Perhe sux, näköjään

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
mustanikki

Perhe sux, näköjään

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

Puran lyhyesti tuntemukseni tämänhetkisestä ahdingostani:

Äitini saa kritisoida ja määräillä kaikkien tekemisiä, ja lukkiutuu samantien jos joku yrittää vähänkin valaista häntä käytöksestään, tai edes vihjailla, ettei hän käyttäydy kuten toivotaan.

Siskoni taas tekee asioita hetken mielijohteesta, eikä aina ajattele seuraamuksia.

Nyt olen välikädessä. Sisko uskoutuu minulle, koska ei uskalla äidille puhua henkilökohtaisesta kriisistään. Äiti taas soittelee minulle, ja tivaa siskoni sijaintia ja pyytää olemaan kertomatta tiettyjä asioita (jotka sisältävät yleensä siskon miesystävän ja äidin/isän keskinäistä tekstiviestin vaihtoa).

Miksi äiti ei voi olla uskollinen perheenjäsenilleen, kuunnella, ja yrittää äidin tavoin auttaa? Miksi äiti tuomitsee, ja pitää siipat ns. aina lähes parempina kuin omat lapsensa? Miksi äidin mielestä oma lapsi on kaiken pahan alku ja juuri, eikä muulla ole merkitystä?

Miten saisi äidin ajattelemaan niin, että ottaa oman lapsen syliin, ja tekee äidin tehtävän; sen sijaan että moralisoisi, vahtisi ja kritisoisi kaikkea, mitä oma lapsi tekee. Tähän vielä lisättynä se, että äidin mielestä siskon miesystävä on mukava, ja tulee toimeen heidän kanssaa - mutta äiti ei missään nimessä uskoisi, että mikään kriisi johtuisi tästä miehestä, vaan pelkästään siskostani.

Saman olen kokenut omalla kohdallani neljä vuotta sitten. Silloinkin vanhempani jatkoivat yhteydenpitoa exääni, ja sanoivat kerran vieläpä nokkavasti, etten voi tulla "kotona" käymään, koska exäni oli siellä yötä. Pöyristyttävää!

Mielipiteitä?
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Perhe sux, näköjään

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Kirjoita äidillesi ja miksei muillekin perheenjäsenille kirje.
Kikkelis kokkelis.
mustanikki

Re: Perhe sux, näköjään

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

Keikaus kirjoitti:Kirjoita äidillesi ja miksei muillekin perheenjäsenille kirje.
Idea, jota ajattelin itsekin, mutta kompstuin taas lähtökohtaan: eli miten osoittaa äidille kohteliaasti se, että hänen tulisi vähän katsoa peiliin, ja valita kummassa joukkueessa pelaa.

Muuten hän on loistava ihminen! Sosiaalinen ja mukava, ei omasta mielestäni ollenkaan vanhanaikainen eikä rasittavaa seuraa.

Yrittääkö hän päteä saamalla meidät näyttämään typeriltä?
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Perhe sux, näköjään

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Se on tämä vanha totuus, että äiti tietää parhaiten. Näinhän se aina menee ja ennen pitkää jokainen joutuu valitettavasti toteamaan, että oikeassa oli. Koskee myös isää eli oikeassa olivat. Paska juttu, mutta c'est la vie.
Paras päivä ikinä.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Perhe sux, näköjään

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

mustanikki kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Kirjoita äidillesi ja miksei muillekin perheenjäsenille kirje.
Idea, jota ajattelin itsekin, mutta kompstuin taas lähtökohtaan: eli miten osoittaa äidille kohteliaasti se, että hänen tulisi vähän katsoa peiliin, ja valita kummassa joukkueessa pelaa.

Muuten hän on loistava ihminen! Sosiaalinen ja mukava, ei omasta mielestäni ollenkaan vanhanaikainen eikä rasittavaa seuraa.

Yrittääkö hän päteä saamalla meidät näyttämään typeriltä?
Tuohan on nimenomaan hyvä juttu, että hänestä löytyy hyviäkin puolia, mainitset nekin tietenkin, siis jos olet sitä mieltä. Eiköhän se osoita, että osaat tarkastella asioita monelta kantilta etkä vain kaivele niitä negatiivisia asioita hänestä.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Perhe sux, näköjään

Viesti Kirjoittaja martza »

mustanikki kirjoitti:
Näin kahden murkkuikäisen lapsen isänä voin sanoa, että vanhempana olo on hyvin vastuullista ja välillä vaikeaakin. Kukaan ei ole täydellinen, ei edes vanhemmat, jotka saattavat osoittaa ehkä rakkauttaan omia lapsiaan kohtaan välillä "hiukkasen" väärällä tavalla. Isän/äidin rakkaus omia lapsiaan kohtaan on aina rakkaus, jota ei voi verrata rakkauteen puolisoaan tai kumppaniaan kohtaan.
Uskon, että vaikka äitisi on käyttäyntyt tuolla tapaa, se ei hänen rakkauttaan omia lapsiaan kohtaan mitenkään vähennä. Rakkauteen kuuluu myös se, että vanhemmat voivat moralisoida, vahtia ja ehkä kritisoidakkin omia lapsiaan ja totta kai, tämä itää toimia myös päinvastaiseen suuntaa korrektisti. Paras keino ehkä on, että yrittää vaan sinnikkäästi jutella näistä ongelmistasi äitisi kanssa. Luulen, että hän tietää omat virheensä ja heikkoutensa, mutta hänen on vain vaikea myöntää sitä sinulle.

Tsemppiä ja uskalla näyttää tunteesi häntä kohtaan niin luulen, että avoimmuudella asiat selviävät parhaiten.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Perhe sux, näköjään

Viesti Kirjoittaja Ann »

mustanikki kirjoitti: Nyt olen välikädessä.
Tervetuloa. Tämä se vasta paska paikka onkin. Pitää vain oppia sulkemaan puhelimensa ja paeta yksinäisille vuorille, ei sitä muuten kestä selvinpäin.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Vastaa Viestiin