Typerimmät uutiset

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mellakointia on pääosin isoissa kaupungeissa, joissa on demarikuvernöörit)pormestarit. Trump toki syyttää sujuvasti heitä. Patsaiden kaatelu pelaa kyllä sinne pussiin.

Korona kyllä pelaa koko ajan Trumpettia vastaan. Reoublikaanijohtoiset osavaltiot alkavat olla kusessa ja talous ei toivu.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bd51 ... f489d6976a
Mikäs tässä se pihvi on, kun ei avaudu minulle?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Liittyisikö se Yhdysvalloissa kuvaan?

https://yle.fi/uutiset/3-11411795

edit: ei sittenkään. Se on "eskimo"-sana

https://www.npr.org/sections/goatsandso ... 2839787852

Tietenkin Suomessa aivan turhaa, mutta jos joku tuosta tulee iloiseksi..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Toivottavasti noita ei heitetä roskiin vaan ihmisille annetaan mahdollisuus syödä eskimot sukupuuttoon.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Hyvesignalointia. Samalla saa tuotteelle ilmaista mainosta. Onhan Eskimo jo aika nuhruuntunut brändi joka on jäönyy6 Lidlin geneeristen puikkojen jalkoihin.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mietin, että onko sekään kovin mainio markkinointistrategia, jos sitten ei kuitenkaan muuteta Suomessa tuotteen nimeä. Eikö olisi rehellisempää todeta, että tehtävä hoidettu paikanpäällä, ei kiinniottoja, ei mitään. Eihän sitä pidä ventiloida hyperinä joka suuntaan ja runkata samalla piiperöiden bambupillin tahdissa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Edelliseen viitaten minuun vetosi ja ostin eilen erittäin kovan Eskimon. Oikein tosi kovassa pakkasessa olleen Eskimon.

Hyvää!

Ja sillä sipuli! :D

KESÄESKIMO
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.06.2020 18:28 Tietenkin Suomessa aivan turhaa, mutta jos joku tuosta tulee iloiseksi..
Joo. Vähän ylivarovaisuutta ehkä Suomessa, mutta varmaan fiksumpaa olla yli- kuin alivarovainen, jos meinaa myydä tuotettaan. Etnisten vähemmistöjen eksotisointi tällä tavoin kaupallisissa tarkoituksissa, ja vielä kolonialistisella terminologialla, kuulostaa vähän menneen maailman jutuilta. Toki persumiesten turvallisuus järkkyy tästä, ja uhriutunevat LSVHM:n vainosta, mutta sellaista se on. Ja varmaan ne ottavat nyt joka tapauksessa enemmän kierroksia siitä, että eikö mitään saa enää sanoa, kun kenttäpiispan kännipostaustakin arvostellaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 23.06.2020 13:26
James Potkukelkka kirjoitti: 22.06.2020 18:28 Tietenkin Suomessa aivan turhaa, mutta jos joku tuosta tulee iloiseksi..
Joo. Vähän ylivarovaisuutta ehkä Suomessa, mutta varmaan fiksumpaa olla yli- kuin alivarovainen, jos meinaa myydä tuotettaan. Etnisten vähemmistöjen eksotisointi tällä tavoin kaupallisissa tarkoituksissa, ja vielä kolonialistisella terminologialla, kuulostaa vähän menneen maailman jutuilta. Toki persumiesten turvallisuus järkkyy tästä, ja uhriutunevat LSVHM:n vainosta, mutta sellaista se on, ja varmaan ne ottavat nyt enemmän kierroksia siitä, että eikö mitään saa sanoa, kun kenttäpiispan kännipostaustakin arvostellaan.
Kenttäpiispa veti kyllä aika tymäkät kirjoitukset..

Kuten sanottua, mulla on aivan sama, laittaako kaupallinen firma jäätelöpuikkonsa nimeksi vaikka piin 10 ensimmäistä desimaalia. Mutta toki voi taas kerran fundeerata, onko suomalaisten järkevää/tarpeellista apinoida asioita, jotka eivät mitenkään liity suomalaiseen asenneilmastoon/kulttuuriin. Meillä eskimo on täysin arvoneutraali sana.

Edit: tarkemmin katsoen ilmeisesti joku ylikansallinen firma omistaa suomalaisenkin eskimo-brändin. " Nestlén ja ranskalaisen pääomasijoitusyhtiö Pai Partnersin omistamaa kansainvälistä Froneri International -jäätelönvalmistusyhtiötä." Jos piäkonttorilta tulee määräys, sitä on tietysti noudatettava.

Pitäisköhän trollimielessä yrittää lietsoa somekamppanjaa KKK-supermarketteja vastaan? Vai onko ne jo poistettu katukuvasta pre-emptiivisesti?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.06.2020 13:30 Meillä eskimo on täysin arvoneutraali sana.
Hmm. Näinköhän? Voi olla, että jäätelönmyynnissä lapset ja nuoret ovat aika tärkeä kohderyhmä, ja heillä voi olla vähän sosiolingvistis-historiallisempi käsitys sanojen arvolatauksista. Käsittääkseni ainakin Kanada ja Tanska ovat jo luopuneet eskimo-sanan käytöstä virallisehkoissa yhteyksissä. Nämä kuitenkin ovat aika keskeisiä valtioita Euraasian ulkopuolisten arktisten alkuperäiskansojen asioissa, ja nuorempi sukupolvi voi hyvinkin olla aika tietoinen tällaisista kehistyskuluista. Minusta sulla on ihan aito riski kuulostaa vähän sellaiselta neekeri-sanan arvoneutraaliudesta paasaavalta ei-huvittavalta komediahahmolta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 23.06.2020 13:40
James Potkukelkka kirjoitti: 23.06.2020 13:30 Meillä eskimo on täysin arvoneutraali sana.
Hmm. Näinköhän? Voi olla, että jäätelönmyynnissä lapset ja nuoret ovat aika tärkeä kohderyhmä, ja heillä voi olla vähän sosiolingvistis-historiallisempi käsitys sanojen arvolatauksista. Käsittääkseni ainakin Kanada ja Tanska ovat jo luopuneet eskimo-sanan käytöstä virallisehkoissa yhteyksissä. Nämä kuitenkin ovat aika keskeisiä valtioita Euraasian ulkopuolisten arktisten alkuperäiskansojen asioissa, ja nuorempi sukupolvi voi hyvinkin olla aika tietoinen tällaisista kehistyskuluista. Minusta sulla on ihan aito riski kuulostaa vähän sellaiselta neekeri-sanan arvoneutraaliudesta paasaavalta ei-huvittavalta komediahahmolta.
Noh. Uskoakseni "eskimo" on Suomessa täysin arvoneutraali sana. Eihän suomalaisilla ole mitään kosketuspintaa asiaan.

Ps. mun mielestäni tuo komediahahmo kuulostaa aika hauskalta sopivassa kontekstissa. Esim Taneli Mäkelän Sunnuntailounaassa esittämä hahmo voisi vetää sen hyvin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.06.2020 13:50 Noh. Uskoakseni "eskimo" on Suomessa täysin arvoneutraali sana.
Mä aloitan Kitinä-disclaimerilla: Kuten kirjoitin, sanan välttely jätskinimessä on minusta Suomen oloissa ylivarovaisuutta. Mutta aidosti ajattelen, että nuoremmat sukupolvet ovat aika varovaisia ja epäluuloisia vanhojen etnisten luokittelutermien suhteen, erityisesti, kun ne liittyvät eksotisoivasti tuotemarkkinointiin. Hyvin ymmärrän, että eskimopuikon markkinoijat haluavat välttää tilanteen, jossa näyttävät kehityksesta pudonneilta reagoimalla liian myöhään, vähän kuten Laku-Pekka hahmon tai Brunbergin suukkojen kanssa ehkä jo kävi. Eli ymmärrän ratkaisun, kun brändi oli, kuten SH mainitsi, muutenkin vähän Kekkosslovakialaisen hajuinen.

Yleisemmässä kielenkäytössä tämänkään sanan neutraalius ei ole minusta ihan mustavalkoinen asia. En mä nyt paheksu ketään sanan käytöstä, mutta jos merkittävimmät eskimomaat eivät halua sanaa enää käyttää sanan kyseenalaisen käyttöhistorian vuoksi, en mitenkään voi ajatella, että saman sanan käyttö suomen kielessä olisi jotenkin hermeettisesti suljettua ja siten neutraalia. Totta kai koko sana kiinnittyy sen globaaliin käyttöhistoriaan, ja siinä historiassa on käynnissä kriittinen uudelleenarviointi. Tämä koskee myös suomea. Voi hyvin olla, että nuorempi sukupolvi ei vain halua osallistua tällaisten vanhojen luokittelutermien esilläpitoon.
Viimeksi muokannut urpiainen, 23.06.2020 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Onko kenttäpiispan bloggaus jossain vielä luettavissa? Haluaisin tutustua tarkemmin, mitä hän kirjoitti karvakanteleen soittamisesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.06.2020 14:03 Onko kenttäpiispan bloggaus jossain vielä luettavissa? Haluaisin tutustua tarkemmin, mitä hän kirjoitti karvakanteleen soittamisesta.
Kyllä se varmasti jossain on. Jos löydät, niin tarkista, mutta uskoisin tuon karvakannel-asian olevan suoraa lainaa Veikko Huoviselta (jonka ylistämistä en ole koskaan oikein ymmärtänyt). Jostain syystä huomio on keskittynyt tuohon termiin, vaikka käsittääkseni kenttäpiispan oma kehittely on vähintään yhtä kyseenalaista läpi koko tekstin.
Viimeksi muokannut urpiainen, 23.06.2020 14:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 23.06.2020 14:03 .. mutta jos merkittävimmät eskimomaat eivät halua sanaa enää käyttää sanan kyseenalaisen käyttöhistorian vuoksi, en mitenkään voi ajatella, että saman sanan käyttö suomen kielessä olisi jotenkin hermeettisesti suljettua ja siten neutraalia. Totta kai koko sana kiinnittyy sen globaaliin käyttöhistoriaan, ja siinä historiassa on käynnissä kriittinen uudelleenarviointi. Tämä koskee myös suomea.
Onko tässä sama asia kuin kristinuskon lähetysajatuksessa, että jos villit eivät ole kuulleet Jeesuksesta, he eivät syyllisty syntiin palvoessaan epäjumalia? Mutta sen jälkeen, kun heille on kerrottu asiasta, he joutuvat helvettiin, jos eivät käänny?

Olen nimittän varsin varma, että 99% suomalaisista ei ollut kuullut koko eskimosanan ongelmallisuudesta ennen tätä. Itse ajattelin, että ainakin ennen tätä olimme aivan viattomia jaloja villejä. Ehkä kenties mahdollisesti tosiaan on niin, että nyt kun meille on annettu tämä ilmoitus ja suotu tiedon valoa, meidät voidaan tuomita oikeudenmukaisesti ja oikeamielisesti tämän uuden valon mukaan.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 23.06.2020 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ toi on kyllä ihan hyvä kysymys. Toisaalta ajattelen, että tietämättömyys ei itsestäänselvästi vapauta vastuusta. Joku velvollisuus on itse ottaa selvää asioista, eikä ihan vaan päästellä menemään sillä varjolla, että kukaan ei erikseen ollut kertonut miten asiat ovat. Mutta toisaalta sitten just tässä tapauksessa siis kirjoitin, että sanan välttely on ylivarovaisuutta, enkä ehkä paheksu sen käyttämistä/käyttäjiä. Mutta sitten taas vielä kerran toisaalta, tunnistan kyllä sellaisen itsestäni, että olen itse useammassa yhteydessä puheessani tietoisesti korvannut sanan pidemmällä kuvauksella jo pidemmän aikaa. Ja koska en toki halua olla ylimielinen, niin kai voin odottaa muilta samaa valveutuneisuutta?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 23.06.2020 14:13 Ja tunnistan kyllä sellaisen itsestäni, että olen itse useammassa yhteydessä puheessani tietoisesti korvannut sanan pidemmällä kuvauksella.
Itse en tiedä, olenko koskaan käyttänyt "eskimo"-sanaa. Ei nimittäin heti tule mieleen, missä yhteydessä olisi tullut eskimoista puhetta. Missä tilanteessa sinulla on ollut em. aihepiiristä puhetta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mulla on valtio-opillisesti valveutuneita ystäviä, jotka harrastavat esimerkiksi vähemmistökansojen poliittisen kohtelun vertailevaa tutkimusta. Keskustelen joskus heidän töistään hyvän viinilasillisen äärellä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

En nyt ole ihan kartalla asiassa, mutta onkohan nyt tehty kärpäsestä härkänen. Jantteri kai oli tokaissut vieraslajeja (eläimiä) käsittelevät palaverin aikana, että vieraslajeja käsitellään väärässä kontekstissa. Viittaamatta edes mihinkään vaikka kaikki toki päässään keksivät mihin viitattiin.

Tämä pääsyyttäjätäti alkaa sitten sekoilemaan, että ehkä syyttää jos saa eduskunnalta luvan. Tällöinhan pitää ilmoittaa jämäkästi syyttääkö, jonka perustuslakivaliokunta kaatoi kaliffisyyttäjän päälle. No hetihän sieltä tuli syyttämispäätös.

Perustuslakivaliokunnassa sitten äänestys meni odotetusti lukuunottamatta kokkareiden mahdollista tulevaa kunkkua, joka pyllisti punavihreille.

Ja kaikilla on ihan selvillä kuinka asian käy suuressa salissa.

Tällä pääsyyttäjätädillä tuntuu olevan melkoinen agenda tuota tiettyä puoluetta vastaan.

Poliisin esitutkinnan mukaan kansanedustaja Juha Mäenpäätä (ps) on syytä epäillä rikoksesta, sillä hän rinnasti eduskunnassa turvapaikanhakijat ja vieraslajit.
Viimeksi muokannut Bluntly, 23.06.2020 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 23.06.2020 14:24 Mulla on valtio-opillisesti valveutuneita ystäviä, jotka harrastavat esimerkiksi vähemmistökansojen poliittisen kohtelun vertailevaa tutkimusta. Keskustelen joskus heidän töistään hyvän viinilasillisen äärellä.
Kuva

Ps. en ole varma, trollaatko, mutta arvioin, että et trollaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.06.2020 14:20
urpiainen kirjoitti: 23.06.2020 14:13 Ja tunnistan kyllä sellaisen itsestäni, että olen itse useammassa yhteydessä puheessani tietoisesti korvannut sanan pidemmällä kuvauksella.
Itse en tiedä, olenko koskaan käyttänyt "eskimo"-sanaa. Ei nimittäin heti tule mieleen, missä yhteydessä olisi tullut eskimoista puhetta. Missä tilanteessa sinulla on ollut em. aihepiiristä puhetta?
Sama. Aihe ei kuulu oikein mitenkään elämääni.

Sen verran valveutunut olin ennestään, että tiesin heidän kutsuvan itseään inuiiteiksi, mutta nopealla googlauksella se onkin vain toinen kansa ja toinen on juipikit. Kaikkea sitä oppii.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.06.2020 14:38 Ps. en ole varma, trollaatko, mutta arvioin, että et trollaa.
:D Ei tullut edes mieleen, että tällaista voisi ajatella trollaukseksi!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 23.06.2020 14:48
James Potkukelkka kirjoitti: 23.06.2020 14:38 Ps. en ole varma, trollaatko, mutta arvioin, että et trollaa.
:D Ei tullut edes mieleen, että tällaista voisi ajatella trollaukseksi!
Vielä pahempaa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 23.06.2020 14:24 ...jotka harrastavat esimerkiksi vähemmistökansojen poliittisen kohtelun...
Kun sanot harrastavat, niin tarkoitatko tutkivat työkseen vai noin niinkuin ihan oikeasti käyttävät palkatonta vapaa-aikaansa aiheen tutkimiseen?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Typerimmät uutiset

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 23.06.2020 14:53
urpiainen kirjoitti: 23.06.2020 14:24 ...jotka harrastavat esimerkiksi vähemmistökansojen poliittisen kohtelun...
Kun sanot harrastavat, niin tarkoitatko tutkivat työkseen vai noin niinkuin ihan oikeasti käyttävät palkatonta vapaa-aikaansa aiheen tutkimiseen?
Pelottaa jo etukäteen, mikä on vastaus

:apuva:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin