Shrink

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Vagabondo kirjoitti: 18.05.2020 17:06
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2020 15:10 Mun ongelmani siis on, että en hyväksy itseäni ja olen hyvin ankara itseäni kohtaan. Yritän olla lempeämpi itseäni ja kohtaan ja hyväksyä itseni, mutta se ei ole helppoa.
Käsittääkseni suht yleistä. Sen hahmottaminen mikä elämässä on tärkeää ja mihin suuntaan elämässään haluaa edetä saattaisi helpottaa sitä, ettei ota itseensä asioista joilla ei loppupeleissä ole merkitystä. Oppii ajattelemaan; Mitä välii.

Ammattilainen saattaisi osata antaa parempia työkaluja. Jostain lapsuudesta tuo ankaruus itseään kohtaan varmaankin tulee.
Itse kärsin tästä kunnes psykedeelien kautta opin, että olen oikeasti ihan hyvä dude, jolla on oma panoksensa annettavana maailmalle, sekä jotain arvoakin ihmisenä. Ei sitä arvoa kaikille tarjoa, mutta osaa ehkä yrittää vähän enemmän olla ihminen joillekin silloin, kun tuntuu ettei millään ole mitään väliä.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Vaimoni muuten oppi psykoterapeuttinsa kautta asia, joka on ilmeisen syvällä suomalaisessa kulttuurissa, eikä sitä kukaan usein kyseenalaista: Häpeällä kasvattaminen.

Vaimoni kysyy usein ihan hyväntahtoisesti " Miksi teet tuon asian noin?" Itselleni tuo on aika pitkälle alitajuinen signaali siitä, että teen jotain väärin. En ole koskaan pysähtynyt pohtimaan, miten häpeällä kasvattaminen on todennäköisesti paskan kollektiivisen itsetuntomme syypää.

Jos kaikki kasvatetaan ajattelemaan ettei osaa mitään hyvin tai oli vähintään tuuria että meni hyvin, maailman mestarin oletetaan vähättelevän omaa suoritustaan haastattelussa, niin miten hitossa meillä voisi olla edes terve itsetunto? Miksi ei voi sanoa sillo ku menee hyvin että "hitto vedettiin tää muuten hyvin"? Mutta ei, kun siitä ylpistyy

Haistakaa vanha kansa paska, ihan näin btw, teidän viisaudet on aika pitkälle perseestä.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mikäköhän mulle on tullut, kun näin vanhemmalla iällä huomaan maailman menoa katsellessani toisinaan melkein ajattelevani, että ymmärtäisivätpä ihmiset edes hävetä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Onneksi et puhunut nykymenosta. Peli ei ole vielä menetetty.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ :D
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Haemaeraemies kirjoitti: 29.05.2020 8:54 Jos kaikki kasvatetaan ajattelemaan ettei osaa mitään hyvin tai oli vähintään tuuria että meni hyvin, maailman mestarin oletetaan vähättelevän omaa suoritustaan haastattelussa, niin miten hitossa meillä voisi olla edes terve itsetunto? Miksi ei voi sanoa sillo ku menee hyvin että "hitto vedettiin tää muuten hyvin"? Mutta ei, kun siitä ylpistyy
Mulla on ilmeisesti ollut hyvä kasvatus, kun en osaa yhtään samaistua. Omat vanhemmat on sellaisia tee se itse -ihmisiä, jotka on aina tarttunut asioihin ja opetelleet tarvittaessa tekemään. Asenne on tarttunut, kun aina sai halutessaan osallistua projekteihin. Usein toki vaikka ei olisi halunnutkaan :D

Maailman mestaruuksien kanssa keskityttiin enemmän niin siistii -fiilikseen kuin siihen vedettiinkö hyvin. Tottakai vedettiin, kun voitettiin :mrgreen:
Vallankin ensimmäinen on jäänyt mieleen kun kaikki oli niin täydellistä ja yllättäjänä puskettiin voittoon paperilla vahvempia vastustajia vastaan. Elämäni parhaita päiviä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Haemaeraemies kirjoitti: 29.05.2020 8:43
Vagabondo kirjoitti: 18.05.2020 17:06
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2020 15:10 Mun ongelmani siis on, että en hyväksy itseäni ja olen hyvin ankara itseäni kohtaan. Yritän olla lempeämpi itseäni ja kohtaan ja hyväksyä itseni, mutta se ei ole helppoa.
Käsittääkseni suht yleistä. Sen hahmottaminen mikä elämässä on tärkeää ja mihin suuntaan elämässään haluaa edetä saattaisi helpottaa sitä, ettei ota itseensä asioista joilla ei loppupeleissä ole merkitystä. Oppii ajattelemaan; Mitä välii.

Ammattilainen saattaisi osata antaa parempia työkaluja. Jostain lapsuudesta tuo ankaruus itseään kohtaan varmaankin tulee.
Itse kärsin tästä kunnes psykedeelien kautta opin, että olen oikeasti ihan hyvä dude, jolla on oma panoksensa annettavana maailmalle, sekä jotain arvoakin ihmisenä
Tuo on mielenkiintoista. Kyllähän sitä hämmästyttävästi jotkut ovat saaneet noista apua. Muistan elconkin sanonee, että joku sienitrippi muutti häntä pysyvästi.

Eihän se tosiaan mahdotonta ole, että voi saada jotain pysyviä positiivisia vaikutuksia. Kyllähän ketamiinistakin aivan lääketieteellisesti ollaan sitä mieltä, että muutama hoitokerta voi auttaa hyvin pitkään.
Edit: ei se yksittäisen hoitokerran vaikutus sittenkään ilmeisesti pitkään kestä
https://www.kaypahoito.fi/nak08360

Itsellä ei rohkeus riittäisi kokeilla muuta kuin virallisia hoitoja. Joista ketamiini toki on jo aivan virallista vaikkakaan ei paljoa käytetty ainakaan vielä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.05.2020 11:16
Haemaeraemies kirjoitti: 29.05.2020 8:43
Vagabondo kirjoitti: 18.05.2020 17:06

Käsittääkseni suht yleistä. Sen hahmottaminen mikä elämässä on tärkeää ja mihin suuntaan elämässään haluaa edetä saattaisi helpottaa sitä, ettei ota itseensä asioista joilla ei loppupeleissä ole merkitystä. Oppii ajattelemaan; Mitä välii.

Ammattilainen saattaisi osata antaa parempia työkaluja. Jostain lapsuudesta tuo ankaruus itseään kohtaan varmaankin tulee.
Itse kärsin tästä kunnes psykedeelien kautta opin, että olen oikeasti ihan hyvä dude, jolla on oma panoksensa annettavana maailmalle, sekä jotain arvoakin ihmisenä
1. Tuo on mielenkiintoista. Kyllähän sitä hämmästyttävästi jotkut ovat saaneet noista apua. Muistan elconkin sanonee, että joku sienitrippi muutti häntä pysyvästi.

2. Eihän se tosiaan mahdotonta ole, että voi saada jotain pysyviä positiivisia vaikutuksia. Kyllähän ketamiinistakin aivan lääketieteellisesti ollaan sitä mieltä, että muutama hoitokerta voi auttaa hyvin pitkään.
Edit: ei se yksittäisen hoitokerran vaikutus sittenkään ilmeisesti pitkään kestä
https://www.kaypahoito.fi/nak08360

Itsellä ei rohkeus riittäisi kokeilla muuta kuin virallisia hoitoja. Joista ketamiini toki on jo aivan virallista vaikkakaan ei paljoa käytetty ainakaan vielä.
1. Se vaikuttaa olevan aika yleistä, että varsinkin tryptamiini-sukuiset jutut kuten DMT ja psilocybiini opettaa ihmisille, että olet ihan hyvä tyyppi, maailma on mielenkiintoinen paikka ja rakkautta on monessa muodossa.

2. Se on hämmentävää, että vaikutukset todellakin ovat usein monivuotisia, ellei ikuisia. Ystäväni joka on alallaan eräs maailman arvostetuin tiedemies todella kovalla kemian osa-alueella sanoo, ettei olisi se tiedemies mikä on nyt ilman noita kokemuksia, eikä ole yksin mielipiteensä kanssa.

Kannattaa tarkastaa MDMA PTSD:n hoidossa, se on saanut täysin uskomattoman hyviä tuloksia. https://www.scientificamerican.com/arti ... treatment/

Ketamiini vaatii "boostauksen" mutta niin myös vaatii esimerkiksi psilocybiini Hortonin päänsäryn hoidossa, sitä kutsutaan "bustaamiseksi", eli kerran kuukaudessa tai kahdessa otettu pienehkö annos psilocybiiniä pitää kohtaukset poissa, tai huomattavasti lievempinä.

Tästä voidaan päätellä ehkä mahdollisesti, että psykedeelit tarjoavat useita eri keinoja auttaa ihmisiä. Suoraan parantumista auttavat nyt tiedettävästi DMT, LSD, MDMA sekä Ayahuasca, ja ongelmia rajoittava tai ehkäisevät Psilocybiini ja Ketamiini. Ibogaiini on osoittanut suurta potentiaalia vieroitushoidoissa, varsinkin psykologisten addiktio-ongelmien kohtaamisessa vahvojen riippuvuuksien kuten opiaatti tai kokaiini-addiktion kanssa.

EDIT: lainaus erään henkilön parantavasta kokemuksesta monipäiväiseltä retriitiltä, joka ei ole todellakaan ihanaa ja kivaa, vaan kuten yleensäkin elämän opetukset: Rankkoja ja syvältä raastavia, mutta oikein käsiteltynä parantavia.

"I was running through backroads shirtless, shoeless and just passed by the gates of Auschwitz on my right.
WTF is going on. I have completely lost myself trapped inside some sick fucking video game. Everything was pixelated, I didn’t know who I was and couldn’t see farther than an inch in front of myself.

Hunching over I was exhausted, wanted it all to end and was waiting for someone to come help me. No one was coming. I was alone. All I could do was help myself. That was the point.

Fast forward a few hours in the night I was crying uncontrollably realizing I don’t love myself.

Ayahuasca completely changed my life.
..

When I was outside I was so adamant about never doing this again. I’m scared to fucking do it tonight again. I was ready to leave but I stayed and faced it. Had to do it in my own way.

I’ll do it later tonight. Much much smaller dose.

If I had to summarize the night in one word: Self-Love"
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2447
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

Huomaan että elämässäni on pieni tyhjiö nyt kun alkoholi ei enää ole kuvioissa mukana. Pärjään erinomaisesti ilmankin, mutta välillä - yleensä kovan stressin yhteydessä - tulee sellainen olo että "voi luoja kun nyt olisi viskipullo tuossa - se tyhjenisi jukolauta hetkessä". Koskaan en tätä ajatusta sen pisemmälle työstä, koska tiedän mitä siitä seuraisi. Sitä pirua ei voi päästää enää irti. Minä en osaa ottaa kohtuudella, se on nähty N kertaa. Eikä sisuskalujakaan halua rassata nykyistä enempää.

Opiaatteja en oikeastaan kaipaa. Syöpäkipujen hellitettyä myönnän natustelleeni niitä välillä buzz tavoitteena. Saihan niistä pienet pirinät ja euforiantapaisen, mutta lankeava maksu oli aivan hirveä. Vielä huonompi hyötysuhde kuin brenkussa. Mahdoton palelu, pahoinvointi ja kallon halkaisevat hedarit. En muista koskaan olleeni viinasta yhtä kipeä kuin oxyistä pahimmillaan.

Jazz-tupankia olen vetänyt viimeisen parin vuoden aikana pari kertaa vuodessa. Se vaan sopii astmaatikolle aika huonosti. Se tukahtumisen tunne ja nousuja edeltävä paranoia on aivan perseestä. Tykkään kyllä aikalailla siitä mietiskelyfiiliksestä joka tulee. Viihdyn tuntikausia kelaillen mitä uskomattomampia juttuja. Erityisen virkistävää on uusien havaintojen teko tyyliin "ai tätä juttua voi funtsia tästäkin tulokulmasta!"

Psykedeelit tavallaan kiinnostaisivat, mutta pelkään kontrollin menettämistä ja sitä että trippi jää päälle. Toki olen näissä vain viranomaisvalistuksen varassa - sehän tunnetusti pohjautuu vain pelotteluun ja haittojen korostamiseen.

Ehkäpä vielä jonain päivänä.
Amazing shit happens!
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kaikella ystävyydellä, KKK, mutta sun taipumuksilla päihteiden suhteen olisi varmaan aika hyvä pysyä erossa uusien kokeilusta.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Surullista, että ihmiset hakevat huumeista pelastusta elämäänsä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 29.05.2020 13:38 Surullista, että ihmiset hakevat huumeista pelastusta elämäänsä.
En tiedä, onko provo. Mutta vastaan oletuksella, että ei ole.

Huume vs. lääke on luonnollisesti ensisijaisesti lainsäädännöllinen asia. Eli ei ole olemassa mitään an sich huumeita vs. an sich lääkkeitä. Kuten toki tiedät.

En mitenkään kiistä, etteikö huumausaineista ole paljon haittoja, mutta tarkoitin vain, että mielestäni ei kategorisesti voi sanoa noin. Emmehän sano myöskään "Surullista, että ihmiset hakevat lääkkeistä pelastusta elämäänsä"
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 29.05.2020 13:38 Surullista, että ihmiset hakevat huumeista pelastusta elämäänsä.
Kai tämä oli huono provo. Miten näet huumeiden eroavan muusta lääkityksestä, jos siitä saadaan apua?

Onko mielestäsi siis parempi että ihminen syö 2-3 eri mielialalääkettä, jotka aiheuttavat suuren määrän sivuoireita + törkeän addiktion, kuin että nauttivat terapeutin valvonnassa ja avustuksella MDMA:ta 1-3 kertaa, jonka jälkeen usein selviävät ilman mitään lääkitystä. Kai tiedät miltä veteraanien itsemurha-luvut näyttävät jenkeissä?

Onko mielestäsi huono asia, että valvottu kannabis vähentää opiaatti-peräisistä lääkkeistä johtuvia kuolemia?

Camoon Ylermi, sano että tuo on ammatin pakottama kommentti, olet parempi kuin tuo.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.05.2020 13:55Huume vs. lääke on luonnollisesti ensisijaisesti lainsäädännöllinen asia. Eli ei ole olemassa mitään an sich huumeita vs. an sich lääkkeitä. Kuten toki tiedät.

En mitenkään kiistä, etteikö huumausaineista ole paljon haittoja, mutta tarkoitin vain, että mielestäni ei kategorisesti voi sanoa noin. Emmehän sano myöskään "Surullista, että ihmiset hakevat lääkkeistä pelastusta elämäänsä"
Näin. Kuten KKK tuossa yllä juuri todisti - perinteinen kipulääke tai kannabis voi olla kipuun tai pörinän tarpeeseen. Konteksti ratkaisee ja aina edessä on hyötyjen ja haittojen punninta. Addiktiotaipumuksella tulee harmilliset seuraukset usein.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Haemaeraemies kirjoitti: 29.05.2020 14:30Camoon Ylermi, sano että tuo on ammatin pakottama kommentti, olet parempi kuin tuo.
Tuossakin ammatissa kyllä tietää, että kuningas alkoholi on huumeista pahin Suomen oloissa.
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Haemaeraemies kirjoitti: 29.05.2020 14:30 Onko mielestäsi siis parempi että ihminen syö 2-3 eri mielialalääkettä, jotka aiheuttavat suuren määrän sivuoireita + törkeän addiktion, kuin että nauttivat terapeutin valvonnassa ja avustuksella MDMA:ta 1-3 kertaa, jonka jälkeen usein selviävät ilman mitään lääkitystä. Kai tiedät miltä veteraanien itsemurha-luvut näyttävät jenkeissä?
Lasket tässä varmaan rauhoittavatkin mielialalääkkeiksi. (?)

Itse rouhin Suomen yleisimmin käytettyä mielialalääkettä, joka auttaa ahdistusoireisiin. Sillä on joitakin sivuvaikutuksia, mutta ei aiheuta niin minkäänlaista addiktiota. Aloittaminen tai lopettaminen kylmiltään aiheuttaa lievää huonovointista oloa muutamaksi päiväksi. Toissijaisesti kokeiltavat lääkkeet tosin ovat sen suhteen vähän hankalampia.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2020 9:05 Ja kuten sanoin, miksi _pitäisi_ olla jotenkin erityislahjakas?

Puhun tässä paljon itselleni. Jatkuvasti ruoskin itseäni siitä, että en ole riittävän lahjakas. En tiedä, miksi teen niin. Siinä ei ole mitään järkeä. Onnellisuuden avain olisi hyväksyä itsensä. En ole sitä oppinut. Yritän.
Mainitun kaltaisia ajatuksia tulee kirjoitettua alkoholin vaikutuksen alaisena. Ehkä silloin tulee kaivettua esiin jotain oleelista, joita ei muuten toisi esiin. Krapulassa sitten tulee mietittyä sitä, onko kuolema korjaamassa.

... Noin muuten alkaa ahdistaa, että olen itse asiassa elänyt aika suojattua elämää, eikä ole ollut isoja vastoinkäymisiä, mutta niitä on väistämättä edessä.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

nokkaelain kirjoitti: 29.05.2020 23:25
Haemaeraemies kirjoitti: 29.05.2020 14:30 Onko mielestäsi siis parempi että ihminen syö 2-3 eri mielialalääkettä, jotka aiheuttavat suuren määrän sivuoireita + törkeän addiktion, kuin että nauttivat terapeutin valvonnassa ja avustuksella MDMA:ta 1-3 kertaa, jonka jälkeen usein selviävät ilman mitään lääkitystä. Kai tiedät miltä veteraanien itsemurha-luvut näyttävät jenkeissä?
Lasket tässä varmaan rauhoittavatkin mielialalääkkeiksi. (?)

Itse rouhin Suomen yleisimmin käytettyä mielialalääkettä, joka auttaa ahdistusoireisiin. Sillä on joitakin sivuvaikutuksia, mutta ei aiheuta niin minkäänlaista addiktiota. Aloittaminen tai lopettaminen kylmiltään aiheuttaa lievää huonovointista oloa muutamaksi päiväksi. Toissijaisesti kokeiltavat lääkkeet tosin ovat sen suhteen vähän hankalampia.
Olet onnekas jos selviät noin vähällä, nimittäin oma vaimo koki pään sisäisiä sähköiskuja noin 10 päivää lopetuksen jälkeen. Oletan että olet SSRI tai SNRI lääkkeiden parasta mahdollista kohderyhmää, en tiedä tiedänkö ketään joka puhuisi noin kevyesti vakituisen lääkityksen lopettamisesta.

Vaimo kävi uusimassa pami-reseptin (joita oli mennyt 2 vanhaksi apteekkiin), ja lääkäri alkoi jotain sekoilemaan, että onkohan se riippuvainen ku resepti on ollut 7 vuotta. Vaimo syö niitä noin 1kpl kuukaudessa, joskus harvemmin paniikkikohtauksien hoitamiseen. Lekuri oli ihan täysin sitä mieltä, että ois kyllä parempi jos vetäisit joka päiviä SSRI tai SNRI lääkettä, kuin kerran kuukaudessa syö yksi tai kaksi opamox - nappia, vai mikä lasten-pami sillä nyt onkaan. Vaimo oli toivotellut että voit itse alkaa syömään mielialalääkkeitä huviksesi jos haluat, mutta hän ei rupea.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Minun empiirinen kokemukseni muista mielialalääkkeen käyttäjistä on, että aika moni jatkaa hyvin pitkään ihan pienellä annoksella nimenomaa sen vuoksi, että aikaisempi liian yhtäkkinen lopetus ja sitten lääkkeen uudelleenaloitus on osoittautunut erittäin ahdistavaksi ja suorastaan laittanut kehon täysin sekaisin. Tullut kuolemanpelkoa yms.

Eräs nimeltämainitsematon uuden polven lääke lisää itsemurha-alttiutta ja halua kun lääkitys aloitetaan ja se ei ole vielä tehonnut.
Tunnen erään täysin elämänhaluisen ihmisen, joka tilapäisen pelkotilan (pelko lievästi realistinen) vuoksi joutui aloittamaan mielialalääkityksen.
Hän tuli asunnostaan luokseni paitsi turvaan, myös oli kauhuissaan siitä kun oli oikeasti tutustunut juna-aikatauluihin itsemurha-ajatuksissa.

Tuo itsemurha-asia kuin pelkotilat poistuivat ja tämä hlö on yksi niistä joka jatkaa pikku annoksella lääkettä edelleen (estää paniikkihäiriöitä myös).

Minä en nyt tarkoituksella halua korostaa itseäni terveenä, mutta minullekin on ajateltu mielialalääkettä stressaavan työn tuomaan unettomuuteen sekä yöllisiin sydämentykytyksiin noin viisitoista vuotta sitten. Minä en kertakaikkiaan uskaltanut aloittaa lääkettä ja lisäksi olin epäilevä lääkkeen tehosta kun tiesin, että työkuvan muuttuminen olisi parempi ratkaisu. Sitten työ ja elämä on ollut taas inspiroivaa ja olen keskittynyt ottamaan stressin pois vaikka väkisin asioista. Se on auttanut.

KESÄARSKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2447
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

So Hard kirjoitti: 29.05.2020 13:33 Kaikella ystävyydellä, KKK, mutta sun taipumuksilla päihteiden suhteen olisi varmaan aika hyvä pysyä erossa uusien kokeilusta.
Ei välttämättä huono idea tuokaan :)

SNRI:sta ja sähköiskuista - vaikka ajoin to-del-la maltillisesti alas, sähäreitä tuli koko vähennysprosessin ajan sekä vielä 1-2kk sen jälkeen. Antaa ehkä hieman osviittaa siitä miten vitullisen väkevistä myrkyistä kyse.

Ymmärrän molempien osapuolien näkemykset tästä huumeet-pahasta-vai-ei keksustelussa. Muistetaanpa kuitenkin että lääke-vs-kielletty-lääke on hyvin voimakkaasti kiinni ajasta ja kulloinkin valllitsevasta lainsäädännöstä. Lähes kaikki ns. vahvat huumeet ovat olleet jossain välissä historiaansa laillisia ja jopa lääkäreiden aktiivisesti määräämiä (spiidi, opiaatit nyt ainakin). Ja haastan lääketieteen "erehtymättömyyden" esimerkillä: ei tarvitse mennä kovin kauaksi ajassa taaksepäin, kun lääkärien mukaan tupakointi oli jopa terveellistä! Täysin käsittämätön ajatus nykytiedon valossa. Eikä edes aloiteta ns. opiaattiskandaalin vatvomista uudelleen.

<edit>Mietin tuossa töihin polkiessa tätä keksustelua. Edelleen sitä mieltä, että jokaisen kansalaisen pitäisi omaksua hippunen anarkismiä. Powers That Be syöttävät meille milloin mitäkin paskaa saadakseen massat marssimaan ruodussa. Jokaisen velvollisuus on muistaa lähdekritiikki, eikä niellä purematta yhtä "ylhäältä annettua totuutta", oli se sitten
- Talidomi / Oxycontin / tupakointi jne ovat täysin turvallisia
- USA hyvä, Venäjä absoluuttinen paha
- sikainfluenssarokote on täysin turvallinen
- (lisää omasi, näitähän riittää)

Jostain ihmeen syystä kirjakaupasta osui käteen Rähinä Records-historiikki "Seitsemän Veljestä", jossa Fintelligensin Iso H valotti omaa maailmankatsomustaan (anarkisti). Mieleen jäi lause "maailma on pyramidihuijaus". Sitä piti hetkinen sulatella, mutta kyllä mies on tuossa minusta oikeilla jäljillä.

</edit>

Oma masennus on voittopuolisesti pysynyt poissa. Eniten minua on auttanut:
- saamani uusi mahdollisuus - valmistauduin jo ennenaikaiseen kuolemaan. Paskimmankin päivän päätteeksi kiitän henkilökohtaista korkeaa voimaani elämästäni päivästä - koska nyt tiedän että elossaolo on kaikkea muuta kuin itsestäänselvyys
- sen tosiseikan tiedostaminen, ettei jokaiseen tunteeseen ja fiilikseen tarvitse lähteä mukaan. On luonnollista että välillä vituttaa ja on alavireinen, mutta kun kaivaa työkalupakistaan esiin mantran "minä itse päätän onko lasi puolityhjä vai -täysi" - se auttaa hämmästyttävän usein. Mitä useammin sitä käyttää, sen varmemmin se toimii
- riittävä määrä liikuntoa, mielekästä tekemistä ja tarpeeksi yöunta
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Alkaa tuntua helpommalta. Rouskin nyt sekä cipralex että Brintellix. Olipa hirveä talvi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.06.2020 9:26 Alkaa tuntua helpommalta. Rouskin nyt sekä cipralex että Brintellix. Olipa hirveä talvi.
Hyvä että helpottaa. Talvi oli kyllä rankka välillä ja varsinkin kotona istumista tuli itselääkittyä välillä ehkä vähän turhankin hyvin. Ei silti johtanut mihinkään ongelmiin, työt on tehty ja asiat hoidettu, mutta huomasi kulutuksessa kasvua.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Haemaeraemies kirjoitti: 01.06.2020 7:33 Olet onnekas jos selviät noin vähällä, nimittäin oma vaimo koki pään sisäisiä sähköiskuja noin 10 päivää lopetuksen jälkeen. Oletan että olet SSRI tai SNRI lääkkeiden parasta mahdollista kohderyhmää, en tiedä tiedänkö ketään joka puhuisi noin kevyesti vakituisen lääkityksen lopettamisesta.

Vaimo kävi uusimassa pami-reseptin (joita oli mennyt 2 vanhaksi apteekkiin), ja lääkäri alkoi jotain sekoilemaan, että onkohan se riippuvainen ku resepti on ollut 7 vuotta. Vaimo syö niitä noin 1kpl kuukaudessa, joskus harvemmin paniikkikohtauksien hoitamiseen. Lekuri oli ihan täysin sitä mieltä, että ois kyllä parempi jos vetäisit joka päiviä SSRI tai SNRI lääkettä, kuin kerran kuukaudessa syö yksi tai kaksi opamox - nappia, vai mikä lasten-pami sillä nyt onkaan. Vaimo oli toivotellut että voit itse alkaa syömään mielialalääkkeitä huviksesi jos haluat, mutta hän ei rupea.
Tuo ND:n mainitsema Cipralex on helpoin noista. Itselläni ei ole koskaan ollut "oikeaa" masennusta. Kun nyt viime(?...) kuussa lääke oli loppumassa, enkä ja terveyskeskuksessa uusiminen olisi kestänyt sen 8 päivää, käytin loppuun joitakin vuosia vanhat sitalopraamit. (Olin vuosia välissä ilman, joten eivät ehkä olleet parasta ennen. Kun taas uusiminen tuli vastaan, huomasin, että oli yksi levy 10 mg essitalopraamia kuitenkin jäljellä. (Pitäisi olla 15 mg.) Annoksen muuttaminen ei ainakaan tunnu missään. Eräänlainen masennusoire sekin kuitenkin ettei uskalla työterveyden nettichatissa uusia lääkettä, eikä sitten saa aikaan suoraan netissäkään (terveyskeskuksen kautta.)

Mutta niitä "sähköiskuja" päässä on joskus muuten vaan tullut, en tiedä mitä olen tehnyt väärin. Vähän ikäviä, mutta menee samaan piikkiin.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2447
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

Tuskainen loma tulossa. Sovittu rvan kanssa että jos tätä sotkua ei saada selvitettyä koulujen alkuun mennessä niin ruvetaan purkamaan yhteiseloa.

Yritän olla toiveikas, mutta päällimmäiseksi pyrkii nousemaan ajatus että "tässä tää sit vissiin oli" ja musertava epäonnistumisen tunne - joutua aloittamaan KAIKKI alusta, TAAS KERRAN, 50-vuotiaana.

Ei se kannettu vesi näemmä vaan kaivossa pysy. Minä olen syyllistynyt ilmeisesti pitämään häntä itsestäänselvyytenä enkä osallistunut tarpeeksi arkeen. Hän taas kipuilee omien juttujensa (murehtii jokaisen elävän ja edesmenneen perheenjäsenensä asioita, omia terveyshaasteitaan jne) kanssa ja tämä näkyy käytännössä niin, että minä en saa häneltä mitään. En huomiota, en hellyyttä. Minun tekemiset tai ajatukset eivät kiinnosta. Kun lähestyn, aina on jotain muuta tai kiire jonnekin. Ja kun arki on tämmöistä, huomaan pakenevani mieluiten fillarin selkään. Silloin ei tarvitse selitellä kenellekään mitään, ei kuunnella arvostelua. Ja tätä on ilmeisesti tehty ihan riittävästi kun kestävyyskunto on paras ikinä.

Samaten pää on parhaassa kunnossa ikinä. Ei enää masennusta, ei päihteitä. Sitä olisi itsellään kerrankin jotain validia annettavaa, mutta eipä näemmä ketään joka voisi tai kykenisi/haluaisi ottaa sen vastaan.

On tässä puhuttu puhumasta päästyäkin. Suunniteltu yhteistä viikonloppua jne. Yksinäisinä hetkinä kun tätä häröpalloa miettii niin päällimmäiseksi nousee ajatus "liian vähän, liian myöhään". On minulla vieläkin tunteita häntä kohtaan, mutta se aikaikkuna kun niitä oli enemmänkin on valitettavasti sulkeutunut. Kun ei vaan saanut vastakaikua, tuli sellainen "vmp, pidä tunkkis jos en kerran kelpaa!" -fiilis.

Sitä hetkeä kun tämän mahdollisesti joutuu kertomaan lapsille ei oikein kestä ajatellakaan.

Voisihan sitä jäädä tähän. Olla tukena, epäitsekkäästi. Toivoa että ehkä sitten joskus, jotain heruisi minullekin. Ei mitään takeita tietenkään.

Ei helvetti. En rupea.

Haluan - haluaisin - vielä kerran olla tasapuolisessa ihmissuhteessa, jossa osapuolet ovat kiinnostuneet toisistaan, haluavat toisiaan ja kuuntelevat toisiaan. En pelkää päällisin puolin puitteiltaan kunnossa olevaa arjen suorittamista kivalla asuntoalueella kivassa talossa.
Amazing shit happens!
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

KKK kirjoitti: 24.06.2020 13:05 -fiksua pohdintaa-
Sanoisin että toteat tekstin alussa sen, mikä on mielestäsi ongelma, mutta minun silmissäni vastaus: Olet 50-vuotias, ja sinun pitäisi aloittaa kaikki vielä kerran alusta. Vielä kerran sinulla on mahdollisuus muuttaa ne paskat asiat, mikä on se mitä sinulla ei ole luvassa jos jäät tyytymään. Ajatus perheen hajoamisesta varmasti ahdistaa, en pysyvästi lapsettomana osaa edes kuvitella sitä. Mutta muutosta ei tule ilman että jotain vanhaa hajoaa.

Mutta mistä tiedän jotain, on se miten ihmiseen vaikuttaa se, että joutuu tyytymään about kaikkeen. Varsinkin kun kyse on miehestä, jolle elämän pakasta on jaettu uusi käsi häviävän tilalle. Olisi mielestäni väärin sinua ja universumin lotto-konetta kohtaan, että joutuisit elämään elämääsi siten, että se olisi sitä mitä oikeasti elämältä kaipaat.

Ei minun kokemuksilla ole mitään painoa, mutta ainoa mitä kadun on se että annoin liikaa vuosia ihmiselle jota en pystynyt tekemään onnelliseksi.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Vastaa Viestiin