Uniongelmia

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
safi

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja safi »

ninnithequeen kirjoitti:Mä luulen Safi, ettei sua naurattais muitten ongelmat, jos kärsisit samasta vaivasta itsekin...
En kyllä missään vaiheessa naureskellut täällä, tokihan ymmärrän että on aika vittumaista pyöriä sängyssä ja odotella nukkumattia.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

safi kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Mä luulen Safi, ettei sua naurattais muitten ongelmat, jos kärsisit samasta vaivasta itsekin...
En kyllä missään vaiheessa naureskellut täällä, tokihan ymmärrän että on aika vittumaista pyöriä sängyssä ja odotella nukkumattia.
Safi, Dr. Phil puhuu kauttasi! Monet ihmiset kaunistelevat ja ymmärtävät, mutta sinä vaadit muutosta. Hyvä sekin!
Kikkelis kokkelis.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

silsis kirjoitti: huoneen tuuletus auttaa
Todellakin! Mikään ei ahista nii paljoo ku nukkuu kuumassa, tunkkasessa, hikisessä mestassa...
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Sheetlord

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

Omalla kohdalla tärkeimmät valvottajat ovat:
- liikunnan puute
- jos seuraavana päivänä on luvassa jotain Erityistä [häät, erikoisempi sukellus tai julkinen esiintyminen]
- täysikuu

Aika usein valvottu kausi on liittynyt siihen, että alitajunta vatvoo joko työhön tai ihmissuhteisiin liittyviä issueita. Selvittämättömien asioiden selvittämisen jälkeen uni on yleensä maistunut normaalisti.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Ann »

Kyllä niihin uniongelmiin auttaa kummasti päiväunien poisjättäminen ja asiallinen päivärytmi. Toimi ainakin Keijo-Annikilla.
Rotan aivot valtasivat pääni.
CandyMan

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

safi kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Mä luulen Safi, ettei sua naurattais muitten ongelmat, jos kärsisit samasta vaivasta itsekin...
En kyllä missään vaiheessa naureskellut täällä, tokihan ymmärrän että on aika vittumaista pyöriä sängyssä ja odotella sinkkumattia.
No juu just. On teilläkin kahdella (uni)ongelmat.

En osaa sanoa onko minulla uniongelmia, arkisin unet tuppaavat edelleen jäämään 5-6 h per yö, viikonloppuisin 6-8h. Mutta sen ajan nukun ainakin yksinäni suht sikeästi, enkä ainakaan tietoisesti kärsi vakavasta univajeesta.

Suurempi tai "suurempi" ongelma on edelleen univaikeudet jos samassa sängyssä nukkuu joku toinenkin. Ei minusta vain ole nukkumaan toisen kanssa sylikkäin, piste. Pitää olla tosi iso sänky ja mielellään millin rako niiden välissä. Ja sitten kun vihdoinkin pystyin nukkumaan yhden viekussa ilman mitään ongelmia, se ei yllättäen pystynytkään mun vaan oli yön aikana mennyt sohvalle nukkumaan, heh heh.

Omalla kohdallani unettomuuteen auttaa siis toisen dumppaaminen ulos ovesta tai ikkunasta. Kannattaa kokeilla. EDIT: Niin ja todellakin vasta seksin jälkeen eikä sitä ennen tai sen aikana. Seksi ramaisee mukavasti.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Ann »

CandyMan kirjoitti:Pitää olla tosi iso sänky ja mielellään millin rako
Aikamoinen aikapoika!

Kuuma suihku ja sitten suoraan viileäksi tuuletettuun makkariin.
Rotan aivot valtasivat pääni.
ninnithequeen

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Viime yönä sain nukuttua ruhtinaalliset 6,5 tuntia, ja heräsinkin vain kerran. Jei!
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Elppis »

ninnithequeen kirjoitti:Viime yönä sain nukuttua ruhtinaalliset 6,5 tuntia, ja heräsinkin vain kerran. Jei!
Yritä nousta joka aamu viimeistään klo 8, oli muut hereillä tai ei (arkisin ainakin). Mene nukkumaan klo 23 aikoihin. Ei mitään torkkuja, normaalit päivän rutiinit + illalla rento kävelylenkki. Toi on mun mielestä normaalirytmi.

Ninni, sä menet nukkumaan joskus 00-02 aikoihin ja heräät 9-10 aikoihin, eli samoin kun mun iltavuoron unirytmi = ihan sairaan rasittavaa. Pitäis yrittää herätä aikaisin ja mennä nukkumaan ajoissa, silloin saa ne parhaimmat unet. Sen sijaan että katsoisit tv:tä, kuuntele vaikka musiikkia (korvalappustereot/walkman tmv.) ja lue kirjaa. Sama, katsooko mies töllöä vai ei.
The great club outshines the individual, always and forever.
Enttu

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Enttu »

unirytmi perseellään 02-03 säännöllisesti tällä vkolla nukkumaan ...
herään hitaasti aamulla vasta 10-11 aikaan aamusta,kaikki vituttaa,
kyllästyttää,ärsyttää,elämä polkee paikallaan ja mä sen mukana
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Clay »

Kun uni ei tule. Tai kun uni on pätkittäistä. On se sen merkki. Että nukkuu liikaa. Jos elämässä ei ole parempaa tekemistä. Kuin nukkuminen. Suosittelen kehittämään mielikuvitusta. Itse olen rytmin kannalta jälleen kerran hieman ongelmallisessa tilanteessa. Kun alkaa väsymys väistymään juurikin näihin aikoihin. Ja ajatustoiminta vilkastuu. Ja tulee erilaisia haluja. Alkaa miettimään. Että voisihan sitä valvoa vielä toisenkin vuorokauden. Mutta muistakaa lapsukaiset. Nukkuminen on hukkaan heitettyä aikaa.
Nyt penikseni on fantastinen!
segma

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja segma »

On se kumma, että illalla kun PITÄISI nukahtaa, ei ole unesta tietoakaan vaan entistä ahdistavammat ajatuspiirileikit pyörivät päässä kunnes huomaa tärisevänsä katatonisena sängyssä uskaltamatta tehdä mitään. Ja sitten päivällä kun tulee yliopistolta, nukahtaisi saman tien jos vain löisi maate.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Aloittajalle on annettu hyviä, käyttökelpoisia vinkkejä. Antakaa mullekin! Työ on pääasiassa yötyötä ja ennen nukuin kuin murmeli aamusta viiteen, jolloin kasasin itseni uuteen koitokseen. Vaan en nuku enää.

Muutamia kuukausia on lepo ollut näennäistä. Heräilen yötyön jälkeen puoliltapäivin eikä unta vain tule, vaikka huone on pimennetty, tulpat korvissa, puuro- tms. nälkää pitävä pieni aamiainen mahassa ja rakko tyhjä. Sitä vaan *pling*, havahtuu. Pää alkaa nostaa kierroksia ja uni loittoaa mitä kiivaammin sitä koittaa tavoittaa. Parin tunnin valvomisen jälkeen saan vielä hetken uinahdettua mutta lopputulos on vähän torso ja neiti työläinen räytyneen näköinen.

Myös rytminkääntö on lakannut onnistumasta. Jos vikan yön jälkeen nukun pitkään, valvon seuraavan yön. Jos nukun vain vähän, nukahdan aikaisin illalla (~ klo 19) ja herään parin tunnin päästä, valvon taas pari tuntia, nukahdan puoliltaöin, herään kolmelta. Enkä saa enää unta. Nukun kyllä loistavasti muutaman tunnin pätkissä mutta normaalisuoriutumiseen tarvitaan tuplat unitunteja. Vapaat tahtovatkin mennä vähän reisille eli pelkkään palautumiseen mutta enemmän riepoo työputken aikainen pakkovalvominen.

Ruokailujen pitäisi olla riittävän keveitä, liikun työmatkat joten rasitustakin löytyy ja muuten unitila on rauhoitettu paikka. En nyt saa kiinni mitä pitäisi korjata, mitä minä teen?! Paitsi tapan kaikki ensi yönä.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
Ihminen
Kitinän uhri
Viestit: 796
Liittynyt: 27.09.2006 10:41
Paikkakunta: Ihmislä

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Ihminen »

Mites se nyt sanottiin, jossain äsken.. Ihmiset menevät nukkumaan liian myöhään (tv:n katselu mm.) ja kuitenkin joutuvat heräämään töihin ja yöuni jää liian vähälle, alle 7 h. Aivo kaipaa säännöllistä rytmiä vielä lisäksi, muuten ei uni piristä riittävästi. Ja ne liikunnat jne.
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan

«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Melnais kirjoitti:Työ on pääasiassa yötyötä ja ennen nukuin kuin murmeli aamusta viiteen, jolloin kasasin itseni uuteen koitokseen. Vaan en nuku enää.
Oisko tuossa ikä, joka alkkaa tehä tehtäväänsä? Nuorena jaksaa kuulemma paremmin.

Toisaalta, yötyössä sitä univelkaa kertyy herkästi, joten paras keino tasottaa ittensä ja rytminsä on pitää kunnon lomaa, viikko tai kaksi ja nukkua ja levätä ja pistää rytmi ihan järjestykseen.
Toisaalta, kaikille ei vain yksinkertaisesti yötyö sovi.
Jotkut yököt käyttää kuulemma ihan unitroppejakin, mutta itse olen henk.koht. sitä mieltä, että jos työn takia pitää erikseen unipillereitä nauttia, voi kyseenalaistaa, miksi tekee kyseistsä työtä...

Onko sun mahollista vaihtaa joksikin aikaan pelkkään päivävuoroon? Näin meillä tehtiin, kun yökön rytmit alko kunnolla prakaamaan ja alko likka olla niin väsynyt lopulta, että ei jaksanut paljoa muuta kuin itkeä. Tuo on vaarallista hommaa psyykkeelle, kun kovasti joutuu päivärytmejä muokkailemaan. Pelkkä yötyö ei mielestäni ole vielä ihan niin paha, ku mitä kolmivuorotyö, jota ak harrastaa...
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Melnais »

mustaenkeli kirjoitti:
Melnais kirjoitti:Työ on pääasiassa yötyötä ja ennen nukuin kuin murmeli aamusta viiteen, jolloin kasasin itseni uuteen koitokseen. Vaan en nuku enää.
Oisko tuossa ikä, joka alkkaa tehä tehtäväänsä? Nuorena jaksaa kuulemma paremmin.
Älä herjaa! Nuoruuteni ei voi olla vielä ohi?!

Alan kallistua sen yleisimmän syyn, stressin, kannalle. Sen vain tuntee ettei tuo työpaikka tee itselle hyvää. Liian paljon henkilökohtaisuuksia ja jännitteitä, hyssyttelyä ja varomista. No, suunnitelmat jatkosta ovat olemassa ja työskentelen jatkuvasti niiden suuntaisesti. Poispääsyä odotellessa olen työllistänyt itseäni mielekkäämmillä projekteilla ja koittanut työvuorojen ajan keskittyä vain työntekoon tai omiin juttuihin osaston kuohunnan sijaan.

Päiväpainotteista työtä kestän vielä huonommin, viime keväänä tuli verenpaineen laskuja ja rytmihäiriöitä useita kertoja viikossa. Oireet helpottivat kun sai siirryttyä yön rauhaan.

Taidan saada tämän ratkaistua itse, työuupumusta torjuu parhaiten pitämällä itsestään hyvää huolta ja keskittymällä olennaiseen vain yksi päivä kerrallaan.

Sitten vielä yksi öihin liittyvä seikka joka menisi vitutusketjuunkin. Valvon toisen sh:n parina ja muut pääasiassa öitä tekevät nukkuvat työvuoroissa mahdollisuuksien mukaan 1-5 tuntia. Eikä mitään koiranunta vaan täysin tolkku poissa, jolloin valvontavastuu siirtyy minulle. Vituttaa aivan suunnattomasti! Sitten vielä kantavat sädekehää kun päivällä ovat niiiin aktiivisia ja aikaansaavia, heräävätkin ennen puoltapäivää. Vittu heräsin minäkin jos nukkuisin työajat! Lehmät!

Aikuiset ihmiset päättävät itse kuinka työaikansa käyttävät, joten nukkumiseen sinällään en puutu. Olen vain alkanut kysellä tyhmiä mitä mitättömimmistä kollegoiden potilaisiin liittyvistä asioista, ihan vain katkaistakseni tuon unen, joka sysää vastuun muille. Ilkeää kyllä mutta kestän huonosti sluibailua.
Elämä kantaa, jos sen antaa
ninnithequeen

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Yllättävän hyvin saanut nukuttua viime aikoina. Kerran yössä vaan herännyt, ja saanut heti unenpäästä uudestaan kiinni.
En kyllä stressaakaan tällä hetkellä mistään.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Melnais kirjoitti:Valvon toisen sh:n parina ja muut pääasiassa öitä tekevät nukkuvat työvuoroissa mahdollisuuksien mukaan 1-5 tuntia. Eikä mitään koiranunta vaan täysin tolkku poissa, jolloin valvontavastuu siirtyy minulle. Vituttaa aivan suunnattomasti!
Vituttaisi minuakin moinen! Etenkin, jos se olisin kokoajan minä, joka kantaisi koko hela hoidosta vastuun työparin vain vetäessä sikeitä. Muistan Hesperiassa ainakin yököillä olleen sellaisen käytännön, että toinen hoitsusta nukku alkuyön ja toinen loppuyön, ellei osastolla mitää kummosempaa hässäkkää (eli kunhan potilailla vain oli hyvä lääkitys...).
Tuossa tilanteessasi itse vihjaisisin pomolle, että mitäköhän järkeä täällä osastolla on pitää öisin kahta hoitsua, jos yhdelläkin pärjää niin hyvin, että toinen voi rauhassa nukkua työaikansa... Käsitykseni mukaan harvempaan työsopimuksen toimenkuvaan kuuluu nukkuminen työajalla. Voin toki olla väärässäkin. Eriarvoisuuteen ei pidä alistua.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Vastaa Viestiin