Päivän uutiskatsaus Episode II

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Haemaeraemies kirjoitti: 05.01.2018 12:33Mutta kiva sulle että ei ole tarvinnut yrittää saada työtä. Mä olen myös ollut onnekkaassa asemassa, mutta lasken sen enemmän tuuriksi.
Miksi katsot sen tuuriksi, että olet hyvin verkostoitunut ja aktiivinen tyyppi jolla on jatkuvasti intoa oppia uutta ja haastaa itseään? Noihan on ihan merkittäviä menestystekijöitä työmarkkinoilla. Joku voi jotain substanssia osatakin, mutta olla silti alakuloinen ja aikaansaamaton mörökölli joka ei osaa osaamistaan esittää eikä välttämättä edes yritä.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Haemaeraemies kirjoitti: 05.01.2018 12:25 Onnea matkaan, pääset siihen info-tiskille minne se sinun hakemus tulee jäämää 97% kaikista paikoista.
Ei bluntly ehdottanut hakemuksen kiikuttamista, vaan sitä että menee paikalle ja tarjoutuu hommiin. Tollasessa työllistytään aktiivisuudella ja (palkattomilla) työnäytteillä, ei hakemuksella.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 05.01.2018 12:43 AY-liike kyllä tekee koko ajan parhaansa sen eteen, että työttömyys on ja pysyy rakenteellisesti korkealla tasolla...
Jos joku ei ymmärrä liittoja, niin tarkennetaan tuota: liittojen tavoitteena ei ole korkea työttömyys, vaan työvoiman tarjonnan rajoittaminen omalla alalla. Tuo kuitenkin johtaa korkeaan rakenteelliseen työttömyyteen, koska matalamman tuottavuuden ammattilaiset jäävät ilman duunia.

Liitoilla on käytännössä kaksi keinoa työn tarjonnan rajoittamiseen:
1. Alan minimipalkan hilaaminen ylös, jolloin työnanantakan kannattaa palkata vain kaikkein pätevimpiä sähköreotä tms.
2. Koulutettavien määrän sääntely ja erilaiset pätevyysvaatimukset. Esim lääkäriliitto hoitaa tätä hienosti.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

So Hard kirjoitti: 05.01.2018 12:45
Haemaeraemies kirjoitti: 05.01.2018 12:33Mutta kiva sulle että ei ole tarvinnut yrittää saada työtä. Mä olen myös ollut onnekkaassa asemassa, mutta lasken sen enemmän tuuriksi.
Miksi katsot sen tuuriksi, että olet hyvin verkostoitunut ja aktiivinen tyyppi jolla on jatkuvasti intoa oppia uutta ja haastaa itseään? Noihan on ihan merkittäviä menestystekijöitä työmarkkinoilla. Joku voi jotain substanssia osatakin, mutta olla silti alakuloinen ja aikaansaamaton mörökölli joka ei osaa osaamistaan esittää eikä välttämättä edes yritä.
No joo, oma näkemykseni voi olla joku perspektiiviharha oman lähiympäristön peilaamisesta. Suurin osa kavereista on jotain kovan tieteen miehiä, joiden työmahdollisuudet syntyvät papereiden kautta.

Se että itse saa hommansa enemmän sen takia että osaa syttyä juttuista ja opetella uutta, on todellakin tosi iso etu ja taito. Sitä vaan pitää jotenkin itsestään selvänä, koska ei koe tekevänsä mitään erikoista.

Tämä oli herättävästi sanottu, kiitos! En ole oikeastaan miettinyt asiaa aiemmi noin päin. En siltikkään,vaikka oma työurani on täynnä yllättäviä mooveja, mistä olen kaikista selvinnyt ulos enemmän tai vähemmän puhtain paperein.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kolmas kerta toden sanoi.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2018010 ... 9_u0.shtml

Missähän muussa maassa päästetään ensin kaksi kertaa pois kylmäämään joku ennen kuin pääsee "elinkautiseen" joka kestää 15 v. Näissä tapauksissa olisi hyvä olla sellainen selli, jonka avain hukataan ja nurkassa on köysi. Kerrotaan sitten kun lähtee istumaan, että ulos pääsee vain tuolla köydellä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 05.01.2018 12:43 On ihan turha syyllistää työtöntä siitä, jos järjestelmä johtaa tilanteeseen jossa ei ole rationaalista ottaa keikkaa vastaan. Ei kukaan voi odottaa että joku protestanttinen työmoraali ajaa ohitse oman edun ajamisen vaan järjestelmän pitää työntää siihen tilaan, kuten Tanskassa.

Turhaa? Jos ansiosidonnaisella oleva X päättää pysyä kotisohvalla työhön menon sijasta se on ihan hänen oma valintansa. Työttömyyskassat maksavat ansiosidonnaisesta vain 5,5 %, loput katetaan verovaroin ja työttömyysvakuutusmaksuilla.
Vaikka realiteetti on että ihmiset toimivat "rationaalisesti" olisi paikallaan terveesti syyllistää. Eli vaikka systeemi on mitä on niin oma valinta.
Jos löydät lompakon kadulta on aivan oma valintasi vietkö sen löytötavaratoimistoon vai pidätkö rahat.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ lompakon pölliminen on rikos ja yleisesti paheksuttu juttu. Työttömyys on ihan eri asia.

Komppaan sh:ta. Minustakin on ihan järjetöntä, että meillä on systeemi joka kannustaa ihmisiä joutilaisuuteen samaan aikaan kun olisi yhteiskunnan arvojen mukaista elättää itsensä ja vielä mahdollisuuksien mukaan huolehtia heikommista. Systeemi myös opettaa aikuiset ihmiset riippuvaiseksi systeemin tissistä ja raiskaa kaiken aloitteellisuuden.

Tämä aktivointikeppihomma kelpaa, jos hallituksella ei tosiaan ole parempaa tarjota. Ei tässä kuitenkaan työllisty kuin sellaiset, joiden tuottavuus riittää markkinoille. Nuo ihmiset tässä koitetaan kiusaamalla saada töihin. Valitettavasti tuota jengiä ei pystytä tunnistamaan, joten kaikkia kiusataan, jotta saadaan osumia.

Jos nallen ehdotuksen mukaisesti tuöttömilta otettaisiin työtä vastaava vapaa-aika pois, niin kellään ei olisi motiivia jäädä työttömäksi jos oma tuottavuus riittää duuniin ja hakuprosessin pidentämisen ei usko johtavan paremman duunin löytämiseen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tuossa 100 firman listassa en todellakaan ajatellut mitään hitech-puljuja vaan semmoisia mihin pääsee kouluttamaton lorvija.

Hyvänä esimerkkinä se metallinpurkufirma jonka pomo kypsyi satunnaisiin töissäkävijöihin ja valitti siitä lehdessä. Seuraavana päivänä oli satoja hakijoita.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Gat »

Olen aikonut laittaa vastineen urpiaisen "kansalaistottelemattomuus".käsitykseen. Ettäpä ollaankni eri maailmasta. Vaikuttaa että urpiaiselle sosiologina "yhteiskunta" on kuin joku hyönteisyhteisö?

Siitä minulta joskus myöhemmin.
Nyt siihen uuteen työvoimalakiin ja tympääntymiseeni joidenkin kitinäläisten tyypilliseen asenteisiin. Turhaa toki sanoa, ette te kuitenkaan tajua.

Että jos avoimia työpaikkoja on paljon enemmän, ei suurin osa työttämistä saa työtä, vaikka miten syyllistettäisiin, ranngaistaisiin ja ja kurssitettaisiin. Ja että kun joka työpaikkaa kohti on paljon hakijoita, niin eikös se joka ei pyrikään, ole viemättä paikkaa siltä onnekkaalta, joka sen oikeasti haluaa? Tosin harva noin avoimesti väistyy ja sellaista paheksutaan. Yrittäjäksi? Varkaudessakin on vain pari kuukautta kestäviä pienyrityksiä, ihme luusereita kun omat nakit ei myy?

Käsitättekö edes, mitä se työttömien "aktivointipalvelu" on?
Minulla ja muilla oli, kun paikallinen konsulttifirma oli palkattu julkisella rahalla pitämään meille "työnhakukurssia". Anteina, että jos lähettää työpaikkahakemuksen kahdesti, se saattaa päätyä pinon yläsoaan. Ja että työpaikkahaastattelusta ei pidä poistua takapuoli edellä, vaan kasvot oviaukossa. Juku.

Mun aikaan ei työtön saanut opiskella omaa alaansa, vaan saattoi pyrkiä vain työkkärin kursseille. Olinkin nettikurssilla ja toisella, jossa koulutettiin nykyäänkin varmaan huippusuosittujen :mrgreen: cd-romppujen tekijäksi, niin viisaat ymmärsivät.

Hain myös asialliselle nörtteilykursislle ja sain kutsun juku haastatteluun. Sitten tajusin, että sehän on vittu Joensuussa, eikä mulla ole varaa asua siellä saati ajaa sinne päivittäin Varkaudesta. yritin perua haastattelunkin, mutta virkamiesmäisesti Varkauden työkkäri kieltäytyi, säännöt ovat sääntöjä mitäs hain. Soitin Joensuun työkkäriin ja siellä täti suostui merkkaamaan että olen mukana käynyt kurssin haastattelussa eikä minua valittu.

EDIT: siis ennen omaa konetta luin Mikrobittiä ja menin Kansalaisopiston kurssille. Kunnon työllisyyskurssin kävin monien miestä järjettömästi Mikkelissä kun Varkaudessa ei mitään sellaista ollut. Bussi lähti kuudelta aamulla ja palasi Varkauteen kuudelta illalla. Mainitsemani ja erheellsesti pyrkimäni Joensuu olikin liian kaukana. Se Tietoromppukurssi oli kyllä Varkaudessa, mutta sen mut palkattiin osa-aikaiseksi nettiopettajaksi ilman kokemusta. Ja sitten sain sen alkuun tukityöpaikan, josta ainoana viideksi vuodeksi ainona tukityilistettynä vakituiseksi, koska oli projektit kesken. kunnes yhdistyksen rahoitus loppui. Ainia vakituinen jatkja oli minun ikäiseni pitkäaikainen sihteetr. "oppisopimuksella" Ei itsekään tiennyt mihin opiskeli. "En tiiä. Merkonoomiksi kae?? arveli" Että se siitä työllisyyskoulutuksesta. EDIT loppu.

Totta kai hain töitä. Omaehtoisesti lähinnä Etelän suunnalla käyden haastatteluissa ja työkkärin määräämänä Varkaudesta jotain kummia. Ei onnistunut.

Ainoa hyvä kun olin kertonut lähestyvästä maatilakaupastani. Työkkärin täti kysyi siitä ja minä lopulta että joo, sopimus on tässä ja omistus vaihtuu vuodenvaihteessa. Kysyin, että siihen kun on kaksi kuukautta ja mun pitäisi valmistautua. Sitten tulen hyvinkin toimeen mutta nyt minulla muita tuloja ole kuin peruspäiväraha. Joten kävisikö, että ennen vuodenvaihdetta ette häiritse sosiaalineuvonnalla tai haastattelupassituksilla ja saan silti tuen loput kaksi kuukautta?. Sopihan se, kumma kyllä.

Mutta olihan se lehdissäkin, että joku DI-tasoinen mutta työttömäksi jäänyt tietokonenörtti oli pakotettu ATK-alkeiskurssille. Loukkaantui, kun siellä oli tasoa: "hiiri liikkuu näin". "Klikatkaa kuvaketta jossa on iso sininen E."

Myöskin oli ajankohtaisohjelma, jossa miten työttömille konsulttifirman aktivointikursseilla laulatetaan lastenlauluja. Mutta ettehän te sellaisia huomaa.

Mullekin ehdotettiin kuukausittaista keskustelua sosiologitädin kanssa, mutta enpäs lähtenyt. Tiedän itsekin ettei ole koulutusta rahanarvoiseen työhön, olen masentunut ja joinkin liikaa. Toki vähemmän kuin nykyään ns "itsetyöllistettynä yrittäjänä". :mrgreen:

Siis kyllähän se "aktivointikoulutus" on turhaa silmänlumetta. tarkoitettu työllistämään te-tätejä ja firmojen pellekonsultteja. Hivelemään mitään tosimaailmasta ymmärtämättömien poliitikkojen tilastoja ja luterilaisen työmoraalin arvoja. Ja kokoomuslaisten tapauksessa sitten "tukityöllistäminen" (olen ollut) ja harjoittelupaikat ovat keinoja saada ilmaista työvoimaa, ettei tarvitse maksaa oikeaa palkkaa. Sitten määräajassa ne ulos ja uutta tilalle. Vain minä sain niin vakituisen työpaikan pikkupalkalla nörtteillen.

Ehkä joku Homie on tyytyväinen. hänellähän on työkkärissä "urakonsultti", hahhaha. Vaikka eihän Homiella kuten ei minullakaan ole enää mitään mahdollisuuksia päästä oikeaan palkkatyöhön.

Joten tuossa uudessa laissa on se hyvä puoli, että kustantaa vain 5%, jos kieltäytyy ainakin niistä leikkikursseista. On sen arvoista, polttaapi röökiaskin vähemmän. Tai jos mun tytöötömyysaikaan olisi tullut suorastaan Kokoomuksen haluama vanhanajan työpakko, olisin kävynkerääjänä istunut kannon nokkaan viskipullon kanssa ja sanonut että minä en ala millekään. Tappaa te ette uskalla ja raskaaksi te ette saa.

Edit: Hesarillakin näkyy oevan kritiikkiä, eri näkökulmasta:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005513911.html
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005513618.html
Viimeksi muokannut Gat, 06.01.2018 2:32. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti: 05.01.2018 20:57
Käsitättekö edes, mitä se työttömien "aktivointipalvelu" on?
Minulla ja muilla oli, kun paikallinen konsulttifirma oli palkattu julkisella rahalla pitämään meille "työnhakukurssia". Anteina, että jos lähettää työpaikkahakemuksen kahdesti, se saattaa päätyä pinon yläsoaan. Ja että työpaikkahaastattelusta ei pidä poistua takapuoli edellä, vaan kasvot oviaukossa. Juku.
Johan se on moneen kertaan todettu: aktivointi on pelkkää kiusaamista. Jos ihmisten tuottavuus paranisi virkamiesten järkeilemillä pikku kikoilla, niin ei meillä olisi talouskasvun kanssa mitään ongelmia. Mutta kun nuo idoottimaiset toimet eivät mitenkään paranna jengin tuottavuutta, eivätkä siis tällä tavoin auta heitä töihin.

Aktivoinnin ainoa teho tulee siitä, että kiusaaminen puskee aitoon työnhakuun ja töihin sen osan työttömistä, joiden tuottavuus riittää duuniin nykyisessä yleissitovassa systeemissä. Toki kiusaaminen myös motivoi ottamaan duunin vastaan myös hivenen vittumaisemman työmatkan päästä. Mutta kuka nyt olisi niin sekaisin, että kevyen simputtamisen takia lähtisi pilaamaan elämäänsä esim. 3h bussimatkoilla päivässä.

Oppikirjaesimerkki sellaisesta tapauksesta, johon aktivointi puree:
- Seppo on nelikymppinen perusraksaäijä
- Aina projektin päättyessä Seppo menee toviksi ansiosidonnaiselle ja keskittyy metsästykseen ja kalastukseen
- Kun sopivan läheltä löytyy keikkaa sopivalla palkalla, niin Seppo palaa duuniin ennen kuin ansiosidonnainen lakkaa
- Sepolla menee hyvin
- Sitten eräänä metsästyskautena alkaa simputus. Jänismetsän sijaan pitää naputella sormet kipeinä hakemuksia ja istua jonkun geelitukan 'koulutettavana'.
- Parin ärräpään jälkeen Seppo toteaa, että soittaa sille siltatyömaan mestarille ja kysyy duunia, vaikka se onkin saatanan kaukana 40 min ajomatkan päässä.
- Seppo toteaa ettei vittu enää ikinä kortistoon
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Matalapalkkatöissä rajahyöty töihin menosta vs. sosiaalituella elämisestä on hyvin vähäinen. Töihinmenijä saa ehkä muutaman kympin - yhden satasen lisää kuukaudessa, mutta menettää samalla vapaa-aikansa. Tuntipalkka laskettuna vapaa-ajan menetykselle on huono. Henkilö saa ehkä satasen siitä, että menettää kuukaudessa 160 tuntia vapaa-aikaa. Tuntipalkaksi 100e/160h tulee 62 centtiä.

Koska sosiaaliturvaa ei haluta alentaa (jos sosiaaliturva olisi alempi, olisi matalapalkkatyöstä enemmän hyötyä) ja matalimpia palkkoja ei voi nostaa, koska määrätyn porukan tuottavuus on niin huono (työantaja ei voi maksaa työntekijän tuottavuutta enempää), on ratkaisu vähentää työttömän vapaa-aikaa. Sen takia erilaisia aktivointitoimia kehitellään. Jos jokaisen työttömän olisi esim. pakko kerätä 160 tuntia käpyjä kuukaudessa, oli töissä käyminen paljon kannattavampi vaihtoehto. Vapaa-aika ei vähentyisi, mutta saisi vähän enemmän rahaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Paras vaihtoehto olisi pakko opiskella työmarkkinoille kelpaavia taitoja. Se kasvattaisi tuottavuuspotentiaalia ja tekisi vapaa-ajasta edelleen rajallisen hyödykkeen. Käytännössä toki slarvaamista voi olla vaikea estää.muulla kuin kepillä.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ valinnat ja markkinan luominen ovat eri juttuja. Valinnat tekee yksilö, mutta markkinaa yhteiskunta voi muokata paljonkin. Valitettavasti meillä yhteiskunta besse wisseröi tolkuttomasti yksilön valintoja sen sijaan että keskittyisi tehokkaiden markkinoiden luomiseen.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.01.2018 14:33 Matalapalkkatöissä rajahyöty töihin menosta vs. sosiaalituella elämisestä on hyvin vähäinen. Töihinmenijä saa ehkä muutaman kympin - yhden satasen lisää kuukaudessa, mutta menettää samalla vapaa-aikansa. Tuntipalkka laskettuna vapaa-ajan menetykselle on huono. Henkilö saa ehkä satasen siitä, että menettää kuukaudessa 160 tuntia vapaa-aikaa. Tuntipalkaksi 100e/160h tulee 62 centtiä.

Jos tuo rajahyöty olisi (huom. konditionaali) noin huono miksiköhän noita matalan tuottavuuden töitä (hampurilaispaikat ym.) faktisesti TEHDÄÄN ja paljon?
Kun puhutaan kannustinloukuista niin ko. loukku EI OLE liian hyvä sos.turva vaan liian huonot palkat. Yksityisen sektorin työnantajat ajattelevat että vaikka maksetaankin huonoja palkkoja ne saavat sitten lisäksi yhteiskunnan tukia. Eli veronmaksajien pitää maksaa osa palkoista.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 08.01.2018 9:02
James Potkukelkka kirjoitti: 06.01.2018 14:33 Matalapalkkatöissä rajahyöty töihin menosta vs. sosiaalituella elämisestä on hyvin vähäinen. Töihinmenijä saa ehkä muutaman kympin - yhden satasen lisää kuukaudessa, mutta menettää samalla vapaa-aikansa. Tuntipalkka laskettuna vapaa-ajan menetykselle on huono. Henkilö saa ehkä satasen siitä, että menettää kuukaudessa 160 tuntia vapaa-aikaa. Tuntipalkaksi 100e/160h tulee 62 centtiä.

Jos tuo rajahyöty olisi (huom. konditionaali) noin huono miksiköhän noita matalan tuottavuuden töitä (hampurilaispaikat ym.) faktisesti TEHDÄÄN ja paljon?
Kun puhutaan kannustinloukuista niin ko. loukku EI OLE liian hyvä sos.turva vaan liian huonot palkat. Yksityisen sektorin työnantajat ajattelevat että vaikka maksetaankin huonoja palkkoja ne saavat sitten lisäksi yhteiskunnan tukia. Eli veronmaksajien pitää maksaa osa palkoista.
Tässä näkee ettet ymmärrä rajahyödyn käsitettä lainkaan. Jos yhteiskunnan tukia ei olisi, rajahyöty matalasta palkasta nousisi. Siksi nimenaomaan yksityisen sektorin työnantajille sosiaaliturva nimenomaan on palkkoja nostattava tekijä, joka rajaa merkittävän määrän matalan tuottavuuden töitä pois markkinoilta kokonaan koska niitä ei kannata tehdä.

Opiskelijalle joka saa muutaman satasen kuussa yhteiskunnalta mäkkärin palkan rajahyöty on kova, samoin yhteistaloudessa asuvalle joka ei saa kuin muutaman satasen työmarkkinatukea puolison tulojen vuoksi. Yksin asuvan työttömän henkilön, jolle yhteiskunta maksaa kaiken, rajahyöty on pieni mistä tahansa työstä joka ei merkittävästi ylitä nettotulona poistuvaa sosiaaliturvaa. Kuten nämä Racinet.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tix jo vastasikin. Matalapalkkatyötä tekevät esim opiskelijat, koska he hyötyvät siitä. Esim. yliopistossa opiskeleva tyttäreni hyötyy rahallisesti huomattavasti Lidl:n kassatöistä ja tekee niitä ahkerasti. Jos hän olisi työtön ja asuisi yksin vuokralla, hänen rahallinen nettohyötynsä aivan samasta työstä olisi huomattavasti heikompi.

Lisäksi on paljon ihmisiä, jotka käyvät töissä, vaikka he saisivat lähes samaan käteen työttöminä. Eo. on tietysti hieno asia. Saa työstä tietysti muutakin kuin palkkaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Tän takia mä kannatan perustuloa, mutta siihen pitäisi sisällyttää mahdollisimman kattavasti kaikki tuet, joskin toki joku harkinnanvarainen tilapäinen tuki pitäisi jättää jäljelle. Ideana kuitenkin se, että valtiolta tulisi aina saman verran tukea teet sitten jotain tai et. Näin työnteon rajahyöty olisi aina kaikille sama ja jokainen tienattu euro parantaisi elintasoasi 50 sentillä. Niiltä jotka tienaa tarpeeksi perittäisiin tuki siis veroina takaisin.

Helppoa ja yksinkertaista. Ei pomputusta, hakemuksia eikä epätietoisuutta, mutta ei myöskään sääliä. Joidenkin mielestä ehkä julmaa, kun ei enää olisi varaa asua valtion tuilla yksin Helsingin keskustassa... No jos pelkillä tuilla meinaa itsensä elättää lienee parempi muuttaa pois koko pääkaupunkiseudulta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Niba »

Kilvanajoa?

Tätä tapahtuu Herttoniemen liittymän rampissa Helsinkiin päin joka päivä,
yleensä aina vähintään toinen osapuoli on baijerilaisen erehdyksen edustaja (Bayerishe Miss Work)
kiihdytys alkaa Laajasalon päästä risteystä, savuttaa liikenneympyrän ja päättyy usein punaislle(ei pääty) vaikka ylittäville jalankulkijoille onkin vihreä, tähän mennessä "voittaja" on selvinnyt, eikä kuolonuhreja ole vieläkään syntynyt, sitä odotellessa..
Talvella erityisesti 6-9 välillä illalla, kaiken ruunaa että liittymä supistuu kaksikaistaisesta yksikaistaiseksi ennen Itäväylää..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.01.2018 11:53 Onhan se tosiaan kauheaa, jos pitää muuttaa työn perässä. Vielä 1970-luvulla muutettiin Ruotsiin. Sitä ennen toiselle mantereelle.

kuten Mykkänen sanoo, jos haluaa nostaa työttömyysturvaa, täytyy sitten tarvittaessa myös muuttaa paikkakunnalle, jossa on töitä tai aktivointitoimia. Hienoa, että Mykkäsellä ja Vartiaisella on kanttia sanoa tämä.
Tässä on aika hyvin tavoitettu se, miten Vartiainen tämän sitten sanoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005513766.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ :)

Saattaa olla, että kokkarit hävisivät tämän imagoerän..

Onneksi aika harva tietää, mihin puolueeseen Vartainen kuuluu. Eikös se ole demari?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 08.01.2018 13:41 Tässä on aika hyvin tavoitettu se, miten Vartiainen tämän sitten sanoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005513766.html
Olipa rasittava kirjoitustyyli.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2018 13:59 ^ :)

Saattaa olla, että kokkarit hävisivät tämän imagoerän..
Lehdisto on täynnä vassareita. Ei sieltä tule kokoomukselle tukea.

Kokkareiden pitäisi kuitenkin ponnistella enemmän popolististen iskulauseiden eteen, että aktivointimallin kaltaista epäsuosittua lääkettä ei tarvitsisi vartiaisten ja muiden selitellä, vaan joku kokkareiddn nakkamies heittelisi kansaan meneviä sutkautuksia, tyyliin ’työtä tehdään jotta leipä syödään’. Tavikset ei ymmärrä markkinasta mitään vaikka kuinka selittäisi.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Saharassa lunta satelee.

Cold Snap Brings Snowfall to the Sahara Desert – for the second winter in a row

https://wattsupwiththat.com/2018/01/07/ ... -in-a-row/
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2018 13:59 ^ :)

Saattaa olla, että kokkarit hävisivät tämän imagoerän..

Onneksi tyylitajun kökkötraktori Rinne on valmiina :)

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 17205.html


Riistäjät ruoskaa nyt selkäämme soittaa, vastassa valkoinen armeija on.
Pakko on taistella, kuolla tai voittaa, ratkaisu eessä on tuntematon.

:hevikaraoke:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^Joo. Rinteen tilanne- ja tyylitaju kaipaisi perustavanlaatuista uudelleenkalibrointia. Kuulostaa vähän pinnaliselta, mutta vähän hankala on Rinnettä ihan tältä pohjalta nähdä pääministerinä.

Seurasin huonosti Väyrysen pressatenttiä eilen YLEltä, mutta kovasti se Paavo taas vetää. Selvästi yrittää soveltaa Trumpinkin voittoteemoja: Crooked Hillary on vain vaihtunut perustuslakia rikkovaksi Sauliksi. Toivottavasti tämä ei mene läpi Suomessa.

Sinänsä Paavon Niinistö(yli)kriittisen viuhtomisen luulisi pelaavan Haaviston pussiin: Väyrynen itse ei voi olla (eihän!) vakava vaihtoehto, mutta kritiikkinsä kuitenkin nakertaa Niinistön asemaa arvostelun ulkopuolella olevana puolijumalana. Lisäksi Väyrynen on jo osin onnistunut vetämään Niinistön mukaan jankkaamaan 1990-luvun politiikasta, mikä mukavasti korostaa Niinistön ikää ja poliittisen kultakauden kaukaisuutta. Valitettavasti vain Niinistön etumatka on liian vahva, eikä Haavisto-ilmiö tunnu muutenkaan lähtevän lentoon. No, 6 lisävuotta Niinistöä ei kuitenkaan tunnu kovin pahalta; geriatrian ja neuvolapalvelujen samanaikainen manifestoituminen valtakunnan näkyvimmässä henkilössä voi jopa olla eduksi sotekeskustelulle ja kansan ylisukupolviselle yhtenäisyydelle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin