Päivän uutiskatsaus Episode II

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sipilä lähettää viisastelevat desantit Pohjois-Pohjanmaalle. Eiköhän viisastelu lopu, kun lähikaupasta ei saa artisokan sydämiä ja pakurikääpää ja työmaaruokalassa on tarjolla vain suodatinkahvia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23474
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja viisastelevat dosentit saavat nekkuunsa snagarijonossa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 20.09.2017 11:03 Ja viisastelevat dosentit saavat nekkuunsa snagarijonossa.
Missä ihmeen jonossa?
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23474
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ olikos tää lillinen vai laiton? Ja kos laiton, niin kuka maksaa vahingot?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^laiton tietysti. Tai Työtuomioistuin tietysti lopulta päättää, mutta näkeehän sen Sokea Reettakin, että laiton.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23474
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja kansa maksaa vahingot.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23474
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Tämä saattaa kyllä olla naurettavin lakko mitä ikinä muistan. Huoneesta työntämällä poistaminen ei täytä edes lievää pahoinpitelyä ja koska hän ei ollut palaveriin kutsuttu ja kyseessä on työnantajan tila, työnantajalla on ollut hänet oikeus poistaa ilman muuta - periaattessa asian olisi voinut hoitaa vartija niskaperseotteellakin ilman että kyseessä on mikään laittomuus.

Saattapi olla, että herra Jokikokko saa pikkujouluissa turpaansa ja saattaa myös olla viimeinen kausi luottamusmiehenä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Olen kyllä äärimmäisen hämmästynyt, jos tunneli rakennetaan. Lueskelin tuossa jokin aika sitten vanhoja Hesareita ja jossain 80-luvun lopun Hesarin etusivulla oli, että Helsingin keskustatunneli on päätetty rakentaa..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23474
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Näköjään nuo kinkit vääntää melko paljon pidempiä pätkiä tunneliin kuin tuo pikku pätkä. Mikäs siinä jos mennään yksityisellä rahioituksella.

Valtion kakkostunneli ei taas kuulosta kovinkaan nopealta suunnitelmalta, vaikkakin olisi rahdin kannalta paljon tärkeämpi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tunneli voidaan rakentaa, kunhan saadaan Pohjois-KOrean maksu vuonna 1974 toimitetusta paperitehtaasta :D

http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005378096.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 22.09.2017 8:41 Näköjään nuo kinkit vääntää melko paljon pidempiä pätkiä tunneliin kuin tuo pikku pätkä. Mikäs siinä jos mennään yksityisellä rahioituksella.
Mä olen ollut käsityksessä, että Eglannin kanaalin tunnelillakin on ollut talousvaikeuksia, niin mä en oikein hahmota miten Helsinki-Tallinna välistä saisi kaupallisesti kannattavan. Sillä ei tietenkään ole mitään merkitystä, jos vaan löytyy yksityistä rahaa sen rakentamiseen. Eihän se mihinkään katoa sitten kun se on tehty, vaikka kannattavuus pitäisikin hakea parin konkurssin kautta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Oman käsitykseni mukaan Kanaalitunneli nykyään on kannattava. Mutta tietenkin tunnelin molemmissa päissä on porukkaa hiukan eri tavalla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.09.2017 9:32 Oman käsitykseni mukaan Kanaalitunneli nykyään on kannattava. Mutta tietenkin tunnelin molemmissa päissä on porukkaa hiukan eri tavalla.
Joo, nykyään se tekee rahaa. Alkupäässä ongelma oli rahoituskulut.

Tunneli ei saa EU-tukea ennen kuin rail baltica on valmis, mikä tarkoittaa että se tulee joskus 2050 jos tulee.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti: 22.09.2017 10:11
James Potkukelkka kirjoitti: 22.09.2017 9:32 Oman käsitykseni mukaan Kanaalitunneli nykyään on kannattava. Mutta tietenkin tunnelin molemmissa päissä on porukkaa hiukan eri tavalla.
Joo, nykyään se tekee rahaa. Alkupäässä ongelma oli rahoituskulut.
Tälläinen mielikuva mulla oli. En ole seurannut sen tarkemmin kuin joskus uutisia luki, niin käsitys ei ollut kovin vahvalla pohjalla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 22.09.2017 10:16Tälläinen mielikuva mulla oli. En ole seurannut sen tarkemmin kuin joskus uutisia luki, niin käsitys ei ollut kovin vahvalla pohjalla.
Pohjimmiltaan kyse oli siitä, että yhtiöllä oli liian vähän omaa pääomaa ja liian iso lainarahoitus. Osa velasta muutettiin omaksi pääomaksi uudelleenjärjestelyissä ja vuodesta 2008 se on tehnyt koko ajan rahaa, ihan hyvällä katteella.

Tunneli olisi kyllä hieno juttu, raideyhteys Eurooppana toki vaikeutuu siitä että meillä on keisarillisen Venäjän levyiset raiteet. Käytännössä rahti pitäisi vissiin siirtää Helsingissä uuteen junaan. Toisaalta Venäjälle jatko vaatisi sen kuitenkin. Tässäkin kohtaa kyllä uskon markkinatalouteen - jos joku haluaa tunnelin rakentaa ja rahoittaa, antaa palaa vaan. Muutama laivayhtiöhän siinä menee kupsisnurin, mutta kaikki muut voittaa. Tallinaan junailu ei niinkään kiinnosta, mutta siitä eteenpäin kyllä. Tartto, Riika, Varsova jne. ovat mukavia kaupunkeja ja jos juna on nopsa, se piekseen lentelyt mennen tullen kokemuksena.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vanhan itäblokin alueella autoilu ei edelleenkään innosta, niin mulle kelpaisi autojuna, joka jyskyttäisi yön yli Helsingistä esim. Berliiniin. Nykyisellään on siinä ajassa vasta Tukholmassa. Jos matkan saisi 400€ suunta, niin sillä kilpailisi jo hyvin lento+vuokra-auto diiliä vastaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Suhtautumiseni resonoi kovasti SH:n viestien kanssa. Henkilökohtaisella tasolla junayhteys olisi mukava. Olisi kiva päästä Baltian ja Puolan kiinnostaviin, mutta minulle Tallinnaa lukuunottamatta toistaiseksi täysin vieraisiin kaupunkeihin ilman lentomatkailun häsläystä. Tuskin kuitenkaan käytännössä sitä kovin usein käyttäisin, ja isoin ilo olisikin varmaan henkinen muutos ajatustasolla: yhtäkkiä Suomi ei olisikaan itäisen arktinen saari, vaan osa Keski-Euroopan mannermaista jatkumoa. Olisi mahdollista mennä koska vain toisen eurooppalaisen maan kiinnostaviin kaupunkeihin junalla kuin mikäkin eurooppalainen, vaikka mahdollisuutta varmasti hyvin harvoin hyödyntäisinkin.

Eli jos joku höhlä tätä aikoo ilman mittavaa julkista rahoitusta pykätä, kannatan kovasti. Ja lupa- sun muun byrokratian on oltava mahdollisimman palvelevaa ja mahdollistavaa, ei jarruttavaa.

Mutta paneutumatta yhtään tämän hankkeen detaljeihin (sen enempää kuin kanaalitunnelinkaan asioihin), niin terveellä kaupunkilaisjärjellä ajateltuna ennustaisin, että en tule tällaista tunnelia näkemään. Toivottavasti olen väärässä, mutta etäisyys on pitkä, ja lahden molemmin puolin on tosi vähän väkeä. SH arvioi tunnelin edellyttävän rail balticaa, mutta stetson-harrisonilla veikkaan, että tosiasiassa se edellyttää myös Jäämeren rataa ja Koillisväylän merkityksen kasvamista kiinalaisille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23474
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 22.09.2017 10:47Ja lupa- sun muun byrokratian on oltava mahdollisimman palvelevaa ja mahdollistavaa, ei jarruttavaa.
Mikä maa, mikä valuuttaa? Sataako taivaalta vaahtokarkkeja?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 22.09.2017 10:47SH arvioi tunnelin edellyttävän rail balticaa, mutta stetson-harrisonilla veikkaan, että tosiasiassa se edellyttää myös Jäämeren rataa ja Koillisväylän merkityksen kasvamista kiinalaisille.
Kyllä mulle kävisi, että Kiinalaiset rakentaisi radan myös jäämerelle. Kyllä lapin erämaista voidaan ihan sujuvasti yhden junaradan verran lohkaista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 22.09.2017 10:24
Vagabondo kirjoitti: 22.09.2017 10:16Tälläinen mielikuva mulla oli. En ole seurannut sen tarkemmin kuin joskus uutisia luki, niin käsitys ei ollut kovin vahvalla pohjalla.
Pohjimmiltaan kyse oli siitä, että yhtiöllä oli liian vähän omaa pääomaa ja liian iso lainarahoitus. Osa velasta muutettiin omaksi pääomaksi uudelleenjärjestelyissä ja vuodesta 2008 se on tehnyt koko ajan rahaa, ihan hyvällä katteella.
3% tuotto omalle pääomalle vaikuttaa aika alhaiselta, vaikka infraa onkin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Suomenlahden matalan altaan peruskallio on kanaalin syvään saviseen pohjaan verrattuna verrattomasti parempi kohde tunnelia tehdä, notta kyllä se ihan viaabeli ajatus on. Minusta siihen voi hyvin laittaa julkistakin tukea, mielellään EU:lta mutta miksei vaikka sijoituksena miljardi osakkeisiinkin suoraan valtiolta. Hyödyllisen infran rakentaminen on se mihin julkista rahaa tulisikin käyttää. Ei mihinkään turvapaikkaturistien paapomiseen.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.09.2017 11:08
So Hard kirjoitti: 22.09.2017 10:24
Vagabondo kirjoitti: 22.09.2017 10:16Tälläinen mielikuva mulla oli. En ole seurannut sen tarkemmin kuin joskus uutisia luki, niin käsitys ei ollut kovin vahvalla pohjalla.
Pohjimmiltaan kyse oli siitä, että yhtiöllä oli liian vähän omaa pääomaa ja liian iso lainarahoitus. Osa velasta muutettiin omaksi pääomaksi uudelleenjärjestelyissä ja vuodesta 2008 se on tehnyt koko ajan rahaa, ihan hyvällä katteella.
3% tuotto omalle pääomalle vaikuttaa aika alhaiselta, vaikka infraa onkin.
Rahoituskulu painaa vielä aika pitkään, mutta kyseessä on 500 vuoden investointi.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin