKK, onko sulla jo tiedossa, koska operaatio tapahtuu? Missä tehdään?

Ps. Jos kaikki menee hyvin niin voisi olla mielenkiintoista tehdä potilasvahinkoilmoitus ja katsoa, mikä on sen lopputulos. Rahan takiahan sitä ei kannata tehdä (korvaukset pieniä), mutta se pakottaa kaikki mukana olleet viellä kerran pohtimaan omaa toimintaansa. Selvityspyyntö lähetetään jokaiselle mukana olleelle ja jokainen joutuu tekemään vastineen.Toisaalta JOS kaikki ei menekään hyvin, konservatiivista (ei operatiivista linjaa) suosittaneet olivat sitten lopulta oikeassa.

Olet ehkä kertonut jo aiemmin, mutta miten lopulta pääsit tähän operatiiviseen hoitoon, kun hoitavassa yksikössä ei sitä katsottu mahdolliseksi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Täällähän on todella vakavaa keskustelua :|
Toivon KKK:lle suuresti onnea ja uskotaan, että kaikki onnistuu :)

Mutta kerron kuitenkin oman pikkuasiani tähän väliin. Eihän se estä KKK:n toivottavaa vastausta Davelle.

Pudotin sakset 4 päivää sitten pikkuvarpaani kynnen lähelle ja siksi verran mahtava hematooma kynnen alle, että kynsi piti poistattaa.
No suuri kynsihän pikkuvarpaassa ei ole, mutta uinti kesällä sitten jää kunnes tämä paranee. Teki alkuun melko kipeää.

Mutta tällainen on atomin atomisosa vakavampiin asioihin. Inhottava tämäkin toki.

ELOARSKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.08.2018 8:29 KKK, onko sulla jo tiedossa, koska operaatio tapahtuu? Missä tehdään? Miten lopulta pääsit tähän operatiiviseen hoitoon, kun hoitavassa yksikössä ei sitä katsottu mahdolliseksi?
Paikka, päivä ja suorittaja tiedossa. En kirjaa niitä tähän kuitenkaan julkisesti.

Asia lähti eteenpäin niinkin yksinkertaisesti että ilmoitin omaan yksikkööni haluavani toisen mielipiteen ja mistä sen halusin. Lisäksi laitoin suoraan tähän uuteen yksikköön sähköpostia jossa kerroin casestani. Olin vähän kysellyt ja saanut suosituksia potilastovereilta tähän suuntaan. Tutustuttuaan kuviin ja teksteihin tuli sieltä kutsu konsultaatioon. Käytiin verisuonikirurgin kanssa operaatiota läpi joka puolelta ja tultiin siihen tulokseen että mielekästä edetä. Hän kertoi kattavasti riskit, samaten saman tiimin aikaisemmin suorittamista leikkauksista. Melko pian tuli sitten kutsu itse operaatioon ja leikkaava "pääkirurgi" soitti minulle suoraan. Tämä luokiteltiin haastavuudeltaan "haastavaksi mutta ei mitenkään mahdottomaksi", sama porukka on tehnyt vaikeampiakin. Onhan näissä aina riskinsä, mutta tässä on pelilaudalla aika paljon.

Mietin samaten tuota vahinkoasiaa vielä. Tehdään tämä op nyt alta pois ja katsotaan miten onnistuu :paavi:

EDIT: mahatautipöpön takia operaatiota jouduttiin siirtämään vähän. Perhe kävi hampurilaisella ja kaikki saivat jonkinlaisia vatsaoireita, minä pahimmat. Leikkaava tiimi edustaa maamme terävintä osaamista, kuulemma noin kuuden henkilön tiimi suorittaa operaation. Ymmärsin että ainakin haima- ja verisuonikirurgi x 2, anestesialääkäri and then some, siksi olikin pienoinen ihme että aikataulut näin monella ihmisellä saatiin sovitettua näin nopeasti. Määrä tulee kai siitä että operaatio on pitkä, ilmeisesti vaihtelevat suorittajaa välillä ja lisäksi tässä tarvitaan monia eri erikoisalojen osaajia. Ilmeisesti tekijöitä vaihdellaa välillä siksikin kun yli 12h operaatiosta on kyse. Toivottavasti ane-lääkäri osaa asiansa, en haluaisi havahtua maha auki. Leikkausta varmasti seuraavat kivut eivät kyllä ajatuksena houkuta, kuten ei hengitysletku eikä pakollinen katetrointikaan.

Vielä ei jännitä mahdottomasti mutta ihan varmasti pari viimeistä yötä ennen H-hetkeä menee valvoessa. Viime viikon la-ti makasin syömättä juomatta vatsapöpön takia petissä, painoa lähti kolmisen kiloa ja piti käydä paikallissairaalassa nesteytettävänä. Nyt pystyn taas syömään ja juomaan normaalisti. Säännöllisesti toistuvat musertavat väsymysjaksot vaihtelevat unettomuuskausien kanssa. Ei o aina kivaa.
Viimeksi muokannut KKK, 24.08.2018 8:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mikä on KKK tilanne?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin