Tupakinpolton lopetus

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Tupakat loppu !??

Kävin yhdeksän aikaa ostamassa askin. Kitinään kirjottelu vaatii veronsa. (Käyn siis ulkona polttamassa, ei sisällä (hyi helvetti) mitä ei tee enää kuin ehkä oman elämänsä gattikset.)
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Gat »

nokkaelain kirjoitti: 06.04.2019 17:35 Tupakat loppu !??

Kävin yhdeksän aikaa ostamassa askin. Kitinään kirjottelu vaatii veronsa. (Käyn siis ulkona polttamassa, ei sisällä (hyi helvetti) mitä ei tee enää kuin ehkä oman elämänsä gattikset.)
Mä olen niin vanhan liiton mies. Käsittääkseni ennen poltettiin työpaikoillakin, äitini mukaan minua vauvana tsekannut lastenlääkäri poltti sikaria koko tutkimuksen ajan, legendaarisessa "Kuustudiossa" 1969 ne insinörtit käryttivät suorassa teeveelähetyksessäkin. Ja muistanet, että ei niin kauan sitten baareissakin tupakoitiin muutenkin kuin röökikammiossa. Lentokoneissa oli erikseen no smoking-osasto.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gat kirjoitti: 06.04.2019 17:41
nokkaelain kirjoitti: 06.04.2019 17:35 Tupakat loppu !??

Kävin yhdeksän aikaa ostamassa askin. Kitinään kirjottelu vaatii veronsa. (Käyn siis ulkona polttamassa, ei sisällä (hyi helvetti) mitä ei tee enää kuin ehkä oman elämänsä gattikset.)
Mä olen niin vanhan liiton mies. Käsittääkseni ennen poltettiin työpaikoillakin, äitini mukaan minua vauvana tsekannut lastenlääkäri poltti sikaria koko tutkimuksen ajan, legendaarisessa "Kuustudiossa" 1969 ne insinörtit käryttivät suorassa teeveelähetyksessäkin. Ja muistanet, että ei niin kauan sitten baareissakin tupakoitiin muutenkin kuin röökikammiossa. Lentokoneissa oli erikseen no smoking-osasto.
Rivien väleistä tuntuu että sinusta ennen oli paremmin: ei ollut rajoituksia tuossa(kaan) asiassa? Tässä tullaan taas tuohon eroomme: silloin kun vastakkain ovat vapaus ja turvallisuus sinun mielestäsi pitää valita vapaus. Olen usein (en aina) eri mieltä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Gat kirjoitti: 06.04.2019 17:41 Mä olen niin vanhan liiton mies. Käsittääkseni ennen poltettiin työpaikoillakin, äitini mukaan minua vauvana tsekannut lastenlääkäri poltti sikaria koko tutkimuksen ajan, legendaarisessa "Kuustudiossa" 1969 ne insinörtit käryttivät suorassa teeveelähetyksessäkin. Ja muistanet, että ei niin kauan sitten baareissakin tupakoitiin muutenkin kuin röökikammiossa. Lentokoneissa oli erikseen no smoking-osasto.
Äitini tapaili yhtä matematiikan opiskelijaa (sittemmin professori) vuoden (ja nimenomaan tapaili - suhde kai eteni vain kädestä pitämisen tasolle) ennen kuin tapasi isäni.

Tarnasen ja Latikan huone tunnettiin kaasukammiona - molemmat vetivät ketjussa tupakkaa. Tarnasen luennoilla olen käynyt: hänellä oli aamuisin komea viskibasso. Kun tupakointi sisällä kiellettiiin, he siirtyivät yliopiston katolle. Nykyinen rehtori on kai tehnyt koko kampusalueesta savuttoman.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Gat »

Homeboy65 kirjoitti: 06.04.2019 17:48
Gat kirjoitti: 06.04.2019 17:41
nokkaelain kirjoitti: 06.04.2019 17:35 Tupakat loppu !??

Kävin yhdeksän aikaa ostamassa askin. Kitinään kirjottelu vaatii veronsa. (Käyn siis ulkona polttamassa, ei sisällä (hyi helvetti) mitä ei tee enää kuin ehkä oman elämänsä gattikset.)
Mä olen niin vanhan liiton mies. Käsittääkseni ennen poltettiin työpaikoillakin, äitini mukaan minua vauvana tsekannut lastenlääkäri poltti sikaria koko tutkimuksen ajan, legendaarisessa "Kuustudiossa" 1969 ne insinörtit käryttivät suorassa teeveelähetyksessäkin. Ja muistanet, että ei niin kauan sitten baareissakin tupakoitiin muutenkin kuin röökikammiossa. Lentokoneissa oli erikseen no smoking-osasto.
Rivien väleistä tuntuu että sinusta ennen oli paremmin: ei ollut rajoituksia tuossa(kaan) asiassa? Tässä tullaan taas tuohon eroomme: silloin kun vastakkain ovat vapaus ja turvallisuus sinun mielestäsi pitää valita vapaus. Olen usein (en aina) eri mieltä.
Ei noin jyrkästi minulla eikä ideologiana. Totta kai hyvä ettei sallita tappelua, murhaamista, autolla kaahaamista ym. Olen vaan ollut huomaavinani, että rajoitukset eikun vain kiristyvät verrattuna mikä oli ennen normaalielämää. "varmuuden vuoksi". Orwellilainen pumpuliturvahelvettihän siitä tulee. Kohta ollaan turvallisuuden vuoksi kaikki köysissä ja letkuruokinnassa. Johtaa masennukseen ja lopulta kapinoihin.

Luulisin, että sinulla ei vaan ole koskaan ollut intohimoa mihinkään, paitsi terassilla käynti (jota SITä minulle tylsää on vapautettu) ja hyvä vanhan popin ja politiikan vuosilukujen tietämys. Ei autoa, ei koiraa, ei aseita, kun ne eivät kiinnosta, ne saa kieltää? Sinä et käy uimassa, miten oilsi ehdotuksena uimakielto muualla kuin valvotuilla uimarannoilla? Vältettäisiin hukkumiskuolemia. Miettikää nyt, kuinka moni Kitinäläinenkin varmaan rikkoo lakia joillakin keskustelujen vain sanoilla, vaikka mamukeskusteluissa? Koskas kamppailulajit kielletään tarpeettomina ja vaarallisina ja alan edustajan Mcjannen raajat takavarikoidaan valtiolle?

Olen sinulle verrannut tätä uutta uljatta maailmaa Stasiin. Tai Neuvostoliittoon, jossa tiosinajattelijat olivat mielisairaita. Sinä et ole hyväksynyt analogiaa. Minä aina, että normaalejahan nekin olivat, sinä vain olet kasvanut ilman suuria tarpeita ihan toisenlaiessa yhteiskunnassa. Jonka muuttumiselle olet ilman paljon mitään tarpeita ja sopeutuvaisena sokea.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

En koskaan hankkisi koiraa. MIksi luopua omas vapudesta. Tosin jotkut hullut hankkivat vaimon ja lapsiakin.

Jonkun naapurin iso koira ulvoo kaiken sen ajan kun jätett yyksin.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Gat »

nokkaelain kirjoitti: 06.04.2019 18:22
Gat kirjoitti: 06.04.2019 17:41 Mä olen niin vanhan liiton mies. Käsittääkseni ennen poltettiin työpaikoillakin, äitini mukaan minua vauvana tsekannut lastenlääkäri poltti sikaria koko tutkimuksen ajan, legendaarisessa "Kuustudiossa" 1969 ne insinörtit käryttivät suorassa teeveelähetyksessäkin. Ja muistanet, että ei niin kauan sitten baareissakin tupakoitiin muutenkin kuin röökikammiossa. Lentokoneissa oli erikseen no smoking-osasto.
Äitini tapaili yhtä matematiikan opiskelijaa (sittemmin professori) vuoden (ja nimenomaan tapaili - suhde kai eteni vain kädestä pitämisen tasolle) ennen kuin tapasi isäni.

Tarnasen ja Latikan huone tunnettiin kaasukammiona - molemmat vetivät ketjussa tupakkaa. Tarnasen luennoilla olen käynyt: hänellä oli aamuisin komea viskibasso. Kun tupakointi sisällä kiellettiiin, he siirtyivät yliopiston katolle. Nykyinen rehtori on kai tehnyt koko kampusalueesta savuttoman.
Minusta on häiritsevää, että sairaaloissa ei enää saa tupakoida. En tarkoita tietenkään potilashuoneita, vaan ulkotiloja, jonne ne sairaaan tupakkinarkkikset laitettiin ennen pakkaseen, kun tupakkihuone kielletiin. Nyt kai molemmat.

Olen lukenut, että sairaanhoitajat ovat saaneet potkuja, kun on nähty tupakoimassa sairaalan pihalla. Enovainaani ainoa ilo kuolinvuoteellaan oli tulla kerran päivässä meidän pyörätuolilla kärräämäna tupakille ulos. No eikös joku hoitsu siitäkin paheksunut, että eno haisee tupakalta. Ja siis mies oli jo valmiiksi kuolemaisillaan syöpään, eturauhasessa! 90-vuotiaana. Ja se viimeinenkin ilo haluttiin kieltää. Periaatteen vuoksi, ihmistä ymmärtämättä.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jotenkin sitä ajattelee, että on tärkeämpää että esim. seksuaalivähemmistöt saavat olla omia itseään ja ettei keskiolutta saa enää vain joko Alkosta tai ravintolasta ruoan kanssa kuin että pitäisi saada myrkyttää itseään ja muita jsavulla joka paikassa. Jotkut asiat liberalisoituvat ja toiset kiristyvät. Kiristyminen tuppaa useimmiten koskemaan asioita joista on muille haittaa (tupakansavu, meteli, saasteet, irrallaan olevat koirat) ja liberalisoituminen asioita joista ei ole muille haittaa kuten se kuka ketäkin pussailee tai vie vihille.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 06.04.2019 21:32 Jotenkin sitä ajattelee, että on tärkeämpää että esim. seksuaalivähemmistöt saavat olla omia itseään ja ettei keskiolutta saa enää vain joko Alkosta tai ravintolasta ruoan kanssa kuin että pitäisi saada myrkyttää itseään ja muita jsavulla joka paikassa. Jotkut asiat liberalisoituvat ja toiset kiristyvät. Kiristyminen tuppaa useimmiten koskemaan asioita joista on muille haittaa (tupakansavu, meteli, saasteet, irrallaan olevat koirat) ja liberalisoituminen asioita joista ei ole muille haittaa kuten se kuka ketäkin pussailee tai vie vihille.


:komp:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Gat »

Julkisilla paikoilla tupakoinnista, että minuakin ärsytti tupakansavu silloin kun en itse tupakoinut. Muistanpa kun jonain vappuna 80-luvun lopulla kävin Helsinkiläisessä baarissa, ja järkytyiin miten sen jälkeen vaatteeni haisivat väkevästi (muiden) tupakansavulta. Piti laittaa ne yöksi tuulettumaan. Nyt vaan alkaa mennä vähän hysteeriseksiulkoilmassakin, jos kohta pitää mennä ulos yli kaksikymmentä metriä rakennuksista (Joissain paikoissa on niin), ja ei tiedä onko sopivaa sytyttää tupakka bussipysäkillä tai ulkoilmafestareilla. Eturauhassyöpään kuolevan enoni puhuttelusta sairaalan pihalla tupakoituaaan sanoin edellisellä sivulla. Se mies alkoi tupakoimaan uudestan vasta sirastuttuaan siihen kuolemantautiin. s<airaalassa oli tupakoinialue pihalla, mutta se noheva hoitsu kai oli periaatteen ihmisiä, ei ainakaan enoni terveyteen enää liittynyt.

Tupakkatuotteista, että itseäänhän siinä tärvää, narkomania, jos kohta alan pitämään mahdollisuutena passiivisen tupakoinninkin haittoja. Nuuskakieltoa pidän kummallisena. en ole itse nähnytkään, mutta olen kuullut joidenkin urheilijoiden käyttävän sitä etteivät keuhkot pilaannu. ainakaan nuuskalla ei vahingoita muita. Ja täyskielto vaikka palava rööki sallitaan? taitaa olla ns "uhriton rikos".

Muutenkin osa uusista säännöistä on mielestäni enemmänkin yksilöiden holhoamista ja alistamista, pumpuliturvahelvettiä ja käskytystä siihen. Muutakin kuin muiden ihmisten suojelua siis. Kohta varmaan kadulla kävellessäkin pitää olla kypärä ja polvisuojat, ja voidaan vedota liukastumisvammoihin.

.Sitten kun on joo vapautettu naimatapoja ja alkoholin saatavuutta.... niin ihan luultavasti alkoholin saanti joka kaupasta on alkoholisoinut ihmisiä, minua ainakin. Ja vapaa keskiolut aiheuttaa varmaan levottomuutta ja väkivaltaa kaduillakin.

Kapakkakulttuuri vapaampine annosteluineen on mennyt sellaiseksi sodomaksi ja gomorraksi, että itse en ymmärrä enkä viihdy.

No joku homoliittoasia... ei haittaa minua, mutta uskovaispiirit kärsivät siitä, siis siinäkin sivulliset kärsivät vaikkemme sinä ja minä tajua.

Jotenkin epäilyttävästi näissä vapautuksissa onkin tarkoitus pitää tyhmää kansaa tyytyväisenä vaikka muuten kiristää asioissa, jotka merkkaavat heille enemmän kuin viina ja naiminen.

Koiria taas on erilaisia, paremmin koulutettuja ja luontevampia ulkoilupaikkoja olisi muitakin kuin nenäliinakoon pienet virikkeettömät ja ehkä stressaavat koirapuistot joita Varkaudessa ei taida edes olla. Kun taas esim. Varkauden satojen hehtaarien alueilla vaihtelevine maastoineen ja järvineen ei tullut juuri koskaan vastaan yhtään ihmistä. Ja "turvallisuuden vuoksi" sitten koulutettu säyseä koira aina kiinni? Ihan hätävarjelua, ihmisiltä jotka eivät pidä koirista muutenkaan tai joille koira on vain väline, lelu ja omistusesine.

Helsingin Länsi-Pasilassa oli jo hihnapakko 80-90-luvulla. Ihailin ihmisiä, jotka silti uskalsivat leikityttää koiriaan hihnasta irti Keskuspuistossa. Kuulemma heitä vahtimassa väijyi jonkinlaisia koirapoliiseja tai puistovahteja.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gat kirjoitti: 06.04.2019 18:34
Homeboy65 kirjoitti: 06.04.2019 17:48
Gat kirjoitti: 06.04.2019 17:41 Mä olen niin vanhan liiton mies. Käsittääkseni ennen poltettiin työpaikoillakin, äitini mukaan minua vauvana tsekannut lastenlääkäri poltti sikaria koko tutkimuksen ajan, legendaarisessa "Kuustudiossa" 1969 ne insinörtit käryttivät suorassa teeveelähetyksessäkin. Ja muistanet, että ei niin kauan sitten baareissakin tupakoitiin muutenkin kuin röökikammiossa. Lentokoneissa oli erikseen no smoking-osasto.
Rivien väleistä tuntuu että sinusta ennen oli paremmin: ei ollut rajoituksia tuossa(kaan) asiassa? Tässä tullaan taas tuohon eroomme: silloin kun vastakkain ovat vapaus ja turvallisuus sinun mielestäsi pitää valita vapaus. Olen usein (en aina) eri mieltä.
Ei noin jyrkästi minulla eikä ideologiana. Totta kai hyvä ettei sallita tappelua, murhaamista, autolla kaahaamista ym. Olen vaan ollut huomaavinani, että rajoitukset eikun vain kiristyvät verrattuna mikä oli ennen normaalielämää. "varmuuden vuoksi". Orwellilainen pumpuliturvahelvettihän siitä tulee. Kohta ollaan turvallisuuden vuoksi kaikki köysissä ja letkuruokinnassa. Johtaa masennukseen ja lopulta kapinoihin.

Luulisin, että sinulla ei vaan ole koskaan ollut intohimoa mihinkään, paitsi terassilla käynti (jota SITä minulle tylsää on vapautettu) ja hyvä vanhan popin ja politiikan vuosilukujen tietämys. Ei autoa, ei koiraa, ei aseita, kun ne eivät kiinnosta, ne saa kieltää? Sinä et käy uimassa, miten oilsi ehdotuksena uimakielto muualla kuin valvotuilla uimarannoilla? Vältettäisiin hukkumiskuolemia. Miettikää nyt, kuinka moni Kitinäläinenkin varmaan rikkoo lakia joillakin keskustelujen vain sanoilla, vaikka mamukeskusteluissa? Koskas kamppailulajit kielletään tarpeettomina ja vaarallisina ja alan edustajan Mcjannen raajat takavarikoidaan valtiolle?

Olen sinulle verrannut tätä uutta uljatta maailmaa Stasiin. Tai Neuvostoliittoon, jossa tiosinajattelijat olivat mielisairaita. Sinä et ole hyväksynyt analogiaa.
Eivät tiukemmat liikennesäännöt, aseiden saannin rajoittaminen tms. ole mitään Stasi-meininkiä. Stasi-meininkiä on sananvapauden puute, demokratian puute, yleensäkin normaalien kansalaisvapauksien ja ihmisoikeuksien puute. Se on toisinajattelijoiden laittaminen vankilaan ja/tai mielisairaalaan.
Älä pliis olkiukkoile.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gattacan höperehdinnät eivät ole lainkaan koherentteja. Kysehän on siitä että hän vastustaa kaikkea mikä ei nyt vain satu olemaan omaan pirtaan. Itse en erityisemmin välitä esim. pyöräilykypäräpakosta täysi-ikäisille, mutta en silti sano etteikö se olisi järkevää lainsäädäntöä.

Tragikomedian puolelle mennään kun alkaa pitämään toisten seksuaaliauudesta kumpuavaa moraalista närkästystä raamattuspedeillä jonain haittana samaan aikaan kun vähättelee lapsen naaman puremista haittana, koska domestikoidun suden nyt vaan pitää saada juosta vapaana. Ei vittu.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Gat »

Päinvastoin vastustan sitä, että niin helposti kielletään kaikki ennen normaali josta osa on minun pirtaani, kielletään niiden ihmisten toimesta joiden pirtaan se ei ole, ja joka on heille merkityksetöntä ja vastenmielistä. Periaatteeltaan kukkahattutätivaltaa se. Sillä lailla sääntöjä kiristetään, mutta toisaalta kansan rauhoittamiseksi vapautetaan niissä huvitteluasioissa. Siis leipää ja sirkushuveja. Bilettäkää, kunhan muuten tottelette.

Homie kirjoitti. "Stasi-meininkiä on sananvapauden puute, demokratian puute, yleensäkin normaalien kansalaisvapauksien ja ihmisoikeuksien puute".

Kyllä vaan sitäkin alkaa näkyä. Esimerkiksi kun kristinuskon arvostelu ja jopa pilkka sallittiin lopultakin, nyt voi saada sakot jos sanoo poikkipuolisesti islamista!

Loukkaa heidän uskontoa. Oli vain vastakkainen esimerkki, että kai tiedätte, että nämä uudet homolait koetaan hihhulipiireissä uskovaisten vainona?

Siis teidän normaalinne ei ole universaali normaali, ei ajassa eikä paikassa. Joskus varmaan teitäkin viedään kun virallisten aatteiden muuttuessa olettekin sitten toisinajattelijoita. Muistelkaa Kekkosen ajan suomettumista, sehän oli vain "vastuullisuutta" ja miten kunnon kansalaisen pitää puhua ja miten ei saa.. Järkyttyisivät nykymaailmasta

Joka aikakaudella on ryömäläisensä" -Veikko Huovinen" Sanan kuvailu tarkoitti hänellä kulloisiakin toisinajattelijoita, vääräuskoisia ja poliittisesti epäkorrekteja.

Edit. ja So Hardilta vielä heitto lapsia naamaan purevista domestikoiduista susista???? On aika harvinaista, ennemmin osuu kohdalle vaikka pedofiili. Ja Vielä ilmeinen susivihakin sinulla?.

"
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Oletkos Gat huomannut että syyllistyt jatkuvasti ns. kaltevan pinnan-argumentointiin? Eli kaikenlaisia rajoituksia on tullut pian elämme jossain entisen Neuvostoliiton tai DDR:n todellisuudessa.
Et sinä usko tuohon itsekään, vai mitä?
Koirien kiinnipito, turvavyöpakko ja käsiaseiden saannin rajoittaminen ym. ovat verisiä yksilönvapauden loukkauksia?
Pienin varauksin olen kyllä koira-asiassa samaa mieltä kuin sinä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 07.04.2019 11:28 Itse en erityisemmin välitä esim. pyöräilykypäräpakosta täysi-ikäisille, mutta en silti sano etteikö se olisi järkevää lainsäädäntöä.
Pyöräilykypärästä löytyy sellaiset tutkimustulokset, joiden mukaan kypärän käytön vaatiminen johtaa huonompaan lopputulokseen kun pyöräily vähenee ja pyöräilyn terveyshyödyt jäävät saamatta. Kyse on siis siitä, että pieni hyöty tuhansille on suurempi kuin muutama aivovaurio.

Kuulostaa siis huonolta lailta. Pitäisin järkevän lainsäädännön kriteerinä sitä, että laista odotetaan jotain kokonaishyötyjen kannalta positiivista verrattuna siihen, että mitään lakia ei ole. Tutkimustulosten valossa on vaikea uskoa, että alkuperäinen laki kypärän käytöstä olisi laadittu kattavan tutkimustiedon pohjalta.

Antaa aikuisten ihmisten elää kuten haluavat. Luodaan sääntöjä vasta kun on vakuuttavat todisteet siitä, että homma ei yhteiskunnan kokonaisuuden kannalta toimi vapaudessa riittävän hyvin.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Gat »

Homeboy65 kirjoitti: 07.04.2019 12:17 Oletkos Gat huomannut että syyllistyt jatkuvasti ns. kaltevan pinnan-argumentointiin? Eli kaikenlaisia rajoituksia on tullut pian elämme jossain entisen Neuvostoliiton tai DDR:n todellisuudessa.
Et sinä usko tuohon itsekään, vai mitä?
Koirien kiinnipito, turvavyöpakko ja käsiaseiden saannin rajoittaminen ym. ovat verisiä yksilönvapauden loukkauksia?
Pienin varauksin olen kyllä koira-asiassa samaa mieltä kuin sinä.
Kalteva pinta joo asenteiden vaihvihkaa muuttuessa. Ja kyse on yhteiskunnan perusasenteesta. Ei mun mielestä lastakaan pidä kasvattaa kurissa ja nuhteessa, kaikelta varjellen. Silloin lapsi ei opi mitään omaa harkitaa, vaan vilistää tyhmän villinä heti kun valvova silmä ei tarkkaile. Vapaampana jo itsekin miettii onko asioissa tolkkua, ilman jatkuvaa käskytystä.

"Koirien kiinnipito, turvavyöpakko ja käsiaseiden saannin rajoittaminen ym. ovat verisiä yksilönvapauden loukkauksia?2
-Kyllä, verrattuna entiseen
-Ei. Ei ole suuri rajoitus, on varmasti hyödyllinen.
Tai hetki takapengillä ja bussissa hankaloittaa tórkkumista pitkillä matkoilla, penkille oikaisemista
-Kyllä, koska eihän niitä ennen oltu niin tarkkaan kielletty/hankaloitettu ja jokaista ampujaa holhottu epäilemällä potentiaaliseksi kouluampujaksi. Parin yksittäisen hullun takia rangaistaan kaikkia harrasteampujia.

Samoin joo teräaselainsäädäntö on hanurista verrattuna kun ennen joka ukilla ja mummollakin oli puukko työkaluna. Rakennusduunarit nyt kuitenkin kulkevat kaupoissakin Mora vyöllä, koko ajan niitä näkee. Britanniassahan kielsivät jopa leipäveitsien myymisenkin alle 18-vuotiailta. Silti nuoriso puukottaa tosiaan yhtä lailla kuin ennenkin. Kyllä ne huligaanit astalonsa löytävät.

Siis liian karkeita kieltoratkaisuja luullaan ongelmien ratkaisuksi.

Toki olosuhteet poikkavat. Helsingin yössä jengit veitsien kanssa...ei hyvä... puutoitäkö muka aikovat siellä tehdä?

Samaten mieleen tulee, että ennen oikeaa nukahtamislääkettä sai ilman resptiä, kolmen paketéissa. Nyt on kiven takana saada resepti. Miksi niin? Eihän pameilla saa keneltäkään henkeä pois, kunhan nukkuvat. Aspiriinikin lienee tappavampaa.

Näissä pelataan siis ennakkoluuloisilla karkeapiirteisillä mielikuvilla ja kiellot perustuvat kauhisteluun. Ihmisiltä joita ne kiellettävät eivät ole kiinnostaneet.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gat kirjoitti: 07.04.2019 11:57 Päinvastoin vastustan sitä, että niin helposti kielletään kaikki ennen normaali josta osa on minun pirtaani, kielletään niiden ihmisten toimesta joiden pirtaan se ei ole, ja joka on heille merkityksetöntä ja vastenmielistä. Periaatteeltaan kukkahattutätivaltaa se. Sillä lailla sääntöjä kiristetään, mutta toisaalta kansan rauhoittamiseksi vapautetaan niissä huvitteluasioissa. Siis leipää ja sirkushuveja. Bilettäkää, kunhan muuten tottelette.
Mikään argumentti minkään puolesta ei ole se, että miten asiat ovat ennen olleet. Muutenhan orjien pitäminenkin olisi yhä sallittua, eläimiä saisi rääkätä miten haluaa ja saastuttaa miten tahtoisi. Sinä vain mukiset jokaisesta säännöstä joka haittaa juuri sinua.
Kyllä vaan sitäkin alkaa näkyä. Esimerkiksi kun kristinuskon arvostelu ja jopa pilkka sallittiin lopultakin, nyt voi saada sakot jos sanoo poikkipuolisesti islamista!
Jumalanpilkkalakihan on yhä voimassa. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että sinua haittaavat vain kiellot jotka koskevat sinua. Koska et saa mielestäsi puhua riittävän rasistisesti muslimeista, julistat stasia. Jos olisit muslimi, julistaisit päinvastaista.
Loukkaa heidän uskontoa. Oli vain vastakkainen esimerkki, että kai tiedätte, että nämä uudet homolait koetaan hihhulipiireissä uskovaisten vainona?
Miten ihmeessä rinnastat sen, että joku saa elää elämäänsä kuten haluaa siihen, että toisen moraalisella närkästyksellä siitä olisi jotain arvoa? Kristitythän nimenomaan ovat vuosisatoja alistaneet ja pilkaneet seksuaalivähemmistöjä. Se on vainoa. Ei se, että joku toinen saa vapaasti panna toista kotonaan pyllyyn vapaaehtoispohjalta. Täysi sisäinen ristiriita siinäkin, että vaadit holhouksen lopettamista mutta ilmeisesti haluaisit kuitenkin kieltää homoliitot?
ja So Hardilta vielä heitto lapsia naamaan purevista domestikoiduista susista???? On aika harvinaista, ennemmin osuu kohdalle vaikka pedofiili. Ja Vielä ilmeinen susivihakin sinulla?
Mitä horiset? Minähän tykkään koirista ja ihailen susia. Ongelma ei ole koirat vaan ympäristöt joihin ne tuodaan, omistajat joilla on pahvia aivoissa ja jalostus joka aiheuttaa luonnevikoja. Siksi sitä sääntelyä tarvitaan. En ymmärrä miten kriminalisoidun pedofilian olemassaolo on mikään argumentti sen puolesta että koirien pitäisi saada juoksennella ihmisasutuksen keskuudessa vapaana. Koira on reviiriä puolustava laumaeläin ja sen mukaisesti sitä täytyy pitää.
Viimeksi muokannut So Hard, 07.04.2019 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vastaa nyt Gat tähän: uskotko tosissasi että rajoitusten kanssa olemme pian entisen DDR:n todellisuudessa? Eli salainen poliisi valvoo jne.?
On kaunis ajatus että pitää antaa yksilöiden toimia oman harkintansa mukaan ilman "holhoamista". Voitaisiin poistaa esim. autojen nopeusrajoitukset. Kyllä ihmiset varmaan osaavat autoilla vastuullisesti ja järkevästi? Todellisuudessa se ei mene noin. Kaikenlaisia sääntöjä ja lakeja (ja niihin liittyviä sanktioita) tarvitaan pölkkypäiden vuoksi. En väitä että sinä olet pölkkypää.
70-luvun alussa vielä liikenneonnettomuudet olivat paljon yleisempiä ja pahempia. Arvaa oliko silloin höllemmät liikennesäännöt? Oikein arvattu.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.04.2019 12:31
So Hard kirjoitti: 07.04.2019 11:28 Itse en erityisemmin välitä esim. pyöräilykypäräpakosta täysi-ikäisille, mutta en silti sano etteikö se olisi järkevää lainsäädäntöä.
Pyöräilykypärästä löytyy sellaiset tutkimustulokset, joiden mukaan kypärän käytön vaatiminen johtaa huonompaan lopputulokseen kun pyöräily vähenee ja pyöräilyn terveyshyödyt jäävät saamatta. Kyse on siis siitä, että pieni hyöty tuhansille on suurempi kuin muutama aivovaurio.

Kuulostaa siis huonolta lailta. Pitäisin järkevän lainsäädännön kriteerinä sitä, että laista odotetaan jotain kokonaishyötyjen kannalta positiivista verrattuna siihen, että mitään lakia ei ole. Tutkimustulosten valossa on vaikea uskoa, että alkuperäinen laki kypärän käytöstä olisi laadittu kattavan tutkimustiedon pohjalta.

Antaa aikuisten ihmisten elää kuten haluavat. Luodaan sääntöjä vasta kun on vakuuttavat todisteet siitä, että homma ei yhteiskunnan kokonaisuuden kannalta toimi vapaudessa riittävän hyvin.
En ole lukenut moisia tutkimuksia, mutta ei minulta itseltäni ole jäänyt metrikään pyöräilemässä kypäräpakon takia. Olen vain ollut käyttämättä jos ei huvita. Luulen silti, että tuskin kiinnittäisin koko kypärään mitään huomiota jos siihen olisi tottunut lapsesta asti. En usko että pitkällä aikavälillä pyöräily vähenee kypäräpakon takia. Vain kaltaiseni jäärät ja oman elämänsä gattacat tekevät sitten jotain muuta jos penalties kypärän käyttämättömyydestä nousee liian kovaksi.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tulen niin totaalisen väärinpäinymmärretyksi. Vaikka miten rautalangasta väännän, nekin käsitetään päinvastaiseksi tai suuntaa-antavat analogiat liian kirjaimellisesti.

Homielle, että valvontahan lisääntyy, ilmeisesti ainakin netissä. Säännöt myös. Stasi oli vain vertauskuva, ja heh, hyväähän hekin tarkoittivat ja inkvisitiokin, aina sen vallitsevan moraalikäsityksen mukaan. "Ajatusrikoksen" tasolla ollaan kohta taas.

Sam Harris, vaikka on itsekin juutalainen, paheksui miten jossain maissa on tehty Holokaustin tapahtumisen kieltäminen laittomaksi. Harris, että antaapa niiden ääliöiden höpistä, senkin väittämisen lailla kieltäminen vie nimenomaan takaisinpäin siihen pahempaan aikaan. Binäärisystemillään nyt joku ei varmaan ymmärrä, ja luulee minun olevan holocaust-denialisti, vaikka pointti oli sananvapaudessa sanoa niinkin kipeitä.

Tosin kun sulla ei ole kiinnostuksia, ainoa kämmi sinulla oli runkkaaminen ikkunaasi. :mrgreen: Tuskin aatteellinen asia sinullekaan se rikkeesi?

Nopeusrajoituksista, että voisihan niitä autokannan ja teiden paljon parannuttua 70-luvulta vähän hinata ylöspäin ja luopua talvirajoituksista..

So Hardille ainakin, että kyllähän on saaneet sakkoja väärän uskonnon arvostelusta, mutta ei kristinuskon arvostelusta niinkuin ennen Salama-ja Sikamessiaskeisit.

Tietenkään en vastusta homoliittoja, olipahan esimerkki, miten tällä kertaa lainsäädännön päinvastoin vapauttaminen on aiheuttanut suurta kärsimystä äärihihhuleille. Petri FB:hän se valiiti, miten hänen uskoaan vainotaan niin. Voi voi. Siis aina joku kärsii, oli niin tai näin. Oikeasti kärsii.

Koirista, että on ero kaupungin kaduilla ja laajoilla puistoalueilla. Kaduthan olisivat koirallekin vaarallisia. Eikä niiden kipeiden koirayksilöiden ja kyvyttömien omistaja ole lisääntynyt ajasta, jolloin oli vapaampaa. Pienentynyt luultavasti. Tai enhän tosiaan kaikista koiraa lelunaan pitävistä luonnosta vieraantuneista pääkaupunkiseutulaisista tiedä, en.

Nyt en enää ehdi Kitinöidä tänään.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos ei erota tilanteita joissa tuottaa toisille oikeita riskejä vs moraalista mielenpahoitusta niin en voi auttaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti: 07.04.2019 14:51 Jos ei erota tilanteita joissa tuottaa toisille oikeita riskejä vs moraalista mielenpahoitusta niin en voi auttaa.
Vaan kun fundisuskovaisten mukaan siitä homoilusta on fyysistä vaaraa, psyykkistä vaaraa itselleen ja vaikkapa "sateenkaariperheiden" lapsille ja lisäksi niin vaarantaa joutuvansa iankaikkiseen kidutukseen kuoltuaan. Noin he kokevat. Ja heille itselleen kipua se on henkinenkin kipu kun neuvoaan ei kuunnella ja tavat muuttuvat heitä loukkaaviksi ja uskoaan vainoaviksi ihan jo tuolla..

En pidä todellisina riskeinä, mutta en myöskään pidä moniakaan kasvavan sääntöverkoston perustéluna käytettyjä riskejä paljonkaan sen todellisempana.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gat. Valvonta lisääntyy. Haittaako se rehellistä ihmistä? Mitä salattavaa hänellä on? Minua ei haittaisi tippaakaan vaikka poliisi saisi rajoittamattoman oikeuden kuunnella puhelimia. Rehellisellä ihmisellä ei ole mitään salattavaa, mutta kriminaalit joutuisivat helpommin kiinni.

Nopeusrajoituksista että niitä pitäisi korottaa että popula pääsisi 15 minuuttia aikaisemmin määränpäähän? Vaikka turvallisuuden kustannuksella. What's the hurry? Jos lähtisi vaikka tarpeeksi ajoissa matkaan... :wink:

Ja erittäin huono argumentti (anteeksi vain) on se että koska ennenkin oli niin pitäisi nykyäänkin olla. Ennen asuttiin luolissa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gat kirjoitti: 07.04.2019 15:46
So Hard kirjoitti: 07.04.2019 14:51 Jos ei erota tilanteita joissa tuottaa toisille oikeita riskejä vs moraalista mielenpahoitusta niin en voi auttaa.
Vaan kun fundisuskovaisten mukaan siitä homoilusta on fyysistä vaaraa, psyykkistä vaaraa itselleen ja vaikkapa "sateenkaariperheiden" lapsille ja lisäksi niin vaarantaa joutuvansa iankaikkiseen kidutukseen kuoltuaan. Noin he kokevat. Ja heille itselleen kipua se on henkinenkin kipu kun neuvoaan ei kuunnella ja tavat muuttuvat heitä loukkaaviksi ja uskoaan vainoaviksi ihan jo tuolla..

En pidä todellisina riskeinä, mutta en myöskään pidä moniakaan kasvavan sääntöverkoston perustéluna käytettyjä riskejä paljonkaan sen todellisempana.
Laitoin tuossa kymmenkunta linkkiä vuoden ajalta kun koira on purrut lasta, ja sanot ettei se ole todellinen riski? Onhan se nyt miljoona kertaa todellisempi riski kuin vaikka sudet.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kyllähän isossa kuvassa yhteiskunta on mennyt vuosikymmenien kuluessa koko ajan liberaalimpaan suuntaan, mikä on mielestäni hyvä asia.

Uudet rajoitukset ovat lähinnä sivullisten suojelemiseksi. Yksilönvapaus muuten on kasvanut.

Jos ajattelee esim. 80-lukuun nähden; kauppojen aukiolo vapautunut, radiotoiminta vapautunut, alkoholiasiat vapautuneet, elinkeinoelämän sääntely on vähentynyt, aikuisia koskeva elokuvasensuuri poistunut, homoliitot sallittuja jne.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin