Tupakinpolton lopetus

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Stinky

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Just nyt en kerkee kommentoimaan noihin tilastotieteisiin sun muihin mutta tulin vaan ilmottaan et vuorokausi ilman röökiä. Jei, hyvä minä. Ja voihan ny vittu että tekee mieli :evil:
MGandhi

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Just huomasin, että vahingossa ollu tänään kuukauden ilman tupsia. Oikeestaan 5 viikkoa, mutta ekaa viikkoa ei lasketa, koska poltin kahdet jämät. Nih.

Oon huomannut, että onnistun tässä näköjään vaivattomammin jos en tee lopettamisesta itselleni mitään ihmeellistä numeroa. Oon myös antanut itselleni jo etukäteen anteeksi, jos esim. kännissä poltan tupakin tai pari. Vielä ei ole humalpäissäänkään palanut, ehkä juuri siksi, että se ei ole 'kiellettyä'. :)
Onslow

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Stinky kirjoitti:Ja voihan ny vittu että tekee mieli :evil:
Korvaa mielihalu runkkimisella?
Rouva Pupu

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Syövän akuuttiosastolla yllätyin negatiivisesti keuhkosyöpäasiassa. Olin siellä alta 2kk, mutta se ettei yksikään keuhkosyöpä ollut tupakoivalla(passiivisesta tupakoinnista ei tietoa, tosin tod.näk. olisi näkynyt potilaskansioissa) ihmisellä. Asbesti oli suhteellisen yleinen syy.

Kun iskän edesmennyt vaimo sairastui vatsasyöpään niin yllätyin siitä, että savustetun kalan syönnillä olisi jotain yhteyttä asiaan. Oli useassakin lähteessä mainittu. Mitä sanoo ND? Iskän vaimo olikin entinen savustaja, joten sinänsä sopii yksi yhteen.
Onslow

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Rouva Pupu kirjoitti: savustetun kalan syönnillä olisi jotain yhteyttä asiaan.
Onon. Muistan lukeneeni jostain eräledestä aikoinaan, että Norjassa olisi vatsasyöpätapaukset on lähteneet isoon kasvuun sen jälkeen kun kalan savustus on keksitty..
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja annepa »

Suvinen kirjoitti:
annepa kirjoitti:Ai niin ja vielä semmonen juttu että minusta on vähän höpöä sanoa että "ekan kerran lopetin vuonna yks ja kaks ja toisen kerran viime vuonna, olen ollut sitten polttamatta 10 kk". Ei se eka kerta ollu lopetus, se oli tauko tai lopetuksen epäonnistunut yritys. Minusta.
No milloin sitten on "oikeasti" lopettanut? Vai pitääkö joka kerta sanoa, että oon lakossa? Minusta taas jo se, että ilmoittaa olevansa lakossa kertoo asenteena siitä, että joskus taas kuitenkin tulee aloitettua. Kyllä sen lopettamisen on lähdettävä siitä asenteesta, että se on pysyvä olotila. Voihan sitä tietysti sitten jälkeenpäin sanoa vaikka että "olin polttamatta kaksi vuotta ja sitten aloitin taas", mutta kyllähän sekin sisältää lopettamisen.
Tarkotin näin jälkeenpäin puhuessa. Minustakin on parempi puhua lopettamisesta silloin kun on tosiaan polttamatta. Nyt oli kuitenkin tilanne että sanottiin että "ekan kerran lopetin". Se kuulostaa pöljältä. Jälkeenpäin puhuessa vois sanoa esimerkiksi että "ekan kerran yritin lopettaa vuonna yks ja kaks, mutta kahen vuoden päästä sorruin ja lopetuksesta tuli lakko. Nyt lopetin kerta kaikkiaan, olen ollut 3 kk polttamatta".

Ei tämä mikkään vakava tilanne ole, minusta se vain kuulostaa pöljältä. Sinusta ei.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Stinky

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Onslow kirjoitti:
Stinky kirjoitti:Ja voihan ny vittu että tekee mieli :evil:
Korvaa mielihalu runkkimisella?
En mä töissä kehtaa runkkia. Oon siveellinen.
Onslow

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Stinky kirjoitti: En mä töissä kehtaa runkkia. Oon siveellinen.
Itse lopetin kessun polton vuonna 98-99 ihan seinään. Ei ainuttakaan natsaa, ei mitään apukonsteja. Ainoastaan helvetillinen krapula ja pahoinvointi aloittamisen ekat 3päivää. Oli näet aika kostea mökkireissu poikain kanssa takana ja olo sen mukainen.

Silloin noista mielihaluista pääsi eroon vaan keksimällä jotain tekemistä. Oli tekeminen siten kirjastoon lähteminen, lenkille lähtö, tiskaaminen, runkkiminen, pelaaminen tai vaikka auton peseminen, niin iso apu siitä oli. Ja enkä koskaan mennyt mihinkään sellaiseen paikaan ekaan puoleen vuoteen, jossa oli mahdollista sortua kessutteleen. Kuten esmes ruokalun jälken ulos kahville muiden seurassa. Siellä kun on kaikein helpoin sortua.

Tsemiä eniveis. Ekat pari vuotta lopettamisen jälkeen tuo äärimäisen hyvän fiiliksen, kun tajuaa ettei enää käytä aikaansa murehtimiseen, että kestääkö kessut tänä iltana aamun asti.

Nykyään olen taasen alkanut polttelemaan kännätessä. Silloin kuluukin kessua sitten sikamaisen paljo ja kanuunat ovat sen mukaisia. Olen kuitenkin aina seuraavan päivänä katkaissut kessun vetämisen seinään ja hyvin on pelannut viimeisen vuoden. Ehkä yhtenä iltana kuukaudessa tulee sitten poltettu pari toppaa kessuja. Muuten ei mitään. Jatkan samalla mallilla ja uskon, etten enää aktiiviseksi kessuttelijaksi alakaan.
NuoriD

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Rouva Pupu kirjoitti:Syövän akuuttiosastolla yllätyin negatiivisesti keuhkosyöpäasiassa. Olin siellä alta 2kk, mutta se ettei yksikään keuhkosyöpä ollut tupakoivalla(passiivisesta tupakoinnista ei tietoa, tosin tod.näk. olisi näkynyt potilaskansioissa) ihmisellä. Asbesti oli suhteellisen yleinen syy.

Kun iskän edesmennyt vaimo sairastui vatsasyöpään niin yllätyin siitä, että savustetun kalan syönnillä olisi jotain yhteyttä asiaan. Oli useassakin lähteessä mainittu. Mitä sanoo ND? Iskän vaimo olikin entinen savustaja, joten sinänsä sopii yksi yhteen.
Arvioidaan, että tupakointi aiheuttaa 90% keuhkosyövistä (sisältää myös passiivisen tupakoinnin aiheuttamat).

Mahasyövästä laitan suoran lainauksen " Mahalaukunsyövät ovat vähentyneet viimeisten vuosikymmenten aikana rajusti. Arvellaan, että vähentyminen johtuu muun muassa ruoan säilöntämenetelmien ja hygieniatason parantumisesta. Vähenemiseen on myös vaikuttanut mahalaukun helikobakteeri-infektioiden väheneminen yleisen hygienian parantumisen myötä.

Yksittäisen ihmisen kohdalla on tietysti mahdotonta sanoa, mistä syöpä johtuu.
Rouva Pupu

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Joo, siis tiedän kyllä että tupakointi suurin syy, mutta tarkoitin vain sitä, että oli järkytys kun ei tullut yhtään tupakointiin liittyvää keuhkosyöpätapausta vastaan. Vaihtuvuus oli kuitenkin n. 100 potilaan kuukausivauhtia. Tosin keuhkosyöpätapauksia ei ollut monia, samoin kurkun alueen syöpöpotilaista kukaan ei ollut tupakkataustainen.
milli

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja milli »

Stinky kirjoitti:En mä töissä kehtaa runkkia. Oon siveellinen.
Eiköhän se ole tuossa tapauksessa ihan sallittua :P
Stinky

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^Päivän parhaat naurut. Kiitos. Pussssssssssssssssssss!
Stinky

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Savuton linja jatkuu. Kyllä on monen monta kertaa käyny mielessä hakee kaupasta röökiä mut eih. En vittu anna nyt periks. Hitto, mun työkaveri säilyttää röökejään mun pöydällä ettei sen tarvii lähtee yläkerrasta hakee jos on valmiiks ulko-oven lähistöllä alakerrassa. Ne oli niiiiin lähellä. Oisin ihan hyvin voinut ottaa sieltä yhen röökin, stendarin ja mennä pihalle. En tehnyt niin. Oon ihan pikkiriikkisen ylpee itestäni.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Lolita »

^ Kuulostaa hyvältä. Ne on pieniä päätöksiä yksi kerrallaan; en mene kauppaan ja osta, en ota vaikka olis tarjolla, tänään en polta. Kärvistelin viinan kanssa silloin joskus, ei tietty samanlaista kuin tupakin kanssa, mutta kyllä tuli itkua väännettyä ja ajeltua mielialojen vuoristoradalla. Piti myös opetella sanomaan ei, kun eteen tulee se tilanne, että tarjotaan tai vois muuten vaan ottaa eikä kukaan kiellä, paheksu tai edes välitä. Sitä on vastuussa vaan itselleen ja itseäänhän siinä pettää, jos sortuu. Ei:n sanominen helpottui muutaman harjoituskerran jälkeen :)
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Stinky

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Mielialat heiluu miten sattuu ja tänään taas näytän olevan kovin itkuherkkä. Helvetti, katon G.I Janea ja kun Demi ajo tukkansa pois niin melkein nyyhkin. Ai miten niin oon sekasin?

Masa: Mä pelkään tota että kännipäissäni rupeen polttaa. Pelkään että se ei sit jäis vaan kännitupakoinniks. Mut en mä halua seuraavaa puolta vuotta istuu himassa vaan sen takia etten alkais polttaa..

Nyt ärsyttää. Vähän kaikki. *syvä huokaus*
Stinky

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^Mä olen onneks huomannut sentäs sen, että baareissa joissa ei saa poltaa, tuli huomattavasti vähemmän käytyä röökillä. Eli kyllä se on vaikuttanut polttamisen määrään kännätessä. Mut joo, varmasti eka kerta tulee olee vaikee. Melkein tekis mieli vetää ekat hutikat semmosessa paikassa, missä röökiä ei ole lähellä, eikä kauppaa mistä sitä sais. Ja semmosessa seurassa missä ei polteta.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja annepa »

Stinky kirjoitti:^Mä olen onneks huomannut sentäs sen, että baareissa joissa ei saa poltaa, tuli huomattavasti vähemmän käytyä röökillä. Eli kyllä se on vaikuttanut polttamisen määrään kännätessä. Mut joo, varmasti eka kerta tulee olee vaikee. Melkein tekis mieli vetää ekat hutikat semmosessa paikassa, missä röökiä ei ole lähellä, eikä kauppaa mistä sitä sais. Ja semmosessa seurassa missä ei polteta.
Harmi vaan että melkeen joka kuppilasta saa kuitenkin tupakkaa vaikka niissä ei saisikaan polttaa :/ Muuten hyvä hutikkasuunnitelma.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Stinky

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^Eiku kato jos menee vaikka mökille, kaverille tms. Eli ei baariin ollenkaan.
Täts mai plään :]
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja annepa »

Stinky kirjoitti:^Eiku kato jos menee vaikka mökille, kaverille tms. Eli ei baariin ollenkaan.
Täts mai plään :]
Iz a gud plaen. Vähän niinkuin se mun mökkihöperyys.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja annepa »

Noh, mites mennee? Ei ainakaan ole näkynyt avautumista...
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Stinky

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Tässähän tämä, kärvistellen. Paremminkin vois mennä :oops: .

Lainasin kaverilta Allen Carrin (?) kirjan stumppaa tähän. Josko siitä sais lisäpuhtia ja todllakin stumpattua..
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja annepa »

No sehän nyt ei ollut mikään uutinen että tossa vaiheessa kärvistelyttää.
Tsemppiä kärvistelyyn, onneksi se ei kestä loppuelämää!

Onko se "Stumppaa tähän" se kirja joka muka lopettaa ihmisen tupakoinnin puhtaalla järkeilyllä? Olen koittanut sitä etsiä mutta enpä ole löytänyt. Mie voisin lukia sen ENNEN kesälomaa niin voisin sitten metsikössä järkeillä keskenäni ko v****taa.

EDIT: on se se kirja ja kun nyt olen tutustunut AdLibris-kirjakauppaan niin tilaankin sen hetinyt sieltä kun sitä kerran on saatavana.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriD

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Suosittelen tupakan polton lopettamista cymbaltan (tai Zybanin) avulla. Kuten edellä on todettu, tekee lopettamisesta hiukan vähemmän vaikeaa. Maksaa itsensä nopeasti takaisin.

Nikotiiniadiiktin on lisäksi turha kauhistella lääkkeen ottoa, kuitenkin huomattavasti pienempi paha.

Toki jos onnistuu ilmankin, niin hyvä niin.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriD, en tiä puhuitko mulle, mutta mulla on Champix-resepti, haen lääkkeet tän kuun lopussa. Strategiani on myös selvitetty ketjun alussa. Lisäavuista ei varmasti ole haittaa joten lukasen tuon kirjan myös.

Olen kerran onnistunut tauottaan kylmiltäni ja olin yli vuoden polttamatta. Sitten kuvaan tuli typerä "kyllä mie nyt jo voin yhen baarissa polttaa" ja alamäki alkoi siitä. Lopetus muuttui tauoksi.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriD

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

annepa kirjoitti:NuoriD, en tiä puhuitko mulle, mutta mulla on Champix-resepti, haen lääkkeet tän kuun lopussa.
:sir:
Vastaa Viestiin