Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 27.09.2021 11:31 Piti sanomani stasi lähtöisestä.
Sä olet taas lukenut liikaa hommaforumia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2021 11:19
urpiainen kirjoitti: 27.09.2021 11:04 Mut en mä kyllä ihan varma ole, millä perusteella Suomea voi muutenkaan pitää ilmastopolitiikan mallimaana
Eikös Suomi tavoittele hiilineutraaliutta EU:ta nopeammin? Tähän toki voi sanoa, että nykyhallitus tavoitteleen monenlaista..
Höh. Mä kirjoitin vastauksen tähän, mutta taisin vahingossa deletoida sen. Päälinja oli se, että tosiaan suhtaudun vähän skeptisesti tähän jotenkin ei-ihan-tätä-päivää olevaan strategiseen ajatteluun, jossa suuri johtaja visioi jonkun ideaalitulevaisuuden, ja sitten tätä haavekuvaa ja toivetta pidetään jonkinlaisena strategiana. Olisin paljon vastaanottavaisempi konkreettisille valinnoille ja ratkaisuille, niiden vaikutusten seurantasysteemeille ja perälautajutuille, eli kaikelle sellaiselle, jota kepu keskittyy torppaamaan. Vaikka sinänsä olisi toki ihan suotavaa, että Suomi saavuttaisi hiilineutraaliuden ennen Puolaa, Bulgariaa ja Romaniaa. Haluaisin yleisemminkin ajatella Suomea ikään kuin edelläkävijänä EU:ssa, ei vastahakoisena jarruttajana ja perässähiihtäjänä, mutta vaikeaa se on.
Viimeksi muokannut urpiainen, 27.09.2021 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 27.09.2021 11:39
James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2021 11:17
urpiainen kirjoitti: 27.09.2021 10:52 aggressiivisen irrationaalista suhtautumista viherhippien rauhanomaisiin mielenosoituksiin.
Mitä mieltä olet kasteluideastani?
No, vesitykkien käyttö on kai suuressa maailmassa aika suosittua, jos väki alkaa mellakoimaan.
Mä lempeänä pohjoismaalaisena sosialidemokraattina ajattelin ihan sellaista sadetusta :paavi:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 27.09.2021 11:52
James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2021 11:19
urpiainen kirjoitti: 27.09.2021 11:04 Mut en mä kyllä ihan varma ole, millä perusteella Suomea voi muutenkaan pitää ilmastopolitiikan mallimaana
Eikös Suomi tavoittele hiilineutraaliutta EU:ta nopeammin? Tähän toki voi sanoa, että nykyhallitus tavoitteleen monenlaista..
Höh. Mä kirjoitin vastauksen tähän, mutta taisin vahingossa deletoida sen. Päälinja oli se, että tosiaan suhtaudun vähän skeptisesti tähän jotenkin ei-ihan-tätä-päivää olevaan strategiseen ajatteluun, jossa suuri johtaja visioi jonkun ideaalitulevaisuuden, ja sitten tätä haavekuvaa ja toivetta pidetään jonkinlaisena strategiana. Olisin paljon vastaanottavaisempi konkreettisille valinnoille ja ratkaisuille, niiden vaikutusten seurantasysteemeille ja perälautajutuille, eli kaikelle sellaiselle, jota kepu keskittyy torppaamaan. Vaikka sinänsä olisin toki vastaanottavainen ajatukselle, että Suomi saavuttaisi hiilineutraaliuden ennen Puolaa, Bulgariaa ja Romaniaa. Haluaisin yleisemminkin ajatella Suomea ikään kuin EU:n kehityksen johtajana, ei vastahakoisena jarruttajana ja perässähiihtäjänä, mutta vaikeaa se on.
Nykyhallituksen strategianahan on tosiaan laatia jokin ylevä visio (esim. hiilineutraalius 2035 tai tasapainoinen valtiontalous vuoteen 2023 mennessä), mutta jättää varsinaiset päätökset tekemättä.

Mäkin tavoittelen 150kg:n penkkipunnerrustulosta ensi kesään mennessä! Tavoite on kunnianhimoinen, tiedän sen, mutta minulla on mahdollisuus siihen!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Nimenomaan. Konkreettiset valinnat ja jokapäiväisen toiminnan muutos ovat tietysti se, millä on väliä. Toki jaetulla visiolla tai päämäärällä on arvoa, jos se tosiaan ohjaa niitä valintoja, toimintaa ja niiden vaikutusten metriikkaa, mutta visio itsessään ilman tätä konkretiaa on kyllä oikea kutsukortti pilkalle ja naureskelulle. Ajattelen, että nykyhallitus on tällainen poliittisen kentän fragmentaation ajan valitettavan tyypillinen monipuoluehallitus, joka ehkä juuri ja juuri pystyy sopimaan korulauseista, mutta vaikuttavien ratkaisujen tekeminen vaikuttaa aika hankalalta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 27.09.2021 10:43 Ulkopolitiikassa kai povataan vähän jyrkempää suhtautumista Venäjään ja Kiinaan, mikä on ehkä ihan hyvä, vaikka toki Keski-Euroopasta on helpompi uhota kuin täältä Molotovin-Ribbentropin puskurivyöhykkeeltä.
Mietin vielä tätä. Yleisesti kai ajatellaan, että Saksan demarit ovat aika vastaanottavaisia tälle kivihiili- ja maakaasupolitiikalle ja, kuten Suomessakin, siellä taitaa olla entinen demarikalifi aika näkyvässä roolissa Putinin Nord Stream -lobbarina. Eli demarit ehkä olisivatkin Venäjä-riippuvuudesta kiinni pitämässä. Sen sijaan on kai niin, että todennäköisillä hallituskumppaneilla vihreillä ja liberaaleilla yhdistävä tekijä on pikemminkin, että Nord Stream -putkista ei olla innostuneita, ja Ukrainan osittaiseen miehitykseen on suhtauduttu aika korostetun kriittisesti. Luulisi, että jos odotettu hallituspohja tulee, niin ulkoministerin salkku menee jommalle kummalle näistä Venäjäkriitikoista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 27.09.2021 12:46
urpiainen kirjoitti: 27.09.2021 10:43 Ulkopolitiikassa kai povataan vähän jyrkempää suhtautumista Venäjään ja Kiinaan, mikä on ehkä ihan hyvä, vaikka toki Keski-Euroopasta on helpompi uhota kuin täältä Molotovin-Ribbentropin puskurivyöhykkeeltä.
Mietin vielä tätä. Yleisesti kai ajatellaan, että Saksan demarit ovat aika vastaanottavaisia tälle kivihiili- ja maakaasupolitiikalle ja, kuten Suomessakin, siellä taitaa olla entinen demarikalifi aika näkyvässä roolissa Putinin Nord Stream -lobbarina. Eli demarit ehkä olisivatkin Venäjä-riippuvuudesta kiinni pitämässä. Sen sijaan on kai niin, että todennäköisillä hallituskumppaneilla vihreillä ja liberaaleilla yhdistävä tekijä on pikemminkin, että Nord Stream -putkista ei olla innostuneita, ja Ukrainan osittaiseen miehitykseen on suhtauduttu aika korostetun kriittisesti. Luulisi, että jos odotettu hallituspohja tulee, niin ulkoministerin salkku menee jommalle kummalle näistä Venäjäkriitikoista.
Saksan energiapolitiikassa ei vain ole maakaasulle mitään vaihtoehtoa, kun kivihiili ja ydinvoima on suljettu pois.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2021 11:56 Mäkin tavoittelen 150kg:n penkkipunnerrustulosta ensi kesään mennessä! Tavoite on kunnianhimoinen, tiedän sen, mutta minulla on mahdollisuus siihen!
Kannattaa tavoitella 200 kiloa vuoteen 2075 mennessä. Jätät kato jälkipolville.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sitoudun siihen, että lapsenlapseni tekevät tuon!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Riistäjälahtari! Jos olisit Hyvä Demari, jättäisit homman _muiden_ lapsenlapsille.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.09.2021 9:42 https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008294038.html

Ruotsissa normimeininki
Voihan olla, että kyseessä onkin kaasulähtöinen onnettomuus, vaikka jööttebori onkin kyseessä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Itse veikkaisin metan/spiidin keittelyä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.09.2021 9:44
James Potkukelkka kirjoitti: 28.09.2021 9:42 Ruotsissa normimeininki
Voihan olla, että kyseessä onkin kaasulähtöinen onnettomuus, vaikka jööttebori onkin kyseessä.
Ruotsalaislehtien mukaan kaasuvuoto on suljettu pois mahdollisista syistä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hesarin mukaan poliisi kertonut, että räjähdyksen syy ei ollut luonnollinen?!

Minkäslaisia luonnollisia räjähdyksiä esiintyy? Metaanipurkaukset voivat ainakin räjähtää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.09.2021 12:08 Hesarin mukaan poliisi kertonut, että räjähdyksen syy ei ollut luonnollinen?!

Minkäslaisia luonnollisia räjähdyksiä esiintyy? Metaanipurkaukset voivat ainakin räjähtää.
Mä tulkitsen epäluonnollisuuden niin, että syy johtuu jostain normaalielämään kuulumattomasta asiasta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.09.2021 12:22 Mä tulkitsen epäluonnollisuuden niin, että syy johtuu jostain normaalielämään kuulumattomasta asiasta.
Då var det naturligt!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.09.2021 12:22
James Potkukelkka kirjoitti: 28.09.2021 12:08 Hesarin mukaan poliisi kertonut, että räjähdyksen syy ei ollut luonnollinen?!

Minkäslaisia luonnollisia räjähdyksiä esiintyy? Metaanipurkaukset voivat ainakin räjähtää.
Mä tulkitsen epäluonnollisuuden niin, että syy johtuu jostain normaalielämään kuulumattomasta asiasta.
Eli ei siis ollut esim. huumeiden valmistusta tai jengien välienselvittelyä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eräs tuntemani henkilö puhdisti auton moottorin osia bensiinillä kerrostalossa ja tuloksena räjähdys. Voima siirsi huoneen betonielementtiä.

Olisikohan tuo mennyt luonnolliseksi syyksi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Jos syy ei ollut luonnollinen, se oli luultavasti yliluonnollinen. Lopun ajan merkkejä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 28.09.2021 13:03 Jos syy ei ollut luonnollinen, se oli luultavasti yliluonnollinen.
:D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.09.2021 12:08 Hesarin mukaan poliisi kertonut, että räjähdyksen syy ei ollut luonnollinen?!

Minkäslaisia luonnollisia räjähdyksiä esiintyy? Metaanipurkaukset voivat ainakin räjähtää.
Kai nyt kaikille tapahtuu aina silloin tällöin hallitsemattomia kaasupurkauksia.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.09.2021 12:45 Eli ei siis ollut esim. huumeiden valmistusta tai jengien välienselvittelyä?
Mä en tiedä tapauksesta kuin mitä olen netistä lukenut. En lähde veikkailemaan, kun siinä on vaara, että mua tulkitaan muutoin kuin maallikkona, joka taas ei aina ole hyvä asia näin nettipalstalla.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Brittiläisille maistuu mämmi edelleen 2000 - luvun tyyliin:

Tutkijat löysivät vaarallisia määriä MDMA-huumetta joesta Glastonburyn festivaalin jälkeen, uhan­alainen ankerias vaarassa

Huumausaineet saastuttavat julkisen virtsaamisen seurauksena ympäristöä kaikkien musiikkifestivaalien yhteydessä, totesi Glastonburyssa näytteitä kerännyt yliopiston jatko-opiskelija.

TUTKIJAT ovat löytäneet ympäristön kannalta vaarallisia määriä MDMA-huumetta Somersetissa, Englannissa vietetyn Glastonbury-festivaalin jälkeen läheisestä Whitelake-joesta. Syynä tähän on festivaalikävijöiden virtsaaminen maahan.

Aiheesta kirjoittaa muun muassa The Guardian.

Ennen vuoden 2019 festivaalia Glastonburyn järjestäjät perustivat Don’t Pee on the Land -kampanjan levittääkseen tietoa julkisen virtsaamisen aiheuttamasta kuormituksesta ympäristölle.

”Ympäristövirastolla on valtuudet sulkea tapahtuma, jos saasteita tulee liikaa. Pissaaminen muualle kuin minne pitäisi voi hyvinkin olla Glastonburyn loppu. Ole kiltti ja pissaa ainoastaan alueella oleviin tuhansiin vessoihin ja pisoaareihin”, Glastonburyn festivaali viestitti kesäkuussa 2019.

Järjestäjien mukaan kampanjalla oli suuri vaikutus, mutta selvityksen mukaan huumausaineiden määrät joessa olivat festivaalin jälkeen niin korkeat, että ne vahingoittivat vedenalaista elämää, mukaan lukien uhanalaisten ankeriaiden yhdyskunta.

JOESTA otettiin vuonna 2019 näytteitä ennen Glastonburyn festivaalia, sen aikana ja sen jälkeen. Tutkimuksissa verrattiin joen yläjuoksun mittauksia alajuoksun tuloksiin.

MDMA:ta oli festivaalin jälkeisinä viikkoina alajuoksussa 104 kertaa enemmän kuin yläjuoksussa, mitä pidetään vaarallisena määränä suojelluille ankeriaille ( Anguilla anguilla). Jokivesiin vaeltavien ankeriaiden määrä on pudonnut 1980-lukua edeltävältä tasolta sadasosaan, ja nykyisin ankerias luokitellaan äärimmäisen uhanalaiseksi.

Kokaiinia oli alajuoksulla 40 kertaa enemmän, mutta sitä ei pidetty vesistön elämälle vaarallisena.

Water, Air, & Soil Pollution -tiedelehden toukokuun 2013 numerossa julkaistiin Napolissa toimivan Univeristy Federico II -yliopiston tutkijan Flaminia Gayn johdolla tehty tutkimus, jossa selvitettiin ankeriaan hormonijärjestelmien muutoksia, kun kaloja altistettiin eurooppalaisissa luonnonvesissä tavattaville kokaiinipitoisuuksille. Johtopäätös tutkimuksesta oli, että luonnonvesissä tavattavat kokaiinipitoisuudet vaikuttavat kalojen hormonijärjestelmiin haitallisesti.

HUUMAUSAINEET saastuttavat julkisen virtsaamisen seurauksena ympäristöä kaikkien musiikkifestivaalien yhteydessä, totesi Glastonburyssa näytteitä kerännyt Dan Aberg, Bangorin yliopiston jatko-opiskelija. ”Valitettavasti Glastonburyn festivaali on niin lähellä jokea, että huumausaineilla on vain vähän aikaa imeytyä maahan ennen kuin ne päätyvät makean veden hauraaseen ekosysteemiin.”

Glastonburyn festivaalin edustaja sanoi vesistön ja villieläinten suojelemisen olevan festivaalille ”ensiarvoisen tärkeää” ja heidän olevan kiinnostuneita tekemään yhteistyötä tutkijoiden kanssa ymmärtääkseen tutkimuksen tuloksia sekä kuullakseen tutkijoiden suosituksia.

Glastonburyn festivaalia ei ole järjestetty vuoden 2019 jälkeen koronapandemian vuoksi.


https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008294186.html
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pahasti pettyneitä fisuja kun eivät saa vuosittaista kokkeliannostaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin