Syöminen ongelmana

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Syöminen ongelmana

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Elppis kirjoitti: Lounaallakaan ei voi syödä kunnon ruokaa, kun heti väsyttää. Nyt mä olen alkanut tykkäämään meidän ruokalan lesepuuroista, leivistä ja keitoista, ehkä se riittää lounaaksi.
Syöt liikaa hiilihydraatteja. ne aiheuttavat verensokeripiikin ja sen jälkeen väsymisen.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syöminen ongelmana

Viesti Kirjoittaja Elppis »

BrianW kirjoitti:
Elppis kirjoitti: Lounaallakaan ei voi syödä kunnon ruokaa, kun heti väsyttää. Nyt mä olen alkanut tykkäämään meidän ruokalan lesepuuroista, leivistä ja keitoista, ehkä se riittää lounaaksi.
Syöt liikaa hiilihydraatteja. ne aiheuttavat verensokeripiikin ja sen jälkeen väsymisen.
Minä taas en osaa syödä pelkkää salaattia. Salaatin, tomaatin ja kurkun syömisen jälkeen tulee vain kiukkuiseksi. Keitossa / puurossa on sentään jotain painoa. Mistä tiedät mitä syön, jos sanot niiden sisältävän paljon hiilihydraatteja? Yleensä ruokalassa otan lihaa/kanaa/kalaa, salaatteja/vihanneksia/hedelmiä, näkkileivän, lasin maitoa ja lasin vettä. Ruokaa on kuitenkin sen verran, että tulee täyteen. Jos otan vähän, se on sama jo söisin sämpylän. (monta euroa halvempi) Sämpylät taas itsessään kuvottavat, tai ainakin meidän kantiinin sämpylät. Kotona voisin tehdä tarpeeksi ison annoksen, että saisin töihinkin ruokaa, mutta supersyömäri mies osaa aina joko jättää ruokaa seuraavalle päivälle molemmille, tai sitten se syö kaiken.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syöminen ongelmana

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Tämmösen löysin. Tuskin kukaan täällä tunnustaa ihan noin usein oksentavansa, mutta muuten tuntui kriteerit osuvan aika hyvin. Lisäksi tarkistin mielikuvani ja todella, suurin osa bulimikoista on normaalipainoisia, osa jopa ylipainoon taipuvaisia.


Bulimian diagnostiset kriteerit:

1. Toistuvia ahmimisjaksoja, joita luonnehtii kumpikin seuraavista:
• selvästi suuremman ruokamäärän syöminen tietyn ajanjakson (esim. mikä tahansa kahden tunnin jakso) aikana kuin useimmat ihmiset söisivät samassa ajassa ja olosuhteissa
• tunne syömisen hallinnan puutteesta jakson aikana (esim. tunne kyvyttömyydestä lopettaa syöminen tai hallita syötävän ruoan määrää)

2. Toistuva epäasianmukainen kompensaatiokäyttäytyminen lihomisen estämiseksi, kuten tahallinen oksentaminen, laksatiivien, diureettien, peräruiskeiden tai muiden lääkkeiden väärinkäyttö, paastoaminen tai liiallinen liikunta

3. Ahmiminen ja epäasianmukainen kompensaatiokäyttäytyminen esiintyvät molemmat ainakin kahdesti viikossa 3 kuukauden ajan

4. Kehon muoto ja paino vaikuttavat kohtuuttomasti siihen, millaisena henkilö pitää itseään

5. Häiriö ei esiinny ainoastaan laihuushäiriöjakson aikana
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syöminen ongelmana

Viesti Kirjoittaja Lolita »

BrianW kirjoitti:Syöt liikaa hiilihydraatteja. ne aiheuttavat verensokeripiikin ja sen jälkeen väsymisen.
Tämä ei kyllä minun kohdalla pidä paikkaansa. Minulle on ihan sama mitä syön, väsyn kuitenkin aina kunnon lounaan jälkeen. Parempi siis syödä päivällä kevyesti, vaikkapa niitä paljon parjattuja hiilareita.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Edith

Re: Syöminen ongelmana

Viesti Kirjoittaja Edith »

Lolita kirjoitti: Niinpä sitten kärsin muutaman tunnin ähkystä olosta ja joskus seisovan pöydän jälkeen huonohkosta olosta ja vatsakivuista. Morkkiksesta en kärsi, koska itsepä päätin vetää kuvun ylitäyteen.

Hieman paheksun teidän oksenteluja, ei kyllä kaikki ole ihan kohdallaan, jos ahmimisen jälkeen on pakko päästä oksentamaan.
Mä olen kärsinyt kammottavia oloja vuorokausia putkeenkin, lähinnä lukioaikoina. Silloin olin jotenkin ylpeä siitä, että minähän en, perkele, oksenna. Enkä siis ole koskaan, kertaakaan, tahallani oksentanut, edelleenkään. Vaikkakin olen kyllä joskus sittemmin harmitellut, että harmi tosiaan, kun ei oksentaminen ole minun juttuni, mutten kuitenkaan enää aikuisena ole viitsinyt tuollaista uutta harrastusta aloittaa. Vaikka joskus siis tuntuu, että olisko ehkä kannattanutkin, kun sitten olisin varmasti hoikempi ja saisin seksiä ja ihailua aina halutessani vain sormia napsauttamalla.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Syöminen ongelmana

Viesti Kirjoittaja par-sky »

tekisi välillä niin mieli vedellä pitkin korvia tahallaan oksentavia. varsinkin kun ei itse voinut syödä MITÄÄN (siis edes kurkun siivua) ilman että oksu yritti hyökätä ulos. :evil:

muistakaa, että kun oksentaa verta: jos se on punaista se tulee kurkusta, eikä mitään hengenvaarallista. jos se on tummaa ja kokkareista, se tulee vatsasta ja on syytä hakeutua sairaalahoitoon. :twisted:
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Syöminen ongelmana

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Täytyy kyllä sanoa että minunkin mielestäni tuo tahallinen oksentaminen ja hallitsematon syöminen, vaikka harvoinkin, liittyy jonkinasteiseen syömishäiriöön. Tarkkana saa ainakin olla ettei mene pahemmaksi.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
millivanilli

Re: Syöminen ongelmana

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

par-sky kirjoitti: varsinkin kun ei itse voinut syödä MITÄÄN (siis edes kurkun siivua) ilman että oksu yritti hyökätä ulos. :evil:
Lukioaikoina oli ongelmana juuri tuo, ettei mikää meinannut pysyä sisällä. Koululääkäri sitten viksuna meni kirjoittamaan jonnekin papereihin, että bulimiahan tällä tytöllä on... Muut lääkärit sitten laittoivat tämän hurjan stressin ja hankalan elämäntilanteen piikkiin.
hermine

Re: Syöminen ongelmana

Viesti Kirjoittaja hermine »

Mullekin määrättiin vaan jotain bulimikoille tarkoitettuja masennuslääkkeitä, kun kävin lääkärissä valittamassa samaa asiaa, vaikka luulin tehneeni aika selväksi etten tosiaankaan oksennellut tahallani. Ärsyttää kun muutenkin meni minkä asian tahansa takia sinne, niin se ei edes tutki sitä kunnolla vaan käskee punnitukseen ja puristelee, "no onhan sulla sentään rasvakudosta vähän jäljellä" ja pitää saarnan kunnollisesta syömisestä. Musta tuntuu, että ne pitää mua jonkinlaisessa tarkkailussa siellä. Kaikista huvittavaa oli yläasteella, kun terkkari käski mun mielestä ihan normaalipainoisia kavereitani laihduttaa ja mulle sitten taas valitti että pitäisi syödä enemmän.
Vastaa Viestiin