First world problems

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja So Hard »

VTT ei ole päättämässä mitään nopeusrajoitteista missään. Talvinopeusrajoitusten peruste on lienee kaikille selvä. Edelleen, Kioton sopimuksen jälkeen 100 km/h ja 120 km/h osuus maanteistä on pysynyt pienin vaihteluun samana. Korjausvelkaa on 2,5 miljardia. Virkamieskö siellä nyt hankaloittaa vai poliitikko?

Mutta toki on selvää että jossain on Vääryys ja sen takana on Salaliitto.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja elco »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Nopeusrajoitusten laskeminen on varmasti yksi tehokkaimmista keinoista laskea liikenneonnettomuuksien määrää. Ei tästä liene epäselvyyttä.
Mitvit? Totta helvetissä siitä on epäselvyyttä: miten UK:ssa voi olla vähemmän onnettomuuksia aivan vitunmoisesti isommalla liikennemäärällä, merkittävästi suuremmalla yleisrajoituksella ja kapeammilla teillä? Jos UK:ssa sovellettaisiin tuota urpiaisen manuaalia niin siellä rajoitukset luultavasti noin puolittuisivat. Herää vain kysymys miksi ne pitäisi puolittaa kun liikenne on jo nyt erittäin turvallista?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

elco kirjoitti:Mitvit? Totta helvetissä siitä on epäselvyyttä:
Et jaksais aina pauhata. Tottakai tietyssä pisteessä tietyssä paikassa nopeusrajoituksen laskeminen ei ENÄÄ nosta liikenneturvallisuutta, mutta jos lähtötaso on kohtuullisen korkea, todennäköisesti turvallisuus kohenee. Näin ollen se on yksi tehokkaammista tavoista nostaa liikenneturvallisuutta yleisesti - suuressa kuvassa siis. En siis edelleenkään väitä, että laskeminen oli tehokkain tai erityisen räätälöity ratkaisu.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja elco »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Et jaksais aina pauhata.
Mitä sä nyt taas pelleilet. Jos sulle joku kuvitelma on ilmiselvä totuus ja muille ei niin tokkopa saat muita yhtään vakuuttuneemmaksi toistelemalla asiaa.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Nopeusrajoitusten laskeminen on varmasti yksi tehokkaimmista keinoista laskea liikenneonnettomuuksien määrää. Ei tästä liene epäselvyyttä.
Mitvit? Totta helvetissä siitä on epäselvyyttä: miten UK:ssa voi olla vähemmän onnettomuuksia aivan vitunmoisesti isommalla liikennemäärällä, merkittävästi suuremmalla yleisrajoituksella ja kapeammilla teillä?
Kyllä melkein mikä tahansa satunnaisotannalla googlattu skotlantilainen tieturvallisuusselvitys näyttäisi lähtevän siitä, että (i) ajettuihin kilometreihin nähden Skotlannin rural non built-up B roads ovat vakavien onnettomuuksien suhteen moninverroin vaarallisempia kuin mikään muu tietyyppi ja (ii) korkeat nopeudet (luvalliset ja luvattomat) ovat suurin tieturvallisuuteen vaikuttava tekjiä tässä. Nämä vain ovat niin tavattoman vähän liikennöityjä teitä, että luvut hukkuvat UK-tilastoihin kokonaan ja Skotlanninkin tilastoihin lähes täysin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Lienee varsin selvää, että liike-energiahan se tappaa. Vähemmän liike-energiaa, pienempi kuoleman riski.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja elco »

Jos tässä neuvokkaasti fysiikalla aletaan tätä mallintamaan (mikä on uskoakseni suunnilleen yhtä analyyttinen lähestymistapa kuin LVM:llä) niin liike-energia itsessään taitaa olla täysin vaaratonta. Törmäyshän se on joka tappaa.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti:Jos tässä neuvokkaasti fysiikalla aletaan tätä mallintamaan (mikä on uskoakseni suunnilleen yhtä analyyttinen lähestymistapa kuin LVM:llä) niin liike-energia itsessään taitaa olla täysin vaaratonta. Törmäyshän se on joka tappaa.
Ei. Liike-energia tappaa. Ilman liike-energiaa ei ole törmäystä.

Tosin en ole aivan varma, miten esim. liike-energian aiheuttama aortan kaarten repeytyminen tarkalleen energiatasolla tapahtuu. Ymmärtääkseni hiukkasten liike-energia ylittää sähköheikon vuorovaikutuksen sidosenergian. Luulisin, että lopulta liike-energia muuttuu kokonaan lämmöksi, mutta se lämpöhän ei tapa vaan tosiaan se, että liike-energia ylittää molekyylejä kasassa pitävän energian.

Toisaalta olet kyllä oikeassa siinä, että edelleenkään liike-energia an sich ei tapa, vaan se, että se joutuu muuttamaan vektoriaan.

Eli jos tiet rakennettaisiin niin, että liike-energia ei joutuisi nopeasti muuttamaan vektoriaan, ongelmia ei olisi. Tästähän on tietysti hyvänä näyttönä se, että ajokilometreihin nähden moottoritiet ovat ylivoimaisesti turvallisimpia teitä.

Joo. Mulla on liian vähän töitä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Eihän UK:n luvut ole liikennesuoritteeseen nähden juurikaan erilaiset Suomeen, jotain 4.4. ja 4.7 mijardia kilometriä kohti. Siitä huolimatta, että siellä on merkittävästi ruuhka-ajamista jossa ei kuolonkolareita juuri satu ja merkittävä moottoritiesuorite, joka on myös turvallista ajamista.
Universaali disclaimer.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Kohari ja Jokerit, vai F1 aika-ajot. Nyt on oikea ongelma!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuuntelen autossa radiota TuneIn:in kautta. Suomalaisten nettiradioiden biisit ja artistit eivät päivity. Ainoastaan Sun FM:llä biisit näkyvät oikein. Ulkomaisilla asemilla biisit ja artistit näkyvät oikein.

Täytyy yrittää selvittää, missä kohtaa vika on ennen James-postin lähettämistä.

Mulla on teoria, että suomalaiset nettiradiot lähettävät em. tiedot streamin mukana vain satunnaisesti ja sitten viimeksi lähetetty jää näkymään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä en ole aikoihin ostanut lentolippuja minkään hakukone-välityssivun kautta, vaan suoraan lentoyhtiöiden omilta sivuilta. Toimii minusta huomattavasti paremmin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mutta kyllä noista hakukoneista on se hyöty, että ne näyttävät, mikä on halvin. Vaikka sitten ostaisitkin ne liput lentoyhtiön omilta sivuilta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mitä hakukonetta käytät? Minulla on tosiaan nyt toistuvasti ollut niin, että lentoyhtiöiden omat sivut näyttävät vaihtoehtoja hintoineen joustavammin kuin hakukoneet. Tai siis hakukoneista en välttämättä ole saanut edes esiin niitä lentoyhdistelmiä, jotka olen ostanut. (Luultavasti en vain osaa.)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:Toinen hienous on, että vaikka ottaisit ns. perinteisen lentoyhtiön vain SAS vie takuulla laukkusikin perille ja hyvässä lykyssä takaisin.
Onko tämä nyt Pertin tunnetusti laajasta lentokokemuksesta tehty induktiivinen yleistys vai perustuuko käsityksesi johonkin varteenotettavaan dataan?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen varmaan käyttänyt useampia. Ehkä eniten eebokers. En nyt voi sata varmasti sanoa, että näyttäisivät kaikki mahdolliset lennot, mutta kyllä mulla on fiilis, että hyvin löytävät.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mä en koskaan osta lentoja lentoyhtiöltä suoraan jos kyse ei ole tarjouksesta tai pisteiden käyttämisestä. Käytännössä aina joku supersaver tai ebookers tarjoaa edullisemmin saman keikan, usein toisen lentoyhtiön lentona kuin mikä operaattori on. Nimim. lentänyt X^2 kertaa Finskillä jonkun muun yhtiön lipuilla. Hakukoneiden käyttäminen on kyllä vaikeaa tiedettä:

1. Älä käytä Applen laitetta hintaa hakiessa. Hinta voi olla kalliimpi. En ole testannut väitettä.
2. Ensimmäiset haut kannattaa kohdistaa eri päiville kun oikeasti haluaa lentää ja katsoa hintakalenteria.
3. Älä hae useasti samoille päiville ennen ostopäätöstä.
4. Jos kuitenkin haet useasti, poista evästeet ja/tai käytä toista selainta.
5. Tosinuukamies tekee haut proxyn kautta niin että joku luulee haun tulevan paskamaasta. Hinta voi olla halvempi. En ole testannut väitettä.

Luottokorttimaksu maksaa usein extraa, mutta verkkopankkimaksut yleensä eivät.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Täytyy varmaan taas kokeilla koneitakin. Olen kyllä juuri tässä viimeisen parin kuukauden sisään ostanut edestakaiset liput Eurooppaan neljälle reissulle, ja joka kerta päätynyt ostamaan suoraan lentoyhtiöiltä (Finnair, Lufthansa, 2 x Norwegian), vaikka olen myös ebookersia ja supersaveria selannut.

Mutta varsinkin takavuosina tämä oli kieltämättä hankalaa. Muistan kerran ostaneeni dollarihintaiset American Airlinesin liput lennoille Helsinki - Ivalo - Helsinki, kun siten sai melkein puoleen hintaan verrattuna lennon operoineeseen Finnairiin.

Ja juu, Finnair taisi tänä kesänä siirtyä Euroopanlennoillaan hinnoittelemaan laukut erikseen. Mutta ei kai asian huomioiminen nyt hintavertailua liian hankalaksi tee.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja exsu »

Aito budjettimatkailija ei ota lisämatkatavaroita, eikä siis halua myöskään maksaa niistä turhaa. Laukkuongelmia on satunnaisesti kaikilla yhtiöillä, mutta veikkaisin, että isoilla pieniä enemmän. Tähän on ihan looginen selityskin: Halpikset, kuten ryanair jne. lentävät niille minikentille, joissa on vaikeampi hukata tavaroita kun valtavilla yhteysasemilla.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exsu kirjoitti:Aito budjettimatkailija ei ota lisämatkatavaroita, eikä siis halua myöskään maksaa niistä turhaa. Laukkuongelmia on satunnaisesti kaikilla yhtiöillä, mutta veikkaisin, että isoilla pieniä enemmän. Tähän on ihan looginen selityskin: Halpikset, kuten ryanair jne. lentävät niille minikentille, joissa on vaikeampi hukata tavaroita kun valtavilla yhteysasemilla.

Ymmärsin, että Pertin ongelma ei ollutkaan laukkujen hukkaaminen, vaan matkatavarakuljetuksen sisäsltymättömyys annettuun vertailuhintaan. Joka tapauksessa, olisi kiva kuulla Elcon kokemus, mutta minä sanoisin, että jos pelkää laukkujen harhailun tuomia ongelmia, isoilla, suuriin lentoyhtiöryppäisiin kuuluvilla yhtiöillä on kuitenkin se etu, että kadonneet matkatavarat saa kuitenkin melko pian itselleen: pienellä firmalla seuraavaa lentoa saattaa joutua odottelemaan kauankin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:
exsu kirjoitti:Aito budjettimatkailija ei ota lisämatkatavaroita, eikä siis halua myöskään maksaa niistä turhaa. Laukkuongelmia on satunnaisesti kaikilla yhtiöillä, mutta veikkaisin, että isoilla pieniä enemmän. Tähän on ihan looginen selityskin: Halpikset, kuten ryanair jne. lentävät niille minikentille, joissa on vaikeampi hukata tavaroita kun valtavilla yhteysasemilla.

Ymmärsin, että Pertin ongelma ei ollutkaan laukkujen hukkaaminen, vaan matkatavarakuljetuksen sisäsltymättömyys annettuun vertailuhintaan. Joka tapauksessa, olisi kiva kuulla Elcon kokemus, mutta minä sanoisin, että jos pelkää laukkujen harhailun tuomia ongelmia, isoilla, suuriin lentoyhtiöryppäisiin kuuluvilla yhtiöillä on kuitenkin se etu, että kadonneet matkatavarat saa kuitenkin melko pian itselleen: pienellä firmalla seuraavaa lentoa saattaa joutua odottelemaan kauankin.
Matkavakuutus maksaa uudet releet, mutta onhan siitä toki vaivaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mulla ei ryanair ole koskaan hukannut tavaroita, mutta äidiltä meni kerran ruumassa matkalaukku (n. 15 euron arvoinen) kulmasta rikki. Uusi, merkittävästi laadukkaampi laukku tuotiin kotiovelle korvaukseksi seuraavana päivänä. Kotiovi oli pikkukunnassa n. 160 km lähimmältä Ryanin liikennöimältä kentältä. Oli aika vakuuttavaa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Mulla olis kaksi viikkoa lomaa käyttämättä ja seuraavat alkaa jo uhkaavasti puskea päälle! Mitä mä teen?
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti:Kuuntelen autossa radiota TuneIn:in kautta. Suomalaisten nettiradioiden biisit ja artistit eivät päivity. Ainoastaan Sun FM:llä biisit näkyvät oikein. Ulkomaisilla asemilla biisit ja artistit näkyvät oikein.

Täytyy yrittää selvittää, missä kohtaa vika on ennen James-postin lähettämistä.

Mulla on teoria, että suomalaiset nettiradiot lähettävät em. tiedot streamin mukana vain satunnaisesti ja sitten viimeksi lähetetty jää näkymään.
Tämä ongelma on ratkennut ilman allekirj. tmp:tä.

Tosin Radio Nova edelleen näyttää sitkeästi biisiksi Anna Abreu "Kylmästä lämpimään" levylta Vain elämää 2, mutta muiden asemien kohdalla tiedot päivittyvät.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5046
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: First world problems

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Vihdoin löysin kaupasta höylättävää juustoa (muuta kuin cheddaria), mutta se haisee pahalta vaikka on Edamia, jonka ei pitäs haista. Juusto on reunoilta ihan kuiva ja se osuus siis haisee jalkahieltä. Vituttaa noi cheddarit, kun niitä on joka saatanan paikassa hyllytolkulla ja muita juustoja sitten ei.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Vastaa Viestiin