Mammailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mä kerkesin näkemään sen alkuperäisen tekstin. Mulle on muodostunut sellainen kuva, että Vaola on hurjan hyvä äiti, eikä tuo viesti vaikuttanut tähän kuvaan mitenkään. Yllätyin toki hieman sen nähdessäni, mutta seuraava ajatus oli, että vaikka se faktatasolla olisikin totta, Vaolan toiminnassa tuskin on kuitenkaan ollut vikaa. Elämä on monimuotoista, eikä yksittäisestä jonkun elämää koskevasta faktatiedosta voi päätellä oikein mitään suuntaan tai toiseen.

Tässä nähdään rehellisyyden ja avoimuuden voima. Vaola on kertonut perhe-elämästään monipuolisesti ja suht. kattavasti, myös ongelmista ja siitä miten pyrkii niitä ratkaisemaan. Näiden kertomusten kautta muodostunut kuva on niin vahva ja koherentti, että siihen kuvaan sopimattomat vihjailut tulee ohitettua ihan vain olankohautuksella ja unohtuvat saman tien. Siitäkin huolimatta että itse en Vaolaa muuten tunne, enkä ole koskaan tosielämässä tavannut.

Jos taas Vaola olisi johdonmukaisesti pitänyt kaikki yksityisasiansa palstan ulkopuolella eikä olisi antanut todellisen persoonallisuutensa näkyä, ko. vihjaus olisi voinut saada enemmän painoarvoa. En tarkoita että epäavoimuus olisi sinänsä mitenkään väärin. Olen vain sitä mieltä, että avoimuus on kannattavampaa.

Tiivistys: Vaola, olet omalla ihailtavalla käytökselläsi tehnyt moiset roskaläpät täysin yhdentekeviksi jo ennen kuin kukaan on sellaisia ehtinyt esittää.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Toi oli sellanen "how low can you go"- fiba. Kaikki myötätunto Vaolalle. Tiedät tehneesi oikein kaikkien kannalta, se on tärkeintä. Muiden mielipiteillä ei pitäisi edes olla väliä :h:
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Vaola: älyttömästi arvostan rohkeuttasi ja avoimuuttasi sekä rehellisyyttäsi. Vaikka et täällä kenellekään ns. tilivelvollinen olekaan. Toisaalta, huostaanotto asiana vielä nyky-yhteiskunnassamme on aikalailla tabu-juttu, eikä sellaisista juurikaan uskalleta puhua, mikä aiheuttaa monenlaisia ennakkoluuloja.

Huostaanotto voi tosiaan joskus olla myös asiakaslähtöistä ja kaikin puolin hyvä juttu ja etenkin tämänhetkisen lastensuojelulain mukaankin tarkoitus on säännöllisin väliajoin kartoittaa, täyttyykö yhä huostaanoton kriteerit, vai joko olisi aika palata sinne syntymäkotiin.

Me pääsemme ensiviikolla tutustumaan mahdolliseen ensimmäiseen, uuteen perheenjäseneemme! :)
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Hitto. Menkat alko ja nyt näyttää siltä että maito yrittää loppua. Voi perse.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Vanhakos par-skyn pötkö olikaan?
Elämä kantaa, jos sen antaa
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

Onko sulla rintapumppu? Josko sillä koittaisit tehostaa? En tiedä toimiiko. Itse pumppasin rintapumpulla kolmisen viikkoa ja tulos oli huimat 30ml koko ajalta, ja mä pumppasin aika paljon, ja tytsän imemiset mukaan lisäksi.

Kolmen viikon jälkeen alkoi menkat ja sen jälkeen ei tullut tipan tippaa enää.
sipsi
Kitisijä
Viestit: 3083
Liittynyt: 15.08.2005 7:56
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja sipsi »

Kuulin tänään ekaa kertaa vauvan sydänäänet. :h: Täytynee kyllä sanoa, että melkoisen aktiivinen ja aamuvirkku tapaus..se potki ja viuhtoi ja jumppasi siellä ihan fiiliksissä.
Joo, ja Björn Borg-sitteri on saapunut postiin. Eli ehkä se ei ollutkaan mikään ihan höpöhöpö-kilpailu, johon osallistuin.
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
Zeb

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Zeb »

par-sky kirjoitti:Hitto. Menkat alko ja nyt näyttää siltä että maito yrittää loppua. Voi perse.
Ei sen maidon pitäisi loppua jos sitkeästi parin tunnin välein vaan imetät, myös öisin. Pullomaitoja ei kannattaisi antaa yhtään jos maidontulo tuntuu epävarmalta ja haluaa että imetys jatkuu. Ne saa aikaan sen, ettei vauva tilaa sitkeästi lisää maitoa ja sitten se maidontulo tosiaan ehtyy. Pumpulla en saa itsekään montaa kymmentä milliä irti ja meillä vauva on silti käytännössä 10 kk ikään elänyt pelkällä äidinmaidolla, joten siitä ei kannata päätellä pitään. Oletko lukenut vaikka imetystukilistan sivuja tai maitolaiturin foorumia, niistä voi myös löytyä vinkkiä.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Juu, tökkään rinnan suuhun aina kun änähtää yhtään että olisi nälkä. Syö yleensä (ja nytkin) vaan toisen rinnan kerrallaan. Huomaa vaan ettei rinnat pullistu samaa tahtia kun aiemmin.
Pötkö nukkuu yöllä semmosen neljän tunnin pätkän alkuun. Yön ekalla syötöllä rinnat on aiemmin ollu pinkeät ja se kummasta ei ole aloitettu on vuotanut yli. Oli ihan outoa nukkua viime yö kuivissa vaatteissa.

Pötköllä on ikää nyt 7½ viikkoa. Menkatkin on tullu mahdollisesti kerran jo tätä ennen, mutta todella niukkoina, eikä maito sillon tuntunu vähenevän.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Vaikka lapsi on pieni, muistetaan, että imettäminen tai sen loppuminen ei tarkoita maailmanloppua. Toivottavasti täältä ei löydy imettämisnatseja toisin kuin yleensä kaikilta asiaan kuuluvilta palstoilta.
Paras päivä ikinä.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja par-sky »

En mä silleen oo hädissäni. Jos maito loppuu niin se loppuu. Sitten siirrytään korvikkeeseen. On vaan kätevä kun ei tarvi öisin ruveta lämmittelemään maitoa.

Imetysnatsit on kyllä pelottavia. Ja suoraan sanoen aika kajahtaneita. "Äidinmaito on ainoa mitä pitäisi ihmisen juoda, meidän kyösti-birgittaa imetin yläasteikäiseksi asti, isoveljeään imetin kunnes hän meni armeijaan. Eihän se siellä kauan ollut kun meni masukki sekaisin kun juottivat sille lehmän maitoa. Lehmän maito on saatanasta!"

Siksipä noita imetyssivustoja ei oikein kye lukemaan, kun tuntuu että kaikki huurupäät ja todellisuudesta irtautuneet on kokoontuneet sinne. "Olen koko ikäni halunnut olla äiti, en tahdo tehdä mitään muuta kun olla koko ajan lasten kanssa, elämässäni ei ole mitään muuta kuin lapset. En halua tehdä elämässäni mitään muuta kuin synnyttää ja imettää ja synnyttää ja imettää..."
Viimeksi muokannut par-sky, 30.09.2010 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Par-sky mulle kävi ihan samoin, en kyllä alkusumulta muista minkä ikäisenä. Rinnat olivat tosiaan tottuneet tilattuun määrään, juuri kuten Vaola kuvasi, eivätkä enää pullistelleet räjähtämispisteessä. Mä en saanut enkä saa vieläkään rintapumpulla pisaraakaan irti, käsin lypsäen hieman vaivalloisesti kyllä. Kasvu kuitenkin paljasti, että ihan tarpeeksi pieni saa ravintoa. Meillä tosin on alusta asti ollut osittaisimetys käytössä, itsekkäästi oman jaksamiseni vuoksi.

Puolen vuoden jälkeen jätti omatoimisesti päivätissit väliin, kesti pari viikkoa kun rinnat tottuivat ja lakkasivat turpoamasta täyteen. Yöllä maito vielä maittaa ja näkyy tuota kehittyvän edelleen mutta ei enää kipeän vaivaavasti.
Elämä kantaa, jos sen antaa
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

Mulla ei rintapumpun funktio ollut maidon määrä vaan stimulaation ylläpito, tytsä ei ainakaan kovin montaa minuuttia kerrallaan jaksanut/vaivautunut lutkuttamaan tissiä mistä ei mitään tullut.

Anyways, en ole imetyksen asiantuntija, joten eipä oo tietoa näistä asioista sen enempää, jos sitäkään.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Mida »

Kuukautisten aikaan maidontulo voi olla tavallista niukemmassa ja vauva saattaa tilailla lisaa, eli olla enemman rinnalla, rinnatkin tuntua "tyhjemmilta". Toisaalta myos maidontulon tasaantuminen tekee sen, etta rinnat ikaankuin oppivat rytmiin ja tuottavat maitoa enemman imetysaikataulun mukaan kuin varastoisivat valmiiksi. Eli maitoa kylla riittaa entiseen malliin ja vielapa kasvavan lapsen kasvaviin tarpeisiin, vaikkei enaa pingottelisikaan yhta helposti.

Pumpulla irtoava vahainen maara ei kerro yhtaan mitaan maidon riittavyydesta vauvalle. Vauvan imuote on erilainen kuin pumpun ja kaikkien ei todellakaan ole helppo herua pumpulle.

Muutama paiva ei viela tee mitaan hataa vauvalle, jos menkat valiaikaisesti niukentavat maidontuloa tai jos on kyse tihean imun kaudesta (eli kasvuspurtista, eli vauva on enemman rinnalla tilaillakseen isompia maitoeria kasvaviin tarpeisiinsa). Ihokontaktissa imettely voi nopeuttaa maidon maaran lisaantymista. Tosin kuukautisten aikaan taitaa yleensa auttaa parhaiten se, etta kuukautiset menevat ohi.

Sen sijaan korvikkeen anto herkasti pienimmastakin "maito ei enaa varmaan riita"-epailysta on usein se syy, miksi se maito ei sitten lopulta enaa riitakaan. Korvikkeenantokierteesta pois paaseminen voi myos olla aikamoisen tyon takana, jos ei suoraan johda asteittaiseen imetyksen loppumiseen.

Jos haluaa yksilollista nakokulmaa tilanteeseen, kannattaa etsia kasiinsa koulutettu imetystukihenkilo (joita neuvolaterkat harvemmin ovat ja herkasti neuvovat vaan sita korviketta). Mut jos vauva itse on tyytyvainen, niin silloin kannattaa aidinkin olla jos tissit vuotavat ja pingottavat vahemman. Sehan on vaan loistavaa!

Toisinaan kay niinkin, etta tulee parit menkat vauvan ollessa pieni, mutta jatkettaessa taysimetyksella ja maidontuotannon kasvaessa lapsen kasvun myota menkat jaavat pois palatakseen kun kiinteiden maara lapsen ruokavaliossa vahentaa maidontuotantoa.

Ja mulle on ihan se ja sama kuinka kauan kukakin loppujen lopuksi katsoo parhaaksi imettaa. Se vain on harmillista jos se imetys loppuu ennen aikojaan tiedonpuutteen ja myyttien takia. Imetystukilista, imetyksen tuki ry ja maitolaituri ovat jees tiedonetsintapaikkoja.

Meilla on esikoinen hengissa, hoidot ovat melko hyvin purreet, vaikka viela ei parantumista uskalla edes ajatella. Kolmosen laskettu aika meni jo ja tyyppi senkun jumii mahassa ilman minkaanlaista kiinnostusta tulla ulos.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Mulla oli imetys aina menkkojen aikaan tooosi nihkeetä, selkeesti oli tiukassa se mamma. Vaikka täysimetyksellä mentiin niin menkat alko 3kk synnytyksestä, mikä tietty oli ihan perseestä. Ja tissimaitovauvoilla muistaakseni muutenkin hiukan saattaa olemus hoikistua tuossa kolmen kk:n kieppeillä, meillä ainakin sanoi ihq neuvolantäti että hyvältä näyttää, vaikka kasvussa pieni hidastus olikin. Tosin siitä on jo niin pitkä aika, ettei muistikuvat oo ihan tuoreemmasta päästä mutta:

a) menkkojen aikana imettäminen oli nihkeetä
b) se ei vaikuttanut kuitenkaan vauvan kasvuun mitenkään huolestuttavasti.

Ja eipä siinä ehtinyt olla kuin yhdet menkat niin, ettei kiinteitä ollut apuna, tai toisten kohdalla taisimme aloitella vellin maistelua.

Mida: Kiva kuulla varovaisen myönteisiä uutisia ja tsemppiä synnytykseen! :)
Prepare for the worstest.
Gaia

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Gaia »

Lapseni oppi tänään ajamaan polkupyörällä :]
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Oltiin tänään tyttären kanssa yhteisellä vessaistunnolla. Tyttö istui potalla, minä pöntöllä. Tyttö teki pissan ja kaatoi itse potan sisällön pönttöön samalla, kun itsekin olin valmis.
Tyttö katsoi pönttöön ja kommentoi riemuissaan: "Hyvä kakka! hyvä äiti! Hienoa! Hyvä hyvä! Hyyvä kakka!" Ja taputukset päälle. :P
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Manaaja

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vaola kirjoitti:Mun tytöt huusivat vielä kuusivuotiainakin "ISOOO KAAKKA TULI!". Vaikka olin jo monta vuotta sanonut, että ei tarvitse huutaa. Että voi vaan tulla sanomaan että vatsa toimi. :roll:
Jos tekisin tuota vielä 31-vuotiaanakin, en kyllä tunnustaisi.
Dumis

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Manaaja kirjoitti:
Vaola kirjoitti:Mun tytöt huusivat vielä kuusivuotiainakin "ISOOO KAAKKA TULI!". Vaikka olin jo monta vuotta sanonut, että ei tarvitse huutaa. Että voi vaan tulla sanomaan että vatsa toimi. :roll:
Jos tekisin tuota vielä 31-vuotiaanakin, en kyllä tunnustaisi.
Samoin, onnneksi olen vain 30,9-vuotias.

Yleensä sanon että "hyvä kakka tuli".
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Kiva kuulla Midalta toiveikkaita uutisia. Ihailtava asenne sinulla muutenkin, vaikka omassa elämässä on ihan täyskäsi tekemistä, jaksat jakaa tietoa ja tukea. Toivottavasti synnytys menee suunnitelmien mukaan!
Elämä kantaa, jos sen antaa
sipsi
Kitisijä
Viestit: 3083
Liittynyt: 15.08.2005 7:56
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja sipsi »

Dumis kirjoitti:
Yleensä sanon että "hyvä kakka tuli".
Ai mutsille?
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Meillä taas katsotaan kieroon ja sanotaan "hyi hyi" kun kakka tulee, oli se kenen vaan :D

ps. kieroon katsominen kuvainnollisesti, mä olen meidän perheessä ainut jolla silmät harottaa luonnollisesti joka suuntaan.
The great club outshines the individual, always and forever.
Dumis

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Dumis »

sipsi kirjoitti:
Dumis kirjoitti: Yleensä sanon että "hyvä kakka tuli".
Ai mutsille?
Tyttikselle tai kuka nyt vaan on kylässä.
So Hard

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Dumis kirjoitti:
sipsi kirjoitti:
Dumis kirjoitti: Yleensä sanon että "hyvä kakka tuli".
Ai mutsille?
Tyttikselle tai kuka nyt vaan on kylässä.
Toiset sitten jaksaakin pitää romantiikkaa yllä!
Dumis

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Dumis »

So Hard kirjoitti:
Dumis kirjoitti:
sipsi kirjoitti: Ai mutsille?
Tyttikselle tai kuka nyt vaan on kylässä.
Toiset sitten jaksaakin pitää romantiikkaa yllä!
Jos täyden lastin romantiikkaa tahtoo, niin sitten ovi auki että saa ääniefektit mukaan.
Vastaa Viestiin