Pappailu?

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

irmelianneli kirjoitti:Ja YY, olikohan se pneumokokkirokotetutkimus? Me osallistuttiin siihen kans.
Tais olla. Mut joo, tänään mökille ja yöksi sinne ilman perhettä. Lähden suoraan töistä, mut lupasin muijalle ja tytölle poiketa vielä kotona antamassa pusut, kun matkan varrella ovat.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

4kk neuvola: 67,4 ja 6845 - keskikäyrillä mennään.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Suvinen kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:4kk neuvola: 67,4 ja 6845 - keskikäyrillä mennään.
Menitte ohi meistä, meillä oli 63 senttiä ja 6,5 kiloa 4kk-päivänä.
Mä en oo varma tosta pituudesta, et voi olla et se oli 64,7.

Tänään ostan neidille synttärilahjaksi lautasen ja nokkamukin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Kai Nalo

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Luulette vaan että kiltisti lautaselta syödään :D

Unohtakaa ne lautaset ja ostakaa pöytätabletteja. Käsin syödessä meinaan roiskuu!

T: 11 kuukautisen pappa jonka muksu ei ole syönyt kiinteitä kuin käsin viimeiset 5 kk. Lusikka on ehdoton nounou!
bliss

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja bliss »

^Ei se aina niin mee ;)
Mun poika ei ole IKINÄ syönyt mitään käsin. Paitsi nyt leipää ja sen sellaista.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Suvinen kirjoitti: Joko aloitatte kiinteät?
Jep. Mulla on perjantaina vapaa, silloin ihan yhdessä aiotaan ihmetellä tätä merkkipaalua. Nevvolassa sanotaan, et litra päivässä maitoo tai 4kk ois hyvä raja aloittaa. Meillä tulee tänään 4kk ja tonnit paukku maanantaina. Varmaan jotain bataattisosetta ensin, ei mitään liian makeeta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Kai Nalo

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

exPertti kirjoitti:Ihmiset ovat erilaisia. Meillä parhaimmillaan käsillä asetteli ruuanpalat lusikkaan ja lusikalla suuhun. :)
Jaha. Se on sitten fiinimpi jannu kuin meidän.

Meillä ei vaan lusikka kelpaa kuin silloin kun siinä on jäätelöä. Käsin syödään kaikki, joka tietenkin toisaalta on hyvä juttu. Sorminäppäryys kehittyy huimasti, eikä ole tarvinnut itse mukulaa syöttää sen jälkeen kun lusikka on nurkkaan lentänyt. Helppoa, joskin sotkuisaa.

Mustikat, kuivatut karpalot, rusinat, muru-raksut, lihapullat, banaani, porkkana ja kestileipäkuutiot ovat kestohittejä. Lasipurkkimössössöt ei ole maistuneet enää kuukausiin, enkä kyllä lainkaan ihmettele :oksu:
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 14.10.2009 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Ettekö katsoneet eilen yleltä, kun suomittiin äitejä, jotka eivät imetä lapsiaan tarpeeksi kauan? Siinä oli yksi 4-vuotias, jolle annettiin tissiä esim. jos hänelle tuli itkupotkuraivari. Aika hauska nähdä, miten tuollainen riippuvuus rauhoittaviin ilmenee vanhempana. Silloin vedetään sitten lääkkeitä ja huumeita, kun äidin tissiä ei kehtaa enää imeä. No toisaalta tutti ajaa samaa asiaa eli saa lapsen rauhoittumaan, kun tämä ei jostain syystä kykene siihen omin voimin. Meilläkin taitavat hampaa alkaa pikku hiljaa menemään kieroon tutin lutsuttamisen ansiosta.
Paras päivä ikinä.
Kai Nalo

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: tonnit paukku maanantaina
Aika hifistelyä teillä toi syöminen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kai Nalo kirjoitti:Aika hifistelyä teillä toi syöminen.
Njoo. Hyötyjä tosin on kirjaamisesta paljon: pystyy tosiaan seuraamaan muitakin kuin omia syöttöjä ja tulkitsemaan paremmin seuraavaa nälkää, helpompi tulkita esmes kipeyden, sit voi muutenkin seurata vauvan kehitystä, kuten koska kakattu, koska menty nukkumaan, koska vitskut. Aika nopeasti toi lutviutuu ihan raavaallekin miehelle.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Kai Nalo

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Tilastomiehen unelmia
Jos muksut on erilaisia, niiin on kyllä vanhemmatkin :lol:
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Statsit nimenomaan, niitä tulee päivittäin tuijoteltua vähän joka urheilulajin osalta. Miten ne ovatkin niin hienoja...
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Mun mielestä tässä ei yhtään syyllistetty, ja olen kyllä ihan samaa mieltä joka sanasta.
Jenny Daa-aah! ling

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Mä katon vähän huonolla kun 4-vuotiasta imetetään.
Kai Nalo

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:Mä katon vähän huonolla kun 4-vuotiasta imetetään.
Musta se on niin suloista, kun nelivuotiasta imetetään tai se istuu lastenvaunuissa tutti suussa.


Not.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Midaa odotellessa; eli suomeksi: kaikki tekevät kuten parhaaksi näkevät.

Meillä ei imetys onnistunut kuin osittain 3kk, ja poika veti 3kk kohdalla jo reilun litran maitoa/pvä, joten neuvolalääkärin kehoituksesta aloitettiin (itsetehdyt) vellit, ettei munuaiset kulu loppuun. So what; hyväntuulinen ja terveen oloinen poika 1v4kk posottaa menemään.

Vituttaa aivan kamalasti kaiken maailman suositukset ja kuukausirajat joka asiaan. "4kk saa aloittaa kiinteät, 5kk puurot, 1v. normimaidon" jne. koska ihmiset tuntuvat pitävän näitä lähes sääntöinä. Jokainen kersa on erilainen, jokainen äiti on erilainen ja ei jumalauta 60-luvulla minkään pamfletin mukaan lapsia kasvatettu, vaan terveen maalaisjärjen!

T. 2kk ikäisenä mehua juonut ja 3kk ikäisestä raasteita syönyt.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Mida »

Korvikkeen kaytto nostaa tosi monia terveysriskeja. Kaikkien kohdalla korvike ei tee sairaammaksi, mutta useammalla tekee. Rintamaito on terveellisempaa ja silloin kun rintamaitoa ei ole saatavilla, on korvike paikallaan ja hyva onkin, etta on. Korvike ei kuitenkaan ole yhta hyva kuin rintamaito. Ja kuten jo tassakin ketjussa on mainittu, moni maidon riittamattomyys olisi autettavissa asiallisella imetysohjauksella, jota hyvin harvoin neuvolassa on tarjolla.

"Midaa odotellessa; eli suomeksi: kaikki tekevät kuten parhaaksi näkevät. "
Varokaa naita, nama luetaan myos kutsuiksi.

Ma en ole viela 1v7kk ikaista lasta vanhempaa paassyt imettamaan. Kuopus on nyt 1v5kk, joten parin kuukauden paasta paastaan jo pidemmalle. Nelivuotiasta voisin aivan hyvin imettaa. Seitsemanvuotiasta voisin aivan hyvin imettaa. Meilla lapsi on se asiantuntija, joka tietaa milloin han on saanut riittavan vanhaksi maitoa. Sen parempaa asiantuntijaa ei ole.
Riintamaito ja imetys ovat ihmeellisia, hienoja asioita isommallekin lapselle. Kyse ei ole haitallisesta riippuvuudesta. Kyse on luonnollisesta jatkumosta. Sen harvinaisuus yhteiskunnassamme ei tee siita luonnotonta. Luonnotonta on se, etta enimmakseen vauvoja imetetaan vain viikkoja, korkeintaan joitain kuukausia.

Mun ajatukseni tutti suussa kulkevia alle kouluikaisia kohtaan pehmenivat huomattavasti sen jalkeen, kun hoksasin, etta he ovat viela imevaisiassa. Ihmisen luontainen vieroittumisika on 2-7 vuoden valilta. Joissain harvoissa tapauksissa viela hieman myohemmin. Itse imin sormea 7-8-vuotiaaksi. Sama asia. Ei saanut tissia tarpeeksi kauan, piti tyytya korvikkeeseen. Luovuin siita vasta, kun itse olin valmis. En aiemmin, vaikka painostusta kylla riitti ja ymmartamaton typera ymparisto naki asian ongelmana. Eika minusta silti tullut huumeidenkayttajaa ja laakkeitakin kaytan mahdollisimman vahan. Ei ole mitaan riippuvuuksia. Paitsi kofeiiniin tulee fyysinen riippuvuus, sen olen huomannut. Joten valtan sen kayttoa. Mieluummin tarjoan lapselleni lohduksi lampiman sylin ja rinnan kuin kylman persoonattoman esineen, tutin tai oman sormen jos lapsi on sellainen, etta imeminen on hanelle vahva keino lohduttautua. Imeminen on yksi keino muiden joukossa etsia henkista tasapainoa. Yhdella lapsella aidin syli, toisella harsoratti, kolmannella rakas pehmolelu, neljannella karsimys ja tunteiden tukahdutus, koska ymparisto ei sita salli. Mieluummin ihminen, empatia, tehokas olon helpottaja kuin mikaan korvike.

Itse olin imevaisiassa pitkaan. Esikoinen ei ole imemista kaivannut enaa puoleentoista vuoteen. Kuopuksesta ei viela tieda. Han on vauhdikas, malttamaton olemaan aloillaan, edes rinnalla. Imetys on usein epamukavaa, joten en enaa sita hanelle tarjoa kuin aivan suuriin kurjuuksiin lohduksi. Han viela haluaa usein rintaa ja mahdollisimman usein halutessaan saa. Oisinkin. Erityisen hyvin auttaa oisiin ahdistuksiin ja itkuihin. Myos liian lyhyiksi jaaneiden paivaunien jalkiolon helpotukseksi. Tarjoan itse ensisijaisesti sylia. Lapsi pyytaa maitoa, kun on sen tarpeessa.

Kolmevuotiaalle esikoiselle rintamaidon saaminen mukista on symbolisesti vahvasti latautunut tapahtuma. Aiti lypsaa rinnastaan maitoa, jonka mausta tama makuherkka lapsi pitaa. Aiti nakee sen vaivan ja tarjoaa tata arvokasta nestetta lapselle. Lapsi saattaa joskus jos on pahoilla mielin, olla mustasukkainen pikkuveljelle, jos veli juo molemmista rinnoista. Toisesta tarvitsisi isoveli. Aidinmaidon antaminen lohtuna viestii aidilta hyvaksyntaa ja rakkautta. Vaikka sita saisi mukista. Vaikka sita saisi vain vahan, kun enempaa ei enaa tule. Se on rakkauden ele yhta kaikki.

Voi kuinka olen toivonut, etta syopahoitojen aikana isompi olisi ollut viela rinnalla. Siita olisi ollut valtava apu ja hyoty. Paitsi emotionaalisesti, myos ravitsemuksellisesti silloin, kun ravinnonsaanti on hoitojen ja sairasteluiden takia ollut niukkaa. Silloin talloin olen mukista edes voinut tarjota ja se on ollut parempi kuin ei mitaan. Aidilta vasta-aineboostia lapselle, jonka oma vastustuskyky on ollut myrkkyjen takia heikko.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Elppis kirjoitti:Vituttaa aivan kamalasti kaiken maailman suositukset ja kuukausirajat joka asiaan.
Tämä on pitkälti oma ongelmasi. Siis tottakai suosituksia ja ohjeita on hyvä olla ja pitääkin olla. Ne ovat aina parempi kuin ei mitään, sellaisia suuntaviivoja ja ensiapua. Monelle ne luovat edes jotkut raamit.

En sitten eri asia miten niitä noudattaa ja miten ne vanhemmalle kerrotaan. Ei minua ohjeet vituta, vaan niiden tuputtaminen, esmes neuvolan ohje pakkosyötöstö, kun lapsi tippuu keskiarvokäyrältä. Yritän jättää suurimman osan neuvoista omaan arvoonsa, koska ne harvemmin ovat sen enempää räätälöityjä, eivätkä voikaan olla, kuin oma heinäntekojärki.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Kai Nalo

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Mida kirjoitti: Nelivuotiasta voisin aivan hyvin imettaa. Seitsemanvuotiasta voisin aivan hyvin imettaa. Meilla lapsi on se asiantuntija, joka tietaa milloin han on saanut riittavan vanhaksi maitoa. Sen parempaa asiantuntijaa ei ole.
Riintamaito ja imetys ovat ihmeellisia, hienoja asioita isommallekin lapselle. Kyse ei ole haitallisesta riippuvuudesta. Kyse on luonnollisesta jatkumosta. Sen harvinaisuus yhteiskunnassamme ei tee siita luonnotonta. Luonnotonta on se, etta enimmakseen vauvoja imetetaan vain viikkoja, korkeintaan joitain kuukausia.

Kuulostaa ihan PetriFB:ltä.
Kai Nalo

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

NuoriD kirjoitti:
-Kaikki kolme lasta ovat olleet yksityisessä englanninkielisessä päiväkodissa.
Olen suunnitellut samaa jos vaan paikka löytyy. Suositteletkos? Meneekö oppi hyvin kaaliin?
NuoriD

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kai Nalo kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
-Kaikki kolme lasta ovat olleet yksityisessä englanninkielisessä päiväkodissa.
Olen suunnitellut samaa jos vaan paikka löytyy. Suositteletkos? Meneekö oppi hyvin kaaliin?
Kyllä ne jotain oppii. Meillä olivat vain puolipäivähoidossa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Vituttaa aivan kamalasti kaiken maailman suositukset ja kuukausirajat joka asiaan.
Tämä on pitkälti oma ongelmasi. Siis tottakai suosituksia ja ohjeita on hyvä olla ja pitääkin olla. Ne ovat aina parempi kuin ei mitään, sellaisia suuntaviivoja ja ensiapua. Monelle ne luovat edes jotkut raamit.

En sitten eri asia miten niitä noudattaa ja miten ne vanhemmalle kerrotaan. Ei minua ohjeet vituta, vaan niiden tuputtaminen, esmes neuvolan ohje pakkosyötöstö, kun lapsi tippuu keskiarvokäyrältä. Yritän jättää suurimman osan neuvoista omaan arvoonsa, koska ne harvemmin ovat sen enempää räätälöityjä, eivätkä voikaan olla, kuin oma heinäntekojärki.
No tätä nimenomaan tarkoitin: jos et mene tasantarkkaan normien mukaisesti, tehdään iso haloo.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Meillä taas ei neuvolasta yhtään ikäviä kokemuksia. Se riippuu niin tädin luonteesta, kertooko natsimaisesti että näin sitten teette vai ehdotteleeko lempeästi. Kyllä ammattilaisen pitäisi tietää, ettei lasten kasvu ja kehitys mene aina yksi yhteen, ja voi silti olla ihan normaalia. Muutenkin tuntuu, ettei niillä tädeillä ole mitään yhteistä linjaa, kun ovat opiskelleetkin niin eri aikoina ja eritasoisissa kouluissa. Onneksi omalle kohdalle sattui 50+ jämpti ja lempeä täti, vähän niinQ mäkin :)

(paitsi et vielä toistaseks oon 20+)
Prepare for the worstest.
Kai Nalo

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Isin 11 kuukautinen poika teki eilen jotain niin hienoa että isi ihan liikuttui. Jannu istui sohvan edessa lattialla peppu vasten kovaa laminaattia ja päräytti valtavan pierun. Katsoi mua, päräytti huulillaan "prööööt" ja räjähti nauramaan.

Olen niin ylpeä 8)
milli

Re: Pappailu?

Viesti Kirjoittaja milli »

Kai Nalo kirjoitti:Isin 11 kuukautinen poika teki eilen jotain niin hienoa että isi ihan liikuttui. Jannu istui sohvan edessa lattialla peppu vasten kovaa laminaattia ja päräytti valtavan pierun. Katsoi mua, päräytti huulillaan "prööööt" ja räjähti nauramaan.

Olen niin ylpeä 8)
awwww :h:
Vastaa Viestiin