Shrink

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Edit: poistettu, kaikkea ei ehkä tarvitse laittaa nettiin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Voin paremmin.

Käyttäen VAS-lukemaa, jossa nollassa on happy happy jou jou mansikat maistuvat, aurinko paistaa, junous pox zäp ja toisessa päässä Gattis

Kuva

niin ehkä mun pitkän ajan VAS-lukema on joku 2-3. Viime talvena se ehkä nousi johonkin 6-7:ään (olen uskoakseni kalibroinut asteikon veljeni itsemurhan yhteydessä). Nyt olen ehkä kolmosessa. Eli välillä pientä hajua tulee kuumenevista käämeistä, mutta ei kuitenkaan pahempaa. Essitalopraamin ansiota uskoakseni, menee nyt 20mg/vrk, eli maksimiannoksella (toki psykiatrit sitten määräävät useamman eri lääkkeen yhdistelmiäkin, esim. california rocket fuel).

En enää koskaan yritä lääkettä lopettaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2020 10:39 Voin paremmin.
Mukava kuulla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kiitos

Vielä asteikon kalibroinnista. En toki kympissä luojan kiitos ole koskaan ollut. En edes veljen kuoleman yhteydessä. Eli voi olla, että ei mulla sittenkään ole tietoa, mitä 10 on. Mutta VAS:a käytettäessä pyydetäänkin kuvittelemaan pahin mahdollinen kipu ja miten oma kokemus suhtautuu siihen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2020 10:49 Kiitos

Vielä asteikon kalibroinnista. En toki kympissä luojan kiitos ole koskaan ollut. En edes veljen kuoleman yhteydessä. Eli voi olla, että ei mulla sittenkään ole tietoa, mitä 10 on. Mutta VAS:a käytettäessä pyydetäänkin kuvittelemaan pahin mahdollinen kipu ja miten oma kokemus suhtautuu siihen.
Asteikko ei ole lineaarinen niinkuin fyysisessä kivussa. Itsemurhat tapahtuvat usein yksittäisinä synkkinä hetkinä (esim. aamuyöstä tai laskuhumalassa) ja voi olla vähän siitä kiinni että onko silloin esim. joku läheinen paikalla vai ei. SIksi naimattomien yksinäisten alkoholistien itsemurhariski on niin suuri. Voi hyvin olla totta, että olet joskus ollut niin huonovointinen että toisissa olosuhteissa olisit päätynyt itsemurhaan, mutta et tunnista tilannetta.

Eli jonkun oma arvio voi normaaliolotilassa olla vaikka "kipuasteikolla 6", mutta päätyy silti kello 04 laskuhumalassa haulikon piiput suuhun. Minulla on suvussa tällainen tapaus. Toisaalta joku voi olla ihan pohjalla, mutta läheisten huolenpidosta johtuen pääsee kaikki pahat hetket yli.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2020 10:49 Kiitos

Vielä asteikon kalibroinnista. En toki kympissä luojan kiitos ole koskaan ollut. En edes veljen kuoleman yhteydessä. Eli voi olla, että ei mulla sittenkään ole tietoa, mitä 10 on. Mutta VAS:a käytettäessä pyydetäänkin kuvittelemaan pahin mahdollinen kipu ja miten oma kokemus suhtautuu siihen.
Satunnaiselle potilaalle kipuasteikon käyttäminen diagnosoinnissa/hoidossa on vähän hämmentävä kokemus ihan fyysisenkin kivun tapauksessa. Ensinnäkin se tuntuu tosi subjektiiviselta ja satunnaiselta, suorastaan hötöltä, ja tällainen kokemus on potilaalle vähän pelottava. Tuntuu, että hoitaja on joku new age -hörhö. Lisäksi sitä on tosiaan aika vaikea kalibroida fyysisen peruskivunkin tapauksessa.

Olen kai aikaisemminkin tänne avautunut, että sappirakkoseikkailujeni yhteydessä minulle sitten oikean diagnoosin löydyttyä sanottiin, että yleensä siihen liittyy todella kova kipu. Tosi outoa, olinhan sanonut, että aika lailla koskee. Ei kai suomalainen mies nyt vahvemmin voi myöntää? Muistaakseni tuollaista 1-10-asteikkoakin käytettiin. Jos 10 on pahin kuviteltavissa oleva kipu - joku keskiaikainen kidutusfantasia yhdistettynä persujen puoluekokouksen seuraamiseen - ei kai mikään tautikohtaus voi olla kovin korkealla asteikolla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja aasi »

Oon ollut nyt hetken burnout-saikulla - tai määrittelemätön stressireaktio. Viime päivinä tullut mieleen että josko taustalla on jonkinlainen ADD - korvien välissä Ferrarin moottori, mutta Ladan ohjauksella. Pystyy kompensoimaan ja sopeutumaan kun tie on suora ja hyvä, ja välillä saa jotain erityistäkin aikaan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja So Hard »

aasi kirjoitti: 06.10.2020 11:06 Oon ollut nyt hetken burnout-saikulla - tai määrittelemätön stressireaktio. Viime päivinä tullut mieleen että josko taustalla on jonkinlainen ADD - korvien välissä Ferrarin moottori, mutta Ladan ohjauksella. Pystyy kompensoimaan ja sopeutumaan kun tie on suora ja hyvä, ja välillä saa jotain erityistäkin aikaan.
Ymmärtääkseni eräs kitinäläinen on saanut ADD-oireisiin ihan hyvää apua lääkityksestä.
Universaali disclaimer.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja aasi »

So Hard kirjoitti: 06.10.2020 11:17 Ymmärtääkseni eräs kitinäläinen on saanut ADD-oireisiin ihan hyvää apua lääkityksestä.
Olispa vaan jännä tilanne näin aikuisiällä että miten vaikuttaisi elämään.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

aasi kirjoitti: 06.10.2020 11:06 Oon ollut nyt hetken burnout-saikulla - tai määrittelemätön stressireaktio. Viime päivinä tullut mieleen että josko taustalla on jonkinlainen ADD - korvien välissä Ferrarin moottori, mutta Ladan ohjauksella. Pystyy kompensoimaan ja sopeutumaan kun tie on suora ja hyvä, ja välillä saa jotain erityistäkin aikaan.
Mjoo, welcome to the club. Mun koneessa on myös moottori ihan ylimitoitettu tehojen välitykseen verrattuna, jos ei saa huudatettua niitä tehoja jonnekin niin ylikuumeneminen tapahtuu.

Suosittelen oikeasti koittamaan lääkitystä jos tuntuu että ei ole hallinta kädessä. Mä olen selvinnyt aika pitkälle opettelemalla toimimaan ja asentamalla itseni ympäristöön, missä tätä mun puutetta ehkä jopa osataan arvostaa. Aika-ajottainen itselääkitys on kyll iha tosi asia mullekin, mutta jotkut onnistuvat opettelemaan ja rakentamaan elämän niin ettei mitään tarvi.

Mutta mene mies tutkimuksiin ja juttelemaan vaihtoehdoista.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja So Hard »

aasi kirjoitti: 06.10.2020 12:11
So Hard kirjoitti: 06.10.2020 11:17 Ymmärtääkseni eräs kitinäläinen on saanut ADD-oireisiin ihan hyvää apua lääkityksestä.
Olispa vaan jännä tilanne näin aikuisiällä että miten vaikuttaisi elämään.
Olen ymmärtänyt, että elämänlaatu nousee.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tsemiä toipuville!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja exsu »

Tsempit Aasi ja Hämis!

Mä oon miettinyt tän pandemia-tilanteen vaikutusta kuormitukseen, ja löysin siitä tutkimustakin: https://www.peoplemanagement.co.uk/news ... f-covid-19

Kiinnostavaa on omasta mielestä erityisesti se, että siinä missä etätyö pääsääntöisesti on koettu työhyvinvointia ja -tyytyväisyyttä parantavaksi tekijäksi niin homma on sen osalta keikahtanut jopa niillä, jotka on tottuneita ja kokeneita etätyöntekijöitä. Artikkelissa mainittujen asioiden lisäksi mun hypoteesi on, että homma liittyy osaltaan myös palautumiseen, tai siis sen puutteeseen. Kun maailma on muutenkin solmussa eikä voi tehdä (ainkaan ilman syyllisyyttä, ahdistusta tai huolellista varautumista) niitä asioita joiden parissa on tottunut palautumaan, niin lopputulos on kehno.

Mutta. Tiedän monia jotka on saaneet ADHD/ADD -diagnooseja ja - lääkityksiä aikuisena ja ovat niihin varsin tyytyväisiä. Moni myös sellainen, josta en olisi koskaan arvannut, koska ulospäin toiminta vaikuttaa varsin sujuvalta ja rakentuneelta. Pointti onkin ehkä siinä, että kun hommaan saa vähän ulkopuolista apua niin ei tarvitse puristaa mailaa niin kovaa sen eteen, että toiminta rullaa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Minä kuulun joukkoon, joka on tehnyt vakiintuneesti etätyötä n. 2 päivää viikossa. Voin sanoa, että korona lisäsi rasitusta. Kun koko perheyksikkö on saman katon alla ja töitä pitäisi tehdä koko ajan kotona, vapaa-ajan ja työn rajat hämärtyvät täysin. Tuli koettua sellainenkin fiilis, että kun kävi toimistolla, se olikin kivempaa kuin jäädä kotiin rapsuttelemaan palleja pieruverkkareissa. Voin kuvitella, että monen lapsen taloudessa rasitusaste oli vielä kertaluokkaa kovempi.

Kevään jälkeen uusi rasite tuli siitä, että "lomalle jääminen" oli kokemuksena aika laimea kun erona oli lähinnä se, ettei avannutkaan läppäriä aamusta. Kotimaan matkailun sävyttämän loman jälkeen paluu töihin oli todella nihkeä. Yhtäkkiä olisikin pitänyt avata läppäri ja orientoitua töihin, vaikka aamun rutiineissa ei mikään muuttunut.

Kollegoiden tapaaminen, jonkun muun tekemät lounaat ja työn ja vapaan selkeärajaisuus ovat asioita jotka tekevät työn teosta siedettävämpää. Se minkä työmatkoissa ja työvaatteiden laittamisessa säästää, tulee kyllä henkisenä väsymyksenä takaisin.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.10.2020 11:01
James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2020 10:49 Kiitos

Vielä asteikon kalibroinnista. En toki kympissä luojan kiitos ole koskaan ollut. En edes veljen kuoleman yhteydessä. Eli voi olla, että ei mulla sittenkään ole tietoa, mitä 10 on. Mutta VAS:a käytettäessä pyydetäänkin kuvittelemaan pahin mahdollinen kipu ja miten oma kokemus suhtautuu siihen.
Satunnaiselle potilaalle kipuasteikon käyttäminen diagnosoinnissa/hoidossa on vähän hämmentävä kokemus ihan fyysisenkin kivun tapauksessa. Ensinnäkin se tuntuu tosi subjektiiviselta ja satunnaiselta, suorastaan hötöltä, ja tällainen kokemus on potilaalle vähän pelottava. Tuntuu, että hoitaja on joku new age -hörhö. Lisäksi sitä on tosiaan aika vaikea kalibroida fyysisen peruskivunkin tapauksessa.

Olen kai aikaisemminkin tänne avautunut, että sappirakkoseikkailujeni yhteydessä minulle sitten oikean diagnoosin löydyttyä sanottiin, että yleensä siihen liittyy todella kova kipu. Tosi outoa, olinhan sanonut, että aika lailla koskee. Ei kai suomalainen mies nyt vahvemmin voi myöntää? Muistaakseni tuollaista 1-10-asteikkoakin käytettiin. Jos 10 on pahin kuviteltavissa oleva kipu - joku keskiaikainen kidutusfantasia yhdistettynä persujen puoluekokouksen seuraamiseen - ei kai mikään tautikohtaus voi olla kovin korkealla asteikolla.
Kait se VAS:n idea on, että parempaakaan ei ole. Eli se on kuitenkin (ehkä?) parempi kuin suusanallinen selvitys. Kun kipua ei voi mitata, se kuienkin aina perustuu potilaan omaan ilmoitukseen. Tietysti riittävän kovassa kivussa on objektiivisestikin todettavia muutoksia.

Ps. sun pitää selkeästi harjoitella tunneilmaisua, jos et saanut viestitettyä että kipu on kovaa. Ehkä muutama opintoviikko Turkan teatterikorkeakoulussa olisi auttanut?

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

KOen tarvetta selittää, miksi en mielestäni ollut kipuasteikolla kympissä veljen itsemurhan takia. Mulla oli kuitenkin isä, äiti ja tyttöystävä. Lisäksi oma pääkoppa oli terve. Eli koen, että em. asiat suojasivat kympistä. En kokenut itseni hajoamisen uhkaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja annepa »

So Hard kirjoitti: 06.10.2020 13:28 Selitystä miksi etätyö on rankkaa
Allekirjoitan kaiken tämän. Olen nyt syksyllä alkanut käydä n. kerran viikossa toimistolla. Se on ihan ok, koska olen usein ainoa tyyppi siellä. Olen ikään kuin etänä toimistolla. Sosialisointi ei onnistu enkä käy kanttiinissa syömässä, mutta on se eri homma kun aamulla pitää laittaa ihan vaatteet päälle ja kammata naama.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja annepa »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2020 13:56
Kait se VAS:n idea on, että parempaakaan ei ole. Eli se on kuitenkin (ehkä?) parempi kuin suusanallinen selvitys. Kun kipua ei voi mitata, se kuienkin aina perustuu potilaan omaan ilmoitukseen. Tietysti riittävän kovassa kivussa on objektiivisestikin todettavia muutoksia.

Ps. sun pitää selkeästi harjoitella tunneilmaisua, jos et saanut viestitettyä että kipu on kovaa.
Ei kyse välttämättä ole ilmaisusta, vaan oikeasta tuntemuksesta. Isälläni oli kipuaistimus jotenkin rikki. Hän esimerkiksi tuettuna varasi murtuneelle nilkalle ja kun lääkäri sitä jalkaa väänteli, kuulema "vähän tuntuu". Keuhkokuumeessa ihminen on yleensä todella kipeä, mutta ukko ei ollut millänsäkään. Hän itse arveli, et aistimus oli mennyt "rikki", kun kerran nuoruudessa oli käynyt niin kipeää, että oli taju lähtenyt.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä oon kans esim. lapsena kävellyt murtuneella jalalla, joka tästä johtuen luutui vähän hassuksi. Moni kipu (esim. synnytys) tuntuu enemmän epämukavuudelta kuin kivulta. Toisaalta mulla on pari kertaa elämän aikana ollut sellainen pääkipu johon olen pelännyt kuolevani ja puhuminen on ollut melkein mahdotonta, eli kyllä mä myöskin kipua aistin ihan sujuvasti.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja aasi »

Kiitos tsempeistä. Ehkä korona tähän oman kuormituksensa tuo ja osaltaan katkaisi kamelin selkää. Aloin tosin kulkemaan (hiljaisella) toimistolla ennen kesälomia kun lämpöaalto teki kotona työskentelystä turhan haastavaa ja jatkoin lomien jälkeen kun tilanne oli niin rauhallinen ja ravintolat alkoivat toimia taas normaalisti.

Tänään oli työterveyslääkärin kanssa aika, kirjoitti lähetteen ja sairasloman jatkumaan marraskuulle.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2020 13:56 Kait se VAS:n idea on, että parempaakaan ei ole. Eli se on kuitenkin (ehkä?) parempi kuin suusanallinen selvitys. Kun kipua ei voi mitata, se kuienkin aina perustuu potilaan omaan ilmoitukseen. Tietysti riittävän kovassa kivussa on objektiivisestikin todettavia muutoksia.
Tyhmä kysymys: onko VAS oikea termi silloin jos esitetään asteikolla 1-10 sanallisesti? Olen sellaiseen pari kertaa vastannut, kun vaikka kyynärpää on mennyt sijoiltaan (silloin 1, koska kipua tuntui vain jos väkisin liikutti.)
James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2020 14:38 KOen tarvetta selittää, miksi en mielestäni ollut kipuasteikolla kympissä veljen itsemurhan takia. Mulla oli kuitenkin isä, äiti ja tyttöystävä. Lisäksi oma pääkoppa oli terve. Eli koen, että em. asiat suojasivat kympistä. En kokenut itseni hajoamisen uhkaa.
Tosiaan hiukan hankala verrata fyysiseen kipuun. Pienessä kuolemanpelossakin voi olla jotakuinkin työkykyinen. Yksi parhaita yllykkeitä terveempiin elämäntapoihin on, että joskus saattaa tulla tilanne, että pitäisi olla valmiina pahempaankin.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

exsu kirjoitti: 06.10.2020 13:20 Tiedän monia jotka on saaneet ADHD/ADD -diagnooseja ja - lääkityksiä aikuisena ja ovat niihin varsin tyytyväisiä. Moni myös sellainen, josta en olisi koskaan arvannut, koska ulospäin toiminta vaikuttaa varsin sujuvalta ja rakentuneelta
Ex-työkaveri oli näitä. Hän on ollut isommissa ja pienemmissä it-firmoissa projektinjohtotehtävissä ja osaa tosiaan sen homman. Ehkä en sano muuta...
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

aasi kirjoitti: 06.10.2020 11:06 Oon ollut nyt hetken burnout-saikulla - tai määrittelemätön stressireaktio. Viime päivinä tullut mieleen että josko taustalla on jonkinlainen ADD - korvien välissä Ferrarin moottori, mutta Ladan ohjauksella. Pystyy kompensoimaan ja sopeutumaan kun tie on suora ja hyvä, ja välillä saa jotain erityistäkin aikaan.
Jotenkin sinusta oli muodostunut kuva, että olet rauhallisuuden perikuva. (Itsestänikin ehkä muualla kuin täällä.) Kompensoin sen Ferrarin moottorin puuttumista yrittämällä ajaa välillä lujaa dieselkoneella (huonojen analogioiden sijaan pitäisi käydä keskustelmassa jossain muualla kuin Kitinässä.)
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 09.10.2020 0:57
James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2020 13:56 Kait se VAS:n idea on, että parempaakaan ei ole. Eli se on kuitenkin (ehkä?) parempi kuin suusanallinen selvitys. Kun kipua ei voi mitata, se kuienkin aina perustuu potilaan omaan ilmoitukseen. Tietysti riittävän kovassa kivussa on objektiivisestikin todettavia muutoksia.
Tyhmä kysymys: onko VAS oikea termi silloin jos esitetään asteikolla 1-10 sanallisesti?
Ei varmastikaan tarkasti tulkiten ole oikea termi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja annepa »

Synnytyspelkopolin lääkärillä käynti oli tänään ja sain sektiolupauksen. Asiasta ei tarvinu tapella enkä kokenut yhtään käännytystä. En siis itkenyt painostuksen ja käännytyksen takia mutta meinasin kyllä itkeä helpotuksesta. Asia on painanut mieltäni.
Sektion yhteydessä tehdään sterkka, eikä siitäkään tarvinut tapella, pitää vaan olla neuvolalääkäriltä lähete. Ihmeiden aika ei kuulkaa ole ohi.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Vastaa Viestiin