Salaisuuden pitäminen

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Salaisuuden pitäminen

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Olen myoskin sarjassa ihmisia joille kerrotaan paljon ja sitten myohemmin sanotaan etta "niin ala kerro eteenpain". Eipa ole senpuoleen tahanpaivaan mennessa toisten juttuja muutenkaan tullut juteltua vaikka tuota huomautusta ei olisi tehtykkaan. Jos on jotakin tietoa kaytetty niin se muotoillaan uusiksi taysin anonyymiin ulkoasuun, ellei sitten haluta nimenomaan creditoida lahdetta (eli kyseessa siis positiivinen asia).
Hyvin todennakoisesti unohdan suurimman osan minulle kerrotuista jutuista. Varsinkin mikali pidan niita triviaaleina itselleni, joten salaisuuksien pitaminen ei ole koskaan tuottanut ongelmia.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Salaisuuden pitäminen

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Georgina kirjoitti:
killkill kirjoitti: Yksi hyvä sääntö ihmisten luotettavuuden arvioimisessa: henkilön kyky säilyttää kertomasi salaisuus on suoraan verrannollinen siihen, miten kauas jaksat hänet heittää.
läskit lörpöttelee?
Vai fyysisen väkivallanteon uhka pitää lörpöttelijän suun supussa?

Miten vain, moiset peukalosäännöt lienevät niitä varten, jotka eivät ole tavanneet oikeasti luotettavia ihmisiä (vrt. kk:n ilmoitus tapaamistaan naisista). Sekin on syytä muistaa, että useimpien ihmisten luotettavuus ei ole staattista vaan vaihtelee sen mukaan, miten luotettavaksi he itse kenetkin kokevat. Esimerkiksi: jos olet itse jäänyt kiinni pettämisestä, älä odota että kumppanisi jalomielisesti kunnioittaisi pienimpiäkin salaisuuksiasi.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Salaisuuden pitäminen

Viesti Kirjoittaja aasi »

Eipä tule mieleen toisten asioita huudella, varsinkaan jos asian on luottamuksella saanut tietää.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Durasel

Re: Salaisuuden pitäminen

Viesti Kirjoittaja Durasel »

Veljen lisukkeeksi löytyy "paras ystävä", joille voin kertoa mitä tahansa.
Muut ihmiset ovat muita ihmisiä, heidän salaisuuksien pitotasonsa vaihtelee. Pääsääntöisesti yritän olla kuuntelematta asioita jotka eivät kuulu minulle ja samalla en jaa asioita eteenpäin jotka eivät kuulu taas muille.

Väittäisin että pystyn kohtuullisen hyvin pitämään salaisuuden, ainakaan mitään morkkiksia ei ole pahemmin tullut että olisi lörpötellyt.
Patz

Re: Salaisuuden pitäminen

Viesti Kirjoittaja Patz »

EveryWoman kirjoitti: Esimerkiksi: jos olet itse jäänyt kiinni pettämisestä, älä odota että kumppanisi jalomielisesti kunnioittaisi pienimpiäkin salaisuuksiasi.
Huvittavinta onkin etttä yleensä juuri nämä petturit ovat sitten kovimpaan ääneen arvostelemassa muiden tekoja.

Olen luotettava ja siitä syystä hyvin usein kavereiden sylkykuppi. Kerron hyvin harvoin omista asioistani kenellekään ja ehkä siitäkin syystä olen "luotettavan maineessa". Jostain syystä tätä salaisuuksien kertomista tapahtuu myös töissä, toki osittain "pakon" sanelemana, eli kuulen alaisten abortit ym. vaikeat asiat jo siitäkin syystä että joskus täytyy saada vapaata muullakin kun sairaslomatodistuksella.

Kun itsellä on vaikeuksia luottaa muihin ihmisiin, on sitä itse harvinaisenkin luotettava. Tee se muille mitä toivoisit heidän sinulle tekevän jne....

Ja jos nyt ihan välttämättä tulee tilanne että on joku salaisuus ihan pakko päästä sen prosessoimiseksi jonkun kanssa jakamaan, kerron sen henkilölle joka ei liity salaisuuden kertojaan millään tavalla eli yleensä äidilleni. Saan asian pois systeemistäni ja kukaan ei kärsi.
hermine

Re: Salaisuuden pitäminen

Viesti Kirjoittaja hermine »

No jos mulle kunnolla painottaa, ettei saa kertoa kellekään, niin sit en kyllä kerro paitsi ehkä nimettömästi jollekin, joka ei varmasti tunne kyseistä henkilöä. Muuten lörpöttelen ihan ittekään huomaamatta eteenpäin usein vielä pikkuisen väritellen kaiken mitä kuulen vaikka kyse olis ihan vieraista ihmisistä enkä edes tietäisi koko juttua kunnolla siinä toivossa että mullekin paljasteltaisiin jotain mikä ei vähimmissäkään määrin minulle kuuluisi. Nuorempana olin vakavamielinen ja juttuni asialinjalla, mutta nyt kun musta on tullut sosiaalisempi olen muuttunut samalla kamalaksi juoruämmäksi. Tilannetajuuni ei kannata kenenkään luottaa, mutta antamani lupaukset kyllä yleensä pidän ja niiden mukaan pääni kiinni vaikka tekisikin tiukkaa.
Nighthawk

Re: Salaisuuden pitäminen

Viesti Kirjoittaja Nighthawk »

Salaisuudet olen aina pitänyt ja tulen tulevaisuudessakin pitämään. Mielestäni mikään ei voisi olla alhaisempaa kuin juoruta henkilökohtaisia asioita, jos toinen on niistä uskoutunut. Ja juorut yleensäkin... vihaksi pistävät.
Jos puhutaan muista kuin kaverisuhteista, niin entisessä työpaikassani lähes kaikki jutut olivat salattuja, ja rehellisesti sanottuna se rupesi pidemmän päälle ärsyttämään. Ihme kun Wc käynti ei ollut luottamuksellista.

Se, että luotan johonkin ihmiseen niin paljon, että voin kertoa hänelle syvimmät tai edes vähemmän syvät tuntoni, on kyllä mahdollista, mutta äärimmäisen harvinaista. Näitä henkilöitä on elämäni varrelle eksynyt yksi kappale ja se riittää.
Normaaleissa sos. kanssakäymisessä olen melko avoin yleisten asioiden osalta, mutta yksityisasioissani todella sisäänpäin kääntynyt. Esim. kun ihmisen tapaa ensimmäistä kertaa, huomaa (tai olen ainakin huomaavinani) hänen kasvoistaan ja ruumiin kielestään samoin tein, pystyykö häneen luottamaan. Jos henkilö näyttää viimeisen päälle kierolta, en kerro edes omaa nimeäni. Muutan siitä yhden kirjaimen. Tähän outoon menettelyyn on ihme kyllä olemassa järkevä syy.

Muistaakseni joku sanonta meni suurin piirtein näin: ”Jos luottamuksen menettää, on sen korjaamiseksi kuljettaja pitkä tie”. Omalta kohdaltani voisin sanoa, että se tie on poikki eikä sitä voi korjata. Karua.
killkill

Re: Salaisuuden pitäminen

Viesti Kirjoittaja killkill »

Selvennän arvoituksellista ajatuksenjuoksuani:

- pikkulapset ovat kevyitä ja kaikessa viattomuudessaan luotettavia
- jos olet tarpeeksi isokokoinen karju, ei aikuinenkaan uskalla rikkoa vaitiololupaustaan
EW kirjoitti:Esimerkiksi: jos olet itse jäänyt kiinni pettämisestä, älä odota että kumppanisi jalomielisesti kunnioittaisi pienimpiäkin salaisuuksiasi.
Tämähän on selviö. Itse tuossa tilanteessa tulkitsisin, että kaikki keinot toisen loukkaamiseen ovat sallittuja.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Salaisuuden pitäminen

Viesti Kirjoittaja Ann »

En pysty. Armoton lörpötin, selkäänpuukottaja, takinkääntäjä.. Hyvät jutut on tehty levitettäviksi. Vähän niinku mun perse.
Rotan aivot valtasivat pääni.
segma

Re: Salaisuuden pitäminen

Viesti Kirjoittaja segma »

Luulen, ettei minulle jostain syystä uskota salaisuuksia. Olen kai vähän paranoidi. Tai epäluotettava. Itse en moista luonteenpiirrettä tunnusta itsessäni. Ehkä se johtuukin pärstäkertoimesta.
Vastaa Viestiin