Mitä opin äskettäin

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Sukupuoli on ainoastaan sosiaalinen konstruktio. Oman sukupuolen voi mieltää miksi vain.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Bluntly kirjoitti: 20.03.2018 8:21 Vesinokkaeläinnaaraan sukupuolikromosomit ovat XXXXXXXXXX ja koiraan XYXYXYXYXY.
Ilmankos on ollut vaikeuksia naaraan löytämisessä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Matén jämiä ei kannata jättää valkoiseen kuppiin lojumaan, ei saa irti väriä millään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tomaattimarinoitu kana on aika pirun pahaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Psyllium on tähän mennessä kokeilluista parhaan makuinen kuitulisä aamupuuroon. Kadotti MSM:n maunkin kokonaan. Tekee kuitenkin puurosta tosi jäykkää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

On epäkohteliasta vastata viestiin "k". Olen ajatellut, että se on vain lyhyin mahd tapa sanoa "selvä".

Sain tämän informaation tyttäreltäni.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Wikipedia sanoo ”As abbreviation for OK, often used in emails and short text messages.”


https://en.wikipedia.org/wiki/K

mutta Urban Dictionary


https://www.google.fi/amp/s/www.urbandi ... K&amp=true

Eli ehkä tässä on jonkinlainen ammottava sukupolvien välinen kuilu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Opin termin SGEI-Palvelu. Mahdollisesti tällä yritetään välttää Sote-notifikaation tarve.

Toivon Soten kaatumista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Ihmiskunta katsoo Youtubea miljardi tuntia päivässä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti: 21.08.2018 6:44 Termin "huoltokiusaus"
Mitä se tarkoittaa? Kerro meille, niin mekin opitaan! Vai opitko vasta termin, et vielä, mitä se tarkoittaa?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:(
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Meillä juotava musta tee onkin Kiinassa punaista teetä. Opin koska olin tilannut työpaikalle kinkkien mustaa teetä eli fermentoitua.

Ymmärrän oikein hyvin miksi sitä kutsutaan mustaksi teeksi.

Opin myös etten enää ikinä tilaa tai maista sitä :laatta:
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Windows 10:n task managerissa näkyy nykyään GPU utilisaatio.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ryhdyin viimein tekemään verkkokauppani kirjanpitoa viime vuodelta. Verkkokauppaohjelmasta siirsin tiedot exceliin. Kokemukseni excelin käytöstä on hyvin vähäinen. Aluksi hommat menivät ns. vituiksi (ammattitermi), kun excel muunsi esim 12.95 hinnan joulukuu 1995 muotoon. Lopulta opin, että helpoin tapa korjata tämä on käyttää etsi ja muunna -toimintoa ja muuttaa kaikki pisteet pilkuiksi. Juurisyy kait se, että Suomessa desimaalierotin on pilkku, verkkokauppaohjelmassa piste.

Pieni lisävaikeus, että käytän mäkkiä ja sen excel ei ole aivan sama kuin windowsissa. Nettiohjeet suomeksi ovat wintoosalle, engl. kielialueella taas ei ole ko. ongelmaa, koska siellä desimaalierotin on juuri piste.

Viime vuoden liikevaihto ei ylittänyt alv rajaa, koska alkukuukaudet olivat niin hiljaisia. Tänä vuonna varmaan menee rikki. Hakeuduin kuitenkin jo viime vuonna arvonlisäverovelvolliseksi, eli alv-ilmoitus pitää jättää ensi kuun loppuun mennessä, vaikka maksettavaa ei tulekaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Olisko ollut niin että excelin desimaalierotin on maakohtainen asetus jonka voi vaihtaa?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 28.01.2019 12:07 Olisko ollut niin että excelin desimaalierotin on maakohtainen asetus jonka voi vaihtaa?
Todennäköisesti (siitähän tuo ongelma juuri syntyi), mutta helpommin löysin tuon. Yritin tosiaan ensin juuri etsiä mistä pääsisi sen desimaalierottimen vaihtamaan, mutta en löytänyt. Varmasti se jostain löytyy. Tässä oli myös tosiaan se, että mäkki ja wintoosaversiot eivät ole aivan identtisiä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.01.2019 12:15
So Hard kirjoitti: 28.01.2019 12:07 Olisko ollut niin että excelin desimaalierotin on maakohtainen asetus jonka voi vaihtaa?
Todennäköisesti (siitähän tuo ongelma juuri syntyi), mutta helpommin löysin tuon. Yritin tosiaan ensin juuri etsiä mistä pääsisi sen desimaalierottimen vaihtamaan, mutta en löytänyt. Varmasti se jostain löytyy. Tässä oli myös tosiaan se, että mäkki ja wintoosaversiot eivät ole aivan identtisiä.
Itse olen csv-tiedotojen (ym.) kanssa tehnyt niin, että lataan tiedoston LibreOfficella, joka avatessa heti kysyy maa-asetuksen, erottimet jne., ja tallennan tiedoston sillä johonkin Excelin ymmärtämään muotoon.

Peli on menetetty siinä vaiheessa kun Excel on päässyt sotkemaan tiedot. Se yrittää arvata kaikenlaista ja osa kentistä tulee esim sadalla kerrottuna tai päivämäärinä. Tein pomolleni skriptin, joka muuttaa pilkut pisteiksi hakemiston kaikissa csv-tiedostoissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 29.01.2019 12:08
James Potkukelkka kirjoitti: 28.01.2019 12:15
So Hard kirjoitti: 28.01.2019 12:07 Olisko ollut niin että excelin desimaalierotin on maakohtainen asetus jonka voi vaihtaa?
Todennäköisesti (siitähän tuo ongelma juuri syntyi), mutta helpommin löysin tuon. Yritin tosiaan ensin juuri etsiä mistä pääsisi sen desimaalierottimen vaihtamaan, mutta en löytänyt. Varmasti se jostain löytyy. Tässä oli myös tosiaan se, että mäkki ja wintoosaversiot eivät ole aivan identtisiä.
Itse olen csv-tiedotojen (ym.) kanssa tehnyt niin, että lataan tiedoston LibreOfficella, joka avatessa heti kysyy maa-asetuksen, erottimet jne., ja tallennan tiedoston sillä johonkin Excelin ymmärtämään muotoon.
Hyvä tietää. Onneksi oma ongelmani ratkesi lopulta tuolla etsi ja korvaa -toiminnolla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja aasi »

Puhelimella NFC:llä maksaminen on oikeastaan aika kätevää. Ei tarvitse ottaa lompakkoa ja sieltä korttia esiin, luuri vain auki ja maksupäätteelle.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^

In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

aasi kirjoitti: 27.02.2019 13:42 Puhelimella NFC:llä maksaminen on oikeastaan aika kätevää. Ei tarvitse ottaa lompakkoa ja sieltä korttia esiin, luuri vain auki ja maksupäätteelle.
Mun maaseutupankkini ei tuota tarjoa omppuvehkeeseen, muuten kyllä ottaisin käyttöön.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Opin miksi tilaaminen kiinasta on niin halpaa.

Kansainvälisten postisopimuksien mukaan kiina on kehitysmaa ja vastaanottajamaan posti joutuu maksamaan leijonan osan lähetyksestä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 23.05.2019 8:16 Opin miksi tilaaminen kiinasta on niin halpaa.

Kansainvälisten postisopimuksien mukaan kiina on kehitysmaa ja vastaanottajamaan posti joutuu maksamaan leijonan osan lähetyksestä.
Juu. Tähän on ollut painetta muutoksiin, mutta ilmeisesti muuttaminen ei olisi yksinkertaista. Lisäksi halvoissa tilauksissa on vielä se, että alv:n perimisen raja on 22 euroa (ilman postikuluja).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 23.05.2019 8:16 Kansainvälisten postisopimuksien mukaan kiina on kehitysmaa ja vastaanottajamaan posti joutuu maksamaan leijonan osan lähetyksestä.
Tätähän posti on valittanut. Sille syntyy tappiota jokaisesta paketista, joka pitää sitten kattaa kotimaan postiliikenteestä.

Tietenkin minäkin olen käyttänyt tilannetta hyväksi, kun olen tarvinnut jotain halpaa lisätarviketta, jonka saa kiinasta kotiintoimitettuna alle kotimaan postimaksujen. Kokonaisuutena tuossa ei kuitenkaan ole mitään järkeä ja on selkeä kilpailuvääristymä mikä olisi syytä tulpata.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Gat »

Pienikin auton renkaiden eripaineisuus voi aiheuttaa säikyttävää klonk-klonk-klonk-ääntä.

Minä jo että mitä taas. Rengas puhki vai pultit irti vai. Mutta mittaisin huoltamolla, ja muissa 2,1, oikeassa eturenkaassa oli 1,8. Mikä sekin on nimenomaan käsikirjan mukainen.
Täytin ja kolina vaimeni.

Toivottavasti se rengas ei vuoda.

Sitä ennen huomasin, että auton yli kuukauden seisottaminen tyhjentää akun ja viikonlopputaksa käynnistysavusta on pimeenä ilman alvia maksaen 250. Mietin huijasivatko minua. Pitkäaikainen yritys kyllä komialla hinausautolla.

Hokasin myös, että terveyteni on niin tärviöllä, että halpisvaateostoksilla meinäsin pyörtyä. Olo kuin krapulassa.. ei vaan pahempi.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Vastaa Viestiin