Kerro vaivasta

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja exsu »

Homeboy65 kirjoitti: 25.10.2022 13:23
James Potkukelkka kirjoitti: 24.10.2022 16:01 Pystytkö kertomaan, miksi et mene sinne terveyskeskukseen puhumaan vaivasta, kuten olen n 20 vuotta suosittanut? Varmaankin pelkäät sitä jotenkin? Tämä ei ole vittuilua. Aidosti yritän ymmärtää.
On sellainen mutu että siitä ei olisi apua.
Jos pahin riski on se, että se ei auta, niin se ehkä kannattaa ottaa?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exsu kirjoitti: 25.10.2022 13:26
Homeboy65 kirjoitti: 25.10.2022 13:23
James Potkukelkka kirjoitti: 24.10.2022 16:01 Pystytkö kertomaan, miksi et mene sinne terveyskeskukseen puhumaan vaivasta, kuten olen n 20 vuotta suosittanut? Varmaankin pelkäät sitä jotenkin? Tämä ei ole vittuilua. Aidosti yritän ymmärtää.
On sellainen mutu että siitä ei olisi apua.
Jos pahin riski on se, että se ei auta, niin se ehkä kannattaa ottaa?
Hyvä kysymys.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Voi toki olla, että tk:ssa käyminen ei auta, mutta kuten exsu kirjoitti, ethän sä siinä häviä mitään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 25.10.2022 13:31
exsu kirjoitti: 25.10.2022 13:26
Homeboy65 kirjoitti: 25.10.2022 13:23

On sellainen mutu että siitä ei olisi apua.
Jos pahin riski on se, että se ei auta, niin se ehkä kannattaa ottaa?
Hyvä kysymys.
Meillä on pääosin aika erinomainen julkinen terveydenhuolto jonka käyttö ei maksa juuri mitään. Ymmärtääkseni elät toimeentulotukirajalla, jolloin mahdollinen lääkityskään ei maksa mitään. Kuten exsu totesi, ainoa riski on siitä ettei tilanne parane.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 25.10.2022 13:35
Homeboy65 kirjoitti: 25.10.2022 13:31
exsu kirjoitti: 25.10.2022 13:26

Jos pahin riski on se, että se ei auta, niin se ehkä kannattaa ottaa?
Hyvä kysymys.
Meillä on pääosin aika erinomainen julkinen terveydenhuolto jonka käyttö ei maksa juuri mitään. Ymmärtääkseni elät toimeentulotukirajalla, jolloin mahdollinen lääkityskään ei maksa mitään. Kuten exsu totesi, ainoa riski on siitä ettei tilanne parane.
Kyllä minä töissä olen vielä helmikuun alkuun asti.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 25.10.2022 13:37Kyllä minä töissä olen vielä helmikuun alkuun asti.
Ok. No, todennäköisesti kuukauden lääkitys maksaa vähemmän kuin yksi röpöttely. Ja varmaa on, että röpöttely syventää depistä.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja exsu »

Halvimmat ja yleisimmät masennuslääkkeet taitaa olla alle 5 euroa kk.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Joo. Esim. ESCITALOPRAM ORION 10 mg tabl 100 kpl 5,01 € Kela-korvauksen jälkeen. Eli 5 senttiä päivä.

Helsinki ei peri terveyskeskusmaksua.

Eli enin mitä voi hävitä, on 5,01 euroa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 25.10.2022 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exsu kirjoitti: 25.10.2022 13:49 Halvimmat ja yleisimmät masennuslääkkeet taitaa olla alle 5 euroa kk.
Saako niitä ilman reseptiä?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kts.ed. Tk:sta saa reseptin, ei maksa mitään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 25.10.2022 13:58
exsu kirjoitti: 25.10.2022 13:49 Halvimmat ja yleisimmät masennuslääkkeet taitaa olla alle 5 euroa kk.
Saako niitä ilman reseptiä?
Viimeinen asia mitä sinä tarvitset on se, että alat itselääkitsemään itseäsi alkon lisäksi jollain muulla.
Universaali disclaimer.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja KKK »

Siinähän kävi sitten juuri niin kuin tilastot ennustivat. Syövänpaska tuijottaa minua hehkuvanpunaisena pallerona onkologin tietskarin kuvaruudulta viisvuotistarkistuksessa.

Toistaiseksi yksi mutta varma löydös, ei tiedossa olevia etäpesäkkeitä. Imusolmuke aortan liki, kuulemma täysin mahdoton leikata. Gastron lausunnon perusteella lisäksi ainakin pakin tähystys (menen sitten vaikka omalla rahalla jos ei muuten) ja nuppihoitajalle soittoaika. Nää vatsaoireet näyttäis olevan jotain muuta kivaa, niille oma tutkintalinja.

Neuroendo-kasvain on edelleen hidaskasvuinen joten bucket-listan läpijuoksuun ei ole akuuttia tarvetta. Doc neuvoi ajattelemaan tätä hidasliikkeisenä kroonisena sairautena.

Aloitetaan heti tulivalmistelu, ensin kranunheittimillä pari kuukautta. Jos ilmatiedustelu näyttää senkin jälkeen vihollistoimintaa, kaivetaan 155mm tykistö ja liikekannallepano tarvittaessa sen jälkeen. Olen avoin myös taktisten ydinaseiden käytölle koska miksipä ei?

Tästä taistelusta tulee pitkä, kylmä ja masentava.
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ikävä kuulla :(
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kurja juttu. Toivottavasti hoidot toimivat.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo, aika ikävästi kasaantuu KKK:lle. Jaksamista ja menestystä hoitoihin!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Homeboy65 kirjoitti: 25.10.2022 13:58
exsu kirjoitti: 25.10.2022 13:49 Halvimmat ja yleisimmät masennuslääkkeet taitaa olla alle 5 euroa kk.
Saako niitä ilman reseptiä?
Onko sinulla jonkinlainen lääkäripelko? Ihan hyvästä syystä pitää olla hoitokontakti, kun määrätään reseptilääkkeitä. Masennuslääkkeet voivat lisätä ahdistusta ensimmäiset pari viikkoa.

Käytännössä kaikille varmaan määrätään ensimmäisenä essitalopraamia (100 päivän purkki näemmä maksoi alle 12 euroa.) Vaikeammissa tapauksissa ehkä muuta tai muuta rinnalle, mutta tuon käyttämisestä ei tule yleensä mitään mitä suoranaisesti huomaisi heti. Parin viikon jälkeen aloitusta edeltänyt ahdistus saattaa helpottaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ajattelin aloittaa Valrianilla. Se on rauhoittava lääke jota saa ilman reseptiä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Rauhoittavia lääkkeitä on nykyään hankalampi saada reseptilläkään. Ne eivät paranna mitään, mutta tosiaan rauhoittavat ilman alkoholin haittavaikutuksia. Mitä nyt ovat vielä addiktoivampia ja annoksen kasvaessa vielä vaarallisempia.

"Kaikkein miedoimmat valeriaanavalmisteet luokitellaan luontaistuotteeksi jos lääkelaitos katsoo että sen vahvuus on niin pieni että sillä ei ole vaikutusta." Pitäneekö paikkansa, mutta on sillä ainakin placebovaikutus.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

So Hard kirjoitti: 25.10.2022 14:00 Viimeinen asia mitä sinä tarvitset on se, että alat itselääkitsemään itseäsi alkon lisäksi jollain muulla.
Ei kauan kestänyt että Homeboy...
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

KKK kirjoitti: 28.10.2022 5:02 Syövänpaska tuijottaa minua hehkuvanpunaisena pallerona onkologin tietskarin kuvaruudulta viisvuotistarkistuksessa.
Paska syöpä. Ei voi muuta sanoa.
Viimeksi muokannut nokkaelain, 31.10.2022 9:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja KKK »

So Hard kirjoitti: 25.10.2022 13:41 No, todennäköisesti kuukauden lääkitys maksaa vähemmän kuin yksi röpöttely. Ja varmaa on, että röpöttely syventää depistä.
Se on jumalauta juurikin näin. Itsekin terapiassa käydessä ja masennuslääkityksellä jatkoin tiputtelua. Ihan vitun nerokasta. Sama kuin maalauttais autonsa ja ajelis kaikista alueen orapihlaja-aidoista läpi.

Aihetta sivuten - älkää dumatko miestiä jos ei pysty päästämään pullosta irti. Muitakin esimerkkejä löytyy. Vaikkapa Jere Karalahti. Mies on räikein tietämäni esimerkki addiktista.

Senkin jälkeen kun on hummattu rekkakuormallinen rahaa, kustu yksi avioliitto, hommattu paha haimatulehdus, pissattu menemään NHL-ura ja heti perään sama SM-liigassa ja päädytty sairaalaan vaipoissa makaamaan ja jotenkin rämimtty kuiville - vieläkin pitää juoda. Tuoreessa seiskassa vielä selittää miten "lääkärin kanssa päätettiin että juot X määrän Y ajassa ja jos maksa ei räjähdä - saa juoda X*2 Y/2 ajassa". Ei vaan voi myöntää itselleen että "mun ei kannata jatkaa tätä!" Omissa muistelmissaankin jaksaa valehdella "en ole koukussa päihteisiin, olen koukussa juhlimiseen!"

Mutta tiedän kokemuksesta, miten vääristyneestä vinkkelistä addiktin aivot näkevät maailman. Itsellä pään nollautuiseen (pun not intended) meni neljästä viiteen vuotta. Vielä kolmantena raittiusvuonna tuli välillä todela voimakas tunne "eiiiii vittuuuuu miten hieno olis narauttaa viskipullo auki ja vetää kolmannes yhdellä huikalla!" tai salakavalammin "no, kyllä sinä nyt yhdet olet ansainnut koska X"

Jos ihan rehellisiä ollaan, ni te (tai nykyään me) hyvää tarkoittavat palstalaiset, voisimme säästää aikaamme ja lakata puhumasta järkeä Poikuudelle tai Homielle. Ihan sama kun yrittäisi puhua savoa klingonille.

Juuri tästä syystä addiktin pitää päästä aivan pohjalle ennen kuin tajuaa ITSE lopettaa sen kaivamisen. Joko kroppa pettää tai Jeesus tulee. Harvoin mikään vähempi riittää ja muutoksen pitää tulla sisältä, ei ulkoa.

Minulla petti epäsuorasti kroppa - vaikka suureksi ihmetyksekseni useampikin syöpälääkäri sanoi ettei haimakasvain johdu brenkusta mitenkään.
Amazing shit happens!
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja KKK »

En tiedä onko psykosomaattista, mutta rinnassa - suunnilleen siellä missä se "punainen pallukka" kukkii, tuntuu kipua ja paineen tunnetta. Samaten vasen kylki - vatsan alue - korventaa lähes jatkuvasti ja kaulan vasen puolihan on ollut kipiä jo puolisen vuotta. Pääsis sinne saatanan gastroskopiaan ni sais poissuljettua sen ettei C-paskaa ole sielläkin.

Se tässä jäi itsellekin epäselväksi, että onko tämä nyt lymfooma (imusolmukesyöpä) vai neuroendokriininen joka nyt vaan sattuu pesimään imusolmukkeessa. Lienee luonnollista että tiedon tarve on suuri. Nyt kun faktaa on niukanlaisesti, mieli niputtaa kaikki kropan signaalit saman diagnoosin alle kuuluviksi. Samaten oikea diagnoosi auttaisi hakeutumaan oikean hoidon piiriin. Neuroendokriinisistä ei ole julkisella puolella erityisosaamista kuin muistaakseni HUS:issa ja olikohan TYKS:issä joku yksittäinen spesialisti. Esim sen ekan kierroksen paskiaisen esiintyvyys oli luokkaa 1:100.000

Sen tiedän että Saksassa ja Iso-Britanniassa osaamista löytyy paljon enemmän, tiedän pari tapausta jotka ovat Germaaniassa käyneet samaa hoidattamassakin.

Huomaan että pari ensimmäistä päivää meni "alkushokissa". Nyt on tullut pari spontaania raivokohtausta ja välillä pienet itkutkin.

Oxyä on joutunut lisäämään. Ärsyttää tämä - oliko tintraus oikea termi - eli annosta ajetaan ylös. Tiedän kokemuksesta että menee päivistä viikkoihin että kroppa alkaa tottua ja tämä zombi-olo vähän helpottaa. Erityisesti päivätyön teko on hankalaa jos aivot ovat kemikaalien tylsyttämät.
Viimeksi muokannut KKK, 29.10.2022 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Amazing shit happens!
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Itse en usko voivani ketään addiktia auttaa, mutta jos vilpittömästi neuvoja kysytään, kyllähän niitä voi auttaa. Valitettavan usein minkäänlaista oman elämän parantamista ei saa aikaiseksi ilman vahvaa sisäistä motivaatiota muutokseen. Minkä esim. tapaus Karalahti toki osoittaa. Se ei kuitenkaan tarkoita että olisi toivotonta muuttaa tilannetta. On minulla lähipiirissä useampi täysraitis ex-addikti ja pahan depiksen itsemurhareunalta nousseita monta - vain yksi joka päätyi haulikon piippuihin.

Minä uskon, että jos homeboy hakisi apua, hän hyötyisi siitä elämänlaadussa todennäköisemmin kuin että ei hyötyisi.
Universaali disclaimer.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ Älä käsitä väärin, en missään nimessä tarkoittanut vähätellä. Se, että ihminen kantaa huolta tuntemattoman hyvinvoinnista ja jaksaa nähdä vaivaa osoittaa että ihminen on Ihminen.

Kun taas oma veljeni. Koetin soittaa, ei vastannut. Laitoin tekstarin jossa kerroin tilanteesta. Oli mieltä lämmitävää nähdä se empatian määrä.

<sms>
No voihan nenä. Tsemppiä
</sms>
<hiljaisuus>

Jos roolit olisi toisinpäin, olisin taatusti edes soittanut.

No, tässä sen näkee ketkä ovat ystäviä ja ketkä eivät. Päätin että tästä päivästä alkaen kysyttäessä olen ainoa lapsi. En tajua mitä kauna se kvasi-autistinen paska tällä kertaa hautoo. Perinnönjaossa veti taatusti pitemmän korren. Olis varmaan pitänyt antaa hänelle 100% ja vähän omista päälle että olis riittänyt.
Amazing shit happens!
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Myötäeläminen muiden ongelmissa on vaikeaa, erityisesti jos kohtaa samaan aikaan omia. Kun kirjoitit tuosta uusiutumisesta, kyllä ensimmäinen ajatus oli että miten tähän voi mitään vastata mikä ei ole täysin kökköä. En minä tiedä mitä haluaisin kuulla vastaavassa tilanteessa. Sääkiä? Tsemppiä? Aforismeja? Ehkä ykkösenä että olen täällä olemassa sinua varten jos tarvitset niiltä joilta semmosta haluaisin.

Ehkä veljesi ei vain tiedä, mitä haluaisit kuulla. Tuskin olette kovin läheisiä kun en edes muista sinun maininneen velimiehestä, joten epäilen vahvasti sitä.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin