Mammailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Mida »

Laps voi hyvin. Ei vihjaustakaan siihen suuntaan, että syöpä olisi palannut. Vielä vajaa kuukausi ennen kuin kurkataan tilannetta kehon läpi.

En suostu jännittämään ihan vielä. Tää on hyvä nyt.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mida kirjoitti:Laps voi hyvin.
Kiva kuulla.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

Mida kirjoitti:Laps voi hyvin. Ei vihjaustakaan siihen suuntaan, että syöpä olisi palannut. Vielä vajaa kuukausi ennen kuin kurkataan tilannetta kehon läpi.
Hieno homma. Toivotaan että jatko menee hyvin.




Ei nyt mitenkään Midalle suoranaisesti, mutta tutustuin Jäähyväiset Einolle -kirjaan. Hyytävää luettavaa kerrassaan..
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Mida »

Joo, olen lukenut Jäähyväiset Einolle ja oli melko ravisteleva kirja. Uskomatonta jutttua paikoin sairaalabyrokratiasta, vastuusta, kaikesta.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

Ok. Johanna oli meidän naapuri ja mun monivuotinen luokkakaveri. Sai juuri kaksoset, joten elämä jatkuu..
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

Mä rakastan näitä aamuja kun herään pirteänä, kaikki on niin ihanaa ja lallallaa ja sitten iskee aivovamma. Kävin alakerrassa laittamassa pyykkiä koneeseen, takaisin tullessa odotti makea suklaayllätys.

Pieni suloinen piruni oli käynyt tonkimassa suklaalevite purkin kaapista, ja nyt beige löhöunelmani on saanut kuolalta ja suklaalta tuoksuvan kuorrutteen. Tytsä varpaitaan ja vaatteitaan myöden samassa aineessa. Söpösti makoili sormet purkissa, kieli ulkona, katsellen jotain luontodokkaria. "Äiti älä suutu, ethän niinhän" ja suuntasi avaamaan kaappia jossa säilytän "hermot meni" tupakoitani "ottaa äiti sieltä" osoittaen ylähyllyä.

Loma olisi kiwa.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Kottarainen kirjoitti:Niin siis keskityn mieluummin pinnallisiin asioihin. Kuten nyt pohdin kannattaako 2-vuotislahjaksi hommata Fisher-Pricen Little People -sarjaa, ja jos niin mitä? Onko jollain kokemusta? Äiti ainakin ihastui niihin eläinhahmoihin, talliin ja maatilaan, mutta mahtaako lapsi tykätä myös vai joutuisko ite vaan leikkimään?
Meillä ainakin Pipa-Tauno rrrrrakastaa sitä autoa, mutta se on vähän pienempi vielä.
Me transmitte sursum, Caledoni!
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

Mitä leluja kannattaa ostaa lapselle, riippuu varmaan ihan siitä lapsesta itsestään. Millaisia viehtymyksiä on, mistä on kiinnostunut.

Meillä on kovassa huudossa tällä hetkellä pikkuautot ja pikkuhelikopterit. Myös elektroniikkalegoja haikailisi.

Ajattelin ostaa joululahjaksi auto-tai junaradan. Olin ajatellut sitä Brion puuversiota, mutta tuo haluaa kunnon jytkyn (en valita, olen varsinainen kaheli itsekin ratojen kanssa jos nenäni eteen saan).

***

Täällä osataan jo ääkköset ja numerot 0-9. Ja niitä myös yhdistellään jotta saadaa vaikka se 12. Osaa myös tuoda oikean määrän karkkeja äiteelle (orjatyövoimaa) jos luku on jotain 1-9 väliltä.

Hello Kitty tietokoneensa syynä, veikkaan ma. Siinä on näitä kaikenlaisia "opettavaisia" pelejä ja musiikkia.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Suvinen kirjoitti: olen huippuylpeä ja salaa helpottunut, jos homma oikeasti menisi näin helposti.
Mitään en sulta riistää halua. Meillä tosin mennyt kaksi eteen yksi taake hengessä. Pidemmän aikaa oltu päivisin vaipatta tai osittain vaipatta, mutta välillä lorisee minnekin ja vaippa halutaan takaisin, kun "haamittaa".

En ota asiasta stressiä, koska ajattelen, että sitten kun aika on kypsä, se on kypsä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Saku jo 6kk.. niin se aika rientää!
The great club outshines the individual, always and forever.
sipsi
Kitisijä
Viestit: 3083
Liittynyt: 15.08.2005 7:56
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja sipsi »

Elppis kirjoitti:Saku jo 6kk.. niin se aika rientää!
No niin rientää! Munki jätkänpätkä täytti eilen jo 9kk.

Itseasiassa aika on tosi suhteellinen käsite; tuntuu et raskaana olin ikuisuuden (eli 9 kk ;) ) mut nyt tää lapsosen olemassaolo 9 kk on menny kuin siivillä. Pohdiskeltavan arvoinen juttu.
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Ottaako vesirokkorokote vai eikö ottaa. Tautia nyt on onnistuneesti sairastettu maailman sivu mutta tuntuu houkuttelevalta jos lapsen ei tarvitsisi kärsiä kipua ja kutinaa päiväkausien ajan. Plus että käsitin rokotteen suojaavan aikuisuudessa vyöruusulta? Miinuksena nyt ainakin hinta, mutta toisaalta kissan eläinlääkärikuluihin pamahti äsken 450€, kai nyt lapselle yhden satasen rokotteen voi hankkia. En tiijä. Onko joku ottanut?
Elämä kantaa, jos sen antaa
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

En mä ottais (enkä ottanut). Vesirokko on pienillä kumminki aika lievä tauti vaikkakin epämukava. Meillä se just oli. Poikanen oli _aivan_ täynnä rakkuloita mutta apteekista haetun hoitovaahdon ansiosta ei kuulemma kutissut juuri ollenkaan. Sairastettiin sitä viikko, enää on pari himmeää jälkeä isommista rakkuloista jäljellä.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Olen kauhean laiska, jaksoin vasta nyt käydä katsomassa ensimmäistäkään asiaa koskevaa infoa. THL kertoo:

Onnistunutkaan vesirokkorokotus ei anna suojaa varicella-zosterviruksen tartuntaa vastaan eikä täydellistä suojaa kliinistä vesirokkoa vastaan, mutta rokoteimmuniteetti suojaa vaikealta vesirokolta. Rokotteen suojatehoa voidaan arvioida käyttämällä mittarina kaikkia kliinisesti havaittavia vesirokon kaltaisia tauteja (1 iholeesio) tai esim. "tyypillistä" vesirokkoa (30 iholeesiota). .. Suomalaisessa aineistossa ei yhdelläkään rokotetulla lapsella, jolle kehittyi vesirokko seurannan aikana, ollut yli 30 iholeesiota. Tämän perusteella voitiin todeta, että rokote antoi 100 % suojan tyypillistä vesirokkoa vastaan.

Terveillä henkilöillä vesirokkorokote aiheuttaa vain vähän oireita. Yksittäisiä näppylöitä tai (harvoin) rakkuloita esiintyy 1-2 viikon kuluttua rokotuksesta noin viidellä prosentilla rokotetuista. Yleisoireet ovat erittäin harvinaisia.

Oka-rokotevirus kykenee aiheuttamaan piilevän infektion ja aktivoitumaan vyöruusuna tavallisen varicella-zosterviruksen tapaan. Ei kuitenkaan tiedetä, jääkö rokotevirus kaikilla rokotetuilla henkilöillä elimistöön. Vyöruusutapaukset terveillä rokotetuilla ovat hyvin harvinaisia. .. Vyöruusun todennäköisyys näyttää myös liittyvän iholeesioiden esiintymiseen rokotuksen jälkeen.

Oma vesirokko oli aikanaan raju, kipeä ja pitkäkestoinen, siltä haluaisin lapsen säästää. En tiijä vieläkään, ehkä jätän asian miehen vastuulle jolloin se ainakin takuulla jää hoitamatta.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Melnais kirjoitti:Oka-rokotevirus kykenee aiheuttamaan piilevän infektion ja aktivoitumaan vyöruusuna tavallisen varicella-zosterviruksen tapaan. Ei kuitenkaan tiedetä, jääkö rokotevirus kaikilla rokotetuilla henkilöillä elimistöön. Vyöruusutapaukset terveillä rokotetuilla ovat hyvin harvinaisia. .. Vyöruusun todennäköisyys näyttää myös liittyvän iholeesioiden esiintymiseen rokotuksen jälkeen.

Oma vesirokko oli aikanaan raju, kipeä ja pitkäkestoinen, siltä haluaisin lapsen säästää. En tiijä vieläkään, ehkä jätän asian miehen vastuulle jolloin se ainakin takuulla jää hoitamatta.
Minulla taas on kerran aktivoitunut vyöruusu, ja se on kyllä ikävimpiä kokemuksia, joita minulla on koskaan ollut. Eli pitäisin senkin välttelyä aika keskeisenä. Miten muuten on, eikö tavallisesta vesirokostakin jää piilemään vyöruusun mahdollisuus, eli miten tuo lainaamasi nyt sitten pitäisi lukea: lisääkö vai laskeeko rokote vyöruusun puhkeamisen riskiä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Nyt on silmät anovina käännyttävä asiasta oikeasti tietävien puoleen; kysyn neuvolasta. Toki myös palstalääkärien tiedot huomioidaan.

Urpiaiselle sen sijaan apua on löydettävissä, ota lapsia luoksesi asumaan: http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=3742531
Elämä kantaa, jos sen antaa
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

Meillä ei rokotettu.

Tuhkarokkorokote otettiin ja sen seurauksen neiti oli kaksi viikko sellaisen taudin kourissa että ihan hirvitti.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Melnais kirjoitti:Nyt on silmät anovina käännyttävä asiasta oikeasti tietävien puoleen; kysyn neuvolasta. Toki myös palstalääkärien tiedot huomioidaan.
Urpiaiselle sen sijaan apua on löydettävissä, ota lapsia luoksesi asumaan: http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=3742531
Erinomaisen huonosti oli tuokin artikkeli kirjoitettu, kun sekin vähän antaa ymmärtää (mutta ei varsinaisesti sano), että vyöruusu puhkeaa siitä, että vyöruusua aiheuttava virus on jäänyt joko vesirokon tai vesirokko-rokotteen jäljiltä elimistöön piilemään, ja kun vesirokko-vasta-ainepitoisuudet elimistössä laskevat, piilevä virus puhkeaa vyöruusuna. Näin meidän vyöruusualtistusta piilevänä kantavien kannattaisi ilmeisesti ottaa vesirokkoa vastaan vahvistusrokote säännöllisin väliajoin, että vasta-aineet pysyvät korkealla, eikä piilevä tule piilostaan. Ehkä. Kun nuo tosiaan ovat nuo jutut niin tavattoman huonosti kirjoitettuja. Luulen, että terveydenhoitomenoissa säästettäisiin helposti 10%, jos lääkäreille opetettaisiin 10 opintopistettä enemmän (a) tilastotiedettä ja (b) asiakirjoittamista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Poikanen on siirtynyt valehtelukauteen. Se yhdistettynä 4,5 vuotta kestäneeseen jatlkuvaan uhmaan alkaa olla jotain ihan muuta kuin kivaa.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Clay »

urpiainen kirjoitti:
Melnais kirjoitti:Nyt on silmät anovina käännyttävä asiasta oikeasti tietävien puoleen; kysyn neuvolasta. Toki myös palstalääkärien tiedot huomioidaan.
Urpiaiselle sen sijaan apua on löydettävissä, ota lapsia luoksesi asumaan: http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=3742531
Erinomaisen huonosti oli tuokin artikkeli kirjoitettu, kun sekin vähän antaa ymmärtää (mutta ei varsinaisesti sano), että vyöruusu puhkeaa siitä, että vyöruusua aiheuttava virus on jäänyt joko vesirokon tai vesirokko-rokotteen jäljiltä elimistöön piilemään, ja kun vesirokko-vasta-ainepitoisuudet elimistössä laskevat, piilevä virus puhkeaa vyöruusuna. Näin meidän vyöruusualtistusta piilevänä kantavien kannattaisi ilmeisesti ottaa vesirokkoa vastaan vahvistusrokote säännöllisin väliajoin, että vasta-aineet pysyvät korkealla, eikä piilevä tule piilostaan. Ehkä. Kun nuo tosiaan ovat nuo jutut niin tavattoman huonosti kirjoitettuja. Luulen, että terveydenhoitomenoissa säästettäisiin helposti 10%, jos lääkäreille opetettaisiin 10 opintopistettä enemmän (a) tilastotiedettä ja (b) asiakirjoittamista.
Varmaankin artikkelit ovat epämääräisiä sen takia, ettei vyöruusun puhkeamisen syitä tunneta, tai niin ainakin Akuutin vieraileva tyylikkäästi harmaantunut katu-uskottava lääkäri väitti, mistä päästäänkin kätevällä aasinsillalla Akuutin toiseen kysymykseen; chilien poltteesta - en ymmärrä miten joku voi nykymaailmassa vielä olla tietämättä kapsaiinista?
Nyt penikseni on fantastinen!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Clay kirjoitti:en ymmärrä miten joku voi nykymaailmassa vielä olla tietämättä kapsaiinista?
nevari
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Niin se vesirokkorokotus. Ei otettu. En saanut neuvolasta sen kummempaa plussaa tietoon rokotteen puolesta, sen sijaan neuvolatäti kertoi hoitaneensa nelivuotiaan, jolle todennäköisimmmin juuri rokote laukaisi vyöruusun.

2-veen mitat 90,8cm ja 12,7kg, pitkä pötkylä. Hullua millaisista asioista sitä ilahtuu, tutkimuskeskuksen hoitaja kehui miten neiti kokoaa palikkatornia aivan kolmivuotiaan tasolla ja olin heti liikuttunut siitä miten minun lapseni osaa.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Manaaja

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Clay kirjoitti:mistä päästäänkin kätevällä aasinsillalla Akuutin toiseen kysymykseen; chilien poltteesta - en ymmärrä miten joku voi nykymaailmassa vielä olla tietämättä kapsaiinista?
Ehkä se auttais jos niille puhuis kapsaisiinista.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Tytöllä on nyt reilun viikon ollut kutisevaa ihottumaa jaloissa ja käsissä, vähän ääni paineessa mutta ei muita infektio-oireita. Kutina on vain pahentunut ja yöt on nyt olleet niin rikkonaisia, että sisällä kuplii koko ajan sellainen hysteerinen kimeä nauru jota ei saisi lakkaamaan jos sen aloittaisi. Ihan jees vielä, vauva-aikoina oma tunne oli itku jota ei saanut lakkaamaan. Kuitenkin kohta lääkäriin kysymään olisko jotain vähän tainnuttavampaa lääkettä kuin Zyrtec-tipat, Panadol ja vesirokkovaahto.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Enterorokko niin kuin epäiltiinkin. Vähäoireinen muuten mutta voi jeesus tuo KUTINA! Puolitoista viikkoa nyt pahoja yöheräilyjä, alan olla epäkunnossa. Toki säälin kovasti toista pikkuista kutiavaa lasta, joka vain yrittää pyytää apua mutta kun tilanteeseen lisätään uhma ja kaarella karjumiset keskellä yötä useaan otteeseen, aletaan taas olla tilanteessa jossa kohta ykkösprioriteetti on vain ja ainoastaan oma uni. Ei saisi rasvata eikä antaa lääkettä mutta kutina tulisi lopettaa, äiti ei saisi antaa maitopulloa vaan isän pitäisi nousta se antamaan, ylipäätään mistään tahdosta ei saisi kysyä vaan se pitäisi aistia ja toimia sen mukaan jo ennen kuin muksu ehtii vaatia. Yleensä olen näissä jämäkkä mutta nyt uhkaa oma tahto murtua joko passaamiseen tai samanlaiseen huutoon kuin lapsella. Kahvia nyt kun prinsessa Ruusunen nauttii päiväuniaan jotta jaksaa raivota yöt.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Vastaa Viestiin