Mitä opin äskettäin

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Gat kirjoitti: 25.05.2019 21:16 Pienikin auton renkaiden eripaineisuus voi aiheuttaa säikyttävää klonk-klonk-klonk-ääntä.

Minä jo että mitä taas. Rengas puhki vai pultit irti vai. Mutta mittaisin huoltamolla, ja muissa 2,1, oikeassa eturenkaassa oli 1,8. Mikä sekin on nimenomaan käsikirjan mukainen.
Täytin ja kolina vaimeni.
...

Hokasin myös, että terveyteni on niin tärviöllä, että halpisvaateostoksilla meinäsin pyörtyä. Olo kuin krapulassa.. ei vaan pahempi.
Huoltamon mittaritkaan eivät välttämättä ole kalibroituja Se maksaa ja palvelu on kuitenki ilmaista.
(Ja painemittari oikeasti vaatii kalibrointia.)

Terveyteesi: montako päivää olet ollut selvin päin? Itselläni yleensä parin päivän jälkeen iskee ajatus että tämä on kuolemaksi.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Gat kirjoitti: 25.05.2019 21:16 Minä jo että mitä taas. Rengas puhki vai pultit irti vai. Mutta mittaisin huoltamolla, ja muissa 2,1, oikeassa eturenkaassa oli 1,8. Mikä sekin on nimenomaan käsikirjan mukainen.
Itse tuuttaan 2,7 joka renkaaseen. Terv. nimim. kolme litraa satasella.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Ja uudet renkaat joka toinen vuosi kun keskellä sliksi raita?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Gat »

Bhven kirjoitti: 26.05.2019 19:44
Gat kirjoitti: 25.05.2019 21:16 Minä jo että mitä taas. Rengas puhki vai pultit irti vai. Mutta mittaisin huoltamolla, ja muissa 2,1, oikeassa eturenkaassa oli 1,8. Mikä sekin on nimenomaan käsikirjan mukainen.
Itse tuuttaan 2,7 joka renkaaseen. Terv. nimim. kolme litraa satasella.
Oho. Mun vanhan pikkulantikan ohjekirjassa jotta normaaliajossa 1.8, raskaalla kuormalla 2.1 ja hinatessa 2.2. Rengashotellit kai aina laittaa kaikille yli kahden. Tosin mun kesäkummit on niin kuluneet, että kuulemma kannattaa pitää isompia paineita.

Luultavasti se yksi rengas vuotaa, vaikkei ihan puhki. Kerran tuon kanssa käynyt ennenkin niin. Vianorissa paikkasivat ja löysivät renkaasta naulan!! Oletan, että tuli kun pysäköin Kämärin puretun tanssilavan paikalle, jossa oli ehkä muinaisia rakennusjätteitä.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Gat »

McJanne kirjoitti: 26.05.2019 22:46 ^eipä pilkata Taipale Paviljonkia! Ekat tussukokemukset siellä, Karhulla tottakai.
Iljettävää.
Isäni oli kerran taaas kateissa. Jotenkin äitini selvitti, että oli Taipaleessa. Siis kanavan toisella puolen.

Mentiin sinne taksilla. Olin 14 vee.

Isäni löytyi jonkun vanhan lutkan kanssa siellä. Oven läpi kuultiin, miten selosti Hampurin huorakokemustaan. Äitini luonnollisesti sai hepulin. Isäni alkoi käymään äidin kimppuun tai herrasmiehenä työntämään äitiäni ulos..Löin isääni selkään, munuaiseen.. En muista, mutta kuulemma sanoin isälleni: "Jos vielä kosket äitiin, minä tapan sinut"..

Isäni hyökkäämään minua päin, minä otin tuolin suojakseni. Se lutka huusi. "Älkää tappelemaan ruvetko". Siihen tilanne raukesi ja meidän perhe poistui sieltä, kävellen, laskua maksamatta.

Olin siis 14 vee.

Silti rakastin isäänikin.

Muutama muukin vastaava tilanne oli, liikaa lapselle. Joka alikehittyvänä vielä olin.
Ei mikään ihme, että minulla fyysisten haittojen lisäksi on psykologisiakin estoja naissuhteissa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Rankkoja juttuja.

Mutta jäi epäselväksi, että jos Taipale Paviljonki oli jokin tanssilava, mikä lasku siellä olisi pitänyt maksaa? Ja minkä oven takaa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 25.05.2019 21:16 .

Sitä ennen huomasin, että auton yli kuukauden seisottaminen tyhjentää akun ja viikonlopputaksa käynnistysavusta on pimeenä ilman alvia maksaen 250. Mietin huijasivatko minua. Pitkäaikainen yritys kyllä komialla hinausautolla.

Hokasin myös, että terveyteni on niin tärviöllä, että halpisvaateostoksilla meinäsin pyörtyä. Olo kuin krapulassa.. ei vaan pahempi.
Oho. Tämähän vakuuttaa lupaavalta hammaslääkärin suhteen. Auto on startattu ja vaatteet ostettu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.05.2019 8:35 ^Rankkoja juttuja.

Mutta jäi epäselväksi, että jos Taipale Paviljonki oli jokin tanssilava, mikä lasku siellä olisi pitänyt maksaa? Ja minkä oven takaa?
On hotelli, alunperin motelli Taipale, kanavan toisella puolen.Siellä tuo mun yksi monista karseista extreme. McJanne kai sanoo, että se jo aikoja sitten lähempänä oleva jo purettu tanssilava oli joskus "Taipale-paviljonki". En ole kuullutkaan, enkä usko.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 27.05.2019 8:47
James Potkukelkka kirjoitti: 27.05.2019 8:35 ^Rankkoja juttuja.

Mutta jäi epäselväksi, että jos Taipale Paviljonki oli jokin tanssilava, mikä lasku siellä olisi pitänyt maksaa? Ja minkä oven takaa?
On hotelli, alunperin motelli Taipale, kanavan toisella puolen.Siellä tuo mun yksi monista karseista extreme. McJanne kai sanoo, että se jo aikoja sitten lähempänä oleva jo purettu tanssilava oli joskus "Taipale-paviljonki". En ole kuullutkaan, enkä usko.
:sir:

Mutta kun sulla nyt iltap. 14:45 on se hammaslääkäri, älä nyt ryyppäämään ala. Syö jotain ja yritä nukkua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Opin tämän. Mietin, olisinko osannut arvioida etukäteen suhteet oikein:

Kuva
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ihmiset vs. luonnon nisäkkäät olisi mennyt kirkkaasti metsään.

Kuinkahan suuria ötököiden ja sitä pienempien eliöiden ruudut olisikaan?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo, hämmentäviä ovat. Virusten biomassa kolminkertainen ihmisiin verrattuna.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... bc10492236

Edit. Tässä on kivat grafiikat: https://www.theguardian.com/environment ... 1547719205
Viimeksi muokannut urpiainen, 12.06.2019 9:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^^ huh?

En tiedä mitä olisin itse veikannut. Ainakin olisin luullut lintujen olevan enemmän kuin siipikarjan.

Luonnon nisäkkäiden pienuus hämmästytti.

Aika hyvin ollaan otettu nää bileet haltuun.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Planktonia ei ole eritelty. Vaikea uskoa että kaikki plankton laskien merien osuus biomassasta olisi vain 1%.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Varmaan määrällisesti luonnon tilitantteja onkin huomattavasti enemmän, mutta palloksi jalostettu tuotantobroileri voittaa massassa melkoisen määrän oikeasti lentäviä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 12.06.2019 10:00 Planktonia ei ole eritelty. Vaikea uskoa että kaikki plankton laskien merien osuus biomassasta olisi vain 1%.
Alkuperäislähteessä todetaan, että kun biomassa tulkitaan hiilimääränä, meribiomassan osuus on tosiaan pienempi kuin usein ajatellaan: https://www.pnas.org/content/115/25/6506
Viimeksi muokannut urpiainen, 12.06.2019 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 12.06.2019 10:01 Varmaan määrällisesti luonnon tilitantteja onkin huomattavasti enemmän, mutta palloksi jalostettu tuotantobroileri voittaa massassa melkoisen määrän oikeasti lentäviä.
Tehotuotantolintujen lukumäärä on vähän hämäävä suure, kun yksilö elää vain muutaman viikon ennen päätymistään KFC:n pahvilaatikkoon. Vuoden aikana elossa olleiden broileriyksilöiden määrä on moninkertainen millään yhdellä hetkellä elossa olevien yksilöiden määrään. Vaikka villitipit kuolevat myös aika laajasti nuorena, ei keskimääräinen elinkaari nyt ihan niin karu luonnossa taida olla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kyllä luonnossa keskimääräinen elinikä on luultavasti paljon lyhyempi kuin tuotantoeläimillä. Tuotannossahan todella suuri osa syntyneistä eläimistä elää lähelle aikuisuutta. Luonnossa ei myöskään päästää sellaiseeen massanlisäykseen kuin tuotantoeläinten kohdalla.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.06.2019 10:45Luonnossa ei myöskään päästää sellaiseeen massanlisäykseen kuin tuotantoeläinten kohdalla.
Jep.

Kuva
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.06.2019 10:45
urpiainen kirjoitti: 12.06.2019 10:22 Vaikka villitipit kuolevat myös aika laajasti nuorena, ei keskimääräinen elinkaari nyt ihan niin karu luonnossa taida olla.
^ Kyllä luonnossa keskimääräinen elinikä on luultavasti paljon lyhyempi kuin tuotantoeläimillä. Tuotannossahan todella suuri osa syntyneistä eläimistä elää lähelle aikuisuutta.
Voi olla, mutta tehotuotantobroileri elää siis vain viisi viikkoa, ja nopealla googlailulla tavallisten pikkulintujen keskimääräinen elinikä arvioidaan yleensä vähintään vuoden mittaiseksi (ks. esim. maallikolle uskottava laskelma tässä: http://www.countrysideinfo.co.uk/bird_lifespan.htm).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Avocado salaatissa tekee siitä melko etovan näköistä parissa päivässä jääkaapissa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti: 08.07.2019 13:48 Avocado salaatissa tekee siitä melko etovan näköistä parissa päivässä jääkaapissa.
Oikeastaan mikä tahansa kovin nestepitoinen ei sovi salaattiin, jota on tarkoitus syödä myös manjaana. Välillä unohtuu esmes vesimelonia laittaessa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Oikeasti on olemassa tuote nimeltään hanurikaira.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En uskaltanut katsoa videota, mihin tuota käytetään?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Peräsuolen poistamiseen.

Kai.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin