Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Madonna kirjoitti: kun on useampi lapsi niin se luottamus siihen että asiat etenee ja päivä vielä valkenee, on suurempi kuin sen ekan kanssa!!
Tuo on niin totta kuitenkin, onneksi.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Avatar
Madonna
Elämätön Kitisijä
Viestit: 276
Liittynyt: 11.09.2008 10:18

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Madonna »

:pikkugee: jep.
Hyvää keväänalkua teille ja jos tarvit "hätäpuhelinnumeron" akuutteja hillittömiä vitutustilanteita varten niin laita yksityisviestiä.
En ikinä unohda niitä vauva-aikoja kun samaa elettiin eikä kukaan äiti ansaitse elää sitä aikaa yksin ja ilman avautumismahdollisuutta :roll:

(muttavaikka silloin usein ahistikin .. kannatti tehä noi, ihania lapsia olen saanut ja ne jotenkin paranee vaan vuosi vuodelta ♥)
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Tänään oli sisätautilekuri ja samalla myös gynekologin aika. Ilmapiiri oli täysin erilainen. Toki aikoinani huomasin itse sairaalassa hommaillessa, että yksi mätämuna voi aiheuttaa yleistä sekasortoa, tuli sekin nyt todistettua kun kyseinen nainen pois. Homma pelitti vallan mainiosti. Sokeriarvot olivat suorastaan loistavat, joten seuranta siirtyy jälleen neuvolalle. Lekuri on myöskin ns. insuliinivastainen, joten siltä osin ollaan samoilla linjoilla eli ei kovin helposti sille laita, tosin nyt sellaista ei tarvinnut pohtiakkaan.

Paikat oli kunnossa vaikka hieman pelkäsin useiden supistusten aiheuttaneen muutoksia, onneksi ei. Pikkuisella oli kaikki hyvin, kasvu käyrien mukainen ja liikkeet vilkkaat :h: Tämän hetkinen painoarvio 1300g, ihana on! Vielä kolme seurantaultraa edessä. Vkolla 32, 36 ja 40. Toivottavasti paino pysyy suht käyrien mukaisena. Oma painoni noussut nyt kokonaisuudessaan 6kg, olen ihan tyytyväinen. Turvotuksia ei ole, joten vielä voi pukeutua hemaisevasti korkoihinkin 8)
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

^Spinning on okei niin kauan kun hyvältä tuntuu, samoin jumppa kunhan välttää isompia hyppelyitä.
Itseasiassa kaikki on sallittua, kunhan olo pysyy hyvänä eikä tee kipeää. (sanoi mun neuvolalääkäri aikanaan kun vartavasten kysyin).
Kamppailulajit ja ratsastuksen neuvoi jättämään. :)
Hanki kävelysauvat ja sauvaile kunnon lenkkejä. Tiedän, näyttää tyhmältä, mutta saa kivasti nesteet liikkeelle.
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Täällä on tarjolla jumppaa, joogaa, sauvakävelyä ja uintia raskaana oleville. Eli ihan omat ryhmänsä jos ei yksin halua liikkua. Minä valitsin kävelyn (jota inhoan yli kaiken), tuttava jumppasi vielä laskettuna aikana. Hyvin yksilöllistä tuo liikunnan mahdollisuus on. Itselläni kun supistelee suht herkästi rasituksessa (ihan pelkässä siivoamisessa ilman imurointia) niin en koe edes järkeväksi hötkyillä ympäriinsä. Kävely päivittäin riittää, huomaan nimittäin välipäivinä, että nestettä kertyy. Poistuu heti kun hiukan käyn kävelemässä ja tosiaan painoa on tullut se 6kg, nyt vkolla 29. Maha on tosin jättimäinen, luulin lihonneeni vähintään 12kg. Ähinäähän tämä on kun ei taivu mihinkään ja liitokset natisee jos jalka hiukan lipsahtelee liukkaalla. Inhottavaa ja kivuliasta. Ei hirveästi voi haarojaan levitellä :wink:

Sitä haluan sanoa, että oman voinnin mukaan ja tutkimaan mitä kunta tarjoaa.
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Niin ja sitten toki hyötyliikunta, jota jo nyt harjoitat kun käyt kävellen töissä. Helposti saa 30min. - 45min. liikuntaa tälläkin tavoin. Itse käyn nykyään kävellen kaupoissa ym. Reppu vaan selkään, ettei tarvitse painavia kasseja kantaa. Mies käy sitten isommat hommat hakemassa autolla.
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

Suvinen kirjoitti:
bliss kirjoitti:Spinning on okei niin kauan kun hyvältä tuntuu, samoin jumppa kunhan välttää isompia hyppelyitä.
Niin, täällähän ei spinningiin pääse kuin tuolla kuntokeskuksessa jossa olin jäsenenä ja johon tosiaan pitää sitten liittyä vähintään vuodeksi.
Kuntoportti?
Eikö siellä ole 3 ja 6kk settejä? Kertamaksu klubeilla on aika yleisesti 12 euroa, mutta onhan se aika paljon vajaasta tunnista :?
Mitä teilläpäin on työväenopiston (tms.) ohjelmassa?
Jos joku lähtis sun kaveriksi sauvakävelemään? Se ei ole niin ahistavaa seurassa :)
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Sauvakävelystä..
Parikolme vuotta sitten en olisi pystynyt ajattelemaan sauvailua, mutta onneksi pääsin asian yli. Tuo mukavasti lisää tehoa kävelyyn ja vähentää lipsahtelua liukkaalla. Pari 'vauhdikasta' kaveria ei uskonut kävelylenkkeihin, mutta reipasvauhtiset (raskausaikana rauhallisemin? en tiedä) pitkät 10++km lenkit olivatkin heille yllätyksiä rasittavuudellaan. Ja nykyään kyselevät aina välillä mukaanjamatkaan. Yksi jopa ostanut omat sauvat itselleen ja käyttääkin niitä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Vesijumppa oli kova sana rv37 asti!
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Mulla taas alko supisteleen vesijumppa jo viikolla 13 että se siitä sitten. Ei siitä kande Suvinen ottaa stressiä(joo joo helppo sanoo ;-) jos ei raskausaikana liiku erityisesti. Se on fyysisesti aika kova rääkki muutenkin, erityisesti vauvan synnyttyä. Itse luulin, että kunto ois laskenu ihan nollaan, kun ekan kerran vauvan ollessa n. 3kk menin jumppaan. Yllätyin iloisesti :) ( kroonisen väsyn takia jäi kuitenkin ainooksi kerraksi ja jatkoin vasta vuoden päästä..) Supereimmat lihakset on btw noin 9kk ikästen vauvojen äideillä. Mötky on jo melko painava, mutta ei vielä kävele ja todennäköisesti angstailee eroahdistusta eli on sylissä ja paljon ;-)

Toki jos painonhallinnassa käyttää hikiliikuntaa niin asia erikseen. Sykerajaksi on annettu joku suositus mitä ei sais ylittää tai sikiön hapensaanti hankaloituu. Varmaan jokaisesta kuntokeskuksesta löytyy joku traineri joka osaa neuvoa raskaudenaikaisessa liikunnassa. Ei varmaan kuntopyöräily sykerajojen puitteissa ole haitaksi, ja ihan perus salitreeni sopii mainiosti. Monesti olen kuullut, että rankempia lajeja ei kannata aloittaa raskausaikana, mutta jos niitä on harrastanut (lähes) koko raskausajan, keho on ehtinyt tottua. Esim. joku juoksija veti kympin lenkkejä loppuun asti. No juu, tämmöisiä mietteitä.

Tsemppiä vielä sekä Suviselle että Pupuselle! :cheer:
Prepare for the worstest.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Mida »

nowaysis kirjoitti:Supereimmat lihakset on btw noin 9kk ikästen vauvojen äideillä. Mötky on jo melko painava, mutta ei vielä kävele ja todennäköisesti angstailee eroahdistusta eli on sylissä ja paljon ;-)
Kantoliina! Mä hoidan 8kk ikäisen eroahdistusta selkäreppuhoidolla. Otan neliöliinassa selkään ja siellä se mukana tulee melkein huomaamatta ja tyytyväisenä. Eikä rasita paikkoja. Hyvin jaksaa pitempäänkin, kun liina jakaa painon ympäri yläkroppaa. Kyllä toi varmaan painaa jo lähemmäs 9kg, tarttis käydä punnittemas. Kätevää jos samaan aikaan tarvii tehdä ruokaa tai pyykätä tai herra 2,5v tarttee jotain. Eikä tule sitä ongelmaa, että kotityöt vievät eri huoneeseen, missä lapsi on, mikä siis tarkoittaa itkua ja parkua. Suosittelen hankkimaan hyvän kantorepun tai neliöliinan, jossa on pääntuki siltä varalta, että lapsi nukahtaa kyydissä. Harmittaa ku omassa ei ole ja lapsi tarvitsee aina laskea pois jos uni on tulossa.

Mut voi että mää oon välillä onnellinen ku olen yksin kropassani. Oikeesti aika vahva olo fyysisesti, vaikka liikuntaa en harrasta. Sitä oli vaan niin raato loppuraskaudesta ku liitoskivut teki portaittenkin nousemisesta välillä melko haastavaa. Saati että lenkille? Ei toivoakaan. Ja synnytyksen jälkeen toipumiseen meni kuukausia. Mut voi että on ihanaa olla taas voimissaan.

Otan todella osaa raskaanaolevien liikuntavaikeuksiin.Kannattaa pitää kuntoa yllä synnytystä ajatellen sen mitä kroppa antaa myöden. Vaikka sitten niillä aivottomilla kävelylenkeillä. Toisaalta rapakuntoisenakin voi hyvin selvitä synnytysurakasta, mutta on se helpompaa ja toipuminenkin, jos kunto ei ihan nollissa ole.

Sen sijaan lajeista en osaa sanoa mitään. Itte ku kävelin sen vähän mitä pystyin ja jaksoin.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Meillä oli alussa Huggis ja Ergo sitten vanhempana, mutta melko varhasessa vaiheessa muksun paino ylitti rajan, jossa oisin sitä hartiavaivan vuoksi voinu mukavasti kantaa. Pikkuvauvan kanssa kyllä ihan ykkönen! Varmaan just tossa 9kk: iässä tuli se 10 kg täyteen ja sitä ei tällä rungolla huvikseen enää kannellut ;-)
Prepare for the worstest.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Mida »

No enpä minäkään huvikseni, painava tuo on. Päivien sujuvuutta kyllä auttaa kun kädet ovat vapaana tekemään muutakin ja vauvan lähelläpitely ei rajoita tolkuttomasti olemista. Yleensä semmonen 10-15min riittää kerralla ja vauva on tankannut riittävästi läheisyyttä viihtyäkseen ilman lähikontaktia. Mulla huutais hartiat hoosiannaa jos käsin tuota kannattelisin. Ja muutakin tarttee päivän aikana tehdä ku vauvaa sylitellä.

Toisinaan on myös näppärä napata tuo 2,5-vee 13+kg liinassa selkään ruuanlaiton ajaksi, kun tarttee saada lapsi johonkin kontrolliin ettei ruuanlaitto mene pilalle lapsen perässä juoksemisen takia. Mut sitä ei kyllä pitkään siellä pidä enää.

Pikkuvauvan kanssa liina on tosi näppärä, jos olosuhteet muutoin sallivat kantamisen. Mulla on kaks alkukesän-loppukevään vauvaa ollut ja kuumina kesäpäivinä ei ole pystynyt liinailemaan niin paljon kuin olisi tarvinnut. Harmi. Kuopuksen ainakin kun olisi ollut paljon parempi lähellä turvassa liinassa unten mailla kuin ahdistuneena rattaissa silmät levällään. Minkäs teet kun lämpöhalvaus tulee jos ottaa liinaan. Kyllä me sitten paljon kökittiinkin kotona. Nyt on kiva kantaa, kun ei tule liian kuuma.

Meillä oli Patapum esikoisen vauva-aikana, mutta en oikein päässyt sinuiksi sen kanssa. Jotenkin hankalan mallinen mun kropalle. Myin sitten pois. Tykkään enemmän neliöstä. Nii joo, ja liinailu on hyvää kunnonkohotusta sit synnytyksen jälkeen. Vauvat kun yleensä ovat syntyessään kevyitä kantaa ja kasvavat sit melko hyvää tahtia äidin kunnon kohentumisen kanssa.
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Kokoan edelleen isyyspakkausta ja otankin vinkkejä vastaan. Kaikkea ei tuolla omassa mielessäni tule huomioitua :) Paketista tulee suht iso, siinä on vauvelille kamaa, jota isukki tulee käyttämään sekä isukille itselleen. Ja ei, en osta fleshlightia. Suhteen alkuaikoina ostin tekopimpan ja sanottakoon ettei sillä ollut toivottavaa vaikutusta ;) Paketin kokoan lasten ammeeseen (mikälie vanna se on?).

Paketista löytyy jo:

- Baby Blues sarjakuva
- Disney 1000 sanan kirja sanojen opetteluun, sitten kun sen aika on
- Papa is the best tutti, tuttipullo ja ruokalappu
- Kaikki Batmanit DVD:llä (miehen hermolomaa ajatellen ;)

Ajattelin hankkia:

- Vaipanvaihtosetti (vaipparoskis, pyykkipoika, suojakäsineet, suojalasit, talkki, joku kiva peppupyyhe)
- Varpajaissetti (sikareita ja konjakkia)
- Synnärisetti (hänen omia herkkujaan, joita voi mussuttaa kun minä kärsin ;)
- Kylpysetti (pyyhe, kylpyöljy, kylpylelu, vesipyssy). Mies hoitaa pääasiallisesti kylvetyksen.
- Energiajuomaa, korvatulpat, Sisuaski
- Samanlaiset paidat isukille ja pikkuiselle, tekstiä en ole vielä päättänyt
- Muutama lelu yhteisiin leikkeihin
Fcuk

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Aika tutun olonen paketti! Tohon lisäsin noin 50 kpl kortsuja, toimi kannustimena ja pelotteena.
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Kondoooomit lisätty pakettiin :)
Onslow

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Vai että oikeasti isyyspaketti. Hyvin ne ukkonne on teidät kouluttaneet, kun noin hemmotellaan. Meillä meni kyllä ihan toisinpäin. Minä hössötin, hyysäsin, jeesasin ja huolin kokoajan. Johan se nainen oli mulle yhden ainutlaatuisen paketin duunannut.
Fcuk

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

^ Mahtava heitto, joillekin nartuille saattais upota jopa tipauttajana, ehkä skidinä loukkauksena! Minä sain sen napattua miellyttävänä "olen todella ihana mies" -heittona ja niitä ei Kitinässä (kumma kyllä) liikaa ole.

Hmmh, tuostahan saa oikeastaan kaikki toivomansa versiot viriteltyä, vähän vaan neppailee omia hormonileveleitään eri asentoihin ja kappas, taas uus tulkinta! Uuh. ;)
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Nääh, mä katson parisuhdetta sellaisilla laseilla joissa molempia hemmotellaan oli sitten raskautunut tai ei :) Ja sanottakoon, että aika jäljessä olen omien huomionosoitusteni kanssa. Se on nykyään rouva ja rouvan masuasukki. Nyt on taas aika herralle ja masuasukille.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Nowaysis- mul olis tääl sun tissinpidikkeet! Sitteri ei sit korjaantunut, vaikka öljysit silmäs :P Kiitoksia silti, kaikki on tullut/ollut tarpeeseen!
The great club outshines the individual, always and forever.
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Haloo. Kertokee, kertokee. Kuitenkin haluatte. Olisi nyt kolme vaihtoehtoa tuolta yhdistelmärattaiden maailmasta: Emmaljungat, Briot ja Orat. Emmaljungat kaikkine lisukkeineen, mitkä haluan n.1000e, Brio Kombit 590e lisukkeineen sekä Orat 580e lisukkeineen. Eli parhaimmat tarjoukset merkeistä, joista jotain tiedän/olen kuullut. Itselleni ainoastaan Orasta kokemusta eli sillä olen vuvelia lykkäillyt muutamia kilsoja lumikinoksessa ja kokemus oli miellyttävä. Värivaihtoehdot eivät kuitenkaan vakuuta.

Kokemuksia?

Sen sanon, että pakko on ostaa kuitenkin Emmaljungan Deluxe hoitolaukku, on se vaan upean näköinen nahkaisena ja valkoisena vaikka hinta lienee lähemmäs 100e yksin ostettuna. Ainoa tyylikäs hoitolaukku mitä on vastaan tullut, ainakin Suomessa.
Onslow

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Rouva Pupu kirjoitti: Kokemuksia?
Skipattiin Emmaljungat hyökkäysvaunukokonsa puolesta, Brio oli ei tarjonnut sitä mitä haettiin ja Ora:n laatu ei vakuuttanut. Päädyttiin Teutonia Spiritiin eikä olla kaduttu. Trike on supernäppärä!

http://www.teutonia.de/index.php?id=1111
Viimeksi muokannut Onslow, 20.01.2009 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Rouva Pupu kirjoitti: Brio Kombit 590e lisukkeineen.
Meillä on Kombot eikä tuo kombo-ominaisuus ole ollenkaan hyvä. Erilliset rattaat ovat tsiljoona kertaa kevyemmät/mukavammat, joten ko. ominaisuus jäi vaille käyttöä. Tonnin vaunut no way!

Yleiskommenttina totean, että käyttäkää mahdollisimman vähän rahaa varsinkin alkuvaiheen juttuihin, ettei käy ns. vanhanaikaiset, jolloin esim. merkittävä osa vaatteista jää kokonaan käyttämättä. Tiedän naisten pesänrakennusvietin ja kehottaisin hillitsemään sitä. Älkääkä ostako vaipparoskista, sillä ei todellakaan tee mitään. Oman lapsen sonnan hajun kestää muussakin pussissa.
Paras päivä ikinä.
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Joo, katseltiin noitakin mutta ei oikein iskenyt. Koitin lumikinoksessa, eikä oikein vakuuttanut = en halua kolmipyöräisiäkään. Saamme sukulaisilta erikseen vähän käytetyt matka/shoppailurattaat, ovat sitten hiukan kätevämmät pikkukaupoissa ym. mutta nyt haetaan kunnon jytkerattaita, joilla mennä vaikka halki mutaisen metsän :)
Onslow

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Rouva Pupu kirjoitti: mutta nyt haetaan kunnon jytkerattaita, joilla mennä vaikka halki mutaisen metsän :)
Osta maitokärryt!

Kuva

Ps.

Täällä päin ei ole lunta, joten trike riittää vallan mainiosti.
Vastaa Viestiin