Shrink

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
NuoriD

Shrink

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Koskaan aiemmin en ole kokenut alakuloa. Nyt tuntuu olevan sellaista. Unen tarve on lisääntynyt. En tee kotona juuri muuta, kuin makaan sohvalla, olen netissä, pelaan xboxia tai nukun.

Ehkä syynä on se, että olen pudotellut cipralexia alaspäin 20mg:sta 7.5mg:aan. Lääkityksen aihehan oli aikoinaan ahdistuneisuus ja sitä ei juuri enää ole. En kyllä halua lääkitystä lähteä nostamaankaan.

Sanoin vaimolle eilen, että taidan olla melko tylsää seuraa. Ei musta paljoa iloa ole.

Toimintakyky on kyllä hyvä. Töissä käyn ongelmitta.
Onslow

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Onslow »

NuoriD kirjoitti:Koskaan aiemmin en ole kokenut alakuloa. Nyt tuntuu olevan sellaista.
Rakenna tai nikkaroi jotain. Muuraa uusi grilli, rakenna grillikatos, tee linnunpöntöjä, hitsaa pontikkapannu tai siivoa autotalli. Tee jotain ruumiillista, luovaa ja näkyvää. Toimii ainakin itselläni parhaiten vastapainona tympeälle konttorissa nyhjöttämiselle.
Stinky

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^Mulla on yleensä niin että kun on jotenkin vaisu olo, ei jaksa, ei huvita, ahdistaa ja masentaa niin vaikka tietää että pitäis tehdä jotain, ihan mitä tahansa, siihen ei vaan pysty. Ei vaan saa aikaiseksi mitään. Ei vaan saa itteään niskasta kiinni. Ja nyt on semmonen olo. Huokailututtaa ja on todella apaattinen olo. Mikään ei innosta eikä kiinnosta. Mieli tekee vaan peiton alle ja nukkua kaikki paha pois.
elco

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriD kirjoitti: Toimintakyky on kyllä hyvä. Töissä käyn ongelmitta.
Harrasta. Urheile.

Tarjoan kaljat lauantaina.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

exPertti kirjoitti: Ei kai sitä lääkitystä loppuikäänsä voi napsia, joten oikealla tiellä kait olet.
Kyllä voi ja jotkut joutuvatkin syömään, jos haluavat säilyttää edes jonkinlaisen elämänlaadun.

ND:lle: Alakuloisuus saattaa olla sivuoire lääkeannoksen vähentämisen takia. Se voi mennä ohi itsekseen tai siten ei. Paras olisi kun pääsisit juttelemaan lääkityksestä ym. jonkun nuppiaineisiin perehtyneen lekurin kanssa.
milli

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja milli »

Minulla itsellänikin oli tuota alakuloisuustta, kun pienennettiin cipralex-annostusta, alakuloisuutta ja ihan hirveää raivoa, ihan kauheita mielialanvaihteluita. Koita kestää, kyllä nuo vieroitusoireet ohi menevät.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

exPertti kirjoitti:
Kreitsu kirjoitti:Kyllä voi ja jotkut joutuvatkin syömään, jos haluavat säilyttää edes jonkinlaisen elämänlaadun.
Tuntuu vieraalta ajatus siitä, että ihminen ei pärjäisi päänsä kanssa ilman lisäaineita. Mut onhan tietty muitakin tauteja, joissa voi joutua vetämään nappeja koko ikänsä.
Miksi se niin vieraalta tuntuu? Ei se ole sen kummempi asia kuin vaikkapa jonkin muun lääkkeen käyttö sairauden hoidossa (esim. reumalääkkeet, joita myös joutuu käyttämään koko ikänsä).

Mutta joo, asenne tietenkin on sellainen, ettei nuppiongelmia osata ottaa vakavasti, vaan kuvitellaan niiden aina ja poikkeuksetta olevan tilapäisiä. Otapa skitsofreenikolta lääkitys pois.

Ja jos nyt puhutaan masennuksesta, niin lääkkeestä riippuen sillä hoidetaan näin yksinkertaistetusti sanoen aivokemioiden tasapainoa. Joskus tämä tasapaino ei vain palaudu ja sitä täytyy ylläpitää tai vakauttaa lääkkeillä. Tai ei tietenkään täydy, mutta jos nyt haluaa elää ihmisarvoista elämää, niin kannattaa.
milli

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja milli »

^ veit jalat suustani
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

elco kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Toimintakyky on kyllä hyvä. Töissä käyn ongelmitta.
Harrasta. Urheile.

Tarjoan kaljat lauantaina.
Kuuntele fiksua miestä. Koeta vaikka seinäkiipeilyä, saa ei - tylsässä muodossa lihasharjoitusta ja saa jännitystä kun voi kikkuloida korkeilla paikoilla turvallisesti.

Ja jos Elco tarjoaa kaljan, niin mie voin veivaa viskit tai jotian muita liuotin sukuisia juomia.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
NuoriD

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Urheilu olisi kyllä hyväksi ja täytyy yrittää raahautua salille. Siitä tulee hyvä olo. Ongelma on tietysti se, että silloin kun on alakuloinen, niin se salille meno ei niin helposti tapahdu. Eli silloin, kun sitä eniten tarvitisisi, niin sinne on vaikein mennä.

Itse uskon ja toivon, että oireilu liittyy cipralexin pudotteluun. Olen kuitenkin rouskinut sitä 9 vuotta, eli varmasti kestää aikansa, että aivot kunnolla tottuvat olemaan ilman sitä. Olen kyllä pudotellut hyvin hitaasti. Lähdin joskus 1/09 laskemaan annosta.

Mitään itsemurha-ajatuksia ei ole, mutta tuntuu tosiaan, kuin käsijarru olisi päällä ja pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat epäsuhtaisen raskailta.
NuoriD

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
Skitsofrenia tai nämä bipolaariset tietty erikseen, mutta minusta masennuslääkitystä ei yleensä ole tarkoitettu elämän mittaiseksi kaveriksi. Vaan ne on tarkoitettu tukemaan nousemista elämän ahdinkotilanteesta.
En nyt puhu itsestäni (toivottavasti), mutta kyllä jotkut ihmiset aivan oikeasti tarvitsevat masennuslääkitystä koko ikänsä pysyäkseen elävien kirjoissa.

Mutta suurimmassa osassa kyseessä ei ole pysyvä lääkitys.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Lähde itseksesi matkalle jonnekin, missä ihmisillä on köyhää ja kurjaa. Ehkäpä voisit jopa auttaa jossain, ja saada sitä kautta lisää sisältöä elämääsi. Ehkä osaat arvostaa sitten sitä, mitä sinulla omassa elämässäsi on. Toisaalta, jos kyse on vaan aivojen balanssista, siihen kai ei auta muu kuin aika. Tsemppiä kuiteskin. Itse suosittelisin välttämään alkoholia, se ei tunnetusti kenenkään alakuloisen mielialaa ole parantanut kuin hetkeksi ja kuten tiedät, krapulassa aivot on vielä surkeemmassa tilassa.
Prepare for the worstest.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Lilo »

exPertti kirjoitti: Vaan ne on tarkoitettu tukemaan nousemista elämän ahdinkotilanteesta.
Ei kaikilla kumpua masennus mistään yksittäisestä ahdinkotilanteesta, jonka voisi sitten jättää taakseen ja parantua lopullisesti.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mitä jos haet, vaikkakin vain hetkittäistä, tukea terapiasta? Ei se ole mikään häpeä, vaan nimenomaan Cipralexin kanssa hyvin yhteensopiva hoitomuoto. Itsekin varmaan hyvin tiedät että lääkeannosta laskettaessa on "hommat epätasapainossa", eli koita jaksaa tän vaikean vaiheen ohi. Vältä alkoholin juontia, lisää protskuja ruokaan, liiku.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

nowaysis kirjoitti:Lähde itseksesi matkalle jonnekin,
Hyvä viesti nowaysikseltä, mutta suurin totuus on mielestäni tuossa. Mene yksin jonnekin, ilman nakuttavaa vaimoa ja temuavia lapsia. Mitä ikinä sitten siellä teetkin, niin saat ainakin aikaa rehellisesti itsellesi, ja siinä sivussa mahdollisuuden päästää aivojasi tottumaan lääkeettömään oloon ilman stressiä. " nitkuissa" ei kyllä jaksa turhaa sterssiä, tai mitään muutakaan.

Koska sitähän nuo varmaan pääoisin on, viekkareiden oireita. Mitä tahansa ottaa 9 vuotta putkeen, niin siitä luopuminen tuntuu, oli se sitten kahvi, hatsi tai SSRI:t.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Haemaeraemies kirjoitti: Koska sitähän nuo varmaan pääoisin on, viekkareiden oireita. Mitä tahansa ottaa 9 vuotta putkeen, niin siitä luopuminen tuntuu, oli se sitten kahvi, hatsi tai SSRI:t.
Annoshan on puolitettu, ei NuoriD siitä kokonaan luopunut.
The great club outshines the individual, always and forever.
NuoriD

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Elppis kirjoitti:Mitä jos haet, vaikkakin vain hetkittäistä, tukea terapiasta? Ei se ole mikään häpeä, vaan nimenomaan Cipralexin kanssa hyvin yhteensopiva hoitomuoto. Itsekin varmaan hyvin tiedät että lääkeannosta laskettaessa on "hommat epätasapainossa", eli koita jaksaa tän vaikean vaiheen ohi. Vältä alkoholin juontia, lisää protskuja ruokaan, liiku.
Terapia ei olisi itselleni mitenkään häpeä. Toisaalta en kuitenkaan koe olevani niin sairas. Työni puolesta hoidan jatkuvasti ihmisiä, jotka voivat paljon huonommin, eivätkä silti aina terapiaan pääse.

Toki voisin mennä itse maksaen ja aikoinani kävinkin kerran psykiatrikaverini suosittamalla psykiatrilla kertakäynnillä. Silloin kävin lähinnä sen takia, että halusin kuulla mielipiteen, oliko hänen mielestään itselleni määräämäni hoito oikea.

Tuolloin ei ollut tätä alakuloa ja lääkityksen vaste oli erinomainen. Lääkityksen aloittamisaiheena ollut ahdistus oli poissa ja vointi oli ok. Ko. psykiatri totesi - aivan oikein mielestäni - että olen liian terve päästäkseni terapiaan, mutta toki olisin voinut jäädä jonotuslistalle hänelle. En kuitenkaan kokenut tuolloin asiaan tarvetta, koska vointi olisi siis hyvä.

Mutta jos tämä ei ala helpottaa lähikuukausina, niin voisi ottaa uudelleen ko. psykiatriin yhteyttä.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja huima »

NuoriD kirjoitti:Mutta jos tämä ei ala helpottaa lähikuukausina, niin voisi ottaa uudelleen ko. psykiatriin yhteyttä.
Aloita nyrkkeily tai jokin muu fyysinen harjoittelu, jossa pääset taas käsiksi sen kanssa että a) et osaa mitään b) voit oppia paljon c) edistyminen sattuu d) edistyminen tuntuu hyvälle

Harrastelu ja urheilu selkeiden tavoitteiden kanssa auttaa fokusoimaan omaa efforttia ja luo hemmetisti mielenkiintoa vaikka ihan merkityksettömään asiaan. Samasta syystähän meillä on erilaisia superhifistelijöitä, joilla harrastus ja hifistely ei enää ole kiinni missään reaalimaailman ulottuvuudessa - vaan harrastelijat luovat itselleen ja omalle elämälleen merkitystä sillä.

Ja jotain outoa tässä keväässä on, kun väsyttää koko ajan ja tuntuu käyvän todella hitaalla. Olo on ok, mutta tietää että käy vain 70 tai 80%:lla teholla siitä omasta maksimivireydestä ja fiiliksestä. Tosin Lilo tähän sanookin, että jo 85%:na olen ärsyttävän ylipirteää ja mahtavaa seuraa, saati sitten 100%:sena kun kaikki on mahtavaa.
elco

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja elco »

huima kirjoitti: Ja jotain outoa tässä keväässä on, kun väsyttää koko ajan ja tuntuu käyvän todella hitaalla. Olo on ok, mutta tietää että käy vain 70 tai 80%:lla teholla siitä omasta maksimivireydestä ja fiiliksestä. Tosin Lilo tähän sanookin, että jo 85%:na olen ärsyttävän ylipirteää ja mahtavaa seuraa, saati sitten 100%:sena kun kaikki on mahtavaa.
Lue toi nowan ohje säkin. Koskaan ei ole ollut vastaavaa wirtaa ja elämänhalua kuin nyt taas.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja huima »

elco kirjoitti:Lue toi nowan ohje säkin. Koskaan ei ole ollut vastaavaa wirtaa ja elämänhalua kuin nyt taas.
En mä halua reissata Kehä 3:n ulkopuolelle.

Vai meinasitko siis Kaliforniaa tai Australiaa?
elco

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja elco »

huima kirjoitti:
elco kirjoitti:Lue toi nowan ohje säkin. Koskaan ei ole ollut vastaavaa wirtaa ja elämänhalua kuin nyt taas.
En mä halua reissata Kehä 3:n ulkopuolelle.

Vai meinasitko siis Kaliforniaa tai Australiaa?
Meinasin! Tässä nyt kuin tietystä jälkiperspektiivistä katsoo niin itse olen pärjännyt aika täysjärkisenä, onnellisena ja elämänhaluisena seuraavalla kaavalla:
1) Mitäköhän tässä tekisi? Vision synty. 0-9kk. Esim matkalle tai muutto maasta toiseen tmv; miksei Visio voisi tietty yhtä hyvin olla jotain pienimuotoisempaa tai vaikkapa perheenlisäystä (mikä ei tod ole mun juttu, toim huom)
2) Vision toteuttamisen valmistelu normaalielämän ohella. Säästämistä, säätämistä, paperityötä, duunikuvioita. 6-24kk.
3) Vision toteutus. 6-24kk. Goto 1) yleensä jo ennen vaiheen päättymistä.

Homman vahvuus on, että aina on tavoite ja suunnitelma - tai ainakin aina kun sitä tarvitsee. Toteutus on yleensä juhlaa, mutta aivan yhtä lailla siinä ladataan patterit siihen, että peruselämä tuntuu mielekkäältä. Ei paljon (kevät)masennukset ole puraisseet 2000-luvulla.
Viimeksi muokannut elco, 06.05.2009 13:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onslow

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Onslow »

elco kirjoitti:Ei paljon (kevät)masennukset ole puraisseet

En oikein ymmärrä että miksi keväällä masis iskee. Eikö syksy ole optimaalisempi?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ei vaikuttaisi siis traumaperäiseltä. Tuo lääkeasia on varmasti oleellinen varsinkin silloin, kun lääkettä aletaan vähentämään. Tällöin kysytään hidastahtista portaattaista vähentämistä, jotta roppa adaptoituu. Toisaalta tuo lääkityksesi ei ole kovin vahva, joten tämä aspekti ei välttämättä näyttele pääroolia.

Mietin myös, että puhkeehan ne vanhat traumat ja möykyt myöhemmälläkin iällä ja joskus yllättäen, en tunne sua, joten en lähde veikkaamaan tästä enempiä.

Mut jotain uutta sisältöä ilmeisesti tarvitset. Itse parhaiten tiedät minkätyyppistä. Ja päämäärän. Jotain johon pyrkiä, joka on haaste. Mielekästä tietty. Ei sen tarvitse olla urheilua, jos se ei ole sun juttu. Pois mukavuusalueelta kuitenkin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
elco

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja elco »

Onslow kirjoitti: En oikein ymmärrä että miksi keväällä masis iskee. Eikö syksy ole optimaalisempi?
En mä oikein ymmärrä tota syssyäkään.

Jos eläisin perusperhelämää vaimon ja skidien kanssa tekemättä mitään muuta kuin duunia, tapaamatta ketään ja ilman pläniä mistään niin en olisi Daven lailla pienentämässä lääkitystä vaan tuplaamassa sitä kuukauden välein.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Onslow kirjoitti:En oikein ymmärrä että miksi keväällä masis iskee. Eikö syksy ole optimaalisempi?
Kevääseen (ja tulevaan kesään) liittyy usein tiedostettuja ja tiedostamattomia odotuksia. Silloin kun ne eivät täyty aletaan vertailemaan muihin ja omaankin menneisyyteen. Todetaan, että vittu tässähän ei ole mitään kivaa tiedossa ja masennutaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin