Kerro vaivasta

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
pertzi

Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Tämä on kityn epävirallinen terveyspalsta. Kerro täällä, mikä mieltäsi tai kroppaasi painaa. Voi olla, että saat hyviä neuvoja. Ainakin saat myötätuntoa.

Pidetään ketju asiallisena. Kiitos.

Minulla isoin riesa on selkä. Se kramppasi taas eilen niin pahasti, että en melkein päässyt ylös sängystä. Nyt olo on jo hiukan parempi. Välillä tuntuu, että selkä kramppaa ihan tyhjästä.

p.
ninnithequeen

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mulla särkee jokaista lihasta, selkää pahiten. Lisäksi kuumeilin taas eilen, ja yskäkin alkoi vaivata aamuyön tunteina. Siis oikeen kamala, kuiva köhä.

Ja tähän iänikuiseen väsymykseen ei tunnu löytyvän lääkettä. C-vitamiiniporetta otan joka aamu, samoin kalaöljy-kapseleita. Vihanneksien osuutta ruokavaliossa pitäisi lisätä, ja hurjasti, sen tiedän kyllä. Mitähän semmoiset kirkasvalo-lamput maksaisivat? Tuo pimeys ulkona saa mut aina ihan uuvuksiin?
Vieras

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mulla on semmoinen ärsyttävä ihottuma hartioissa ja rinnassa joka välillä pahenee ja välillä lievenee mutta ei ikinä lähde pois. Lääkäri diagnosoi sen ekseemaksi ja kirjoitti kaameaa rikinkatkuista lääkevoidetta sen hoitoon, mutta se ei tepsinut. Jotain muuta se on. Ehkä ns. hiki-ihottumaa, ehkä vaateallergiaa... kun vaan tietäisi. :(
AarneAnkka

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Öh, toi äskeinen "vieras" olin siis mä. Missähän välissä Exploder kirjasi minut ulos?
Vieras

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Anonymous kirjoitti: Ehkä ns. hiki-ihottumaa, ehkä vaateallergiaa...
Oisko pesuaineallergia?
Ooks kokeillu ihan tavan perusrasvoja?
Geetzu

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Mulla tulee käsivarsien taakse semmosta hassua ihottumaa aina näin talvisin. Ei mitään tietoa mistä ja miksi, eikä ole häiriöksi muuten kuin esteettisessä mielessä. Mulla on myös korvan takana inhottava läikkä, joka ilmaantuu stressatessa. Mitäs muuta, hmmh... No vähän on alaselkäkipuilua ja poskikin on turvoksissa (muksu humautti), hiukset uhkaa lähteä päästä ja kynnetkin lohkeilee. Kalkkia ja vitskuja jo nyt ihan kauheesti päiväkulutuksessa, eikä siltikään tunnu kroppa tyydyttyvän. Kyllä se taitaa olla tää alkoholiton ja nikotiiniton elo mikä mua vaivaa.
Vieras

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Vieras »

http://oapa.com/knee_lower.html

Tossa polvivammasille.
Itse kärsin tällä hetkellä Patellofemoral Stress Syndrome
Venyttelyä jo teen sekä ens viikon vedän buranakuurin. Uudet kengät ostan kohtapuoliin.
Feiz

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Feiz »

Anonymous kirjoitti:http://oapa.com/knee_lower.html

Tossa polvivammasille.
Itse kärsin tällä hetkellä Patellofemoral Stress Syndrome
Venyttelyä jo teen sekä ens viikon vedän buranakuurin. Uudet kengät ostan kohtapuoliin.
Tämä olin sit minä!
Täällä nähtävästi pystyy postailee nykysin ilman, että kirjautuu.
queentheninni

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja queentheninni »

Feiz kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:http://oapa.com/knee_lower.html

Tossa polvivammasille.
Itse kärsin tällä hetkellä Patellofemoral Stress Syndrome
Venyttelyä jo teen sekä ens viikon vedän buranakuurin. Uudet kengät ostan kohtapuoliin.
Tämä olin sit minä!
Täällä nähtävästi pystyy postailee nykysin ilman, että kirjautuu.
ainoastaan täällä shrink-osastolla :wink:
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ylipaino. Tiedän, pitää liikkua enemmän ja syödä vähemmän. Mutta tämä on aksioma (= itsestäänselvyys). Jos jollakin on antaa muita neuvoja olen kiitollinen. :!:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
tonttu8

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja tonttu8 »

Mulla tippuu hemoglobiini näin syksyn pimeinä aikoina tosi alas. Syön kyllä rautaa purkista ja tiedän, että se vihaamani maksalaatikko olisi tosi hyvää ruokaa tuon kannalta. Täälläkin on mietitty joskus semmoista kirkasvalolampun ostamista. Onko kellään kokemuksia, toimiiko ne todella?
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

tonttu8 kirjoitti:Onko kellään kokemuksia, toimiiko ne todella?
On. Toimii. Tai ainakin oma uskoni moisiin lamppuihin toimii. :?
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
slam

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja slam »

Ihossa kanssa suurimmat ongelmat. Kyynärpäässä on tuollainen ihmeellinen "laatta" joka kutisee välillä... ihme ihopaisuma... ollut aika pitkään... ja oireeton on ellei raaviskele.. ja muualtakin vähän kutiaa, jos raapii NauR* Muuten on mennyt ihan mukavasti. Mitä ny janottaa, väsyttää ja joskus vähän ressiä... :)
Kid

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Kid »

Ongelmana huono selkä. Toissapäivänä luin tenttiin vähän huonossa asennossa sit olin lähös kaupungille ja olin laittamas kenkiä jalkaan. Kuulu vaan naps. Selkä meni jumiin, totaalisesti.
Lekurit määrää vaan lääkkeitä, omatoimisesti käyn salilla ja yritän vahvistaa lihaksia.
En tiiä enää mitä tehä ko tuntuu et mikään ei auta. Lääkkeet vaan hetkellisesti. Tää ei oo kivaa kun tätä tapahtuu semmoset pari kolme kertaa vuodessa.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Nilkat remonttikunnossa. Molemmat. Viime kunnon nyrjähdyksen jälkeen otettujen X-raykuvien nähtyään lekuri totesi että olen luonnonoikku kun nilkassa ympäri kelluvat luusirpaleet ja lähet kokonaan tuhotut nivelsiiteet ei tuota kroonista kipua. :roll: Tiedä sitten onko tämä hyvä vai huono asia. Kivaa kun ei särje, mutta tarvittava leikkaus ei ole akuutti. Rasituksen jälkeen ne kyllä särkee oikein urakalla mutta maaginen sana on krooninen.

Ristiselkäkin on hieman siipeensä saanut. Teininä revähti parikin lihasta, ja tämmöinen sekoitettuna lievään skolioosiin ei kuulemma ole hyvää boolia. Kuulemma pitää olla varovainen ettei tapahdu uudestaan :roll: Tämäkin särkee rasituksen jälkeen, mutta ei niin pahasti enään.

Ja kun tässä muistelen niin en keksi juurikaan kohtaa kehossa jota ei aktiivisen urheilun seurauksena olisi joutunut lekurin syynäämäksi. Polvet ehkä vähiten kolhuja saanut mutta muuten revähdys-venähdys-tulehdus- ja muljahdushistoria melkoisen värikäs. :D
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Mulli75

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

tonttu8 kirjoitti:Täälläkin on mietitty joskus semmoista kirkasvalolampun ostamista. Onko kellään kokemuksia, toimiiko ne todella?
Töissä naapuriosastolla oli vuosi sitten testattavana semmoinen lamppu, kehuivat sitä. Itse en testannut koska ei tuntunut olevan tarvetta.
Vaikea vastata onko se vain MUTU-fiilistä vai jotain muuta.

Luulisi että kotikonstein tarpeeksi tehoikkailla lampuilla ilman varjostimia kämpässä saa saman vaikutuksen kuin tuolla markkinointikikan pömpelillä.
Hebuli

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Pari viikkoa sitten huomasin kuinka oikea kainaloni haisi aivan helvetin pahalle, aivan kuin piereskelevä oravaperhe. Sellainen eltaantunut kitkerän pistävä haju, vaikka olisin käynyt suihkussa ja pessyt kainalot tarkasti vain paria tuntia aiemmin, eikä erityisempää hikoilua siinä välillä. Vasen kainalo taas ei haissut käytännössä yhtään. Tosin todettakoon etten käyttänyt silloin deodoranttia niiden sisältämien lisäaineiden aiheuttaman syöpävaaran takia.

Aloin epäillä käyttämiäni keinokuitupaitoja ainakin osasyylliseksi, kun tuntui ettei samaa ongelmaa ilmennyt 100% puuvillan kanssa ainakaan yhtä pahana (pesen paidat aina päivän käytön jälkeen). Silti ihmetytti tämä hajuepätasapaino eri kainalokuoppien välillä, epäilin jonkinlaista bakteerihäiriötä tms. oikealla puolella.

Tämän vuoksi vaihdoin myös käyttämäni Family Fresh Shower Gel-nestesaippuan hajustamattomaan Sim Lactoplus:aan, ja kas, eipä aikaakaan kun hajuongelmat olivat taaksejäänyttä elämää! Tänä aamuna kävin suihkussa enkä ole käyttänyt deodoranttiakaan tänään, ja silti oikeakin kainalo on juuri nyt raikas kuin kevätniityllä kirmaava virtahepo. (Nuuh! Nuuh!)


Toinen vaiva on varsinkin talvella kroonisen kuivat käteni, joita joudun jatkuvasti rasvaamaan. Ollut tällaiset lapsesta lähtien. Sikäli kummallista että muuten kehoni iho on varsin rasvaista tyyppiä, joten käsirasvaa vaan kuluu tolkuttomasti.
pertzi

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja pertzi »

kid kirjoitti:Ongelmana huono selkä. Toissapäivänä luin tenttiin vähän huonossa asennossa sit olin lähös kaupungille ja olin laittamas kenkiä jalkaan. Kuulu vaan naps. Selkä meni jumiin, totaalisesti.
Lekurit määrää vaan lääkkeitä, omatoimisesti käyn salilla ja yritän vahvistaa lihaksia.
En tiiä enää mitä tehä ko tuntuu et mikään ei auta. Lääkkeet vaan hetkellisesti. Tää ei oo kivaa kun tätä tapahtuu semmoset pari kolme kertaa vuodessa.
Sinulla on samantapainen vaiva kuin minulla. Lääkärit vain arvailevat ja tarjoavat tulehduslääkkeitä. Mistään tulehduksesta ei kuitenkaan tunnu olevan kysymys. Kuvauksien perusteella kaikki näyttää olevan kunnossa, mutta silti selkä jumii muutaman kerran vuodessa. Itselläni auttaa parhaiten reipas kävely. Se laittaa mukavasti selkälihakset liikkeelle ja pumppaa tuoretta verta selkärankaan. Sauvakävely olisi varmaan vielä tehokkaampaa, mutta toistaiseksi en ole mennyt siihen. Myös juoksu auttaa, mutta kävely tuntuu tehokkaammalta.

p.
Tiikeriankka

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

Väsymys ja tylsistyminen. Olen kyllästynyt maailmaani. Väsymys tulee varmaankin kaksivuorotyön paskasta rytmistä, itse paskasta työstä ja siitä, että yritän viihdyttää itseäni ja monesti välttelen seuraavaa paskaa työpäivää valvomalla vähän liian myöhään. Ja siitä, että taas on pimeää kuin tontun perseessä.
slam

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja slam »

Tiikeriankka kirjoitti:Väsymys ja tylsistyminen.
Nyt on tullut nukuttua, niin pitkään, että on ihme pökkelömäinen olo, ja unet ei pahemmin maita... :lol:

Ei kait tälle elämälleen voi muuta, kun nauraa... Aamuisin valvotun yön jälkeen ainakin naurattaa väsyneenä kaikki mahdolliset asiat, jos terminaalissa joku äityy läppää lurittelemaan suustaan... :lol:

Kunnon väsyneenä on myös olokin, kuin aivokuoleella zompiella... Kulkee vaan väkisin eteenpäin sängy mielessään... :D
Kid

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Kid »

pertzi kirjoitti: Itselläni auttaa parhaiten reipas kävely. Se laittaa mukavasti selkälihakset liikkeelle ja pumppaa tuoretta verta selkärankaan. Sauvakävely olisi varmaan vielä tehokkaampaa, mutta toistaiseksi en ole mennyt siihen. Myös juoksu auttaa, mutta kävely tuntuu tehokkaammalta.
p.
Mulla vaan tahtoo käydä kävellessä niin, että tuntuu ku joku iskis tikarilla alaselkään ja sit tulee sellanen "nytkähdys". En oikeen osaa selittää...
Mut mä en pysty kyl reippaasti käveleen(saatikka juokseen), vaan joudun tosi hitaasti hipsutteleen eteenpäin. Mut silti toi hidas kävelykin on paljon parempi ku vaan himassa makaaminen.
Harmittaa vaan ku kukaan ei tutki kunnolla, määrää vaan lisää lääkettä...
Hebuli

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

kid kirjoitti:...
Sanoivatko lääkärit yhtään mistä johtuu? Alaselän ohuet lihakset jumissa vai onko välilevyissä vikaa? EDIT: jaaha taisitkin sanoa kun eivät tutki kunnolla... :roll:

Kahdella veljellä on ollut selkä ns. paskana, toiselta jouduttiin leikkaamaan alin selkänikama (välilevy) pari vuotta sitten. Harrastaa/harrasti triathlonia. Siinä vaiheessa kun pullistuma ja repeämä välilevyssä havaittiin, kaikki liikunta ja selän venyttelyt kiellettiin, ettei tila mene pahemmaksi.

Itselläni punttisali tuntuu pitävän selän oireettomana (nyt on ollut vähän taukoa, mutta huomenna taas alkaa kunnonkohotus), tosin välillä huomasin että täytyy tarkkaan katsoa että tekee kyykkypunnerruksia juuri oikein, tai muuten alaselkä tykkää kyttyrää. Joskus tuntui semmoinen inhottava "muljahdus" alaselän nikamissa.

Niin ja kai tiesit että tupakointikin on pahaksi selälle ja välilevyille, koska heikentää verenkiertoa? Se toinen veljeni (ei-triathlonisti) oli kauan tupakkamiehiä, mutta lopetti, ja on pitkän aikaa käynyt salilla ja muutenkin reippailut. Ei ole enää valitellut selkäänsä.
hermine

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja hermine »

tonttu8 kirjoitti:Mulla tippuu hemoglobiini näin syksyn pimeinä aikoina tosi alas. Syön kyllä rautaa purkista ja tiedän, että se vihaamani maksalaatikko olisi tosi hyvää ruokaa tuon kannalta. Täälläkin on mietitty joskus semmoista kirkasvalolampun ostamista. Onko kellään kokemuksia, toimiiko ne todella?
Mä en tiedä miten kirkasvalolamput voisi auttaa raudanpuutokseen (yleiseen väsymykseen tai lievään masennukseen ne kyllä auttaa), mutta maksalaatikon syömisestäkään ei ole apua jos ei saa tarpeeksi c-vitamiinia koska rauta ei imeydy hyvin ilman sitä. Talviaikaanhan vihanneksissa on vähemmän sitä, koska poimimisen jälkeen säilytyksen ja kuljetuksen aikana c-vitamiini vähenee koko ajan. Että jos syöt tarpeeksi vitamiinipitoisia kasviksia, niin sitten sun ei välttämättä tartte syödä ällöä maksalaatikkoakaan koska pystyt hyödyntämään tehokkaammin vähäisemmätkin rautamäärät, esim. ruisleivässäkin on aika paljon rautaa. Kalsium (vai olikohan joku muu maidossa oleva) taas heikentää raudan imeytymistä, että maitotuotteita ei kannata syödä ihan siinä samaan aikaan kun ottaa rautatabletit tai syö noita muita rautapitoisia juttuja.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

on ollut puhetta kirkasvalolampuista,joten priiffaan nopeasti homman nimen:

Kirkasvalolampun toiminta perustuu 3 asiaan,serotoniiniin,melatoniiniin ja vuorokausirytmiin.Melatoniini muodostuu serotoniinista,ja pimeys lisää melatoniinin muodostumista,joten serotoniinia kuluu enemän.Vähäinen valo antaa elimistön pidentää yöaikaa ja melatoniinia on enemmän ja siksi väsyttää aamulla aivan töykeästi ja serotoniinivaje laittaa vituttamaan.Lampun tarkoitus on herättää aamulla ja ilmottaa elimistölle että on toiminnan aika,ja sopeuttaa sitä tasaisempaa rytmiin.

Lampuissa ero tulee vastaa luksien määrässä.Toimistotilossa lukseja valossa on noin 300-500,pilvisenä talvipäivänä ulkona 100-200,aurinkoisena talvipäivinä n 10 000, jakirkkaana kevätt talvi päivänä 100 000.Kirkasvalolmapuissa on 2500-4000,riippuenj valon laadusta.

Alle 2500l luksin valossa ei ole vaikutuksia,joten toimiston valot ei auta.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Tiikeriankka

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

Että osaa väsyttää. Ihan kuin ei olisi nukkunut kahteen päivään.
Vastaa Viestiin