Stressiä vai mitä vittua?

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
AarneAnkka

Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Jo muutaman viikon on jatkunut tämä sama huolestuttava rutiini. Joka arkipäivä tulen töistä kotiin, syön jonkun pienen välipalan. Kohta alkaa vatsaa vääntää kivuliaasti, ja tulee kamala ripuli, koko suolisto tyhjenee. Tämän jälkeen uuvun aivan kybällä ja nukahdan puoleksi tunniksi, joskus tunniksikin. Loppuilta menee about normaalisti. Nyt tämä alkoi taas. Viimeksi tätä samaa oli joskus viime vuoden puolella.

Tämä tuntuu tapahtuvan aina arkipäivisin, eikä ikinä viikonloppuisin. Jos se johtuisi ruuasta jota syön kotona, sen pitäisi tapahtua myös - ja erityisesti - viikonloppuna. Jos se johtuisi ruuasta jota syön arkisin lounasravintolassa, muillakin pitäisi olla ripulia. Koska kyseessä ei ilmeisesti ole mikään vatsatauti, veikkaisin syyksi psykosomaattista stressireaktiota. Vaan minkä ihmeen takia? En koe oloani erityisen uupuneeksi tai stressaantuneeksi näin muuten.

Todella rasittavaa, kun arki-iltaisesta vapaa-ajasta menee joka päivä osa hukkaan pöntöllä ja nukkuessa. Kaiken kaikkiaan aika pöhkö ongelma, josta en oikein tiedä kenen puoleen minun pitäisi kääntyä. Kysytään siis rakkaalta Kitypiiriltä. Mistä ihmeestä voisi olla kyse?
ninnithequeen

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Sä teet poika niin kovasti töitä, että sinuna kyllä ottaisin lomaa. Varsinkin jos oireet on tuollaisia. Enempää en ala tässä nyt analysoimaan, kunhan tarjoan vaihtoehdon....
AarneAnkka

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Mutta kun minulla ei ole ollut töissä erityisen raskasta viime aikoina. Ihan sopiva määrä ihan järkeviä tehtäviä, tai peräti peukaloiden pyörittelyä kun ei ole mitään tehtävää (joka tietty sinällään voi olla turhauttavaa). Ei työ ainakaan määrällisesti tunnu mitenkään tappavalta. Voisiko tosiaan kyse olla siitä?

Tai olisiko kyse pelkästä virikkeiden puutteesta? Nyt kun mietin ja muistelen, tätä tuntuu esiintyneen yleensä silloin kun olen "erakoitunut", eli hukannut elämääni liikkumalla vain työpaikan ja kodin välillä tapaamatta ketään tai käymättä missään pitämässä hauskaa, vaikka tilaisuuksiakin siihen olisi tarjoutunut. Mulla on ikävä taipumus erakoitua kun en oma-aloitteisesti tule repineeksi itseäni ulos rutiineista. Jos olisin Teh Sim, olisiko sosiaalisuuspalkkini nyt about nollilla?
Bliss

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Tuntuisiko tämä tutunoloiselta vaivalta?
ninnithequeen

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

AarneAnkka kirjoitti: Tai olisiko kyse pelkästä virikkeiden puutteesta? Nyt kun mietin ja muistelen, tätä tuntuu esiintyneen yleensä silloin kun olen "erakoitunut", eli hukannut elämääni liikkumalla vain työpaikan ja kodin välillä tapaamatta ketään tai käymättä missään pitämässä hauskaa, vaikka tilaisuuksiakin siihen olisi tarjoutunut. Mulla on ikävä taipumus erakoitua kun en oma-aloitteisesti tule repineeksi itseäni ulos rutiineista. Jos olisin Teh Sim, olisiko sosiaalisuuspalkkini nyt about nollilla?
Tiedät varmasti, että tuohonkin löytyy vastaus. Ylös ulos ja lenkille, you know. Kyllä sulla kavereita on, kuten tiedät.
AarneAnkka

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Bliss kirjoitti:Tuntuisiko tämä tutunoloiselta vaivalta?
Tuota se voisi ollakin. Ainoa tuon artikkelin perusteella oleva syy tähän oireiluni taitaa olla vain stressi. En ole laktoosi-intolerantikko ja syön riittävästi kuitua. Tänäänkin vedin kaksi isoa porkkanaa välipalan päätteeksi, ja välipala itse sisälsi 4 palaa Woima -näkkäriä.
ninnithequeen

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

AarneAnkka kirjoitti:Tänäänkin vedin kaksi isoa porkkanaa
Jösses.
Mitä Aasi siihen sanoo :shock:

(oli ihan pakko)

Jaksuja muru, informoi myöhemmin kuin menee.
AarneAnkka

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

ninnithequeen kirjoitti:Jaksuja muru, informoi myöhemmin kuin menee.
Kiitokset kaikille neuvoista. Kahtotaa ny miten tää tästä lutviutuu. Kohta on pääsiäinen eli loma edessä. Sen nyt viimeistään pitäisi katkaista erakoitumisputkeni.
AarneAnkka

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Raportoidaan nyt täällä vielä aiheesta. Eli kävin ennen vappua lääkärillä asiasta, ja olit Bliss oikeassa. Kyseessä oli juurikin tuo IBS, eli ärtynyt paksusuoli. Sain lääkkeet sen hoitamiseen, ja tuntuu kyllä auttavan. Lääkkeet sisältävät happosalpaajaa (tosin en usko että liikahappoisuus on ongelmana), suolta rauhoittavaa kolmiolääkettä ja Lactophilus -bakteerijauhetta suolistofaunan tasaamiseksi.

Se kolmiolääke tehoaa kyllä yllättävän hyvin. Rauhoittaa suolen lisäksi myös minut, sillä siinä on samansukuisia aineita kun Diapamissa. Joka kyllä tarkoittaa myös sitä että minusta tulee kaiketi Librax-addikti. :?

(tosin tekstien mukaan addiktiota esiintyy vain ihmisillä joilla on taipumusta alkoholismiin ja addiktioihin)
Bliss

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

AarneAnkka kirjoitti:kävin ennen vappua lääkärillä asiasta, ja olit Bliss oikeassa
Jestas, tartteekohan mun vaihtaa alaa :shock: ??
Tolla meidän äijällä on sama vaiva, siksi ehdotin, kun kuulosti niin tutulta.
AarneAnkka

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Kiitos vinkistä, vaihdoitpa sitten alaa tai et. :)

Lääkärin ja apteekkarin mukaan kuulemma melko yleinen vaiva kolmekymppisillä työssäkäyvillä miehillä. Kai mä sitten vaan stressaan liikaa, ja suoli kapinoi vastaan.

Tosin parempi kai tällainen vaiva kuin se joka kaikesta stressaavalle kummitädilleni tuli. Hän on nimittäin allerginen suurinpiirtein kaikelle.
Pehmovanukas

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja Pehmovanukas »

AarneAnkka kirjoitti:Se kolmiolääke tehoaa kyllä yllättävän hyvin. Rauhoittaa suolen lisäksi myös minut, sillä siinä on samansukuisia aineita kun Diapamissa. Joka kyllä tarkoittaa myös sitä että minusta tulee kaiketi Librax-addikti. :?
Kyllä se libraxin kolmio on siinä ihan sitä varten, ettei tartte samaan aikaan alkkoholia ottaa. Itse olen syönyt vuosien saatossa joitakin satoja kappaleita ko. lääkettä, ja minkäänlaista säännöllisen käytön tarvetta ei ole, vaikka joskus on viikossa syönyt 20 kappalettakin. Ihan hyvänä vinkkinä - tarkkaile ruokasi maustetasoja. Libraxin käyttöaste on yleensä suoraan verrannollinen ruoan mausteisuuteen. Sipuli ja paprika lasketaan tässä tapauksessa mausteiksi. Siihen päälle stressi, niin johan ärtyy.
AarneAnkka kirjoitti:Lääkärin ja apteekkarin mukaan kuulemma melko yleinen vaiva kolmekymppisillä työssäkäyvillä miehillä. Kai mä sitten vaan stressaan liikaa, ja suoli kapinoi vastaan.
Juuri näin. Join the club.
AarneAnkka

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Pehmovanukas kirjoitti:Kyllä se libraxin kolmio on siinä ihan sitä varten, ettei tartte samaan aikaan alkkoholia ottaa.
Tämä onkin yksi syy miksi vietin täysin epäsosiaalisen ja alkoholittoman vapun. Toinen syy oli että teki mieli vaan lepuuttaa hermoja eikä stressata minkään kanssa.
Ihan hyvänä vinkkinä - tarkkaile ruokasi maustetasoja. Libraxin käyttöaste on yleensä suoraan verrannollinen ruoan mausteisuuteen.
Jep, olen kyllä huomannut että vähänkin enemmän sinappia nakeissa tai chiliä nuudeleissa/salsassa ja maha on heti kuralla. Lääkäri neuvoi ottamaan lääkettä etukäteen jos tietää että ruoka on mausteista.
killkill

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja killkill »

AarneAnkka kirjoitti:Lääkärin ja apteekkarin mukaan kuulemma melko yleinen vaiva kolmekymppisillä työssäkäyvillä miehillä. Kai mä sitten vaan stressaan liikaa, ja suoli kapinoi vastaan.
Pehmovanukas kirjoitti:Juuri näin. Join the club.
0/

Parani ajan kanssa kun sai vähän lomailla. Ensin epäilivät mm. keliakiaa. Lopuksi syyksi selvisi stressi ja lörppälärppä vatsanportti tjmsp. Happosalpaajista ja Litalginista oli apua.
Pehmovanukas

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja Pehmovanukas »

AarneAnkka kirjoitti:Tämä onkin yksi syy miksi vietin täysin epäsosiaalisen ja alkoholittoman vapun. Toinen syy oli että teki mieli vaan lepuuttaa hermoja eikä stressata minkään kanssa.
No siis ei se kokemuksen perusteella mitenkään yhden kaljan tai sidun kanssa mitään tee, eikä edes parin. Mutta en silti lähtisi kolmio + känni -linjalle.

Lienee aiheellista perustaa harrastekerho "Kitisevät Happosalpailijat eRy"
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja Ann »

AarneAnkka kirjoitti:Lääkärin ja apteekkarin mukaan kuulemma melko yleinen vaiva kolmekymppisillä työssäkäyvillä miehillä. Kai mä sitten vaan stressaan liikaa, ja suoli kapinoi vastaan.
Taidan kuulua jengiin, vaikka en ihan kolmekymppisestä miehestä (vielä) menekään. Libraxia löytyy hyllystä ja ripulia housuista.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mullakin on ollut tätä trendisairautta ja Libraxia! Otti ilmeisesti koville muuttaa Kuopioon. Tehtiin maitorasituskokeet ja kaikki. Libraxin en muista auttaneen, mutta vähitellen ripuli kuivui kasaan itsestään.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Pehmovanukas

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja Pehmovanukas »

Lolita kirjoitti:Libraxin en muista auttaneen, mutta vähitellen ripuli kuivui kasaan itsestään.
Olkkarin nurkkaan semmoseks läjäks? :shock:
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Pehmovanukas kirjoitti:
Lolita kirjoitti:Libraxin en muista auttaneen, mutta vähitellen ripuli kuivui kasaan itsestään.
Olkkarin nurkkaan semmoseks läjäks? :shock:
Ei kun housuun...
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Pehmovanukas

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja Pehmovanukas »

Lolita kirjoitti:
Pehmovanukas kirjoitti:
Lolita kirjoitti:Libraxin en muista auttaneen, mutta vähitellen ripuli kuivui kasaan itsestään.
Olkkarin nurkkaan semmoseks läjäks? :shock:
Ei kun housuun...
Mua muuten häiritzee toi sun avatar. Siitä tulee aina mieleen Patz.
nokkaelain

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

AarneAnkka kirjoitti:Lääkärin ja apteekkarin mukaan kuulemma melko yleinen vaiva kolmekymppisillä työssäkäyvillä miehillä. Kai mä sitten vaan stressaan liikaa, ja suoli kapinoi vastaan.
En tiedä onko minulla varmasti ollut samaa vaivaa, mutta nyt se on helpottunut, kun 30 tulee täyteen (tällä viikolla:) Joskus viime vuonna tuntui olevan aivan säännöllistä, että kun työpäivisin kävin syömässä myöhään iltapäivällä ja join vielä päälle kupillisen kahvia, oli pian "vessaan asiaa". Laktoosipitoiset tuotteet jätin pääasiassa pois jo muutamaa vuotta aikaisemmin, vaikka en ole varma haittaavatko ne oikeasti.

Stressaamisen olen kyllä osannut ennenkin. Joskus alle parikymppisenä tuli ilmeisesti sen takia satunnaisesti kovia vatsavaivoja, jotka aiheuttivat aivan sietämättömän olon ja uupumuksen. Sen jälkeen nukkui helposti 12-24 tuntia.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

nokkaelain kirjoitti: Joskus viime vuonna tuntui olevan aivan säännöllistä, että kun työpäivisin kävin syömässä myöhään iltapäivällä ja join vielä päälle kupillisen kahvia, oli pian "vessaan asiaa"..
Kofeiini on diureetti,eli tuppaa nesteet liikkeelle elimistöstä ja tästä ollen myös suoli voi löystyä,vaikkakin virtsaneritys lienee se paikka minne diureettiset vaikutukset eniten osuvat.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
RuNkkuTonttu

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja RuNkkuTonttu »

Mullakin taitaa olla tämä tauti. Tosin siihen liittyi myös laihtumista, kun ruoka ei maistu. ja nyt parin viikon aikana on varmaan vatsalaukku sen verran pienentynyt, että tulen pienestä keittolautasesta ähkyyn.

No, nyt apteekkiin hakemaan libraxia ja nexiumia, jos vaikka auttaisi. Joku masennus lääkekin tekisi terää, kun kerta nappeja aletaan popsimaan..
AarneAnkka

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

RuNkkuTonttu kirjoitti:No, nyt apteekkiin hakemaan libraxia ja nexiumia, jos vaikka auttaisi.
Kai kävit lääkärillä? Librax on reseptilääke. Nexiumkin taitaa olla, mutta sitä vastaavia happosalpaajia saa kyllä ilman reseptiäkin.
RuNkkuTonttu

Re: Stressiä vai mitä vittua?

Viesti Kirjoittaja RuNkkuTonttu »

AarneAnkka kirjoitti:
RuNkkuTonttu kirjoitti:No, nyt apteekkiin hakemaan libraxia ja nexiumia, jos vaikka auttaisi.
Kai kävit lääkärillä? Librax on reseptilääke. Nexiumkin taitaa olla, mutta sitä vastaavia happosalpaajia saa kyllä ilman reseptiäkin.
Lääkärissä kävin ja olin yllättynyt, että siihen löytyi lääkettä. Arvelin, että lääkärin ohjeet ovat: Älä stressaa, syö hyvin, jne.... Mutta toivon, että nämä tuovat avun pian...

Pidän itseäni ei-stressaavana ihmisenä, mutta en kai sitten ole. No, lyhyen ajan sisällä on ollut hieman paineita töissä, paineita loman suhteen (mitä helvettiä sitä tekisi), pieni ihmisuhdesekoilu, jonka otin kumman rankasti ja se 30 v... En tule kyllä muistelemaan kovin lämmöllä tätä elämänjaksoja elämässäni...
Vastaa Viestiin