Kehon puhdistus

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Leilah

Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Tämä aihe ei nyt varsinaisesti liity yläpään ongelmiin, mutta toisaalta suoliston hyvinvointi on tärkeää koko elimistölle.

Joulukuun aikana tuli mässäiltyä paljon epäterveellistä ruokaa. Nyt olo on aika ähky ja tukkoinen. Olen harkinnut paastoa tai jotain muuta pikaisesti keventävää dieettiä, mutta ne eivät ole nyt käytännössä mahdollisia. Luontaistuotekaupassa törmäsin pariin erilaiseen (jauhetta ja nestettä) kehon puhdistustuotteeseen. Onko kenelläkään kokemusta näistä valmisteista? Onko niistä oikeasti hyötyä? Hintaa kuukauden kuurilla oli lähes 25 euroa, mikä tuntuu äkkiseltään aika paljolta. Kannattaisiko investointi vai olisiko vain viisainta syödä omena ja ananas sellaisenaan ja juoda paljon vettä päälle?
Storytuuli

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Storytuuli »

Tarkoitat varmaan Colontonicia? On tullut otettua se kolmen viikon kuuri kaksi kertaa vuodessa about. Päätä särkee kevyesti aina ensimmäisen viikon, mutta sen jälkeen se helpottaa ja kokonaisuutena olen pitänyt rahan arvoisena. Joiltain tutuilta olen kuullut kommentteja, että se luumunmaku käy ällöttämään viimeistään kuurin puolessa välissä niin, että kesken on jäänyt, mutta mun mielestä se on ihan OK.

25 eur. kuulostaa kyllä hurjan paljolta! Viimeksi kun itse ostin marraskuussa, se maksoi maaseudun luontaistuotekaupassa (jopa) 13,50, tosin tarjouksessa.
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Mäkin olin ennätysmäisen turvonnut 4 päivän juopottelu- ja suolasyöpöttelyputken jäljiltä. Kävin ostamassa luontaistuotekaupasta Bioteekin nestesieppareita. On toiminut tosi hyvin :)
Geetzu

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Mulla ei Colontonicista ollut mitään hyötyä, olo ei siis muuttunut miksikään. Mutta litkin parikin eri kuuria koska tykästyin siihen makuun. :] Viimesimmästä jäi päälle se, että osaan nykyään juoda aamupäivällä paljon (sopii omiin päivärutiineihin), yleensä toki vettä... Joka taitaa olla mulla paras puhdistaja.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Itsellä pisti silmään paikallislehden etusivulla Bioteekin mainos Bioteekin Puhdistuskuuri -jauheesta. Keventää oloa, edistää suoliston toimintaa, virkistää ja lisää energisyyttä. Siis ihan vaan pistää paskan juoksemaan. Mutta kun tosiaan on aika ähkymöhky olo, niin tuollainen kolmen viikon jauhekuuri alkoi kiinnostaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Dumari

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Mulla on aina ollut toimiva suolisto, pienenä hiukan turhankin toimiva :)
Mut jos tuntuu ettei jööti irtoa millään, niin kehoitan nykäsemään litran piimää ja 400g maksalaatikkoa sapuskaksi, sen jälkeen potalle istuttaessa on (yleensä) kaikki lähtenyt ulos tehokkaasti.
Leilah

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Dumari kirjoitti:Mut jos tuntuu ettei jööti irtoa millään, niin kehoitan nykäsemään litran piimää ja 400g maksalaatikkoa sapuskaksi, sen jälkeen potalle istuttaessa on (yleensä) kaikki lähtenyt ulos tehokkaasti.
Kuulostaa mukavalle.

Pöhötys oloni eteni siihen pisteeseen, että päätin tehdä asialle oikeasti jotain. Lisäksi kaksi eri ihmistä luuli, että olen raskaana :x . Nyt on ensimmäinen paastopäivä menossa. En tiedä miten tässä käy, ehkä syön jo huomenna ruokaa, ehkä vasta tiistaina. Minulla on sparraajana kaveri, joka on paastonnut aiemmin. Olo on jo tässä vaiheessa keventynyt tosi paljon. Tuntuu hyvälle (kuuluisia viimeisiä sanoja...).
läheinen

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja läheinen »

Jos on ummetuksesta johtuvaa turvotusta ja "tukkoisuuden" tuntua, niin kannattaa kokeilla laksatiiveja. Apteekista saatavat Metalaxit ovat edullisia ja helliä vatsalle ja pyllylle. Ota illalla ja tyhjene aamulla. Tuntuu oikeasti vapauttavalta ja olokin kevenee.
slam

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja slam »

Hampurilaisateriat saattanee kohta näkyä vartalossa, kun niitä ny muutaman vuoden vetelee...
Avatar
Voyageur
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 101
Liittynyt: 12.10.2005 21:14
Paikkakunta: Ivalo

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Voyageur »

Leilah kirjoitti:Kannattaisiko investointi vai olisiko vain viisainta syödä omena ja ananas sellaisenaan ja juoda paljon vettä päälle?
Eipä kannata. Syö hedelmiä, ja puuroa kuukauden päivät + liikut tunti pari päivässä, niin häviää sekä turvotus, että turhat kilot kuin tuhka tuuleen. Yksinkertainen on kaunista, ja paino & turvotus häviää helposti, kun kuluttaa enemmän, kuin syö.
Alors je ne lui parlais ni de serpents boas, ni de forêts fierges, ni d'étoiles.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Ann »

Colon Tonicia litkitty nyt nelisen päivää. Makuna omena, johon totuttelemisessa meni aikansa. Ostin kun oli tarjouksessa ja muistin jonkun täällä sitä kehuneen.

Olo on yllättävän hyvä. Johtunee myös muista elämäntapaintiaanitouhuista.
Rotan aivot valtasivat pääni.
mölli
Kitinän uhri
Viestit: 663
Liittynyt: 04.09.2005 4:09

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja mölli »

Mistäs näitä tonikkeja ja jauheita voi ostaa?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Lolita »

mölli kirjoitti:Mistäs näitä tonikkeja ja jauheita voi ostaa?
Luontaistuotekaupasta.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Ann »

Ja Lolita ehti ensin..
Rotan aivot valtasivat pääni.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Ann kirjoitti:Ja Lolita ehti ensin..
Mä olen kakkaakin nopeampi
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Ann »

Lolita kirjoitti: Mä olen kakkaakin nopeampi
Tästä tulikin mieleeni, että siinä tarjouspaketissa oli mukana kaksi TehoLaxa-näytettä. Toimi vähän liiankin hyvin.
Rotan aivot valtasivat pääni.
sinkkumatti

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

Ann kirjoitti:[ Toimi vähän liiankin hyvin.
Laitoit ne myllin iltateehen?
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Ann »

sinkkumatti kirjoitti: Laitoit ne myllin iltateehen?
Joo, ollut kadoksissa jo toista viikkoa..
Rotan aivot valtasivat pääni.
sinkkumatti

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

Ann kirjoitti:Joo, ollut kadoksissa jo toista viikkoa..
Eikö löytyis seuraamalla hajua?
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Ann »

sinkkumatti kirjoitti: Eikö löytyis seuraamalla hajua?
Mun tekis kovasti mieli kakkia tää(kin) ketju täyteen.. Mutta NNNNNNGGGHHH...must resist the temptation..
Rotan aivot valtasivat pääni.
Avatar
HotPants
Elämätön Kitisijä
Viestit: 444
Liittynyt: 05.09.2005 2:24

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja HotPants »

Lauantaina vaan radalle ja siellä margaritoja naamariin, niin sunnuntaina vatsa on tyhjentynyt. Krabbe auttaa.
Mä en henkoht ota niin paljoa drinksuja että potisin su:na krabbee, koska mä luin yhen tieteellisen artikkelin Hair-lehestä jossa sanottiin että upeekin kokonaisuus voi kärsiä jos ite mokaa asiat rumaksi tekevällä kännäilyllä. Opettavainen artikkeli.
<3
hanneriina

Re: Kehon puhdistus

Viesti Kirjoittaja hanneriina »

Colontonic -tyyppiset puolipaastolitkut on lempeä tapa aloittelijoille. Litkua nautitaan muistaakseni noin litran verran päivässä ja sen lisäksi kevennetään ruokavaliota. Parhaan tehon saavuttamiseksi kofeiini ja alkoholi jätetään puolipaaston ajaksi pois. Sekasyöjien kannattaa myös karsia liharuokien määrää. Jos on pahasti kofeiiniriippuvainen vieroittaminen on syytä aloittaa jo ennen varsinaista paastoa/ puolipaastoa.

Paastoon laskeudutaan ruokavalion asteittaisella keventämisellä. Vastaavasti normaaliruokavalioon palaaminen tapahtuu asteittain. Paaston seurauksena vatsalaukku supistuu ja liian raskaat ateriat ovat herkistyneelle elimistölle kauhistus.

Ennen paastoa on hyvä perehtyä alan kirjallisuuteen. Esimerkiksi Marikka Brunilan ja Helena Mäkelän Iloa ja terveyttä paastosta sisältää hyviä käytännön neuvoja ja paastolitkujen teko-ohjeita. Paaston ei tarvitse olla mikään kallis puhdistusprosessi, mutta jos on tottumaton käyttämään mehulinkoa, pääsee helpommalla pulittamalla muutaman kympin valmiista paastopaketista.

Itse olen suosinut Itu Oy:n mehupaastopakettia (saatavana mm. Ruohonjuuresta ja Itu Oy:ltä suoraan). Pakettiin kuuluu hedelmä- ja vihannesmehuja sekä liemikuutioita. Suolihuuhtelupusseja ja glaubersuolaa saa apteekista. Ko. suolaa käytetään ihan paaston alussa vilkastuttamaan suoliston toimintaa, mutta lempeämpiäkin keinoja löytyy. Henkilökohtaisesti suosin vedessä liotettuja pellavansiemeniä, jotka ajavat ihan samaa asiaa, ilman suolan aiheuttamaa pahoinvointia ja rajua vaikutusta.

Suolihuuhteluja pitäisi yleisten ohjeiden mukaan tehdä aamuin illoin, mutta tässä asiassa kannattaa kuunnella omaa kehoaan. Herkemmälle elimistölle kerta päivässä saattaa riittää vallan mainiosti. Huuhteluja on kuitenkin hyvä tehdä, jotta kuonasta pääsee eroon. Veden tulee olla kädenlämpöistä ja siihen voi sekoittaa pari tippaa Munkintroppeja, Carmolista tms. mahdollista ärystystä lieventämään. Itse käytän aina keitettyä vettä, jonka koostumus on hiukka erilainen kuin suoraan kraanasta tullut.

Joidenkin paastogurujen mielestä ainoa oikea paasto on vesipaasto ja vähimmäispituus kuukausi. Tästä voidaan varmasti olla monta mieltä. Aloittelijoille suosittelisin muutaman päivän mittaista mehupaastoa. Jo neljässä päivässä huomaa tehon ja paastoviikko pari kertaa vuodessa voi muodostua hyväksi tavaksi. Paastota voi periaatteessa milloin vaan, mutta kevättalvi ja loppusyksy ovat erityisen otollisia ajankohtia. Paukkupakkasilla en välttämättä lähtisi kokeilemaan jo ihan siitä syystä, että paastotessa tulee tavallista helpommin vilu. Ainoa tähän mennessä pieleen mennyt paastoyritykseni ajoittui vuosituhannenvaihteeseen, jolloin mittari näytti -25... Opin siitä.
Vastaa Viestiin