Pappailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Riemumieli kirjoitti:Ennen oli helpompaa, kun lasta sai piiskata. Pahat tavat loppuivat heti kättelyssä.
Melko virheellinen käsitys. Lapsiin kohdistettu väkivalta vain lisää käytöshäiriöitä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

So Hard kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:Ennen oli helpompaa, kun lasta sai piiskata. Pahat tavat loppuivat heti kättelyssä.
Melko virheellinen käsitys. Lapsiin kohdistettu väkivalta vain lisää käytöshäiriöitä.
Ei kyllä ennen tiedettiin aina paremmin. KKO:nkin mukaan poikalapsien silpominen on ok, koska niin on tehty jo tuhansia vuosia.
Paras päivä ikinä.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja KKK »

exPertti kirjoitti:luin KKK:n jutun (viimeisimmän version?) kokonaan, ichmeellistä kiusaamista. Kiusaamallako ne lapset sinua kunnioittamaan alkavat? :o
Ei mutta kun puhe ei tepsi. Mä jaksan sanoa 2 kertaa samasta asiasta. Hyvänä päivänä kolme. Mutta sitten tulee toppi. Minkäänlaista itsesäätelyä tai -hillintää noilla ei vekottimiin ole. Esikoisen olen polttanut useita kertoja valehtelemasta kännykän käytöstä - siihen paskanpuhumiseen on pienempi kuin nollatoleranssi. Tarvii näemmä takavarikointiaikoja pisentää, josko alkais oppi jäädä kuuppaan.
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Riemumieli kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:Ennen oli helpompaa, kun lasta sai piiskata. Pahat tavat loppuivat heti kättelyssä.
Melko virheellinen käsitys. Lapsiin kohdistettu väkivalta vain lisää käytöshäiriöitä.
Ei kyllä ennen tiedettiin aina paremmin. KKO:nkin mukaan poikalapsien silpominen on ok, koska niin on tehty jo tuhansia vuosia.
Ichme juttu, että poikalapsen saa mutiloida vapaasti, mutta tyttölapsen genitaalien käsittely on aina rikosasia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja KKK »

No onhan tää vähän haljua. Äsken poika tuli koulusta, ovat mummolaan menossa. Ei edes vaatteita päältä pois kun kännykälle. Sanon kerran. Vaimo sanoo sen toisen kerran, ei mitään. Menen paikalle, sanon kolmannen kerran "nyt se kännykkä pois", kun ei reaktiota, otan kännykän kädestä *. Ja mitä tapahtuu, itkupotkuraivon vallassa päälle, sähisee, kiroilee ja lyö. Otin tahtomattani puoli askelta taapäin. Mikä hiton Damien susta yhtäkkiä tuli?

Puhelin oli puolipakko antaa äidilleen mukaan autoon, koska vaimo ei pärjää muuten niiden kanssa yksin. Kun kotiutuvat reissusta, joka saatanan peli poistetaan puhelimesta, Kids place tilalle ja siihen aikalukko. Klo X-Y voi soittaa ja tekstata, EIKÄ MITÄÄN MUUTA.

Näin toistaiseksi. Koska lapsella ei ole näemmä kykyä minkäänlaiseen itsesäätelyyn noiden vehkeiden kanssa, tarvitaan aikuisen väliintulo. Ja kyllä, vaimo eri linjoilla tässäkin asiassa ettei niitä pelejä saisi poistaa. Niin kauan kun minä ton puhelimen laskut maksan, mulla lienee jonkinlaista sanansijaa siihen mitä niillä tehdään ja mitä ei. Tarvitaan aika helevetin monta toisistaan riippumatonta asiantuntijaa ja auktoriteettiä ennen kuin saatte mut uskomaan että "carte blanche" noin voimakkaasti videoviihteeseen reagoivalle natiaiselle olisi jotenkin hänelle hyväksi.

* aiheesta on puhuttu kiljoona kertaa, ilmeisesti liikaakin. Olen tehnyt selväksi että kun se stop-käsky tulee, niin se kapula irti kädestä SAMAN TIEN. Ei mitään "mä vaan teen vielä yhden jutun" - koska on nähty että jos sille tielle lähdetään, siellä pysytään. Eli haltuunotto ei voinut tulla pyytämättä tai yllätyksenä.

Nuorempi onneksi uskoo vielä puhetta, kertasanominen riittää. Isompi käyttäytyy niin kuin heroiininarkilta vietäisiin viimeinen fiksi, täysin out-of-control. Ilmeisesti addiktioihin taipuvainen luonne periytyy. Ei kiva.
Amazing shit happens!
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

KKK kirjoitti:No onhan tää vähän haljua. Äsken poika tuli koulusta, ovat mummolaan menossa. Ei edes vaatteita päältä pois kun kännykälle. Sanon kerran. Vaimo sanoo sen toisen kerran, ei mitään. Menen paikalle, sanon kolmannen kerran "nyt se kännykkä pois", kun ei reaktiota, otan kännykän kädestä *. Ja mitä tapahtuu, itkupotkuraivon vallassa päälle, sähisee, kiroilee ja lyö.
aiheesta on puhuttu kiljoona kertaa, ilmeisesti liikaakin. Olen tehnyt selväksi että kun se stop-käsky tulee, niin se kapula irti kädestä SAMAN TIEN. Ei mitään "mä vaan teen vielä yhden jutun" - koska on nähty että jos sille tielle lähdetään, siellä pysytään. Eli haltuunotto ei voinut tulla pyytämättä tai yllätyksenä.
Tämä kyllä kuulostaa aika surulliselta ja raskaalta. Yhtään en osaa kuvitella, miten itse toimisin vastaavassa tilanteessa. Onko tämä jo sellainen murrosikäinen tai ainakin myöhemmän latentti-iän sankari? Pienempien lapsien kanssa taitaa vielä onnistua se, että jatkuvan kieltämisen ja kyttäämisen sijaan mieluummin keksii korvaavaa toimintaa, johon joko innostaa (tai ottaa puoliväkisin lapsen mukaan) touhuamaan aikuisen kanssa, mutta (esi)murrosikäisen kanssa tämäkään ei taida kovin helppoa olla. Eikö poika voisi osallistua siihen sun maaniseen moponrassaukseen? Ostat sille vaikka halvalla jonkun moponraadon, jota alatte yhdessä kasaamaan ajokuntoon kännykättömänä harrastuksena. Vai onko se vielä niin nuori, että ajatus omasta moposta ei motivoi.

Tai onko sun mitenkään mahdollista kiinnostua lapsen mediankäytön sisällöstä ja jopa osallistua siihen? Kun tekee mieli sanoa STOP, menetkin kieltämisen sijaan mukaan hommaan sen sijaan, että olet vain rajoittava poliisi.

Joo, tällainen hölmö besserwisseröinti kuulostaa varmaan aika nuijalta ja ärsyttävältä. Pahoittelut siitä. Ei missään nimessä ole tarkoitus olla ikävä, jotenkin vain tilanteesi koskettaa minua ja haluaisin ainakin sanoa, että aavistan tilanteen raskauden ja toivotan voimia etsiä rakentavia kehityskulkuja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja So Hard »

KKK kirjoitti:Nuorempi onneksi uskoo vielä puhetta, kertasanominen riittää. Isompi käyttäytyy niin kuin heroiininarkilta vietäisiin viimeinen fiksi, täysin out-of-control. Ilmeisesti addiktioihin taipuvainen luonne periytyy. Ei kiva.
Noo, mitä nyt katsoo oman suvun muksuja niin ilmiö on universaali, mukaan lukien "teen vielä yhden jutun" tai "ihan kohta" ja että kieltoja kierretään minkä pystyy. Veikkaisin, että suurin ongelma on johdonmukaisuuden puutteessa. Ehkä sun kannattaisi omapäisen oman linjan vedon sijasta löytää puolison kanssa sellainen yhteinen linja jota molemmat osaa ylläpitää systemaattisesti. Muuten tilanne pysyy samana, sä olet koko ajan bad cop mutta sääntö ei mene päähän kun sitä ei aina tartte noudattaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

So Hard kirjoitti: Noo, mitä nyt katsoo oman suvun muksuja niin ilmiö on universaali, mukaan lukien "teen vielä yhden jutun" tai "ihan kohta" ja että kieltoja kierretään minkä pystyy. Veikkaisin, että suurin ongelma on johdonmukaisuuden puutteessa. Ehkä sun kannattaisi omapäisen oman linjan vedon sijasta löytää puolison kanssa sellainen yhteinen linja jota molemmat osaa ylläpitää systemaattisesti. Muuten tilanne pysyy samana, sä olet koko ajan bad cop mutta sääntö ei mene päähän kun sitä ei aina tartte noudattaa.
Tämä! Lisäksi romukoppaan ajatus siitä, että se jonka tililtä yhteistaloudessa liikkuu rahaa johonkin suuntaan, on muka jotenkin etuoikeutettu päättämään. Paskat on. Yhteinen perhe, perheen kulut, perheen säännöt.

Pelit lähtisi meilläkin, jos puhelinta ei voi viedä ja niistä joutuu koko ajan vääntämään.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja KKK »

En minä kommenteista herneitä vedä, siksihän tänne kirjottelen että kuulen eriäviä mielipiteitä ja erilaisia näkymyksiä. Pelkkä selkääntaputtelu ja "vittu sä oot taas NIIN oikeassa" ei kehitä ketään eikä mitään :)

Vaatii vähän tuumailua tämä, ihan hyviä ehdotuksia ja näkemyksiä on teiltä tullut, kiitos niistä. On totta että mussa taitaa olla vähän liikaa omaa isääni, joka kauniisti sanottuna oli sekä kiivas että ehdoton. Välillä huomaa reagoivansa tiettyihin ärsykkeisiin automaattisesti niin että jälkeenpäin tulee semmoinen "wait.. what?" olo.

Usein kuulee sanottavan että "aina pitää olla esimerkkinä". Tavallaan ymmärrän tämän, mutta sen lisäksi olen mielestäni jotain "KSE:tä" ansainnut. Enpä usko että lähden soveltamaan itseeni samoja sääntöjä kuin lapsiin. Tarvittaessa kuitenkin pystyn laittamaan koneet kiinni ihan itseohjatusti vai vapaaehtoisesti ja vaistoan jos esim rouvalta tulee öögaa selän takana notta "lopettais jo". Toisin kuin esikoinen joka viettäisi niiden kanssa 90% valveillaoloajastaan jos saisi.

Isompi ei taida olla koneiden rassaamisesta kiinnostunut, mutta nuoremmalla pysyy ikäisekseen työkalut hämmästyttävän hyvin kädessä ja osoittaa kiinnostusta käsillä tekemiseen, kyselee koska saa mopon jne. No, oppis nyt ensin ajamaan polkupyörällä vähän hallitummin ja menis kouluun, katsotaan myöhemmin arvaako sitä moottorin päälle päästää.
Amazing shit happens!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä tuen ajatusta, jossa kapulan tilalle yritetään lapsen kanssa keksiä jotain muuta aktiviteettia. Maailma on nykyään mika on, eikä pidä verrata omaan lapsuuteen, mutta se kohtuus joka asiassa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Olen hyvin vahvasti SetäKK:n linjoilla.
Perheen vanhimmalta muksulta on puhelin takavarikoitu toistaiseksi, molempien perheen aikuisten yhteisellä päätöksellä. Välttämättömät (sikäli kun 11-vuotiaalla sellaisia on...) puhelut voi soittaa mun tai isän puhelimesta.

Meillä on viihdeaika (pelikonsolit, telkkari, leffat) muutenkin rajattu: arkisin max. 1 tunti, viikonloppuina enintään yhden elokuvan verran.
Uudet skeittilaudat vähensivät melkoisesti "tarvetta" käyttää puhelimia tai pelata. :D
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kiukkutipu kirjoitti:Olen hyvin vahvasti SetäKK:n linjoilla.
Se ei vaan auta jos rouvaKKK seilaa eri linjoilla.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:
KKK kirjoitti:Nuorempi onneksi uskoo vielä puhetta, kertasanominen riittää. Isompi käyttäytyy niin kuin heroiininarkilta vietäisiin viimeinen fiksi, täysin out-of-control. Ilmeisesti addiktioihin taipuvainen luonne periytyy. Ei kiva.
Noo, mitä nyt katsoo oman suvun muksuja niin ilmiö on universaali, mukaan lukien "teen vielä yhden jutun" tai "ihan kohta" ja että kieltoja kierretään minkä pystyy. Veikkaisin, että suurin ongelma on johdonmukaisuuden puutteessa. Ehkä sun kannattaisi omapäisen oman linjan vedon sijasta löytää puolison kanssa sellainen yhteinen linja jota molemmat osaa ylläpitää systemaattisesti. Muuten tilanne pysyy samana, sä olet koko ajan bad cop mutta sääntö ei mene päähän kun sitä ei aina tartte noudattaa.
Tiukkoja musta-valkoisia rajoja parempi on usein kuitenkin antaa lapselle hieman köyttä siinä lapsen omassa tahdossa. "Nyt lopetat!" kertoo yleensä vanhemman heikosta tilanteen hallinnasta. "Kohta syödään, katso se video loppuun ja pistä sitten ipad pois" on jo paljon parempi. Lapsi kaipaa vanhemmilta tietoa siitä miten toimitaan ja mitä seuraavaksi tapahtuu.

Meillä ipadin käyttämiseen pyydetään lupa ja vanhemmat kertovat samassa yhteydessä kauanko sitä saa käyttää, milloin käyttö loppuu ja mitä sen jälkeen tapahtuu.

Oman laitteen käyttöön en vielä ihan osaa löytää fiksua näkökulmaa. Jos lapsi vaikka askartelee tai lukee 2 tuntia, niin se kai on kaikkien vanhempien mielestä ok. Miksi sama ajankäyttö muuttuisi negaksi jos kyseessä on omalla kännykällä pelaaminen? No, syksyllähän tuon näkee miten kännykän kanssa lähtee rullaamaan.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

So Hard kirjoitti:
Kiukkutipu kirjoitti:Olen hyvin vahvasti SetäKK:n linjoilla.
Se ei vaan auta jos rouvaKKK seilaa eri linjoilla.
Ei auta ei. Ei mulla ehkä ollut tarkoituskaan keksiä tilanteeseen ratkaisua vaan kertoa oma mielipiteeni.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Huomenna nuorimman tytön kanssa skootteria ostamaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Mun lapsenkesytystaidot on maagiset. 10v poika nukkuu yöunia ennen ysiä silkasta liikunnan ilosta.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

Haluan jatkaa vielä pelikeskustelua sen verran, että myös sillä on väliä mitä pelaa ja miten. Mun mielestä sähköinen peli- kirja vertaus on vähän ontuva, koska iso osa sähköisistä peleistä mobiilipelit etunenässä suunnitellaan niin, että ne olisivat mahdollisimman koukuttavia ja palkitsevat pelaajaa käytetystä peliajasta niin, että eteneminen pelissä ilman säännöllistä panosta pelille on hankalaa. Näihin jää aikuisetkin koukkuun, ja lapsen mieli on erilaisille riippuvuuksille vielä paljon alttiimpi.

Mun mielestä siis suurin ongelma ei ole siinä, että Pirkko-Matias ei leiki nukella, autoradalla tai kirkonrottaa pihamaalla vaan se, että mikäli itsesäätelyn kehitystä ei tueta ja siinä tarvittaessa ohjata voimakkaastikin, ei lapsen impulssikontrolli pääse kehittymään ja vahvistumaan normaalisti.

Samaa tehdään useimmissa perheissä esimerkiksi herkkujen kanssa: jos lapsi ei kykene itse rajaamaan herkuttelua kohtuullisen rajoihin, niin vanhemmat tekevät sen lapsen puolesta. Myöskään tätä en pidä kiusaamisena.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ No näin.

Lisäksi kaikki pelin ääressä jumittaminen on liikunta-ajasta pois. Jos penska tottuu pienestä pitäen siihen että tärkein vapaa-ajan viettotapa on ruudun tuijottaminen eikä liikkuminen ja leikkiminen, siitä tuskin kasvaa tervettä aikuista.

Jäbä otti ihmeen hyvin ton pelikarenssin. Kyseli notta kuinka pitkäksi aikaa, sanoin että kassellaan. Ja kummasti sitä tekemistä alkoi löytyä.
Amazing shit happens!
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja KKK »

Viikon verran ollaan menty. Minusta parempaan päin. Poika kyselee välillä ohimennen, että olisiko paluuta vanhaan mutten ole antanut periksi tai mitään lupauksia. Kiinnostui kovasti minun vanhasta kolikkokokoelmastani ja kyseli olisiko mahdollista ruveta keräilemään postimerkkejä. Kokeiltiin samalla kolikoiden kiillotusta eri kiillotusaineilla, olivat ihan innoissaan.

Ehkä sattumaa, ehkä ei :paavi:
Amazing shit happens!
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Great success! Ei noin pienet lapset tarvi pelejä mihkään.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Täältä kans littipeukku KKK:lle.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Rajoitukset puhelimien, konsoleiden yms. käyttöön ovat välttämättömiä. Aikuisistakin tulee helposti netti-, peli- ja vaikka mitä riippuvaisia, miksei sitten lapsista. Ei noita laitteita ole siksi keksitty, että ne olisivat hyödyllisiä, vaan niillä on tarkoitus tehdä rahaa. Liika on liikaa vaikka missä, mutta varsinkin paikallaan jumittamisessa niin että vain sormet liikkuvat, liika tulee täyteen varsin äkkiä.
Paras päivä ikinä.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja KKK »

exPertti kirjoitti:Näkyy se näinkin toimivan.
Huomannut saman. Ensin kyllä marisevat tekemisen puutetta, mutta kun ei valmiita ratkaisuja tarjoa niin keksivät sitä nopeasti itse. Kaivoin tori.fi:stä puoli-ilmaiseksi postimerkkeilykansion ja pussillisen stamppeja, siinä on muutamaksi iltaa hommaa.
Amazing shit happens!
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja KKK »

Sekin hyvä puoli pelien poistossa että puhelin lasku puolittui :)
Amazing shit happens!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vaimolla kaikki maailman vaivat, vois se maha jo räjähtää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin