First world problems

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vesper kirjoitti:Juuri näin. Omalla kohdalla täysin tietoinen valinta (pl. toi yksi kamerasakko), harvoin. Ajan vahingossa ylinopeutta. Ja taajamassa taas hyvinkin tietoisesti rajoitusten mukaan.
Minä taas ajan taajamassa "vapaammin" nopeuksin kuin valtateillä. Orimattilassa ei nimittäin ole taajama-alueella peltipoliiseja ja Varkaudessa vain yksi. Joskus kaupunkiliikenteessä huomaan, että olikos tässä 40 kmh nopeusrajoitus. No, eipä sitä kukaan muukaan näytä noudattavan. Turmiollisesta rattijuoppouscasessani perääni liimaantuneiden Sikojen epäilykset taisi vahvistaa, kun koulun ohi ajaessani en ollut ihan varma oliko nopeus lipsunut yli koulunedustan merkin salliman kolmenkympin. Ja hidastin.... jarruilla. Ja sitähän ei viattomuudestaan ihan varma tee. Minua seuranneille Sioille tämä oli viimeinen niitti ja Valo vilahti. Kysyin heti oliko tässä jotain huomiota herättävää. "No olihan se vähän nykivää". Arrgh! No molemmat Siat vahvistivat että ajovirheitä en tehnyt eikä sellaisia lappuun kirjoitettu.

Valtateillä peltipoliisit varmaan lisäävät turvallisuutta. Nopeusrajoitukset saisivat nykyajan teillä kuitenkin jo vähän helpottaa. Peltipoliisit ovat mielestäni kuitenkin vähän liian stressaavia. Ajonopeuden pilkuntarkka seuraaminen vie huomiota muulta ajamiselta. Varsinkin kun nopeusmittari ei ole tarkka ja pyrin ajamaan maksiminopeutta ja suvaittavasti pikkasen ylikin itse joutuakseni ja ollakseni aiheuttamatta jonoa taakseni.

Kun enimmäkseen ajelen Varkaus-Orimattila-reittiä edestakaisin, niin melkein koko matkahan on täynnä niitä kyttääviä robottisikoja. Käytän vakionopeuden säätöä, mutta siltikin sillä reitillä jo paikkaa vaihtavien tietöiden takia nopeudet vaihtelevat yllättäen satasesta kolmeenkymppiin ja peltipoliiseja siis riittää. Sakkoja hysteerisesti pelkäävästä huolellisuudestani huolimatta varmaan olisin jo jossain narahtanut, mutta kaipa niissä laatikoissa ei ole ollut kameraa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

^Tyhmyydestä sua sakotettiin. Tule jo pois rinnakkaistodellisuudestasi ja tajua, että se hampilekuri sut viinankäryltäsi käräytti. Urpo.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja Gat »

Hans Jörgen kirjoitti:^Tyhmyydestä sua sakotettiin. Tule jo pois rinnakkaistodellisuudestasi ja tajua, että se hampilekuri sut viinankäryltäsi käräytti. Urpo.
Huoh, niin sanoit jo silloin ja kai se sitten niin on. Vähän nihkeetä jos tarvitsen uudestaan palveluksiaan. Ja minä olen sentään vuosien varrella melkein maksanut sen kiltin tädin ja apulaisensa lasten koulutuksen :D

Mutta kyllähän pelkästään krapulainenkin voi haista vanhalta viinalta. Muistanpa kun jollain Helsingin reissullani heitin heti aamulla pari krapulatuoppia "tuulensuojaan". Sitten toikkaroin (jalkaisin) keskikaupungille ja puhaltelin halpisalkometriini 0.3. Aseman edessä seisoi kyttäwagon, ja sain nerokkaan idean verrata omaa mittariani polliisien mittariin. Kuitenkin olivat juuri raahaamassa jotain oliivinväristä takapaksiinsa. Odotin kunnes saivat häirikön sinne, ja sitten kohteliaasti esitin asiani. Tyypillinen tanakka ja kalju Sika katsoi minua kuin paskaa: "Alkoholi haisee tänne asti!". Toistin pyyntöni ja pitkän kyttätyylin ylimielisen viivyttelyn jälkeen sallivat minun puhaltaa mittariiinsa. 0.24, josta tykönäni päättelin että oman mittarini turvamarginaali on riittävä. (Tuossa jälkimmäisessä casessa minulla ei ollut mittaria). Koetin vielä sanoa Sioille, että eikös ole parempi kun teillä tarkistutan. Ei vastausta, vain ylimielinen mulkaisu.

Hengailin vielä keskustassa muutaman tunnin, vasta sitten lähdin ajamaan. Poikkeuksellisesti Eteläsataman ohi. Jolla kohtaa havaitsin yhtä aikaa kaksi asiaa. 1.) Olen menossa liikenteenjakajan väärältä puolelta. 2.) Oikealla puolella risteyksessä on tulossa miekkamobiili. No, kiireesti peruutin vähän matkaa ja kiersin liikenteenjakajan lailliselta puolelta. Kumma kyllä silloin Siat eivät pysäyttäneet, vaikka epäsovinnaista ajoahan tuokin. Kai ajattelivat että on tuo sentään tolkussaan. Mutta ilman kyttien läsnäoloa olisin tietysti kiertänyt sen lyhyen jakajan miltä puolen olin menossa, ilman tarpeetonta korjausliikettä.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ei ne nopeudet mielivaltaisesti muutu. Tulee joko taajamaa, mutkia, risteyksiä tai muita juttuja joista nopeuden voi aika hyvästi päätellä ilman kylttiäkin.

Mä en usko että sulla on vaan yks sakko, marinan ja mielivaltakitinän määrä on niin massiivinen.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:Olen jossakin määrin mielivaltaa vastaan ja näen liikenteen käytön rahanlähteenä sellaisena. Olen siksi marissut ja mielivaltakitinöinyt (jos sallit omien termiesi käytön).
Mikäs rahanlähde se on jos kerran 20 vuoteen saa 1 sakon? Valvonta maksaa ihan saatanasti.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Turun moottoritien liikenteenohjausjärjestelmän surkeus jaksaa hämmästyttää aina kun siihen joutuu ottaamaan tuntumaa. Kun yhdessä tunnelissa on yksi työntekijä töissä, niin liikenne ohjataan melkein kymmeneksi kilometriksi ja kolmen tunnelin ajaksi yhdelle kaistalle ja koko matkalle 60 km/h rajoitus. Kyllä siinä tyhjällä motarilla körötellessä kuljettajan liikennesääntöjen kunnioitus mitataan. Hämmästyttävää myös miten usein tuota pääsee ihmettelemään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti:Turun moottoritien liikenteenohjausjärjestelmän surkeus jaksaa hämmästyttää aina kun siihen joutuu ottaamaan tuntumaa. Kun yhdessä tunnelissa on yksi työntekijä töissä, niin liikenne ohjataan melkein kymmeneksi kilometriksi ja kolmen tunnelin ajaksi yhdelle kaistalle ja koko matkalle 60 km/h rajoitus. Kyllä siinä tyhjällä motarilla körötellessä kuljettajan liikennesääntöjen kunnioitus mitataan. Hämmästyttävää myös miten usein tuota pääsee ihmettelemään.
Valtio kun tarvitsee sakkotuloja, niin tod. näk. jatkossa pysyvä järjestely :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kyllä Pertti. Ne on sun jäljilläsi ja hiostaa sua. Paina vaan kaasua, muuten ne saa sut.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tosiasia kuitenkin on, että onhan se täyttä helvettiä ajaa tyhjällä motarilla monta kilometriä kuuttakymppiä. Mutta ehkä auttaa, jos tosiaan ajattelee, että kyseessä on vapaaehtoinen vero.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:Tosiasia kuitenkin on, että onhan se täyttä helvettiä ajaa tyhjällä motarilla monta kilometriä kuuttakymppiä. Mutta ehkä auttaa, jos tosiaan ajattelee, että kyseessä on vapaaehtoinen vero.
Toki kaikesta saa itselleen ongelman, jos ei ole rationaalinen toimija. Rationaalinen toimija laskee, että ajamalla 10 km matkan 60 km/h (no kuiteskin oikeasti ajaa 70 km/h, koska sakkoraja) "menettää" 4 minuuttia elämästää radion kuuntelemiseen autossa, tai 2,57 minuuttia jos ajaa sen 70 km/h. Valitusta nopeudesta riippuen rikesakon ollessa 200 € saa aikansa tuntihinnaksi 3000 - 4666 €/h.

Mun aika ei kyllä koskaan ole noin arvokasta, ehkä Walhroosille on.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Laskelma yskii siinä, ettei joka ajolla aina tule sakkoa. Itse ajan aina 20km/h ylinopeutta enkä ole saanut ylinopeussakkoa yli kymmeneen vuoteen.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti:Tosiasia kuitenkin on, että onhan se täyttä helvettiä ajaa tyhjällä motarilla monta kilometriä kuuttakymppiä.
Harva ajaa. Yleinen moraalikäsitys antaa tässä selvästi periksi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:Toki kaikesta saa itselleen ongelman, jos ei ole rationaalinen toimija. Rationaalinen toimija laskee, että ajamalla 10 km matkan 60 km/h (no kuiteskin oikeasti ajaa 70 km/h, koska sakkoraja) "menettää" 4 minuuttia elämästää radion kuuntelemiseen autossa, tai 2,57 minuuttia jos ajaa sen 70 km/h.
SH avaa kyllä tehokkaasti sitä ajatusmaailmaa, jonka liikenteensuunnittelijoilla kuvittelen olevan. Eihän tuossa mitään, jos niitä tietöitä olisi oikeasti se 10km. Niitä vaan näyttää monesti tuolla alueella olevan sen 10m ja vielä sellaiseen aikaan, että liikenne on hiljaista, jolloin joku max 500m luulisi riittävän varoalueeksi saman työturvallisuuden takaamiseksi. Tienpitäjä siis laiskuuttaan tai huonon ohjausjärjestelmän takia vie tienkäyttäjien aikaa ilman perusteltavissa olevaa syytä, joka on mielestäni väärin.
Viimeksi muokannut Vagabondo, 17.08.2015 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: Itse ajan aina 20km/h ylinopeutta enkä ole saanut ylinopeussakkoa yli kymmeneen vuoteen.
Mä ajan nykyään maantiellä mittarin mukaan 15km/h ylinopeutta, todellinen nopeus on 14km/h yli. taajamassa ajan vaihtelevasti 5-15 mittarin mukaan yli. Ajan lähes aina vakkari päällä.

Mulla on sama tilanne, edellisestä sakosta on yli kymmenen vuotta. Ajan tosin alle 20t km/ vuosi, eli varmaan se vaikuttaa.

Mutta ei pitäisi ryhtyä uhoamaan, varmaan heti napsahtaa :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja elco »

Ajoin kesälomalla Skotlannin ympäri karvan yli 900 mailia. Tiet ovat kapeita (osa teistä on yksikaistaisia mutta kaksisuuntaisia!) eikä minkäänmoista piennarta ole. Yleisrajoitus taajaman ulkopuolella on 60 mph, joka on oikeasti kovaa kyytiä ja monessa paikassa täysin mahdoton pidettävä. Uskoisin, että hyvä analogia olisi, jos Suomessa olisi taajaman ulkopuolella 110kmh yleisrajoitus (koska Suomalaiset tiet ovat suorempia ja piennarta on enempi). Psyykkaavimpia olivat kaksikaistaiset motarinomaiset tiet, jotka eivät olleet motareita, vaan jossa oli risteyksiä ja parkkipaikkoja tien sivussa, ja rajoitus ymmärtääkseni 70mph.

Olisi mielenkiintoista verrata onnettomuus tmv kuolemantapausdataa tuon ja Suomen välillä.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

SH ja kaltaisensa voivat aina perustella kantansa sillä, että siellä missä ajetaan ylinopeutta on ongelma. Käytännössä sitä voi mitata nopeuksia ihan kuinka vittumaisessa ja sakkoalttiissa paikassa hyvänsä, koska em. perustelu toimii sitä paremmin. Näinhän poliisin ylijohto asia jeesustelee.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti:Ajoin kesälomalla Skotlannin ympäri karvan yli 900 mailia. Tiet ovat kapeita (osa teistä on yksikaistaisia mutta kaksisuuntaisia!) eikä minkäänmoista piennarta ole. Yleisrajoitus taajaman ulkopuolella on 60 mph, joka on oikeasti kovaa kyytiä ja monessa paikassa täysin mahdoton pidettävä. Uskoisin, että hyvä analogia olisi, jos Suomessa olisi taajaman ulkopuolella 110kmh yleisrajoitus (koska Suomalaiset tiet ovat suorempia ja piennarta on enempi). Psyykkaavimpia olivat kaksikaistaiset motarinomaiset tiet, jotka eivät olleet motareita, vaan jossa oli risteyksiä ja parkkipaikkoja tien sivussa, ja rajoitus ymmärtääkseni 70mph.

Olisi mielenkiintoista verrata onnettomuus tmv kuolemantapausdataa tuon ja Suomen välillä.
UK näyttää olevan rahtusen Suomea turvallisempi, molemmat ovat maailman turvallisimpien tieliikennemaiden joukossa

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... death_rate
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:Tienpitäjä siis laiskuuttaan tai huonon ohjausjärjestelmän takia vie tienkäyttäjien aikaa ilman perusteltavissa olevaa syytä, joka on mielestäni väärin.
Kyllä se varmaan väärin, muuta kyllä taas 2,5 minuutin takia kannatti mielensä pahoittaa? Todellinen first world problem.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:Tästä päästään mielivaltaan.

Joka vuosi keväällä huomaat, että joku talvinopeusrajoitus on jätetty vaihtamatta takaisin eli pysyväksi. Taajaman tuntumassa joka vuosi joku 60 -> 50, 50 -> 40, 40 -> 30 You get the picture. Joka vuosi pienempi osa autoilijoista välittää paskaakaan.

Muutetaanko rajoituksia hyväksyttävämmäksi?
Korjataanko liikenneolosuhteita?
Lisätäänkö edes kiinnijäämisriskiä?

Ei, tuplataan satunnaiset rangaistukset.
Sulla on hassu käsitys mielivallasta. Useimmiten nopeusrajoituksia muutetaan ihan rationaalisin perustein onnettomuustilaston tai tien huonon kunnon vuoksi. Sä oot nyt vaan valmiiksi päättänyt, että joku taho (useimmiten kunnan tienpitäjä) haluaa lisätä valtion (miksi?) sakkotuloja sen sijaan että tarjoasi kunnan asukkaille joko turvallisemmat tai nopeammat tiet. Does not compute. Mielenkiintoista, että haluat lisätä kiinnijäämisriskiä, mutta vastustat kameroita kuin Pohjois-Korea USA:ta. Kannattaa varmaan googlata mitä mielivalta tarkoittaa.

Ja tästä ininän määrästä voi edelleen päätellä, että perde on säännöllinen sakonmaksaja. Mikään muu ei noin maanista suhtautumista voi selittää.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja elco »

Keski-Afrikan Tasavallan saldo on kyllä huima: 13k kuolemantapausta vuodessa per 100k liikennevälinettä!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:Kyllä se varmaan väärin, muuta kyllä taas 2,5 minuutin takia kannatti mielensä pahoittaa? Todellinen first world problem.
Niin, olen varsin tietoinen otsikosta ja siitä syystä asian tarkoituksella nimenomaan tässä ketjussa mainitsin. Mutta yrititkö sä nyt sanoa, että huonosta palvelusta ei noin yleisemmin saisi pahoittaa mieltänsä* vai koskeeko tämä vain autoilijoita? Jos vain autoilijoita, niin voisitko perustella miksi?

*Mielensä pahoittaminen ei ehkä nyt ole minun kokemaani tunnetilaa täysin kuvaava termi, mutta mennään nyt sillä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja par-sky »

So Hard kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Tästä päästään mielivaltaan.

Joka vuosi keväällä huomaat, että joku talvinopeusrajoitus on jätetty vaihtamatta takaisin eli pysyväksi. Taajaman tuntumassa joka vuosi joku 60 -> 50, 50 -> 40, 40 -> 30 You get the picture. Joka vuosi pienempi osa autoilijoista välittää paskaakaan.

Muutetaanko rajoituksia hyväksyttävämmäksi?
Korjataanko liikenneolosuhteita?
Lisätäänkö edes kiinnijäämisriskiä?

Ei, tuplataan satunnaiset rangaistukset.
Sulla on hassu käsitys mielivallasta. Useimmiten nopeusrajoituksia muutetaan ihan rationaalisin perustein onnettomuustilaston tai tien huonon kunnon vuoksi. Sä oot nyt vaan valmiiksi päättänyt, että joku taho (useimmiten kunnan tienpitäjä) haluaa lisätä valtion (miksi?) sakkotuloja sen sijaan että tarjoasi kunnan asukkaille joko turvallisemmat tai nopeammat tiet.
Eikös Pertti ole myös se joka linkkaa kaikki uutiset siitä kun koulutien varressa on kovat nopeudet ja syvästi vaarallista. "Miksi kukaan ei tee mitään, pitääkö odottaa että jotain sattuu?". Sitten kun tekee eli laskee nopeusrajoitusta niin maristaan siitä. Koska tuo esimerkki on kyllä ilmiselvää taajamanopeutta.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja So Hard »

par-sky kirjoitti:Eikös Pertti ole myös se joka linkkaa kaikki uutiset siitä kun koulutien varressa on kovat nopeudet ja syvästi vaarallista.
Kyllä. Analysoin jo aiemmin tätä erikoista ihmisryhmää kitinässä, joka sydämestään vihaa valvontaa ja sakkoja (vaikka ei niitä mukamas koskaan edes saa, ihan vaan silkan teorian vuoksi vihataan), mutta toisaalta kauhistelee onnettomuuksia ja vaatii päitä vadille kun sattuu. Se muuttuu kyllä sisäisesti loogiseksi, jos ajattelee näiden henkilöiden suhtautuvat ympäristöönsä vain sen kautta, että sääntely kulloinkin vaikuttaa juuri häneen itseensä. Heitä kismittää julmetusti, kun moista A-luokan rattimiestä tuolla tavoin rajoitetaan ja isoveljetetään ja toisaalta taas kauhistaa, että näin olisi voinut käydä minunkin jälkikasvulleni, koska niitä muita Ö-luokan rattimiehiä ei rajoiteta ja valvota.

Perden kirjoitus kävi myöhemmällä pohdiskelulla aika lailla sekopäisen oloiseksi, kun aloin miettiä miten nopeudet ovat kehittyneet siitä kun kortin sain. Toki niillä seuduilla joissa asutus on taajentunut on paikoin voinut nopeudet laskea, mutta noin pääsääntöisesti kaikki väylät joita ajan, ovat rajoituksiltaan nopeampia ja virtaviivaistettuja siitä kun kortin sain. Helsingistä posottaa nykyään Turkuun, Jyväskylään tai Kotkaan ihan erilaisia matkanopeuksia aivan eri luokan teillä - silti joku jaksaa kitistä kun sen entisen kärrypolun ohittanut moottorie on joskus satunnaisesti tietöiden vuoksi rajoitettu. Kehä I ja III ovat molemmat merkittävästi aiempaa nopeampia teitä näistä lähiseudun teistä, liikennevaloja on poisteltu eritasoliittymin, kiertoliittymiä on tullut fiksuihin paikkoihin esim. Suomenojalle ja Kehä II on nopeuttanut poikittaisliikennettä. Täytyy elää rinnakkaistodellisuudessa, jos näkee että nopeuksia koko ajan lasketaan, ihan vaan kiusallaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:Toki niillä seuduilla joissa asutus on taajentunut on paikoin voinut nopeudet laskea, mutta noin pääsääntöisesti kaikki väylät joita ajan, ovat rajoituksiltaan nopeampia ja virtaviivaistettuja siitä kun kortin sain. Helsingistä posottaa nykyään Turkuun, Jyväskylään tai Kotkaan ihan erilaisia matkanopeuksia aivan eri luokan teillä...
Äläpä nyt viitsi loistaa Helsinkikeskeisellä tietämättömyydelläsi. Toki noita moottoriteitä on vihdoin ja viimein vähän rakennettu, mutta niitä pitäisi saada tähän maahan vielä paljon lisää. Ne on kuitenkin liikkumisen ja liikenneturvallisuuden kannalta paras vaihtoehto. Pertti tarkoittaa kuitenkin niitä teitä, joita ei ole rakennettu uusiksi. Tampereella on uusi ohimenotie, moottoritie Helsinkiin ja paikoin kunnostettu tie Jyväskylään. Muut suunnat onkin sitten aika pitkälti vanhaa tiepohjaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Toki niillä seuduilla joissa asutus on taajentunut on paikoin voinut nopeudet laskea, mutta noin pääsääntöisesti kaikki väylät joita ajan, ovat rajoituksiltaan nopeampia ja virtaviivaistettuja siitä kun kortin sain. Helsingistä posottaa nykyään Turkuun, Jyväskylään tai Kotkaan ihan erilaisia matkanopeuksia aivan eri luokan teillä...
Äläpä nyt viitsi loistaa Helsinkikeskeisellä tietämättömyydelläsi. Toki noita moottoriteitä on vihdoin ja viimein vähän rakennettu, mutta niitä pitäisi saada tähän maahan vielä paljon lisää. Ne on kuitenkin liikkumisen ja liikenneturvallisuuden kannalta paras vaihtoehto. Pertti tarkoittaa kuitenkin niitä teitä, joita ei ole rakennettu uusiksi. Tampereella on uusi ohimenotie, moottoritie Helsinkiin ja paikoin kunnostettu tie Jyväskylään. Muut suunnat onkin sitten aika pitkälti vanhaa tiepohjaa.
Mä ajan työni puolesta ihan kuule ympäri Suomenniemeä ja toisinaan ihan siviilissäkin, ja en ole havainnut missään päin maata sellaista trendiä, että ajonopeuksia olisi laskettu. Tieverkkoa pruukataan kehittämään yhtä lailla Vaasan, MIkkelin kuin Porinkin suunnalla. Mutta kiitos taas typerästä purkauksesta, jolla ei ollut mitään informaatioarvoa mihinkään. Tunnen Tampereen ympäristön isot tiet ihan yhtä hyvin kuin Helsingin. Pointti kun oli tämä:

"Täytyy elää rinnakkaistodellisuudessa, jos näkee että nopeuksia koko ajan lasketaan, ihan vaan kiusallaan."
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin