Typerimmät uutiset

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vähän edellisiin liittyen, Mäenpään mahdollinen syytteeseen asettaminen (https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006543863.html) ja poliisitutkinta Turtiaisen twiiteistä.

Mä en edelleenkään oikein pidä tästä. Yhdellekään ajattelevalle ihmiselle ei pitäisi olla epäselvää, että Mäenpään ja Turtiaisen jutut ovat typeriä ja vastenmielisä, ja on jonkinlainen kansallinen häpeä ja skandaali, että suurpuolueen johtavissa henkilöissä on näin vastenmielistä läppää suoltavia älykääpiöitä (eikä ilmiö rajoitu näihin sankareihin, esim. Scripta on täynnä aika samanlaista kamaa, ja muutenkin sitä tupsahtelee persuista jatkuvalla syötöllä).

Mutta vierastan sitä, että asia juridisoidaan. Kyllä tämä pitäisi käsitellä politiikan sfäärissä. Suomalaisten tulisi käydä poliittista keskustelua tästä isänmaan alennustilasta, että persut ovat suurpuolue 2020-luvun Suomessa, ja menestyvät tällaisella puheella. Olis puhuttava, minkälainen hirveä ihmiskuva, ja miten kammottava ymmärrys liberaalista demokratiasta, on tällaisilla lainsäätäjillä.

On vahingollista, että lausuntojen käsittelystä tulee juristien tekninen ongelma: rikkoivatko nämä valopäät lakia vai eivät. Jos rikkoivat, niin sitten persut voivat suhtautua kuten suhtautuvat vaikka ajatuspajansa "tutkimukseen": vähän pitää hioa sananmuotoja kun esiintyy julkisesti. Asiasisällöstä ei tarvitse käydä kriittistä debattia. Ja jos eivät rikkoneet lakia, johtopäätös on silloinkin helposti ennustettavissa: poliisi on tutkinut, ei huomautettavaa, pulinat pois. Molemmat lopputulemat ovat tietysti poliittisen debatin irvikuvia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 17.06.2020 13:37 No joo, voi olla noinkin. Siis että Lapualla on ihan normaalia pukeutua fasistitunnuksiin noin niinku yleisen historiaharrastuneisuuden vuoksi, mutta tästä harrastuneisuudesta huolimatta ei kenellekään tule mieleenkään, että tyypit, jotka järjestävät 612-marssin esikuvaa seuraavia tapahtumia ja pukeutuvat läpällä fasistipukuihin, saattaisivat antaa jotenkin värittynyttä poliittista viestiä.
Viimeinkin sä ymmärrät!

Tästä pukinkonttiin

https://www.housukauppa.com/category/4/miesten-neuleet
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ :shock: :shock:

Ei jumankekka! En taida ostaa, mutta taidan lähteä kotimaanmatkalle katselemaan lapualaista katukuvaa. Pidän kyllä auton liikkeellä, ikkunat tummennettuina ja ovet lukossa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Laitat tämän soimaan, niin voit cruisalla luu ulkona

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 17.06.2020 13:55 Pidän kyllä auton liikkeellä, ikkunat tummennettuina ja ovet lukossa.
Nuokaan ei auta jos päällä on punainen paita.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vielä selvennyksenä; toki IKL-paitaa käyttävät tietävät sen viestin. Mutta ymmärsin, että urpiainen tarkoitti, että suuri yleisö pääsääntöisesti tunnistaisi. Siihen en usko. Toki tämän pienimuotoisen kohun myötä tunnistettavuus on varmasti lisääntynyt, mutta esim. linkittämäni Lindexin paita osoittaa, että suuri yleisö ei asiaa tuntenut. Ainakaan Etelä Pohjanmaan ulkopuolella.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Veikkaan muun kuin pohjanmaalaisten keskuudessa tuo kragapaitakombo satunnaisesti nähtynä ei yli puolella aikuisväestöä herätä intohimoja. Toki konteksti voi olla laukaiseva tekijä, mutta ylipäätään noin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.06.2020 14:09 Vielä selvennyksenä; toki IKL-paitaa käyttävät tietävät sen viestin. Mutta ymmärsin, että urpiainen tarkoitti, että suuri yleisö pääsääntöisesti tunnistaisi. Siihen en usko.
Mjoo. Vaikka eikö alkuperäinen erimielisyys koskenut juuri käyttäjien tietoisuutta: sisällyksettä läpällä vai ymmärtäen viestin sisällön?

Mitä suuren yleisön tunnistuskykyyn tulee, niin voi olla, että olet oikeassa. Suuret ikäluokat ja sitä vanhemmat toki tunnistavat, mutta nuoremmista en ehkä minäkään osaa sanoa. Jos lukio on käyty, voisi ajatella, että pitää tuntea. Ja erilaiset netin oikeistoryhmittymät ovat semioottiselta harrastuneisuudeltaan aika valveutuneita. Erilaista käsimerkkiä ja piirroshahmoa kuuluu olevan käytössä viesteinä, jotka avautuvat hyvin eri tavalla eri ryhmille. Osa on oikeaa heimokuuluvuutta viestivää, osa kai puhdasta trollausta. Mutta pääviesti on, että tietäjät tietää, vink, vink, muut jääkööt ihmettelemään.

Tätä epäilin tässäkin: ei niinkään viestiä koko suurelle yleisölle, vaan ei-niin-hienovarainen mutta harkittu silmänisku aatetovereille hommassa. Itse asiassa osa hämmennystäni oli just se, että ajattelin tämän viestin olevan aivan liian räikeä tällaiseksi silmäniskuviestinnäksi: kyllä kai nyt kaikki tuntevat fasistiunivormun?

Mutta nyt opin, että Lapualla myydään IKL-kamaa ja Vihtori-tuotteita ihan tosta vaan perusvaatekaupassa, eli ehkä tämä tosiaan oli vain perinnetietoinen läppä. Kuten itsenäisyyspäivämarssien järjestäminenkin. Kuulostaa kyllä melkein vieläkin karmeammalta kuin se, että kyseessä olisi hörhövähemmistön aktivisteja.
Viimeksi muokannut urpiainen, 17.06.2020 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ainakin äärioikeistopuolella on mm. kaikenlaisia vaatemerkkejä ja muuta sälää viestinnälle. Kuten urpiainen totesi, tarkoitus on kaiketi ennemminkin kuin ympäriinsä toitottaa, viestiä aatetovereille tai sinne kallellaan oleville aatteen olevat hengissä ja voimissaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ainahan asianharrastajilla on omat salaiset merkkinsä olleet

https://en.wikipedia.org/wiki/Ichthys

Nytkin sitten kainalotuulettajien vastapuolella A.C.A.B. ja 1312.

Itse viattomana kuljen Fred Perry releissä. Tietäjät tietää, *vink vink*
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 17.06.2020 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.06.2020 15:10 Ainahan asianharrastajilla on omat salaiset merkkinsä olleet

https://en.wikipedia.org/wiki/Ichthys

Nytkin sitten kainalotuulettajien vastapuolella A.C.A.B. ja 1312.
JR- puoli on myös omaksunut lyhenteet yms.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^^ Taas sä opetat mulle urban dictionarya!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vasemmistonuoret haluaa siirtää Mannerheimin ratsastajapatsaan pois Helsingin keskustasta

Paremminkin vasemmistonuoret voitaisiin siirtää Suomenlinnaan. Juhani Adaminpojan tyyppisellä asumisratkaisulla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Toi Tampereen vapaudenpatsas on kiinnostava. Käsittääkseni patsaan mallina on ollut Elias Simojoki, eli tavallaan patsas on, paitsi sisällissodan muistomerkki, myös Simojoen näköispatsas. Simojoki erityisesti on ihan perustellusti aika kyseenalainen hahmo paraatipaikalle, ja ehkä kypsempi kansakunta muistelisi sisällissotaakin ennenkaikkea murhemielellä kansallisena tragediana eikä intomielellä riemukkaana voittona. Ei ehkä ihme, jos patsaan moninkertainen symboliikka on Tampereella erityisesti työväenliikepiireissä otettu vastaan aika katkerana.

(Kitinä-disclaimer: ylläolevassa ei mitenkään ilmaista kannatusta patsaiden siirtelyhankkeille.)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^IKL:n ja punakapinan historia on mulla niin huonosti tiedossa, että koko muistomerkki ja sen siihen liittyvät intohimot ovat olleet mulla tuntemattomia. Mutta nyt kun luin asiaa koskevan wikipedia-artikkelin, kyllähän ko. patsas aika kiistanalainen on.

Mutta tässäkään tapauksessa en kannata patsaan kaatamista Näsijärveen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mulla kun ei ihmeempää suhdetta Tampereen suunnalle ole, niin tämä vapaudenpatsaan ja Simojoen tematiikka nousi mun tietoisuuteni joitakin vuosia sitten, kun Simojoen elämäkerta herätti jonkin verran huomiota julkisuudessa, ks. esim. https://yle.fi/uutiset/3-9472329 (en ole lukenut kirjaa, enkä katsonut YLEn ohjelmaa, eli aika ohuella pohjalla tässä tosin vedän).

Tässä on tietty tämä erityinen nykypoliittinen twisti, että edellinen puolustusministerimme, joka muutenkin harrasti tätä 30-luvun väkivaltaisen fasismin suomalaisen ilmenemismuodon vähättelyä hevosenleikkinä ja mitä ilmeisimmin halusi nähdä itsensä näiden isänmaanystävien työn jatkajana, nosti tämän avoimen fasistin ja hitleriä ihailevan kansallissosialistin jonkinlaiseksi isänmaallisen puolustustahdon esikuvaksi. Sinänsä jännää, että kun persut siirtyivät SMP:n piiristä äärinationalistiselle linjalle, tämä Niinistön edustama akateemissävytteinen, perinteinen suomalainen äärioikeistolaisuus hävisi Halla-ahon ja kaverien edustamalle breivikiläisyydelle. Tässä on tuleville poliittisen historian harrastajille tulkittavaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Voiko henkilön patsasta tai muistomerkkiä nähdä pelkästään historiallisen merkityksen näkökulmasta ilman eettismoraalista kriittisyyttä sitä kohtaan?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 18.06.2020 12:23 Voiko henkilön patsasta tai muistomerkkiä nähdä pelkästään historiallisen merkityksen näkökulmasta ilman eettismoraalista kriittisyyttä sitä kohtaan?
Mä en oikein tiedä, voiko historiallista merkitystä lähestyä tyydyttävästi ilman jonkinlaista eettismoraalista kriittisyyttä.

Tällainen kriittinen näkökulma päinvastoin tarvitaan historiallisen merkityksen ymmärtämiseen. Siitä toki olen samaa mieltä, että eettismoraalisen kriittisyyden ei tule, vastoin esim. persujen ja neuvostoliiton käsitystä, pyrkiä johonkin hyväksytty/sensuroitava-leiman lyömiseen puheena olevaan taideteokseen, vaan nimenomaan laajempaan ymmärrykseen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kun patsaassa olevaa merkkihenkilöä arvioidaan nimen omaan hänen merkityksestään historiallisesti, niin eihän silloin ole painoarvoa kuinka hyvä tai paha hän oli aikalaisilleen tai nykypäivän valossa. Mielestäni tämä tapa arvioida patsaiden merkitystä nykypäivän ihmiselle on samalla haastava ja viehättävän rationaalinen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006547786.html

Hyvä, että rasistinen poliisi ei pääse paikalle häiritsemään. Tätä menoa Trump voittaa vaalit.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.06.2020 15:55 https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006547786.html

Hyvä, että rasistinen poliisi ei pääse paikalle häiritsemään. Tätä menoa Trump voittaa vaalit.
Kuvernööri on kyllä vähän pahassa paikassa. Kansalliskaarti kun menee valtaamaan siviileiltä aluetta niin raatoja tulee melkoinen läjä. Tän siitä saa kun siiviileillä on rynkyt.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mielenkiintoista nähdä, miten tuo päättyy. Suuri osa porukasta varmasti lähtee suosiolla pois, mutta paikalla on myös HC ACAB-porukkaa ja näitä antifasistisia rynkyn kantajia, jotka eivät välttämättä lähde. Sääliksi käy tavallisia asukkaita, jotka ovat tuolla.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 22.06.2020 9:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.06.2020 9:23 Mielenkiintoista nähdä, miten tuo päättyy. Suuri osa porukasta varmasti lähtee suosiolla pois, mutta paikalla on myös HC ACAB-porukkaa ja näitä antifasistisia rynkyn kantajia, jotka eivät välttämättä lähde.
Kyllä se vereen ja kyyneliin päättyy.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16675
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.06.2020 15:55 https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006547786.html

Hyvä, että rasistinen poliisi ei pääse paikalle häiritsemään. Tätä menoa Trump voittaa vaalit.
Juuri tätä pelkään. Kuten jo muutama viikko sitten kirjoitin, niin vaikka siinä ei ole mitään järkeä, niin pelkään tämän kääntyvän Trumpin eduksi.
sivustahuutaja kirjoitti: 02.06.2020 11:52
urpiainen kirjoitti: 02.06.2020 9:36 Mikä on raadin käsitys näiden Yhdysvaltain mellakoiden vaikutuksesta Trumpin toisen kauden todennäköisyyteen?

Jos mellakoinnit jatkuvat, sen pitäisi osoittaa ihmisille Trumpin kyvyttömyys hoitaa asioita, mutta vähän paradoksaalisesti se varmaan ajaa ihmisiä hänen taakseen. Pelkään, että Trumpin toisen kauden todennäköisyys on kaikesta hölmöilystään huolimatta just nyt nousussa.
Kyllä nämä mellakat toimivat Trumppia vastaan. Kuria kaipaava jengi katsoo, että Trump ei saa pidettyä kuria. Kurinpito on täysin valtion hommia, joten tämä on todella paha epäonnistuminen Trumpille.
Saska Saarikoski sanoi jossain radioviisastelussa, että Trumpin vaalikoneisto on kuitenkin vähän Brexit-meininkien tapaan aika tätä päivää: Saarikosken mukaan lähiöiden valkoisten kotirouvien facebookit alkavat olla jo täynnä aika erilaista vaalimainontaa, kuin mitä suuremmassa mediassa näemme. Kuvia mellakoivista mustista, Biden-klippejä joissa tämä edes jotenkin ymmärtää mellakoijia, ja Trumpin paasausta, jossa hän on se kurin, järjestyksen ja turvallisuuden edustaja. Mellakoijat kuriin raa'alla voimalla vs. Bidenin sosiaalitanttapehmoilu.

Trump ei edes yritä olla koko kansan presidentti, vaan vetoaa valkoisen keskiluokan turvallisuuspelkoihin. Ja valkoinen väestö kuitenkin ratkaisee vaalit. Perusturvallisuus on kaikille tärkeä asia, ja Trump luo kuvaa, että Bidenin äänestäminen olisi kuitenkin liian suuri riski sisäisen turvallisuuden kannalta. Biden, vaikka "oikeasti" toimii järkevästi ja varmasti tuomitsee väkivallan, joutuu ymmärtämään historiallisesti sorrettujen vähemmistöjen asemaa kaikissa ulostuloissaan. Ja kuten Kitinästäkin tiedämme, se ärsyttää vallan kummasti persumielisiä meillä ja Amerikassa. Edelleen pelkään, että mitä pidempään mellakointi on päällä, sitä todennäköisemmältä Trumpin kakkoskausi näyttää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin