Shrink

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eipä siinä sterilisaatiossa mitään tappelemista ole, kun pykälät ovat hyvin selvät. Itse en ole yhdeltäkään mitään muuta katsonut, kuin että lainmukaiset edellytykse täyttyvät ja sitten rasti ruutuun.

Edellytykset täyttyvät tai eivät täyty. Hyvin binaarista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja annepa »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.10.2020 10:51 Eipä siinä sterilisaatiossa mitään tappelemista ole, kun pykälät ovat hyvin selvät. Itse en ole yhdeltäkään mitään muuta katsonut, kuin että lainmukaiset edellytykse täyttyvät ja sitten rasti ruutuun.

Edellytykset täyttyvät tai eivät täyty. Hyvin binaarista.
Niinhän sitä luulisi. Kuitenkaan hyvin moni yli kolmekymppinen nainen ei ole saanut steriä, vaikka on sitä pyytänyt. On vain tyrkytetty muita ehkäisymenetelmiä. Syyksi, miksi steriä ei saa on sanottu
*mitä sitten jos lapsesi kuolee, et enää voi tehdä toista :shock:
*mitä jos tuleva puolisosi haluaakin lapsia :shock:
*mitä jos mielesi muuttuu :shock:

Olen lukenut näistä usein ja lähipiirissänikin on yksi, jolle on käytetty näitä tuleva puoliso - ja mielenmuuttumis-syytä sterin kieltämiseen.

Valitettavasti olet James nyt väärässä. Asia on teoriatasolla binäärinen, mutta käytännössä useat lääkärit eivät noudata lakia. Siksi pidän mainitsemisen arvoisena sitä, että minun ei tarvinut tapella, ainakaan äitiyspolilla. Voihan olla, että neuvolalääkäri, joka sen lähetteen antaa alkaa rikkoa lakia, mutta siitä minä selviän kyllä. Hyvä, että teitä lainkuuliaisiakin lääkäreitä on :h:
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

annepa kirjoitti: 16.10.2020 11:02
Valitettavasti olet James nyt väärässä. Asia on teoriatasolla binäärinen, mutta käytännössä useat lääkärit eivät noudata lakia
Laissa sanotaan

3 § (31.1.1985/125)
Ennen kuin steriloiminen tämän lain mukaan suoritetaan, steriloimista haluavalle on selvitettävä steriloimisen merkitys ja vaikutukset sekä muut mahdollisuudet estää raskaus.

Mikäli steriloimista pyytänyt henkilö on avioliitossa, on hänen aviopuolisolleen varattava mahdollisuuksien mukaan tilaisuus saapua 1 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen, ja aviopuolisoille on tällöin, milloin siihen katsotaan olevan syytä, selvitettävä, siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään, kumman steriloiminen 1 §:n säännökset huomioon ottaen on tarkoituksenmukaisempaa, ja annettava tarvittaessa tilaisuus vielä harkita, kumpi heistä pyytää steriloimista.



Eli kyse on ehkä tuosta. Tuohan on vuorovaikutuksellisesti herkkä asia ja lain mukaan lääkäri _ainoastaan_ selvittää asian merkityksen. Ei ohjaa. Selvityksen jälkeen noudatetaan hakijan tahtoa. Mutta tietysti voi selvittää monella tavalla ja sitten myös eri henkilöt voivat kokea selvittämisen eri tavalla. En kiistä etteikö voisi olla, että jotkut eivät noudata lakia.

Itse ainoastaan totean "ymmärrät varmastikin, että tämä on tarkoitettu pysyväksi ratkaisuksi".

Tuo puolison kuuleminen on imho erikoinen kohta, mutta eduskunta viisaudessaan on niin säätänyt (olen lukenut, että tuo joskus herättää hämmennystä ja naiset ovat epäilleet, että olisi jotenkin sukupuolisidonnainen - ei ole). Itse printtaan potilaalle mukaan lapun jos lukee "minä N.N. olen tietoinen puolisoni N.N. steriloimissuunnitelmasta", hän toimittaa sen mulle allekirjoitettuna ja liitän sen lähetteeseen

Lomakkeessa (kohta 26 ja 27) tuo puolison kuuleminen mielestäni esitetään vielä tiukemmassa sävyssä kuin laissa

https://thl.fi/documents/10531/2782837/ ... be1fba5b16
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.10.2020 11:37 Tuo puolison kuuleminen on imho erikoinen kohta, mutta eduskunta viisaudessaan on niin säätänyt (olen lukenut, että tuo joskus herättää hämmennystä ja naiset ovat epäilleet, että olisi jotenkin sukupuolisidonnainen - ei ole).
Mikäs tuossa on erikoista? Touhuhan vaikuttaa varsin loogiselta, jos oletamme ihmiskunnan tunnetun historian perusteella avioliittoon usein päädyttävän lastenhankintamielessä ja usein se jopa on lopputuloksena.

Tuo kuuleminen on laissa fiksusti kuvattu. Jos sterilisaatiota on tarkoitus käyttää ehkäisynä avioliitossa, niin se voi olla ihan paikallaan jutella siitä, kumman vehkeisiin kosketaan. Minulla on se mielikuva, että miehen sukusolut kestäisivät paremmin pakastusta, joten ceteribus paribus miehen sterilisaatio on yleensä fiksumpaa, koska sukusolut voidaan kuitenkin halutessa pistää säilöön.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

No laissa se on tosiaan kuvattu paremmin kuin lomakkeessa. Lomakkeessa (joka ei ehkä aukea) saattaa saada käsityksen, että pitää kertoa puolisolle, että hakee sterilisaatiota. Siis ikään kuin puolisolla olisi asiaan jotain sanomista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös tuo laki juuri käytännössä vaadi kertomaan puolisolle ja sen lisäksi puolisolle pitää antaa mahdollisuus tuohon keskusteluun?

Teknisesti puolisolla ei ole tässä mitään päätösvaltaa, mutta parisuhdemarkkinoiden näkökulmasta puoliso voi vaihtaa toimittajaa mikäli olemassa oleva toimittaja ei ole enää strategian toteuttamisen näkökulmasta relevantti. Laki siis fiksusti lisää tietoa markkinoilla, jolloin saadaan aikaan parempia päätöksiä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.10.2020 12:52 ^ Eikös tuo laki juuri käytännössä vaadi kertomaan puolisolle ja sen lisäksi puolisolle pitää antaa mahdollisuus tuohon keskusteluun?
Totta. Mutta laki kuvaa takana olevan ajatuksen paremmin kuin lomake.

Lain kohtaa vastaan voisi argumentoida, että ei ole puolison asia, mitä henkilö tekee ruumiilleen. Mutta anyway noin siinä laissa nyt lukee ja täytyy siis kertoa ja varata mahdollisuus kuulemiseen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja annepa »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.10.2020 11:37
annepa kirjoitti: 16.10.2020 11:02
Valitettavasti olet James nyt väärässä. Asia on teoriatasolla binäärinen, mutta käytännössä useat lääkärit eivät noudata lakia
Laissa sanotaan
Kyllä minä tiedän, mitä laissa sanotaan. Siellä sanotaan esim. että nainen on steriloitava, jos hän itse sitä pyytää, kun on täyttänyt 30 vuotta ja häntä on informoitu asian lopullisuudesta. Tai jos hänellä on vaikkapa neljä lasta ja hän on 35-vuotias ja häntä on tarpeen mukaan informoitu. Silti useat naiset eivät sterilisaatiolähetettä saa, lääkäri ei sitä suostu kirjoittamaan. Näin kävi mm. tälle jo mainitsemalleni lähipiiriläiselleni (30-v-ehto täyttyi). Tämä siis suomeksi tarkoittaa sitä, että käytännössä useat lääkärit eivät noudata lakia.

Ymmärrän, että tämä voi olla sinulle vaikea ymmärtää, koska itse toimit lain mukaan. Se ei kuitenkaan mitätöi näiden naisten kokemuksia siitä, että he eivät itse saa päättää omasta kehostaan, vaikka lain mukaan siihen olisi heillä oikeus.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

annepa kirjoitti: 16.10.2020 13:31
James Potkukelkka kirjoitti: 16.10.2020 11:37
annepa kirjoitti: 16.10.2020 11:02
Valitettavasti olet James nyt väärässä. Asia on teoriatasolla binäärinen, mutta käytännössä useat lääkärit eivät noudata lakia
Laissa sanotaan
Kyllä minä tiedän, mitä laissa sanotaan. Siellä sanotaan esim. että nainen on steriloitava, jos hän itse sitä pyytää, kun on täyttänyt 30 vuotta ja häntä on informoitu asian lopullisuudesta. Tai jos hänellä on vaikkapa neljä lasta ja hän on 35-vuotias ja häntä on tarpeen mukaan informoitu. Silti useat naiset eivät sterilisaatiolähetettä saa, lääkäri ei sitä suostu kirjoittamaan. Näin kävi mm. tälle jo mainitsemalleni lähipiiriläiselleni (30-v-ehto täyttyi). Tämä siis suomeksi tarkoittaa sitä, että käytännössä useat lääkärit eivät noudata lakia.

Ymmärrän, että tämä voi olla sinulle vaikea ymmärtää, koska itse toimit lain mukaan. Se ei kuitenkaan mitätöi näiden naisten kokemuksia siitä, että he eivät itse saa päättää omasta kehostaan, vaikka lain mukaan siihen olisi heillä oikeus.
Juu. Huomasit varmaan, että kirjoitin, että en kiistä, etteikö voi olla, että joku ei noudata lakia. Ko. kollegojen toimintatapa hämmentää mua ja tuntuu itselle tosi vieraalta. Voin ymmärtää, jos joku ei noudata lakia saadakseen siitä itselleen etua, mutta mikä hitto on ko. lääkärien motiivi. En ymmärrä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Onhan tuosta kirjoitettu.

https://yle.fi/uutiset/3-9702427

Osa lääkäreistä ei selvästi noudata lakia. Ja selviävät siitä ilman sanktioita koska naiset eivät kantele.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.10.2020 13:06 Lain kohtaa vastaan voisi argumentoida, että ei ole puolison asia, mitä henkilö tekee ruumiilleen. Mutta anyway noin siinä laissa nyt lukee ja täytyy siis kertoa ja varata mahdollisuus kuulemiseen.
Onhan se ihan ilmiselvästi yhteiskunnan ja lain mukaan myös puolison asia? Meillä on olemassa avioliitto, joka monin eri tavoin muuttaa yksilön asemaa. Yleisesti lastenhankinta on merkittävä motiivi avioliittoon ryhtymisessä. En ymmärrä, miten kokonaishyvinvointi voisi mitenkään lisääntyä sillä, että sterilisaatio olisi mahdollista tehdä salassa. Jos nykyinen laki on jollekin ongelma, niin ei kannata mennä avioliittoon.

Varsinkin naisille tänä päivänä räkäpäitä ampuva mies voi aiheuttaa todella suuren vahingon, josta käytännössä on mahdotonta saada korvauksia. Lasten hankintaan ryhdytään niin myöhään, että lasten hankinnan aikaikkuna voi mennä ohi, jos hedelmättömän miehen kanssa hukkaa vuosia.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja annepa »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.10.2020 13:41 Ko. kollegojen toimintatapa hämmentää mua ja tuntuu itselle tosi vieraalta. Voin ymmärtää, jos joku ei noudata lakia saadakseen siitä itselleen etua, mutta mikä hitto on ko. lääkärien motiivi. En ymmärrä.
Niin minuakin enkä minäkän. Luulen, että osansa on sillä, että eihän nyt nainen voi omasta kehostaan päättää, kun ei se mitään ymmärrä. Tähän viittaa lausuma "entä jos uusi puolisosi haluaa lapsia". No mitä väliä sillä on, jos nainen ei halua. Tällaisia "nainen ei itse voi päättää kehostaan" ei tietenkään tietoisesti ajatella, ne asenteet on vaan niin syvällä. Ei kai kukaan myöskään ajattele, että "syrjinpä tässä nyt naisia" vaan se toimintatapa tulee niin syvältä, että se ajatellaan olevan ihan luonnollista.

Miehiltä ei tietääkseni ole kielletty sterilointia millään perusteella, edes sillä perusteella, että "jos mielesi muuttuu". Mutta "minun tietääkseni" ei tietenkään poista sitä mahdollisuutta, etteikö niin kävisi, siitä ei vain puhuta.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

annepa kirjoitti: 16.10.2020 13:53 Miehiltä ei tietääkseni ole kielletty sterilointia millään perusteella, edes sillä perusteella, että "jos mielesi muuttuu". Mutta "minun tietääkseni" ei tietenkään poista sitä mahdollisuutta, etteikö niin kävisi, siitä ei vain puhuta.
Onkos tuossa nyt taustalla erot sukusolujen pakastimen kestosta?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 16.10.2020 13:45 Onhan tuosta kirjoitettu.

https://yle.fi/uutiset/3-9702427

Osa lääkäreistä ei selvästi noudata lakia. Ja selviävät siitä ilman sanktioita koska naiset eivät kantele.
Juu. Mielenkiitoinen juttu. Selkeästi jotkut lääkärit ottavat itselleen valtaa, joka ei heille lain mukaan kuulu.

Tuostakin muuten käy ilmi, että kaikki eivät ymmärrä, että laki puolison kuulemisesta tulee laista. Mulle lääkärinä se henk. koht. on evvk, mutta pakko siihen joku selvitys laittaa, kun sitä edellytetään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja annepa »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.10.2020 13:59
annepa kirjoitti: 16.10.2020 13:53 Miehiltä ei tietääkseni ole kielletty sterilointia millään perusteella, edes sillä perusteella, että "jos mielesi muuttuu". Mutta "minun tietääkseni" ei tietenkään poista sitä mahdollisuutta, etteikö niin kävisi, siitä ei vain puhuta.
Onkos tuossa nyt taustalla erot sukusolujen pakastimen kestosta?
Tuskin, koska käsittääkseni lähtökohtaisesti sterilisaation yhteydessä ei pakasteta yhtään mitään. Taustalla lienee sellainen ajatus, että mies voi tietysti päättää omasta kehostaan ja kun hän haluaa piuhat poikki, häneltä katkaistaan piuhat sen suurempia ihmettelemättä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

annepa kirjoitti: 16.10.2020 14:38 Tuskin, koska käsittääkseni lähtökohtaisesti sterilisaation yhteydessä ei pakasteta yhtään mitään. Taustalla lienee sellainen ajatus, että mies voi tietysti päättää omasta kehostaan ja kun hän haluaa piuhat poikki, häneltä katkaistaan piuhat sen suurempia ihmettelemättä.
Onko noin? Minä kun olen luullut, että ainakin miehet usein pistävät sukusoluja pakkaseen. Minusta tuon reaalioption hinta on niin halpa, että en näe mitä järkeä on jättää se käyttämättä. Kaipa se sitten on joillekin liian kallista.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja annepa »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.10.2020 14:06
Tuostakin muuten käy ilmi, että kaikki eivät ymmärrä, että laki puolison kuulemisesta tulee laista. Mulle lääkärinä se henk. koht. on evvk, mutta pakko siihen joku selvitys laittaa, kun sitä edellytetään.
Puolison kuuleminen ei ole pakollista. Esim. jos puoliso sanoo, että evvk, en tule tilaisuuteen, se on ihan ok. "...aviopuolisolleen varattava mahdollisuuksien mukaan tilaisuus saapua 1 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen..." Ja tuolla on vielä "mahdollisuuksien mukaan varattava tilaisuus saapua". Jos ei kerta kaikkiaan ole mitenkään mahdollista järjestää tällaista mahdollisuutta saapua tilaisuuteen, niin ei tarvi mielipiteitä kysellä.

Kaiken lisäksi laissa puhutaan AVIOpuolisosta. Olen kuullut lääkärien ottavan omaa valtaa myös AVOpuolison ollessa kyseessä. Tai jopa ihan seurustelusuhteen ollessa kyseessä, siis ilman yhdessä asumista.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja annepa »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.10.2020 14:42
annepa kirjoitti: 16.10.2020 14:38 Tuskin, koska käsittääkseni lähtökohtaisesti sterilisaation yhteydessä ei pakasteta yhtään mitään. Taustalla lienee sellainen ajatus, että mies voi tietysti päättää omasta kehostaan ja kun hän haluaa piuhat poikki, häneltä katkaistaan piuhat sen suurempia ihmettelemättä.
Onko noin? Minä kun olen luullut, että ainakin miehet usein pistävät sukusoluja pakkaseen. Minusta tuon reaalioption hinta on niin halpa, että en näe mitä järkeä on jättää se käyttämättä. Kaipa se sitten on joillekin liian kallista.
On, käsittääkseni. Ne naiset, jotka ovat sterilisaation halunneet, ovat yleensä halunneet sen siksi, että eivät halua lapsia. Ei heiltä kuulemani mukaan myöskään ole kyselty sukusolujen pakastamisesta vaan monesti kylmästi tyrmätty koko hanke sanomalla "mitä jos muutat mieltäsi" tai "mitä jos tuleva puolisosi (jota et ole vielä edes tavannut) haluaa lapsia (viis sinun haluistasi)". Jos ei halua lapsia, ei silloin pakastella sukusoluja.

Tietysti kyse on vain kuulopuheesta, että voi hyvinkin olla, että miehiltä tällaisia kysellään. Ja naisiltakin, mutta kaikki naiset, jotka ovat sterilisaation halunneet ja joiden kanssa olen puhunut tai joiden kertomuksia lukenut, ovat halunneet sterkan siksi, että eivät enää halua lapsia. Silloin ei tarvita pakastettuja solujakaan.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja annepa »

Oho olin väärässä. Tää on ihan ilmiö!

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/art ... -kaikille/

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/10/2 ... rilisaatio
"Aina kun mies lähtee sterilisaatioon, häntä kehotetaan viemään siemennestenäytettä pakasteeseen yksityiseen lapsettomuusklinikkaan. Lähimmän lapsettomuusklinikan sijainnin voi kysyä omasta terveyskeskuksesta."
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

annepa kirjoitti: 16.10.2020 14:43
James Potkukelkka kirjoitti: 16.10.2020 14:06
Tuostakin muuten käy ilmi, että kaikki eivät ymmärrä, että laki puolison kuulemisesta tulee laista. Mulle lääkärinä se henk. koht. on evvk, mutta pakko siihen joku selvitys laittaa, kun sitä edellytetään.
Puolison kuuleminen ei ole pakollista. Esim. jos puoliso sanoo, että evvk, en tule tilaisuuteen, se on ihan ok. "...aviopuolisolleen varattava mahdollisuuksien mukaan tilaisuus saapua 1 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen..." Ja tuolla on vielä "mahdollisuuksien mukaan varattava tilaisuus saapua". Jos ei kerta kaikkiaan ole mitenkään mahdollista järjestää tällaista mahdollisuutta saapua tilaisuuteen, niin ei tarvi mielipiteitä kysellä.

Kaiken lisäksi laissa puhutaan AVIOpuolisosta. Olen kuullut lääkärien ottavan omaa valtaa myös AVOpuolison ollessa kyseessä. Tai jopa ihan seurustelusuhteen ollessa kyseessä, siis ilman yhdessä asumista.
Juu. Mutta on pakollista kuulla, haluaako tulla kuulluksi. Eli mun käsittääkseni lääkärin pitää varmistaa, haluaako puoliso tulla kuulluksi. Kuten mä sanoin, mä otan vain allekirjoituksen lappuun, että puoliso on tietoinen asiasta. Oletan, että jos puolisolla on jotain muuta asiaa asian suhteen, hän ilmoittaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En tiedä tosiaan, aukeaako ed. sivulla linkittämäni lomake (ehkä aukeaa IE:llä, mutta ei Chromille, en tiedä miksi). Lomakkeessa

26. Olen antanut hakijalle ja hänen puolisolleen heidän yhdessä saapuvilla ollessa selvityksen, kumman steriloiminen
steriloimislain 1 § säännökset huomioon ottaen on tarkoituksenmukaisempaa.
Lähettävä lääkäri tai muu lääkäri täyttää

Kyllä Ei

27. Syy, miksi hakijan puoliso ei osallistunut neuvontaan (hakijan puolison kirjallinen lausunto asiasta tarvittaessa liitteenä)


Tiedän, että lomake on lomake ja laki on laki, mutta uskoakseni moni lääkäri noista lomakkeen sanamuodoista hämmentyy ja alkaa kuvitella, että puolisolta pitää olla lupa..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

annepa kirjoitti: 16.10.2020 14:52 Oho olin väärässä. Tää on ihan ilmiö!

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/art ... -kaikille/

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/10/2 ... rilisaatio
"Aina kun mies lähtee sterilisaatioon, häntä kehotetaan viemään siemennestenäytettä pakasteeseen yksityiseen lapsettomuusklinikkaan. Lähimmän lapsettomuusklinikan sijainnin voi kysyä omasta terveyskeskuksesta."
Minun käsitykseni mukaan siitiöt selviävät hyvin, mutta munasolut huonommin. Jos 30v nainen laittaa munasoluja pakkaseen, niin ne ovat heikossa hapessa kun hän tulee niitä hakemaan 40 vuotiaana. Talteenotto on myös paljon vittumaisempaa kuin miehen kohdalla.

Laki on tässä asiassa harvinaisen selkeä ja fiksu.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja annepa »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.10.2020 15:15 kumman steriloiminen
steriloimislain 1 § säännökset huomioon ottaen on tarkoituksenmukaisempaa.
Me meinataan sterkkauttaa molemmat. Eikä olla naimisissa, joten jos joku multa jotain kysyy miehen piuhoista, sanon, että ei kuulu mulle. Siinäpä onki se syy miksi en mene kuultavaksi, jos semmoinen tulee puheeksi.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Meinasin lipsauttaa linkin uutisketjuun, kun hallinnollislaillinen tarkastelu sai tylsyys mittarin tikittämään, mutta tänne tämä varmaan paremmin sopii. Tässä vähän aikaa sitten Hesarissa oli mielenkiintoinen artikkeli siitä kuinka moni aikuinen tietämättään sairastaa ADHD:ta ja kuinka se helposti jää lahjakkailla yksilöillä lapsena huomaamatta.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006663103.html

Toki olen ADHD:sta aikaisemminkin kuullut, mutta olen aina liittänyt sen juurikin jutussa mainittuun ylivilkkauteen ja huonoon koulumenestykseen. Tää oli kuitenkin jotenkin silmiäavaava artikkeli ja sai pohtimaan omaa elämääni. Niin paljon tuo kirjoitus resonoi omien opiskeluongelmieni kanssa. Oma pelastukseni on ollut mielenkiintoni ongelmanratkaisuun. Korkeakouluopinnoista pääsi läpi, kun sukelsi mahdollisimman syvälle fysiikkaan, jolloin opinnoista selvisi laskemalla. Minkäänlainen tieteellisen tekstin lukeminen ei ole koskaan onnistunut minulta ja pidänkin lakimiehiä ihan yli-inhimillisinä olentoina kyvyssään sietää tylsyyttä. Samalla tavalla kumarran syvään kestävyysurheilijoille, kun tiedän etten mitenkään kestäisi sitä monotonisen suorittamisen totaalista tylsyyttä. En vaan kykene tasaiseen suorittamiseen vaan tarvitsen äärimmilleen vietyjä ärsykkeitä, jotka vaativat 100% keskittymisen haasteista selviytyäkseen.

Niin kuin opiskelussa, myös elämässä mun pelastus on varmaankin ollut kyky hahmottaa helposti ne kiinnostavat asiat ja rohkeus toteuttaa itseään yhteiskunnan odotuksista huolimatta. Hummailin ihan hyvällä omallatunnolla niin kauan kuin se kiinnosti niin paljon, että oli valmis kestämään sen aiheuttamaan taloudellista epävarmuutta ja köyhyyttä. Sitten kun alkoi tökkiä suuntasin ajoissa opintojen viimeistelyyn ja työelämään. Pienellä tuurilla onnistuin heti kairaamaan työelämästäkin sellaisen erikoisasiantuntija lokosen, jossa olen viihtynyt. Elämä olisi voinut olla vaikeampaankin, jos ei olisi ollut tarpeeksi pätevä tekemään just mitä huvittaa.

Kuitenkin vaikka pidän työstäni, niin tässä on ollut omat ongelmansa, joita olen viimevuodet koittanut selvittää ja selättää. Jos en olisi hakenut ammattiapua on hyvin mahdollista, etten enää näitä hommia tekisi. Vaikka pahin on nyt jo takana, niin taidan katsoa myös tämän kortin. Löytyisikö joku omaa käytöstä selittävä tekijä, jolle olisi saatavissa hoito, joka tekisi itsestäni hieman paremman työntekijän.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.06.2020 9:26 Alkaa tuntua helpommalta. Rouskin nyt sekä cipralex että Brintellix. Olipa hirveä talvi.
Sain juuri Brintellix - reseptin. Psykiatri on suht. skeptinen ADD:n suhteen, mikä on aika ymmärrettävää - aika epätyypillinen tämä olisikin mun kouluhistorialla ennen yliopistoa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Vastaa Viestiin