Kerro vaivasta

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Bluntly
Kitisijä

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bluntly kirjoitti: 15.07.2020 14:30Alkaa jo ärsyttämään tämä kurkkukipu. Ei limaa, ei kuumetta, ei yskää vain kurkkukipu.
Jokohan nyt uskaltaisi toivoa, että on ohi. Kahteen päivään ei ole sattunut tai joutunut oksentamaan limaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
exPertti
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Onneksi olen alalla jossa tämäntyylisiä päätöksiä töitten suhteen ei juuri tarvitse miettiä. Teen kotoa käsin jos vähänkin mietityttää.

Omat pohdiskelua herättävät asiat liittyvät mitä tekisin enemmän tai vähemmän lieväoireisena jos kyseessä olisi talouteni pyöriminen tai lasteni hyvinvointi. Käynkö kaupassa ja muualla vai tilaanko ruuan tuontipalvelun kuukauden päähän (kuten pahimmillaan oli kevään ruuhkissa).

Onneksi ei ole tarvinnut vielä pohtia sitä. Veikkaan, että valitsen oman porukan etu vs tuntemattomat. Kävinhän koko kevään oman työn päälle myös äitini ruuat ja koulutin lapset täysin yksin. Kiitokseksi parillakin treffillä puolituntemattomat hehkuttivat miten hienoa on kun heillä ei ole lapsia. Eiköhän tämä ole tässä.
Came here for school, graduated to the high life
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Unohdin mainita, että saan lievän kurkkukivun helposti päällä olevasta tuulettimesta tai ilmastoinnista, mikä ei liene harvinaista. Töissä meillä kesällä ilmastointi lähes aina ja kotona tuuletin päällä kesäisin. Ohikiitäviä loivia kurkkukipuja oli useampi kesällä. Myös tämä taipumukseni vaikuttaa kotiin vai töihin päätökseeni.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 11.08.2020 14:39terdellekin on pakko päästä.
En muuten ole koko keväänä tai kesänä ollut terdellä. Ei ilmeisesti vaan kiinnosta riittävästi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mun mielestä lakiin pitää lisätä oikeus antaa kunnolla turpaan vanhemmalle joka tuo lieväoireisen lapsen hoitoon koska on henkisesti liian laiska mulkku ajattelemaan muita.

Mikähän takia ne flunssat siellä päiväkodeissa leviää..
Universaali disclaimer.
exPertti
Kitisijä

^ mitään tai ketään puolustelematta pohdin, että sinulla ei taida edelleenkään olla lapsia?
McJanne
Kitisijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja McJanne »

^mulla on pian viisi ^^iski kerrankin naulan kantaan.
Kirjoitan tätä alasti
&
(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM
exPertti
Kitisijä

McJanne kirjoitti: 11.08.2020 16:46 ^mulla on pian viisi ^^iski kerrankin naulan kantaan.
Jos lapsen tuo kunnolla sairaana se on ikävää. Jos lapsen tuo hoidon sääntöjen rajoissa sekin on välillä ikävää. Toki säännöt ovat nyt niin tiukat, että sinne ei oikeastaan tarkkaan sääntöjä lukeva puolet ajasta saisi viedä lasta ollenkaan. En kannata ja en ole vienyt lasta rajojen ulkopuolella hoitoon.

Lähinnä tuohon turpaan vetämispuoleen kiinnitin huomiota. Ainakin näin yksin lapsien kanssa toisen lapsen päivähoitoiästä asti olleena se on aika tiukka paikka kun sinulla on tärkeä toimistopäivä ja olette molemmat hoitaneet aamutoimet ja pukeneet ja olette lähdössä ovesta ulos kun lapsi alkaa valittaa huonoa oloaan. Se kannattaa kokea kerta pari elämässään ennen kuin muuttuu erehtymättömäksi farisealaiseksi

Ei minulla muuta.
annepa
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja annepa »

exPertti kirjoitti: 11.08.2020 15:04 koulutin lapset täysin yksin
Ootkin ensimmäinen, jonka tiedän kouluttavan lapset kotikoulussa. Oli varmasti rankkaa työn ohella! Miten ihmeessä onnistuit seuraamaan opsia kun niilläkin oppilailla, jotka olivat etäkoulussa ja joilla oli kunnan opettaja oli vaikeuksia? Itse en pystyisi, mun aika menee omiin töihin.
Kiinnostaa myös tietää, että miten lasten oppimista seurattiin. Oliko lukukauden päätteeksi joku yleistentti? Entä palaavatko lapset nyt syksyllä kunnallisen opetuksen piiriin ja minkälainen paperishow tämä paluu oli, jos palaavat?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
McJanne
Kitisijä
Viesti:

^^pitää jättää nussimatta jos ei priorisointi ole vahvimpia osa-alueita.

Tiesittekö muuten, että kolmen lapsen kohdalla kotihoitaja on edullisempi vaihtoehto kotitalousvähennyksen kanssa, varsinkin jos sitä integroi sosiaalistumisen nimissä hyödylliseen päiväkodin varhaiskasvatukseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kotona kannattaa jättää nk. hunningolle.

Toivottavasti tämä Korona-hömppä saa muutoksen aikaan ja etätyö saa pysyvän jalansijan modernina työmahdollisuutena. Itsellä kävi tämän suhteen tuuri, joten olen tietenkin ykkösluokan fariseus selittämään, miten muiden tulisi asiansa hoitaa.
Kirjoitan tätä alasti
&
(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM
exPertti
Kitisijä

annepa kirjoitti: 11.08.2020 17:04
exPertti kirjoitti: 11.08.2020 15:04 koulutin lapset täysin yksin
Ootkin ensimmäinen, jonka tiedän kouluttavan lapset kotikoulussa. Oli varmasti rankkaa työn ohella! Miten ihmeessä onnistuit seuraamaan opsia kun niilläkin oppilailla, jotka olivat etäkoulussa ja joilla oli kunnan opettaja oli vaikeuksia? Itse en pystyisi, mun aika menee omiin töihin.
Kiinnostaa myös tietää, että miten lasten oppimista seurattiin. Oliko lukukauden päätteeksi joku yleistentti? Entä palaavatko lapset nyt syksyllä kunnallisen opetuksen piiriin ja minkälainen paperishow tämä paluu oli, jos palaavat?
Se oli melko erilaista kummallakin lapsella. Molemmilla opettaja piti huolta opetussuunnitelmasta, mutta nuoremman opettajalla oli selkeästi parempi lähestymistapa asiaan. Sieltä tuli edellisenä iltana ”tee nämä hommat huomenna” lista ja tuloksista piti ottaa kuva ja lähettää opettajalle tarkastettavaksi. Käytännössä teimme sitten läksytläksyt työpäiväni alun aikana ja vain välillä ohjasin ja opetin lasta uusissa jutuissa. Lopputyöpäivä hänen osaltaa vapaata (jos nyt etäpäivä useampi lapsi kotona on koskaan vapaata). Isommalla tuli monien päivien könttiä, sitten piti asennella sen tuhat työkalua joista useimmat toimivat hyvin vain antiikkisilla Seattlelaisilla käyttöjärjestelmillä. Lisäksi pääosa tarkistamisesta ja valvonnasta tippui minulle. Niitä tehtiin kun ehdittiin. Selvittiin ja varsinkin nuoremmalla opettajankin mielestä taidot kehittyivät huomattavasti pertin kotikoulussa.

Lisäksi tein ylitunteja asiakaslaskutusta ja kuten sanottua hoidin myös toisen vanhempani asioita. Yllättävän paljoon sitä pystyy kun yrittää.
exPertti
Kitisijä

McJanne kirjoitti: 11.08.2020 17:07 ^^pitää jättää nussimatta jos ei priorisointi ole vahvimpia osa-alueita.
Viime keväästä selvittyäni en usko priorisointikykyjeni olevan ison remontin tarpeessa. Nussia voisi kyllä
annepa
Kitisijä

Pertti. Et ole kouluttanut lapsiasi yksin. Niillä on ollut opettaja. Ne on olleet kunnan järjestämässä opetuksessa etäkoulussa eikä missään kotikoulussa. Opsin seuraamisesta on huolehtinut opettaja, joka on myös seurannut lasten oppimisen edistymistä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
exPertti
Kitisijä

annepa kirjoitti: 11.08.2020 18:51 Pertti. Et ole kouluttanut lapsiasi yksin. Niillä on ollut opettaja. Ne on olleet kunnan järjestämässä opetuksessa etäkoulussa eikä missään kotikoulussa. Opsin seuraamisesta on huolehtinut opettaja, joka on myös seurannut lasten oppimisen edistymistä.
Luin myöhemmin kommenttisi tarkemmin, mutta en jaksanut korjata. Terminologisia ongelmia. Kotona olivat myös viimeiset kaksi viikkoa keväällä ja olin ainut vanhempi joka asiasta välitti. Siis yksin.

Mitä oppimisen edistymisen seuraamiseen tulee se toteutui lähinnä nuoremman ohella.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

So Hard kirjoitti: 11.08.2020 15:36 Mun mielestä lakiin pitää lisätä oikeus antaa kunnolla turpaan vanhemmalle joka tuo lieväoireisen lapsen hoitoon koska on henkisesti liian laiska mulkku ajattelemaan muita.

Ehkä vajakein kommentti sulta koskaan.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Kaikille lapsettomille ja muille tietämättömille, siellä ne pienet lapset päivästä toiseen niiskuttavat päikyssä varsinkin talviaikaan. On tavanomaista, että lapsi on jopa suuren osan ajasta lievässä nuhassa eli nokka vuotaa ilman muita oireita. Tämä on se lievä flunssa. Usein se on sellaista rajanvetoa, että mikä se tilanne aamulla ennen lähtöä onkaan. Peruskauraa, johon ei liity dramatiikkaa.
So Hard
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 11.08.2020 19:18
So Hard kirjoitti: 11.08.2020 15:36 Mun mielestä lakiin pitää lisätä oikeus antaa kunnolla turpaan vanhemmalle joka tuo lieväoireisen lapsen hoitoon koska on henkisesti liian laiska mulkku ajattelemaan muita.

Ehkä vajakein kommentti sulta koskaan.
Eikä silti pääse lähellekään sun top 100!
Universaali disclaimer.
annepa
Kitisijä

exPertti kirjoitti: 11.08.2020 18:56 Kotona olivat myös viimeiset kaksi viikkoa keväällä ja olin ainut vanhempi joka asiasta välitti. Siis yksin.

Mitä oppimisen edistymisen seuraamiseen tulee se toteutui lähinnä nuoremman ohella.
Meillä meni etäkoulu suht hyvin (siis miehen lapsilla) ja minäkin päädyin mm. köksän opettajaksi. Meillä meinattiin oikein alkaa opettamaan esim. matikkaa, mutta minä olen lyönyt sille stopin myös ihan lähiopetuksen aikana. Opettajan tehtävä on opettaa, me lähiaikuiset voimme kyllä sitte kertailla ja auttaa läksyissä. Jos läksyt eivät kerta kaikkiaan onnistu, olen ohjeistanut lapset sanomaan opelle, että en osannut, voitko opettaa minulle uudelleen tämän asian. Myös etäkoulun aikana.

Harmillisesti etäopetus ei tietenkään ollut tasalaatuista kautta maan eikä kaikilla mennyt yhtä hyvin kuin näillä mukeloilla. Ikävä, että tällaista välinpitämättömyyttä esiintyi ja tekin päädyitte sen kohteeksi. On varmasti ihan hirveää, kun koulu ei hoida hommiaan ja itse koittaa siinä harrastaa pedagogiaa töiden ohessa, että lapset pysyy kärryillä.
Kreitsu
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.08.2020 15:51 jokainen vanha sanomalehden pala ja runkkupaperi esitellään gattikselle yksi kerrallaan ja gattis sitten antaa peukulla tuomioon: säilytetään tai roskiin.
Jostain syystä tuli mieleeni tämä :-D

"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
exPertti
Kitisijä

annepa kirjoitti: 11.08.2020 20:34
exPertti kirjoitti: 11.08.2020 18:56 Kotona olivat myös viimeiset kaksi viikkoa keväällä ja olin ainut vanhempi joka asiasta välitti. Siis yksin.

Meillä meni etäkoulu suht hyvin (siis miehen lapsilla) ja minäkin päädyin mm. köksän opettajaksi. Meillä meinattiin oikein alkaa opettamaan esim. matikkaa, mutta minä olen lyönyt sille stopin myös ihan lähiopetuksen aikana. Opettajan tehtävä on opettaa, me lähiaikuiset voimme kyllä sitte kertailla ja auttaa läksyissä. Jos läksyt eivät kerta kaikkiaan onnistu, olen ohjeistanut lapset sanomaan opelle, että en osannut, voitko opettaa minulle uudelleen tämän asian. Myös etäkoulun aikana.

Harmillisesti etäopetus ei tietenkään ollut tasalaatuista kautta maan eikä kaikilla mennyt yhtä hyvin kuin näillä mukeloilla. Ikävä, että tällaista välinpitämättömyyttä esiintyi ja tekin päädyitte sen kohteeksi. On varmasti ihan hirveää, kun koulu ei hoida hommiaan ja itse koittaa siinä harrastaa pedagogiaa töiden ohessa, että lapset pysyy kärryillä.
Se ei ollut välinpitämättömyyttä toisenkaan opettajan osalta. Se päättyi lopulta niin, että kun annoin palautetta tietyistä työkaluvalinnoista ja miten läksyt annettiin lopulta annoin tietoteknistä apua ja vinkkejä miten tehdä asia yleisluontoisemmaksi. Ja siis hän kysyi minulta neuvoja siihen. Ehkä jos koulut suljetaan kohta uudestaan tapa tehdä asioita on parempi.
KKK
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja KKK »

Magneetti ensi viikolla. Monimuotoisia kipu ja "vääntelehtemiskohtauksia" lisääntyvissä määrin. Lisäksi nahkaa alkanut kutisemaan ihan hitosti. Naama ei sentään vielä kellerrä eikä kusi ole muuttunut Guinnessiksi, joten maksa taitaa toimia vielä joten kuten. Verikokeita olisin toivonut ennen kuvannosta niin näkisi mihin suuntaan veriarvot menossa.

Yrittänyt pysyä rauhallisena, miettinyt eri vaihtoehdot ja mitä sitten jos mikäkin napsahtaa kohdalle.

Eniten hirvittää skenaario, jossa edessä vuosikausia kestävä hivuttava ja kuihduttava kärvistely. Jos lähtö tulee niin melkeinpä priorisoisin suhteellisen nopeaa sellaista.

Saattaa kuulostaa tarpeettoman dramaattiselta, mutta keskusteltiin kotona sekin vaihtoehto, että tulee taas täysosuma syöpälotossa. Sanoin rouvalle että jos ei arvele jaksavansa samaa paskaa toista kertaa, en soimaa vaikka ero tulisi sen takia. On se meinaan aika paljon pyydetty että sitä paskaa joutuis pakkosyömään toisenkin kerran, hoitaen yksin kolmea lasta ja tapellen omien haasteidensa kanssa siinä sivussa.

Edelleen aika epätodellisen olo. Kun ei yhtään tiedä miten päin tää menee. Vaikka täysosuma jää saamatta niin jotain on kropassa klesana ja syy niihin olis hyvä löytyä. Hulluksi (hullummaksi) tässä muuten tulee.

Ei kai tässä muuta kuin Seal Team Sixin moton mukaan: Kuinka elefantti syödään? -Haarukallinen kerrallaan.

Suru-uutinen tavoitti eilen. Vanha kaveri nujersi ensimmäisen aivosyöpänsä ipponilla, mutta juuri kun kaiken piti olla kunnossa, se paska kävi uudestaan takaapäin kimppuun ja tappoi melko varoittamatta. Hyväkuntoinen, urheileva viiskymppinen joka ei viinaksia tai tupankeja viljellyt. Mutta eipä tämä paska aina huonojen elämäntapojen kylkiäisenä kimppuun käy...
Amazing shit happens!
So Hard
Kitisijä

Voimia. Vaikea kuvitella itseään samaan tilanteeseen ilman että olisi täysin romuna.
Universaali disclaimer.
McJanne
Kitisijä
Viesti:

Rakas päiväkirja, tänään refleksillä steppasin sivuun ja olisin voinut toteuttaa saksaavan kiertopotkun kun rouva tiputti tavaraa melkein varpaille.

Tähän mennessä jalat eivät tätä suoritusta ole suostuneet tekemään, enkä pystynyt toistamaan nyttenkään.

Juna tunnelin päässä, selkeästi.
Kirjoitan tätä alasti
&
-JM
KKK
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja KKK »

So Hard kirjoitti: 13.08.2020 13:31 Voimia. Vaikea kuvitella itseään samaan tilanteeseen ilman että olisi täysin romuna.
Thx. Jossain määrin auttaa se, että vaikka pahin mahdollinen toteutuisi, tästä on jo jotain kokemusta.

Eka kierroksellahan käytiin - sanotaanko nyt vaikka muutaman päivän päässä - päätöksestä että olisin lähtenyt oman käden kautta. Silloin oli melko musta meininki. Mutta onneksi maltoin odottaa. Tapahtui ihme ja inoperaabeli kasvain olikin operaabeli. Tästä viisastuneena - jos päävoitto tulee, en todellakaan tyydy paikallisen yliopistosairaalan asiantuntemukseen vaan käännän kaikki kivet. Jos tuntematon lähimmäinen ei olisi vinkannut että "hei, tuossa toisessa sairaalassa on asiantuntemusta juuri sinunlaisistasi tapauksista", olisin jo varmaan pallihoidossa punkan pohjalla tai sitten vainaa.

Mutta turha kieltää, välillä tekee mieli tunkea nyrkki suuhun ja kirkua tai juosta pää edellä seinään. Illalla viimeinen ajatus, aamulla ensimmäinen. Ja koko päivän ajan tasaisen tappavaan tahtiin.

Koska huumorintajuni on melko tummasävyinen, päivitin juuri bucket-listaani - kaiken varalta. Mistähän sitä raapii kaikkiin noihin juttuihin rahat.. :paavi:
Amazing shit happens!
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bluntly kirjoitti: 11.08.2020 15:03Jokohan nyt uskaltaisi toivoa, että on ohi. Kahteen päivään ei ole sattunut tai joutunut oksentamaan limaa.
Ei.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin