Riittämätön ihminen

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
killkill

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja killkill »

NegaDuck kirjoitti:vieläkin tylsemmällä työttömyystyöllä.
Oikein vaakut ;)
BettyB.

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Oho, mulla on selkeen merkit myöskin. Toisaalta, mulla kyllä olis töitä jos vaan viitsisin tehdä. Mutta taas päästään laiskuuteen, olen oikeasti vaan niin superlaiska että jos kerran liksa tulee tilille tälläkin panoksella, miksi alkaa huhkimaan? Eilen muutin koko päivän omia, pomon ja yhden kolleegankin kamoja työpisteestä toiseen, koska koin sen mielekkäämmäksi kuin omat työni. Pitänee ottaa viikonloppuduuni jostain muutto- tai remppafirmasta, kaipaan fyysistä työtä.
killkill

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja killkill »

BettyB. kirjoitti:kaipaan fyysistä työtä.
Remppakaveria odotellessa: I can SO relate to this. Etenkin sellaista, jossa saa jotain näkyvää aikaiseksi. En luokittele puhelimeen vastaamista ja soittojen kirjaamista johonkin väsyneeseen databaseen "näkyväksi ja mielekkääksi työksi". Toki duunissa on puolensakin, vapaus ja itsemääräämisoikeus, siedettävä liksa ja jotain etujakin. Mä vaan en pidä siitä, enkä ihmeemmin kovin monesta työkavereistakaan - joita tosin ei tarvitse nähdä kuin kerran kuukaudessa.

Tuossa eron jälkeen tuntui ihan hyvältä, kun työtehtävät muuttuivat vähemmän vastuullisiksi - eipä siinä myllerryksessä olisi tulosvastaavan hommista tullutkaan mitään. Nyt asioiden tasaannuttua kaipaisi jo kunnon duunia - mutta sitäpä ei nykyisellä työnantajalla ole tarjota. Viimeinen pisara oli, kun vuosilomista keskustellessa pikkupomo antoi epäsuorasti ymmärtää, että "sä olet meille vaan apupoika, joka pitää lomansa sitten kun ME OIKEAT TYÖNTEKIJÄT olemme omamme pitäneet". Enhän mä vasta ole ollut talossa kuin 13 vuotta, joten tokihan minua sopii kohdella, kuin harjoittelijaa. Jos naamakkain olisi tuon sanonut, olisi oikea lapanen saattanut käydä ottamassa vauhtia hartialinjan takaa siirtyäkseen törmäyskurssille ko. "herran" purukalustoa kohti :evil:

Menköön manalan kuiluun koko pulju, nyt mä ainakin nautin talvilomastani.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

killkill kirjoitti:^ Tuo ympäripyöreän päivän painaminen viikosta ja vuodesta toiseen on järjetöntä touhua - vaikka hommasta saisi rahaa niin että ranteet notkuu eikä paskalle taivu.
Mä tiiän. Ja voin kertoa että tästä ei todellakaan tienaa, rahat loppuu hyvinkin niukalla elämisellä jo 2 viikkoa ennen tilipäivää. Siis loppuu täysin, pidän sitten ylimääräisiä yksäreitä että voin käydä tankilla ja laskimen kanssa kaupassa. Mä voisin ehkä motivoituakin enemmän jos sitä rahaa sitten kanssa olisi niin paljon että siitä ei tarvisi huolehtia. Mulle tarjottiin tuossa ihan vasta koulutusta vastaavaa opetushommaa jossa kuukausitulot olis tuplaantuneet nykyisestä. Mietin sitä ihan vakavissaan vaan en sitten kuitenkaan halunnut takaisin iltatyöhön jonka suunnittelu ja vastuu saa pään halkeamaan.

Mies sanoi tähän että lähe sieltä työpaikalta kun duuni loppuu. No vittu, mielellään, mutta kun hevosten ruokinta tai illalla sisälle hakeminen ei oikein voi odottaa huomiseen.
killkill kirjoitti:No, jos sinulla on riesana burn-outin ensioireet, minua vaivaa jonkinasteinen "bore-out"
Tuokin on ihan perseestä. Ja se mua alanvaihdossa pelottaakin, oon niin tottunut tekemään että en ehkä kestäisi tekemättömyyttä kauaa, vaikka siitä voisi alussa nauttiakin. Toisaalta, mä voisin töissä ihan mielellään nettailla ja mietiskelläkin ja suunnata kotiin sitä tarmoa.
killkill kirjoitti:Nykyisessä tilanteessa (raskaasti asuntovelkaa, lapsi tulossa, perheen nettokassavirtaan iso lovi hoitovapaan ajaksi + yksi suu lisää ruokittavaksi) ajatuskin vakituisen duunin jättämisestä ja alanvaihdosta tuntuu ihan vitun järjettömän riskaabelilta, mutta pakko tässä on jotain tehdä, muuten hajoaa vittu pää.
Pidä silmät auki. Joku voi arvostaa sun työpanostasi paljon enemmän kuin nykyinen ja uuteenkin työhön voi saada vakkaripaikan. Mikä on sun nykyisen alan työllisyystilanne, työllistyisitkö sä takaisin jonnekin jos alanvaihto ei onnistu? Ja toisaalta, jos jäät työttömäksi niin olisit kotona hoitamassa sitä muksua :]
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

McJanne kirjoitti:
Georgina kirjoitti: Mies sanoi tähän että lähe sieltä työpaikalta kun duuni loppuu. No vittu, mielellään, mutta kun hevosten ruokinta tai illalla sisälle hakeminen ei oikein voi odottaa huomiseen.
Uug? Eikö mies tarjoutunut ottamaan enemmän vastuuta? (ft. näin meillä koitetaan rimpuilla)
Mun töistä? No ei...? En mäkään ottaisi vastuuta sen töistä. Talonrakennus nyt on jo käytännössä kokonaan sen vastuulla, ja se sitä kai vähän jurppii, mikä on mun mielestä ihan ymmärrettävää.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

BettyB. kirjoitti:kaipaan fyysistä työtä.
killkill kirjoitti:Remppakaveria odotellessa: I can SO relate to this. Etenkin sellaista, jossa saa jotain näkyvää aikaiseksi. En luokittele puhelimeen vastaamista ja soittojen kirjaamista johonkin väsyneeseen databaseen "näkyväksi ja mielekkääksi työksi".
Tiiättekö.... On siinä fyysisessä työssä kyllä puolensa, en mä muuten tällä alalla olisikaan. Vaan kun joka jumalan päivä kolme kertaa lakaiset sen saatanan sata metriä käytävää niin että se on puhdas ja asiakkaat ei vittu voi arvostaa sitä sun duunia sen vertaa että puhdistaisivat kantturoittensa kaviot vaan sotkevat sen samantien niin tahtoo muutenkin väsyneeseen ihmiseen iskeä sellainen epätoivo. Näkyvä kun voi olla sitäkin että teet sen aina vain uudestaan ja uudestaan....
killkill kirjoitti:Menköön manalan kuiluun koko pulju, nyt mä ainakin nautin talvilomastani.
Sekin mulla tökkii. Joku juhlapyhien vapaapäivä kun on tällä alalla täysin tuntematon käsite, työvuorot pyörii koko pääsiäisenkin ihan normaalisti.

Jatkan niiden mollin sivujen selailua, varoitin jo työnantajaa että alanvaihto on edessä, mä en kykene tähän ylityörumbaan sillä että kesällä helpottaa.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Oho, mä olen kärsinyt edellisessä hommassa totaalisesta boreoutista tietämättäni. Nyt tiedän. Olenhan mä ehtinyt kiittää luojaa ja allahia ja vaikka mitä siitä, että uskalsin "hypätä" tuntemattomaan ja vaihdoin toisenlaisiin hommiin. Melkein puolentoista vuoden jälkeen en keksi mitään negatiivista sanottavaa muutoksessa.

Jatketaan juttua vielä, kun en koskaan saa kerralla kaikkea sanotuksi.
Edellisessä hommassa sitä oli vaan ihan hiljaa ja "nautti" rauhasta just sen takia, että kaikki lisätyöt, mitä olisi voinut saada olivat mallia paskanakki. Saattoi mennä kaksikin viikkoa, etten tehnyt mitään, ja kukaan ei huomannut.
Nyt on ihan oikeaa vastuuta kannettavana ja teen työtä, jonka jälki näkyy. Positiivista palautetta on tullut roppakaupalla ja tunnen oikeasti olevani hyvä siinä mitä teen.
Se täytyy kyllä myöntää, että rohkeuttaa muutokseen ei olisi ollut, jos ei uutta työtä olisi lyöty naaman eteen ja lähes pakotettu ottamaan. Tiesin kyllä jossain sisällä, että nyt tai ei koskaan, mutta oma-aloitteisuus oli nollassa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Pyry-Matias

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Boreoutia varten on Kitinä 8) Mutta kyllähän ihminen, oikeastaan ihan melkein kaikki, on mukavuudenhaluinen. Ei se edes ole laiskuutta, kun ei tee työaikana kaikkea mahdollista, kuten hauduta esimiehelle Tiikerin päiväunta. Siinä on myös pelisilmää ja tervettä itsekkyyttä.

Meidän tutkintaryhmässä jutellaan paljon ja myös tästä laiskistumisesta, mukavuudenhalusta - boreoutista. Pidämme pieniä palevereja, joissa kertaamme mennyttä ja usein toteamme, että kehitellääs jotain uutta projektia. Tähdennämme ammattiylpeyttä ja sitä kuinka mukavaa on selvittää joku isompi juttusarja. Oma-aloitteisuutta. Aloittaminen kun on vaikeinta, niin yhdessä päätettäessä siihen tulee ulkopuolinen pakko.

Ryhmäpaine auttaa paljon, joten yksin puurtajille en osaa sanoa kuin tsemppiä ja jutelkaa asiasta työpaikalla.
NegaDuck

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

BettyB. kirjoitti:olen oikeasti vaan niin superlaiska että jos kerran liksa tulee tilille tälläkin panoksella, miksi alkaa huhkimaan?
Niinpä. Lisäriskinä kun on vielä sekin, että jos työskentelee ahkerasti ja homma valmistuu etuajassa aikataulusta, ei saakaan palkinnoksi päänsilitystä ja lepotaukoa, vaan lisää hommia.
Pitänee ottaa viikonloppuduuni jostain muutto- tai remppafirmasta, kaipaan fyysistä työtä.
Ditto. Mä ainakin hyökkään heti auttamaan jos meidän firmassa siirrellään huonekaluja tai asennetaan tussitaulua seinälle.
killkill

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja killkill »

Georgina kirjoitti:Mikä on sun nykyisen alan työllisyystilanne, työllistyisitkö sä takaisin jonnekin jos alanvaihto ei onnistu?
Ensin pitäis tietää, mikä "mun ala" nykyään oikeasti on. Se on erittäin hankalasti määriteltävä. Yks lupaavan tuntuinen "vähän toisen alan" ilmo oli just lehdessä - yritän saada portfolion kondikseen pyhien aikana ja paiskaan hakemusta sisään. Eihän sitä ikinä tiedä vaikka tärppäiskin - vaikka olenkin jokseenkin varma ettei mun palkkatoive mene läpi. Eihän sitä nyt herranjumala perheellinen mies pienemmälle liksalle vaihda, vaikka työ olisikin mieleisempää...
Georgina kirjoitti:jos jäät työttömäksi niin olisit kotona hoitamassa sitä muksua :]
Ääh.. ei mulla ole tissejä :P

:off: Just nyt on hyvä fiilis. Taitavan kaverin avulla nakuteltiin kahteen makkariin uudet laattiat. Nyt kelpaa!
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

McJanne kirjoitti:...
Sori, mä en nyt jotenkin tajua sun pointtia ollenkaan. Ihan selvennykseksi siis että mä käyn hevosalan töissä yhtäällä, me rakennetaan taloa ja omaa pikkutallia toisaalla. En mä koe että meillä olis erikseen ollut mitään hankesuunnitteluvaihetta, kyllä sitä ajateltiin että molemmat osallistuu mahdollisuuksien mukaan. Eikä mies tosiaankaan siitä mitenkään natkuta, se nyt vaan tuli tuossa keskustelussa esille että päivätyönsä päälle hänkin rakentaa. Ja ihan totta se on, sekin on ketjun aiheena kun mulla on aiheesta huono omatunto. Eihän sen edes tarvis mulle mitään hevostallia rakentaa. Ja kunhan se on valmis niin itse mä sen hoidan, en mä näe aiheelliseksi sen ryhtyä harrastamaan mun harrastusta. Enkä oikein ymmärrä miten sultakaan kotona sellaista vaaditaan jos teet jo pitkää päiväduunia jossain muualla? Oletteko maatilayrittäjiä?

Vartijahommia oon vähän katsellut jos alkais niitä duunaamaan. Kohtuu koulutuksella selviäis.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
killkill

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja killkill »

Georgina kirjoitti:Vartijahommia oon vähän katsellut jos alkais niitä duunaamaan. Kohtuu koulutuksella selviäis.
Kohtuu koulutus, mutta palkka onkin sitten jotain muuta: Esimerkki alan palkkatasosta

Mainittu tuntiliksa 7-8 e on sitä luokkaa, että mä lähtisin mieluummin jakamaan aamulehteä lisäansioiden toivossa - ja todennäköisesti tienaisinkin paremmin.
BettyB.

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

^^ Muutenkin duunina niin aliarvostettua että en kyllä moiseen ikinä ryhtyisi. Joudut vielä jonnekin kauppakeskukseen teinien syljeksittäväksi. Toimii opiskeluiden ohessa lisäduunina, mutta älä nyt hyvä ihminen kokopäiväisesti moista ala tekemään. Jotenkin ajatus eläkkeelle jäävästä vartijasta on harvinaisen surullinen.

Ja anteeks vaan jos palstalla vaikuttaa vartijoita, tämä on vain minun mielipiteeni.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Mä ajattelinkin sellaista aulaemännän hommaa, niihin kun tuntuu olevan kysyntää ja mulla on tuo kielitaito kohdillaan. Niille maksetaan jotain pikkasen 8 e päälle, on muistaakseni vaatimusluokka 3 tai jotain ja niillä on muutenkin enemmän tekemistä kuin patsastella. Tällä hetkellä saan paskan lappamisesta 9 egee tunti joka on tällä alalla hyvin. (opetuksesta tosin maksetaan reilusti enemmän) Yli, ilta tai muista korvauksista me ei oo kuultukaan. Pyhäkorvaukset saadaan sentään. Meidän alan tessikin on tiivistettynä sellainen että työntekijällä on oikeuksia joista voidaan luopua eläintenhoitotyön niin vaatiessa.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Pistin työhakemuksen alkon myyjäksi... Minkähän alan TESsin mukaan tuossa mennään? PAM?

Hitto että oli vaikea löytää itsestään sellaista kuvaa joka olisi sopinut hakemukseen, pistin vähimmän huonoimman kuitenkin mukaan.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Tix

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Tix »

Georgina kirjoitti:Pistin työhakemuksen alkon myyjäksi... Minkähän alan TESsin mukaan tuossa mennään? PAM?

Hitto että oli vaikea löytää itsestään sellaista kuvaa joka olisi sopinut hakemukseen, pistin vähimmän huonoimman kuitenkin mukaan.
Alkolla taitaa olla oma talonsisäinen alkoholinmyyjien tes. Olivatten lakossakin.
BettyB.

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

^^ Käsittääkseni Alko palkkaa vaan määräaikaisesti tai osapäiväisesti? Näin oli vielä ainakin hetki sitten. Palstan asiantuntija osannee vastata tähänkin? ;)
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

BettyB. kirjoitti:^^ Käsittääkseni Alko palkkaa vaan määräaikaisesti tai osapäiväisesti? Näin oli vielä ainakin hetki sitten. Palstan asiantuntija osannee vastata tähänkin? ;)
Joo, mutta joku 30 tuntia viikossa vois olla ihan jees kunhan tuo oma talli valmistuu, mä pystyn tekeen kyllä opetushommia päälle sen verran kuin tarvii. Mutta rupes kyllä kans epäilyttään, jos ne jotain muutamaa tuntia viikossa tarvii kesän ajan... Hitto kun löytyis jostain nuo palkat niin vois vähän laskeskella. Toisaalta, tuon ohessa ehtis sitten käymään sitä vartijakoulua. Taidan soittaa sinne nyt ja selvittää miten ja millä hinnalla sitä järkkäillään.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
BettyB.

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

^ Palkka on (muistaakseni) varsin kilpailukykyinen, etenkin ton vartijahommaan verrattuna.

Ainahan sä voit hakea mäkkiin töihin ;)
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Olette ihania kun autatte! :h: Pakko sännätä työhommiin ja raksalle, jatkan asiaan perehtymistä illalla.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
BettyB.

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Njoo, noin muistelinkin. Liksat itsessään ihan perussettiä mutta lisillä saa kivasti lisäarvoa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Georgina kirjoitti:
BettyB. kirjoitti:^^ Käsittääkseni Alko palkkaa vaan määräaikaisesti tai osapäiväisesti? Näin oli vielä ainakin hetki sitten. Palstan asiantuntija osannee vastata tähänkin? ;)
Joo, mutta joku 30 tuntia viikossa vois olla ihan jees kunhan tuo oma talli valmistuu, mä pystyn tekeen kyllä opetushommia päälle sen verran kuin tarvii. Mutta rupes kyllä kans epäilyttään, jos ne jotain muutamaa tuntia viikossa tarvii kesän ajan... Hitto kun löytyis jostain nuo palkat niin vois vähän laskeskella. Toisaalta, tuon ohessa ehtis sitten käymään sitä vartijakoulua. Taidan soittaa sinne nyt ja selvittää miten ja millä hinnalla sitä järkkäillään.
Juu, Alkolla on oma TES (esim. lisät menee niin, että jo perjantai IP.ltä saat "ruuhkalisää".) Alko palkkaa, varsinkin nyt kesän ajaksi näitä 15-30 tuntisia. Sopimukset on valitettavasti alussa ns. minimituntirajalla. Yleisin kesätyöntekijän sopimus on 15 tunnin sopimus, eli vähintään 15 työtuntia / vko. Jos Alko on kiireinen, tunteja voi hyvin tulla se 30+, mutta täysiä viikkoja tekevät on sitten kuukausipalkkaisia tai 25+ takuutuntilaisia. Kannattaa haastattelussa kysellä tarkemmin. Jotkut alkot on innoissaan työntekijöistä jotka voivat tehdä enemmänkin töitä.

Ps. Alkolla on sisäinen "pörssi", mihin voi laittaa omia vapaita vuoroja ns. ilmoitustaululle. Näin voi siis tehdä vuoroja toisissakin alkoissa, jos sellaisia sattuu paikkakunnalla olemaan.

Pistä YV:tä jos haluat tietää enemmän, mä pistän miehen vastaamaan :)
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Hmm, ei vaikuta ollenkaan pahalta tuo palkkaus. Tuo tuntimäärien lopullinen määräytyminen on vähän arvoitus tällä hetkellä, tekevätköhän 6 pv työviikkoa? Onkohan käytännössä minkälaista hommaa, jos on hiljaista niin pitääköhän istuskella kassalla?

Mä soitin noihin vartijakoulutusta järjestäviin oppilaitoksiin, pakko kai laittaa tuo homma toistaiseksi jäihin. Koulutustunteja on paljon ja ne ovat kalliita... Näkyis olevan muutama kahvilatyöntekijän paikkakin auki, pitäis ehkä rustata niihinkin hakemukset. Saisivat sieltä alkosta soitella niin vois kysellä mitä niillä on tarjota. En mä vakituista työtä pysty mihinkään 15 h viikossa vaihtamaan niin kivaa kuin se olisikin. Tuossa kyllä pääsis ihan kivoille liksoille ilman alan koulutusta ja sitähän vuosien mittaan etenis joksikin myymäläpäälliköksi ;)

Hitto kun ei tiiä itekkään mitä haluais tehdä.

Ja Elppa, kiitos tarjouksesta, hyödynnän sitä ehkä vielä! odottelen ensin josko pääsen haastatteluun, kertovat sielläkin varmaan systeemeistään.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Edith

Re: Riittämätön ihminen

Viesti Kirjoittaja Edith »

Vartiointifirmoillakin on noita aulapalveluhenkilöpaikkoja, mutta saa niitä ilman vartijakoulutustakin todellakin - mäkin sain! Lunkia menoa ja fyysisesti rasittamatonta, mutta monen mielestä tylsää työtä. Ainakin väliaikaishommaksi kuitenkin varsin mainio ratkaisu.
Vastaa Viestiin