Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Pahoitteluni niille, jotka eivät enää jaksaisi koko aihetta (saattaisin hyvin itsekin kuulua tähän ryhmään), mutta toisaalta kaikkia ketjuja ei sittenkään ole kaikkien pakko lukea.

Olen lievästi ahdistunut itsekkäistä syistä. Tajusin juuri, että huomenna tulee televisiosta viime viikon torstaina järjestetty erään suunnittelukilpailun finaali. Kilpailumallistoni nimessä on kolme sanaa, joista jokainen (ja etenkin ne kaikki kolme yhdessä) tuo välittömästi mieleen Pekka-Eric Auvisen. Tietenkin mallisto on suunniteltu ja nimetty jo viime keväänä jne., eikä sillä ole todellisuudessa yhtään mitään tekemistä Jokelan tapauksen kanssa, ja uskon suurimman osan television katsojistakin ymmärtävän tämän.

Ongelma onkin lähinnä siinä, että yksi suurimmista syistäni olla vaatesuunnittelija kääntyy ikään kuin päälaelleen tämän sattuman kohdalla. Suomessa on takuulla paljon ihmisiä, jotka ovat tapahtuneen johdosta ahdistuneita (siis heidän lisäkseen, joita se on koskettanut välittömästi). Ihana muotihömppä olisi osalle heistä varmaan hyvä tapa saada hetkeksi kurjat ajatukset pois mielestä. Ja sitten mallistoni aihe onkin mikä on, ja yhdistyy aivan satavarmasti jokaisen katsojan mielessä nimenomaan Jokelaan. Voin vain kuvitella, kuinka paskalta se voi tuntua. Itsestäni ainakin tuntuisi. Olen siis menettänyt mahdollisuuteni levittää hyvää mieltä kanssaihmisille. Harmittaa. Onneksi lähetys tulee päivällä. Toivottavasti on vielä hyvä sää, että mahdollisimman moni on poissa tv:n ääreltä.

Lisä-ärytystä tulee sitten sen ymmärtämisestä, kuinka älyttömän pieni tämä murheeni on verrattuna monien muiden tämänhetkiseen tilanteeseen. Senkin tajuaa jotenkin konkreettisemmin nyt, kun moinen järkyttävyys on näinkin tapetilla (vaikka ainahan maailmassa tapahtuu pahoja juttuja ja onnettomuutta).

Onko kohtalotovereita? Mitä lieveilmiöitä tämä tai muut yllättävät onnettomuudet ovat aiheuttaneet sinun elämiseesi ja olemiseesi? Ketju avattu shrink-osastolle, koska henkilökohtainen ja vakavakin aiheen käsittely on ihan toivottavaa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

EveryWoman kirjoitti:Onko kohtalotovereita?
Nelonen ei sitten näyttänyt eilen Dexteriä "kansallisen surupäivän" takia.
NIitä harvoja asioita joita en ole käynyt ahnehtimaan internjetistä, vaan rauhallisesti seuraan kuin normaalit ihmiset.

Onnistui siis viel aiheuttamaan vitutusta haudanki takaa, tosin nelosen välityksellä. Itse ammuskelu ei paljoa heilauta, mutta jokatuutista puskeva jeesustelu ja ULILULIULIULIKAUHEAmitennysuomessa-itkeminen sitäkin enemän.

Ehkä mä olen tunteeton paskiainen..
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Googlebot

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Hieman ärsyttää että Dexter jäi sitten tulematta eilen telkkarista. Ilmeisesti päättivät skipata sarjamurhaajatarinan näyttämisen Tuusulan tapahtumien takia, tjsp.?

Jonkin verran olin suunnitellut myös practical shooting-harrastuksen herätystä, mutta tiedä nyt sitten miten nuo tapahtumat vaikuttavat ampumaseuratoimintaan jne.

Mitä kyseiseen tapahtumaan muuten tulee, ei-omaisista ja läheisistä ehkä eniten tuosta tapahtumasta järkyttyivät ihmiset jotka haluavat kieltää mielestään viimeiseen asti että maailmassa tapahtuu myös pahoja asioita. Hieman kyynisemmät ihmiset eivät edes yllättyneet, enintään ärsyyntyivät.

Huomaa myös että joillekin ihmisille on tärkeä löytää jokin johon kohdistaa turhautumisesta kumpuava vihansa, tällä kertaa Tuusulan ampujan perhe joka kuulemani mukaan on nyt poliisisuojelussa saamiensa uhkausten takia. Lienevät samoja ihmisiä jotka alkavat yleensäkin helposti vihata ja inhota jotain tiettyä ihmisryhmää yksittäisten tapausten takia, oli vihan kohteena sitten naiset, miehet, somalit tms.
masa

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja masa »

Haemaeraemies kirjoitti: Ehkä mä olen tunteeton paskiainen..
Ainoastaan sairas kusipää.
Duckzilla

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja Duckzilla »

Toivottavasti hallitus ei kovin äkkiväärästi rupea hötkyilemään asian kanssa, muuten tapauksella saattaa olla vaikutusta minunkin elämääni.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

masa kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti: Ehkä mä olen tunteeton paskiainen..
Ainoastaan sairas kusipää.
Tämäkin on vaihtoehto.

Juuri äiteelle joutui rautalangasta vääntämään että miksi asenne " miten tuollaista voi tapahtua Suomessa" on mielestäni kuvottavan itsekeskeinen . Mikä meidät muka erottaa muista kansoista niin että olisimme immuuneja mielipuoliselle toiminalle?

Me johdamme itsaritilastoja, ja olemme muutenkin masentunut kansa, ja täällä saa aseen,jos vähän yrittää, joten ei tuollaisen tapauksen pitäisin olla mikään veden päällä kävelyä- vastaava ihme.

Jos tuo olisi käynyt maassa jossa ei ole aseita, itsemurhia tai masennusta , niin sitten jeesustelu olisi mielestäni paikoillaan.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Rouva Pupu

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Duckzilla kirjoitti:Toivottavasti hallitus ei kovin äkkiväärästi rupea hötkyilemään asian kanssa, muuten tapauksella saattaa olla vaikutusta minunkin elämääni.
Tarkoitat kenties pelejä?
Geetz

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Haemaeraemies kirjoitti:Ehkä mä olen tunteeton paskiainen..
Nääh, sulla on vaan jotain VIHAA kytemässä sisälläsi koska reagoit itku-ulinaan noin? Tai asetut niiden typerien yläpuolelle, jotka eivät tällaista tragediaa osanneet (=halunneet) kuvitella tapahtuvaksi, tai ehkä et vain pidä median tavasta mässätä.

Itselläni vähän on, kaikkea. En halua katsoa niitä pätkiä uutisista kun oppilaita haastatellaan ja ihmisiltä kysellään miltä nyt tuntuu. Tiedän jo, että pahalta ja hirveältä, mutta ei sen jatkuva toitottaminen kyllä asiaa muuta. Tai ehkä läheiset selviävät helpommin? Tuska ehkä puolittuu jakamalla? Tai ehkä vain aika poistaa surkeimman ja aika kuluu mässäilystä huolimatta? Jossain vaiheessa ehkä kaikki on niin jauhettu, että kaikkeen tottuu.

Mulla on kokoajan paha mieli. Ja oon vihainen. Mietin kaikkia lukuja mielessäni perehtymättä niihin oikeasti kovin tarkasti. Mietin kuinka paljon nuorten mielenterveyden tarkkailuun saisi revittyä lisärahaa jos niiden ja niiden palkkakorotukset eivät menisi läpi... Vaikka aamu-tv:ssä tiedettiinkin, ettei raha mitään merkitse. Hmph. Ja potkin itseäni päähän koska EN HALUA alalle auttamaan, vaikka muka niin huolissani olenkin. Wtf.

Taidan katella muotia huomenna päivällä. :]
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Geetz kirjoitti:Taidan katella muotia huomenna päivällä. :]
No nyt tiedän, että on edes yksi katsoja, jolle aiheeni ei tule yllätyksenä. :] Ihmeen itsekäs paska sitä ihminen on. Heti vähän helpotti.

Facebook-ahdistuksenkin oon vetänyt vessasta alas (ainakin toistaiseksi!), kun vähän opin tavoille. Nyt voi kai sitten lähinnä keskittyä miettimään, miltä Jokelan kokeneista / Auvisen lähipiiristä / jne. mahtaa tuntua, ja antaa tunteen pyyhkäistä itsensä yli tuhovoimaisena aaltona niin että kupsahtaa kumoon sen energiasta. Sama efekti kuin kauhuleffoissa: voi kokea jotakin hirveää joutumatta kuitenkaan itse konkreettiseen vaaraan. Yksi itsekkyyden muoto sekin.
Duckzilla

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja Duckzilla »

Rouva Pupu kirjoitti:
Duckzilla kirjoitti:Toivottavasti hallitus ei kovin äkkiväärästi rupea hötkyilemään asian kanssa, muuten tapauksella saattaa olla vaikutusta minunkin elämääni.
Tarkoitat kenties pelejä?
No esmes.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Rouva Pupu kirjoitti:
Duckzilla kirjoitti:Toivottavasti hallitus ei kovin äkkiväärästi rupea hötkyilemään asian kanssa, muuten tapauksella saattaa olla vaikutusta minunkin elämääni.
Tarkoitat kenties pelejä?
Pelien kieltäminen ei kuitenkaan riitä. Sehän oli mm. käyttänyt nettiä. Netti kiinni vaan, siis! Tätä ei olisi tapahtunut jos se ei olisi päässyt nettiin! Ja hipeille lisääntymiskielto! Ja mitä niitä koottuja selityksiä taas olikaan.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

EveryWoman kirjoitti:Pelien kieltäminen ei kuitenkaan riitä. Sehän oli mm. käyttänyt nettiä. Netti kiinni vaan, siis! Tätä ei olisi tapahtunut jos se ei olisi päässyt nettiin! Ja hipeille lisääntymiskielto! Ja mitä niitä koottuja selityksiä taas olikaan.
Oli se käyttänyt kenkiäkin! Kaikki kengät äkkiä poltettava roviolla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Bluntly kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Pelien kieltäminen ei kuitenkaan riitä. Sehän oli mm. käyttänyt nettiä. Netti kiinni vaan, siis! Tätä ei olisi tapahtunut jos se ei olisi päässyt nettiin! Ja hipeille lisääntymiskielto! Ja mitä niitä koottuja selityksiä taas olikaan.
Oli se käyttänyt kenkiäkin! Kaikki kengät äkkiä poltettava roviolla.
:paavi:
masa

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja masa »

Haemaeraemies kirjoitti:on mielestäni kuvottavan itsekeskeinen
On se tietenkin helpompi keskittyä jeesustelemaan jeesustelijoita, kuin pyöritellä päässään sitä, että joku tappoi säälimättä koulussa kahdeksan sivullista ihmistä, yrittäen polttaa yhden uhrin ja siinä samalla koko koulun.
Viimeksi muokannut masa, 09.11.2007 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chap

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja Chap »

EveryWoman kirjoitti:Kilpailumallistoni nimessä on kolme sanaa, joista jokainen (ja etenkin ne kaikki kolme yhdessä) tuo välittömästi mieleen Pekka-Eric Auvisen.
No niin, älä tapa meitä jännitykseen. Mikä on malliston nimi? This competition massacre?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Chap kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Kilpailumallistoni nimessä on kolme sanaa, joista jokainen (ja etenkin ne kaikki kolme yhdessä) tuo välittömästi mieleen Pekka-Eric Auvisen.
No niin, älä tapa meitä jännitykseen. Mikä on malliston nimi? This competition massacre?
En halua laittaa sitä tänne hakukoneiden ulottuville. Tongi fässönfinlandia hetki, niin saanet tyydytyksen!
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

masa kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:on mielestäni kuvottavan itsekeskeinen
On se tietenkin helpompi keskittyä jeesustelemaan jeesustelijoita, kuin pyöritellä päässään sitä, että joku tappoi säälimättä koulussa kahdeksan sivullista ihmistä, yrittäen polttaa yhden uhrin ja siinä samalla koko koulun.
Kumpi on tuotteliaampaa, jeesustella tapahtunutta vai koittaa miettiä mikä sällin ajoi tapahtuneeseen ja miten se voidaan estää tulevaisuudessa. Koska, peräänkuulutan kauhistelun und jeesustelun sijaan jonginmoista tilanteesta oppimista, mitä epäilemättä tulee myös tapahtumaan.

Olisi mukava nähdä lisärahoitusta mielenterveystyössä ja nuorisotyössä.

Ja jos ihan totta puhun, aiheella on varmasti positiivisiakin vaikutuksia, realiteetti vähän avautuu suomalaiselle jolle on hoettu 70-luvulta että on lottovoitto syntyä suomeen, ja tänne ei iso paha maailmä yllä.

Jos kerta on niin vitullinen voitto syntyä tänne, niin miksi Pekkaa ja Paavoa menee narun jatkoksi ison maailman tahtiin?
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Ihminen
Kitinän uhri
Viestit: 796
Liittynyt: 27.09.2006 10:41
Paikkakunta: Ihmislä

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja Ihminen »

Haemaeraemies kirjoitti:
masa kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti: Ehkä mä olen tunteeton paskiainen..
Ainoastaan sairas kusipää.
Tämäkin on vaihtoehto. (snip)
Niin miksipä se olisi poissuljettua yhtään mistään missä ihmisiä kasvaa. Täällä on vaan ehkä ajateltu, että viripäiset ihmiset pääasiallisesti kohdistavat aggressionsa itseensä. Aseilla ei mielestäni tässä ole asian kanssa mitään tekemistä. Jos jollain päässä napsuu, murhia tehdään vaikka puulusikalla.

Jos nyt jotain ulkopuolista tekijää (imo) syyttäisin niin, sormeni osoittaisi mediavirtaan ja tällaisilla asioilla mässäilyyn. Tosin eipä kai millään pysty henkirikoksia täysin estämään..
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan

«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
masa

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja masa »

Haemaeraemies kirjoitti:
Jos kerta on niin vitullinen voitto syntyä tänne, niin miksi Pekkaa ja Paavoa menee narun jatkoksi ison maailman tahtiin?
Siksi, että meillä on asiat niin hyvin, että pienistä ja mitättömistä asioista ehditään tekemään väkisin helvetin suuria ja ylitsepääsemättömiä ongelmia.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

masa kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:
Jos kerta on niin vitullinen voitto syntyä tänne, niin miksi Pekkaa ja Paavoa menee narun jatkoksi ison maailman tahtiin?
Siksi, että meillä on asiat niin hyvin, että pienistä ja mitättömistä asioista ehditään tekemään väkisin helvetin suuria ja ylitsepääsemättömiä ongelmia.
Agree,agree. Onko se kilpailuyhteiskunta joka sitten ajaa tuohon, vai eikö meillä onnekkailla ole oikeita murheita miettävänä? Mitä pitäisi tapahtua että kansa ns. karastuisi ja lopettaisi turhasta itkemisen ja masentelun? Toinen talvisota? Lama?

Oot vanhempi ja fiksumpi, kerro sie.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
masa

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja masa »

Haemaeraemies kirjoitti: Oot vanhempi ja fiksumpi, kerro sie.
Muah :D Vanhempi, mutta tuskin fiksumpi.

En tiedä mitä tämä maa vaatisi. Ehkäpä uusi 90-luvun lama tekisi hyvää itsekeskeiselle maalle, jossa oman hyvinvoinnin, itsekkyyden ja korkean talouden tavoiteltavuus menee heittämällä ohitse kaikista muista ihmisyyden arvoista.

Omasta kokemuksestni muistan ainakn sen, että tuolloin paljon pienemmät asiat merkitsivät paljon enemmän. Nykyään kun ei mikään tunnu riittävän. Aina vaan pitää saada ja olla enemmän.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja ak »

EveryWoman kirjoitti:En halua laittaa sitä tänne hakukoneiden ulottuville. Tongi fässönfinlandia hetki, niin saanet tyydytyksen!
Onnittelut. Älä ahdistu liikaa. :)
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

ak kirjoitti:Älä ahdistu liikaa.
Veikkaat, että syytä huoleen ei ole? No joo. Mulla on sikäli vilkkaasti ympäriinsä juoksenteleva mielikuvitus, että kehittelen välillä kauhuskenaarioita turhankin herkästi (ja välillä taas aivan aiheellisesti mutta aivan liian aikaisin, jolloin ihmiset vain nauravat minulle). Onneksi olen hyvä käsittelemään ja sietämään ahdistusta.

Tällä kertaa ratkaisin asian kysäisemällä Neloselta meilitse, onko tässä heidän mielestään minkämoinen riski että ihmiset järkyttyvät. Vastasivat sitten, ettei malliston nimeä tuoda erityisemmin esiin, ja että syytä huoleen ei ole. Se riitti, nyt voin unohtaa koko jutun. Parempi näin kuin että olisin jäänyt märehtimään aihetta - vaikka tuntuukin hassulta tehdä pienestä asiasta oikein meilin kokoinen numero.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

masa kirjoitti:En tiedä mitä tämä maa vaatisi. Ehkäpä uusi 90-luvun lama tekisi hyvää itsekeskeiselle maalle, jossa oman hyvinvoinnin, itsekkyyden ja korkean talouden tavoiteltavuus menee heittämällä ohitse kaikista muista ihmisyyden arvoista.

Omasta kokemuksestni muistan ainakn sen, että tuolloin paljon pienemmät asiat merkitsivät paljon enemmän. Nykyään kun ei mikään tunnu riittävän. Aina vaan pitää saada ja olla enemmän.
No lamakausiahan toki välillä tulee, toivoimme sitä tai emme.

Olen kyllä ollut huomaavinani, että pehmeämmät arvot ja kerskakulutuksen näkeminen junttimaisena ovat jatkuvasti yleistymään päin, vaikka huippusuhdannetta elämmekin. Aletaan arvostaa laatua määrän yli, tyhjyyttä tavarapaljouden sijaan ja vapaa-aikaa urakiidon kustannuksella. Kulttuurievoluutio on siitä jännä juttu, että arvot ja ajattelutavat tosiaan menevät koko ajan eteenpäin - periaatteessa haitallisista ilmiöistä eroon pääsemiseksi ei siis tarvitse tehdä muuta kuin odottaa. Mutta tietysti olisi kovin kliffaa, jos mahdollisimman paljon kehittymistä hyvään suuntaan tapahtuisi Juuri Minun elinaikanani, jotta pääsisin siitä itsekin nauttimaan (päivän teemana on näköjään itsekkyys). Sitten se välillä ahdistaa kun asiat ottavat aikaa.

Toisaalta, tuon ahdistuksen voimalla ne asiat juuri muuttuvat, joten se on välttämätön osa meitä ja maailmaa.
Avatar
Ihminen
Kitinän uhri
Viestit: 796
Liittynyt: 27.09.2006 10:41
Paikkakunta: Ihmislä

Re: Miten Jokelan tapahtumat vaikuttavat elämääsi?

Viesti Kirjoittaja Ihminen »

masa kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:
Jos kerta on niin vitullinen voitto syntyä tänne, niin miksi Pekkaa ja Paavoa menee narun jatkoksi ison maailman tahtiin?
Siksi, että meillä on asiat niin hyvin, että pienistä ja mitättömistä asioista ehditään tekemään väkisin helvetin suuria ja ylitsepääsemättömiä ongelmia.
Mitkäs on niitä asioita, jotka oikeasti sitten ovat suuria ja ylitsepääsemättömiä? Ja mitkä eivät? Kertokkee, kertokkee. Jos ajatellaan ihmisen perustarpeita niin eikös näitä ongelmia Suomessa esiinny?
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan

«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
Vastaa Viestiin