Päivän uutiskatsaus Episode II

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 21.05.2018 16:51 https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005689448.html

Aika halvalla lähtee yksityisyyden loukkaus jos korvaussummaa katsoo. Tietysti vahinkoa on vaikea euroissa mitata. Sosiaalinen häpäisy ihan kelpo peloiterangaistus monelle, ehkä jopa korvaussumman väärti.
300 euroa on pikkuraha kun verrataan pelotevaikutuksen arvoon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Brittilehden ylistämässä keskustakirjastossa viimeistellään jo lattioita ja kattoja

Uutisten mukaan tuonne odotetaan vuosittain 2,2 miljoonaa kävijää. Mistähän tämäkin luku on muka oikein repäisty?

Veikkaisin kävijämäärän olevan huomattavasti korkeampi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12247
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Toinen iltapäivälehdistä kertoo tänään kissan korkuisin kirjaimin lööpissään (ja uhraa uutiselle kaksi kokonaista sivua heti alussa) että lomarahojen leikkausten takia jotkut lapsiperheet eivät pääse huvipuistoon käymään... :roll:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Enemmän kiinnitin huomiota siihen, miten samaisen Ilta=Pierun takia lomarahaleikkauksen takia "pienituloinen saattaa menettää jopa 700 euroa".

Kun lomaraha on 2 viikon palkka ja siitä on leikattu 30%, niin tuo vaatii 4667 euron kk. tuloja. Ei toki hyvätuloinen, mutta tuskin varsinaisesti pienituloinenkaan, jos tulot selvästi ylittävät suomalaisten keskipalkan...
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12247
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kyllä 4667/kk on vähintään aika hyvätuloinen.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2018 11:59tuo vaatii 4667 euron kk. tuloja. Ei toki hyvätuloinen, mutta tuskin varsinaisesti pienituloinenkaan, jos tulot selvästi ylittävät suomalaisten keskipalkan...
Eikö tuo ole jo ylimmässä tulodesiilissä? Ehdottomasti hyvätuloinen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 23.05.2018 12:23
James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2018 11:59tuo vaatii 4667 euron kk. tuloja. Ei toki hyvätuloinen, mutta tuskin varsinaisesti pienituloinenkaan, jos tulot selvästi ylittävät suomalaisten keskipalkan...
Eikö tuo ole jo ylimmässä tulodesiilissä? Ehdottomasti hyvätuloinen.
http://tilastokeskus.fi/til/pra/2016/pr ... ?ad=notify

Silmämääräisesti katsoen on tuolla em. palkan oikealla puolella vielä sen verran porukkaa, että ei mielestäni ylimmässä palkkadesiilissä, vaikka aika lähellä varmaan. Yllättävää. Suomalaisten palkat ovat vielä huonommat kuin luulin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12247
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2018 12:28

Silmämääräisesti katsoen on tuolla em. palkan oikealla puolella vielä sen verran porukkaa, että ei mielestäni ylimmässä palkkadesiilissä, vaikka aika lähellä varmaan. Yllättävää. Suomalaisten palkat ovat vielä huonommat kuin luulin.
Vähän ihmetyttää tämä hyväosaisten valitus "länsimaisittain huonoista palkoista" koska 1) absoluuttisesti tulevat hyvin toimeen 2) mitä enemmän ihmisellä on rahaa ja tuloja sitä vähemmän lisäraha lisää onnea ja 3) Suomessa saa paljon ilmaiseksi sellaista mistä muualla täytyy maksaa (koulutus, synnyttäminen, lasten päivähoito, lasten kouluruokailu jne.).
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18730
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18730
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Niba »

TÄHÄN olisi helppo ratkaisu, möisivät asunnon poisja jättäisivät pojanseuraavien omistajien kontolle?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ehkä voisi kuitenkin hiukan häiritä kaupantekoa :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18730
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja exsu »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005692190.html

Mä toivoisin, että näissä caseissa arvioitaisiin myös lastensuojeluviranomaisten toimintaa ihan tosissaan. Melkoinen tilanne koululle ja naapureillekin raportoida tuota menoa vuodesta toiseen jos mitään ei tapahdu.

Ja toisaalta taas viranomaisten oikeusturva pitäisi saada sellaiselle tasolle, ettei tarvitse vuosia "kerätä näyttöä" ja altistaa lapsia tuollaiselle paskalle, vaan uskallettaisiin toimia silloin kun tilanne on päällä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^joo
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14862
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti: 24.05.2018 8:38 https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005692190.html

Mä toivoisin, että näissä caseissa arvioitaisiin myös lastensuojeluviranomaisten toimintaa ihan tosissaan. Melkoinen tilanne koululle ja naapureillekin raportoida tuota menoa vuodesta toiseen jos mitään ei tapahdu.

Ja toisaalta taas viranomaisten oikeusturva pitäisi saada sellaiselle tasolle, ettei tarvitse vuosia "kerätä näyttöä" ja altistaa lapsia tuollaiselle paskalle, vaan uskallettaisiin toimia silloin kun tilanne on päällä.
Kun kyse on Lapista, en ole yllättynyt yhtään. Siellä suhtautuminen lakeihin on aika ylimalkaista, ja pienen kepukunnan asioista päättävä virkamies voi olla suoraan sanoen melkoinen paskaläjä ja huostaanotto veisi kaikki rahnat kunnalta -> ergo, ei tehdä mitään.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja exsu »

Joo tuo on toinen. Jotenkin tuonne virkamiestasolle pitäisi saada rohkaisua ja munaa siihen, että se on sama laki joka helvetin perähikiälläkin, ja kunnan ongelma löytää rahoitus hommalle. Ei niillä ole varaa niitä työntekijöitä irtisanoakaan, kun ei sinne ole jonossa meniöitä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ehkä olen naiivi, mutta mä en usko, että kunnan virkamies jättäisi huostaanottoprosessia käynnistämättä sen takia, että se on kallis. Enemmän uskon siihen, että pienessä kunnassa näitä kuitenkin sattuu suht harvoin ja se johtaa arkuuteen ja kokemattomuuteen.

Tästähän on olemassa jokin occamin partaveitsikin; jos pahantahtoisuus ja epäpätevyys ovat molemmat suunnilleen yhtä mahdollisia vaihtoehtoja, epäpätevyys on todennäköisemmin oikea selitys.

edit:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja exsu »

Epäpätevyys on varmaan se termi, munattomuus on se suurin ongelma. Eli kun ylhäältä päin painostetaan, niin ei ole rohkeutta/osaamista seisoa sen osaamisensa ja toimintaa säätelevän lain (tässä lastensuojelulaki) takana, vaan sluibaillaan menemään kuten herrat/ rouvat kehoittaa. Tiedän esim. kuntia, missä päihdeohjausyksiköihin soitellaan, että älkää kirjoittako lähetteitä hoitoon kun niitä ei ole varaa maksaa.

Kun itse tein lastensuojelutyötä laitoksessa, niin mun työvuoron aikana soitti mm. poliisi, ja vaati tekemään asian meille sijoitettuun lapseen liittyen, joka oli lastensuojelulain vastainen eli merkittävästi uhkasi lapsen kasvua ja kehitystä. Mä luonnollisesti kieltäydyin lastensuojelulakiin vedoten, ja hän uhkaili mua kaikenlaisilla toimilla, joista yksikään ei koskaan toteutunut. Jälkikäteen asiasta raportoidessani esim. silloinen esimieheni oli kauhuissaan, ettei poliisia voi sillä tavoin uhmata, eli jos hän olisi ollut puhelimessa niin lopputulos olisi ollut toinen. Oma tulkintani oli ja on edelleen, että saman lain varassa se poliisikin toimii, ja tilanne oli täysin kiistaton sen lapsen edun toteutumisen osalta, eli homma olisi kestänyt oikeuskäsittelyn mennen tullen. Oikeuteen siitä ei koskaan jouduttu, koska poliisi varmasti tajusi tämän itsekin, ja hänen uhoamisensa jäi uhkailun tasolle. Tilanne oli kuitenkin aika vahva silmien avaus sille, miten virkamiehet toimivat.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14862
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.05.2018 9:49 Ehkä olen naiivi, mutta mä en usko, että kunnan virkamies jättäisi huostaanottoprosessia käynnistämättä sen takia, että se on kallis
Ei se ole mikään uskonasia vaan ihan ministeriössä tiedetty totuus. Kunnat välttävät kalliita huostaanottoja viimeiseen asti, vaikka lopputulos on usein rikkinäisiä ihmisiä joiden hinta yhteiskunnalle on moninkertainen. Minulla on lähipiirissä Suomen parhaita asiantuntijoita aihepiiristä.

Jouduin aikanaan antamaan oikeudellista apua hyväksikäytetylle tytölle joka halusi itse tulla huostaanotetuksi mutta Helsinki ei ottanut.
Viimeksi muokannut So Hard, 24.05.2018 10:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 24.05.2018 10:29
James Potkukelkka kirjoitti: 24.05.2018 9:49 Ehkä olen naiivi, mutta mä en usko, että kunnan virkamies jättäisi huostaanottoprosessia käynnistämättä sen takia, että se on kallis
Ei se ole mikään uskonasia vaan ihan ministeriössä tiedetty totuus. Kunnat välttävät kalliita huostaanottoja viimeiseen asti, vaikka lopputulos on usein rikkinäisiä ihmisiä joiden hinta yhteiskunnalle on moninkertainen. Minulla on lähipiirissä Suomen parhaita asiantuntijoita aihepiiristä.
/c:stä
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14862
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.05.2018 10:31
So Hard kirjoitti: 24.05.2018 10:29
James Potkukelkka kirjoitti: 24.05.2018 9:49 Ehkä olen naiivi, mutta mä en usko, että kunnan virkamies jättäisi huostaanottoprosessia käynnistämättä sen takia, että se on kallis
Ei se ole mikään uskonasia vaan ihan ministeriössä tiedetty totuus. Kunnat välttävät kalliita huostaanottoja viimeiseen asti, vaikka lopputulos on usein rikkinäisiä ihmisiä joiden hinta yhteiskunnalle on moninkertainen. Minulla on lähipiirissä Suomen parhaita asiantuntijoita aihepiiristä.
/c:stä
Jos sotessa haluttaisiin tehdä jotain hyvää, niin ainakin lastensuojelun ja päihdetyön osalta valtakunnallinen ohjaus, kriteeristö ja toimintamalli olisivat pitkällä aikavälillä hyvä asia. Lyhyellä aikavälillä kustannukset raketoisi, mutta olisi vähemmän toivottomia tapauksia ja psykiatrisen potilaita.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21125
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.05.2018 9:49 Ehkä olen naiivi, mutta mä en usko, että kunnan virkamies jättäisi huostaanottoprosessia käynnistämättä sen takia, että se on kallis.
Onnelsi olkoon! Olet säilyttänyt lapsenuskosi tässä kovassa maailmassa!

Raha puhuu ja pitkän ajan kuluessa synnytettyä kulttuuria on vaikea murtaa innokkaiden yksilöiden toimesta. Nuori innokas harjoittelija tulee kuntaan töihin. Pian hänelle selviää miten kunnasda on ’tapana’ asioita hoitaa. Jos märkäkorva lähtee keikuttamaan venettä, niin pian tehdään selväksi, että harjoittelu ei välttämättä johda työpaikkaan.

Keskitysleirin vartijat olivat tavallisia ihmisiä. He eivät olleet erityisen pahantahtoisia, eivätkä myöskään osaamattomia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.05.2018 10:36

Keskitysleirin vartijat olivat tavallisia ihmisiä. He eivät olleet erityisen pahantahtoisia, eivätkä myöskään osaamattomia.
Keskitysleirin vartija on imho huono esimerkki, koska hehän _noudattivat_ sääntöjä. Jos virkavastuulla toimiva virkamies jättää käynnistämättä huostaanottoprosessin epävirallisen kulttuurin takia, hän ei noudata sääntöjä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja exsu »

^ Tuossa on se on ongelma, että työpaikan menettää helpommin siksi, että ei noudata toimintakulttuuria kuin siksi, että ei noudata lakia. Se on suuri ongelma.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Vastaa Viestiin