Itsetutkiskeluja

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Itsetutkiskeluja

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Tää "millainen oikeasti olen" on mun mielestä aika suhteellinen juttu. Riippuu kovasti mm. siitä, minkälaisessa seurassa viettää aikaansa. Jos seuran laatu muuttuu merkittävästi, oma interaktio suhteessa muihin muuttuu siinä mukana. On sitten semanttinen kysymys, oliko henkilö aina ollut sellainen, miksi hän paljastui uudessa seurassa, vai muuttuiko hän ihmisenä toisenlaiseksi.

Toisaalta muuttua voi muistakin syistä. Itse olen muuttunut viime vuosina synkempään ja huonommin voivaan suuntaan. Kun voin huonommin, minusta tulee esiin sellaisia piirteitä, joita en ole aiemmin tunnistanut itsessäni olevankaan, vaikka varmasti potentiaali niihin onkin ollut olemassa syntymästä asti. Mm. vähän aikaa sitten havaitsin kokevani mielihyvää erään minua ikävästi kohdelleen oman alani toimijan epäonnistumisesta. Oli eka kerta aikuiselämässäni kun tunsin näin (tai ainakin eka kerta kun huomasin sen), ja sitä tunnetta oli todella vaikea sietää ja käsitellä.

Onneksi minulla on sekä välineet että apuvoimia niiden asioiden tunnistamiseen, jotka huonontavat vointiani, ja jonkin verran mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan. Lisäksi on kokemusta muuttumisesta ihmisenä parempaan (ja siis myös paremmin voivaan) suuntaan, joten en suuremmin epäile etteikö se olisi mahdollista nytkin.

Oikeastaan olen lapsesta asti ja myös koko aikuisikäni ollut jatkuvasti muuttuvassa tilassa, joten sen sijaan, millainen _oikeasti_ olen, minua kiinnostaa havainnoida millainen _tällä hetkellä_ olen. Toisaalta kai jokaisessa on myös piirteitä, jotka eivät koskaan muutu. Ehkä oma muuttumiseni ei niin yllätä itseäni, koska en pidä mitään piirrettä lähtökohtaisesti pysyvänä. Paitsi ehkä sitä, että olen altis muutokselle.. Tai no, muistan kyllä vuosia sitten kovasti yllättyneeni, kun silloinen poikaystäväni totesi pitäneensä minua aiemmin tosikkona. Sittemmin (mm. kitinäkeskusteluissa) vastaavat luonnehdinnat eivät enää ole yllättäneet. :D
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Itsetutkiskeluja

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Mä en tiedä, minkälainen mä olen ja en tiedä, mitä muut musta ajattelevat.

Joskus olen hämmästyksekseni kyllä ollut aistivinani, että jotkut pitävät mua kovana jätkänä, mikä on ollut kovin hämmentävää.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Varis
Elämätön Kitisijä
Viestit: 300
Liittynyt: 19.01.2011 23:51

Re: Itsetutkiskeluja

Viesti Kirjoittaja Varis »

NuoriDaavid kirjoitti:Mä en tiedä, minkälainen mä olen ja en tiedä, mitä muut musta ajattelevat.

Joskus olen hämmästyksekseni kyllä ollut aistivinani, että jotkut pitävät mua kovana jätkänä, mikä on ollut kovin hämmentävää.
Ei kukaan ole niin pullamössö etteikö joku olisi vielä enemmän.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Itsetutkiskeluja

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kuva
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Itsetutkiskeluja

Viesti Kirjoittaja Mida »

Ma olen prosessoimassa nyt vanhempieni suojelemisesta luopumista ja voi elama, etta on kuin paksu pimennysverho olisi nostettu silmilta. Mulla on vihdoin mahdollisuus tulla ehjaksi monella monella tapaa.
Vastaa Viestiin