Nostalgia

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

80-luku oli ihmiskunnan hienointa aikaa! Olkatoppaukset olivat leveitä ja takatukat pitkiä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:80-luku oli ihmiskunnan hienointa aikaa! Olkatoppaukset olivat leveitä ja takatukat pitkiä!
Ja Kekkis hallitsi koko vuosikymmenen, vaikka luopui kruunusta jo -81 ja kuolikin -86!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:80-luku oli ihmiskunnan hienointa aikaa! Olkatoppaukset olivat leveitä ja takatukat pitkiä!
Ja Kekkis hallitsi koko vuosikymmenen, vaikka luopui kruunusta jo -81 ja kuolikin -86!
Ja Diegon jumalankäsi sekä kaikkien aikojen MM-kisuttelumaali viiden minuutin sisään.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Oikeasti mä olen niin nuori, etten nostalgisoi 80-lukua (paitsi, kuten olen Kitinässäkin kertonut, sitä kun ensimmäistä kertaa kuulin Guns N' Rosesia). Se oli lapsuuden vuosikymmen, ja sitä aletaan nostalgisoida vasta lähempänä eläkeikää. Mun nostalgisointini koskee ehkä enemmän toisaalta 70-lukua (varhaislapsuus) ja toisaalta 90-lukua (myöhäisteiniyttä ja alkavaa aikuisuutta).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Olkatoppaukset olivat leveitä ja takatukat pitkiä!
Pic related!
Aika hyvä. Mulle tuo tyyli kulminoituu Sky Channelin juontajaan, voisiko joku kaivaa sen kuvan esiin (tiedätte varmasti, ketä tarkoitan)?

Edit: kaikki pitää ite tehdä!
Kuva
Viimeksi muokannut urpiainen, 25.05.2015 9:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kun nyt nostalgiapyörä menee ylikierroksille, niin vähän ajankuvaa.

Olin saanut VIC-20:n ja trokattua siihen muutaman pelin, jonka suojaukset oli murrettu. Laitoin Tekniikan Maailmaan ilmoituksen, jolla myin ko. pelejä. Rahaa tuli aivan H-E-L-V-E-T-I-S-T-I.

Vaikea sanoa kuinka paljon nykyrahassa, mutta laitoimme veljeni (R.I.P.) kanssa fyrkat puoliksi, koska teimme hommatkin puoliksi. Hän mm. osti omilla rahoillaan itselleen Commodore 128:n. Siihen aikaanhan koneet olivat tosi kalliita.

Itse ryyppäsin ko. rahoilla koko 80-luvun lopun. Business tosiaan pyöri uskomattoman hyvin. Puhelin soi jatkuvasti ja kiikutin joka päivä postiin C-kasetteja postiennakolla ja kävin parhaina päivinä useamman sata markkaa nostamassa. Mahtoivat postin tädit ihmetellä, mitä tapahtuu :)

Nykyäänhän kotietsintä tulisi ennen kuin ehtisi kissaa sanoa. Ehdin varmaan pari kuukautta tehdä ko. bisnestä, ennen kuin joku maahantuoja soitti ja uhkasi viedä oikeuteen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Sväääännnggg!
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Itse yritin tavoitella tätä

Kuva

Muistan pitäneeni pikkukenkiä ilman sukkia ja pastellin väristä t-paitaa olkatopatun takin kanssa
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: Olin saanut VIC-20:n ja trokattua siihen muutaman pelin, jonka suojaukset oli murrettu. Laitoin Tekniikan Maailmaan ilmoituksen, jolla myin ko. pelejä. Rahaa tuli aivan H-E-L-V-E-T-I-S-T-I.

Vaikea sanoa kuinka paljon nykyrahassa, mutta laitoimme veljeni (R.I.P.) kanssa fyrkat puoliksi, koska teimme hommatkin puoliksi. Hän mm. osti omilla rahoillaan itselleen Commodore 128:n. Siihen aikaanhan koneet olivat tosi kalliita.

Itse ryyppäsin ko. rahoilla koko 80-luvun lopun.
Tää on kyllä kumma tarina. VIC-20 julkaistiin -81 ja melkein heti sen perään -82 tuli jo C64, joka oli huomattavasti yleisempi ja ominaisuuksiltaan parempi tietokone. C128 taas julkaistiin -85, jolloin ainakin minulle oli jo ihan rajattomasti tarjolla ilmaisia kopioita C64:n peleistä.

Ihmetystä siis lähinnä herättää, että maksoiko joku oikeasti VIC-20:n pelien laittomista kopioista vielä 80-luvun puolivälissä? Käsittämätöntä. Mä en ole edes nähnyt mokomaa värkkiä missään vuoden -82 jälkeen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ajankohta oli 80-luvun alkupuoli.

Kyllä ne maksoi silloin :D

Tarkemmin ajatellen ei ne rahat sentään 80- luvun lopulle riittäneet.

Markkinointikanava oli varmaan oikea. TM:n lukijat ostivat lapsilleen. En mä tietenkään siinä ilmoituksessa sanonut, että ovat kopioituja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tästä muuten näkee, miten törkeän kalliita koneet olivat tuohon aikaan (erityisesti Suomessa)

http://www.ntrautanen.fi/computers/commodore/vic20.htm

Muistaakseni joskus 80-luvun alussa keskipalkka oli 6000 markkaa ja VIC-20 maksoi 2590. Eli jos sen suhteuttaa johonkin reilun 3 tonnin nykykeskipalkkaan, niin kone maksaisi nykyrahassa ainakin tonnin.

Kun ostin C-64:n niin se maksoi 3000 markkaa ja levyasema toiset 3000 markkaa.

Siihen aikaanhan kulutuselektroniikka tuli Suomeen hitaasti ja maksoi paljon enemmän kuin muualla. Muistan kun yksi TM:n lukija kertoi, miten oli yrittänyt Keski-Euroopasta ostaa lisämuistia laskimeen, jonka oli juuri vähän aikaa sitten ostanut Suomessa ja kaupassa todettiin, että niin vanha malli, että ei enää saa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:Ajankohta oli 80-luvun alkupuoli.

Kyllä ne maksoi silloin :D

Tarkemmin ajatellen ei ne rahat sentään 80- luvun lopulle riittäneet.
Ah, no tuo selittää jo paljon. Olisko hankittu tietokonekin ollut sitten C64 vai pitikö rahoja säästössä useamman vuoden?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Ajankohta oli 80-luvun alkupuoli.

Kyllä ne maksoi silloin :D

Tarkemmin ajatellen ei ne rahat sentään 80- luvun lopulle riittäneet.
Ah, no tuo selittää jo paljon. Olisko hankittu tietokonekin ollut sitten C64 vai pitikö rahoja säästössä useamman vuoden?
Taisi mennä niin, että mä ostin ko. rahoilla commodore 64:n ja veli sitten myöhemmin 128:n.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:Kun ostin C-64:n niin se maksoi 3000 markkaa ja levyasema toiset 3000 markkaa.
Saksasta sai puolet halvemmalla. Tietenkään noin kalliita laitteita ei saanut verotta tuoda maahan laillisesti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:Taisi mennä niin, että mä ostin ko. rahoilla commodore 64:n ja veli sitten myöhemmin 128:n.
:sir:

Palaset loksahtaa paikoilleen. Hyvin ootte kyllä piratismilla tienanneet.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tästä tulikin mieleeni lapsuuteni pahin pettymys. Meillä oli tietysti ollut PONG-klooni 70-luvun lopulla ja se oli toimittanut, mitä luvattiin.

Mutta sitten muutamaa vuotta myöhemmin (ilmeisesti 70-80 luvun vaihteessa) Anttilan kuvastossa mainostettiin mullistavaa uutta TV-peli konsolia


Kuva


Oli tosi kallis. Luvattiin ostaa joululahjaksi. Juuri samoihin aikoihin luin Valituista Paloista uusista mullistavista tv-peleistä, joita oli tullut markkinoille. Monta viikkoa ennen joulua unelmoin uudesta konsolista. Olin tilannut siihen kaksi peliä, flipperi ja Star Wars. Viimein jouluaatto koitti. Avasin paketin vapisevin käsin. Otin käteeni Star Wars pelikasetin

Kuva
Kun näin yo. paskan grafiikan pettymys oli valtava. Käänsin paketin toisin päin, jotta muuta eivät näkisi sitä. :(
Alkaa melkein itkettää kun muistelee.

Tämä oli niitä persejönsterissä asumisen riemuja. Jos olisin asunut kaupungissa ja nähnyt ko. pelit ja konsolin etukäteen, en olisi ostanut sitä.

Kyllä nykylapsilla on helppoa!

Ps. mun lapsuuteni oli varmaan aika onnellinen, koska toi oli pahin pettymykseni .
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Muistan, kun isosiskoni voitti 80-luvun puolivälissä Anttilan kuvaston arpajaisissa Vic-20:sen. Kylkiäisenä tuli räiskintäpeli, jota tahkottiin kyllä sitten pieteetillä. Voi niitä...
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Taisi mennä niin, että mä ostin ko. rahoilla commodore 64:n ja veli sitten myöhemmin 128:n.
:sir:

Palaset loksahtaa paikoilleen. Hyvin ootte kyllä piratismilla tienanneet.
Siksi vastustankin sitä nykyään!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tulipa vielä yksi piratismi+jönsteri -combo mieleen.

Kyseissä Jumalaa pelkäävässä pikkukylässä ei tietenkään ollut videovuokraamoa (mitä nyt muutama Ö-luokan filmi paikallisessa tv-ja radioliikkeessä). Äiti kävi välillä lähikaupungissa ja aina lähtiäisiksi kerrottiin, mitä videoita pitää vuokrata.

Kopioin sitten kasetit ja vuokrasin niitä edelleen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Kyllä se on ysäri mitä nostalgisoin, vaikka olenkin vanhempien sisarusten kautta kokenut kasarinkin kaikkine teinivillityksineen. Mutta ysärillä päästiin ekaa kertaa aikuisten discoon ja hitaita veivattiin Rednexin slovareiden tahtiin. Oltiin nuoria, nättejä ja naiiveja, elämä oli vasta edessä. Oi niitä aikoja! :h:
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja elco »

Kasari on tukkametallin, Keke Rosbergin, Miami Vicen, Hill Street Bluesin, Imperiumin Vastaiskun ja Ronald Reaganin valtakausi. Läntisen sivilisaation huipentuma.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Nostalgiaa on törmätä jokus silloin tällöin kuvaan, jossa minulla on tukka päässä. Oi niitä aikoja kun sai tuunata irokeesiä edustuskuntoon <3
Who says you need to buy a guitar?
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

^Sun irokeesi oli huikee!!! :]
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^

:jee:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 11:29

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

Olen jälkikäteen huomannut että pidän 90-luvun musiikista keskimäärin huomattavasti enemmän kuin 80-luvun musasta, mutta muuten kyllä nostalgisoin ehdottomasti kasaria. Mulla on muuten kymmeniä VHS-kasetteja, joissa 80-luvun ohjelmaa, pitäisköhän kesälomalla pyyhkiä pölyt ja ottaa tutkintaan. Voi olla melkonen pläjäys.
Vastaa Viestiin