Typerimmät uutiset

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4288
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Sipilä on huhujen mukaan luvannut Kempeleen kartanonsa ilmastopakolaisille trooppisille kasveille, jotka hakevat kohta Suomesta turvapaikkaa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9418
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Jonkun idiootin piti sitten mennä kokeilemaan pommivitsi lentokentällä :facepalm:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nel ... #gs.33b76e
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2 ... 48648.html

Mun mielestä tämä, että jokaisen pitäisi osata koodaamisen perusteet on aivan kosmista paskaa. Koodaaminen on oma ammattinsa. Tuskin kukaan väittää, että jokaisen pitää osata rakentaa talo, vaihtaa auton jarrupalat tai poistaa tulehtunut umpilisäke. Ammattien erilaistuminen on keksitty jo kivikaudella.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Suurin osa ei osaa koodata edes ohjelmistoalalla. Minäkin olen aivan paska vaikka elämää helpottaisi jos jaksaisi opetella. No nyt taitaa olla pakko.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2019 9:17 https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2 ... 48648.html

Mun mielestä tämä, että jokaisen pitäisi osata koodaamisen perusteet on aivan kosmista paskaa. Koodaaminen on oma ammattinsa. Tuskin kukaan väittää, että jokaisen pitää osata rakentaa talo, vaihtaa auton jarrupalat tai poistaa tulehtunut umpilisäke. Ammattien erilaistuminen on keksitty jo kivikaudella.
Kyllä, se on kosmista paskaa. Yksi tyhmimpiä ideoita ikinä.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16664
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 28.03.2019 9:41
James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2019 9:17 https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2 ... 48648.html

Mun mielestä tämä, että jokaisen pitäisi osata koodaamisen perusteet on aivan kosmista paskaa. Koodaaminen on oma ammattinsa. Tuskin kukaan väittää, että jokaisen pitää osata rakentaa talo, vaihtaa auton jarrupalat tai poistaa tulehtunut umpilisäke. Ammattien erilaistuminen on keksitty jo kivikaudella.
Kyllä, se on kosmista paskaa. Yksi tyhmimpiä ideoita ikinä.
No, paholainen on taas yksityiskohdissa, eli tämä voidaan toteuttaa joko fiksusti tai tyhmästi. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että ohjelmistojen arkkitehtuuri, toimintalogiikka ja osin koodauskin lienee tulevaisuudessa osa välttämätöntä yleissivistystä ja kansalaistaitoja, ja aihepiiriin olisi hyvä kansa altistaa. Mutta siis järkevästi.

Lisäksi jos lukee melkein minkä tahansa viime vuosien raportin Suomen vahvuuksista ja heikkouksista dgitalisaatiossa, tekoälyssä ja alustataloudessa, yhteinen sävel on se, että koodaaminen on eriytynyt liikaa omaksi ammatikseen. Koodarit eivät ymmärrä koodauksensa kontekstia, ja kontekstityypit eivät ymmärrä koodausta. Tarvittaisiin laajempaa yhteistä pintaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9418
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2019 9:17 Mun mielestä tämä, että jokaisen pitäisi osata koodaamisen perusteet on aivan kosmista paskaa. Koodaaminen on oma ammattinsa.
Peruskoulussa ja lukiossa opetetaan paljon muutakin yleissivistävää jota läheskään kaikki ei käytä työelämässä. Kyllä mä näen sen hyvänä, että kaikille opetetaan sen verran ohjelmointia, että syntyy jonkinlainen ymmärrys siitä miten tietokoneohjelmat toimii ja jää valmius tarvittaessa opetella ohjelmointia.

Vaikka varsinaisia ohjelmoijia ei ole kuin pieni joukko, niin erilaisten työohjelmien, esim. vaikka ihan perus excel, sisällä on kaikenlaisia makroja ja muita ohjelmointimahdollisuuksia joista olisi hyötyä huomattavasti laajemmalle joukolle. Ainakin omalla työpaikalla kaikenlaisten työtehoaparantavien automatisoitujen taulukoiden väsääminen jää meille nuoremmille työntekijöille.

Toisaalta diginatiiveista kertovien uutisten perusteella nykyisten ohjelmien helppokäyttöisyys näkyy perinteisten toimisto- ja työohjelmien huonona käyttötaitona. Omassa ikäluokassa tietokoneella touhuavat joutuivat opettelemaan väkisin ohjelmoinnista jotain saadakseen laitteet toimimaan, mutta nykyisiä pystyy somettamaan vuosia oppimatta mitään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 28.03.2019 9:51
So Hard kirjoitti: 28.03.2019 9:41
James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2019 9:17 https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2 ... 48648.html

Mun mielestä tämä, että jokaisen pitäisi osata koodaamisen perusteet on aivan kosmista paskaa. Koodaaminen on oma ammattinsa. Tuskin kukaan väittää, että jokaisen pitää osata rakentaa talo, vaihtaa auton jarrupalat tai poistaa tulehtunut umpilisäke. Ammattien erilaistuminen on keksitty jo kivikaudella.
Kyllä, se on kosmista paskaa. Yksi tyhmimpiä ideoita ikinä.
No, paholainen on taas yksityiskohdissa, eli tämä voidaan toteuttaa joko fiksusti tai tyhmästi. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että ohjelmistojen arkkitehtuuri, toimintalogiikka ja osin koodauskin lienee tulevaisuudessa osa välttämätöntä yleissivistystä ja kansalaistaitoja,
Miksi? Eihän peruskäyttäjän tarvitse tietää, miten auton moottori, astianpesukone tai jääkaappi toimii. Miksi hänen pitäisi tietää, miten tietokoneohjelma toimii?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 28.03.2019 9:51
So Hard kirjoitti: 28.03.2019 9:41
James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2019 9:17 https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2 ... 48648.html

Mun mielestä tämä, että jokaisen pitäisi osata koodaamisen perusteet on aivan kosmista paskaa. Koodaaminen on oma ammattinsa. Tuskin kukaan väittää, että jokaisen pitää osata rakentaa talo, vaihtaa auton jarrupalat tai poistaa tulehtunut umpilisäke. Ammattien erilaistuminen on keksitty jo kivikaudella.
Kyllä, se on kosmista paskaa. Yksi tyhmimpiä ideoita ikinä.
No, paholainen on taas yksityiskohdissa, eli tämä voidaan toteuttaa joko fiksusti tai tyhmästi. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että ohjelmistojen arkkitehtuuri, toimintalogiikka ja osin koodauskin lienee tulevaisuudessa osa välttämätöntä yleissivistystä ja kansalaistaitoja, ja aihepiiriin olisi hyvä kansa altistaa. Mutta siis järkevästi.

Lisäksi jos lukee melkein minkä tahansa viime vuosien raportin Suomen vahvuuksista ja heikkouksista dgitalisaatiossa, tekoälyssä ja alustataloudessa, yhteinen sävel on se, että koodaaminen on eriytynyt liikaa omaksi ammatikseen. Koodarit eivät ymmärrä koodauksensa kontekstia, ja kontekstityypit eivät ymmärrä koodausta. Tarvittaisiin laajempaa yhteistä pintaa.
Peruskoulun suorittaneista iso osa ei osaa edes välimerkkejä tai yhdyssanoja. Ohjelmistojen arkkitehtuuri tai koodin rakenne on hyödytöntä tietoa kaikille muille kuin niitä työkseen tekeville.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9418
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2019 10:05 Miksi? Eihän peruskäyttäjän tarvitse tietää, miten auton moottori toimii.
Itse moottorin toimintaa ei tarvitse ymmärtää, autokoulussa opetetaan auton tekniikkaa ja sen tietämystä vaaditaan ajokortin kirjallisessa kokeessa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 28.03.2019 10:15
James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2019 10:05 Miksi? Eihän peruskäyttäjän tarvitse tietää, miten auton moottori toimii.
Itse moottorin toimintaa ei tarvitse ymmärtää, autokoulussa opetetaan auton tekniikkaa ja sen tietämystä vaaditaan ajokortin kirjallisessa kokeessa.
Omasta ajokortistani on jo niin kauan aikaa ja hommat varmasti muuttuneet, mutta minkälaista teknistä tietämystä autosta ajokortin hankinta vaatii?

Peruskoulussa ei kait opeteta, miten jääkaappi, astianpesukone tai pyykinpesukone toimii. Vaikka niitä käytetään jatkuvasti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 28.03.2019 10:06
urpiainen kirjoitti: 28.03.2019 9:51
So Hard kirjoitti: 28.03.2019 9:41
Kyllä, se on kosmista paskaa. Yksi tyhmimpiä ideoita ikinä.
No, paholainen on taas yksityiskohdissa, eli tämä voidaan toteuttaa joko fiksusti tai tyhmästi. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että ohjelmistojen arkkitehtuuri, toimintalogiikka ja osin koodauskin lienee tulevaisuudessa osa välttämätöntä yleissivistystä ja kansalaistaitoja, ja aihepiiriin olisi hyvä kansa altistaa. Mutta siis järkevästi.

Lisäksi jos lukee melkein minkä tahansa viime vuosien raportin Suomen vahvuuksista ja heikkouksista dgitalisaatiossa, tekoälyssä ja alustataloudessa, yhteinen sävel on se, että koodaaminen on eriytynyt liikaa omaksi ammatikseen. Koodarit eivät ymmärrä koodauksensa kontekstia, ja kontekstityypit eivät ymmärrä koodausta. Tarvittaisiin laajempaa yhteistä pintaa.
Peruskoulun suorittaneista iso osa ei osaa edes välimerkkejä tai yhdyssanoja. Ohjelmistojen arkkitehtuuri tai koodin rakenne on hyödytöntä tietoa kaikille muille kuin niitä työkseen tekeville.
Juu. Jos nyt lähdettäisiin siitä, että kaikki tietävät, paljonko on 10 % 100:sta, se olisi parempi panostuskohde.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9418
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2019 10:20
So Hard kirjoitti: 28.03.2019 10:06
urpiainen kirjoitti: 28.03.2019 9:51
No, paholainen on taas yksityiskohdissa, eli tämä voidaan toteuttaa joko fiksusti tai tyhmästi. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että ohjelmistojen arkkitehtuuri, toimintalogiikka ja osin koodauskin lienee tulevaisuudessa osa välttämätöntä yleissivistystä ja kansalaistaitoja, ja aihepiiriin olisi hyvä kansa altistaa. Mutta siis järkevästi.

Lisäksi jos lukee melkein minkä tahansa viime vuosien raportin Suomen vahvuuksista ja heikkouksista dgitalisaatiossa, tekoälyssä ja alustataloudessa, yhteinen sävel on se, että koodaaminen on eriytynyt liikaa omaksi ammatikseen. Koodarit eivät ymmärrä koodauksensa kontekstia, ja kontekstityypit eivät ymmärrä koodausta. Tarvittaisiin laajempaa yhteistä pintaa.
Peruskoulun suorittaneista iso osa ei osaa edes välimerkkejä tai yhdyssanoja. Ohjelmistojen arkkitehtuuri tai koodin rakenne on hyödytöntä tietoa kaikille muille kuin niitä työkseen tekeville.
Juu. Jos nyt lähdettäisiin siitä, että kaikki tietävät, paljonko on 10 % 100:sta, se olisi parempi panostuskohde.
Musta tuntuu, että te ajattelette koodaamista pelkästään perustason ohjelmakoodin kirjoittamisena. Käyttäjäläheisempi asia on vaikkapa powerpoint esitykseen macrojen rakentelu tehostamaan esitelmää. Ei kaikki koodaus ole hard core kamaa. Daven esimerkissäkin taisi olla kyse html koodin viilauksesta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9418
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2019 10:19 Omasta ajokortistani on jo niin kauan aikaa ja hommat varmasti muuttuneet, mutta minkälaista teknistä tietämystä autosta ajokortin hankinta vaatii?

Peruskoulussa ei kait opeteta, miten jääkaappi, astianpesukone tai pyykinpesukone toimii. Vaikka niitä käytetään jatkuvasti.
Mä en varmasti muista, kun koulusta on niin kauan, mutta muistelisin pyykinpesua käsitellyn köksässä, joskin lähestyminen saattoi olla enemmän tekstiilien ominaisuuksia ja pesuohjemerkintöjä. Jääkaappi taitaa olla niin simppeli käyttöliittymä, että voi olla ettei sitä opeteta.

Mähän en ole käynyt autokoulua, mutta teoriakokeeseen piti mielestäni ymmärtää auton perushuolto. Ilmanpaineet renkaissa, renkaan vaihdot, tarvittavat nesteet ja niiden tarkistus sekä muuta sellaista. Valoistakin oli jotain. Ainakin lampun maksimiteho oli yksi mahdollinen kysymys.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16664
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Sotaveteraani-argumentin edessä olen toki voimaton: Toki luku- ja kirjoitustaito sekä perusprosenttilasku ovat tärkeämpiä kuin koodamisen perusteet (mutta ehkä jostain uskonnonopetuksesta voisi jonkin tunnin napsaistakin). Ja voi olla, että Dave ajattelee vähän spesifimpää ammattikoulutusta kuin mitä minulla on mielessä.

Analogiat kodinkoneiden toiminnasta, esimerkiksi, menevät minusta metsään. Kyllä kai peruskoulun luonnontieteissä edelleen, sukeltavista PISA-tuloksista huolimatta, opetetaan vaikka sähkömekaniikan tai materiaalitieteen alkeita siten, että oppilaat ovat jotenkin kärryillä tästä osasta elämismaailmaansa näkyvää pintatasoa syvemminkin? Samassa hengessä, ja ehkä jopa painavammin, voisi minusta ajatella, että nykymaailmassa aika iso osa valveillaoloajasta suunnistetaan digitaalisessa todellisuudessa, ja peruskoulun yleissivistävään opetukseen pitäisi sisältyä tutustumista tämän mailman rakenteeseen. Ei tarvitse tietää tarkkaan, miten auton moottori toimii, eikä tarvitse tietää tarkkaan, miten jokin ohjelmisto toimii, mutta joku haju pitäisi olla, minkälaisista asioista on kyse pinnan alla ja käyttöliittymän takanakin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 28.03.2019 11:49 Sotaveteraani-argumentin edessä olen toki voimaton: Toki luku- ja kirjoitustaito sekä perusprosenttilasku ovat tärkeämpiä kuin koodamisen perusteet (mutta ehkä jostain uskonnonopetuksesta voisi jonkin tunnin napsaistakin). Ja voi olla, että Dave ajattelee vähän spesifimpää ammattikoulutusta kuin mitä minulla on mielessä.

Analogiat kodinkoneiden toiminnasta, esimerkiksi, menevät minusta metsään. Kyllä kai peruskoulun luonnontieteissä edelleen, sukeltavista PISA-tuloksista huolimatta, opetetaan vaikka sähkömekaniikan tai materiaalitieteen alkeita siten, että oppilaat ovat jotenkin kärryillä tästä osasta elämismaailmaansa näkyvää pintatasoa syvemminkin? Samassa hengessä, ja ehkä jopa painavammin, voisi minusta ajatella, että nykymaailmassa aika iso osa valveillaoloajasta suunnistetaan digitaalisessa todellisuudessa, ja peruskoulun yleissivistävään opetukseen pitäisi sisältyä tutustumista tämän mailman rakenteeseen. Ei tarvitse tietää tarkkaan, miten auton moottori toimii, eikä tarvitse tietää tarkkaan, miten jokin ohjelmisto toimii, mutta joku haju pitäisi olla, minkälaisista asioista on kyse pinnan alla ja käyttöliittymän takanakin.
Juu. Varmastikin tosiaan yleissivistävässä mielessä. Mutta silloin ei pidäkään tehdä juttuja siitä, miten kaikkien pitää osata koodata..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9418
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2019 12:03 Juu. Varmastikin tosiaan yleissivistävässä mielessä. Mutta silloin ei pidäkään tehdä juttuja siitä, miten kaikkien pitää osata koodata..
Käsittääkseni koodaamisella nykykielessä tarkoitetaan myös ihan simppeliä valmiiden macrojen yhdistely toiminnallisen logiikkaketjun rakentamisessa. Oman poikani alakoulun opintomateriaaliin tämän tyylistä ajattelua opettavia tehtäviä on jo lisätty.

Eli yritän tässä alleviivata, että sä olet vaan niin vanha ettet ymmärrä :twisted:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Koodaamisen opettelussa mennään lähes aina liian syvälle. Nysvääminen on laajassa mittakaavassa täysin hyödytön taito. Varsinkin kun lähitulevaisuudessa jengi kasaa ne tarvitsemansa appsit ilman koodaamista.

Jos jotain ohjelmoinnin kaltaista haluttaisiin kouluissa opettaa, niin monialaisiin sopisi joku systeemiteoria tai prosessimallinnus. Prosessimallinnuksesta voi hyötyä melkein kaikissa duuneissa, mutta en keksi mitä peruskoulusta valmistuva puistotyöntekijä tekisi ohjelmointiosaamisella.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2796
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.03.2019 12:31 Jos jotain ohjelmoinnin kaltaista haluttaisiin kouluissa opettaa, niin monialaisiin sopisi joku systeemiteoria tai prosessimallinnus. Prosessimallinnuksesta voi hyötyä melkein kaikissa duuneissa, mutta en keksi mitä peruskoulusta valmistuva puistotyöntekijä tekisi ohjelmointiosaamisella.
Oma kokemukseni koodaushommista on, että kun palkataan projektinjohtoon joku, joka yrittää saada hommiin tolkkua, porukka haluaisi vaan koodata ja kaikenlainen mallinnus aiheuttaa vastarintaa. Aina on liian kiire saada juuri nyt valmista.

Toisaalta oppilaat(kin) ehkä tykkäävät saada äkkiä jotain näkyvää aikaan.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En puhunutkaan koodauksesta mitään?

Kuinka monta promillea suomen työllisistä koodaa? Yksi promille on n. 2500 henkeä. Suomessa on n. 100 000 sairaanhoitajaa. Sairaanhoitajista on pulaa. Pitäisikö sairaanhoitoa opettaa kouluissa. Ihan päätöntä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 28.03.2019 12:29
James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2019 12:03 Juu. Varmastikin tosiaan yleissivistävässä mielessä. Mutta silloin ei pidäkään tehdä juttuja siitä, miten kaikkien pitää osata koodata..
Käsittääkseni koodaamisella nykykielessä tarkoitetaan myös ihan simppeliä valmiiden macrojen yhdistely toiminnallisen logiikkaketjun rakentamisessa. Oman poikani alakoulun opintomateriaaliin tämän tyylistä ajattelua opettavia tehtäviä on jo lisätty.

Eli yritän tässä alleviivata, että sä olet vaan niin vanha ettet ymmärrä :twisted:
Ei se oo koodaamista, jos ei assemblyä käytetä!1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ydinkysymys kait on, kuuluuko koodaus yleissivistykseen edes laajassa mielessä, onko se peruskansalaistaito nyt taikka lähitulevaisuudessa. Mielestäni esmes lukion kemia on suurelta osin muuta kuin yleissivistystä. Siinä poraudutaan aivan liian syvälle aiheeseen verrattuna moneen muuhun opetusaineeseen. Voiko kemiaa ja koodausta verrata toisiinsa? Onko tämä tässä tapauksessa yhtä turha vertaus kuin sosiaali/kriminaalipolitiikka mielessä alkoholin ja huumeiden vertaus? Tarkoitan, että onko keskustelu tällöin tasolla, jossa kaksi "pahaa" rinnastamalla voidaan oikeuttaa uuden pahan pakollinen olemassaolo.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2796
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.03.2019 13:20 ^ En puhunutkaan koodauksesta mitään?
Ilmaisin itseäni vähän huonosti: ajattelin hyödyllisyyden lisäksi sitä, miten oppilaat/opiskelijat suhtautuisisivat. Jos homma ei tunnu konkreettiselta, monen asenne on hv.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2796
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2019 13:26 Ei se oo koodaamista, jos ei assemblyä käytetä!1
Maanantaina viimeksi käytin töissä. (Pari riviä vain. Erityiseen tarpeeseen: C-ohjelmointia ilman standardifunktioita.)
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

nokkaelain kirjoitti: 28.03.2019 14:12
Ilmaisin itseäni vähän huonosti: ajattelin hyödyllisyyden lisäksi sitä, miten oppilaat/opiskelijat suhtautuisisivat. Jos homma ei tunnu konkreettiselta, monen asenne on hv.
Miksi prosessien mallinnus ei olisi konkreettista? Useinhan hommaa demotaan vaikka legopalikoilla tms. Vielä konkreettisemmaksi touhun saa vaikka köksässä tai kässässä.

En keksi miten alkeistason koodaaminen olisi konkreettista. Oma C-koodauskokemukseni oli jumalattoman tylsää ja turhaa. Jos tuota vertasi käytännön labroihin ja muutaman sadan tonnin vekottimilla leikkimiseen, niin koodaaminen oli hyvin hyvin teoreettista.
Vastaa Viestiin