Selincro (nalmefeeni)

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
masa

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Käyttäen omaa sanontaasi, nyt ei kyllä poreile.

No katsos koska minusta pitää lopettaa juominen kokonaan, jos kokee oman juomisensa ongelmaksi.

Onhan se varmaan hienoa ulkoistaa tuollainen homma pillerille, mutta minusta se vaan on totaalisen idioottimaista hommaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja exsu »

Jatkan vielä. Ei alkoholin käyttö ole mikään perusoikeus, mikä pitää turvata kaikille tarvittaessa käyttömääriä sääntelevällä lääkityksellä. Jos korkki ei mene kiinni ajoissa, niin se on parempi jättää avaamatta alunperinkään. On niitä ihmisiä, joilla on korkki ollut hukassa niin pitkään, että se sulkeminen ei onnistu omin avuin, ja siihen tarvitsee ammattiapua. Se on mielestäni ihan ok, lääkkeillä tai ilman. Mutta satunnaisten övereiden rajaaminen lääkkeellä ei ole mielestäni perusteltua.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16657
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen tässä vähän kahden vaiheilla. Tavallaan mä ymmärrän hyvin Daven kannan: jos ehdotettu keino toimii, niin miksei sitä kokeiltaisi ja suosittaisi, vaikka se ei kaikkein paras ja suoraselkäisin ideaalimaailman ratkaisu olisikaan. Toisaalta mä olen vuosia Kitinässä heiluneena tullut niin kokoomuslaiseksi, että minuakin vähän jopa ärsyttää tuo Daven suhtautuminen omaan humalahakuiseen juomiseensa jonkinlaisena luonnonvoimana, joka nyt vain on annettu fakta, ja josta hän ei suostu kantamaan vastuuta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Exsu, mun mielestäni sun kommentti on yllättävä asiantuntijan suusta. Kaikkihan me toki tiedämme, että alkoholin ongelmakäyttöä kannattaa hoitaa juomalla vähemmän alkoholia, ylipainoa kannattaa hoitaa laihduttamalla, yksinäisten kannattaa hankkia ystäviä ja työttömien kannattaa mennä töihin. Ihan tavallisia asioita.
Sun ongelma ei ole alkoholiriippuvuus vaan se, että sä oot täysin haluton ottamaan vastuuta omista valinnoistasi. Mun mielestä esim. antabus on ihan ok. Sä haluat syödä ja säästää kakkua yhtä aikaa, se on mun mielestä vaan perseestä.
Sulla on vanhentunut hoitolinja. Mitä tulee siihen, että haluan syödä ja säästää kakun, niin miksi en tekisi niin, jos se on mahdollista.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mitenköhän tämä oikein voisi toimia.. en ainakaan koe että nousuhumalan jälkeen alkoholia juo enää mielihyvä mielessä, lähinnä se on vain että mitäs muutakaan, jatkoa sille millä on aloitettu. Ensiksi unohtuu estot juoda lisää, mut hyvin pian kyllä unohtuu juominenkin.. siis jos Davella on joku geeni että ympäripäissään vielä himoitsee lisää viinaa eikä malttais millään lopettaa, niin sitten tajuan että siihen vois jonkun pillerin syödä.

Ehkä mun biokemia ei sitten kuulu kohderyhmään, vaikka alkkisgeenejä pitäisi suvusta löytyäkin.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Käyttäen omaa sanontaasi, nyt ei kyllä poreile.

No katsos koska minusta pitää lopettaa juominen kokonaan, jos kokee oman juomisensa ongelmaksi.

Onhan se varmaan hienoa ulkoistaa tuollainen homma pillerille, mutta minusta se vaan on totaalisen idioottimaista hommaa.
Jos unohdetaan mut hetkeksi, niin katsoitko ekassa postauksessa laittamiani hoitotuloksia? Onko susta ok, että alkon ongelmakäyttäjä käyttää lääkeainetta, joka vähentää hänen kulutuksensa kolmannekseen?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti:Mutta satunnaisten övereiden rajaaminen lääkkeellä ei ole mielestäni perusteltua.
Minkälaista haittaa siitä on?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Jos unohdetaan mut hetkeksi, niin katsoitko ekassa postauksessa laittamiani hoitotuloksia? Onko susta ok, että alkon ongelmakäyttäjä käyttää lääkeainetta, joka vähentää hänen kulutuksensa kolmannekseen?
En jaksanut lukea moista tekstiä.


Ongelmakäyttäjä, hmm.. joo. Oletko sinä sitten ongelmakäyttäjä? Oikeasti?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Jos unohdetaan mut hetkeksi, niin katsoitko ekassa postauksessa laittamiani hoitotuloksia? Onko susta ok, että alkon ongelmakäyttäjä käyttää lääkeainetta, joka vähentää hänen kulutuksensa kolmannekseen?
En jaksanut lukea moista tekstiä.


Ongelmakäyttäjä, hmm.. joo. Oletko sinä sitten ongelmakäyttäjä? Oikeasti?
Ehkä mä sekoitin sun kommenttisi ko.lääkkeen käyttöön yleensä.

Niin, oonko ongelmakäyttäjä. Jossain mielessä kyllä. Olen kait aika tarkasti kuvannut ongelman.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja elco »

Vaikea arvioida kuinka överiksi Dave vetää kännätessään. Kun itse mietin tuttavapiiriäni niin ei se nyt täysin ennenkuulumatonta ole, että kännissä juodaan muisti, satutetaan itseään ja tehdään tyhmyyksiä. Eipä se järin fiksua ole, mutta eipä tuo nyt niiin järisyttävän kaamealtakaan kuulosta. Kuuluu vähänniinq suomalaiseen juomiseen ja siihen voi suhtautua tietyllä suurpiirteisyydellä.

Jatkuvat överit, luunmurtumat tmv tappelut, sosiaalisten suhteiden kärsiminen juomisen takia jne ovatkin sitten jo signaaleja, joista kannattaa huolestua ja käytöstä muuttaa.

Itse en kyllä ihan helposti ottaisi nappeja, jotka vievät juomisesta hauskuutta. Ennemmin jättäisin sitten vaikka terävät pois.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja exsu »

NuoriDaavid kirjoitti: Mitä tulee siihen, että haluan syödä ja säästää kakun, niin miksi en tekisi niin, jos se on mahdollista.
Koska se on perseestä, kuten jo sanoin. Urpsu tuossa jo perustelikin. Uskon, että massoja tutkittaessa ko. lääke toimii. Sun tapauksessa pidän sitä vastuun kiertona.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5044
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Voiskohan tuo toimia alkoholistella ensimmäisenä lääkkeenä, mietin. Eli jos juo tyyliin lähes päivittäin, muttei "voi" lopettaa, koska ei ehkä ole valmis vielä siihen. Jos aloittaisi "vierottumisen" yrittämällä nappien avulla vähentää juomista. Harva alkoholistihan juo siksi, että se on kivaa. Yleensä siihen on ihan muita syitä kuin tietty myös vuosien saatossa kehittynyt riippuvuus.

Alkoholistit eivät myös helpolla hakeudu hoitoon, koska eihän ongelmaa ole ja toisaalta lopettaminen kuin seinään tuntuu varmaan ihan mahdottomalta. Eli jos voisi "totutella" asiaan itsekseen nappien kanssa ensin tmv.

Tämä nyt oli vaan heitto, jota en ole ajatellut kunnolla. Sen vain tiedän, että alkoholisteja on melko työlästä saada hoitoon tai edes puhumaan ongelmastaan ulkopuoliselle, kun kieltävät ongelman, vaikka todennäköisesti kuitenkin jossain sisimmässään sen tajuavat. Vaikka tiettyhän he voivat lopettaa koska tahansa, jos haluavat!
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti:Ei alkoholin käyttö ole mikään perusoikeus
Tuntuupa tuo nyt kyllä olevan, kun sitä sosiaaliturvalla ja "masennus"eläkkeillä tuetaan yhteiskunnallisesti. Ei ole mitään instanssia, joka voisi sanoa, että penniäkään ei tule, jos et mene katkolle.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja exsu »

Vaatisi hoitopaikkojen lisäämistä. Pelkkä katko ei hoida ongelmaa. Toki hoitoon sitoutumiselle voisi olla kannusteita, mutta sisäisellä motivaatiolla on aika iso rooli hoidon onnistumisen kannalta.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2449
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja KKK »

exsu kirjoitti:sisäisellä motivaatiolla on aika iso rooli hoidon onnistumisen kannalta.
IsoIN. Jos hlö itse ei a) koe tilannettaan ongelmalliseksi b) halua voimakkaasti muutosta - mikään ei muutu. Jeesukset, antabukset, ilogasut ja vertaistuki on vain työvälineitä.
Amazing shit happens!
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti:Vaatisi hoitopaikkojen lisäämistä. Pelkkä katko ei hoida ongelmaa. Toki hoitoon sitoutumiselle voisi olla kannusteita, mutta sisäisellä motivaatiolla on aika iso rooli hoidon onnistumisen kannalta.
Joo, mutta alkoholistina elely on tällä hetkellä kyllä ihan perusoikeus. Yhteiskunta rahoittaa ryyppäämisen.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Mitä tulee siihen, että haluan syödä ja säästää kakun, niin miksi en tekisi niin, jos se on mahdollista.
Koska se on perseestä, kuten jo sanoin. Urpsu tuossa jo perustelikin. Uskon, että massoja tutkittaessa ko. lääke toimii. Sun tapauksessa pidän sitä vastuun kiertona.
Sä varmaan pystyt omin sanoin perustelemaan, miksi se on /c:stä. Jos lopputulos on, että otan vähemmän.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja exsu »

Lopputulos on hyvä. Menetelmä ylläpitää ongelmaa. En näe järkeväksi hoitaa oiretta, jos ongelman aiheuttajakin on hoidettavissa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja Fiona »

Dave ei ole selvästi valmis lopettamaan humalahakuista juomista kokonaan (oli syy sitten vastuunpakoilu tai sosiaaliset ympyrät), joten jos nappi vähentää ongelmia, niin siitä vain.

Olen sellainen, että jos otan, niin otan humaltuakseni, koska en pidän alkoholin mausta enkä halua juoda arkena lainkaan. Tästä huolimatta en ole koskaan oksentanut, sammunut tai hankkinut mustelmia kummallisempia vammoja humalassa. Mikäli joskus koen alkon ongelmaksi, niin todennäköisemmin lopetan juomisen kokonaan.
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti:Lopputulos on hyvä. Menetelmä ylläpitää ongelmaa. En näe järkeväksi hoitaa oiretta, jos ongelman aiheuttajakin on hoidettavissa.
Sulla on liian moralistinen näkemys. Tässä maailmassa täytyy käyttää niitä keinoja, jotka toimivat. Ei jättää niitä käyttämättä sen takia, että voisi olla joku moraalisesti ylevämpi keino, joka teoriassa saattaisi toimia. Sun argumenteilla vastustettiin aiemmin Suomessakin puhtaiden huumeruiskujen jakoa ja varmasti monessa maassa vieläkin vastustetaan ehkäisyä ja abortteja. Just say no.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja Fiona »

Kottarainen kirjoitti: Ongelmaksi olen ns. liikaa juodessa kokenut sen, että olen ollut dorka. Ainakin omasta mielestäni. Siitä tulee morkkis. Tämän välttämiseksi pysyn miedoissa ja koetan muistaa sen syömisen.
En jostakin syystä saa morkkista humalasta hillumisesta, vaikka tiedänkin olevani silloin idiootti. Humalainen toilailuni on loppujen lopuksi aika harmitonta (ei taipumusta pettämiseen, tappeluihin tms). Saan kuitenkin pahat krapulat ja koska loukkaantumisalttiuteni on todennäköisesti keskivertoa suurempi humalassa, niin ei tule juotua kovinkaan usein. Liikaa huonoja puolia. Syöminen on kyllä todella tärkeää ja inhoan tilanteita, joissa aletaan juoda ennen kun tarjotaan ruoka.
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja exsu »

NuoriDaavid kirjoitti: Sun argumenteilla vastustettiin aiemmin Suomessakin puhtaiden huumeruiskujen jakoa ja varmasti monessa maassa vieläkin vastustetaan ehkäisyä ja abortteja. Just say no.
Sä haluat koko ajan yleistää. Sanoin jo aiemmin, että kun käsitellään massoja, pidän kaikkia alkoholin käyttöä vähentäviä toimia hyvänä.
Mun kritiikki kohdistuu siihen, että sä yrittäisit ratkaista sun ongelmaa pelkän lääkkeen avulla. Mun mielestä sun yksilönä ei pitäis hoitaa oiretta vaan ongelmaa. Neulojen vaihtoa ja muita riskiehkäisyn toimenpiteitä pidän hyvinä massoille, silti en suosittele huumeiden iv- käyttöä kenellekään.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Sun argumenteilla vastustettiin aiemmin Suomessakin puhtaiden huumeruiskujen jakoa ja varmasti monessa maassa vieläkin vastustetaan ehkäisyä ja abortteja. Just say no.
Sä haluat koko ajan yleistää. Sanoin jo aiemmin, että kun käsitellään massoja, pidän kaikkia alkoholin käyttöä vähentäviä toimia hyvänä.
Mun kritiikki kohdistuu siihen, että sä yrittäisit ratkaista sun ongelmaa pelkän lääkkeen avulla. Mun mielestä sun yksilönä ei pitäis hoitaa oiretta vaan ongelmaa. Neulojen vaihtoa ja muita riskiehkäisyn toimenpiteitä pidän hyvinä massoille, silti en suosittele huumeiden iv- käyttöä kenellekään.
Mä en ymmärrä sua. Miksi mun pitäisi hoitaa itseäni jotenkin toisin, kuin mitä katsot väestötasolla järkeväksi?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja saira »

urpiainen kirjoitti:...minuakin vähän jopa ärsyttää tuo Daven suhtautuminen omaan humalahakuiseen juomiseensa jonkinlaisena luonnonvoimana, joka nyt vain on annettu fakta, ja josta hän ei suostu kantamaan vastuuta.
Tähän komps. Itse nimenomaan juon niin, että nousuhumalan tunne kestää koko juomisen. Vettä ja ruokaa väliin. Mieluummin pysyttelen siinä humalassa ku vedän hirveät kännit, joista en muista mitään, mut takaraivossa on fiilis et jotenkin taas kusin asioita. Jos menis siihen, lopettaisin juomisen. Mieluummin selvin päin ehdottomasti.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Selincro (nalmefeeni)

Viesti Kirjoittaja exsu »

NuoriDaavid kirjoitti: Mä en ymmärrä sua. Miksi mun pitäisi hoitaa itseäni jotenkin toisin, kuin mitä katsot väestötasolla järkeväksi?
Koska susta mulla on enemmän (palsta-)informaatiota kun tilastomassasta. Sun ongelman voi jäljittää tarkemmin kuin vaan siihen, että ote lipsuu. Mun mielestä sun tapauksessa on kyseessä laajempi ongelma, mistä tuo vastuuton alkoholinkäyttö on vain yksi oire. Ja mun mielestä sun kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta olis järkevämpää pyrkiä vaikuttamaan koko ongelmaan sen yhden (näkyvän) oireen sijaan.

Pelkästään terveyden kannalta alkoholiannosten vähentäminen lääkkeen avulla on hyvä. Isoja massoja tarkastellessa terveyden edistämisen näkökulma on merkittävä. Sun puheista saa sen käsityksen, että sun ainoa tarve rajata alkoholin suuria kertakulutusmääriä on se, että pelkäät humalassa tapahtuvan jotakin pahaa. Se on huono lähtökohta siinä kohtaa kun on nousuhumalassa ja kuolematon. Jos haluat vaikuttaa kulutusmääriin, kannattaisi hakea joku sellainen motivaattori, joka tuntuu myös nousuhumalassa järkevältä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Vastaa Viestiin