Se suuri tarkoitus elämässä

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
huima

Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja huima »

Lauantaina tuli istuttua taas ulos katsellen ja miettien elämää. Sitä miten se suuri tunne kadoksissa, kuinka on alkanut muistelemaan että mikä olikaan elämän tarkoitus ja minkä jäljen halusikaan jättää maailmaan. Kaikki on hyvin ja joskus jopa erinomaisesti, mutta rintaa painaa levoton tunne. Haluaisin juosta tuultapäin ja huutaa: kuka minä olen!

En ole soturin, tieteen tai taiteen tiellä - sellaisella matkalla, jonka kulkeminen olisi elämäntarkoitukseni. Enkä usko että pitkäikäinen onnellisuus ja tasapaino muodostuu vain kokemuksien keräämisestä, asioiden näkemisestä ja kokemuslistan täydentämisestä ennen kuin kuolee.

Olen ollut heikko ja pelkuri, enkä ole uskaltanut olla täysin sitä mitä olisin voinut ja halunnut. Mutta toisaalta tunnen ja tiedän nyt paremmin sen mitkä asiat tekevät minut, ja ehkä löydän joskus sen mitä etsin. Haluan uskoa että elämällä on tarkoitus, ja että päivät eivät vain valu hukkaan. Haluan uskoa että tulee se heti ja aika, kun olen valmis ja voin muodostaa sen työni ja jättää jälkeni. Kirjoittamaan sen tarinan tai ajatuksen, luomaan kuvia ja tunteita - jotka saavat ihmiset rakastamaan ja elämään, olemaan parempia ihmisiä itselleen ja toisilleen.

Haluan uskoa, että tulee hetki jolloin voin katsoa taaksepäin ja onnellisena nähdä miten kaikki vaiheet, teot, ajatukset ja kokemukset ovat valmentaneet ja auttaneet pääsemään siihen - ja suoriutumaan siitä.

Niin... Uskon ja haluan uskoa siihen, että elämällä on tarkoitus - ja sen tarkoituken löytäminen ja täyttäminen ovat avaimet valaistumiseen, sekä iänkaikkiseen onnellisuuteen. Siksi se pysäyttääkin, kun kohtaa ihmisen joka vie pois levottomuuden ja jonka lähellä aika tuntuu pysähtyvän. Kaikki on siinä ja nyt -- kaikki on hyvin.

Olen elänyt niin monta vuotta sen ajatuksen johtamana, että se polte ja eteenpäin asioita tekemään ajava voima ovat ohjanneet minua sitä suurta tarkoitusta varten eteenpäin. Mutta nyt istun hetkittäin hiljaa ikkunalaudalla katsellen ulos ja mietin, että olinkin ehkä sittenkin väärässä ja olenkin koko ajan ollut vain hölmö romantikko, jonka olisi pitänyt etsiä onnelliseksi tekevää ja elämän täyttävää TosiRakkautta.

Mikä on se tiedän suuri tarkoituksenne elämässänne?

( Kirjoitin tämän shrinkin puolelle, jotta ihmisillä olisi mahdollisuus vastata anonyymina. Eri henkilöiden kirjoituksissa on ollut ajatuksia ja pohdintoja, jotka saivat minut avaamaan tämän kirjoituksen ja käynnistämään näinkin leppoisan helpon aiheen kuin: Elämän tarkoitus )
ninnithequeen

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tämä on ehkä typerä vastaus monen mielestä, mutta he jotka tietävät, ymmärtävät:

Mun elämän tarkoitus nukkuu tuolla omassa sängyssään juuri nyt, kauniina kuin pieni enkeli.
Vieras

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mielestäni elämän tarkoitus on lyhyesti ja ytimekkäästi tämä: onni.

Asiat, jotka tekevät minut onnellisiksi ovat rakkaus (ja päällimmäisenä rakkaus lapseeni) ja se, että saan elää tavalla, jonka koen merkitykselliseksi itselleni.

-ja tähän kohtaan täytyykin lopetella, kun tuo lapsonen heräili.. Tarina jatkuu kenties myöhemmin.
menhir

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja menhir »

Äh tuo edellinen viesti tuli minulta.. Kone viskasi välillä netistä poies. Shrink-osasto on kai vähän sekaisin.. Tai sit mie.
Mida

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja Mida »

Minun elämäni tarkoitus on vanheneminen. Ja olen ihan tosissani. Kaikessa muussa on kyse tarpeista ja siitä, mitä elämältään haluaa. Perustarpeet tarvitsee aina tyydyttää ja se taas, mitä elämältä haluaa, vaihtelee ajan ja iän myötä, eikä se minua häiritse. En koe tarvitsevani elämälleni mitään yhtä suurta tarkoitusta. Se tuntuisi kovin rajoittavalta.

Ja jos puhunkin siitä, miten koen tärkeäksi elää tyytyväisenä elämääni, siis hyvää elämää, on se enemmänkin minulle tavoite kuin mikään elämän tarkoitus.

Minun elämäni tarkoitus on vanheneminen ja siellä päässä kuolema, koska se on sellainen asia, johon ei minulla itselläni juuri ole sanavaltaa, siispä se tuntuu loogiselta vaihtoehdolta, koska se kuitenkin on vahva osa elämääni.

Noin niinku yleisesti mun käsityksen mukaan elämällä ei ole mitään tarkoitusta. Elämä syntyi sattumalta ja sattumalta alkoi lisääntyä ja taistelemaan olemassaolostaan. Ei sekään ollut siis mikään tarkoitus, kuka nyt edes olisi voinut päättää että se on elämän tarkoitus silloin kun ekat jakaantuvat solut syntyivät. Eihän niilläkään ollut tietoisuutta.

Juu, olen ateisti, enkä kykene uskomaan mihinkään korkeampiin tietoisuuksiin.

Ja minusta on hassua että puhutaan elämän tarkoituksesta silloin kun mielestäni oikeastaan käsitellään sitä, millainen elämä tekisi jonkun tietyn ihmisen elämästä hänen omasta mielestään merkityksellistä ja mielekästä.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Jooo, ei kai sitä sen kummempaa tarkoitusta ole, kuin sätkytellä jotenkuten eteenpäin, ja sitten potkasta tyhjää.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Yliteot ovat aina pelottaneet, en osaa haaveilla saavuttavani jotain ulkoisesti poikkeuksellista tai tulevani mainituksi historiankirjoituksissa. Tahtoisin (ja yritänkin) elää niin että olisin kuitenkin omassa ympäristössäni merkittävä ihminen. En läheisilleni heittopussi tai typerys vaan ihminen jonka mielipidettä arvostetaan ja jolle uskalletaan uskoutua. Omituisesti silti se, että pystyy toisille luomaan onnea ja tasapainoa ei sitä itselle takaa.
huima kirjoitti:Mikä on se tiedän suuri tarkoituksenne elämässänne?
Edellisestä johtuen, kyllä se minulle on tämä jonka jo mainitsit:
huima kirjoitti: ...kun kohtaa ihmisen joka vie pois levottomuuden ja jonka lähellä aika tuntuu pysähtyvän. Kaikki on siinä ja nyt -- kaikki on hyvin.
Poistaa sisäisen levottomuuden ja mahdollistaa minusta riittävän muuhunkin kuin omiin tarpeisiini. Miksi kutsutaan tavallisen ihmisen muusaa?
Elämä kantaa, jos sen antaa
Vieras

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Miksi pitää olla jokin tarkoitus?
Ei minulla ainakaan ole. Kunhan elelen ja sitten joskus kuolen.
Feiz

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja Feiz »

Anonymous kirjoitti:Miksi pitää olla jokin tarkoitus?
Ei minulla ainakaan ole. Kunhan elelen ja sitten joskus kuolen.
Kas näin ja ny nikin kera eli minä taas postailen sokkona täällä.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja aasi »

Elämän tarkoituksesta en niin tiedä (paitsi se ikävän karkoitus), mutta tällä hetkellä päällimmäisenä tuntemuksena on halu tehdä, käyttää omia taitoja ja kykyjä maailman tekemiseksi hieman paremmaksi paikaksi itselle ja vähän muillekin. Saada tuntea välillä, notta perkele, tässä olen hyvä ja tätä haluan tehdä, tähän ei ihan jokainen pystykään.

Muusan puuttuminen jarruttaa kovin tekemistä, on vaikea kunnolla keskittyä tekemissn tietoisena siitä että omat sosiaaliset kontaktit rajoittuvat samalla niin vähiin että on turha kuvitellakaan tapaavansa yhtään kiinnostavaa naisihmistä.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Enpä tiedä tuosta elämän tarkoituksesta... Onnellisuus.
Mutta kovasti sen puute ahdistaa, ja kaiken huipuksi alkoi itkettämään kun luin näitä.
Prkl.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
T3000

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja T3000 »

En tiedä elämän tarkoituksesta, mutta jos elämän onnelliseksi tekeviä tekijöitä tarkastelen empiirisen aineiston perusteella, niin väitän käytössä olleen havaintomateriaalin perusteella, että onnea tuo (porvarillisen hyvinvoinnin lisäksi, mersussa on kivempi itkeä) yksi ainoa, vaikeasti saavutettava tavoite:

Itseään täydentävä ihminen, jonka kanssa molemminpuolinen rakkaussuhde lujittuu niin kypsäksi ja kestäväksi, että mikään este tai karikko ei sitä riko vaikka vähän raapisikin. Se mitä elementtejä sellaiseen parisuhteeseen kuuluu on yksilöllinen asia, mutta jos minulta kysytään onnellisimpia ihmisiä jotka tunnen, he eivät ole rikkaita, julkimoita, älyköitä, tieteilijöitä, taiteilijoita vaan kaksi tavallista ihmistä, joilla on kaikki mitä he tarvitsevat. Toisensa.

Kuullostaa monesta kyynikosta sentimentaaliselta lässynläältä, mutta niin se vain on.
Exsat

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Tuntuu, että olen edelleen jämähtänyt siihen "en koskaan elä yli 30-vuotiaaksi"-ajatteluun, joka oli ehkä vahvimmillaan yläasteaikoina. Ne asiat, jotka tällä hetkellä miellän elämässä tärkeiksi asioiksi ovat sellaisia, jotka hyvinkin ovat toteutettavissa lähimmän 5-10 vuoden sisällä.

Elämän tarkoituksen kuitenkin soisi olevan jotain pitkäkestoisempaa ja laajempaa niin, että lähimmät tavoitteet saavutettuaan tuntisi kuitenkin, että on vielä jotain, minkä vuoksi elää.

Ehkä mun elämän tarkoitus on sitten vain elää mahdollisimman hyvä elämä (ja jättää kaunis ruumis).
slam

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja slam »

Minun mielestäni olisi ihan hauskaa, jos elämällä olisi suurempi merkitys tai nämä jutut selitettäisiin meille, että miksi tapahtui, mitäkin. On olemassa varmasti ihmistäkin tiukemmat moraaliset jutut, kuten ihmisenä halutaan, että toinen tietää asioita eli meillä tulee omantunnon kolinoita väärin teosta, niin toivoisin, jossakin olevan sellainen keskus, joka tulee kertomaan nämä jutut, koska me ei tiedetä... arvaillaan vain. ;)

Noh, tääkin arvailua, mutta olishan se nyt Jukolauta oikein, ihmistä kohtaan :)
Bigmama

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

Mä en hae elämän tarkoitusta.
Saan elämääni hetkiä jotka kantaa matkaa eteenpäin.
Pienen pieniä asioita joista tulee hyvä mieli. Tähän pätee käytöksen kultainen sääntö: Tee muille niin kuin haluaisit sinulle tehtävän.
Rakkautta ja hymyn antamalla saa itsekin paljon.
Siunauksena mulla on lapset jotka säännöllisesti haluan kuristaa. Sitä useammin kuitenkin heitä rakastan ja teen kaikkeni heidän eteensä.
HellBell

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Elämän tarkoitus on hämmennys, se pitää elossa. Jos kaikki alkaa olla selvää, ei ole enää mitään mitä ratkoa tai mistä lumoutua tai mihin herätä tai asioita joihin voisi herätä.. Harmaata vaan - yhtä hyvin voisi vetäytyä kuuden jalan syvyyteen ikiunille.
Hämmennys! Hyvä hyvä..
Elukka

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Öh... Koettaa aina välttää Se Seuraava Suuri Katastrofi(tm) :?:
Siinä sitä tekemistä sitte riittääki. :roll:
Leilah

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja Leilah »

ninnithequeen kirjoitti:Tämä on ehkä typerä vastaus monen mielestä, mutta he jotka tietävät, ymmärtävät:

Mun elämän tarkoitus nukkuu tuolla omassa sängyssään juuri nyt, kauniina kuin pieni enkeli.
Joo minä tiedän. Minun ei ole tarvinnut miettiä elämän tarkoitusta sen jälkeen, kun lapseni syntyi. Olen tarpeellinen läheisilleni, se riittää minulle elämän tarkoitukseksi. Elämä tarkoitus on elää.
Tiikeriankka

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

Ei sillä elämällä mitään suurta tarkoitusta ole. Biologisesti sama kuin muilla lajeilla mutta muuten se tarkoitus on ihmisessä itsessään.

Minulta se on hukassa. Voisinpa kuolla vaikka huomenna tai tiistaina. Ihan minä tahansa.
bedlam

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Olin yli 10 vuotta vakaasti sitä mieltä, että suurin tehtäväni tällä pallolla on tehdä musiikkia tai kuvataidetta ja vaikuttaa niillä oman onnellisuuden lisäksi edes muutamaan ihmiseen jollakinlailla positiivisesti. Ja ennenmuuta siis pyrkiä hyödyntämään niitä kykyjään, joilla edes hieman kokee olevansa siunattu. Mutta kun kaikki luomishanat välillä tyrehtyvät, tuntuu elämä lilluvan eteenpäin ilman sen suurempaa tarkoitusta.

Se lilluminenkin on kyllä ihan leppoisaa, kun muistaa ajatella kuinka mitätön sitä loppujen lopuksi maailmankaikkeudessa onkaan.
Avatar
KulisataN
Elämätön Kitisijä
Viestit: 368
Liittynyt: 17.12.2005 16:47
Paikkakunta: Manala

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja KulisataN »

Minun elämälläni ei ole mitään tarkoitusta.
Truth fears no trial
Pikku-Akka

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja Pikku-Akka »

KulisataN kirjoitti:Minun elämälläni ei ole mitään tarkoitusta.
Kaikkien olentojen elämällä on jokin tarkoitus, kaikki vain eivät ole vielä löytäneet omaa paikkaansa/tarkoitustaan.

Oman elämäni tarkoitusta miettiessäni mieleen tulee "vain" tuo pikkuinen mies tuolla omassa pikku sängyssään. Työ ei ole elämäni tarkoitus, se on vain sivutuote. Hauskanpitokaan se ei ole, joten sen täytyy olla elämän jatkaminen...
Avatar
KulisataN
Elämätön Kitisijä
Viestit: 368
Liittynyt: 17.12.2005 16:47
Paikkakunta: Manala

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja KulisataN »

Riidankylväminen, olisko siinä mun elämän tarkoitus?!?
Siinä mä olen ainakin ihan *elvetin hyvä.
Truth fears no trial
Avatar
Voyageur
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 101
Liittynyt: 12.10.2005 21:14
Paikkakunta: Ivalo

Re: Se suuri tarkoitus elämässä

Viesti Kirjoittaja Voyageur »

huima kirjoitti: Mikä on se tiedän suuri tarkoituksenne elämässänne?
Ei elämällä ole mitään muuta tarkoitusta loppupeleissä, kuin kaaos, ja järjettömyys. Jos maailmankaikkeus menee kohti entropiaan, miksi sitä tasapainossa itsekään pitäisi pysyä. Pääasia, että on mahdollisimman hauskaa ja onnellista koko rahalla siihen asti, kun lamput sammuu.
Alors je ne lui parlais ni de serpents boas, ni de forêts fierges, ni d'étoiles.
Vastaa Viestiin