Riittämätön ihminen

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Pakko kitistä aiheesta jonnekin kun tuntuu taas tähän hätään ahistavan niin ettei mitään järkeä.

Mistähän tätä lähtis purkamaan. Mun elämä ja pään sisältö on yksi helvetin iso kaaos ja sekamelska, miljoona asiaa pyörii mielessä eikä mihinkään niihin saa tolkkua. Koko ajan sellainen olo että ei ole tehnyt tarpeeksi, on tehnyt huonosti, mihinkään ei ehdi. Yöt näkee töistä unta ja uni ei todellakaan virkistä vaan on alkuyöstä levotonta ja katkonaista ja aamuyöstä kooman omaista. Töitä on ihan tehtäväksi asti ja kun on samalle päivälle keskimäärin 8 tunninpitoa niin viimeisten kohdalla on viimeistään semmoinen olo ettei keskittyminen riitä. Sitten voikin useamman tunnin murehtia kun on pitänyt huonon tunnin eivätkä asiakkaat ole saaneet rahoilleen vastinetta. Kärsivällisyys on kyllä ihan kaput ja oppilaiden ei paljon kestä kämmäillä.

Tuskastuttaa. Kaikki tekeminen. Oman hevosen kanssa ei onnistu ja vaikka mitä yrittää niin pieleenhän se menee ja saa sitäkin hävetä jos on kisoissa erehtynyt käymään.

Ukko tekee raksalla töitä kuin pieni eläin ja minäkin yritän siellä kaikki liikenevät hetket olla mutta paljon vähemmän teen kuin se. Eihän se ole reilua, se rakentaa yksin meille taloa. Ja talliakin vain minun takia.

Tiedän että pitäis jostain hellittää ja oon töistä jonain päivinä vähentänytkin tunteja niin ehtii jotain asioitakin hoitaa vaan niitäkin tulee koko ajan lisää. Ja huono omatunto siitä että nekin tunnit olisi minun pitänyt pitää ja olishan siitä tienannutkin kun noita rahareikiä on enemmän kuin tarpeeksi ja velkaakin jos kuin vitusti. Yksityistuntejakin olis kiva pitää ja niistä tienaa hyvin vaan kun en löydä sopivaa rakoa niille ja oon muutaman joutunut perumaankin kun minuuttiaikatauluun on tullut yllättävää menoa joka on pakko hoitaa.

Ärsyttää kun tuntuu että koko ajan pitää joltain olla jotain pyytämässä anteeksi ja sata asiaa on muistamatta ja hoitamatta. Ja mietin kuinka ihmiset ovat minuun pettyneitä kun en kykene täyttämään velvollisuuksiani.

Osa tästä on varmasti kuviteltua ja suuri osa varmasti totta, mutta vaikka kuinka tolkuttaa itselleen on tosi vaikea olla ottamatta ressiä asioista jotka jo tietää turhaksi. Helpottaakohan tämä jossain vaiheessa? Vai onko tämä mun elämää nyt eläkeikään saakka?
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Tix

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Tix »

Georgina kirjoitti:Osa tästä on varmasti kuviteltua ja suuri osa varmasti totta, mutta vaikka kuinka tolkuttaa itselleen on tosi vaikea olla ottamatta ressiä asioista jotka jo tietää turhaksi. Helpottaakohan tämä jossain vaiheessa? Vai onko tämä mun elämää nyt eläkeikään saakka?
Helpottaa. Erityisesti siinä vaiheessa, kun tajuaa, että ei VOI tehdä enempää kuin parhaansa ja sen minkä ehtii ja jaksaa. Vaikka se olisi vähemmän kuin itse tai joku muu odottaa, se on silti 100% suoritus. Itseään ei pidä koskaan verrata muihin ja omia odotuksiakin voi rukata kun vain tiedostaa sen, että viikossa on 24/7 tuntia, ja niihin pitää mahtua velvollisuuksien lisäksi myös lepoa, ruokaa, huveja ja muuta sellaista. Muutama pointti tekstistäsi:

1. Ei varmasti ole eläkeikään asti. Talon rakentaminen päättyy kun se valmistuu ja vähenee jo ennen sitä. Älä tunne huonoa omaatuntoa tallista. Miehesi tekee sitä varmasti siksi että välittää sinusta ja osoittaa sitä niin. Sinä voit osoittaa sitä tekemällä jotain muuta, mistä hän pitää. Uskoisin että keksit tapoja ;)

2. Velkaa on usein nuorena paljon. Vanhana ei välttämättä ole lainkaan, se vähenee itsekseen ihan normaalityöskentelyllä. Ja mitä sitten jos onkin, se meinaa vain pienempää perintöä perillisille. Älä siitä stressaa. Elämä ei ole rahaa vaan raha elämistä varten.

3. Unohda kilpailut, jos et nauti niistä ja tuntuvat vain rasitteelta. Keskity tekemään vapaa-aikanasi asioita joista nautit, älä pyri väkisin suorittamaan vaan tee parhaasi ja nauti niistäkin hetkistä, kun harrastus ei tunnu menevän eteenpäin - olet sentään tekemässä jotain mistä pidät, remember?

4. Jos oikeasti ahdistaa eikä tule uni, niin hae apua siihen. Esim. nukahtamislääke voi auttaa jo sillä että niitä on pöytälaatikossa. Tietää, että saa unen jos on tarve, niin ei stressaa unen saamisesta - ja vot, nukahtaakin ilman nappia. Väsyneestä ihmisestä kaikki kurja on aina monin verroin kurjempaa ja kaikki kiva paljon vähemmän kivaa.

Näin täysin ulkopuolisin silmin tuntematta sinua.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Kiitos. On jotenkin helpompi hahmottaa asioita ja nähdä niiden suhteellisuus kun ajatuksia saa pallotella muuallakin kuin omien korviensa välissä.
Tix kirjoitti: Älä tunne huonoa omaatuntoa tallista. Miehesi tekee sitä varmasti siksi että välittää sinusta ja osoittaa sitä niin. Sinä voit osoittaa sitä tekemällä jotain muuta, mistä hän pitää. Uskoisin että keksit tapoja ;)
Tää on älyttömän kiva ajatus. Niin se varmaan pohjimmiltaan on vaikka sitäkin nyt väsyttää. Ja olen mä koittanut oman osani tehdä niissä jutuissa mitä pystyn ja pitää kodin ja ruokapolitiikan kunnossa että sillä olis kiva tulla kotiin rentoutumaan, en vaan osaa oikein arvostaa sitä omaa panosta samalle tasolle kuin talon rakennus.
Tix kirjoitti:2. Velkaa on usein nuorena paljon. Vanhana ei välttämättä ole lainkaan, se vähenee itsekseen ihan normaalityöskentelyllä. Ja mitä sitten jos onkin, se meinaa vain pienempää perintöä perillisille. Älä siitä stressaa. Elämä ei ole rahaa vaan raha elämistä varten.
Niin... Hmm. Totta. Ehkä se ei haittaa että sitä velkaa on. Nyt se vaan tuntuu sellaisena taakkana koko ajan omassa niskassa.
Tix kirjoitti:3. Unohda kilpailut, jos et nauti niistä ja tuntuvat vain rasitteelta. Keskity tekemään vapaa-aikanasi asioita joista nautit, älä pyri väkisin suorittamaan vaan tee parhaasi ja nauti niistäkin hetkistä, kun harrastus ei tunnu menevän eteenpäin - olet sentään tekemässä jotain mistä pidät, remember?
Tää on hankala. Mä oikeasti pidän siitä kilpailemisestakin ja haluan siinä kunnianhimoani toteuttaa mutta kun ne omat oppilaat (varsinkin aikuiset) tillottaa siellä kentän laidalla katsomassa. Toissaviikolla yksi meillä ennen ratsastanut kävi jotain väliajalla naljailemassakin mun suorituksesta. Mä koen että epäonnistuminen laskee mun auktoriteettiani ja ammattitaitoani niiden silmissä. En edes oikeasti tiedä ajatteleeko ne niin enkä todellakaan aio kysyä.

Mutta aika mukavia pointteja kyllä :]
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
ninnithequeen

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Elä tyttöhyvä polta itteäs loppuun.

Etkö voisi vähentää edes hetkeksi vähän töitäsi, tai pitää ihan kunnon lomaa? Meneehän pollesikin laitumelle lomailemaan nyt kesällä, eikö? Ota itsekin vähän iisimmin, vaikka arvaan kyllä että sun alalla kesä on aika hektistä aikaa (leirejä?)

Älä ressaa siitä kämpästä, miehesi varmasti ymmärtää, että sinulla on rankka työsi etkä ehdi mitenkään osallistua niin paljon hän siihen projektiin.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

ninnithequeen kirjoitti: Etkö voisi vähentää edes hetkeksi vähän töitäsi, tai pitää ihan kunnon lomaa? Meneehän pollesikin laitumelle lomailemaan nyt kesällä, eikö? Ota itsekin vähän iisimmin, vaikka arvaan kyllä että sun alalla kesä on aika hektistä aikaa (leirejä?)
Joo, ei pysty nyt vähentään, heinäkuun lopussa loppuu leirit sitten 3 viikkoa lomaa. (tulee talopaketti) Noi leirit kai ne ahistaakin kun saa kuunnella muksujen huutoa päivät pitkät. Huomenna hepo laitsalle ja ajattelin sen kyllä antaa viikon vain olla, vaan sitten on jatkettava hommia kun kisakausi on kuumimmillaan. Ja tähän mä oon tähdännyt, ihan luovuttamista jos en tänä kesänä nyt kisaa!
ninnithequeen kirjoitti:Älä ressaa siitä kämpästä, miehesi varmasti ymmärtää, että sinulla on rankka työsi etkä ehdi mitenkään osallistua niin paljon hän siihen projektiin.
Niin... Tästä mulla just on huono omatunto kun se on omista autoprojekteistaan tinkinyt tämän takia. Mutta kai auto on helpompi jättää talliin seisomaan kuin hevonen.

Kiitos ajatuksista, alkaa syke putoamaan jo pikkuhiljaa alle satasen.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Deleted-432

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Deleted-432 »

Minun strategia tai taktiikka tuollaisiin , kun demonit tai siis Kitinäläiset vainoavat yöllä.. on miettiä HALUANKO että minuun SATTUU.. sama kuin päänsärky tai luunmurtuma.

No EN HALUA. Eikä se hyödytä mitään tai ketään, että koen kipua. En halua kipua, en kenenkään vaatimuksestakaan. Sitten vaan eteenpäin ja unta palloon.
Sheetlord

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

Kuulostais vähän siltä, että sä kuulut ihmisiin joita vaivaa ylikehittynyt velvollisuudentunto. Se nyt on ihan selvä, että rakentaminen on raskasta ainakin leipätyön ohessa. Siihen kun lisätään vaativa ja aikaavievä työ ja mahdollisesti siihen liittyvää kilpailutoimintaa tms, on ihan selvää että loppuunpalaminen on realistinen uhkakuva.

Sinuna istuisin alas ja kirjoittaisin paperille, mitä haluat lähivuosina elämässäsi oikeasti saavuttaa. Sen jälkeen arvioit, mitä tekemisiä ne vaativat. Jos tekemisiä on enemmän kuin resursseja, joudut luopumaan jostain tai ainakin lykkäämään sitä.

Ihminen ei ole tarkoitettu koneeksi. Joskus on ihan hyvä sallia itselleen joutenoloakin, mikäli siihen suinkin on mahdollisuus.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Rapanhapakko kirjoitti:Minun strategia tai taktiikka tuollaisiin , kun demonit tai siis Kitinäläiset vainoavat yöllä.. on miettiä HALUANKO että minuun SATTUU.. sama kuin päänsärky tai luunmurtuma.

No EN HALUA. Eikä se hyödytä mitään tai ketään, että koen kipua. En halua kipua, en kenenkään vaatimuksestakaan. Sitten vaan eteenpäin ja unta palloon.
Juup. Mä oon koittanut tätä järkeilyä harrastaa kun työasiat jää pyörimään päähän illalla. Eli yritän päättää että nyt en mieti näitä, koska en voi ongelmalle ihan mitään illalla sängyssä. Mutta se on tosi hankalaa, heti kun alkaa olla unen rajamailla ja ei niin tarkkana niin BUM! Sieltä ne hyökkää taas päähän ja huomaa olevansa päässään hankalassa työtilanteessa. Töiden huolellinen organisointi jo edellisenä päivänä tuo apua tähän asiaan kylläkin hieman, oon joskus puoliltaöin väsännyt seuraavan päivän hevosten jakoa ja tuntisuunnitelmia että saan nukuttua.

Oikeastaan nuo kilpailu, rakennus ja muut vapaa ajan asiat on helpompi järkeillä päästään pois. Ehkä nyt on hieman helpottanut kun 'puhuin' asiasta täällä ja työnantajan kanssa myös. Ei ole niin huono omatunto. Yksityistuntejakin peruin tältä viikolta kaksi, mutta kai ne ihmiset ymmärtää tilanteen. Harmittaa vaan kun menin talvella lupailemaan että mulla on enemmän aikaa kesällä, silloin tosin kesän suunniteltu työmäärä päätyössä oli vähän eri lukemissa.
Sheetlord kirjoitti:Kuulostais vähän siltä, että sä kuulut ihmisiin joita vaivaa ylikehittynyt velvollisuudentunto.
No joo. Mä tiedostan tän. Ja tavan ottaa ressiä ihan turhista jutuista. Mun äiti oli just samanlainen ja mä vuosikaudet mietin että ei ristus musta ainakaan tule tuollaista, miten se jaksaa ja viitsii. Ja lähes samanlainen hermokimppu taidan olla loppujen lopuksi. :apuva:
Sheetlord kirjoitti:Se nyt on ihan selvä, että rakentaminen on raskasta ainakin leipätyön ohessa. Siihen kun lisätään vaativa ja aikaavievä työ ja mahdollisesti siihen liittyvää kilpailutoimintaa tms, on ihan selvää että loppuunpalaminen on realistinen uhkakuva.
No en mä sitä rakentamista ole itse asiassa kauhean raskaana kokenut, enemmänkin sen ajanpuutteen siihen liittyen ja huonon omatunnon. Ja toki hermoilen sitä meidän vastaavaa mestaria jonka kanssa meillä on ongelmia ja jota me ei voida irtisanoa. Tuokin huono omatunto ehkä hieman helpotti ainakin tällä viikolla kun kysyin miehekkeeltä ihan suoraan että menenkö sunnuntaina töihin, palkka on tämä, vai tulenko sun kans raksalle onko meillä siellä joku homma vaiheessa? Käski töihin, ehkä siitä on parempi kun mä en ole siellä raksalla sen jaloissa pyörimässä ;)

Miten ihmisen loppuunpalaminen ilmenee?
Sheetlord kirjoitti:Sinuna istuisin alas ja kirjoittaisin paperille, mitä haluat lähivuosina elämässäsi oikeasti saavuttaa. Sen jälkeen arvioit, mitä tekemisiä ne vaativat. Jos tekemisiä on enemmän kuin resursseja, joudut luopumaan jostain tai ainakin lykkäämään sitä.
Juup. Oon miettinyt tätä. Ehkä mä en ole tarpeeksi ahtaalla vielä kun en ole valmis mistään tinkimään.

Haluan saavuttaa:
1. Oman kodin
2. Kilpailumenestystä ja kehittymistä harrastuksessani
3. Taloudellisen tasapainon

ja nää vois olla missä järjestyksessä tahansa, en osaa laittaa niitä tärkeysjärjestykseen. Pöljäke. Kai jossain vaiheessa oppii jaksamaan tai tinkimään jostain. Toisaalta, tuo oma koti omasta mielestäni vähän edesauttaa noita kahta muuta.
Sheetlord kirjoitti:Ihminen ei ole tarkoitettu koneeksi. Joskus on ihan hyvä sallia itselleen joutenoloakin, mikäli siihen suinkin on mahdollisuus.
Totta. Toisaalta mä saan suurta nautintoa siitä tehokkaasta olosta että suoritan tehtäviä täsmällisesti kuin kone ja olen päivän aikana saanut paljon aikaiseksi ja organisoiduksi. Mutta torstaina mulla piti olla vapaapäivä ja menin käymään töissä muissa asioissa. Siellä tarvittiin apua. Koska mun ei ollut pakko, oli musta ihan kivaa tarjoutua töihin ja teinkin loppujen lopuksi täyden työpäivän. Eikä harmittanut yhtään, oli kivaa ja tulot kasvaa. Mua niin helpottais kun saisin kaikki muut paitsi asuntovelan pois, ois jotenkin selkeämpää.

Tuo epäonnistuminen kisoissa oppilaiden silmissä harmittaa edelleen. Tosin ne olivat kaikki tunneilla tälläkin viikolla ja olivat tyytyväisiä tuntiinsa kuten yleensäkin eivätkä osoittaneet sormella ja nauraneet. Ihan oikeasti jotain tällaista mä pahimmillaan unissa ajattelen, helvetin typerää. Ja loppujen lopuksi, mä taidan kuvitella itseni vähän liian tärkeäksi, tuskin ne jumalauta mun tekemisiä noin tarkkaan kelailee. Ja jospa ne tajuais että opetus ja kilpailumenestys on kaksi eri asiaa. Ja perkele, vaikkei tajuaiskaan, mun tulo ole siitä suoraan kiinni. (mutta mainemainemaine!)

Joo, onneksi ollaan shrinkki osastolla. Oikein kunnon oksennus pään sisältä jälleen.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja huima »

Loppuunpalaminen tai sen uhka ilmenee esimerkiksi niin että stressaat kaikesta, et saa mitään aikaiseksi ja seinät kaatuvat päälle. Loppuunpalaminen eli työuupumus kun loppupeleissä on pitkittynyttä stressiä.

Sheetlordin ajatukset pidemmän aikavälin fokuksen löytämisestä on hyvä. Pitää hyväksyä maailman epätäydellisyys ja se että vain tietyt asiat ovat oleellisia niiden pitkän aikavälin tavoitteiden saavuttamiseksi. Kaikkeen oma energia ei riitä, joten siitä ei voi murehtia.

Joskus helpottaa lukea maailmanhistorian elämänkokemuksia suurista johtajista ja niistä pienistä stresseistä, joiden kanssa vaikka sotilaskenraalit ovat joutuneet painimaan. Se pistää hieman perspektiiviin asioita.

Toisinaan taas sitten erilaiset metodiikat suunnittelun ja organisoinnin avuksi auttavat asiaa. Omalla kohdallani ketterät suunnittelumenetelmät saivat aikaan ison muutoksen, sillä jouduin käsittelemään mitkä asiat miljoonista jutuista olivat oikeasti tärkeitä ja arvioimaan aina tilantedien muuttuessa mitkä jutut ovat tällä hetkellä tärkeitä.

Joskus auttaa se, että näissä isoissa asiossa tekee itselleen edistymisen näkyväksi. Kotona johonkin kohtaan näkyväksi missä menee näissä isoissa tavoitteissaan ja mitkä ovat ne seuraavat isot hommat niissä.

Et ole todellakaan yksin näiden asioiden kanssa, vaan samanlaisia asioita pohtivat myös lähestulkoon kaikki yrittäjät, rakentajat ja yrityksien vetäjät. Kun maailma ja oma elämä on riittävän monimutkaista sellaisenaan, on hankalaa osata pitää katsetta ylhäällä ja katsoa eteenpäin.

Toisinsanoen ihmiskunta alkaa jo oppimaan näitä asioita, ja on monenlaisia asioita joista voit lukea ja kokeilla kuinka ne voisivat sopia itsellesi. Psykologit myös osaavat auttaa näissä asioissa ja ennenkaikkea pystyvät auttamaan sinua käsittelemään näitä asioita niin, että löydät omat tapasi selvitä ja tehdä hommat hyvin.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Jännä miten tunnetilat menee laidasta toiseen. Mihinhän sekin liittyy että voi vaikka saman kuukauden aikana (helvetti saman viikonkin aikana) tuntea aivan ylitsepaisuvaa ahdistusta ja yht'äkkiä huomaa olevansakin elämässään aika onnellinen? Sitä kestää aikansa kunnes taas ihan mitättömältä tuntuva juttu suistaa siihen ahdistukseen.

Dooh, nyt ei isommin hätiä menossa on onnellisen ihmisen kausi. 8)
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Ja nyt taas ei yhtään onnellisen ihmisen. Jostain syystä aina syksyllä tämä tuntuu pahimmalta. Töitä on taas ihan helvetisti, tosin niiden ansiosta tuo taloudellinen tasapaino alkaa löytyä. Hepo on sairaslomalta toipumassa joten kisajuttuja ei pääse miettimään, voi vaihtoehtoisesti olla huolissaan sen terveydestä ja siitä kestääkö se mun käyttöä. Irtisanouduttuani irti nykyisestä työpaikasta oon potenut aiheesta huonoa omaatuntoa, joskin oon iloinen että pääsen uuteen työhön jossa mulla on vähemmän vastuuta, säännöllisempi työaika ja tulot. Mutta asetankohan sille liian suuria odotuksia? Entä jos ressaan sitä yhtä paljon? Entä jos valintani vaihtaa työtä on väärä? Ja miten vitussa onnistun vielä kuukaudeksi motivoitumaan opettamiseen ja olemaan iloinen ja kärsivällinen nyt kun tiedän että mun ei tarvi tehdä niin enää kauaa? Tiedän olevani paska tyttöystävä ja edelleen miehen harteilla on aivan liian suuri osa rakennusprojektista, se on stressaantunut aiheesta ja varmaan molemmat koemme saavamme liian vähän huomiota toisiltamme. Voi että mä kaipaan niin suutelua! ja aikaa olla kotona, tehdä joskus kotitöitä ja vaan olla.

Perkele, lähen duuniin nyt. Jos ei työn vaihtuessa ja talohomman edetessä lähe tämä olo helpottamaan niin vedän perkele itteni kiikkuun. No enkä vedä, mutta kuitenkin sitten on taas edessä uusia haasteita, aaargh!

ettekö te muut koe itseänne ikinä riittämättömäksi? Ettekö ole liian korvaamattomia työssänne niin että hommianne ei voi vaan tehdä kukaan muu vaan teidän on ne tehtävä oli niitä kuinka paljon hyvänsä?
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
BettyB.

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Georgina kirjoitti:Ettekö ole liian korvaamattomia työssänne niin että hommianne ei voi vaan tehdä kukaan muu vaan teidän on ne tehtävä oli niitä kuinka paljon hyvänsä?
Kukaan ei ole korvaamaton. Pyörät pyörii, vaikka yksi olisi joukosta hetken poissa, tai jos ei pyöri, ei vika ole sinussa. Aika narsistinen ajatusmaailma, jos rumasti sanotaan.
Opettele olemaan itsellesi armollisempi, ja kun sinulla on sitä omaa/parisuhdeaikaa edes hetki, käytä se tasan tarkkaan siihen. Ihan jo pelkkä puhelimen sulkeminen auttaa usein.

Kliseitä, tiedetään, mutta toimii.
Geetzu

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

^ Bettyä kompaten, täysin.

Ja tottakai jokainen kokee joskus olevansa riittämätön. Me jotkut päivittäin. Minä potkin itseäni persuksille nykyään jo tuplastikin päivässä, tuijottelen peiliin ja motkotan ja änisen; perkele ryhdistäydy, hommat toimii ja niin kauan ku toimii turha kurkotella sinne täydellisyyteen. Yritä nyt saatana johonkin tyytyä.

Revi sitä aikaa suuteluun, ota väkisin (aikaakin, köh) ja yritä nauttia kiireen keskellä. Ne hetket meinaan tekee siitä kaikesta muusta siedettävää, palkitsee niin, että jonkun aikaa onkin riittävä olo.

<3
ninnithequeen

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Geetzu kirjoitti:Revi sitä aikaa suuteluun, ota väkisin (aikaakin, köh) ja yritä nauttia kiireen keskellä.
Voi kettu kun tuo on hyvä neuvo, mutta kun molemmat saamarin äkäsiä töistään, muksukin vaan kitisee, niin kelles siinä äyskit ja tiuskit ellet sille omalle kumppanillesi. Ruoanlaittaminenkin kahdestaan on ihan mahdotonta, koska "sä kuorit noita perunoita ihan liikaa, tana". Ja toinen sitten siitäkin kiukustuu entisestään. Rupea nyt siinä halailemaan sitten? Siinä on väkisinottamiset aina välillä hiukan vähissä nuilla lapsettomillakin...
Geetzu

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

^ Sait sen kuulostamaan siltä, etteikö meillä kärsittäisi samasta. Kärsitään, usko pois. Ei vaan kärsitä niin paljoa kuin ennen, vaihdetaan vaihde tietoisesti toiseksi siinä vaiheessa kun jompi kumpi niin tajuaa tehdä. Viimeistään yleensä se, joka avaa kuivaruokakaapin, jossa iso lappu aika bold-fontilla "Pussatkaa paskimmalla hetkellä!".

Se on vaan työtä, työtä, päätöksiä ja työtä... ;)

(Täytyy kyl vissiin kopsata lappu myös esim. jääkaappiin, ei taidettu eilenkään kakkahetkellä käyttää sitä kuivapuolta.)
ninnithequeen

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

^En tarkoittanut, usko pois. Eiköhän se kaikilla ole sama, juuri noilla hetkillä se pussaaminen olis tärkeintä, mutta kun kiehuu mielessä ni koita siinä sitte :D
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

BettyB. kirjoitti: Kukaan ei ole korvaamaton. Pyörät pyörii, vaikka yksi olisi joukosta hetken poissa, tai jos ei pyöri, ei vika ole sinussa. Aika narsistinen ajatusmaailma, jos rumasti sanotaan.
Opettele olemaan itsellesi armollisempi, ja kun sinulla on sitä omaa/parisuhdeaikaa edes hetki, käytä se tasan tarkkaan siihen. Ihan jo pelkkä puhelimen sulkeminen auttaa usein.

Kliseitä, tiedetään, mutta toimii.
Niin, kai mä tiedän tuonkin vaan helpottaa kun sen sanoo joku ääneen. Mulla on vaan niin kauhean huono omatunto kun nykyinen työnantaja jää kieltämättä aika kusiseen tilanteeseen kun mä lähden. Ja tuota narsistista ajatusmaailmaa tukee kun nykyiset asiakkaat pyörii paljon sen mun opetuksen ympärillä. Toisaalta, aika harva niistä varmaan jää pois tai vaihtaa paikkaa vaikka mä lähdenkin. Ja nythän sinne saattaa mennä sellaisia asiakkaita jotka ei ole aikaisemmin käyneet koska ne ei pidä minusta.

Ja tuleva työnantaja kysyy koko ajan töihin kun sillä on liian vähän työvoimaa. Sekin on ihan loistotyyppi ja mun ystävä. Ja mä tiedän että jos en mene se joutuu tekemään ne kaikki itse ja sillä on ollut ihka oikea vapaapäivä jolloin se ei käy työpaikalla viimeksi joskus huhtikuussa. Toisaalta se on sen oma valinta alkaa yrittäjäksi... silti senkin jaksaminen huolestuttaa.

Se puhelin pitäis oikeasti varmaan opetella vaikka laittamaan äänettömälle. Eilen illallakin pomo soitti 22.30 melkein tunnin mittaisen puhelun ja purki mulle huoliaan. Ei kai siinä mitään, vaan kotona ois joskus kiva keskittyä omiin juttuihin, se soittaa illalla aika usein. Jos ei vastaiskaan, ehtii se ne sanoa seur. päivänäkin kai.

Mä sanoin miehelle että haluan suudella ja mulla on sitä ikävä! :h: Tilanne jo hieman helpotti ja lauantaina ehkä lähdetään käymään ihmisten ilmoilla sen saunaillan jälkeen jos saadaan jostain kuski kehiteltyä. Tänä aamuna oli jo paljon mukavampi ja tutumpi tunnelma kotona. Eilinen epätoivo helpotti pikku lepäilyllä ratsastuksen sijaan ja tältä paivältä peruuntui luojan kiitos 2 työkeikkaa, kiitos sateesta!!! Kyllä mä taas menen päivä kerrallaan kun en ajattele mikä megapäivä on lauantaina taas tulossa....

Mä tiedän Geetsu mitä sä tarkoitat tuolla eri vaihteelle vaihtamisella ja oon aika menestykseekkästi toteuttanutkin sitä tässä parisuhteessa kämmättyäni edellisessä. Joskus vaan tuntuu ettei jaksa eikä toista kiinnosta niinkuin ninnikin sanoi. Mutta jospa se helpottaisi tässä kun juteltiin aiheesta :]

Kiitos kun saan purkaa teille ahiksia!
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
BettyB.

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Georgina kirjoitti:Kiitos kun saan purkaa teille ahiksia!
Ei kestä, laitat vaan yyveellä osoittees, niin mun konsultointilasku tulee perässä ;)
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja aasi »

BettyB. kirjoitti:Ei kestä, laitat vaan yyveellä osoittees, niin mun konsultointilasku tulee perässä ;)
Pelkät kuvat perseestä ei sitten riitä välityspalkkioksi palstan käyttämisestä kaupalliseen toimintaan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
BettyB.

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

aasi kirjoitti:
BettyB. kirjoitti:Ei kestä, laitat vaan yyveellä osoittees, niin mun konsultointilasku tulee perässä ;)
Pelkät kuvat perseestä ei sitten riitä välityspalkkioksi palstan käyttämisestä kaupalliseen toimintaan.
Saat provikat?
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja BrianW »

BettyB. kirjoitti:
aasi kirjoitti:
BettyB. kirjoitti:Ei kestä, laitat vaan yyveellä osoittees, niin mun konsultointilasku tulee perässä ;)
Pelkät kuvat perseestä ei sitten riitä välityspalkkioksi palstan käyttämisestä kaupalliseen toimintaan.
Saat provikat?
Konsulttikolegana tulkitsen Aasia niin, että pelkät kuvat perseestä ei riitä, vaan tarvitaan ko tuotetta konkreettisemmassa muodossa. Esteettisenä ihmisenä kyllä ymmärrän hänen kiinnostuksensa tutustua ko asiaan ihan livenä.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja aasi »

BrianW kirjoitti:Konsulttikolegana tulkitsen Aasia niin, että pelkät kuvat perseestä ei riitä, vaan tarvitaan ko tuotetta konkreettisemmassa muodossa. Esteettisenä ihmisenä kyllä ymmärrän hänen kiinnostuksensa tutustua ko asiaan ihan livenä.
Nyt tiedän saavuttaneeni jotain, kun puheitani tulkitsee jo ulkopuolisetkin! En tunne itseäni ollenkaan riittämättömäksi.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

aasi kirjoitti: En tunne itseäni ollenkaan riittämättömäksi.
No mä tunnen jälleen kerran. Tällä kertaa väsymys on enemmän fyysistä eikä ole onneksi vienyt yöunia. Mun uudessa työssä tehdään sitten 9-10 tuntista työpäivää ilman ruokista. Painon putoaminen ja lihasmassan kasvu nyt on pelkkää positiivista vaan kun ei tätäkään jaksa! Pitääkö mun heittää tämä hevosalalla työskentely helvettiin, kuulostaa että muilla aloilla mennään yleensä ihan työaikojen mukaan ja jos ei mennä niin saadaan ylityökorvauksia. Yritin miehen kanssa jutella aiheesta, ei se oikein tajua. Ja saatiin ekaa kertaa koko suhteessa riita aikaiseksi kun mä en ole sen mielestä tarpeeksi rakentamassa ja se on mun mielestä liikaa. Ja jos mä vaihdan alaa niin mitä järkevää mä saan ilman koulutusta? Ja viihdynkö mä siinäkään? Ja taas jätän työnantajan pulaan! (tosin se edellinen jonka jätin pulaan on selvinnyt ihan hyvin ja se joka on mun tilalla on varmaan monessa mielessä vielä parempi...)

Voi vittu että voi ihmisellä taas ahistaa ja väsyttää. Mulla on tällainen oma ahdistusketju, meen samaan kategoriaan prosessin ja stadinarskan kanssa.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
killkill

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja killkill »

^ Tuo ympäripyöreän päivän painaminen viikosta ja vuodesta toiseen on järjetöntä touhua - vaikka hommasta saisi rahaa niin että ranteet notkuu eikä paskalle taivu.

No, jos sinulla on riesana burn-outin ensioireet, minua vaivaa jonkinasteinen "bore-out" (termi bongattu jostain akkainlehdestä lekurin vastaanotolla). Kun työ on tylsää, yksinäistä ja mielenkiinnotonta vailla etenemismahdollisuuksia, alkaa sekin kalvaa itsetuntoa ja aloitekykyä tarpeeksi pitkällä aikajänteellä.

Boreout tarkoittaa työssä turhautumista ja pitkästymistä mielekkäiden työtehtävien puutteesta johtuen [1] vastakohtana liian runsaasta työstä seuraavalle työuupumukselle eli burnoutille. Ongelma syntyy, kun työntekijän taidot ja työtehtävien laatu tai määrä eivät ole tasapainossa. Työntekijä saattaa tehdä päivän työt muutamassa tunnissa jolloin loppupäivä on joutoaikaa. Tällöin valtaosa työntekijän "työpanoksesta" kuluu ajantappamiseen, kuten näennäisiin "palavereihin" tai tietokoneella pelattaviin peleihin, internetin keskustelufoorumeihin ja chatteihin tai jopa Wikipediaan.

Eniten boreoutista kärsivät palvelualojen ylimmät toimihenkilöt. Sen sijaan käytännön ammateissa se ei yleensä ole ongelma.

Sveitsiläiset yrityskonsultit Philippe Rothlin ja Peter Webder ovat tutkineet boreoutia ja julkaisteet asiasta kirjan Diagnose Boreout. Warum Unterforderung im Job krank macht.


Nykyisessä tilanteessa (raskaasti asuntovelkaa, lapsi tulossa, perheen nettokassavirtaan iso lovi hoitovapaan ajaksi + yksi suu lisää ruokittavaksi) ajatuskin vakituisen duunin jättämisestä ja alanvaihdosta tuntuu ihan vitun järjettömän riskaabelilta, mutta pakko tässä on jotain tehdä, muuten hajoaa vittu pää.[/i]
NegaDuck

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Bore-outissa on sekin paha ongelma että siitä ei oikein uskalla valittaa esimiehelle, koska hän kuitenkin vain keksii täyttää joutoaikasi jollain vieläkin tylsemmällä työttömyystyöllä.
Vastaa Viestiin