Päivän uutiskatsaus, osa 3

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 26.04.2019 9:14 ^ olen ihan eri mieltä. Helkama myy myös maastopyöriä junnuille, joten ei siinä pitäisi olla mitään epäselvää mihin tarkoitukseen eri pyörät ovat. Tosin mitään pikeita temppupyöriä Helkama ei myy, joten maastopyörätkin ovat enemmän poluilla ajamiseen kuin hyppimiseen.

On ihan sairas ajatus, että joposta pitäisi tehdä vielä raskaampi ja kalliimpi sen takia, että pari isä-jonnea ei osta jonneilleen tarkoituksen mukaista pyörää.
Voimassa oleva lainsäädäntöä ja oikeuskäytäntö (disclaimer; IANAL) on, että jos kyseessä on yleinen virhekäyttö, siihen pitää varautua. Siihen, että Jopolla mentäisiin alamäkipyöräilykisoihin, ei tarvitse varautua, mutta oma maallikkokäsitykseni on, että polkupyörävalmistajan pitää varautua siihen, että nuorison suosimalla polkupyörämallilla jonkin verran temppuillaan.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 26.04.2019 9:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vähän kuitenkin tunnen antipatiaa Helkamaa kohtaan. Oli aikoinaan Oiva ja siitä ruostui runko poikki parissa vuodessa. Maalipinta oli ehjä loppuun asti.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.04.2019 9:17
Siihen, että Jopolla mentäisiin alamäkipyöräilykisoihin, ei tarvitse varautua, mutta oma maallikkokäsitykseni on, että polkupyörävalmistajan pitää varautua siihen, että nuorison suosimalla polkupyörämallilla jonkin verran temppuillaan.
Kyllähän Jopo satunnaista temppuilua kestää ihan heittämällä. Ei alumiini ihan vähästä väsy.

Onneksi nykyiset ovat törkeän painavia teräskasoja. Niillä ei edes jaksa temppuilla.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 26.04.2019 9:17 Vähän kuitenkin tunnen antipatiaa Helkamaa kohtaan. Oli aikoinaan Oiva ja siitä ruostui runko poikki parissa vuodessa. Maalipinta oli ehjä loppuun asti.
Halpoja paskapyöriähän ne on. Kandee välttää. Halvan paskuus ei kuitenkaan ole virhe, vaan ominaisuus.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 26.04.2019 9:27
James Potkukelkka kirjoitti: 26.04.2019 9:17
Siihen, että Jopolla mentäisiin alamäkipyöräilykisoihin, ei tarvitse varautua, mutta oma maallikkokäsitykseni on, että polkupyörävalmistajan pitää varautua siihen, että nuorison suosimalla polkupyörämallilla jonkin verran temppuillaan.
Kyllähän Jopo satunnaista temppuilua kestää ihan heittämällä. Ei alumiini ihan vähästä väsy.

Onneksi nykyiset ovat törkeän painavia teräskasoja. Niillä ei edes jaksa temppuilla.
Valmistajan kannaltahan tuotevastuuvakuutus maksaa, jos oikeus päätyisi määräämään korvauksia. Tuotevastuuvakuutushan ei korvaa, jos tuote on voimassa olevien määräyksien vastainen, mutta tässä ei ole sitä ongelmaa. Eli polkupyörävalmistajan ei tod näk kannata tehdä pyörästä liian kestävää (=kallista ja raskasta), vaan hoitaa mahdolliset korvaukset tuotevastuuvakuutuksen kautta.

Mutta jos päädytään oikeuteen, niin mielestäni tämä jopo-keissi on kiinnostava. Viime kädessä kyse on siitä, onko kyseessä ollut yleinen virhekäyttö. Valmistajalla on varmasti tuotevastuuvakuutus ja vak. yhtiö ehkä vie jutun oikeuteen ennen kuin maksaa. Tai sitten, jos vak. yhtiön juristit ovat sitä mieltä, että häviö tulee, maksaa mukisematta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ johan siitä Joposta tehtiin raskas rautakasa! Ei tuo hitaasti tasaisella rullaajia haittaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mua kiinnostaisi tilastot nuorison pyöristä, joissa on vastaavankaltaisia vikoja ollut. Väärinkäyttöä on varmasti nuorison keskuudessa merkistä ja mallista riippumatta. Asianosaisen oma ilmoitus käytöstä tai väärinkäytöstä ei mielestäni ole tässä tärkeä (tai tärkein) seikka, vaan vertailutilastot.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 26.04.2019 10:17 . Asianosaisen oma ilmoitus käytöstä tai väärinkäytöstä ei mielestäni ole tässä tärkeä (tai tärkein) seikka, vaan vertailutilastot.
Varmaan, jos mennään oikeuteen, oleellista on juuri kyseisen käyttäjän väärinkäyttö?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 23.04.2019 14:26
James Potkukelkka kirjoitti: 23.04.2019 14:19 Komppaan sivustahuutajaa. Aika pieni vähemmistö korkean bmi:n omaavista omaa niin paljon lihaksia, että se selittää. Tietenkin jotkut, mutta pieni vähemmistö.
Komppaat siksi, että olet itse liikuntavastainen, eikä sulla ole lihasmassaa juuri nimeksi.
On pitänyt jo muutama päivä korjata tämä. En mä ole liikuntavastainen. Kuntoliikunta on erittäin hyvä asia. Itse liikun liian vähän ja en ole penkkiurheilusta kinostunut lainkaan, mutta liikuntavastainen en ole. Siis, että pitäisin kuntoliikuntaa huonona asiana.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ eiköhän jopo ja sen kopiot ole ainoa yksiputkinenmoyörä jolla pojat temppuilee. Kolmiorunkoista pyörää on vsikeampi hajottaa samalla tavalla.

Jopon runkohan on ihan susi rakenteeltaan. Mutta kun on muotipyörä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.04.2019 10:32
Varmaan, jos mennään oikeuteen, oleellista on juuri kyseisen käyttäjän väärinkäyttö?
Eikös pyörää väitetty käytettynä ostetulsi, joten pitäisi selvittää koko elinkaaren käyttö?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

En nyt lääkäri-Daven kanssa jaksa vääntää, sanon vain että jos olisin Jopo-miehen asiamies olisin neuvonut seinäkiistämään ohjeiden vastaisen käytön ja ottamaan sen rahan minkä saa. Oikeudessa tappion todennäköisyys on suurempi kuin voiton, koska valmistusvirhettä ei ole ja Tukes pitää tuotetta markkinalle sopivaksi.

Todennäköisesti lopputulos olisi 25000 oikeudenkäyntikuluja maksettavaksi.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 26.04.2019 11:10 En nyt lääkäri-Daven kanssa jaksa vääntää, sanon vain että jos olisin Jopo-miehen asiamies olisin neuvonut seinäkiistämään ohjeiden vastaisen käytön ja ottamaan sen rahan minkä saa. Oikeudessa tappion todennäköisyys on suurempi kuin voiton, koska valmistusvirhettä ei ole ja Tukes pitää tuotetta markkinalle sopivaksi.

Todennäköisesti lopputulos olisi 25000 oikeudenkäyntikuluja maksettavaksi.
Toki juristi-So Hard tietää oikeuskäytännön paremmin, en ollenkaan siinä väitä vastaan.

Pointti oli, että valmistajan tulee varautua myös tuotteen yleiseen virhekäyttöön. Tästä lienet samaa mieltä? Meinaan kun ensin sanoit, että valmistajalla ei ole vastuuta, jos tuotetta käytetään eri tavalla, kuin mihin se on suunniteltu ja mitä ohjeet sanovat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: Pointti oli, että valmistajan tulee varautua myös tuotteen yleiseen virhekäyttöön. Tästä lienet samaa mieltä? Meinaan kun ensin sanoit, että valmistajalla ei ole vastuuta, jos tuotetta käytetään eri tavalla, kuin mihin se on suunniteltu ja mitä ohjeet sanovat.
Siinä on aika monta lisäkynnystä. Jopon valmistaja tuskin on osannut ajatella että.mummopyörää käytetään temppupyöränä ja toisaalta jos tarkoitus on valmistaa kevyt pyörä, esimerkiksi mainittu materiaalin vaihto ei ole mahdollista. Peruslähtökohta on, että ohjeiden vastainen käyttö vapauttaa vastuusta.

Jos 6 vuotta valmistuksen lopetuksen jälkeen tiedossa on 10 rikkoutunutta runkoa, ei voi puhua siitä että valmistaja tiesi virhekäytöstä (ja se on yleistä) eikä asia olisi ollut helposti korjattavissa. Valmistuksen jatkuessa varmaankin olisi pitänyt lisätä jotain varoituksia näkyville, mutta valmistus on lakannut jo ja tuote markkinoilla. Voisi ajatella, että jos nyt alettaisiin valmistaa identtistä alumiinijopoa, pitäisi varoituksia parantaa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.04.2019 11:17
Pointti oli, että valmistajan tulee varautua myös tuotteen yleiseen virhekäyttöön.
Eiköhän tuon pointin idea ole se, että jos vaikka mikro räjäyttää käyttäjänsä kappaleiksi, niin se ei ole ok, vaikka oheissa olisi kielletty laittamasta asiaa x mikroon.

Jopon tapauksessa jopon tietenkin pitää kestää keuliminen ja niinhän se kestääkin. Mutta ei jopon tarvitse _jatkuvaa_ keulimista ja temppuilua kestää.

En ymmärrä mikä tässä keississä on epäselvää. Isä on antanut pojalle vanhan todennäköisesti huonokuntoisen pyörän ja antanut luvan kohdella pyörää ihan surutta. Täähän on aika yleinen sjatusketju: antaa pojan hajottaa se romupyörä. Sitten menee hampaat ja vituttaa. Ihan vinkkinä: vanhemmat ostakoot lapsilleen tarkoituksenmukaiset vehkeet ja pitäköön ne kunnossa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e ... c19ab689ea
Ei voi olla kenellekään yllätys.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ justiin oli uutisissa, että kun Trump näytti, että kenestä tahansa voi tulla presidentti, joten demokraattien pressaehdokkaiksi on ilmoittautunut ennätysmäärä ehdokkaita.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Bluntly kirjoitti: 03.05.2019 19:11tymälle
Tymältä voisi kysyä, että oliko otsikko oikeasti niin houkutteleva, että juttuun liittyvään linkkiin tuli klikata?
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pitää elämässä vähän hömppääkin olla DW poimintasääntöjen lisäksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Niba »

Vaivasiko lapsia Espanjantauti?

GOTissa saa kaikki lapsiinsekaantujat kovaa kyytiä..
Pyyhin Netikettiin..
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Löytyykö tähän persujen sijoittamiseen äärioikealle nyt joku ennakkotapaus vallankumouksen ajan Ranskasta?
https://www.is.fi/politiikka/art-200000 ... e=tf-other

Soinin persut olivat selvästi vassaripuolue. Halliksen persut ovat joidenkin puheiden perusteella hieman keskustasta oikealle, mutta eivät mitenkään äärioikealla.

Jotenkin tyhmältä hommalta tuntuu tuo sijoittelu. Eikö tuota voisi antaa jonkun koneen arvottavaksi, että miten ne pulpetit pistetään? Koulussakin toimivat noin, niin tulee juteltua myös uusien naamojen kanssa. Puolueet voisi pitää jonkinlaisina lämpäreinä, niin supattelu ja lappujen välittäminen sujuu paremmin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mahdollisuus sille, että demarit ja kepulit eivät nostaisi alkoholiveroa, taitaa olla samaa luokkaa kuin meikäläisen mahdollisuus päästä sitran yliasiamieheksi.

Panimoliitossa heräsi pelko: Nostavatko SDP ja keskusta taas alkoholiveroa?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin